Aperitiefkoncert op niveau in Dendermondse galerij Het Pand Koninklijke Harmonie uit Grembergen brengt lentekoncert Eerste koncert van Belseelse koncertvereniging Ket-Beveren vertolkte voorbeeldig «Groenten uit Balen» Franse jazzreuzen in Lokeren Toneelj Akkordeonist Gért Ylaemlück ontving Stadsplaket 22 - 7.5.1982 - De Voorpost Vorige zondag, 2 mei, ging in de Dendermondse Galerij Het Pand voor de eerste keer een aperitiefkoncert door. Dit koncert was georganiseerd door de Marnixring Dendermonde Ros Beiaard en was vooral het werk geweest van de heren Joris Impens en Jaak Verhelst. Wie een beetje vertrouwd is met Het Pand, weet dat het een stemmig zaaltje is maar toch eerder beperkt van ruimte. Het was dan ook geenszins verwonder lijk dat het meer dan eivol gelopen was. Maar de muziek was van de hoogste kwaliteit. Marnixring Ros Beiaard had voor dit eerste aperi tiefkoncert een beroep ge daan op klaveciniste Domi nique Faveere, cellist Paul Van Egghen en fluitist Dirk De Caluwe. Domini que Faveere schakelde, na aanvankelijk pianolessen te hebben gevolgd, over op het klavecimbel. Zij is lerares in Lokeren en in haar ge boortestad Waregem; als klaveciniste is zij verbon den aan het ensemble de Solisten van het Belgisch Kamerorkest, geleid door Rudolf Werthen. Haar echt genoot, Paul Van Egghen, speelt trouwens ook bij dit overbekende Belgische ka mermuziekgezelschap. De ze cellist geeft les in Loke ren en in zijn geboortestad Sint-Niklaas. Dit echtelijk en muzikaal duo wordt aan gevuld met fluitist Dirk De Caluwe, die onder meer als solist verbonden is aan het Filharmonisch Orkest van de Belgische Radio en Tele visie. Hij is niet alleen ge ïnteresseerd in wat we, ge makshalve, «klassieke» muziek noemen, maar eveneens in jazzmuziek, die hij trouwens ook zelf beoe fent. Het programma van dit koncert stond natuurlijk in het teken van het klavecim bel en dus uiteraard in het teken van de barokmuziek, vermits de meeste muziekli teratuur voor het klavecim bel in deze periode gekom- poneerd werd. Zoals de ou de muziek een echte renais sance beleeft gedurende de laatste jaren (denken we maar aan ensembles van bij ons als Pandora, Les Enne- mis Confus en vele andere), is ook het klavecimbel aan een heiwaardering toe. Men ondervindt dit onder andere zeer goed in Brug ge, wanneer de Musica- Antiquawedstrijd voorbe houden is aan dit instru ment. Het hoeft dan ook absoluut geen verwonde ring te wekken dat er in onze dagen opnieuw werk op de plank is voor bouwers van klavecimbels. Maar er is meer. Hedendaagse com ponisten beginnen opnieuw voor het klavecimbel te komponeren en dit is wel het beste bewijs voor de re vival van dit instrument. We vonden het wel een tik keltje spijtig dat de organi satoren het niet nodig ge vonden hadden een korte programmabrochure ter beschikking van het pu bliek te stellen. Dit schoon heidsfoutje werd dan weer gedeeltelijk goedgemaakt door cellist Paul Van Eg ghen die bij ieder van de vier vertolkte werken voor de nodige kommentaar zorgde. Toch iets dat voor een volgend aperitiefkon cert het overwegen waard is. Het koncert ving aan met «Trio nr. 30 in re groot voor klavecimbel, fluit en cello» van Joseph Haydn. Terecht zouden we zeggen. We vie ren immers in 1982 de 250ste verjaardag van Hay dn s geboorte. Dit zeer speelse trio reveleerde on middellijk wat we zouden te horen krijgen: gave tech niek, een uitgewerkte in terpretatie (toch misten we enigszins de echte barokak- senten). Het pubüek het zich hier weer verleiden tot applaus tussen het opge wekte Allegro en het An dantino; gelukkig bleef het bij deze ene keer. Het derde deel, het Vivace Assai, het een warme celloklank en een virtuoze fluit horen, terwijl de klaveciniste erin slaagde meer reliëf te bren gen dan in de eerste twee delen. Een bij het grote pubhek misschien minder bekende komponist is Willem de Fesch. Deze in Alkmaar ge boren 1687) musicus was vooral werkzaam te Ant