De grote en de kleine k r Raymonde De Bolle in de belfortkelder te Aalst h park» Pieter Bruegel de Oude op kleurfoto te Aalst Hof Ter Beuken: «Wandeling in het Luc Meersman (Temse) exposeert in Bornem Roeland Pietersz. D'Haese exposeert in Galerij Maretak te Schellebelle Aktieve Vrienden van de Akademie te Waasmunster Denderbellenaar Frank Steyaert wint Grote Prijs voor keramische kunst lp Man: Chinese fotoreeks in Sint-Niklaas Christina Guirlande opnieuw onderscheiden Poëzie Kunstkring De Meiboom uit Melsele 15 jaar aktief 20 - 7.5.1982 - De Voorpost Vrijdagavond had in de Aalsterse Belfortkelder de vooropening plaats van een boeiende tentoonstel ling van schilderijen en pentekeningen van Ray monde De Bolle. En het was Herman Roels, sche pen van Onderwijs, Cultuur en Toerisme, die voor verscheidene opgekomen kunstliefhebbers de kun stenares, bmtr loopbaan en werk, belichtte. Raymonde De Bolle is er op een heel speciale wijze toe gekomen, oliewerken en te keningen te maken. Haar leraar tekenen had in 1959 toen ze nog humaniora- studente was een akwa- in Brussel, Knokke, Loven- degem en Oostduinkerke. De huidige tentoonstelling die tevens een belangrij ke come-back is voor me vrouw De Bolle in Aalst biedt een selektie uit een rel ingestuurd voor deelna- omvangrijk oeuvre, dat me aan een wedstrijd van blijk geeft van veelzijdig- c|e stad Aalst, met als tema heid. 'Carnaval. Tijdens de prijsuitreiking van de wedstrijd, waar zij als laureate aanwezig was, werd er informatie gegeven over onze Akademie voor Schone Kunsten. Naar aan- Haar artistieke natuur en ambachtelijke bekwaam heid bieden de mogelijk heid om verscheidene stij len en technieken te beoe fenen. Wie tot dergelijke resulta- leiding hiervan kreeg ze ten komt in figuratie en van haar ouders de toe- non-figuratie, en wie werk stemming om zondaglessen van een dergelijke kwaliteit te volgen aan de akademie voortbrengt, mag men wel en daarna ook avondlessen, artieste noemen. Onder de talrijke Wase kunstenaars die sinds de vijftiger jaren de kop heb ben opgestoken, neemt Temsenaar Luc Meersman een plaats apart in. Hij be hoort tot de toonaangevers van de moderne Vlaamse schilderkunst en heeft zich meer bepaald in het eglomi- seeschilderen (schilderen op of onder glas) op een tot 12 u. en van 14 u. tot eenzame hoogte getild. De u. De vernissage vin belangstelling voor zijn plaats op zaterdag 8 m werk is internationaal. 1982 om 19 uur, met a Van 8 tot en met 16 mei sprekers Jul Marevoet (we exposeert Luc Meersman komstwoord), Bert Pel zijn oeuvre in het kultureel man (inleider), Mare Le centrum Ter Dilft in Bor- mans (voordracht) en sch nem. De expo is dagelijks pen Karei Maerevoet (ofl toegankelijk van 14 u. tot ciële opening expo). 19 u., 's zondags van 10 u. En zo begon haar artistieke loopbaan. Behalve te Aalst, volgde zij ook lessen aan de Akademie te Brussel. Na twee jaar De variatie in het werk van deze kunstenares kan ver- Raymonde De Bolle met haar lievelingswerk (au) band houden met een voort durend zoeken naar ver- Deze schilderijen bieden nieuwing. ruimte voor speelsheid, verkreeg zij een studie- Mevrouw De Bolle leeft voor kracht, vitaliteit of teder- beurs van de Unesco, waar- haar werk, gaat erin op en heid. op een jaar specialisatie laat de kijker genieten van Er is een rijkdom aan ex- volgde aan de Akademie de vitaliteit die in haar oeu- pressies die samenwerken van Balgrado in Yougosla- vre steekt. tot een sfeeropbouw. Som- vië. De gezamenlijke ten- Op een technisch geperfek- mige elementen worden be- toonstelling bij de opening tioneerde wijze geeft zij ge- nadrukt, andere beperkt tot van de métro te Brussel in stalte aan haar emoties. de roj van cüskrete mede- 