T-
Het mirakel
van Clement
Tentoonstelling over
«De Ring» te Hamme
Tentoon in Hooghuis te Doel
Toneel
Peter De Glas
in Galerij Palet
Muziek
De Passie te Meldert met
«Kalliope» en «Fontegara»
met boeven
en madeliefjes
Herman Heyvaert te Affligem
22 - 9.4.1982 - De Voorpost
TONEEL BIJ WILLEN IS KUNNEN
Het zaaltje van 't Antikens lijkt nog kleiner als er geen netjes gerijde stoelen
staan opgesteld om de Dendermondse toneelliefhebbers te ontvangen. Tijdens
een van de laatste repetities zijn we er binnengeslopen om nu eens mee te
maken hoe Willen is Kunnen het aan boord legt om de week nadien een gaaf
geheel aan het publiek te presenteren. Op de scène zijn enkele akteurs bezig
een fragment uit «Het dorp der mirakelen» te oefenen, in de zaal zelf zitten her
en der enkele bewonderaars en factota van het gezelschap stil te kijken en te
luisteren. We verwonderen ons erover dat alles er zo gedisciplineerd aan toe
gaat.
verborgen achter zijn brede leiding van Brosie.
rug, Carlos Detremmerie,
beroepsregisseur
dit
Tot 18 april exposeren in het Hooghuis te Doel Benny Blommaert, Paula Franck uit
Doel zelf en Theo Van Stappershoef uit Brasschaat. Op deze foto ziet u de exposanten
samen met burgemeester Van der Aa (die de openingstoespraak hield) en de heer De
Baive, eigenaar van het Hooghuis.
Maar helemaal vooraan gestapt en de meute bede- geregeld als hij na afloop
achter een grote tafel zit, laars en muzikanten onder van een tafereel «goed»
mompelt, twee keer bracht
hij het zelfs tot «uitste
kend».
We glipten binnen op het
moment dat de nieuwe kerk
van «Scheldeland» net was
gebouwd en de bewoners
van het gehucht hoopten
dat ze zo snel mogelijk zou
ingewijd worden.
Plots sloeg de regisseur en-
het wel eigenaardig aan om kele taferelen over. «Neem
geval Jean Van Haute-
ghem, bekend als de fameu-
i het vak. Met zijn ze champetter uit «De Hei-
imposant figuur weegt zijn denmakers», wandelt over
persoonlijkheid evenveel het toneel alsof ze het alle
als die van al diegenen die dagen deed, terwijl ze lied-
op de scène staan samen, jes zingt die speciaal voor
Voor de eerste keer heeft dit stuk werden
Willen is Kunnen een be- schreven,
roepsman aangetrokken Tijdens zo'n repetitie doet
om een stuk te regisseren.
Voorheen deed Detremme- de zogezegde bisschop in nu maar bladzijde
rie dat al te Lebbeke, waar blue jeans op het podium te zegt hij. «De rest kennen samen op de scene voor Het dorp der mirakelen», (arch
Clement Leybaert en Rik Van Gucht tijdens de repetih I
van «En waar de sterre bleef stille staan». Nu staan ze wt
hij goede resultaten haalde.
«Het dorp der mirakelen»
van Gaston Martens is c
zien maar dan moet men er we voldoende». Zo worden
de kledij maar bijdenken. de moeilijkste taferelen nog
Aan Carlos Detremmerie eens overgedaan. Er staat
In een tijd van krisis is
het toch belangrijk niet
steeds strikt ekonomisch te
denken, zeggen de initia
tiefnemers v.z.w. De Dur-
me. Men mag de histori
sche, kulturele en menselij
ke waarden van De Ring
niet uit het oog verliezen.
Hoewel men na een opper
vlakkige beschouwing ge
neigd is de huisjes van de
Ring te katalogeren als
«ongezond» en «niet meer
van deze tijd» leert een his
torisch kultureel onder-
In de Dendermondse kunstgalerij Palet stelt de Gentse
kunstenaar Peter De Glas tentoon tot 25 april. Deze Peter
De Glas is blijkbaar kunstschilder en graficus en werkte
verscheidene jaren in alle stilte tot hij geselekteerd werd
voor de Baaigemse schildersprijs van 1981 en voor de
tekenprijs van de stad Ronse. Het was trouwens de eerste
keer dat de vijftigjarige Nederlander meedong naar in
ons land uitgeschreven prijzen voor schilderkunst, teke
nen of grafiek.
