D
Drukke aktiviteiten
in Leeds 't Hof
te Puttens
~Y
Tsjechische grafiek,
Duflou en Calmeyn
Sint-N iklazenaar
Ovide Windey:
fotografie als passie
Nachtegalen van
Poznan op concertreis
te Wieze
Geslaagde rock rally 82
te Burst
Expo
Kunst in Waas
José Afonso
in Lokerse Jazzclub
Kunst uit verre landen te Lokeren
Belseelse
koncertvereniging
Alternatieve tllmweek te Dendermonde
22 - 26.3.1982 - De Voorpost
Na het buitengewoon sukses dat de V.V.V.-Wieze
oogstte met de «Wiener Sangerknaben» heeft men
in het bierdorp niet op zijn lauweren genist. In
tegendeel, men wil er thans bewijzen dat dit mooi
kultureel optreden geen eendagsvlinder was. Het
VVV-bestuur is er, in samenwerking met Azymuth
(Centrum voor Internationale Kulturele Betrekkin
gen) in geslaagd om het wereldberoemde Mannen-
en Knapenkoor «De nachtegalen van Poznan» o.l.v.
Prof. Stefan Stuligrosz, naar Wieze te krijgen. Dit
initiatief maakt deel uit van een algemene hulpver
lening «ATI het noodlijdende Poolse volk. Het gast
koor staat trouwens de integrale opbrengst van
zijn koncerten af om de voornaamste twee Poolse
koorscholen in leven te houden.
Dirigent Stuligrosz met enkele van zijn Poolse Nachtega
len» (jvl)
Beroemd koor
Het «Knapen- en Mannen
koor van de Staatsphilhar-
monie van Poznan», beter
gekend als de «Nachtegalen
van Poznan» thans geleid
door Prof. Stuligrosz, boogt
op een rijk muzikaal verle
den, dat tot de 15de eeuw
teruggaat toen het optrad
als het kapelkoor van Poz
nan. Deze stad bereikte in
de 16de eeuw het peil van
het tweede belangrijkste
kultureel centrum, na Kra-
kau. Wegens allerlei ram
pen konden de muzikale
aktiviteiten in de 17de eeuw
enkel plaats vinden in een
klooster ergens op de bui
ten. Toen Polen in 1918 on
afhankelijk werd kwam het
kulturele leven weer tot
bloei; het katedraalkoor
van Polen kende zijn beste
artistieke prestaties tussen
1928 en 1939. Tijdens de
daaropvolgende bezetting
werden in het geheim repe
tities gehouden. Maar na de
bevrijding in 1945 organi
seerde Stuligrosz een
nieuw koor met 30 volwas
senen en 60 knapen. Met
groeiend sukses werden
koncerten en radiouitzen
dingen verzorgd. In 1949
kreeg het daarom de be
scherming van het Ministe
rie van Cultuur, en daarop
volgden er minstens 60 op
tredens per jaar in Europa,
de V.S.A. en zelfs Japan.
Het huidig Stuligroszkoor
bestaat uit vrijwilligers; de
knapen gaan naar verschil
lende scholen en de volwas
senen zijn werkzaam in di
verse sektoren van het
maatschappelijk leven. De
jonge koristen moeten be
halve een goede stem en
muzikaal gevoel ook be
schikken over een degelijke
kulturele en intellektuele
bagage. Er wordt drie keer,
twee uur per week snel en
intensief gerepeteerd en na
12 oefenstonden zijn ze in
staat om oratoria's als Han
dels Messias, Juda Macca
beus, Salomon of Samson
uit te voeren. Deze stukken
worden vaak verklankt met
medewerking van voorna
me symfonische orkesten.
De dirigent akteert met de
beste Poolse en buitenland
se artiesten en er werd vaak
deelgenomen aan interna
tionale muziekfestivals
Het baart dus geen verwon
dering dat de Poolse Nach
tegalen ontvangen werden
door eminente personen als
president Kennedy, de
Zweedse Koning Gustaaf
Adolf en de pausen Paulus
VI en Joh. Paulus n. Grote
artiesten als Stokowski,
Rubenstein, Oistrach
e.a.m. vereeuwigden hun
bewondering in het Ge
denkboek van het koor.