werpen, waar hij kapel meester was van de kate- draal. Hij schreef vooral ka mermuziek en in Londen, na zijn ontslag in Antwer pen, liederen in het Engels, wat een vernieuwing bete kende voor die tijd, vermits de meeste liederen in het Italiaans werden geschre ven. Van deze de Fesch kre gen we de «Sonate in re klein voor cello en klave cimbel, opus 13 nr. 4» te horen. Na een innig en in getogen Largo kwam een galante Allemande, een rustige dans in vierkwarts maat, gevolgd door twee Menuetten waarbij vooral in de eerste de prachtig vloeiende klankbogen van de cello opvielen. Het aperitiefkoncert, georganiseerd in Galerij Het Pand, werd zeer druk bijgewoondl (la) I Een barokkoncert, en dan nog met het klavecimbel in vedette, kan natuurlijk niet zonder een werk van Jo- hann Sebastian Bach. Van deze grootmeester van de barokmuziek werd de «So nate nr. 2 in mi-be groot voor cello, fluit en klave cimbel» vertolkt. Bach schreef zeer veel klavecim- belmuziek, vooral voor het onderricht van zijn kinde ren en van zijn leerlingen. Tevens werkte hij hiermee de belangstelling voor de gelijkmatig zwevende toon aard in de hand. Het eerste deel, het Allegro Moderato, Het is een geplogenheid bij de Koninklijke Harmonie van Qrembergen om ieder jaar met een lentekonoert uit te pakken. De belangstelling voor dit koncert is altijd groot geweest. De harmonie uit Qrembergen staat trouwens in uitmuntendheid gerang schikt, bovendien zorgt dirigent Benoit Cahebaut telkens voor een hoogst aantrekkelijk programma. Dit jaar heeft het koncert plaats op zaterdag 15 mei in de zaal van het Gildenhuis aan dë Hamsesteenweg in Qrembergen. Zoals gewoonlijk bestaat dit koncert uit twee delen. In een eerste gedeelte komt overwegend het klassieke repertorium aan bod. Na de pauze gaat men meer de populaire toer op. Zoals het ook al jaren ge bruikelijk is wordt het kon cert ingezet met het natio naal volkslied. Dat wordt gevolgd door de ouverture «Een morgen, middag en avond in Wenen» van Franz von Suppé. Na deze beken de ouverture krijgt solist Johan Van den Eede op trompet de kans om zich in de kijker te spelen tijdens het Andante uit het trom petconcerto van Jozef Hay dn. Fantasie op mo tieven van Wolfgang Ama- deus Mozart - vormt het voorlaatste werk uit dit eer ste gedeelte dat besloten wordt met Tyrol», een ka rakterstuk, gekomponeerd door Fernand Ruelle. Marsmuziek klinkt er on middellijk na de pauze. Dat wordt trouwens ingezet met de Florentiner Marsch van J. Fupik. Ook hier komt solistenwerk bij te pas. Deze keer door Tony Van den Eede op de xylo foon (een arrangement van B. Hartmann). In de fanta sie «Nocturne» van F. Sala- bert, komt solist Karei Pele- man op bugel aan bod. Iet wat moderner wordt het in «Die lachende posaune» van Dave Baker. Daarih krijgt Paul Callebaut op de trom bone solistenwerk te ver vullen. Die gelegenheid wordt ook geboden aan Danny Verleyen. Hij is so list sax-al to in «Valse Vani- té» van Rudy Wiedoeft. In het werk «Alpen Echos» van Basil Windsor komen twee solisten aan bod. Het gaat om Johan Van den Ee de en diens grootvader Henry Callebaut. Beiden spelen trompet en hebben weken repetitie achter de rug om dit moeilijke werk op een sekure wijze de luis teraars aan te bieden. Het koncert dat stipt om 20 u. begint, wordt besloten met Cow-boy parade. Een mars. De prezentatie van dit kon cert is in handen van BRT-1 journalist Wim De Lat houwer. In het kader van de plaatse lijke meifeesten te Zichen- Zus8en-Bolder werd de Grembergse harmonie uit genodigd om een koncert te geven. Het heeft plaats in de deelgemeente Zussen od donderdag 20 mei (Hemel- vaartdag). Van deze gele genheid heeft het bestuur van de harmonie gebruik gemaakt om een autocar- reis te plannen naar Lim burg. Het reisplan ziet er als volgt uit: Vertrek te Grembergen om 9 u. naar Houthalen. Daar zoekt men verpozing op het domein Kelchterhoefwaar de mee gebrachte boterhammen kunnen verorberd worden. Voor