IT<"—1 Sen «wijze kater», 75 jaar later vond je in «De gecroonde Leer se» met Aalsters nieuw leven Epe Sinfravrienden: huwelijksreis zonder man Wase toneeltips Dudleerlingen Broederschool Sint-Niklaas jubileren Sinaai zingt Preud'homme katholieke scholengemeenschap van Sint-Ni- ls lijkt aan een feestmarathon toe. Vorig jaar erhalve eeuw Presentatie, volgend jaar 175 jaar olie ge. En weldra inhuldiging van de nieuwe ebouwen van de Berkenboom in de Kalkstraat. En 1 is er de Broederschool, te situeren aan de luw straat. Gevierd wordt daar vanaf eind april oudleerlingenbond van de humaniora en de andelsschool blikt op twintig zinvolle jaren terug; tussendoor attendeert men ons op het feit dat de Broederschool 125 jaar bestaat. 'e zullen een kat een kat noemen: de kater wrie melt zich gedurende twee meiweekends op de plan- in van de stadsschouwburg, toneel is immers Itijd al een stokpaardje geweest van de ex-studen- in van de Broeders en derhalve was het een wijs esluit, alleman naar de opvoeringen van Heijer- i' sater kater te lokken. jDe wijze kater» in Sint-Niklaas. Rechts Harry Deswarte u Jonathan en links Ket-ter ofte kater Frangois Smet Het aksent ligt dus op de toneelkat, m'n eerste arti kel zal dus in hoofdzaak ook plankenkoorts hebben. Wat er in de voorbije 75 of 125 jaar dan wel allemaal mag gebeurd zijn bij de Broeders verneemt u in een volgende bijdrage. Toch aanstippen, poeslieve lezeressen en lezers, dat op zaterdag 24 april een uitge breider feestprogramma dan gewoonlijk wordt voor geschoteld (forel, water kers, orloff, pannekoek, bo terham en zo). Het beloken pasenfeest start om 15 u en sleept tot in de nachtelijke uurtjes aan. For men only natuurlijk, des te exklusie- ver. Maar toch ook: ont vangst en akademische zit ting, prijsuitreiking, eu charistieviering, rondlei ding in de vernieuwde psychiatrie, feestmaal, enz. Inschrijven kan tot 17 ap ril, als je 700 fr. stort op rekening 737-6201194-27 van de oudleerlingenbond Broederschool in Sint-Ni- klaas. De promoties '42, '52, en '72 worden speciaal gevierd, de «twintigers» van de promotie '62 zelfs heel speciaal. De twintig jaar jonge han delsschool organiseert een «ultieme» open deur op za terdag 1 en zondag 2 mei, het programma leest u in een volgend nummer van De Voorpost. Waarom dat «ultieme»? Broeder Her man, direkteur: «We wor den op de hielen gezeten door het VSO». De handels school gaat op in een ver nieuwde, grotere entiteit, vanaf volgend schooljaar. .Wat je allemaal studeren kan in deze onderwijsin stelling wordt in een vol gende editie toegelicht. Satirisch-speels sprookje Herman Heijermans (1868- 1924), gevierd Nederlands toneelauteur, realiseerde o.m. «De opgaande zon» (over de strijd van de mid denstand tegen het groot kapitaal) en schreef in 1900 het drama uit het vissersle ven «Op hoop van zegen», zijn bekendste werk. Zijn oeuvre wordt enerzijds als naturalistisch, anderzijds als maatschappelij k-socia- listisch bestempeld. Een geëngageerd schrijver dus, maar dat is geen bezwaar voor de Broederschooloud- leerlingen. Voorzitter Fer dinand De Bondt van die oudleerlingenbond zegt dat men er prat op gaat dat men een auteur uit het ei gen taalgebied kan spelen. «De wijze kater» wordt door A.L. Broer in «Toneel door de eeuwen heen» een «sati- riek-politiek sprookjesspel» genoemd. Enige «boosaar digheid» schuilt beslist in dit fantasierijke produkt dat in 1917 tot stand kwam. Of is het veeleer «aardig» dan «boos»? Re gisseur Jaak Van der Helst, direktiesekretaris bij de Broeders en ouwe bekende van al wie met het massa spel in Waas en omstreken te maken had of heeft, is gaan grasduinen in wat boeken en konkludeert dat het «een farce met satiri sche speldeprikjes zonder bitterheid eb scherpte van de echte satire» betreft. Een vleugje maatschappij kritiek toch, met raaklijnen aan de hedendaagse maat schappij. Plezant om te spe len, vang ik op. Het publiek wordt een spiegeltje van zichzelf en van de tijd waar