1977, betekende voor haar Men kan dit werk beschou- gpelers. maar bewust haar eigen voorkeur volgt. Zij blijft in haar werk gestalte geven aan haar engagement, haar individuele strijd naar be vrijding». En toen we nadien met veel interesse een rondgang de den van de tentoonstelling vielen onze ogen op volgen de tekst: «De hedendaagse een nieuwe start in de we- wen als een harmonie naar Qg eigen sfeerschepping maatschappij schijnt me af reld van de kunst. vorm én kleur, met een ge- wordt ma-rimaai gereali- Sindsdien heeft zij al heel voelige tonaliteit, die men geerdi omdat Raymonde De wat tentoonstellingen op kan omschrijven als gra- BoIle niet leiden haar aktief, onder andere cieus-weemoedigdoor één of andere theorie, en toe zo absurd dat ik be ver mijn blik afwend om mijn evenwicht niet te ver bezen. De behoefte tot het In Galerij Maretak - die Anderlecht. Hij exposeerde openbare en partikuhere bedoeld is om jonge begaaf- zowel in binnen- als in bui- verzamelingen in binnei de kunstenaars een kans te tenland. Voor de eerste en buitenland, geven exposeert van 7 tot maal was zijn werk te zien Van Roeland Pietersz.I 31 mei de veelbelovende in het Stedelijk Museum "Haese wordt gezegd dat h kunstenaar Roeland Pie- van zijn geboortestad het métier onder de kn tersz.D'Haese zijn werken. (1973) en vier jaar later in heeft. Met een biezondei Galerij Maretak is gelegen het Kultureel Centrum te zin voor het détail bouwt h in de Destelhoeve te Schelle- Affhgem. In 1978 stelde hij in zijn werken een eige bebe (Hekkergemstraat 3) in Aalst tentoon en in 1979 meer fascinerende werel en de tentoonstelling is te Brussel. In 1980 was hij op, geheel oprecht en bu geopend elke dag van 14 te gast in Antwerpen en tengewoon doordringent uur tot 18 uur (dinsdag en vorig jaar exposeerde hij in Tussen de sterk beleefde ii woensdag gesloten) of na Sint-Niklaas, Brussel en nerbjkheid en de ve telefonische afspraak 091/ Schoten. Dit jaar kon men trouwd waarneembare w 69 35 02. zijn werk bewonderen in de reld, is er een perfekte ha Roeland Pietersz. D'Haese Dendermondse Akademie monie waarneembaar in werd geboren te Sint-Ni- voor Schone Kunsten. In zijn werken. De kunstenaa lrlnaa in 1952. Hij studeer- het buitenland exposeerde zal tijdens de vooropenin de aan de kunstakademies hij te AmsterdamEindho- op vrijdag 7 mei om 19 uu jiioi c cvguo van Antwerpen en Gent en ven, Colmar en Oxford, worden ingeleid door vooral "d«>r ^^rT 'lntense geeft momenteel les aan de Verschillende van zijn wer- heer Gaston Durnez. konfrontatie met heer akademies van Borsbeek en ken maken deel uit van kunst, kan men zich een juist beeld vormen van de kunstenares. Vermelden we daarom dat de tentoon stelling Raymonde De Bobe in de belfortkelder te Aalst nog toegankebjk is tot 15 mei a.s. uitdrukken van deze inner lijke spanningen noem ik gewoon mijn psychote- rapie». Met al deze gegevens, maar sten van brengen in de Ga, Galerij van de Akademie (Kerk- De nationale wedstrijd «Klei en Vuur», ingericht Brauwer en architect Adolf door de Lions Club International, waarvan de win- Nivelle. npar de «Grote Nationale Prijs voor Keramische Het is dus de geborenDen- Kunst 1988» fcrijgt werd gewonnen door de Den- Grote Natu> derbellenaar Frank Steyaert. nale Prye in de wacht sleep- te met een lineaire wan- Deze wedstrijd heeft tot ere-provinciaal griffierRo- dskulptuur. Objekt heet de doel de jonge keramisten te bert Vandereycken, direk- keramiek die 100 x 100 cm teur van de Stedelijke Aka- groot is. demie van Hasselt, J.M. Crêvecoeur, beeldhouwer Frank Steyaert is geboren René Smits, mevr. C. Dio- te Dendermonde op 22 ja- nyse, lerares en keramist nuari 1953 en werkt en Paul Moïses kweten zich woont aan