De grote JL en de kleine k Kunst uit Tsjechoslovakije in Galerij Het Pand Boeven en Madeliefjes te Hamme De rijke toneeltraditie van de Sint-Niklase Broederschool De retrospektieve van Rijkhard Van Gerven Tejater '80 uit Aalst brengt 'n Hamlet» Lust naar Kunst met «De Vrek» van Molière te Lokeren T°n«" Alternatieve filmweek te Sint-Gillis ten einde presenteert: Mariette Jacops Merkwaardige tentoonstelling «Courtens - Delvaux - Gentils» Appelse hobby- en schilderijententoonstelling 20 Terwijl voor de meeste amateur-toneelkringen het seizoen gedaan is, of zo goed als, blijkt het Aalster- se Tejater '80 onvermoeibaar door te gaan. Na de vele suksessen van het lopende seizoen, waagt men er zich nu een bewerking van niets minder dan «Hamlet» van William Shakespeare. De Aalste- naars geven blijk niet alleen van een goeie toneel- neus, een onvermoeibare werkkracht, een grote dosis akteertalent en een «professionalisme» waar vele gevestigde beroepslui mogen naar opkijken, mnar ook een lef en geloof in eigen kunnen. Terecht natuurlijk Wat is de bedoeling van Te- De voorstelling brengt niet jater '80 met deze voorstel- de volledige tekst van Sha- lingen? We leren het uit een kespeare, die zou bijna vier korte toelichting van regis- uur duren. Omzichtig is seur Walter Boni in het Te- Shakes peares tekst «ge- jater Uitje. knipt», ingekort en be werkt. Maar bewerking hoeft niet verminking te worden. De essentie van het verhaal werd behouden. Wel werden te lange mono logen geweerd en taferelen ingekort. Daardoor sneu velden ook enkele persona ges. Deze tijd en het moder ne publiek eisen een stuk vaart en aktie. Tijdens het bewerken, bij de herhalingen bij vele ge sprekken ervaarde men dat Shakespeare iemand van al le tijden is. Het is volstrekt belachelijk Hamlet te willen aktualiseren: alles is ak- tueel. Alle ingrediënten van een radio- of nieuwsuitzen ding zijn aanwezig: Het is lang geen geheim meer dat de Lokerse To neelgroep «Lust naar Kunst» de moeilijkste opgaven aandurft en ook aankan. Ook deze keer hebben zij hoog ge mikt en wel met «De Vrek» van Molière. Als regisseur van «De Vrek» heeft Lust naar Kunst ook iemand geno men die aan ons publiek liet meer moet voorge steld worden: Luc Phi lips. Hij zelf heeft de rol van Harpagon vroeger gespeeld. Hij vindt dat dezes geldzucht zo ex treem wordt opgevoerd, dat het hele stuk warem pel dramatische allures krijgt. Wat natuurlijk een komisch effekt te weegbrengt. Zo gaat het nu eenmaal: wie valt is tragisch en werkt op de lachspieren. Om dit stuk op te voeren heeft Lust naar Kunst beroep moe ten doen op heel wat ou de en ook nieuwere krachten, want de bezet ting is niet zo klein, zoals bij alle stukken van Molière. Om er maar enkele te noemen: André Haentjens neemt de rol van de vrek Harpagon, Aimé Drossens is Mter- Simon, Jan Van Dries- sche is Brindavoine, An dré Vervaet speelt kom- missaris, Tony Van Avermaet is Anselme. Bij de vrouwenrollen hebben we natuurlijk Dilia De Bondt, Magda Van de Vijver en Lily Van Hecke. Met deze produktie viert Robert Van Daele zijn 50-jarig en André Haentjens zijn 25-jarig toneeljubileum. De de- koruitvoering is zoals gewoonlijk van de tech nische ploeg van Lust naar Kunst onder lei ding van Marcel Raem- donck. Speeldata zijn 17, 18, 24 en 25 april telkens om 20 uur in Sint-Lode wij kskollege