in het leeft voorgehouden. Heijermans persifleert de stijl van de hofhouding en de etiquette, gaat een schijngevecht aan met de hofprediker, schermutselt op kluchtige, speelse wijze met de lijfarts over de na tuur van het dier en de on- natuur van de mens. Honderd medewerkers Het wemelt van de «ratten» in het koninklijk paleis, de prinses is ongelukkig ver loofd, de lakei doet slaperig en Jonathan verliefd, de Miauwende akteurs in Sint-Niklaas. Derde van links is Marcel Ryssen (de koning), u herkent verder kater Frangois Smet, regisseur Jaak Van der Helst en Jonathan ofte Harry Deswarte. De Broederschool-oud-leerlingen zijn niet beducht voor katten op zinken daken. «God schept de dag» is een blijspel in vier bedrij ven van Moss. Hart en Georg S. Kaufman. Dochter Els verlooft zich met een jongeman uit de wereld van de financiën: 17. 18 en 19 april om 20ul5 in de Sint- Niklase schouwburg. Sint-Genesius vertolkt, Miel Geysen regisseert. «Een avond in november» wordt een beetje als een anachronisme opgevoerd op 17,18 en 19 april door Kunst Veredelt uit Kieldrecht. De vereniging neemt met dit «karakterspel» deel aan het provinciaal klasseringstornooi. De regie is in handen van Willy De Greef. Om 20 u in de sporthal van Kieldrecht. Akteurs: Noëlla Thieleman, Marleen Coucke, Jef De Wilde, Peter Deckers en Juul Van de Walle. «Play Macbeth» is een toneelstuk van William Shakespeare, bewerkt door Pavel Kohout, vertaald door- Hugo Claus en voor de opvoering in de Sint- Niklase sporthal op dinsdag 20 april (20u) geregis seerd door Walter Tillemans. Opvoering door het Raamtheater. (wv) bakker, melkboer en schoenlapper zijn schuldei sers. Vele tientallen medewer kers zijn er. Men rekruteert uit de Sint-Niklase ama teurgezelschappen Sint-Ge nesius, De Goudbloem en Tijl en uit Ket in Be veren, de akteurs komen uit Kem- zeke, Sint-Pauwels, Bazel, Hamme en zelfs uit Sint- Niklaas. Leraars, leerlin gen, oudleerlingen en ou ders binden de kat de bel aan. Claire Panniez en haar Clapaja zorgen voor het choreografische luik, Jan Meganck, zoon van oud- leerling Werner, houdt zich bezig met het dekor. En Raymond De Roeck, straks direkteur bij de BRT, staat voor de grime in. De 8chouwburgdirektie en het personeel van dat theater verlenen hun gewaardeer de medewerking. «Een mini-massaspel» wordt het volgens Jaak Van der Helst, die de plak mag zwaaien over Francois Smet, Harry Deswarte, Marcel Ryssen, Herwig De Witte, Ludwig Lybeert, Herman Wilssens, Bruno Van Gasse, Hedwig Swin- nen, Norbert De Beule, Francois Daneel, Marie-Ro- se De Vriese, Bea Heylen, Guido Luttin, Willy Geleyn, Marcel Strybol, Willy Cop- pens, Jan Janssens, Leon Meul, Luc Samson, Ivan Cap, Jozef Meersman, Willy Zaman, Guy De Vriese, e.a. De kater is heel wijs op 8,9, 15 en 16 mei om 20 uur. Kaarten kosten 140 en 120 frank, te bestellen via tel. 76.25,45 (Broederschool) of 76.35.75 (schouwburg) of 76.58.41. De leerlingen lo pen te gelegener tijd ook met kaarten op zak, hou ze even staande en bestel het nodige. In het rijke toneelleven van de Broederschool grasduin ik binnenkort in De Voor post. Dan zal ook blijken dat de Broeders een kweek school zijn voor o.m. jour nalisten, BRT-ers, kunste naars en nog vanalles. Wouter VLOEBERGH De Voorpost - 9.4.1982 - 21 in avondje in «De Gecroonde Leerse», u voorgeschoteld or Nieuw Leven. Wat meteen ook een avondje zestiende- uws toneel oplevert. En spektakel, waarvoor de blijk- ar in grote forme verkerende groep Nieuw Leven zo ed als borg voor staat. Dat heeft het Aalsterse, toneel- innende publiek blijkbaar ook begrepen, want geduren de laatste vertoning (en er waren er 4) zat de zaal mvol en was het applaus niet van de lucht. Ioofdrol8peler8 zijn choenlapper Teun die met vrouw Maey (respectie- elijk Valère De Vriendt en lita Schockaert) enkele telderkamers in een volks- uurt bewonen. Ze hebben wee inwonende knechten, oren (Ulrich D'Haese) en iOsen (Edmond Welle- ens). Beiden zijn smoor- erliefd