De grote en de kleine k 3 Een malse Regenmaker in Nieuwkerken Sint-Niklase Broederschool zit met een kater Viermaal Reinaert in Hulst Toneel Dubbel jubileum en toneel Openluchtspel Bemoeial: officiële start van G 81? Sinfravrienden Lokeren: huwelijksreis zonder man Heemkring Ter Palen bezoekt Perk, waar eens de familie Van Marselaer woonde waarschijnlijk te veel gelijkingspunten, we al moeilijk en hebben slt karakter maar zeker De Vlasbloem uit Nieuwkerken heeft met «De Re genmaker» van Richard Nash andermaal een steengoede prestatie geleverd. Niet dat we deze 'regenmaker' op hetzelfde niveau kunnen tillen als b.v. de opvoeringen van «Allerzielen» of «De ge vaarlijke bocht». Gewoon omdat «De Regenmaker» zoals de Vlasbloemers hem op de talrijke bezoekers overbrachten, zeer veel hoogten en enorm knappe spelmomenten kende, maar ook enkele minder goede tafereeltjes doorworstelde. Na een wat aarzelende inzet we houden het bij premi- ^■e-plankenkoorts voor namelijk inzake verstaan baarheid (zegging) is het pas met Jim Curry dat de echte sfeer goed op gang komt. Lizzy Curry het ook niet zo heel vlug in haar kaarten kijken en hield, naar ons gevoel, de haar aangemeten innerlijke spanningsvelden (in haar eerste tafereel) vrij zwak en vlak. Na het bezoekje aan File die wat krampachtig en buiten het licht akteerde f, dat dank zij het frisse spel van Jim wat vaart kreeg, maar dan weer door een veel te matte Sheriff Thomas naar beneden werd gehaald, kregen we met Bill Starbuck de aanhef van wat een prachtvertolking zou worden. Herman Rimbaut tekende een zeer geloofwaardige va der Curry-figuur die naar mate het stuk vorderde aan innerlijke bewogenheid en aan meebeleven zichtbaar won. Voor Danny De Gau wer was de zeer moeilijke partij van Noach Curry voorbehouden. Hij leverde goed werk. Met een minder strakke houding, een dui delijke zegging en beter passende handbewegingen was het een grootse Noach geworden. Eddy Van Steelandt was met Jim Curry blijkbaar in zijn nopjes. Het is trouwens dank zij zijn rake typering, zijn juist gekozen mimiek, zijn vlotte en preciese bewe gingen (soms op het randje van de karikatuur) dat het bereikte peil werd ge steund. Leentje Smet moet ons sinds lang niet meer over tuigen van haar veelzijdig kunnen. Misschien is het precies daardoor dat we haar eerder traag en te sterk ingehouden aan deze Lizzy Curry zagen begin nen. Wat ze aan toneel speelkunst in het schuurta- fereeltje ten beste gaf was gewoon klasse, perfekt, èf! Het kwam, zoals dat heet, recht-uit-de-buik Profi ciat Leentje! Jammer dat ze naar het einde toe, bij het 'stille spel', zeer weinig Er wordt weldra wat afgefeest bij de Broeders in Sint-Niklaas. De onderwijsinstel ling bestaat 125 jaar en de oudleerlingenbond is inmiddels 75 jaar oud. De jaarlijkse bijeenkomst van de oudleerlingenbond («for men only» luidt het telkens op de invitatie) krijgt ditmaal, op 24 april, een extra feestelijk tintje De promoties '42, '52 en '72 worden speciaal gevierd en de gediplomeerden van '62 zelfs héél speciaal. Wie héél het feest wil meemaken (vanaf 15 u tot heel laat) betaalt zevenhonderd frank, te storten op rekeningnummer 737-6201194-27 van de bond. Onder het motto «kater en sater» (een mgevinkje van de redaktie van De Voorpost, dat) wordt toneel gespeeld in de Sint-Niklase stadsschouwburg op 8,9, en 15 en 16 mei. «De wijze kater» is een stuk van de sociaal