Vermaard dirigent
Prof. Stuligrosz werd in
1920 te Poznan geboren.
Op 12-jarige leeftijd sticht
te hij zijn eerste koor, dat
hij tot 1937 leidde. Tijdens
het nazi-bewind had hij
in het geheim de zorg
over een koor met 16 kna
pen en 8 volwassenen. Ge
leidelijk verwierf hij gron
diger musicologische ken
nis, betere dirigeervaardig-
heid en artistieke stemkwa-
liteit. Met een nieuw koor,
dat sedert 1950 met de Phil-
harmonie van Poznan ver
bonden is, bereikte Stulig
rosz een hoog peil. Hem
werden volgende onder
scheidingen toegekend:
Laureaat van de Nationale
Prijs eerste graad, Ridders-
Officiers- en Comman
dants kruis van de Polonia
Restituta; Orde van de Ar-
beidsvlag, gouden Kruis
van Verdienste, medaille
van Paulus VI en «Erebur
ger van zijn geboortestad
Honderden jongeren waren
naar Burst afgezakt om de
Rock Rally 82 bij te wonen.
Het ging hier om een klas-
sifikatiewedstrijd waarbij
een jury diende uit te ma
ken welke groepen naar
een volgende ronde zouden
'mogen doorstoten. Later
volgt er in Brussel een
grootscheepse finale. Voor
deze Rock Rally 82 waren
groepen komen opdagen
als European Trance, 5 cv
uit Aalst. Tube Screamer
uit Meldert, Rus, tine en
gant uit Meerbeke, Abiel
Scratch uit Herzele, Maybe
Innocent uit Wetteren,
First Experience, Vibration
uit Gijzegem, Nightcap uit
Aalst en tenslotte Duck
Soup uit Aalst. Voor velen
zijn dit nog allemaal onbe
kende namen. Toch zullen
niet al deze groepen ver
dwijnen in de anonimiteit.
Vergeten we niet dat de be
kende rockgroep «De Kreu-
ners» ook via deze weg tot
de bekendheid is gekomen.
European Trance mocht het
eerst het podium op. Geen
merkwaardige groep, maar
wel steengoede muziek.
Dan kwam 5 cv en meteen
was het raak. Vooral het
laatste nummer van de
groep kende een grote bij
val. Met Peter Van Mulders
(gitaar), Nicolas Latest
(zang en gitaar), Dirk Van
Hoorde (drams), Phil Coen
(synthesizer) en Jan Moens
(haas) werd een voortreffe
lijke prestatie gebracht. De
derde groep was Tube
Screamer. Het openings
nummer van deze groep
sprak weinig aan. De bege
leidende muziek was veel te
hard en in de micro werd
gewoon geschreeuwd. De
groep deed haar naam dus
alle eer aan. Maar ze beslo
ten met een sterk nummer.
Uit Meerbeke kwam Rus,
tine en gant. Maar motor-
pech maakte dat zij niet
eens tot in Burst geraak
ten, zodat de jongens van
Abiel Scratch uit Herzele
hun installatie mochten
uitpakken. Drie gitaristen
een drammer is deze forma
tie sterk en met nummers
als «clo-clo» en «change it»
kreeg zij heel wat applaus.
Maybe innocent mocht nog
net voor de pauze aan
rukken.
First Experience is een
groep uit Mere Ze bestaat
uit zanger Jan van den
Eynde, drammer Geert Van
Canegem, saxo Wim Van
der Eist, bassist Erik Calle-
baut, gitarist Gunther Lie-
vens en aan de synthesizer
Michael Puyck Zij begon
nen met een muzikaal num
mertje om te besluiten met
«humanity». Van de reste
rende groepen onthouden
we nog het optreden van
Vibration uit Gijzegem. Met
een uniek slotnummer dat
bovendien in het Neder
lands werd gebracht.