Plaatsbespreking bij WV in de Torenstraat, bij de leden en voor de voorstelling vanaf 19 uur in de zaal van het Kollege. Prijzen der plaatsen 120 fr. en 100 fr. voor CJP en +3pas. J.V.L. machtswellust, haat, nijd, jaloezie, wereldvreemd heid, vemielingszucht, angst voor de werkelijk heid, vlucht in de ziekte (waanzin) en noem maar op, het is er allemaal. Men heeft «Hamlet» op hon derden manieren gespeeld en geregisseerd: in een his torisch kader, in smoking, in stadskledij, in oogver blindende dekors, in zware doeken... De versie van Te jater '80 wil niet historisch zijn, geen museumstuk. De figuur van de verteller krijgt een Brechtiaans tint je. Eigenlijk is hij één van de toeschouwers, die met een knipoogje naar het Griekse koor, zijn ironisch en soms ietwat cinisch kommentaar levert op het gebeuren. Deze produktie van 'n Hamlet» komt tot stand dank zij de vruchtbare sa menwerking met enkele akteurs en aktrices uit twee andere gereputeerde to neelgezelschappen. Uit «De Schakel» treffen we Tuur Van Den Brulle als Laertes. Uit «Pact» werken mee: Francine De Bolle als Or- phelia en Herman Ravijts als verteller en geest. Ver der figureren nog een aan tal mensen uit diverse groe peringen. De hoofdrol wordt vertolkt door Walter Boni, die even eens voor de regie verant woordelijk tekent. De overi ge rollen zijn in handen van: Luc Van den Broeck, Ulrich D'Haese, Dirk Klinck, Paul Coppens, John De Schutter, Johan Uvin en Rita Corthals (leiding van de figuratie). De kostuums, ontworpen door Geertje De Beul, wer den vervaardigd in het ei gen atelier. De ganse werkgroep van Tejater '80 en de gastak- teurs en -aktrices verwach ten alleszins een massale opkomst voor deze waar schijnlijk in meer dan één opzicht onvergetelijke voorstellingen. In de zaal Netwerk (De Rid derstraat Aalst, tel.: 053- 78.89.81) wordt 'n Ham let» opgevoerd op zaterdag 17, zondag 18, maandag 18, zaterdag 24, zondag 25 en maandag 26 april, tel kens om 20 uur. Expo Kunstgalerij Het Pand (Oude Vest te Dendennon- de) brengt met de werken van Vladimir Suchanek het wereldberoemde grafische werk waarin de Tsjechen meesters zijn onder de aandacht van de kunstliefhebbers. De tentoonstelling is nog toegan kelijk tot 3 mei, elke dag van 14.30 u. tot 19.00 urn en op zondag van 10.00 u. tot 13.00 u. en van 15.00 u. tot 18.00 uur (op dinsdag gesloten). Vladimir Suchanek is een van de vele jonge Tsjecho- slovaakse kunstenaars geboren in 1933 die de grafische kunst ten volle beheerst. Hij was 18 toen hij voor het eerst de Natio nale Galerie te Praag bin nenging. Hij wist van zich zelf dat hij niet onaardig kon tekenen en dat hij zon der enige moeite op papier kon zetten wat hij had ge zien. Dat bezoek opende bij hem evenwel nieuwe per- spek tie ven. Hij leerde er noe men ook nog andere dingen dan de realiteit kon tekenen. Vladimir Sucha nek zou een tijdlang aan de pedagogische fakulteit van de Kareis-universiteit stu deren en er zijn diploma tekenleraar behalen. Later werd hij zelfs toegelaten tot de akademie voor beeldende kruisten. Hij was er een schitterend leerling van de wereldberoemde Vladimir Silovsky. Het zou toch nog een hele tijd duren vooral eer Suchanek tot volle ont plooiing kwam. Pas in 1967 maakte hij zijn eerste li tho's die zeer chaotisch aan doen. Maar zeer snel krij gen die werken meer vorm. Ze worden