personen die üever op restaurant gaan, is er gele genheid. Op dit domein kan ook het automuzeum wor den bezocht. De ingangs- prijs bedraagt 50 fr. per persoon in groep. Om 13.30 u. vertrekt men naar het domein te Aide Biezen, waar een geleide rondlei ding zal plaats hebben. Hierna wordt verder gere den naar Zussen (de streek van de mergelgroeven) waar het koncert plaats heeft. Rond 20 u. wordt de terugweg aangevat. Sym- patizanten die de reis wen sen mee te maken, betalen 200 fr. Inschrijvingen die nen binnen te zijn tegen 9 mei, hetzij in het lokaal De Kroon, hetzij bij voorzitter Jan Moens, Bakkerstraat 34, of bij sekretaris Geor ges Verberckmoe8, Dr. Haeckstraat 19a, allen ui teraard in Grembergen. Kinderen beneden de 12 jaar betalen de helft van de prijs. (edm) werd technisch zeer goed maar iets te vlak qua inter pretatie afgewerkt. De Sici- liano, het tweede deel, was voor de traverso het mo ment om te schitteren en Dirk De Caluwe het deze gelegenheid niet onge bruikt voorbij gaan! Het vrolijke Vivace werd een model hoe goede barokmu ziek moet vertolkt worden. Het gul applaus van het en- toesiast pubüek bewees trouwens dat deze vertol king in hoge mate geappre cieerd werd, en met recht en reden! Deze eerste drie komposi ties heten ons op bekend terrein; daarom dat de tegenstelling met het slot werk des te groter was, voor velen (zo bleek althans uit sommige reakties ach teraf) misschien wel te groot. De hedendaagse komponist F. Levy bleek niet alleen voor het pubhek een totaal onbekend musi cus, ook de uitvoerders kenden alleen de komposi tie zelf. Het moderato kreeg een nogal vlakke interpre tatie mee; het tweede deel, Allegro-Trio, daarentegen werd zeer vinnig en spitsisfl vertolkt. Vooral het derdefjfl deel, het Adagio non trop-f"" po, was zeer mooi van klankkleur. Prettige mu ziek was het vierde deel. Vivace: melodisch met plot se wendingen en verras- jgj- sende klankkombinatiesljM wat resulteerde in een amu- Pi sant slot. Ieder deel van de ze «Suite voor fluit, cello en klavecimbel» van F. Levy eindigde trouwens op een verrassend slotakkoord. Het entoesiasme van het pubhek uitte zich in een dankbaar en langdurig ap plaus, zodat uit De Winter («De Vier Jaargetijden») van Antonio Vivaldi nog een toemaatje gespeeld werd met de traverso in de kijker. iro Vermits de organisatoren dit aperitiefkoncert «hetgj^, eerste» noemden, verwach ten we ons aan een voortzet-^" ting van dit initiatief, datle bij de aanwezigen zeker inmd goede aarde viel. Een initia-,rjj tief trouwens dat, gezien da- geboden kwaliteit alleen al,"n! om een vervolg vraagt! teu Urrv iui; De «Belseelse Koncertvereniging» v.z.w. geeft haar eerste koncert van het nieuwe seizoen op vrijdag 7 mei e.k. te 20.30 u in de monumentale H.H. Andreas- en Ghislenus- kerk te Belsele. Van den Kerckhoven, Raick en Scronx. Guy De Mey, tenor; Patrick Denecker, blokfluit en Luk Bastiaens, orgel verlenen hun medewerking. Het pro- a vermeldt werk van Bach, Sweelinck, Grandi, Haendel, Schütz, Chau- mont, Telemann, Braga, Guy de Mey heeft zich in enkele jaren tijd een stevige reputatie weten op te bou- «en. KJ Sudsrde het Koninklijk Muziekkonser- vatorium van Brussel en het Sweelinck Konservato- rium te Amsterdam bij de sopraan Erna Spoorenberg. Smds enkele jaren brengt een intensief* koncertleven hem naar alle landen van Europa, w.o. grote muziek centra als Parijs, Amster dam, Rotterdam, Brussel, Zürich, Bern, Basel, Han nover e.a. Als vertolker van barokmuziek neêit (jU)' Mey internationale ver maardheid verworven. Patrick Denecker studeert aan het Koninklijk Vlaams Muziekkonservatorium te Antwerpen waar hij het nieuwe struktuur-diploma behaalde naast prijzen voor blokfluit en kamermuziek. Hij bereidt momenteel het hoger diploma voor. In 1981 werd hij laureaat van het «concours internationa le de flüte a bec» te au. nü" bert. Hij is hd van verschil lende ensembles, o.a. van het Antwerps Blokfluitcon- sort en van het SEM-ensem- ble (Studio Experimentele Muziek) dat zich speciali seert in het uitvoeren van hedendaagse muziek. Als leraar is hij verbonden aan de Rijksmuziekakademie en het konservatorium van Antwerpen. De toegang voor dit koncert rnn fr C.J.P.