geëngageerde Nederlandse auteur (van joodse afkomst) Herman Heijermans (zie o.m. «Op hoop van zegen»). De kater hield hij uit zijn latere, geestiger periode over. Wie enigszins vertrouwd is met het Wase toneelwereldje weet dat de Broeder school, en met name dan de oudleerlingen, min of meer een stempel heeft (hebben) gedrukt op de Bühne-aktiviteit in Sint-Niklaas. Bij de Broeders ontstond de (ook al dit jaar jubilerende!) toneelvereniging Sint-Genesius en voor leerlingen en leerkrachten regisseerden na de oorlog o.m. broeder Cajetanus, Fred Engelen, Marc Liebrecht, Jo Daems en Jaak Van der Helst. Namen, niet? De regisseur voor «De wijze kater» heet wat dacht u? Jaak Van der Helst. De miauwende hoofdrol zal worden gespeeld door Francois Smet, oudleerling en oudleraar van de Broeders en ook voorzitter en spelend üd van de Beverse toneelvereniging Ket. Harry De Swarte vertolkt de andere hoofdrol. «De wijze kater» zal in een grote bezetting de krullen van de trap krabben: drieëntwintig «sprekende» rollen, plus figuratie en choreografie. Vanzelfsprekend komen we weldra uitvoerig op het dubbele schooljubileum terug en wordt aandacht besteed aan het poezegedoe op de planken van de Sint-Niklase schouwburg. W.V. steun had aan een op dat moment zeer vlakke File. Edmund Hereman, die we voor het eerst op de Nieuw- kerkse planken zagen, heeft geloofwaardige ge stalte gegeven aan de nogal ondankbare Filefiguur. Te meer omdat hij in dit perso nage wel voldoende aan dacht had voor het 'gespro kene' maar daarbij soms vergat te 'spelen'. Herman Waterschoot kreeg Sheriff Thomas te verwer ken. We zeggen 'verwer ken' omdat op de sheriff (zoals wij hem zagen) geen typering was te kleven. Braaf? Goedmoedig? Streng? Moeilijk? Onhan delbaar? Begrijpend? Op standig? Een man met of zonder ruggegraat? Dit bijzonder knappe rolletje verdiende werkelijk heel wat beter. Piet De Busschere in de dankbare maar bijzonder moeilijke rol van Bill Star buck, de regenmaker, ver dient alle lof voor zijn prachtige vertolking. Regisseur Marcel Smet heeft vooral aandacht ge schonken aan de draagkracht van het woord, het overbrengen van het diepmenselijke, de betekenis van wat er in het binnen8 te-binnenste van de verschillende personages omgaat. Hij heeft ook ge tracht om deze facetten via de bewegingen te onder strepen, zelfs al ging het ten koste van een paar min der gelukkige plaatsingen. Het Zeelse theater Rhetorika bereikte een piek in zijn carrière met de opvoering van Arthur Millers Dood van handelsreiziger», geregistreerd door Roger Bolders, (gb) Een sobere, goed uitgekien de regie die dan, helaas, een hakje werd gezet door een klungelende lichtman. Wim Sonneveld zou gezegd hebben: «Er werd behoor lijk wat afgeprutst». We kunnen het alleen doodjam mer vinden dat de enorme inzet en de zichtbare ijver van aktrice, akteurs, de- kormensen en regie met zo weinig lichtsteun' werden beloond. Achter de schermen waren zeer aktief: Freddy Van Haelst als regieassistent en Simonne De Ridder als to neelmeester. Voor het ge luid (muziek?) zorgde Kris Wielandt en samen met hem (ver)zorgde Hedwig De Koster de be(ver)lichting. Het dekorontwerp was van Eddy Smet (en 't was zeer knap). Voor de decorbouw vinden we Herman Water- schien niet helemaal schoot, Roger Van Remoor- we het hadden gehoopt tere, Ludo Waterschoot, André Van der Weken, Dirk Vergauwen, Petrus Van Steerteghem en Julien ne