eenvoudiger en de zo typische Suchanek- stijl begint stilaan te groei en. Het is een zoeken naar een beetje humor, naar wat ironie, soms ook kritiek. Hij houdt van spel, van bi zarre poëzie en ook eroti sche elementen zijn vaak terug te vinden in zijn wer ken. Vaak vervloeit de kleur, vlakken worden nooit ingekleurd. Sucha nek zegt dat de techniek die hij aanwendt invloed heeft op zijn stijl en tema's die op him beurt weer zijn tech niek beïnvloeden. Een be stendige wisselwerking dus die noodzakelijk is. Ook het spiritisme is hem niet helemaal vreemd. Hij heeft er een reeks van vijf De Koninklijke Toneelkring «Voor God en de Even mens» voert tergelegenheid van zijn 90-jarig be staan het stuk «Boeven en Madeüefjes» op. Een grijze lenteavond... regen, bliksem, donder, wind en kleppende luiken... In het verlaten zomer huis van Miss Van Loon spelen zich geheimzinnige tonelen af. Schimmen lopen schichtig her en der en verdwijnen langs de deuren Wat doet dit raadse lachtig gezelschap daar? Het verhaal krijgt een andere wending als een geheimzinnige professor en twee helpers in dat kasteel komen schuilen. Een man wordt doodgeschoten. Wie is de man? Wie is de dader? Van wie is de handschoen die daar gevonden wordt. Wat doet de grijzende huisbewaarder daar? Waarom keert de veldwachter steeds terug? Het antwoord op deze vragen en op vele jindere vind je terug in zaal «De Ring». Het is geen echte griezelfilm, maar het werk zit toch vol spanning en suspens en het is vooral lachen geblazen met een heel gezelschap akteurs op de scène: Greta De Munck, Jan Van Hove, Andre Fobé, Claudine De Waele, Kathleen Mettepenningen, Etienne De Munck, Roger De Vos, Annemarie De Pillecijn, Paul Engelbeen, Marcel Van den Bossche. De regie is in handen van Leen Vermeire. Geen problemen om je in een spookhuis te wanen, want de dekorploeg «De Nachtklub» heeft zich al weer geen moeite gespaard. We steken een pluimpje op de hoed van de techniekers die door passende achtergrondgeluiden de juiste trillersfeer zullen brengen. Iedereen is van harte welkom in zaal «De Ring» op zaterdag 17 april, zondag 18 april, vrijdag 23 april en zaterdag 24 april. Kaarten zijn te verkrijgen bij spelers en bestuur of in het lokaal «De Katolieke Kring», De Ring 1 - tel. 47.74.85. Toegangsprijs: 100 Fr. Kinderen tot 16 jaar, hou ders van een Plus Drie pas en houders van een Cultureel Jongerenpaspoort: 75 fr. In mei (8, 9, 15 en 16) stuurt Herman Heijermans postuum zijn kater naar de Sint-Niklase schouwburg, u vernam dat al in een vorige editie van De Voorpost. De Broederschool-oudleerlingenbond jubileert (75 jaar) miauwend, plankenvast ook. Jaak Van der Helst, Francis Smet, Harry Deswarte e.a. zetten him beste beentje voor om deze saterkater kritisch te doen ronddartelen in het «minimassaspel» De vier opvoeringen bekronen een decennia volgehouden bekommernis bij de oudleerlingenbond om goeie Bühneprestaties te brengen. Zo rond het tijdstip (1924) dat Herman Heijermans overlijdt komt de toneelbond van de grond. Het blijspel «Potvertieren» wordt in 1923 opgevoerd. Vijf jaar later manifesteert de bond zich onder de gedaante van Sint-Genesius en haalt in een openbare wedstrijd negentig procent van de toe te kennen punten, men wordt vierde voor de Algemene Katholieke Vlaamse Toneelbond en zevende in het provinciale toneeltor- nooi. O.m. Jules