Het moet zijn dat de schif
ting in Burst tot de betere
behoorde, want na afloop
vertelde een van de juryle
den: «Wij zijn hier getuige
geweest van een prachtig
koncert. Deze Rock Rally
stak duidelijk boven de
middelmaat uit. Een defini
tieve uitslag willen we nog
niet kwijt. Wij denken
eraan 3 groepen te plaat
sen. Wij zijn er zelf van
overtuigd dat een van die
groepen het later kan
maken»
Guy De Tandt
Optreden te Wieze
De Poolse Nachtegalen zin
gen te Wieze op donderdag
29 april. Er zijn twee optre
dens: het eerste om 13.45 u
is hoofdzakelijk bedoeld
voor de scholen; de tweede
om 20 u, voor alle pubüek.
De toegangsprijzen bedra
gen '8 middags 100 F en 's
avonds 150 F met vermin
dering tot 100 F voor glo
baal genomen tickets vanaf
25 stuks.
Op het programma staan
een aantal godsdienstige
stukken: o.m. «Ego sum
pastor Bonus» (Szamotul),
«Sanctus» (Leopolita), «O
Gloria Domino» (Zielinski);
«Gloria» (Pekiel), «Ave
Mundi Spes» (Gerwazy) en
een paar Preludia van Cho
pin. Naast dit religieus ge
deelte is er ook opgewekte
stemmingsmuziek van Szy-
manowski: Abschiedslied,
Schaferssong, Liebeserkla-
rung, Mit der Pferdespeit-
sche, Hochzeit8lied en -
Tanz, e.a.m.
Dit reuzeprogramma, ge
bracht door 85 uitvoerders
(waarvan de 2/3 knapen)
duurt, de pauze inbegre
pen, circa twee uur.
Er worden gastfamilies ge
vraagd, die de zangers 's
middags een eetmaal willen
aanbieden, en hen 's avonds
een lunchpakket kunnen
meegeven. De afhaling van
die koristen geschiedt te
10u45 met terugbrenging
te 13u. Er wordt tevens een
centrale post voor het ver
zamelen van bewaarbare
giften ingericht. Zeggen we
nog dat de VW na het con
cert aan prof. Stuligrosz be
nevens zijn honorarium
ook nog een supplementair
bedrag zal overhandigen.
Het optreden van deze Pool
se Koorzangers is warm
aanbevolen aan alle mu
ziekliefhebbers en aan alle
mensen met een hart dat
nog iets voelt voor de noden
die onze huidige wereld
maatschappij bezwaren.
Voor meer inlichtingen kan
men steeds terecht op vol
gende telefoonnummers:
053/21.52.01 (tijdens bu
reeluren) en 053/21.58.80,
053/21 89.01, 053/70.09.59
en 052/21.11.85.
J.V.L
In het Internationaal Ex-Libriscentrum, Regentie-
straat 65, Sint-Ni klaas, wordt zondag 28 maart een
tentoonstelling geopend over «Grafische kunst uit
Tsjechoslowakije». Afspraak om 11 uur voor de
officiële opening.
Er zullen acht van de belangrijkste grafische kun
stenaars uit dat land tentoonstellen. Hun leeftijden
verschillen niet veel, allen zijn tussen 40 en 50 jaar
oud.
Elk heeft zijn geliefkoosde techniek waarin hij
uitmunt. Er zijn etsers, lithografen, of mensen die
de beide beheersen.
De meeste van deze werken zijn onder de noemer
«surrealistisch» te plaatsen. De technische vaardig
heid van deze Oost-Europeanen is buitengewoon.
Deze expositie loopt tot 30 mei.