Ruelens. Als teksthulp werd beroep gedaan op Hil- de Rimbaut. De grime van Carine De Roeck De Vlasbloem bracht een zeer goede 'Regenmaker' voor het voetlicht. Mis- gewenst te rekenen als een voor alle lenden. Laatste ringen op 26 en 27 Vorige week werd u de scholengemeenschap G 81 voorgesteld, dit schooljaar voor het eerst opgericht in het kader van de rationalisatie en de program matic. De bedoeling hiervan is: de samenwerking te bevorderen en na te streven op alle vlakken, die de scholengemeenschap raken. Toneel spelen is dat strikt genomen niet. Toch is deze vorm ideaal om mensen in een ontspannen sfeer te laten kennisma ken, om hen toe te laten ervaringen en leefwereld uit te wisselen. De promotoren hebben met hun opzet dus midden in de roos geschoten. De «rage» der massaspelen die het Land van Waas een paar jaar in de ban heeft gehouden en komplete dorpsgemeenschappen op de been bracht (zie Meer- donk, Kallo, Stekene en Beveren) heeft nu het bij dit gewest aanleunende Zeeuwsvlaamse Hulst te pakken. Reinaert, de vos die eeuwen geleden de hele regio onveilig placht te maken met z'n schel menstreken, is de toneelheld. In september moet hij vier keer op het schavot. De Hulsterse Reinaertdia- nen reikhalzen VOlOp naar belangstellenden uit het Waasland. Het spreekt van zelf dat die er bij trossen zullen zijn. Want is het Waasland niet diep door drongen, van Stekene tot Rupelmonde, van de sluw heden dezer vos? En gaf Sint-Niklaas jaren geleden zelf geen Reinaerdiaans spektakel ten beste op het marktplein? En zakte twee jaar geleden geen ferme de legatie van bij ons naar de Reynaertstoet in Hulst af9 Het openluchtspel komt overigens met medewer king van Waas lander Paul Vereecken tot stand. Hij is, zoals bij vele soortgelijke gelegenheden in het recen te verleden, ook nu weer de geluidsleverancier. De re gie is in handen van Piet Verwer, die zo'n honderd akteurs en figuranten op de planken brengt. Méér zou de overzichtelijkheid schaden. De herwerking van de Rei- naerttekst door neerlandi cus W. Snuverink blijft be wust dicht bij het oorspron kelijke verhaal, dat in al zijn eenvoud en rijkdom wordt gebracht. Het kader waarin het spek takel wordt opgevoerd is uniek: een tussen populie ren ingesloten plek nabij het Patersklooster van de Maristen aan de Carmel- weg. Duizend mensen kun nen telkens de voorstelling bijwonen. Het podium dat met planten en heesters groeid is blijft het wordt enkel gemaakt. Rigobert Anthuenis, lanca ontwerpen bij de 1 en de Nos, werd voor dekorontwerp aangetr ken. De Reinaertstichting o l.| Jaap Stolte werkt voor i gelegenheid samen met d rederijkerskamer Transfiguratie en de toner vereniging St. Jan Steene uit Sint-Jansteen. Hulst kent een vrij rijl£ traditie m.b.t. het in op< lucht opvoeren van het I naertverhaal. Voor eerst gebeurde dat in 193' voor het laatst in 1961. T dit jaar kan je gaan kijk^ op zaterdag 11 en zondi 12 september en op zate dag 18 en zondag 19 t tember. W.1 In de zaal van het Buggenhoutse Sint-Michielscollege brachten de Michielsvrienden «Een beeld van een man» ten tonele in regie van Guido Keppens. Hoofdrolspelers zijn Marie Louise Stallaert, K. Jacobs, J. Degelaen en P. De Moor. De laatste opvoering heeft plaats op 28 maart in de zaal Scaldis te Baasrode (v) Als tweede produktie van het toneelseizoen 1981- 1982 werd door de Lokerse toneelvereniging het gekende blijspel «Huwelijksreis