Waterschoot en Emiel Van Haver evolueren op de planken van de tot toneelzaal omgevormde refter. Met «Maskeroen» oogst men heel wat sukses. Het sluimert dan een poos, maar in 1931 bloeien én het tijdschrift «Leven en streven» (voorloper van Band, het huidige oudleerlingenblad) én de toneelbond weer op. In 1937 wordt opgevoerd «Girolamo Miani», een historisch stuk in drie bedrijven over het leven van de heilige Hiëronymus die vier eeuwen eerder stierf. De bond (Sint-Genesius dus) luistert met ludieke stukken als «De paradijsvloek» en «De vreselijke moord van Koningshooikt» de Beloken Pasenaktiviteiten op. Vanaf 1948 («Het voorste legioen» wordt in een regie van Fred Engelen opgevoerd) treedt Sint-Genesius in de stadsschouwburg voor het voet licht. In 1956 jubelt de school tijdens het eeuwfeest De toneelkring jubelt mee. Het massaspel «De gondelier van God» wordt in een regie van Mark Liebrecht viermaal opgevoerd in de tuinen van het stedelijk museum. Bij de (jonge) akteurs: Jaak Van der Helst, Marcel Ryssen, Marcel Strybol en Jozef Meersman. Jan De Hartogs «Schipper naast God» wordt in 1959 vertolkt, «Meeu wen boven Sorrento» in 1966. Later volgen o.m. nog «Buiten voor de deur» (met Jaak van der Helst in de titelrol en Nelly Maes als gastaktrice) en de parodie «Wie doodde de graaf?». Toneel bij de Broeders, een lange traditie dus. Pierre Janssens, Jef Burm, Richard Vercauteren, Fred Kuypers, Dries Waterschoot, Jo Daems, Jaak Van Der Helst. Sommigen zijn al overleden. De overleven den zullen hun schoolse en theaterkollega's beslist piëteitsvol herdenken n.a.v. de opvoering van «De wijze kater». W.V. eens te verdiepen in de ver gankelijkheid van de din gen, zich ook eens te laten meetronen door de droom om dan weer terug te vallen op de werkelijkheid. werken aan gewijd. Mis schien zijn deze werken wel de synthese van Suchaneks oeuvre: steeds komt er een einde aan het zweven, het dromen. Steeds opnieuw worden we tot de realiteit terug geroepen. De kunst van Vladimir Suchanek is iets aparts, iets unieks, een belevenis op zichzelf, een VT K-RaT7P1*PT1 uitnodiging om zich ook V X V Cl Cll Deze tweede alternatieve filmweek van Sint-Gillis is zeker uitgegroeid tot een groot sukses. Men mocht ruim 600 toeschouwers verwelkomen in het kultu- reel centrum. Een flink aantal, vooral als men reke ning houdt met het feit dat men toch een dag minder dan vorig jaar heeft ge draaid. Twee uitschieters waren er bij deze alternatieve film week. In de eerste plaats de film «If» waarvoor niet min der dan 130 man kwam op dagen en natuurlijk ook «The China Syndroom» waarvoor zo mogelijk nog meer mensen, voorname lijk jongeren, aanwezig waren. De resterende dagen was de belangstelling goed te noe men. Als men althans de eerste editie als barometer mag nemen. Telkens moch ten de inrichters, de jong socialisten van Dendermon- de, het Masereelfonds en de Culturele Centrale Dender- monde, een zestigtal aan wezigen verwelkomen. De bedoeling van deze film week was een zo ruim mo gelijk publiek te bereiken en hen te wijzen op aktuele toestanden, situaties waar bij een aantal mensen be trokken zijn. Uit de gebo den temata pikken we on der meer: werkloosheid, gastarbeiders, kernener gie, vrouwenproblematiek, om maar de belangrijkste te noemen. De inrichters laten het ech- ter niet bij deze