op de natuurlijk orenblonde én Ruben- iaanse Jacquelijne (My- iam De Vleeschauwer)Jo- en is jong, slim en knap, laar heeft geen nagel om ijn k... te krabben. Kosen oud, dom en lelijk, maar in het bezit van een wel- evulde beurs. Uiteraard vrekkige Teun zijn mooie dochter aan de rijke lelijkaard uithuwelijken en laat Jacquelijne, die haar hart aan Joren heeft ver pand, zich niet dwingen. Daarbij wordt ze gesteund door haar moeder Eén en ander zou natuurlijk slecht hebben kunnen aflopen, in dien Maey voor het schoen- lappersfeest niet een vetge meste haan koopt en Keizer Karei (jawel, in eigen per soon) als landman ver momd daarvan getuige is. De Keizer die ook een lek ker, volks brokje lust, wil van dit feeststuk smullen en gaat bij Teun aanklop pen. Wanneer hij belooft Teun tien kruiken wijn te schenken, is alles oké, en wat volgt is een drink- en zwelgpartij van jewelste die pas ophoudt wanneer allen in een meer dan gezegende toestand verkeren, die er dan voor moet zorgen dat alles ten slotte nog een hap py ending uitloopt, wan neer Teun 's anderendaags voor de keizerlijke troon wordt gedaagd. Een volks blijspel dus, een dijenklapper. Maar met zwier en stilistisch zeer ver zorgd gebracht Eén en an der zal wel te wijten zijn aan het feit dat de welbe kende acteur en regisseur Vic Moeremans voor de re gie tekende. Hij werd hier voor bijgestaan door Nadia Morel. Aan het rijmelende taaltje, de rare, meer dan ouderwetse uitdrukkingen en de ook al vreemde zins wendingen moet je als toe schouwer wel wat gewend geraken, en dat vergt een beetje tijd. Deze antieke vorm van toneel zorgt er ook voor dat een aantal po tentieel grappige scènes niet zo goed uit de verf ko men. Aan de andere kant is het dan weer zo dat dit iets heel anders is dan je meest al voorgeschoteld krijgt, vooral wat de vorm betreft. En ook moet gezegd wor den dat de acteurs van hun in geen geval gemakkelijke rollen het beste gemaakt hebben. Dit was een volks blijspel, zeker, maar het spelen van deze rollen die een drietal eeuwen geleden werden neergepend, vereist een grote discipline en een al even groot inlevingsver mogen. De hele acteurs- ploeg kan dan ook een pluim op haar hoed steken, vooral dan Joren, Kosen (die de geknipte fysiek bezit voor deze rol), en Keizer Karei (Roger De Cock). Dekors waren afgewerkt, verzorgd en zeer goed pas send bij het gegeven Het feit dat de decorstukken van de «kelderkamer» en de «straat» meer dan eens snel moesten verwisseld wor den, en dat dit ook ge smeerd verliep, was zeker ook een pluspunt. De sfeer werd er in geen geval door gebroken. Een goed idee dus van Nieuw Leven, om eens met iets antieks uit te pakken. Het stuk «De Gecroonde Leerse» is overigens van de hand van Michel de Swaen, een in 1654 geboren Rede rijker. De man debuteerde met nogal erotische gedich ten en ging daarna de mys tiek-religieuze toer op. Van een drastische ommekeer gesproken! Hij wordt door de kenners bovendien nog steeds beschouwd als één van de belangrijkste au teurs van zijn eeuw, en ze ker de grootste van zijn ge neratie. En als we, in de functie van twintigste eeuwse kriticus, eerlijk wil len zijn, moeten we toege ven dat dit stuk, «De Ge croonde Leerse», ondanks de eeuwen nog steeds wei nig of niets van zijn fris heid heeft ingeboet. Bt nu reeds jaren ingeburgerde toneelgezelschap van okeren voerde tijdens de voorbije weekends het zeer kend, en vooral bijzonder knap geschreven blijspel luwelijkareis zonder Man» op. In de eerste aankondi ng werd ons gezegd: «U deze geschiedenis uit de doeken oen, zou een aanslag betekenen op het genieten van de «schouwer, die meegesleept wordt door de gebeurtenis- BQ, zich heel wat vragen stelt hoe het nu eigenlijk in ekaar steekt en met ongeduld een logische ontknoping W-wacht». onverwachte ontkno- ng hebben wij ondertus- de professor ooit ontmoet en heeft met haar schoon- n meegemaakt. En het is broer een weddingschap er goed meegevallen. De aangegaan, dat zij