zonder man» van Leo Lenz op het programma geplaatst. Het brengt ons de geschiedenis van een jongedame op huwe lijksreis, die terecht komt bij een verstokte vrijge zel, zijnde een alleenwonend professor. Alleen wonen is echter niet toeschouwer er nooit onge- het juiste woord, want ook duldig bij wordt, maar zich jftjn butler verblijft in zijn met veel genoegen laat mee- fiiiia terwijl een boezem- voeren in het gebeuren, vriend hem meer dan nor- Door de Sinfravrienden maal komt opzoeken. De le- wordt dit gekende blijspel vensvisie van laatst ge- met veel geestdrift op de noemde ten overstaan van planken gebracht van de personen van het ander ge- gezellige Sint-An toni us-to- slacht wijkt nogal af van neelzaal in de Luikstraat te deze van de professor, zodat Lokeren. Met de inzet en de Ce ontmoeting met de jon- zorg die gewoontegetrouw gedame op huwelijksreis besteed wordt aan het de- het vertrekpunt wordt van kor, licht, geluid en kostu- heel wat belevenissen, die mering, moet «Huwelijks- dan door de schrijver op reis zonder man» terug een een bijzonder knappe wijze toneelgebeuren van de Sin- tot een boeiend en amusant fravrienden worden, waar toneelgebeuren werden ver- elke toeschouwer met volle werkt. teugen zal van genieten en Het naderen van het happy- nog daarna een heel pretti- end wordt zodanig in het ge herinnering zal over- verhaal opgebouwd dat de houden. Dit zeer bekend en vooral een bijzonder knap geschreven blijspel van Leo Lenz wordt U aangeboden door de Sinfravrienden, met als spelers Luc Opso- mer, Clement Van Laere, Lisette Baetens, Luc Arbijn, Jan Millecam, en. Christa De Beule. De regie berust bij Chris Van den Durpel. Niettegenstaande zijn jeugdige leeftijd heeft die man reeds opmerkelijke to neelprestaties op zijn aktief en is hij alleszins geen on bekende in het Lokerse kul- turele leven. Zijn relatie met de Sinfravrienden evenals zijn kapaciteiten en ervaring op toneelgebied staan borg voor een bijzon der leuke huwelijksreis. De «Huwelijksreis zonder man» wordt opgevoerd op vrijdag en zaterdag 26 en 27 makrt om 20 u., op zon dag 28 maart om 18.30 u., en dan weer op vrijdag en zaterdag 2 en 3 april om 20 u.en ten laatste op zondag 4 april om 15 uur. De intrige Bemoeial van Jack Popple- well zou je op het eerste zicht een thriller noemen. Kommis8aris Baxter wordt dadelijk met een lijk gekon- fronteerd, Mr. Marshall. Maar, het lijk wordt weer levend en dan wordt er een nieuwe moord gepleegd. Of heeft het lijk dat gevonden wordt veel met het 'eerste lijk' te maken? Er spelen zich in alle geval zeer rare en griezelige dingen af op de bovenste verdieping van Marshali's Exploitatie Mij. Niet alleen de baas Mr. Marshall, maar ook zijn echtgenote Mrs. Marshall, zijn privé-sekretaresse, miss Selby; zijn daktylo, Vickie Reynolds en het hoofd van de boekhouding, Robert Westerby, zitten in lelijke papieren. Maar kom- missaris Baxter, geholpen door zijn vlijtige inspek- teur Goddard, halen de knopen uit elkaar. Ze zou den er echter niet in slagen als als Mrs. Piper, de werkster, er niet was om hen te helpen. Want dank zij die Mrs. Piper is het zeker geen saaie boel. Hoe het eigenlijk in elkaar zit, wie eigenlijk de slachtof fers zijn en wie de dader, kunt u zelf nog eens bekij ken zaterdag 27 maart in de feestzaal van St.