tweede or- C] ganizatie steken. Zij willen volgend jaar ook weer een e dergelijke alternatieve ie filmweek organizeren en ook dan willen zij weer een j( aantal problemen onder de e aandacht van een zo ruim n mogelijk publiek brengen. In april van volgend jaai kan men zich aan de derd< lc filmweek verwachten. Onwj, dertussen zal men aan d< ie hand van debatavonden, B, van informatievergaderin- j gen en dergelijke meer, de problemen zo ruim moge- e lijk naar voor brengen. j, Een eerste dergelijke avond e is voorzien in zaal 't Potter- M ken te Sint-Gillis en op 24 n( april wordt deelgenomen (ABVV en ACV) aan de jon- gerenmars voor werk. (wlC Tentoonstelling in Cortewalle Poëzie De Wase Leuvenaar Rijkhard Van Gerven is gisteren tachtig jaar geworden. Op poëtische wijze ook. (arch.) Gisteren, 15 april, is in Heverlee (Leuven) Rijk hard Van Gerven tachtig jaar geworden. De Waas- landers, en beslist zij die in de noordoostelijke hoek van de regio wonen, kennen hem ongetwijfeld: hij was onderwijzer en schooldirekteur in zijn geboor tedorp Kallo, is nog immer erg begaan met de geschiedenis, de heemkundige as pekten van zijn Land van Beveren. Van Gerven schreef o.m. het monumentale standaardwerk «De Scheldepolders van de Linkeroever». De jongste jaren wordt bij de verkiezing van de Wase «figuur van het jaar», een organisatie van de regionale persvereniging, zijn naam vaak genoemd als kanshebber op 'die onder scheiding. N.a.v. zijn tachtigste verjaardag puurde de Wase Leuvenaar achten twin tig gedichten uit z'n oeuvre. Volks- en bodemverbonden klinkt het, romantisch, pretentieloos: «De polderklei is taai,/de polderhoeve is fraai,/maar meer nog zijn 't knapen/die God er zelf heeft geschapenschrijft hij over zijn heimat. Gelegenheidsverzen, retrospektief opgedragen aan een boom of aan z'n héle tuin, aan Karei Van Isacker, aan z'n anderhalf jaar geleden overleden vrouw, aan z'n zuster Gerarda, aan Brigitte van 't AZ in Leuven Kijkt nog de baxter na/en speurt of 'k slapen ga»), aan een verre vriend, aan het oude kruiwagenwiel dat in 't groen voor zijn deur ligt te rusten, aan de bloemenbrengende fee van Zieken zorg in Herent. Achtentwintig gedichten, ze scharnieren rond Kerstmis en Pasen, zijn landschappelijk ingebed, hebben wat opbeurends vaak, iets triests dikwijls. «Oud mogen worden is een mooi geschenk van het leven» schrijft Van Gerven als slotboodschap. Deze impressies vielen als Neveldruppels» op. papier neer: de titel van het bundeltje terugblikken droomt weg in melancholie, in dankbaarheid tege lijk. W.V. Op uitnodiging van de VTB-VAB-afdeling Beve ren stelt schilderes Mariette Jacops haar werken tentoon in het kasteel Cortewalle van 18 april tot en met 2 mei. Sinds 1977 is het de eerste maal dat deze vermaarde koloriste het kunstminnend publiek de gelegenheid laat om te proeven van haar explosief kleurenpalet. Haar estetische waarde maakt deze kunstenares, voor wie haar eerder zag, onmiddel lijk herkenbaar. Kunstkritici loven haar heftig en steeds weerke rend kleurenpalet met als dominanten rood, wit en geel. Bovendien bezit zij een weergaloze techniek, die het expressiemiddel zijn van haar hevigste emoties. Wie deze naar buitenuit eer der frele artieste leert ken nen, staat verbaasd van haar levensoptimisme en haar volgehouden gefasci neerd zijn door het schone. Of het nu