het Veer te Den- biezonder gewetensvol van derbelle. Zij genoot artistie- hnn taak. Zij werden nog ke opleiding aan de Akade- bij gestaan door keramieker mie voor Schone Kunsten te Leon Vandermeulen, beeld- Antwerpen en hij behaalde het Nationaal Rogerinsti- Steyaert ook de som van houwer Vic Beirens, bin- het diploma van voortgezet tuut. 60.000 fr. en het plaket van nenhuisontwerper Rik De hoger kunstonderwijs aan Met deze prijs krijgt Frank de Provincie Limburg. steunen en aan te moedi gen. Ret feit dat er meer dan honderd inzenders wa ren, bewijst dat er zeer veel belangstelling bestaat voor deze bloeiende kunsttak. De 104 inzenders, de elite van onze keramisten stelden sa men 270 werken aan de ju ry voor. Deze stond dus voor een zeer zware taak. Maar K. Van Bockrijck, fP.B.) De Vrienden van de Akade- dat men het impressionis- vangen door werktuigen e mie voor Beeldende Kun- tisch kleurenpalet zo dicht het materiaal van de ve| Waasmunster mogelijk kon benaderen. fijnde precisietechniek. M^^j De opening8sekwen8 van nieuwe middelen streeft h de film onderstreept dit eenzelfde graad van perfeï— straat 9 te Waasmunster) trouwens ten volle tie en ambachtelijkheid een voorstelling van «Mou- Op donderdag 13 mei wordt Met de grootste nauwgezet^ lin Rouge», een film die verder nog de tentoonstel- heid zal hij het geringste' door John Hustons werd ling gewijd aan kijkobjek- onderdeel behandelen, gemaakt en handelt over ten en toestellen van Jan vijsje, een scharniertje, eeJ?° het leven van Henri Toulou- Eyskens geopend. Jan Eys- sluithaakje, een singertjTüi kens is een kunstenaar die en niet te vergeten, gepc geboeid is in de bjste, koperen plaatjes.m^onf zwijgzame schoonheid van betiteling en signatuur. Ifan de dingen. Hij voelt zich De tentoonstelling is gratieidi nauw verwant met kunste- toegankelijk op 15, 16, 2*un- naars als Chardin en de en 23 mei, zaterdag vajew Hollandse stillevensschil- 14.00 tot 17.00 u. en zonehi ders Maar hij heeft him dag van 10.00 tot 17.00 ufeei penseel en him olieverf ver- se-Lautrec. Deze film wordt vertoont op woensdag 19 vooral mei om 20 uur en de toe gang is gratis. Het speciale aan deze film is dat er op een biezondere wijze gebruik werd ge maakt van eeri aantal fil ters, die tot gevolg hadden De zesde biënnale van het kunstfestival Europalia was in 1980 gewijd aan Breugel. In dit festival werd enerzijds de Europese roeping van ons land benadrukt en anderzijds werd ook de nadruk ge legd op de karakteristieken van ons klein land in mutatie. Dank zij de inspanningen van de stedelijke culturele dienst., en in samenwer king met Europalia, kan men nu ook, nog tot 23 mei dene «kinderachtige» en «dwaze» volwassenen schil dert die zich toch zeer ern stig, met allerlei kinderspe len bezighouden, «Jagers in de Sneeuw» (1565) waar in de kleurweergave en de vaardigheid waarmee de «Korenoogst» waarin hij verschillende compositori- verschillende oogstaktivi- sche elementen georgam- teiten uitbeeldt. Opvallend seerd zijn, ons treffen, en weï\de grote verbeel- «De volkstelling te Betle- odingskracht waarmee hij hem (1566), wellicht één 1982, deze uitzonderlijke de eenvoudige mens obser- van de hoogtepunten van tentoonstelling bezoeken in veert. Bruegels kunst, het muzeum van het Oud- In 1552-1553 maakte De fototentoonstelling van Hospitaal te Aalst. De re- Brueghel ook een kunstreis het totale oeuvre van Brue- producties van de tentoon- naar Italië, die hem wellicht gel wordt ons gebracht op stelling Pieter Bruegel de heel wat inspiratie bezorg- een technisch verfijnde wij- Oude zijn van de hand van de voor een eigen, zelfstan- ze. Het is een enige gele de heer Dierick uit Gent, dige kunst, wortelend in genheid om opnieuw