de ver- «ofdrol was in handen van insta De Beule. Zij speelt rol van Nelly, is jong en aagt de haren kort. Niets vermoeden in welke ate zij prof Hellwig in Deilij kh eden brengt met iar onverwacht bezoek Dodgedwongen zoekt ze in het huis van de fessor want ze heeft op 'elij kareis haar man 'loren. Samen met dokter teman, de vriend van professor, probeert zij de Iwenen echtgenoot op spoor te komen. Na drie komt het uit dat alles op een wedden- ip. De mooie Nelly heeft stokte vrijgezel zal strik ken. En werkelijk: na drie dagen komt het uit, zoals zij het heeft gewild. Zij was op huwelijksreis zonder man; maar zij komt terug van de reis... met een man. De rol van de professor wordt op uitstekende wijze (het werd een revelatie) ver tolkt door Luc Op8omer, die op het toneel een totale des interesse voor vrouwen toont. Clement-Van Laere, als Dr. Borne man, de boe zemvriend van de profes sor, houdt er een andere levensvisie op na. Hij wordt trouwens op het einde zelf gestrikt in de netten van Nelly's tante, die niemand anders is dan de bekende Liset Baetens. Dan is er nog Sebastiaan, de huisknecht (Luc Arbijn), die er drié da gen lang voor zorgt dat het jonge vrouwtje in het huis van de professor niets te kort komt. Als zesde in de reeks van spelers komt Jan Millecam, een kunstschil der, die op het einde van het stuk de zeer onverwachte ontknoping brengt. De re gie van het stuk berustte deze keer in handen van een jonge stadsgenoot: Chris Van den Durpel. Hij is de jongste telg uit een Lokers gezin, waar toneel en muziek niet uit de lucht zijn. Zijn oudere broer is Daan Van den Durpel, ons allemaal goed bekend, ter wijl de andere broer het meer voorzien heeft op mu ziek. Hij is momenteel kos ter-orgelist in de Sint-Lau- rentiuskerk van Lokeren. Chris studeerde aan het conservatorium Gent en be haalde er heel wat eerste prijzen. In het theater Are na stond hij een heel sei zoen op de planken. Nu is hij leraar diktie en voor dracht aan de stedelijke Akademie. Hij deed zich reeds verscheidene malen gelden als regisseur te Lo keren en omgeving. Ook bij de Sinfravrienden is hij geen onbekende. Zijn grie zelverhalen van Alan Poe vonden in Lokeren en om streken een buitengewone weerklank. Dat het stuk «Huwelijksreis zonder man» in de niet zo kleine toneelzaal van de Paters zes keer een volle zaal trok, spreekt boekdelen. Over de- kor, geluid en licht hoeven we werkelijk niet meer te spreken. Dat was allemaal zoals naar gewoonte, tot in de puntjes verzorgd door een toegewijde staf mede werkers: pater Mare Ampe, Jeanne Van Laere, Willy De Bruyne, René Van Laere, André Van Damme en Nor- bert Waegemans, met een zeer groot excuus voor al die stille medewerkers, wier namen wij misschien vergeten zijn. Het toneelsei zoen van de Sinfravrienden is met deze produktie voorbij. j.v.L. Het mannenkoor Gaudeamus uit Sinaai organiseert een unieke liederavond onder het motto «Sinaai zingt Preud'Homme». De toondichter zal zelf aanwe zig zijn. Op zaterdag 24 april om 20 u in de sporthal van Sinaai. Medewerking wordt verleend door het mannenkoor Gaudeamus en de harmonie Sint-Ceci- lia van Sinaai, de kinderen van de plaatselijke muziekschool en een begeleidingsensemble o.l.v. Peter Foubert. Kaarten kosten ÏOO frank^ Bellen naar 031.72.44.35. Voorverkoop bij Walter Vermeiren, Dries 33 in 9190 Sinaai, en bij de leden van het Gaudeamuskoor. «Hoger Op» van de Aalsterse parochie Mijlbeek pakte uit met «Als t kindje komt» Een talrijk publiek woonde deze geslaagde voorstelling bij (per) Toneelkring Nieuw Leven van de Heilig Hartparochie te Aalst voerde de alomge- kende klucht «De gecroonde leerse» van Michael De Swaen op. Vic Moeremans, bijgestaan door Nadia Morel, voerde de regie. Een talrijk publiek woonde deze geslaagde voorstelling bij. Te Hofstade werd door de toneelgroep Vast als Eik «Als ma van huis is» opgevoerd. Ook hier was de belangstelling geweldig.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 21