Naar de periode van het jaar maakte hij voor deze
tentoonstelling een keuze uit zijn uitgebreid oeuvre met
temata rond de Paasgedachte: dood en verrijzenis, de
tragiek en de hoop van iedere mens, al dan niet gelovig.
De werken van Peter De Glas ontstonden uit het lot en het
leven van de mens, van man zowel als vrouw. Hij is de
wijze minnaar van alles wat met het leven en de daarrond
hangende dillema's te maken heeft.
Daarom moeten we bij hem niet alleen rekening houden
met vorm en materie, maar ook met de inhoud. Daardoor
eist het bij de liefhebber een diepere aandacht op. De Glas
werk moet op de juiste manier benaderd worden om er te
kunnen in binnendringen.
(Peter De Glas in Kunstgalerij Palet, Franz Courtens-
straat te Dendermonde tot 25 april).
Kristus en de schilder.
zoek over dit smalle De
Ring8traatje dat het eigen
lijk een toevallig bewaard
en uniek stukje sociale ge
schiedenis van Hamme is.
Een ganse straat mag
men niet in een museum
stoppen. Wel kan men, mei
een verantwoorde renova
tie, de historische waarde
behouden en tevens een
stukje warm menselijke
woonruimte kreëren in het
centrum van de gemeente.
De Rijksdienst voor Mo
numenten- en Landschaps-
zorg heeft hierover een
prachtige en diepgaande
studie klaar, kompleet met
kosten-baten analyse. De
gemeente Hamme krijgt als
een der eersten in Vlaande
ren een dergelijk uitge
werkt dossier aangeboden
door de hogere overheid.
Na kontakten met deze
dienst heeft v.z.w. De Dur-
me via zijn plaatselijke af
deling een plan uitgewerkt
om zowel het gemeentebe
stuur als alle andere be
langstellenden informatie
te verstrekken over deze
studie. Dit zal gebeuren
door een uitgebreide ten
toonstelling over de renova
tiemogelijkheden. Er is
permanente begeleiding
voorzien.
Deze tentoonstelling
wordt gehouden van 30
april tot en met 8 mei e.k. in
het gemeentehuis te Ham
me (ingang Kapellestraat).
De toegang is vrij en er zal
mogelijkheid zijn voor
scholen om een geleid be
zoek aan te vragen.
Vrijdagavond 7 mei
wordt een panelgesprek
georganiseerd met als mo
derator P Staes, opdracht-
houder van de Koning Bou-
dewijnstichting Elke poli
tieke partij die in de ge
meenteraad zetelt is uitge
nodigd zich te laten ver
tegenwoordigen in dat
panel.
De initiatiefnemers ho
pen op een goede belang
stelling.
bestseller bij onze Vlaamse ontgaat niets, maar in dit permanent veel volk op de
liefhebbersgroepen. Ook de stadium van de repetities kleine scène van het Anti-
toeschouwer kent er de komt hij alleen nog tussen- kens wat wel enige regie-
problemen meebrengt om
dat de ene speler de andere
«maskeert», maar dat
wordt door onderling over
leg opgelost.
Het laatste bedrijf blijkt het
moeilijkst en het is vooral
daarop dat nu wordt geoe
fend. Martens heeft het
akteurs last hebben om de
«schwung» erin te houden.
We zijn er echter van over
tuigd dat tegen de première
alles in orde is.
Een plezante noot ook. Tij
dens het zogezegde mirakel
is er een bedelares wiens
hand plots geneest en zij
toont dat ook, maar aan
haar been is ze echt ge
kwetst en dus laat ze haar
genezen hand zien terwijl
over het toneel hinkt.
trouwens niet gemakkelijk Achteraf praatten we even
gemaakt. Tegen het einde na met de akteurs. Ze zijn
verliest de tekst van het er blijkbaar genist in. «We
stuk wat élan, zodat ook de staan er goed voor, menen
komt hij alleen nog tussen-
meeste fragmenten van om- beide om eens een aksent te
dat het onlangs gedeeltelijk verleggen, een kleine posi-
werd verwerkt in Paradijs- tie te veranderen. Voor ie-
vogels, een serie van de mand die zijn tekst niet
Vlaamse t v. De personna- kent is hij onverbiddellijk.
ges van de smid en de dich- Na de derde week reeds
tende schoenlapper, de moest elke akteur zijn gan-
straatzanger en zijn gevolg se rol van buiten kennen,
zijn vertrouwd. Volks- En zoals we nadien hoorden
schrijver Gaston Martens zijn de repetities veel vlot-
heeft ze wel dik in de verf ter verlopen. Detremmerie
gezet maar de emoties die is trouwens tevreden over
ze opwekken zijn daarom deze liefhebbers en uit dat
niet minder diep, integen
deel.
