H ET MIRAKELDORP VAN «WILLEN IS KUNNEN «De Vrek» van Molière Lust naar Kunst met Temsenaar Willy Hornikx wint prijs op festival van Knokke-Heist Hulde aan Clement Glorie: buitenbeentje op Dendermondse planken De Voorpost - 23.4.1982 - 21 hebben rling overleg sld Het stuk ïkend. De toneelgroep «Lust naar Kunst» van Lokeren mikt hoog en met reden. Voor het einde goud. Dit juweel, uitge- van het seizoen heeft men zich gewaagd aan het alombekende werk uit de wereldlitera- loofd door Koning Boude- tuur: «De Vrek» van Molière. Voor de zoveelste keer is het buitengewoon goed wijn, herinnert aan de tra meegevallen. Dat hebben we wel gezien en gehoord in de twee stampvolle zalen die het ditie van de rederij kerska- stuk reeds getrokken heeft. Over de inhoud van het spel hoeven we niet veel meer te mers en de landjuwelen van zeggen. Dat is ruim gekend. symboliseert is een zilveren schaal van 70 cm diameter, die 8 kg weegt. De lauwer- vlecht en de kroon zijn van Harpagon, de gierigaard, André Vervaet. Zijn we nu vember, 4, 11 en 18 decem- de vrek, heeft bij wijze van misschien nog namen ver- ber, 15 en 22 januari '83. spreken van de gierigheid geten? dan moeten die men- De proklamatie zal plaats een godsdienst gemaakt, sen ons excuseren. Maar hebben op zaterdag 29 ja- Hij is bereid alles op te offe- een feit is het dat er nie- nuari 1983. Het juweel dat ren als zulks zijn geldbeu- mand van die hele grote het Koninklijk Landjuweel gel kan spijzen. Die knul bezetting uit de toon is ge- wordt zelfs verliefd op een vallen. Een groot deel van jong meisje. En dan is er dit sukses is wel te wijten nog het konflikt met zijn aan de stem van «de kinderen. Hij is van plan ze meester». Want het was Luc uit te huwelijken terwille Philips zelf die de regie op van de poen. Het onbarm- zich heeft genomen en er hartig ridikuliseren van de zijn stempel heeft op ge- schraapzucht wekt mis- drukt. Ten andere: hij zelf schien de indruk dat de au- heeft meermalen de rol van teur wil moraliseren. Maar Harpagon gespeeld. Luc Philips, die het stuk Het dekor kwam deze keer geregisseerd heeft, meent van het Reizend Volkstea- het anders. Hij gelooft niet ter, maar de uitvoering er- dat het teater met sukses van berustte alweer bij de morele lessen kan verko- uitstekende technische pen. Hij heeft al lang de ploeg, onder leiding van nutteloosheid van die po- Marcel Raemdonck. De ging ingezien. In «De knap uitgevoerde grime Vrek» maakt Molière zich was van de hand van Paul vrolijk om de geldzucht. Haemelinck. En wij mogen Maar zou hij één vrek gene- bij die hulde wel al de ande zen hebben??? re stille medewerkers be- Terwijl wij naar het stuk trekken. Op het emde van zaten te kijken en te luiste- de eerste voorstelling wer- ren, zijn ons nog beelden den dan twee jubilarissen voor de geest gekomen, van gevierd: Robert Van Daele, figuren uit onze kindertijd, die reeds 50 jaar aktief is bij uit onze jeugd, uit onze Lust naar Kunst. Hij is nu naaste omgeving zelfs, die juist een van die stille me- voor Harpagon stellig niet dewerkers, die bij ons we- moesten onderdoen. Keren ten nooit op de planken is we nu naar het stuk zelf geweest, maar die toch een terug. Harpagon wordt ver- steen, en zelfs een zware tolkt door André Haen- steen heeft bijgedragen om tjens, een oud-gediende. Hij Lust naar Kunst groot te heeft zijn rol gespeeld op maken. Hij helpt bij de de- een wijze, waardig aan een kor bouw, hij gaat leden be- beroepsakteurDaarmee zoeken, hij is altijd de eer- bedoelen wij nu niet dat de ste en de laatste, andere rollen minder zou- En