haar vakantie landschappen zijn. de Zuid franse zomers, of de natuur en de bloemenpracht uit haar Edegemse omgeving, alles wordt weergegeven met een aanstekelijk en- thoesiasme dat je langzaam bekruipt. In haar portret ten is het niet haar psyche, maar deze van de geportret teerde die ze met dezelfde felle toets op het doek weet te vatten. Soms heeft men Mariette Jacops in haar werken een gebrek aan sociale bewo genheid verweten. Ten on rechte. In een tijd waarin men niet ophoudt te wijzen op de veelheid aan dreigin gen die boven ons hoofd hangen, slaagt deze artie ste erin de klemtoon einde lijk eens anders te leggen. Zij neemt je mee naar de zonkant van het leven, niet om je te bedwelmen, maar als een reële belevenis. Al wie dus wat levensvita minen kan gebruiken, kan van 18 april tot en met 2 mei terecht in de tentoon stellingsruimte van het Kasteel Cortewalle, telkens van 14 tot 18 uur. 's Maan dags is de expo gesloten. wvdv «Ontmoeting», zo luidt de naam van een uiterst merkwaardige tentoonstelling die vrijdag 30 april om 20 uur plechtig zal worden geopend in Galerij Schaliënhoeve te Kalfort-Puurs. Merkwaardig op velerlei vlakken. Het is inderdaad de allereerste maal dat de drie grote kunstenaars in een enkele expositieruimte aan een groot publiek worden voor gesteld. De drie kunstenaars zijn Franz Courtens, de vaandeldrager van de befaaipde Dendermondse Schilderschool die een goede maand geleden in de Dendermondse kunstgalerij Het Pand zo breedvoe rig werd geëxposeerd en waaraan trouwens een prachtig boek werd gewijd, Paul Delvaux, de surrea list bij uitstek, en Vic Gentils de monumentale beeldhouwer die in Klein-Brabant zijn werkterrein heeft gevonden. Deze merkwaardige tentoonstelling, die inderdaad een ontmoeting is tussen drie kunstenaars van een totaal verschillend genre, die totaal uiteenlopende technieken gebruiken, wordt geopend door de heer Karei Poma, vice-voorzitter van de Vlaamse Execu tieve en Gemeenschapsminister van Kuituur, terwijl de heer Henri-Floris Jespers, perschef van de Ge meenschapsminister van Financiën en Begroting, de tentoonstelling zal inleiden. Vermelden we ook dat deze tentoonstelling te bezichtigen is van 14 tot 18 uur telkens op zaterdag en zondag, evenals op de feestdagen. Wat gebeurt er (NIET) voor de kunst? CSC-Aalst de Socialistische Culturele Centrale, orga niseert a.s. maandag 19 april te 20 uur in de Trouwzaal van het stadhuis, in aanwezigheid van voorzitter Minister Mare Galle, een veelbelovende debatavond over een heet hangijzer. Medewerkende kunstenaars zijn Roel D'Haege, Oc tave Landuyt, Rik Poot en Roger Raveel. Als moderator fungeert Johan Struye L jj In samenwerking met de Socialistische Vrouwen en de bekende kunstenares Elmira Van de Sande haar de Socialistische Gepensioneerdenorganizeert de Socialistische Culturele Centrale van Appels op 16, 17 en 18 april een grote Hobby- en Schilderijenten toonstelling in de vernieuwde zaal van het Volks huis op het Zand te Appels Naast verschillende werken, gebracht door de eigen hobbyisten, verleent medewerking tot het welslagen van deze manifes tatie De opening gevolgd door een receptie heeft plaats op vrijdag 16 april e.k. te 20 uur. Verder is de tentoonstelling open op zaterdag 17 en zondag 18 april van 14 tot 20 uur.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 20