Kunst in de Stad belegde vorige week een algemene
ledenvergadering. De (talrijke) afwezigen hadden
ongelijk, want deze vergadering was niet in het
minst droogstoppelig, zoals vergaderingen dikwijls
kunnen zijn. De beheerraad had de zaak goed over
dacht, en twee sprekers gevraagd die de aanwezigen
konden boeien, met twee onderwerpen die onmiddel
lijk met «Kunst in de Stad» te maken hadden: twee
kunstenaars werden voorgesteld. Luk Duflou en
Jan Calmeyn.
In het korte officiële gedeelte van de vergadering,
waarbij voorzitter Theo Meert verontschuldigd was
en ondervoorzitter Rik Bosteels technisch onbe
kwaam om lang het woord te voeren, en dus sekreta-
ris Hugo Steenwegen deze taak overnam, vroeg
Daniël De Smet aandacht voor de eerste spreker, Raf
Coorevits.
Hij vertelde op geestige en interessante wijze over
zijn oudleerling, Luk Duflou. Deze jonge kunste
naar, die de techniek van de houtsnede in ere
hersteld heeft, vervaardigde de knappe prenten voor
«de legende van Sinterklaas», die Kunst in de Stad
aan de leden als geschenk aanbood dit jaar
Coorevits legde uit dat deze techniek de vroegste
vorm van grafiek was, en reeds rond 1400 werd
gebruikt. In het begin van deze eeuw kende de
techniek een korte heropbloei, en de laatste tien jaar
zijn er weer meer grafici die ernaar teruggrijpen.
Onder hen Luk Duflou.
De houtsnede is een zeer langzame en tijdrovende
techniek, waarvoor men zeer precies moet zijn. Het
materiaal is essentieel, de tekening wordt in het
hout gestoken of gesneden, en de lijn is het voor
naamste element. Luk Duflou, die alles zelf doet, ook
het afdrukken, werkt vlug en goed Het resultaat
zijn ludieke prenten, die echter een venijnig onder
toontje hebben.
Zijn onderwerpen vindt hij in de mythische wereld;
«Heksensabat» «Reynaert De Vos», «Hofke van ple
zier»... Bijgeloof, maskers, saters, hippies, groenen,
bloemen, leven... allemaal elementen die je terug
vindt in zijn werk.
Bovendien is alles overgoten met een flinke dosis
ironie, het werk van Duflou is uniek, middeleeuws
(en dat is als een groot komplement bedoeld!).
Duflou werd geboren in Eksaarde, was leerling in
het Sint-Lukas te Gent, gaf les in Waasmunster, en
nu in Sint-Niklaas en Zottegem.
Stelde reeds dikwijls tentoon, en kreeg verschillen
de belangrijke opdrachten. Waaronder deze.
Na Raf Coorevits kwam Harold Van De Perre als
spreker aan het woord. Deze leraar aan het Sint-
Lukas in Gent, tekenaar en akwarellist, maar vooral
glazenier, nam de moeilijke taak op zich. Jan Cal
meyn een beetje dichter naar het pubhek te brengen.
Het werk van Jan Calmeyn is moeilijk en ingewik
keld. In zijn vroegere periode aarzelde hij, twijfelde
aan zichzelf. Hij vocht met zichzelf in zijn atelier,
was gevoelig voor eigentijdse stromingen, en zocht
daarin zichzelf.
In het begin wou hij teveel zeggen, en slaagde er niet
in zijn bedoeling over te brengen. Toen hij overstap
te op de verloren was-techniek, begon hij in het
reine te komen met zichzelf en zijn werk. Deze
techniek lag hem goed.
Harold Van De Perre bleef erop drukken dat in een
plastisch werk de betekenis niet zo belangrijk is,
want dat een kunstenaar begint met een plastisch
probleem op te lossen, en pas nadien wil ontroeren.
Calmeyns werk is, qua betekenis, altijd onaf, maar
artistiek is het integendeel wel degelijk af en in
orde. Zijn figuren zijn geamputeerd, de geboorte-
pijn is nog te zien. De energie die de beeldhouwer
erin gesloten heeft komt er terug uit wanneer men
zijn beelden bekijkt. De gespannenheid van de ar
tiest en zijn werk komt tot uiting.
