De grote en de kleine k C Frans Heirbaut, Jacques Neve en Wase amateurfotografen Jeugdteater Lanseloet Aalst vertolkt Bensons Vredesboek Toneel Michel De Naeyer stelt tentoon te Lebbeke Raymonde De Bolle met oliewerken en tekeningen in Belfortkelder te Aalst Dendermondse akademie aan de eer in nationale tekenwedstrijd Wondermooie tentoonstelling in C, Oud Hospitaal te Aalst Expo In Galerij 't Poortje, Zandstraat 74, Haasdonk, loopt tot en met 9 mei een tentoonstelling met werken van Frana Heirbaut. Zaterdag 24 april om 20 uur werd deze tentoonstel ling ingeleid door Herman Cole, die zichzelf de benaming «huurwoordenaar» aangemeten had. Zijn inleiding was een parodie op de inleidingen die gewoonlijk gegeven worden bij dergelijke evene menten. Zelf gebruikte hij een bestaande tekst over een beeldhouwer, waar hij de oorspronkelijke naam verving door die van Frans Heirbaut om aan te tonen dat de inleiders gewoonlijk erg vrijblijvend proza vertellen. Deze parodie werd op gemengde gevoelens onthaald, de humor was ook niet altijd even fijn... In het werk van Frans Heirbaut vind je ook een humoristische toets, die echter heel aanvaardbaar is. Zo staan twee reusachtige koppen, voorstellende de beeldhouwer en zijn vrouw, achterin de zaal. Enkele ludieke bas-reliëfs, die ook op de laatste tentoonstelling van de Lukasgezellen te zien waren, hangen vooraan. Verder knappe portretten van vrouw en kinderen. Zijn inspiratie gaat hij niet ver zoeken, maar alle werken zijn technisch en artistiek heel goed. Een rustige tentoonstelling, van een rustige kunstenaar die niet aan de chaos deelneemt. Nog tot 9 mei, zaterdag en zondag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 19 uur. Dinsdag, donderdag en vrij dag van 14 tot 19 uur. Cameraclub Waasland houdt zijn 33ste fototen toonstelling in het Walburgkasteel in het stadspark te Sint-Niklaas. Zondag 25 april werd deze tentoonstelling geopend. De werken zijn van amateurfotografen die oog hebben voor situaties en momenten die het fotograferen waard zijn. Een kort overzichtje: Mare Wauters ziet het zuiders: Griekse dorpjes, een oude vrouw in een wit straatje, een typisch mediteranne windmolen; Gilbert Van de Voorde blijft dichter bij huis: een wandeltocht in de natuur, een rommel markt, een desolaat verlaten gebouw; Paul De Meyer ging ook op reis met zijn kamera: mijnheertjes op een bankje in de zon, typische dorpsgezichten; Ed gar Van Heek vond zijn inspiratie in de cirkussfeer van de Gentse Feesten, hij legde mime en muziek vast in momentopnames; Erik Van Daele heeft oog voor wonderbaarlijke details in de natuur: een blad met een dauwdruppel enz. Hugo De Blieck volgde twee gitaristen in een kerk: in koncentratie, in rust, in close-up; Paul Van Hoylandt toont een sneeuw- dorpje en een oosters afgodsbeeldje; Leo Van Daele maakte een duinen- en strandwandeling; Robert De Wilde zag ook de zee en badgasten, en verder nog een winterse natuur. Deze tentoonstelling is zeer verzorgd, en zoals u merkt hebben de meeste fotografen er een reeks werken gehangen waar een rode draad doorheen loopt. Bij een wandeling in het park, dat nu in een lentebloesemkleedje zit, moet u zeker eens binnenlo pen in het Walburgkasteel. Weekdagen: van 16 tot 19 uur en zondagen van 10 tot 13 en van 15 tot 18 uur. Nog tot 2 mei. De Kunstkring van Waasmunster bestaat vijf jaar. Om dat te vieren werd een tentoonstelling ingericht met werk van Jacques Neve, die in Waas munster woont. Neve is leraar aan de stedelijke akademie voor schone kunsten van Sint-Niklaas. Hij werd in 1942 in Sint-Niklaas geboren en volgde lessen in Sint-Niklaas en Antwerpen. In 1966 werd hij laureaat in het nationaal hoger instituut voor schone kunsten. In dat instituut verschilde hij van mening met zijn leraar, Van Vlasselaer, en begon hij De sfeer van