of die hiervoor een totaal nieu- het Vlaamse landschap en voor 't eerst konnis te ma- we fotografische techniek het volksleven. Het vroeg- ken met het leven, het werk uitgewerkt heeft, zodat de ste door Bruegel onderte- en d wereld van Pieter kleurweergave ook perfect kend en gedateerd schilde- Bruegel de Oude, genie en ia rij «Landschap met ver- meester van het coloriet en ,.jöen interessante catalogus schijning van Christus aan de tonaliteit, werd samengesteld door de apostelen» is 1553 geda- bezoek aan de tentoon- Hilde Christiaens. Alle teerd. Wat in dit werk ook stemng is vast en zeker schilderijen die met zeker- opvalt is dat de voorstelling ^eiend en loont echt de heid kunnen toegeschreven van de verschijning van moeite. Ook geleide bezoe- worden aan Pieter Bruegel Christus aan de apost ïen ken met gidsen zijn voor de Oude zijn er in opgeno- toch ondergeschikt is aan zien. men. Bij elk werk vindt het landschap. onder de titel in een verschillende werken van inderlijk rubriekje, tel- Bruegel weere- egelen ook If ens gegevens over signa- de Spaanse verheersing, tuur en datering, bewaar- de geloofsver liging, de plaats, afmetingen in cm onderdrukki van zijn uitgedLrukt en techniek. tijd. In hét r. idc n van zijn Een rondgang op de ten- Kin derm oo l e Betle- toonstelling maakt ieder- hem» (niet i ieivekend of een duidelijk dat de schil- gedateerd) sj - zich gru- -^ler een opvallende voor- welijke tafere r 'erwijl keur moet gehad hebben Spaanse soldatei. ich- voor volkstaferelen en meer tergrond onbt k speciaal voor het boerenle- staan, onverschillig ven. Blijf daarom eens even het gebeuren stilstaan vóór zijn «Brui- Als bekende werken n lofstdans buiten (geda- Bruegel noteren wr teerd 1566), een wervelende «Vlaamse spreekwoord beweging van dansende (1559) (spreekwoorden di koppels, waarin wellust de menselijke dwaasheid aan bod komt, vóór zijn hekelen en die het zondige „.Boerenbruiloft» waarin hij gedrag van de mens aanto- gulzigheid benadrukt, vóór nen), «Kinderspelen» zijn «Boerendans» en zijn (1560) waarop hij verschei- (D.B.) Vandaag vrijdag 7 mei om 20 u. opent in de Kredietbank, Onze-Lieve-Vrouwstraat 2, in Sint- Niklaas (vlakbij de Grote Markt), de tentoonstelling met foto's van lp Man. Ze blijft toegankelijk tot 23 mei, op vrijdagen en zaterdag van 14 tot 18 u. en op zondagen van 10 tot 12 en van 14 tot 18 u. De foto's van deze in 1956 uit Chinese ouders in Hong Kong geboren kunstenaar ademen een diep mysterieuze sfeer uit. (wv) Op donderdag 29 april gaf otch: Hessenhuis te Ant- schepen Magherman (on- werpen, Belgische schil derwijs en kuituur) van Lo- ders te Milaan, New Vision keren een perskonferentie Center te Londen, Belgi- naar aanleiding van een ko- sche Malerei te Bochum, mende tentoonstelling Europaïsche Avantgarde te «Wandeling in het Park» in Frankfurt, Belgische het hof «Ter Beuken». Beeldhouwkunst in Middel- heim te Antwerpen, Cera- Wybrana for Architecture te Ganzevoort werd geboren Danzig, en nog veel meer., te Gent in 1930. Hij ontving zijn opleiding in de Acade- Schepen Magherman wilde mie de la Grande Chaumi- ook zijn dank uitspreken ire te Parijs, aan de Acadé- aan talrijke medewerkers: nie Fernand Léger, even- onder andere Jules DTleer, jens te Parijs, en in het die het laswerk verzorgde, Nationaal Hoger Instituut Roland Jooris, die passende toegankelijk van 10* tun n 1 ichf tlev jen •om ïun tert voor schone Kunsten te Antwerpen. Aanvankelijk was hij schil der. Vanaf 1962 houdt hij zich bezig met drie dimen- sionele strukturen. Hij heeft talrijke groepsexposi- ties en persoonlijke exposi- en niet in het minst Geor ties op zijn aktief. Ze alle- ges Soetens, leraar plasti- maal opnoemen zou ons te sche