de tweede feesteling was den zijn geweest, in tegen- dan André Haentjens zelf. deel. Bij de dames waren Meester Haentjens staat nu het Lily Van Hecke als Eli- al 25 jaar op de planken. En se, Dilia De Bondt als Frosi- op zijn palmares vinden we ne, en Anniek Rombaut als niet minder dan 32 stukken Claudine. Een kleinere rol waarin hij een rol of soms maar eveneens zeer ver- ook eens een rolletje ver dienstelijk viel te beurt aan tolkte. Wij gaan ze hier nu Magda Van de Vijver als niet allemaal opnoemen. Marianne. Bij de heren had- In verband met Lust naar den wij ook jongere krach- Kunst nu nog iets anders: ten, maar die toch al het Dit jaar in 82-83 wordt het klappen van de zweep ken- 48* Koninklijk Landjuweel nen: Jan De Rijck, Koert georganiseerd in het Cultu- Impens en Paul Jacobs. En reel Centrum te Lokeren. wat ook opviel: dat is dat als hulde aan de Vlaamse vroegere toneelgoden die toneelauteur Cyriel Buysse eertijds volle zalen trokken, (f 1932). Er kunnen ten het niet te min vonden om minste zes verenigingen tot ook kleinere rollen met dit tornooi worden toegela- evenveel brio te vertolken, ten. Deze vertoningen zul- Wij bedoelen Aimé Dros- len gegeven worden op vol- sens. Jan Van Driessche, gende zaterdagen: 27 no- vijf eeuwen geleden. En tot slot: «De Vrek» van Molière wordt nog twee keer opgevoerd: op 24 en 25 april, telkens om 20 uur in de zaal van het Sint-Lode- wijk8kollege. Wie er nog niet is naartoe gegaan, moet dat zeker op een van die dagen nog doen. (jvl) «Zjef en Zjozefien», een leuke en technisch opmer kelijk verzorgde 8mm kortfilm van Willy Hornikx over de liefdesperikelen van een stel sprinkhanen kaapte vorig weekend de publiekprijs weg op het eerste «Super 8 lacht»-festival van Knokke-Heist. Het festival is een nieuwe speelden... organisatie van de aktieve De vier uitzonderingen wa- humori8t Eric Parez, die ren «De super 8 man» van ook al instaat voor de we- Johnny Erlich, een zowel reldberoemde kartoenale en technisch als inhoudelijk de humorfotowedstrijd. En vindingrijke parodie op als Parez iets doet, doet hij 8mm-film en zijn beoefe- het goed: in het selektieko- naars, «Weekend» van Jan mi té zetelden Nic Bal, Em- Termont, een pittige satire manuel Desutter (lokaal po- op het ambtenaarsleven, liticus), Paul Krellstein het reeds eerder vermelde (producent van o.a. «Le car- «Zjef en Zjozefien» van rousel aux images), Patrick Temsenaar Willy Hornikx Duynslaegher (filmrecen- en «Pourquoi Pas?», een sent), Jo Röpcke, Dimitri soort gemanipuleerde re- Balachoff en Eric Pgrez portage over het al Hon nipt, zelf. Het peil van de meeste toelaten van vrouwelijk uizendingen lag echter naakt op de Belgische adembenemend zodat zij stranden. De jury (bestaan- zich moesten beperken tot de uit Bob Bouma, Nic Bal, het selekteren van «het Brian Baxter, Guido Bout, minst slechte» (dixit één Rene De Borger, Claudie van de komitéleden). Nellens en Stephane Ru- Op amper vier uitzonderin- bay) verkoos uiteindelijk gen na waren alle films «Pourquoi pas» vóór technisch van een bijzonder teleurstellend gehalte (slor- Super 8 man», «Weekend» en «Zjef en Zhozefien». Deze dige montage, onderbe- laatste ging wel met de licht, bibberende fotografie, prijs van het overigens wei- afgrijselijke sonorisatie) en nig talrijke publiek lopen, bovendien ook inhoudelijk Gezien het aanhoudende zeer povertjes; bij de meeste sukses van «Zjef en Zjoze- was de humor met een ver- fien» zit een vervolg er wel grootglas te zoeken. Ty- in.... pisch was wel dat maar («De terugkeer van Zjef en liefst vier kompetitiefilms