-ers studenten en betalen 75 fr., leden van de koncertvereniging hebben gratis toegang Dit koncert wordt georga niseerd in samenwerking met het Stadsbestuur van Sint-Niklaas; het Provincie bestuur van Oost-Vlaande ren en staat onder de auspi ciën van het Ministerie van Nationale Opvoeding en Nederlandse Kuituur, di- rektie voor de muziek Fluitist en tenorsaxofonist Michel Rocques en de eveneens uit Toulouse in Frankrijk afkomstige Claude Guilhot zijn op zaterdag 8 mei om 20 u te gast in de Lokerse jazzklub aan de Oude Heerweg 38-40. Het duo wordt muzikaal bijgestaan door bassist Roger Van Haverbeke (contrabas) en Tony Gysehnck (drummer van het BRT-televisieorkest). Michel Rocques, één der beste fluitisten ter wereld, ontving o.m. de Django Rheinhardtprijs (Frankrijk) in 1969 en de persprijs op het festival van Montreux (1970). Hij oogstte enorm sukses tijdens de Lokerse Feesten. Claude Guilhot is al twintig jaar vaste begeleider van Michel Rocques; hij leverde ook de muziek voor enkele films. Toegangsprijzen voor dit koncert van 140 tot 180 frank. (wv) In 1871 kwamen de werk nemers van de Kempense afdeling van het loodzink- en staalkonsortium Vieille Montagne in opstand tegen de door hun werkgever ge volgde loonpolitiek. De loonschalen en premiestel sels in de Waalse afdeling lagen merkehjk hoger dan deze toegepast in de fabriek te Balen-Wezel. De bespre kingen tussen syndikaten en werkgevars brachten geen aarde aan de dijk, en ongeveer duizendzeshon derd werknemers gingen spontaan in staking. De vakbonden namen een eer der aarzelende houding aan. Het vakbondsfront be sloot uiteindelijk, geen sta kersvergoeding te betalen. Toch bleven de werknemers een sterk blok vormen te gen hun broodheren en dit zonder de steun van hun werknemersorganisatie Na negen weken werd dan toch het werk hervat. Vieil le Montagne gaf toe omdat rSeda een vijfhonderdtal stakers «elders» aan de slag waren. Het geleden loon verlies van de voorbije we ken kon niet worden goed gemaakt door de (te kleine) loonsverbetering die zou worden toegekend bij de werkhervatting. Waiter Van den Broeck heeft dit sociaal gebeuren in een dramatische vorm gegoten. Hij voerde daartoe een in de cité wonend gezin ten tonele, dat door de sta king in de «miserie» zat. Een tweede verhaal in dit toneelwerk werd opgehan gen aan de gedragingen van de familieleden onder ling en de eraan verbonden konflikten. Grootvader, Op amper 14-jarige leeftijd ontving Gert Vlaeminck bij het behalen van de 1* prijs in de Internationale Accordeonwedstrijd, in de reeks Virtuosen en zulks met liefst 96% der punten, het stadsplaket van Aalst. Het is allemaal begonnen toen de knaap in 1975 demonstraties op akkordeon meemaakte op de Aal- sterse Handelsbeurs. Gert wilde zelf ook aan de slag en kwam terecht bij vaders kollega-spoorwegman Jan Van Vaerenbergh, met zijn tweelingbroeder bekend van feesten en radio en tevens de orkest leider. In 1977 behaalde Gert reeds een 1* prijs bij de juniors te Brussel en ook te Baden-Baden, gooide hij hoge ogen. In de afdeling Onafhankelijken werd hij in 1978 tweede in het nationaal kampioenschap en in 1980 schoot hij in de roos te Gavere bij de se mi- professionelen Wegens zijn laatste prestatie en ook wegens al de vorige werd de jonge veelbelovende virtuoos ten standhuize ontvangen door Schepen Eddy Mon sieur. Daarenboven volgt Gert notenleer aan de Aalsterse Muziekakademie te Erembodegem en trompet te Aalst, trompet die hij trouwens ook bespeelt bij «Niets zonder Arbeid» te Erembodegem. Wellicht wordt hij een valabele opvolger van zijn eminente leraar Jan Van den Bergh. LH wiens financiële bijdrage nemen. We hebbenniets te- pensioen) de redding