In een prachtige diareeks leerde Harold Van De
Perre ons het werk van Jan Calmeyn kennen en
beter begrijpen. Elk beeld werd zorgvuldig bekeken
vanuit verschillende gezichtspunten. Opeens leek
het allemaal veel duidelijker. Zelfs maakte de spre
ker een vergelijking met de gedrongen, kreupele
figuren van Brueghel en zag hij een duidelijke
analogie tussen Calmeyns «paard» en een graatma
ger paard van de middeleeuwen. Over deze laatste
zaken was de beeldhouwer zelf misschien nog het
meeste verbaasd.
De bedoeling is, alle volgende ledenvergaderingen
op een dergelijke manier interessant te maken, en
de beheerraad hoopt dan ook dat een volgende maal
de opkomst merkelijk groter zal zijn.
Els DUCHESNE
Vrijdag 26 maart om 20 Portugese Ailjerrevolutle
uur koncerteert José Afon- verbonden
so in de Lokerse Jazzclub bbJ™» Geen muziek dus
op uitnodiging van het voor specialisten, mam-iets
Frans Masereelfonds Loke- waar je ook zonder Portu
ren in samenwerking met te hennen aardig wat
de Jazzclub Lokeren. Atom F"*"* tarnt heieven De
so is de auteur van het be- toegang tót dit koncert be
kende Grandola villa More- draagt 150 fr. in voorv -
na. de melodie waarmee de «dop en 200 fr. aan
kassa.
Ooit van de missie-tentoon
stelling van de Paters-Do-
minikanen gehoord?
Die tentoonstelling is reeds
jaren in Vlaanderen ge
kend voor het waardevolle
dat er getoond wordt. Het is
die «Kunst uit verre lan
den» die zal te bezichtigen
zijn te Lokeren van 24
maart tot en met 4 april, in
de zaal van de paters Fran
ciscanen in de Luikstraat te
Lokeren.
Doel
Pater Costermans, organi
sator van deze tentoonstel
ling: «Wij willen het werk
van onze missionarissen be
kend maken en de jeugd
motiveren voor dat werk.
Met onze voordrachten, de
primitieve voorwerpen in
de hand, willen wij infor
matie geven over land en
volk in Zaire, waar nog zo
veel toverij en bijgeloof en
heidense gebruiken woeke
ren en mensen ongelukkig
maken. Wij willen vertellen
over mislukkingen, over
onze missionarissen die
werden vermoord, maar
ook over een groeiende jon
ge Kerk.»
Naast de atand van Zaïre
zijn er nog honderden
kunstvoorwerpen uit vele
landen te bekijken en te ko
pen: uit China, India, Thai
land, Japan, Bali, Peru en
de Filippijnen. Er is porse
lein en schotglazuur (cloi-
sonné), brons en koper, er
zijn zelfs oude ikonen. Er
zijn Chinese meubelen en
Oosterse tapijten, mooi
handwerk, juwelen en al
lerlei waardevolle en goed
kope geschenken. Het be
kijken waard. «Nooit zo een
mooie tentoonstelling ge
zien», zeggen vele bezoe
kers. Ze is kunstig en
smaakvol ingericht en op
gesteld. Ze boeit telkens
duizenden bezoekers. Niet
bang zijn van eens binnen
te lopen. De tentoonstelling
is geen bedelpartijMaar
het zou ons niet verwonde
ren dat ge een kunststuk
graag ziet en koopt. En zo
helpt ge missionarissen die
in zoveel arme landen beter
leven willen brengen. De
tentoonstelling is open op
voornoemde dagen, telkens
van 10 tot 12 uur en van 14
tot 19 uur.
J.V.L.
Tot zondag 4 april zijn in de VTB galerij 't Hof te
Puttens», Wichelsestraat 20-22, de werken te bezichtigen
van akwarelist Leo Van Cauwenbergh. De vernissage
ging door op vrijdag 19 maart met als inleider Joris De
Smet, eigenaar van de galerij.