Zjozefien») T: een toilet 10ND EEN ZILVEREN JUBILEUM Bet sympathieke zaaltje van 't Antiekens, jarenlang reeds de thuisha- ren van toneelkring «Willen is Kunnen» is deze vrijdag niet stampvol relopen. Dat gebeurde echter wél op zaterdag en maandag. Ook londerdag was er nog een voorstelling van het «Dorp der mirakelen», iet overbekende stuk van Gaston Martens. Vrijdag was echter oorbehouden aan de genodigden, zij die op een of andere manier iets e maken hadden met het zilveren toneeljubileum van de onvervangba- sfe Clement Leybaert. achter de schermen. De pastoor en de vrouw van de smid, samen aan de (v) van onze vorige edi- we reeds be- hoe regisseur Detremmerie de za- eeft aangepakt, hoe Leybaert zelf het >ft mogen kiezen en ien de rollen in on- zijn ver- zelf is bij mensen door en door De historie van de die ruzie heeft met de omdat hij een kerk op zijn eigen wijk om- die geregeld afgesne- wordt van het dorp overstromingen of hard winterweer, hebben we allemaal gezien tijdens de tv-uitzendingen van «Pa radijsvogels», een amal gaam van Martens' werken. Uiteindelijk komt de kerk er dan toch na een waar toneelmirakel, waarin ech ter ook een échte genezing gebeurt. De bisschop, ont roerd door zoveel geloof, be looft dan de kerk te zullen inwijden. Het gezelschap van «Willen is Kunnen» kan dit stuk best aan, ook in de huidige bezetting. Gelukkig voor de Dendermondse toneellief hebbers is de inzinking die de toneelkring vorig jaar doorstond nu volledig voor bij en wordt er met nieuwe ijver en veel moed gewerkt aan de terugkeer, een co me-back die niet gemakke lijk is want nu moet men opnieuw zijn plaats verove ren naast de Leeuwercke- naers en de Roeiers, rede rijkerskamers die op een lange traditie kunnen bogen. Met dit stuk wil «Willen is Kunnen» deelnemen «an het provinciale schiftings- tornooi van het A.K.V.T. en wij menen wel dat er enige kans op sukses is. De rol verdeling is goed, de regie zeer los gelaten zodat men vlot evolueert en de toneel bezetting van het nochtans kleine podium, is georgani seerd. Clement Leybaert speelt uiteraard een glansrol. Met hart en ziel speelt hij de smid, pikt zeer goed in bij de replieken en geeft blijk van veel toneelervaring. Hij is niet alleen de dragende figuur van het stuk, maar houdt als assistent-regis seur ook de anderen een beetje in het oog. Zijn stem is klaar en duide lijk en nu er zo'n beetje gekuist Dendermonds mag gesproken worden, hoeft hij niet na te denken over zijn uitspraak. Clement te kent de forse smid wonder wel. Hij doet het niet hele maal zoals de tv-lui in Para dijsvogels. Zijn taal en hou ding zijn minder autoritair, meer genuanceerd en dus natuurlijker. Zeentje, de schoenlapper en dorpsdich- ter, die met zijn karamel- lenverzen ook de tekst schrijver van de plaatselij ke kamer van Rhetorijke is, wordt gespeeld door Rik Van Gucht. Rik heeft zich tijdens zijn jarenlange loopbaan een degelijke re putatie opgebouwd en hij vormt hier het perfekte tegengewicht voor de soms ontstuimige Clement. Rik Van Gucht is een routinier die de anderen rustig maakt. Ook deze rol speelt hij blijkbaar weer met een echt genoegen. Marie-Paul Glorie laat ons een bazige en zeurderige Philomene, vrouw van de smid, bewon deren. Hoewel tenger van gestalte moet zij het soms tegen de reus van een smid opnemen, maar Marie-Paul speelt met zoveel élan dat haar rol geloofwaardig wordt. Zij heeft wel de gave om op het juiste moment in te pikken, een kleine geste te doen die veel wil zeggen en in dit stuk was elke ver- wmm.fa Jan Willems: met hart en ziel aan «Willen