Klokke va Rome Huisvuilreglement in de maak te Buggenhout Juul Keppens nodigt uit in eigen atelier W ereldgeschiedenis als muurschilderingen te Zele Paasdagen te Lebbeke in het teken van de kunst Buggenhoutse sporthal stelt het goed Briel-scouts in feest 19 schrijven: hij wil dit jong talent blijven volgen. Zo ver koopt Juul Keppens zijn eerste werk aan de staat. Als hij drie jaar later zijn eerste tentoonstelling houdt in «Le Régent», besluit hij de h. Muls opnieuw uit te nodigen. Maar die is er niet. Hij inviteert de direkteur-generaal. «Dat is nog nooit gebeurd» zegt een verbaasde verant woordelijke. Maar de slotsom is dat hij met Juul meegaat en een paar werken aanduidt die hij laat weerhouden, 's Anderendaags komt hij terug met een paar belangrijke personen en de koop wordt beslist: het tweede werk voor de staat. Van de hele pers kwamen bovendien lovende kritieken. Dit was de kogel door de kerk voor de kunste naar Juul Keppens. Hij is verder als onderwijzer blijven werken en graag. Maar als hij met pensioen ging, was het alsof plots een wereld voor hem open viel: eindelijk werd zijn hobby zijn beroep. Medailles en tentoonstellingen In 1966 ontvangt hij de eremedaille van de stad Brus sel, in 1970 het ereteken van de kuituurkring Bomem, in 1971 de zilveren medaille van de beroepskunstenaars. Hij stelt tentoon over heel Vlaanderen, tot in Nederland. Nu heeft hij nog één serieuze expositie (buitenshuis wel te verstaan) per jaar. Werk: Over de evolutie van zijn werk zegt de kunstenaar zelf: «In het begin had ik meer grijze stemmingen, droeve en melancholische werken, tot Cle ment Beurms me daarop opmerkzaam maakte, dan heb ik er meer aandacht aan besteed, bloemen geschilderd en stilaan werd mijn werk kleurrijker». Als ik een paar foto's van zijn eerste werken bekijk valt op, dat ze meer in één overheersende kleurtoon gepen seeld zijn en ook realistischer. Zijn werken evolueren later naar warmgekleurd impressionisme, terwijl sommi gen ervan bijna de abstrakte kunst benaderen. De onder werpen die Juul Keppens nauw aan het hart üggen zijn landschappen, stillevens, bloemen, marines, kerk- en huisinterieursboten. Portretten schildert hij niet zo graag Wie zijn atelier binnengaat, treedt een wereld in een kadans van kleuren binnen. Technisch perfekt in opbouw, laat hij over zijn doeken één heldere kleur als een leitmotiv de hele sfeer bepalen. Met kontrasterende kleu ren brengt hij kunstig toetsen aan, die het schilderij diepte en levendigheid geven en zo - heel langzaam - als het ware warmte en bewogenheid uitstralen. Juul Kep pens speelt met olieverf en mes. Hij leidt de blik van de toeschouwer over het schilderij. Hoe meer men kijkt hoe meer men in de verf de subtiele kleurspeling ontdekt en ervaart hoe de schilder zijn gemoed, zijn aanvoelen in de sfeer van het doek weet uit te drukken. De kunst van Juul Keppens zou de oppervlakkige bezoeker als louter kleur- virtuositeit kunnen overkomen, terwijl een meer aan dachtige kennismaking doet inzien dat zij is als goede wijn: die drink je niet, die proef je, genietend. Zo ook het werk van Juul Keppens: je moet het proeven, rustig, langzaam en... genieten. Heel zijn hartelijke en spontane persoonlijkheid ligt erin. Wij zeggen: nog vele jaren en meer erkenning. Verschoning, geachte en geselekteerde le- vensgroep, behorende tot de «Voorpost- achtigen», voor dit proloog. Geniet mee voor 't eigenste geld. Want. frivool speelt Lady «Lente» viool op mijn onthutsende ingewanden. Zodanig dat mijn darmfloro pijnlijk gasver- spreidend naar de aalput gejaagd wordt, 't Zijn kreunen, geen psalmen die