Leo Van Cauwenbergh, wege de jaren'60 hield hij
woonachtig te Oostduin-
kerke, schept haarfijne ak-
het bij olieschilderijen om
dan op zijn zoektocht naar
Deze kalender bevat 170 orgelkoncerten die in
België worden georganiseerd, naast de belangrijke
orgelcentra die in het grensgebied liggen.
Deze tweedelige uitgave bevat bovendien de
adressen van alle medewerkende verenigingen, in
formatie over de internationale orgelweken te Brug
ge en Brussel, orgelexcursies, referaten, tentoon
stellingen en nieuwe orgelopnamen van Belgische
organisten.
De orgelagenda 1982 is te verkrijgen door middel
van een eenvoudige aanvraag, te richten aan de
«Belseelse Concertvereniging» v.z.w., Waasmuns-
terbaan 18 te 9100 Lokeren met insluiting van een
briefje van 20 fr. ofwel door overschrijving van 20
ff. op rekening nr. 068-0704060-61 ten name van de
«Belseelse Concertvereniging» v.z.w. met vermel
ding «orgelagenda 1982». Deze wordt U dan onmid
dellijk toegezonden.
warellen, die tot ver buiten het »oht. bij één van zijn
reizen m de Provence, zich
te wenden tot het akwarel.
Uiterst snel en bekwaam
heeft hij een eigen techniek
ontwikkeld. In het jaar '70
volgde dan de grote door-
onze grenzen gewaardeerd
worden. Tientallen prijzen
en eretekens behaald in bin
nen- en buitenlandse ten
toonstellingen zijn daar ge
tuigenis van.
tal981 behiuilde hij de
Prijs van het Publiek, Prijs mteneurs, steegjes of land-
van het Akwarel in de Lions fhappen, telkens wordt de
Club van Antwerpen; de
toeschouwer gekonfron-
Grote Prijs van de 'stad «erd met een rustige, apar-
Blois, tergelegenheid van te sfeer waarbij de nauwge-
7http afu/prlnnff pn np 7.in
het 15* Salon aldaar; 1* Prijs
Conrad Champan in de VS
zette afwerking en de zin
voor het detail sterke troe-
bij het 18- Salon «Kunst in ™n 111 perken van
Eiropa»; goud als spectraal Cauwenbergh speel
laureaat te Gent; zilver op het hcht' Het het
de internationale kunstten- ware ovei; nauwelijks te er-
zondag van 13.30 tot 20
uur. De vrijdag van 19 tot
21 uur. Andere dagen op
afspraak. Tel.: 053-
70.13.30.
Voor zondag 28 maart
wordt iedereen verwacht in
't Hof te Puttens omstreeks
15 uur. Tergelegenheid van
het instappen van het eer
ste Leed se gemeentelijk
wandelpad «Het Tussen-
beekpad te Wanzele» kun
nen ook niet-deelnemers
aan de wandeling genieten
van een optreden van de
Wichelse straatzanger
Mandus de Vos. Zijn optre
den, de tentoonstelling van
akwarelist Van Cauwen
bergh, de unieke sfeer van
de gerestaureerde hoeve
zijn een waarborg voor een
gezellige familieuitstap.
A.M.
Ovide Windey uit Sint-Niklaas is boekhouder bij de N.M.B.S. Hij volgde de
volledige kursus fotografie in de Stedelijke Akademie, en had dus als leraren
Johan De Vos, Raf De Smedt, en Walter De Mulder.
Toen de Rotary Club van Dendermonde onlangs een wedstrijd uitschreef voor
tweedimensionele werken, stuurde hij drie foto's in. Hon won daarmee, in een
soort ex-aquo met drie anderen, een prijs. In het totaal waren er een 110
inzendingen meestal schilderijen.
Deze prijs is niet de eerste die Windey achter zijn naam heeft staan: in 1980 won
hij de provinciale prijs voor fotografie.