Een vijftiental weken werkt
Willen is Kunnen aan de
voorbereiding van zo'n
stuk. Ondertussen is men
ver aan de eerste voorstel
ling toe: de akteurs korri-
geren nog de laatste de
tails, er wordt op het spel- Na een stralende lentedag in een twaalfde-eeuwse dorpskerk bij een adembe-
ritme gelet en hier en daar nemende stilte een koncert van 16*-17" eeuwse muziek, vokaal en instrumen
taal, meemaken, gebracht door een groep op niveau, is een niet alledaagse
belevenis.
Dat kon wél verleden maandag te Meldert in de St.-Walburgakerk als men
Enkele weken voor de start niaar tijdig zijn tuinplunje uittrok en aan de verleiding van de beeldbuis
van de repetities wordt er weerstond,
besproken welke spelers
welke rollen zullen spelen Voor de plaatselijke ge- stemmig gemengd k capel- Bellingen en de plaatselijke
en dat was dan een taak meenschap een aantal la-ensemble. «Kalliope», Marijke Vandevelde met de
voor Clement Leybaert die lofwaardige uitzonderin- een van de dochters van sonore stem, voor de teno-
nu als hulpregisseur fun- gen niet te na gesproken Zeus, van de Griekse mu- ren Koenraad Uvin en Lud-
geert, maar die zijn mede- ging dit evenement, zo kan zen, vinden we in het pro- wig van Gijsegem die het
spelers al het langst kent. je het wel noemen, quasi gramma als de muze van de geheel nauwkeurig onder
Hij staat immers al vijfen- ongemerkt voorbij Kul- «schone stem». Voor dit en-kontrole hield alhoewel zelf
twintig jaar op de Antikens tuur, al blijft het dan nog semble zeker niet mis- meezingen en spelend en
planken en heeft dus die bij passief beleven, mist nu plaatst. voor de bassen met indruk-
ervaring voor op Carlos De- eenmaal voor jan met de pet In het programma te Mei- wekkend zacht orgaan Phi-
tremmerie die moet werken de aantrekkingskracht van dert hield men het dan lippe Souvagie en Lieven
met voor hem totaal onbe- de wieier- of voetbalsport, vooral bij 16* en 17' eeuwse De roe
kend spelersmateriaal. Toch vulden een tweehon- muziek van Henry Purcell De vokale prestaties wer-
Clement Leybaert en Rik derdtal melomanen de rui- met een anthem voor acht- den afgewisseld met optre-
Van Gucht spelen de dra- me middenbeuk en deze stemmig koor, William dens van hei blokfluitkwar-
gende rollen van smid en hebben het zich alvast niet Byrd met een zeer geslaagd tet «Fontegara» bestaande
dichter. Voor de gelegen- beklaagd. «Ave Verum corpus» en het uit Hilde de Dobbeleer, Mar
heid van het jubileum een Het vokaal ensemble «Kal- vijfstemmig motet Christe cel Ketels, Patrick Laureys
goedgekozen stuk omdat liope» niet louter een af- qui lux. Van de Lasso en, alweer, Ludwig van Gij-
Leybaert zich nu eens mag splitsing van het hoge top- bracht men «Trimor et Tre- segem. Naam die het en-
uitleven. pen gescoord hebbende mor» doch hoofdschotel semble ontleent aan het be-
zij, hoewel we toch wat o
zekerder worden nu de v<
toningen zo dichtbij
men, maar dat is elke ke
hetzelfde».
De eerste vertoning
het pubhek heeft plaats
zaterdag 17 april, dan v<
maandag 19 en dondei
22.
(Willen is Kunnen
«Het dorp der mirakéle^
van Gaston Mariens i
gie van Carlos Detrem
rie, ter gelegenheid van ti
25-jarig toneeljubileum vi
Clement Leybaert).