mijn mond ontstijgen. Tussen concertfozen in, leg ik mijn armen rond de knieën en tuur naar buiten. Befloorst schijnt de maon haar zon- neënergie over de wereld. Genoeg licht om de bomen in hun ongerepte naaktheid te zien smachten naar de bloeitijd. Mijn ge steldheid brengt de moed niet op om ze mooi te vinden. Ik zie incamoties van lakse toonbeelden des levens. In wintertijd zogen ze hun wortels zat van bezoedelde aardsappen Gezwollen rank en wulps reiken ze hun spitse vingers zo hoog ze kunnen. Ze krijgen er spataders van, zweren die openbarsten om groene wieken te ontvouwen, dienstig om vieze uitlaten te absorberen. Gras, ontspoten uit vochtige substanties, DE homogene dekmantel voor al wat te grijs en te grauw is. Traag strijkt Miss Springtime de laatste valse noten uit mijn gemartelde organen. Helemaal leeg, murw en o, zo down, laat ze me achter De dagen daarna lijkt het alsof ze met de grove borstel alle smerigheid uit de hemel gevaagd heeft. Zuster zon hangt te stoefen aan haar uitspansel. Wolkjes smelten weg in haar. En wie staat daar voor de deur, ja mens de goeie week Gelouterd en ontvankelijk laat ik haar bin nen. In haar hoog geachte aanwezigheid wordt er extra schoongemaakt, de laatste dennenaalden in verbroedering met confetti zitten veilig in de stofzak. De klokken zijn volop aan 't trainen, want ze hebben een lange tocht voor de boeg. 't Kan verkeren dat er een vergeten eitje van vorig jaar bij ons binnenvliegt. Tot grote vreugde van Friebel. Friebel leeft op de wankele trede van zeven jaar. Vers achter hem de kleuter tijd, voor hem de jongenstijd Overal gaat hij op snuffel. Hij moet persé weten hoe dje klokken vliegen, met die onnozele vleugel tjes kan dat niet, evenmin met die klepel, dan zouden alle eitjes stuk zijn. «Felicitas» de dochter van de hoofdklok gaf hem het antwoord op een kaartje, ze vliegen alle maal met kosmische krachten. We zetten ons alle twee op ons gat, hij vraagt hoe het was toen ik kleiner was, ik zeg het hem. Nonkel zal het ook nog wel weten. Nonkel André moest dan om een bussel stro bij van Bellekes (voor 5 fr), dan de konijnenkoten uitmesten en voorzien van veel goudgeel blinkend stro, stol en koerke proper maken, 't huizeken (toilet) goed uitschuren en dan... dat was belangrijk, mochten we met stro nestjes maken. Er waren veel vogels jaloers van, dat wisten we. Vroeg gaan slapen, vroeg wakker wor den en ons gevieren onder de dakvenster zitten zien of we geen klok zagen vliegen. En oppassen dat we geen toot trokken, wanneer ze begonnen te luiden; of ons gezicht zou altijd zo blijven staan Volgens leeftijd mochten we de trap of. Op 't eerste gezicht waren alleen de nestjes gevuld, alles was goed verstopt Tot zelfs in de kousen en de broeken die aan de was draad hingen, uren daarna vonden we er nog ja, ja, vroeger waren de klokken sterker, toen aten ze nog spinazie, zo hebben ze bij ons eens een zusje gebracht. Metje was toen bij ons, ze zei dat het daardoor kwam dat we minder hadden, 't Hangske met de lege flessen was versierd met pastelkleurige fondantjes en gekookte eieren. Het zusje dat van Rome kwam is nog altijd «spe ciaal», ja da's tanteke. Witte donderdag heeft ons verlaten, stil, zonder dat we de klokken horen vertrekken hebben. Dusdanig konden we hen geen goeie reis toezwaaien. Op goede vrijdag heb ik mezelf verloo chend, want Friebel heeft het moeten stellen zonder lijdensverhaal. Nooit voorheen over kwam ons dit feit. Stille zaterdag, één beestenboel, reisingre- diënten her en der in de huiskamer ver spreid. Piar en Lamoer gaan samen met meerdere leidsters en leiders het komend