is Kunnen» verkocht, (v) schijning van haar een dra matisch moment, voorwaar geen gemakkelijke opgave. Rozeke en Thuur, het jonge koppel dat moet wachten om te trouwen tot de kerk af is, wordt vertolkt door Tan ia Fierens en Dirk Mer- tens. Deze jonge mensen staan er nog wat be schroomd bij, maar in dit geval kan dat zeker geen kwaad. Zij zijn alvast wis sels op de toekomst van Willen is Kunnen. Staf Burssens is een statige pastoor die met de nodige wijding zijn rol speelt. Toch was het eerder gestrenge uiterlijk van bisschop Ar thur Neefs meer geschikt geweest voor deze rol, ter wijl Staf gemakkelijker de goedmoedige monseigneur had kunnen spelen. Enfin, de rolverdeling is van zo veel faktoren afhankelijk dat hierover moeilijk kan gediskuteerd worden. Pastoor en bisschop deden het in elk geval zeer goed. Een speciale vermelding in elk geval voor Jean Van Houteghem die een gran dioze Brozie evokeerde. Jean is eigenlijk al een beet je de vedette geworden van Willen is Kunnen. Hij krijgt steeds rollen die hem goed liggen. In vele Vlaam se tonelen vindt men trou wens de figuur terug van de sjampetter of de bede laar, de man die dikwijls het vuur aan de lont moet steken opdat de aktie vlot zou kunnen verder gaan. Ook in dit geval is Brosie dikwijls diegene die de ak tie .verder brengt, hoewel hij moeilijk tot de hoofdrol len kan gerekend worden. Van Houteghem dirigeert echter zijn sektie bedelaars en straatzangers op een vlotte manier over het po dium. Hij heeft bovendien veel présence en een goede stem. Jean «Brosie» van Houteghem is werkelijk een vaste waarde geworden in het «Willen is Kunnen»- geheel. Mare Wauters en André Pauwels als boer Lambrecht en Toten Ver- meersch doen het, zoals het van hen te verwachten is, uitstekend. Mireille Neefs, Els Van De Wiele, Carine Verlee en Rita Stassijns, als de bedelende volgelingen van Brosie, hebben mis schien een tekstueel ge makkelijke rol, ze moeten toch goed opletten hoe ze op de kleine scène van het Antiekens evolueren. De Die eerste vrijdagavond was dus vooral bedoeld als een hulde aan Clement Leybaert die reeds 25 jaar bij «Willen is Kunnen» op de planken staat. Eigenlijk 26 jaar, maar perikelen binnen de kring hebben dit jubileum een jaartje uitgesteld. Clement is een veelzijdig kunstenaar die niet alleen toneel speelt maar een zeer verdienstelijk kunst schilder is. Hij exposeerde reeds verschillende malen en maakt van dat talent ook gebruik om de dekorontwerpen te maken. Dat was trouwens zijn eerste funktie binnen de vereniging. Al veel langer dan 25 jaar is Clement er aktief maar dan als man van het dekor, als duivel-doet-al, samen met Jan Willems, een professioneel dekorbouwer die ook in Dendermonde graag hulp biedt. Jan is er trouwens nog steeds niet weg te slaan. «De Dames met de Groene Hoedjes» werd Clements maiden-stuk en hij noteerde toen 1957. Enkele jaren later vroeg men hem de hoofdrol te spelen in «Het Blauwe Paradijs». Dat was eigenlijk het begin van zijn carrière. We hebben Clement zo dikwijls over de scène zien lopen dat het onmogelijk zou worden om al deze stukken op te geven. De ene keer was het beter dan de andere, maar Clement hield vooral van die écht menselijke rollen, karakters uitbeelden uit het volks leven, natuurmensen zoals hij er zelf in feite een is, recht voor de vuist, maar toch steeds vol takt. Dendermonde heeft nu al verschillende jubilarissen in het toneelwezen: Alex De Decker, René Legat, Arthur Block, Celina De Dijn. De solidariteit tussen deze vereni gingen kwam dan ook tot uiting tijdens de huldiging die Clement te beurt viel na deze galavertoning. Niet alleen waren er naast vele politici en prominenten W.i.K.