Biarritz. Werk van Jacques Neve. geheel alleen te werken. Zo ontliep hij de te grote invloed van het akademische, en vond zijn eigen stijl. In navolging van Paul Klee bestudeerde hij kindertekeningen Momenteel werkt hij vooral met gouaches en zeef druk. Hij heeft een techniek ontwikkeld die het «volmaakte» benadert. Voor sommigen is dit een pluspunt, anderen vinden het negatief, omdat de techniek de gevoelens zou verbergen. De beoordeling daarover laat ik aan u over. Het is een zeer aantrekkelijke tentoonstelling, van iemand die weet hoe ver hij kan gaan. Prachtig koloriet, uitgekiende komposities, een onvergelijkbare stijl. Ikzelf vind «Voormiddag in Biarritz» erg mooi, zonder daarom de andere werken te willen tekort doen. In de katalogus die uitgegeven werd door de Kunstkring Waasmunster vertelt George Demey, voorzitter van de Wase Kunstkring, over Jacques Neve. Bovendien vind je erin een overzicht van vijf jaar aktiviteit van de KKW. Bij de opening vrijdag 23 april, hield de heer Demey een inleidende toespraak. Deze tentoonstelling kan u gaan bekijken tot 2 mei, zaterdag van 15 tot 18 uur, zondag van 11 tot 12u30 en van 15 tot 18 uur. De zeer interessante katalogus kost slechts 50 fr. Tot 16 mei loopt in galerij De Nieuwe Tijd, Prins Albertstraat 60, Sint-Niklaas. een tentoonstelling met werken van André Van Schuylenbergh. Open: alle dagen van 12 tot 19 uur, behalve maandag en dinsdag. Volgende week meer hierover. Eis DUCHESNE Kinderen willen vrede! Waarom zou een kernoorlog in Europa onvermijdelijk zijn? Alles is mogelijk, óók de vrede... als vier miljard mensen die maar willen. Dit is de vredesoproep die Bernard Benson (59 jaar), uitvinder, wetenschapsman, filosoof en infor- matica-deskundige nog niet zolang geleden gericht heeft tot alle mensen over heel de wereld. Hij waarschuwde tegen de gevolgen en de verschrikkingen van een atoomoorlog en riep iedereen op om alle krachten te bundelen om een mogelijke kernoorlog te helpen voorkomen. Want, zelfs een beperkte kernoor log zal dood, verwondingen en ziekte veroorzaken op een wellicht nog ongekende schaal... Om deze vredesboodschap te vertalen schreef Benson zijn Vredesboek. Dit boek reeds in twintig talen vertaald vertelt eigenlijk het verhaal van een jonge tje zijn vader is uitvinder van atoomwapens dat de vrede in de wereld brengt door alle mensen mee te sle pen in een hongerstaking, tot de staatshoofden uitein delijk alle wapens vernieti gen. En dit was dan meteen de start van een vredesbe weging. Meer en meer dringt zich een Europese aanpak op van het ontwape ningsprobleem. En met slo gans als «Géén kernwa pens, niet in België, niet in Europa!» „Afbouw van be staande kernwapens «Geen atoomraketten: een stap naar de ontwapening» wordt tijdens betogingen in Europese hoofdsteden krachtig en vastberaden NEEN gezegd tegen atoom bewapening. Op zaterdag 24 en zondag 25 april bracht teater Lan- aeloet (zesde speeljaar) in de Aal8terse stadsschouwburg «Het Vredesboek» van Ben son, in een bewerking en regie van Marijke Troffaes en Willy Van Boxstael, op het toneel. Het aktuele pro bleem van de wapenwed loop werd kundig en feil loos vertolkt door een 45-tal entoesiaste spelers. Traden op: Clae88ens Tuur, Cnudde Hilde en Veer le, Corthals An, De Brabander Elke, De Deyn Katrien, Dehoux Ka- rel en Mare, De Lathouwer Katrien, De Lathouwer Kristien, De Leenheer Griet, De Neckere Mick, Delpèche Veronique, De Saeger Tom en Lien, De Witte Elke, Ducaju Leentje, Eemans Alexandra en Eli sabeth, Everaert Marije, Haeck Elke, Kaller Jutta, Lissens Bart, Mathieu Pa trick, Meganck Marianne, Roeland Marie-France, Saey Eward en Ewout, Sole- mé Guy, Troffaes Marijke, Van Boxstael An, Bart, Griet, Lieve, Sara en Willy, Van Mulders Annick, Van der Paal Geert, Van der Helst Maud en Manuel, Van der Biest