Ovide Windey steekt bijna al zijn vrije tijd in zijn hobby. Een beroep wil hij er niet
van maken, omdat hij bang is dat het kunstzinnige aspekt dan wel eens in de
vergeethoek zou kunnen raken.
Maar hij heeft wel plannen om het te maken in het wereldje van de artistieke
fotografie. Hij is ook lid van de Sint-Niklase fotogroep «De Cycloop», die in mei
een groepstentoonstelling houdt. Daarover krijgt u te zijner tijd meer nieuws.
Hierbij één van de drie ingezonden werken. Thema: de vereenzaming van de mens
de stad. Mensen en muren
E.D.
toonstelling te Marseille:
varen vleugjes schaduw
een greep van de zovele ar- neergezet door een vaardi-
tistieke onderscheidingen meesterhand, met zo
hem te beurt gevallen tij- makkelijk als men weet dat
dens het voorbije jaar. het waterverftekenin-
Geboren te Koekelberg ont- f^n
wikkelfie hij zijn teken- en Terecht noemde de inleider
schildertalent aan de aka- Leo Van Cauwenbergh de
Stradivarius van het
demie van St. Jans Molen
beek. In 1946 waagde hij
zich aan zijn eerste groeps-
akwarel.
De tentoonstelling is toe-
tentoonstelling. Tot halver- gankelijk op zaterdag en
Voor de tweede maal or
ganiseren de Culturele
Centrale van Dendermon
de, het Frans Masereel
fonds te Dendermonde en
de Jong-Socialisten van de
zelfde stad in het Kultureel
Centrum te Dendermonde
(Sint-Gillis) een alternatie
ve filmweek. De week
heeft tot doel een zo ruim
mogelijk aantal mensen
van allerlei leeftijden en
standen bewust te maken
van een aantal problemen
waarmee men in deze
maatschappij wordt gekon-
fronteerd. Onder meer het
probleem van de klasse-or
ganisaties, de problemen
rond de arbeidende jeugd,
racisme, vierde wereldpro
blematiek, milieu enz...
Van 2 tot en met 9 april
wordt telkens om 20 uur
met uitzondering op
woensdag, een film vertoon
ddie een bepaald aspekt
belicht. De meeste
van deze films werden
nooit opgenomen in het
kommercieel circuit. Wie
een abonnement wenst te
nemen voor de zeven pren
ten die worden vertoond,
kunnen dat doen tegen de
prijs van 150 fr. Per verto
ning betaalt men de som
van 40 fr.
Vermelden we ook dat er
tijdens deze week in het
zelfde Kultureel Centrum
een tentoonstelling plaats
vindt omtrent Hiroshima.
De alternatieve filmweek
wordt ingeleid op 2 april
door volksvertegenwoordi
ger Norbert De Batselier.
Trouwens voor de verto
ning van elke film is er een
korte toelichting voorzien.
De films die vertoond
worden zijn: Brutti,
sporchi e cattivi van Ettore
Scola, die handelt over de
krottenwijken van Rome.
Een film die niet gespeend
is van humor, maar dan van
een humor die aanzet tot
verzet en wraak (vertoning
op 3 april). Leo, the La
van John Boorman die o
april wordt gedraaid en
tema het racisme heeft.
5 april wordt de meer 1
kende prent «If» van Lin
say Anderson gedraai
Hierin worden de schij
heiligheden en de wree
heid van een oud en v<
dorven opvoedingssystee
aan de kaak gesteld,
dinsdag 6 april komt T
China Syndrome aan
beurt. Deze bekende pre
van James Bridges hei
het meer bepaald over 1
probleem van de kernen!
gie. Met «Z» van Cosl
Graves op donderdag 8 a
ril wordt meer bepaald li
fascisme op de korrel geil
men. Tenslotte is er op vi
dag 9 april de zaak Matt
een film van France!
Rossi die de strijd van
arbeiders in het daglic
stelt. De alternatieve fill
week wordt op 2 april in^
zet met een film over w<
kende vrouwen doorhe
de tijden.