-Vincen- tius om 20.00 u. Akteurs Ook al zijn sommige ak teurs nog-bijna-nieuwko- mers, de regisseur Roger Bolders, heeft de rollen goed verdeeld. Rita De Mul der speelt het personage van Mrs. Piper ten voeten uit. Niet alleen ak teert ze soepel, ook haar stem kan ze met de nodige souplesse nuances en aksenten doen leggen, die gaan van een scherp geschreeuw naar een kordaat bevel De rol van de werkster, die niets behoort te weten, maar toch alles weet staat haar zeer goed. Velen zullen zich haar hier herinneren in de «parel van een meid», dat ze vertolkte voor de Leeuwer- kenaers. Guido Willems, als kommissaris Baxter, dient haar passend van re pliek; ook al heeft hij hier beslist niet de gemakkelijk ste rol. Hij speelt de zelfze kere funktionaris op een realistische manier. God dard, zijn inspekteur krijgt van André Pauwels een heel eigen stijl en een persoon lijk cachet. Patrick Meule- broek brengt als Mr. Mar shall een echte zakenman ten tonele, terwijl Marie- Louise Stockmans als Clai re Marshall met het nodige air en de passende flair, de vrouw van de rijke zaken man verpersoonlijkt. Ma rian Selby, de énige op kan toor die nog op de baas ge steld is en hem dus ook verdedigt als een kemp haan, leeft door Vera Ver tongen. Hilde Verheyen als daktylo, Vickie Reynolds, beeldt heel geslaagd een mondaine juffrouw uit, die haar tijd op het kantoor gewoon komt verdoen. Last but not least: Georges Van Miegroet Hij speelt met brio de intellektueel, die zijn plannen doorzet, alle middelen gebruikt om zijn doel te bereiken. Bovendien is hij meesterlijk in zijn rol, speciaal in het derde be drijf. Voor de technische realisatie droegen heel wat mensen hun steentje bij: Marc Van Cauwenberge heeft de algemene leiding. Cyriel Van Gent ontwierp het dekor. De uitvoering er van berustté bij René Ton- nelier en Eddy De Winter Jan Bracke zorgde voor het geluid en Antoine De Smet voor de belichting. Guido Van Lysebettens is regie assistent. Het geheel wordt ingeleid door een diamonta ge over de drie scholen, lid van G 81. Jan Bracke zorg de voor de samenstelling ervan. Dit initiatief, dat spontaan gegroeid is, heeft intussen zijn nut en nood zaak wel bewezen. Vrijdag 19 maart, na de gala-verto ning, kregen de directies en de personeelsleden van Sint-Vincentius - Dender- monde, V.T.I. Dendermon- de en Sint-Vincentius Bug- genhout de kans elkaar na der te leren kennen bij een receptie. Bemoeial' aan de basis van andere initiatieven? Het kan eigenaardig overkomen, maar de Buggenhoutse heemkring Ter Palen zal op zaterdag 8 mei een uitstap ondernemen naar het kasteel van graaf de Ribaucourt te Perk. Wie niet dadelijk het verband legt tussen dit kasteel, waar eens de familie Van Marselaer woonde en de gemeente Buggenhout (meerbepaald de deelgemeente Op- dorp) moet nog even het jaarboek van 1981 herlezen waar het legaat van ANGELINA Van Marselaer beschreven De vele leden van heemkring Ter Palen kre gen onlangs het tweede nummer van de zesde jaar gang in de bus. Hierbij vonden ze een inschrij- vingsbewijs om de reis mee te maken die de heemkring onderneemt op zaterdag 8 mei. Een reis die vooral voor de Opdorpenaars wel eens erg interessant zou kunnen worden. Hun dorp is immers nauw verbonden met de familie die vroeger het kasteel te Perk be woonde. Gedurende eeu wen mocht dit geslacht de titel van «Heer van Op- dorp» voeren. De laatste naamdraagster, Angilina Theresia van Maerselaer die overleed in 1727, liet toen nog 10.000 gulden na om te voorzien in het on