chiro-kamp in Koersel verkennen tot in de puntjes, je kent dat. Het Hoogfeest Pasen een rotdag, om rede van de regen. Desalniettemin lagen er veel eitjes (binnen) tot zelfs op de gordij'nkasten (in de schoenen van Piar) Ja die staan daar Veel te stil is het hier, Friebel loopt verloren en Elpadré is Willem de Zwijger in wezen Foert, 't is niks, wij vestigen onze hoop op morgen Dan gaan we slipperen mijn zoon en ik. We trutselen voor elk kraam We zullen ons het middageten laat laten voor schotelen want ik zal het zelf niet doen. Zalige vijgen na Pasen' Sinds begin april de ophaal dienst overgenomen werd door de diensten van de intércommunale DDS dient het huisvuil ook ge stopt te worden in «ge meentelijke» zakken. En kele weken reeds kijken de ophalers door de vingers als er andere zakken bui tenstaan en voorlopig wor den ook nog kartondozen meegenomen ën ledigt men de vuilnisbakken. Maar half april is dat gedaan. Wie later nog huisvuil op de stoep zet in niet-regel- mentaire zakken krijgt een nota vanwege de DDS-op- haaldienst in de bus. Intussen boden een veertig zelfstandigen zich aan om via hun winkel de huisvuil- zakken te verdelen. Zij krijgen binnenkort een plakket aan de etalageven ster dat hen bestempeld tot «officieel verdeler» Opge merkt werd dat er een huis aan huis verkoop gebeurde van de huisvuilzakken. Dit zal in de toekomst verbo den worden door middel van een gemeentelijk regle ment dat in de maak is. De ene week dat de op haaldienst van dag wijzigde heeft wel voor wat verwar ring gezorgd. Voor alle dui delijkheid kunnen we hier vermelden dat buiten het ophaalsystheem er niets wijzigt, dus ook de normale data blijven behouden. Enkel met feestdagen wor den de ophalingen met één dag verschoven. Dat is nu ook het geval tijdens de week die volgt op pasen. (lvd) i 'n9 Vanaf 10 april tot 2 mei, van 14u30 tot 20 uur of ers op afspraak stelt Juul Keppens tentoon in zijn ,jj. itelier, Konkelgoedstraat 29 te Lebbeke. De kunst- bef jchilder, ereburger van Lebbeke, voorstellen is misschien overbodig. De loopbaan van deze in 1910 lan geboren artiest begon immers rond de jaren '40. I eWoen had hij niet alleen een diploma van onderwij steer op zak, maar tevens zes jaar akademie achter de "2 mg. Hij verliet de akademie immers met alle eerste prijzen en eremedaille van de stad Dendermonde voor tekenen «levend model». Als hij echter in 1941 in de akademiezaal ap i njn eerste 'tentoonstelling houdt, krijgt hij een zeer vo glechte kritiek. Hij kan het zelf niet geloven: waarom «haalde hij dan alle eerste prijzen aan de akademie? Hij Bchrijft dus naar professor Muls en vraagt of hij zijn Oordeel over Juuls werk zou willen uitspreken. Voor Bichzelf, zegt de h. Keppens. «Als hij het goedkeurt, ga ik voort, als hij mijn werk afkeurt, stop ik.» Hij trekt dus iet een paar schilderijen naar Brussel. Prof. Muls bekijkt klopt hem op de schouder en zegt: «Gij kunt zelfs richtingaangevend worden in de kunst». «Zo is het nu ook weer niet,» denkt Juul Keppens de bescheiden bij zichzelf. Als prof. Muls een schilderij wil k' kopen, wil Juul Keppens hem die direkt offreren. «Neen,» :ia'1 zegt de professor, «ik koop voor de staat». Hij vraagt ook uitdrukkelijk dat de schilder twee jaar later zou terug- Ter gelegenheid van de Paaskermis stelden te Leb beke in het gemeentehuis opnieuw 3 kunstenaars tentoon. Traditiegetrouw bijna kan men zeggen Ka- rel Halterman en Staf Pele ntan van «Als ich can» van de partij. Voor de vernissa ge van him expositie kwam Phil Bosmans van Bond zonder Naam. Op De Zolder stelde André Callebaut tentoon. Phil Bosmans werd ver welkomd