- voorzitter Hubert Maes, afgevaardigden van het A.K.T.V., ook alle hoofdmannen en voorzitters van de plaatselijke toneelgroepen en zelfs van daarbuiten. Op die manier werd het uiteindelijk één lange hulde die nog veel langer zou uitlopen tijdens een gezellige receptie die in het zaaltje zelf werd gehouden. Toen de toneelmuzikanten de instrumenten nog eens bovenhaalden en de spelers en sympathisanten in een grote kring geschaard de Vlaamse liederenschat begonnen te etaleren zijn we stillekes naar huis gegaan. Op dergelijke gewijde momenten mag men niet meer storen. (mdb) stomme, de blinde, de man ke en de verminkte pasten volledig in het kader. Een goede grime heeft boven dien hun rollen zeer geloof waardig gemaakt. De straatmuzikanten mogen ook geloofd worden, waar bij een speciale vermelding voor Jan Janssens die de arrangementen van de mu ziek verzorgde. Eric Car- don en Guido Goossens zorgden voor de verdere omlijsting. De grime was bijzonder ge slaagd en daarvoor teken den zowel Carlos Detrem merie als Clement Leybaert verantwoordelijk. René Schreyen hebben we alleen maar tijdens de repetities gehoord, zodat Detremme- ries systeem om de teksten zo snel mogelijk van buiten te leren vruchten heeft af geworpen. René helpt zo wat als script-girl zodat zij bijna de vaste hulp van de regisseur is geworden. Be lichting werd er verzorgd door Regnier Verdonck en Danny Stassijns, terwijl het dekor ontworpen werd door Clement Leybaert zelf en uitgevoerd door Jacky Staa. sijns, de man die van alle fronten thuis is, en zijn vol tallige ploeg. (mdb) TONEEL TE LOKEREN voltallige akteursteam van Willen is Kunnen samen met de regisseur en de mensen van de technische ploeg, (v) Marie-Paul is écht van Dendermonde. Zij groeide op «achter de kerk van Sint-Gillis-Binnen» en stamt uit een bekende familie. Reeds lang speelt zij bij Willen is Kunnen en het speciale is dat zij er wel bijzonder veel moeite voor doet. Marie-Paul woont immers in de buurt van Mechelen en haar vergen de repetities veel meer inspanningen dan aan iemand die in de stad zelf woont. Wij gingen haar dan ook bezoeken terwijl ze in de eerder «sobere» kleedkamer bezig was de dikke lagen «schmink» weg te werken om uit het vel van Philomene te kruipen en gewoon terug Marie-Paul te worden. Het vergt nogal wat arbeid zo'n waspartij en de grime lijkt een hardnekkig goedje. Staf Burssens, wijlen een pastoor, staat aan haar zijde en doet zichzelf dezelfde behandeling ondergaan. Jan Willems komt even kijken of alles vlot verloopt en ondertussen vertelt Marie-Paul over de moei lijkheden die ze ondervindt om op de Oude Vest toneel te komen spelen. «Tijdens de laatste weken moet ik dikwijls over en weer tussen Dendermonde en Mechelen. Meestal doe ik dat met de wagen, maar soms moet ik ook de trein op. Dat zijn lange avonden na een dag werken. Ik kan het echter gewoon niet missen. Ik speel dolgraag toneel en eens men zijn tegenspelers gewoon is, wordt het moeilijk om van gezelschap te veranderen. Daar zou ik trouwens helemaal moeten herbeginnen en hier heb ik al heel wat ervaring. Kwikzilveren Marie-Paul is voor elke voorstel ling nerveus en trilt dan als een espenblad, maar eens op de planken is dat gevoel weg. Zij geeft hier in «Het Dorp der Mirakelen» trouwens een zeer gave vertoning weg. Iedereen van het gezelschap hoopt en wenst dat zij Marie- Paul nog lang in 't Antiekens mogen begroeten. (mdb)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 21