derhoud van de lokale pastoor. Haar familie heeft tijdens de verschillende ja ren steeds de rechten en vrijheden van Opdorp be schermd. Het legaat waar van sprake in het jaarboek «Opdorp Bouwt» (Heemkring Ter Palen, september 1981) maakte het mogelijk dat Opdorp uitgroeide tot een zelfstan dige parochie. Afgevaardigden van De Heemkring bezochten on langs het kasteel en startten toen een gesprek met de kasteelheer, graaf De Ri baucourt. Al gauw had men het over de relaties van Opdorp met de vroege re bewoners van de paro chie. Als resultaat van het gesprek kon men toen een afspraak noteren waarbij de leden van Ter Palen de gelegenheid zouden krijgen een speciaal en uitzonder lijk bezoek te brengen aan het domein. De groepsreis waarop alle leden van Ter Palen worden uitgenodigd zal plaatsvinden op zater dag 8 mei 1982. Deze een malige gebeurtenis, de Heemkring wil in de toe komst echt niet gaan opere ren als een reisagentschap, dient enkel om de liefheb bers van het verleden in de mogelijkheid te stellen een bezoek te brengen aan deze plaatsen waarmee de Bug genhoutse geschiedenis nauw verbonden is. Men kan rond 8 uur mee met de autocar of zorgen dat men d'er met het eigen vervoer komt. In Perk ge nieten de leden van Ter Palen van een geleid be zoek doorheen het kasteel van graaf de Ribeaucourt (voorheen Van Marselaer) en aan een paar lokaliteiten te Perk waar men eveneens herinnerd wordt aan de Heren van Opdorp. Later op de dag zal men aan via Eiewijt, Eppegem naar de omgeving van de Molenbeek te Grimbergen reizen. Hier krijgt men de gelegenheid een wandeling te maken doorheen het park van het Kasteel van Oyenbrugge, een dros saardsgeslacht. Naast de gerestaureerde watermolen van Grimbergen is er ook nog ander moois te zien. Men verwacht de thuis komst rond 21 uur. De Heemkring Ter Palei P vraagt om in te schrijve!1"1 voor 1 maart ook diegene! die eigen vervoer gebruiJr ken moeten hun naam oplo< geven. De vergoeding voo de gidsen worden bekos tigd door de Heemkring. Middags wordt er gestopi aan een drankgelegenheh waar iedereen neemt (ei betaalt) wat hij lust, hie kan de knapzak, van thuis uit meegenomen, aan ge m sproken worden, 's Avond g zal er gelegenheid zijn ee irt< plaatselijke delicatesse t in; proeven (boterham me plattekaas of hesp) of ee warme maaltijd. Wel woi e den er tijdens het bezoek i het kasteel geen kindere toegelaten, dit omville va y de verschillende breekbarprri en zeldzame voorwerp" die aanwezig zijn in he ®l£ (nog bewoonde) kasteel. J*?. De kosten voor de autoci worden gelijkmatig vei deeld over alle deelnemer: y (lvc ir i zi jairt h« De Vereniging ter Bevord ring van het Vlaamse Boekw zen heeft zopas zijn «Reperti rium 1981» van in Vlaandere verschenen boeken en hier ii gevoerd werk gepubliceer Het werk telt 268 pagina's ongeveer 15.000 gegevens de prijs bedraagt 650 fr. H kan besteld worden via de e kende boekhandel of bij vereniging ter Bevordering vi U het Vlaamse Boekweze a Frankrijklei 93 te 2000-An re| werpen. Met ingang van 1985-1986 z len alle Europese burgers eeLr gemeenschappelijk rijbewi r» en paspoort krijgen. Het b ei] sluit hiertoe heeft ook e< jn symbolische waarde en zal h Ier tastbaar bewijs zijn dat v iet burgers van de Gemeenschi lei zijn. Bovendien zal het vf ag keer van de inwoners van i i tien lid-staten nog gemakkeli i a ker worden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 20