Sibrien, Van Mos- sevelde Veerle, Van Rans- beek Joris, Wille Isabel, Je roen en Maarten. Door 8pel, zang en dans hebben ze samen, vol jeug dig entoe8iasme, eigen vorm gegeven aan Bensons vredesboodschap. Willy Van Boxstael is eigenlijk de bezieler van het teatergezel- schap die toch altijd kan rekenen op een bewonde renswaardige inzet van de uitstekende groep jeugd spelers. Het was ongetwij feld niet zo eenvoudig al deze spelers, nu en dan, in de toch wel kleine stads schouwburg, samen op het toneel te brengen. Maar Willy van Boxstael wist dit handig tot een goede einde te brengen In deze kreatie draait het geheel rond een jongetje Tom, (de twaalfja rige Alexandra Eemans) die eerst nogal wat opschud ding veroorzaakt door on verwachts een T.V.-uitzen ding te storen en uit te roe pen dat kinderen nog lang willen leven. Nadien brengt Tom een bezoek aan de pre sidenten van drie grote we reldmachten (Marijke Trof faes, Willy Van Boxstael en Tuur Claessens) en infor meert hij zich over hun vre- des- en ontwapeningsge dachten. Uit hun ant woorden konkludeert hij ten slotte dat oorlog kan vermeden worden als alle mensen vóór de vrede en tégen oorlog willen werken. «We willen alle mensen doen beseffen dat ze de we reld aan het vernietigen zijn. Ik vind het absoluut niet eerlijk: er zijn zoveel mensen die tegen geweld zijn en toch drijven een paar hoge meneren hun zin door. Er mogen miljoenen slimme mensen bommen produceren, maar in mijn ogen zijn het domme men sen! Wij kinderen hebben nog ons hele leven te leven!!! Dus «stop er mee!!» We spe len het Vredesboek om de mensen wakker te schud den en hen er op te wijzen dat het zo niet langer gaat! Mensen doden elkaar haast voor het plezier! Dat dulden we niet meer! De volwasse nen maken onze aarde ka pot met hun gewelddaden. Hebben wij dan geen recht op Vrede?» schreven twee kinderen voor het pro grammablad van Willy van Boxstaels toneelbewerking. Het werd een vlot spektakel die alle toeschouwers, zo wel de jeugd als volwasse nen, wist te boeien en wel licht aanzette tot verder na denken over oorlog en vrede. Voor de passende muziek zorgde Marcel De Jonghe, Johan Haezart en Theo Vloebergh. Christiaan Crombeen speelde piano en Lieve Weymeersch dwars fluit. De zang werd voorbe reid en ingeoefend door Jo han Haezaert en de dans door Christel De Lange. Het dekor was eenvoudig funktioneel samengesteld met medewerking van de Stedelijke Akademie, door Patrick Matthieu en Maria Van den Berghe. Hubert Jan8sens bracht sfeer op het podium met een passen de belichting. De kostuums werden ontworpen door De- nise Beguin en Fran$ois Dehoux. De jonge akteurs van teater Lanseloet hebben in Aalst een positieve bij drage geleverd om de oor logsdreiging vooral aan kinderen te vertalen Zij brachten iedereen de bood schap van hun vredes- droom. Ze wilden heel wat mensen ervan overtuigen dat vrede nog mogelijk is, en hen doen verlangen om er iets aan te doen; Gedu rende verscheidene maan den werd aan de opbouw van het stuk gewerkt. Steeds werd getracht de kreativiteit van de jongeren Volgend weekend stelt Michel De Naeyer, geboren Lebbe- Wallonië met nog andere, ken aar, tentoon in het gemeentehuis. Zijn geboortege- Alhoewel hij niet zeer meente is hij nooit vergeten, integendeel, met genoegen graag in het Zuiden expo- en heimwee komt hij er graag terug. Als de levensom- zeert, of op de taalgrens, standigheden wat meer meegezeten hadden, deed hij Daar is kunst soms politiek akademie, en werd hij striptekenaar bij Willy Van der getint. Steen. Dat was zijn droom. Zijn vader schilderde, te kende, deed zo een beetje van alles in zijn vrije tijd. Hij was een goede vriend van Juul Keppens. Van hem heb ik de liefde voor de kunst geërfd. Michel werd dan maar tuinarchitekt. De oorlog was immers de grote spelbreker. Maar de tuinar- chitektuur bloeide in de Waalse kant van Brabant. Daar zat immers het kapi taal, daar is hij dan ook gaan wonen. Op een goeie keer, hij wachtte op de te rugkeer van zijn vrouw, is hij zomaar beginnen pente- kenen. Toen ze terugkwam en zijn werk zag, was haar reaktie: «Ik zal dan toch één tekening van je in huis heb ben». Dit is, na 20 jaar in- aktiviteit op tekengebied, een nieuwe start geworden. LOOPBAAN Geboren op 3 augustus 1921, volgde hij in St.