(m.dfl
an
wordt een toneelpositie
beterd
Men gebruikt nu reeds de
bijna afgewerkte dekors
Marie-Paule Glorie speelt «Hexacord» dat slechts «le werd het schrijnende, aan-
de altijd zeurende vrouw
van de smid en ook zij blijkt
het tijdens deze repetities
bijzonder goed te doen. De
pastoor en de bisschop lij
ken zo uit het seminarie
roemde didaktisch werk
«Opera Intitulata Fontega-
temps que vivent les roses» doenlijke «Miserere mei»
had geleefd doch tevens een van de niet zo bekende Gre- ra» van Silvestro Ganassi,
verrijking Van een zeskop- gorio Allegri. Een stuk dat uitgegeven in 1535 te
pige mannenformatie ging zijn bekendheid dankt aan Venetië
men met «Kalliope» over de opvoeringen in de Six- De «blokfluit» is een voorlo-
naar een achtkoppig, vier- tijnse kapel te Rome tijdens per, een verre dan, van de
de Goede Week en dat ei- dwarsfluit dat in de middel-
genlijk geschreven is voor seuwen gewoon «fluit»
j-, een negenkoppige bezet- werd genoemd. Omstreeks
l^nrl PT1 n P PlTPnillPTlC» ting in fauxbourdonstijl, het midden van de 18* eeuw
UUU C11 CVClIlIICIia waarbij een 5- en een 4- moest de blokfluit het afleg-
stemmig koor de pare en gen tegen de dwarsfluit die
onpare psalmverzen alter- een meer genuanceerd spel
neren. Een stijl ook waarbij toeliet en steeds verder ge-
de melodie aan de boven- perfektioneerd werd. In de
stem wordt toevertrouwd 20* eeuw heroverde de blok-
De Koninklijke toneelkring Wanneer keert die bemoei- en andere stemmen volgen fluit echter terug burger-
«Voor God en de evenmens» achtige veldwachter terug? °P een wart of 660 sekst in recht en wordt niet alleen
uit Hamme, die 90 jaar jong Het antwoord op al deze parallelle akkoorden. als zangbegeleiding doch
is, brengt het spannende vragen ziet en vindt u in «Kalliope» bracht er een ook met luit, vedel, klave-
stuk: «Boeven en madelief- «Boeven en Madeliefjes», schitterende uitvoering van cimbel of Orff-instrumen-
jes». Een grijze lente- een komische triller van dat hen een welgemeende ten gebruikt,
avond... Regen, bliksem,
donder, wind en klepperen-
Voorzitter van de scholengemeenschap De Muynck wijst op de vele (bouw) noden die de
rijksscholen in Dendermonde kennen (v)
George Batson. ovatie bezorgde. Alle lof De manier waarop de «Fon-
frGeen griezel-of-horroref- dan ook voor de sopranen tegara-musici», mensen die
de luiken... In het verlaten fecten, maar toch wel span- Diane Verdoodt en Marleen -*-•>- u~
zomerhuis van Miss Van ning en suspens en vooral van den Broeck (alhoewel
Loon spelen zich geheim- lachen geblazen met een dén maal in de hogere re-
zinnige tonelen af. Schim- heel gezelschap akteurs op gfi°nen ietwat onzuiver),
men lopen schichtig her en de scène: Greta De Munck, voor de alten Myriam van
der en verdwijnen langs al- Jan Van Hove, André Fobé,
De ruimte Claudine De Waele, Katleen
Mette penningenEtienne
De Munck, Roger De Vos,
zich stuk voor stuk
kwaamden aan
konservatoria zo qua in
strumentale techniek, teo-
rie en uitvoeringspraktijk
van oude muziek, ver hl
de blokfluit terug naar 1
plaats die ze vroeger wistl
te nemen
Ze brachten dan ook op v
tuose wijze uitvoering!
van werken van
Heinrich Isaac, Gu
Grillo en, niet te vergeteL
Pale8trina.
Toch appelleert de pastoi
le tonaliteit ons eerder vo
een kerstsfeer dan voor e
begeleiding van het pass :ri
verhaal
Deel II bracht dan efco
totaaloptreden van zange a
semble in verschillende t
zettingen ondersteund do jt;
of afgewisseld met het blo g
fluitenkwartet in een wei
van Tolès Luis de Victori
een Spaanse polyfonist d
studeerde te Rome en kfu"
pelmeester en organist v
aan de wereldberoemde a
dij van Montserrat.
priester gewijd houdt
het vooral bij religieui
muziek en te Meldert we et
den dat dan de Uturgiscl
gezangen voor Witte Do 't
derdag. Het passiegebe w
ren van die dag met he w
ders. Judas en Petrus, èt
veroordeling en de beraa #1
slaging van de Farizeeë M
werd er op waarlijk indru M
wekkende wijze, quasi t
sueel voelbaar, ten tone
gebracht met als thema «J
rusalem, bekeer U tot dpi
Heer uw God».
Een schitterende non-stc
prestatie die zorgde vo
heel wat applaus.