door Achiel Ver- meiren, voorzitter van de kunstkring «Als ich can» en medewerker van BZN. In zijn openingswoord be treurde Phil Bosmans het dat door de jacht en het materialisme van deze tijd, de mensen geen schoonheid meer zien of ontdekken, dat de verwondering ont breekt, die leidt tot bewon dering. «Staf Peleman laat beelden spreken. Hij heeft ze gemaakt tot zijn taal cn zijn diepste gedachten, ze worden zichtbare schoon heid. Karei legt-zijn teder ste liefde voor de schoon heid, die hij ziet in het land schap en in het menselijk milieu vast op papier. Ze zijn gegroeid uit innerlijke bewogenheid en uit diepe liefde voor de mens, de din gen en het leven. Karei Halterman, pente kenaar: geboren in 1948, volgde hij een schriftelijke kursus artistieke oplei ding Uit alle technieken lag de pentekening hem het meest. Zijn meesteres was mevr. Liekens. Met raad en daad, inzicht en aanmoedi ging eiste ze het uiterste van Karei, maar droeg haar steentje bij om zijn talent te kneden tot een echt meesterschap. Ook Rik We- semael, kunstschilder en Robert Desart, graficus, medewerker van Le Soir, is Karei Halterman dankbaar voor him waardering en advies. Staf Peleman: beeldhou wer, houtsnijder van be roep, geboren op 19 april 1923. Toen de Poelstraat rond 1958 besloot een eigen kermis en reus te kreéren, werd Staf gevraagd hier voor het hoofd te snijden. Dra bezat de Poelstraat een ongeveer 4 meter hoge reus «Tijl» met een prachtige Vlaamse kop. Ter gelegen heid van deze kermis stelde Staf enkele halfverheven beeldhouwwerken, in zijn vrije tijd vervaardigd, ten toon. In 1959 begon hij akademie te volgen te Den dermonde, wat hij 5 jaar deed. André Callebaut: schil der, akwarellist geboren in 1949. Van beroep onderwij zer, schildert hij reeds on geveer 10 jaar later, louter als hobby Liep drie jaar akademie te Dendermonde. Hij apprecieert alle goede kunst, kijkt op naar men sen als Dali, Frans Coppens (landschapsschilder uit de Vlaamse Ardennen). Is geen lid van «Als ich can». De sporthal te Buggenhout is nu iets meer dan een half jaar open. Een goede gelegenheid, vond sportschepen Heymans, om de stand van zaken even onder oogschouw te nemen. De ingebruikname van de hal bracht met zich mee dat er niet minder dan 24 nieu we sportclubs het levens licht zagen. Zestien mini voetbalclubs, een volley balclub en enkele badmin- tonteams om er maar enke le te noemen. De kombinatie sporthal- polyvalente zaal is, aldus Mare Heymans, bijzonder geslaagd. In de zaaltjes (te vergroten tot één grote zaal via schuifdeuren) worden kursussen gehouden, turn- lessen gegeven en koncer- ten of feesten georgani seerd. Hierdoor vermijdt men dat er in de sporthal zelf bals moeten gegeven worden waardoor de sportbeoefe ning in de gedrang komt. Bij feesten of kursussen ko men de polyvalente zaaltjes of de grote zaal goed van pas. Enkel bij koncerten van klassieke muziek laat enige geluidshinder zich merken. Zeven socio-kul- turele groepen maken ge bruik van deze zaal. Tij dens de voorbije startperio de, tevens wintertijd, be kwam men een gemiddelde van 1800 sporters per week. Een groot deel van deze sporters zijn scholie ren. De goede inplanting van de sporthal, tussen alle lagere en secundaire scho len in, speelt hierin natuur lijk een grote rol. Alle schoolgaanden kunnen de hal op een mum van tijd bereiken. Als men er de boekhouding van de zelf standige uitbating op na pluist, zou de balans posi tief overslaan, aldus Mare Heymans, al voegde hij er dadelijk aan toe dat men dan de 6 miljoen afschrij ving, ten laste van de ge meente, niet mag meere kenen. (lvd) Druppelteller