-Lu cas te Brussel 2 jaar deko ratie. Dan deed hij tuinar- chitektuur en koos Waver als woonplaats om dichter bij zijn werk te zijn. Begon na 20 jaar louter als hobby pentekeningen te maken. TENTOONSTELLINGEN Lebbeke (vóór 4 jaar), Brus sel, Waver, Kortrijk, in Michel De Naeyer kiest als onderwerp van zijn pente keningen het liefst land schappen, pittoreske plek jes, kerken, fijne hoekjes. Om het gepaste onderwerp doet hij vaak vele kilome ters. Hij neemt zijn teken- blok en pen en rijdt een hele dag rond, op zoek naar iets dat hem aanspreekt en niet te gemakkelijk is. Zijn pen tekeningen zijn verzorgd en gedetailleerd. Wat wel opvalt bij De Naeyer is dat hij een zachte en warme toets in zijn tekeningen legt, door links en rechts met potlood kleine schadu wen bij te brengen. H geeft zijn werk een die dimensie, een boeien kracht. Van Malmédy tot kust, van België of Fran rijk, toont hij ons, met z geoefend kunstenaarsoc waar schoonheid verborg ligt. Toch is hij niet gema keüjk tevreden. Vermits de natuur goed kent, ervan houdt, poogt hij details zo verfijnd mogeli, weer te geven. Hij kan da ook zeer lang met een tek ning bezig zijn. Teveel men ziet hij dan ook ni zitten. Wie wil kennis m ken met Michel De Naey kan dat volgend weekei op het gemeentehuis va Lebbeke, zaterdag 1 mei zondag 2 mei 1982, van tot 12 en van 15 tot 21 uu Vooropening op 30 api om 19 uur. De charmante en lieftallige Aalsterse kunstenares Raymonde De Bolle expo zeert van 1 tot 15 mei in de Belfortkelder te Aalst haar oliewerken en tekenin gen tentoon. Geboren te Gent in 1945 heeft de stad Aalst in het leven van deze jonge kun stenares een vooraanstaan de rol gespeeld. Zij won er niet alleen in 1959 de wed strijd voor aquarellen, maar studeerde er ook aan de akademie voor Schone Kunsten. Later ging zij zich vervolmaken aan de akademies van Brussel en Belgrado (dit laatste dank zij een Unesco studiebeurs). Zij expozeerde reeds te Brussel (onder meer nam zij deel aan het herfstsalon van de metro, een gezamen lijk salon in het Kultureel Centrum van Brussel en in het Sheraton Hotel, te Knokke waar ze deelnam aan de negende internatio nale prijs voor schilder kunst en later nog deelnam aan een gezamenlijke ten toonstelling, in het Kultu reel Centrum te Lovende- gem en in een bankkantoor te Oostduinkerke. Van haar werken kan ge zegd worden dat het brengt wat we hopen: een moment van leven dat de moeite waar is bewust ervaren te worden. Haar werk is voldoende hermetisch om te boeien. Het is een uitnodiging tot eigen associatief denken en meeslepend fantazeren. Het verlangen om het leven te overstijgen en meteen de onmacht daartoe, de inner lijke gespletenheid, de eeu wige spanning tussen twee tegenstrijdige polen, vor men een konstante in haar oeuvre. Raymonde De Bolle kan men moeilijk beschrijvt als een kunstenares die ve werken maakt. Maar wat maakt is Han ook af Ofschoon sommige vi haar werken best door ken kunnen benaderd i gesmaakt worden, schiet niet zelden surrealistis* getinte tematiek en dit doe vormgeving, ver boven h( bevattingsvermogen uit. De vooropening van de; tentoonstelling heeft plaa op vrijdag 30 april 20.00 uur in de Belfortkt der te Aalst, waar de tei toonstelling nog tot 15 m kan bezichtigd worden. Niet minder dan vijf leerlin gen van de Dendermondse Akademie voor Schone Kunsten hebben