Een avond om in stilte v
te genieten en achteraf
gedenken waarbij de m
ziek de transcenderen^
taal blijkt te zijn die al
verenigt en waarbij i
mand nog aanstoot net_
aan een in het programfl 1
gevoegde aankondigil P
voor een soortgelijk hooi
stedelijk gebeuren gest
in de taal van Nols.
I
lerlei deuren,
wordt verlicht door blik
semflitsen en het spookach
tig flakkeren van het Anne-marie De Pillecijn,
haardvuur. We maken ken- Paul Engelbeen, Marcel
nis met een raadselachtig Vanden Bossche, Regie:
gezelschap van mensen die Leen Vermeiren.
eigenlijk geen vanallen in Geen probleem om je in een
het huis thuishoren. Wat is heus spookhuis te wanen,
de reden van hun aanwe- want de decorploeg «De Na-
zigheid? En hoe evolueert chtclub», heeft zich alweer
de situatie wanneer een bui- geen moeite gespaard. En
tennissige prof. Biologie we steken een pluimpje op
met 2 van zijn leerlingen de hoed van onze technie
komen schuilen voor het kers die ons door passende
onweer? Van dan af raken achtergrondgeluiden in de
we van de ene komische si- juiste trillersfeer zullen
tuatie in de andere. En de brengen,
echte raadsels beginnen nu Iedereen is van harte wei
maar pas! Een man wordt kom in zaal «De Ring» op
doorgeschoten. Wie is deze zaterdag 17 april, zondag
man? En wie is de dader? 18 april, vrijdag 23 april en
Van wie is de handschoen zaterdag 24 april.
Kaarten zijn te verkrijgen
bij spelers en bestuur, of in
het lokaal «De Katholieke
Ring, Tel.:
In de feestzaal van het Gemeentehuis te Hamme stelden Freddy Gommers en Ben Van
Cauter hun werken tentoon, (vh)
die naast het lijk wordt
vonden?
Wat voert de heimelijk la
chende huisbewaarder, die Kring»,
op de meest onverwachte 47.75.85.
ogenblikken achter deuren Toegangsprijs: 100 fr. Kin-
en hoeken staat, in zijn deren tot 16 jaar, houders
schild? Wat doet een harig van een +3 pas en houders
monster boven op de gang? van een kultureel jongeren-
Waarom verschijnt plots paspoort: 75 fr
een rechercheur ten tonele? Tot dan!
Vanaf volgende week kan u in «zalen B» van het Affligems Kultureel Centrum het
werk van kunstschilder Herman Heyvaert, een Wiezenaar gaan bekijken.
Deze veertiger is eigenlijk een «late roeping» in de schilderkunst vermits hij pas
in 1980 aan zijn karrière begon.
In die twee jaar produceerde hij echter reeds heel wat waarbij moet worden
aangestipt dat de kwantiteit de kwaliteit geen schade berokkent.
Al8 aktiefste lid van «Als ich can» de Lebbeekse kunstkring, exposeerde hij reeds
te Affligem, maar ook te Lebbeke en Herdersem.
Bij de start van zijn schildersloopbaan speelde uiteraard zijn opleiding aan de
Aalsterse Akademie tot bouwkundig tekenaar een niet onbelangrijke rol. In no-
time ontpopte Heyvaert zich tot een knap schilder van bloemstukken, meestal in
kleinere formaten, die hij, romantisch ingesteld, benadert via een verfijnde
techniek.
Typisch voor hem is ook het afstappen van de rechtlijnige formaten en het opteren
voor ovale omkaderingen.
Naast bloemstukken interesseren hem tevens stillevens en vooral landschappen,
branche waarin hij zich zeer streekgebonden opstelt. Zich één voelend met de hem
omringende leefwereld. Vergezichten met ontzettend verre diepten karakterise
ren zijn doeken met hoge luchten boven een eenzame boomsilhouet.
Niet alleen streek- doch ook tijdsgebonden voelt men in zijn werk de wisselingen
en schakeringen gekonditioneerd door de gang der seizoenen.
Zijn «boodschap» is er een van alledaags stil geluk, geluk te vinden dan in het
eigen midden, in de eigen streek. Hier en nu. Kunst niet uit op exeperiment of
extravagantie doch op rust en verpozing, weggedeind uit de wurggreep van de
realiteit van elke dag.
Opening van de tentoonstelling op zaterdag 17 april te 16 uur met Achiel
Vermeiren als inleider.
Deze expo is toegankelijk tot en met zondag 2 mei, op zaterdagen van 14.30 u. tot
20 u en op zondagen van 11 u. tot 13 u. en van 14.30 u. tot 20 u.
LH