Op 8 april werd te Amsterdam de Floriade 1982 geopend. Dat is het resultaat van 5 jaar hard werken en net goed genoeg om een kale plek van 54 ha om te toveren in een prachtig bloe- menpark. Normaal heeft men voor dit werk een periode van 20 jaar nodig. Men verwacht op deze tentoonstelling meer dan 4 miljoen bezoekers. Op donderdag 22 april om 20.00 uur wordt er in de «Kring» op Oostakkerdorp te Gent een voordracht gegeven met als onderwerp «500 jaar Hugo Van der Goes». Spreker is Rudy Van Elslande, sekreta ris van de Stichting Hugo Van der Goes. Hij zal het meer bepaald hebben over het 17e werk van deze Vlaamse schil der. De volksdanscentrale voor Vlaanderen organizeert drie volksdansinstuiven met de me dewerking van de Joegoslavi sche dansleider Pala Milic De ze instuiven hebben plaats te Antwerpen, Gent en Diest. Voor meer inlichtingen kan men steeds terecht bij VDCV, Sint-Vincentiussekretariaat 26a te 2000 Antwerpen. De Belgisch-Luxemburgs- Duitse Kamer van Koophan del organizeert in samenwer king met de Kredietbank een seminarie met als onderwerp «Kommerciële, fiskale en juri dische aspekten van de uitvoer naar de Bondsrepubliek Duits land en de penetratie op de Duitse Markt». Het seminarie heeft plaats op dinsdag 20 april te Gent (Kouter 175). In een tijd waarin men de mond vol heeft van dorpsverfraaiing was de lagere afdeling van het Pi us X-College te Zele van oordeel dat ze daartoe haar steentje kon bijdragen. De oostelijke gevel van de school, gelegen in de Rotstraat, gaf een eerder grauwe indruk en bood zeker geen mooi uitzicht aan deze straat. Daarom groeide er bij enkele leerkrachten het idee om hieraan iets te doen Geïnspireerd door de kaaimuur van Hame - die de geschiedenis van de kleding weergeeft - besloot men op een aantal platen de wereldgeschiedenis in beeld te brengen Onder leiding van Franpois De Geest zetten de jongens van de vierde, vijfde en zesde klas zich aan het werk. Stevig gedokumenteerd hadden ze vooraf een doelbewuste keuze gemaakt om alzo de belangrijkste gebeurtenissen en tijdper ken in de verf te kunnen zetten. Met passende kleuren en sprekende figuren gaven ze hun kijk op het verleden Met vereende krachten hebben de leerkrachten tijdens de vakantie de platen aan de gevel gebracht en de realisatie is werkelijk uniek en mag gezien worden als een openluchttentoonstelling met de wereldgeschiedenis als onderwerp. Het loont de moeite om het te gaan bekijken. (beno) De 5e St.-Franciscus- 170 fr. (kip met frietjes en scoutsgroep uit de Bug- een speciale saus) of te- genhoutse Briel-parochie gen de prijs van 130 fr. is in feest op zaterdag 17 (goulash met brood of en zondag 18 april. friet). Het kindermenu Op zaterdagavond wordt kost 80 fr. Nagerechten er te 20 uur een film ge- zijn te bekomen tegen 40 draaid die zeker niet mag fr. Erg demokratische gemist worden: «The prijzen dus! Great Waldo Pepper». Er is eetgelegenheid van Het is een film over een 11.30 u. tot 18.30 u. De oud-oorlogspiloot die scouts vragen wel om bij stuntvlieger wordt. Na de voorbaat te bestellen via film is er nog gelegen- de nummers: 33.31.86 heid een drankje te ne- (Dirk De Wilde), 33.44.10 men of de fototentoon- (An De Wilde) of 33.41.55 stelling te bezoeken. (Koen Van Avermaet). 's Zondags heeft er in de Maar ook wie niet vooraf lokalen een eetfestijn bestelt is aan de feestta- plaats. Men biedt het nor- fels welkom. Sint-Niklaas. Enkele tijd geleden vond in de Sint-Lutgardisschool aan de Kiemerstraat male menu aan tegen (lvd) een kreativiteitstentoonstelling plaats. dw

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 19