prijzen be haald in de interscolaire te kenwedstrijd «Feest van de Grootouders 1982. Deze wedstrijd wordt jaarlijks ingericht door de Vereni ging ter promotie van de senioren «De Derde Leef tijd» te Brussel. De prijsuitreiking van deze wedstrijd gaat gepaard met een tentoonstelling die te bezichtigen was in de Unes- co-zaal, Rijksadministra- tief Centrum, Blok D in de Koningsstraat 204 te Brus sel. Het was trouwens in deze zaal dat woensdag ook de prijsuitreiking plaats vond in aanwezigheid van talrijke vooraanstaanden. Kristin Van Hoeyweghen en Brigitte De Paep werden laureaat in de kategorie leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar voorberei dend. Deze kinderen wor den aan de akademie bege leid door Marcel Van Dries- sche. Anja Warrot en Anne Coppens, leerlingen aan het vierde voorbereidend die les krijgen van Ann De De cker, behoorden eveneei tot de laureaten en Lieve I Vis8cher, leerlinge van 1» eerste jaar voorbereidei met als lerares Mariai Huylebroeck, werd ook laureate uitgeroepen. V< gena de jury van deze kenwedstrijd was Am Coppens de auteur van beste tekening van school. Bruegel, een dynastie van schilders Expo In samenwerking met Europalia heeft het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel een groots opge vatte tentoonstelling georganizeerd rond het te ma «Breugel, een dynastie van schilders». Deze ten toonstelling komt nu naar Aalst, waar ze van 30 april tot 23 mei zal te bezichtigen zijn in het museum van het oud-hospitaal, Oude Vismarkt 13. De tentoonstelling «Brue- den. Bovendien ontspon gel, een dynastie van schil- zich een hele diskussie over ders» kende een intematio- de noodzakelijkheid van naai sukses. Omdat de het inrichten van dergelij- meeste schilderijen zich be- ke tentoonstellingen, daar vinden in de grote musea de werken er onvermijde- en privé-kollektie8 over de lijk erg onder lijden Hier- hele wereld verspreid, door heeft men het idee op kreeg men bij de organiza- gevat een nieuwe formule tie te kampen met heel wat uit te werken: men zou na- problemen voor transport melijk het hele oeuvre van en bewaringsomstandighe- Pieter Bruegel de Oude op kleurfoto reproduceren, maar dan wel op originele grootte. Daartoe werd door de heer Die riek uit Gent een totaal nieuwe fotografische techniek uitgewerkt, zodat de kleurweergave perfekt is. Een dergelijk opgevatte tentoonstelling geeft een ikonografisch en stilistisch overzicht van het werk van Pieter Bruegel. Bovendien werden heel wat misvattin gen in verband met afme tingen en verhoudingen uit de wereld geholpen, want veel mensen vormen zich een verkeerd idee van Brue- gels werk, doordat men zijn oeuvre slechts kent door re- produkties uit boeken. Dei overzichtstentoonstelling wordt door de stedelijl kulturele dienst in sameil werking met Europalij georganizeerd in het mi seum van het oud-hoep taal, Oude Vismarkt 13 va 30 april tot, 23 mei. Daarn vertrekt de tentoonstel!m De op rondries naar Italië voi Rusland en Canada. Geleid bezoeken met gidsen zij voorzien. Bovendien zal eet cataloog worden verkochjp^ met biografie, stijlbespre king en bibliografie. m het Ko Tejater Lanseloet bracht in de stadsschouwburg Het Vredesboekdoor en voor alle kinderen (per) in al haar vormen aan bod te laten komen. Teater Lan seloet dient gefeliciteerd met de keuze van het stuk. Misschien heb je voorstel lingen in de stadsschouw burg van Aalst gemist? Zo je er echt aan houdt kennis te maken met het entoesias te speelplezier van teater Lanseloet: op acht mei te 14 uur richt het gezelschap in de Aalsterse Netwerk-zaal, opnieuw de schijnwerpers op Bensona Vredesboek. Tot dan misschien! Voor reis voorstellingen kan men terecht bij Willy Van Boxstael, Ledebaan 19 te Aalst, tel.: 053-70.16.50.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 20