kunsten en lid van de ver eliden. Maar enkele kommissie van het stedelijk teksten voor zijn rekening nam, Rik Anne reel, direk- teur Camiel Fran go is, Ju- hen DTiaen voor een serie prachtige foto's, Henri Lie- baut met zijn ploeg van de De'töegang is'vrij' Sommi- stedelijke technische dienst ge werken van kunstpatrimonium Aan alle genodigden vervolgens een gesigneei kunstmap door de kunsl naar aangeboden, een glas werd geheven het welslagen van deze ze*let ker niet alledaagse tentoon stelling. De vooropenin g"" zal plaats hebben op zaterfev dag 8 mei om 17 uur. D^nt heer Jan Hoet, konservatoi^8 van het Museum van Hehoc dendaagse kunst te Gen/lai zal deze tentoonstelling in leiden fcjj, DeZe tentoonstelling blijft!^ mei tol 11 oktober 1982, in hef* park. In het paviljoen zel^ zijn tekeningen en maket-J^ ten te bezichtigen iedere^ zondag van 14 tot 18 uutl jor Ganzevoort zullen oktober terug te vinden zijn- in het stadsbeeld varv^ Lokeren. j.v.lV De jury van de eerste twee- inzendingen van cyclussen jaarlijkse poëzieprijs «De van tien gedichten, werden bladen voor de poëzie» is te 182 inzendingen genoteerd Be veren samengekomen, uit Nederland en Vlaande- Deze jury bestond uit Fer- ren. Na een eer- nand Bonneure, José de ste bespreking heeft de jury Ceulaer, Gaston Durnez, 15 inzendingen weerhou- Roger Geerts, Jozefa van den, die aan nieuw en in- Houtland, Anton van Wil- tens overleg werden onder- derode en Frans Verstre- worpen. Hieruit kwam uit- ken. Voor deze poëzieprijs- eindelijk als prijswinnaar kamp die openstond voor (20.000 F) naar voren, de inzending «Tortels in het >k1 da Vrijdag 7 mei om 20 u zal Daniël Anthuenis, lid van de Vlaamse Museumraad, in het kasteel Cortewalle te Beveren de inleiding verzorgen tot de kunstten toonstelling «15 jaar De Meiboom». Deze expo pre senteert van 8 tot en met 20 mei beeldhouwwerken, schilderwerken, glasramen en tekeningen van kun stenaars uit eigen streek. De manifestatie sluit aan ij de Melseelse aardbeifeesten 1982 en zal door o ïrgcmeester Marcel Van der Aa worden geopend. Exposanten zijn dit jaar: Roland Adriaens, Romain De Coninck, Etienne De Coninck, Leon De Coninck, Armand de Beer, Robrecht Mestdagh, Albert Nei- rinckx, Madeleine Smet, Maria Schippers, Leona Van Wauwe, Stefaan Van Biesen, Jos Van Biesen en gast-exposant Re mie Van Hoeyweghen. De tentoon stelling is toegankelijk op volgende tijdstippen: zaterdag 8 mei van 14 tot 20 u, zondag 9 mei van 10 tot 12 en van 14 tot 20 u, zaterdag 15 mei van 14 tot 20 u, zondag 16 mei van 10 tot 12 en van 14 tot 20 u en donderdag 20 mei, O.L. Heer-Hemelvaart, ook van 10 tot 12 u en van 14 tot 20 u. (wvdv) Trappenhuis» van de hand van Aleidis Dierick uit Jo de Meester (Antwerpen?' Aalst. Twee inzendingen Frans Deschoemaekep1 kwamen daarop in aanmer- (Kortrijk), Norbert de Wind1 king voor een premie (elk ne (Aalst), Fernand Flor#®' 5.000 F): «Zij weet wat weel- zoone (Koksijde), Francinl* de is» geschreven door Ge- Notteboom (Gent), Armand61 ry Florizoone uit Brugge en Ruthgeerts (Zwijndrecht?6' «Testament» van de hand André Sercu (Zillebeke, Iep van Christina Guirlande uit per), Godelieve ThiebauF Dendermonde-Grember- (Teroat), Miriam van He/61 gen. Naast deze met prijs (Gentbrugge) en Jo Vei*" en premies onderscheiden brugghen (Sint-Lievenff® inzendingen wenst de jury Houtem). P® terwille van het hoge ni- De onderscheiden cyclujM veau, tevens de inzendin- Testament' van Christin#8 gen te vermelden van vol- Guirlande wordt in oktoN# gende twaalf dichters: S.N. 1982 uitgegeven door v tgl61 Bakker (Gennep, Neder- Orion in de reeks De Bi«ide# land), Bea de Longie (Gent), voor de Poëzie. 161

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 20