bete- m gen de in het stuk verwe kende voor het gezin De ven, wat goedkope humor. Dljcker, voelt zijn positie aanzienlijk versterkt en wil Integendeel! Alleen moet zich door middel van de ar- het innerlijke, het diepmen- gumenten «uit zijn tijd» la- selijke, de tot nadenken ten gelden. Schoondochter dwingende zin in en rond Clara die gevangen zit tus- het gebeuren gerespek- sen de naïeve brutaliteiten teerd büjven en op zijn van man en de ge- en minst even sterk naar vo- misdragingen van haar lie- rsn komen als het komi- ve dochter. sche. We hebben de indruk Vader De Dijcker, die al de hat precies dat ernstige, het interne spanningen meent tragische, het pijnlijke in kwijt te raken met een bor- he door Ket gespeelde rel en wat brief schrijverij «groenten» door de regis- aan de koning en er tevens seur teveel aan de opper- van overtuigd is dat er voor vlakte werd gehouden en de een rechtvaardige zaak opvoering daardoor te wei- wordt gestreden. Dochter nig .ziel» meekreeg. Waar- Oernuune, die een slipper- om werdbijvoorbeeld tje met minder gunstige prachtige repliek van Jan, gevolgen - had met rijke- «st heeft over manszoon Luc en de stu- hoe het de dent Luc die koasekwent sfhwil. de pastoor enz zo blijft, thuis aan de deur sterk ingekort, bijna ge wordt gezet en niet zo maar schrapt' Idem voor de half- door de familie De Dijcker dromerige scène van groot- zal worden aanvaard. Een vader met de "hets van familiegebeurtenis dus die 1"3. Waarom werd er over zeer herkenbaar op de toe- de uiteindelijke liefde-rijke schouwer wordt losgelaten, overwinning heengespeeld Het is duidelijk dat het ak- P',™' Clara zegt: -Ik sent in .Groenten uit Ba- denk, Jan ttat jet nog nooit len. anno 1982 ietwat an- so goed hebt geweten.? ders dient te worden gelegd Toen dochter Germaine de dan oorspronkelijk bedoeld kamer werd uitgegooid door de auteur. De staking leek het eerder alsof het om (waar het allemaal om be- een alledaags voorvalletje gon) van 1971 is vandaag ging de dag eerder onderge schikt aan de famihesitua- We willen geenszins bewe- tie van de De Dijckers. Re- ren dat de Ket-prestatie niet PSTr Ma™tS iP™ goed was. Het was een heeft er good aan gedaan steengoede opvoering. We het facet -staking, minder wmen enkel ^„3^^ te benadrukken en het ge- de mogelijkheden, de zmskonfhkt meer te onder- „houd van6 „openten uit hjnen. We betwijfelen ech ter of het een goede zaak is geweest, de komische effek- ten de bovenhand te laten wel wat dieper zit. Een wat spijtige schaduw die we zeker niet op de schouders van de Ket-cast willen schuiven Integen deel! Wim De Schepper tekende ons in zijn eigen losse, schijnbaar makkelijke speelstijl een zeer geloof waardige Jan De Dijcker. Jammer dat het tekstdui veltje hem een paar keer parten speelde Frieda Ge- leyn gaf een uitstekende ty pering van Clara ten beste. Vooral de juiste kombinatie van mimiek en gebaar ga ven haar personage de no dige kleur. Dochter Ger maine werd door Marianne De Munck prachtig ver tolkt. Naar ons gevoel de beste dramatische benade ring van wat het Germaine- type inhield, recht voor de raap, eerhjk, spontaan, «uit de buik». Proficiat Marian ne! Ook onze gelukwensen voor Guy Tindemans als de student Luc. We zijn ervan overtuigd dat Walter Mor tens de partij van grootva der De Dijcker met bijzon der veel genoegen heeft ge speeld. Met sukses trou wens. We gaan minder ak koord met de té komische interpretatie die de regis seur toeliet. Afgezien van de wat door elkaargehaalde «Virginie-tek8ten» blijft het een prachtprestatie van Waiter. Regieassistent was Walter Cools. De taak van toneel meester werd waargeno men door Roland De Block en Julien Waegemans stond in voor de belichting. Het dekor werd ontworpen door Luk Leuridan geschil derd door André Thya en gebouwd door Paul De Meersman, René De Moor, Gilbert Seghers, Albert Janssens, Eugène Van Rumst, Paul Melis en Luk Smet. Na «Groenten uit Balen» zou eigenlijk «Tien jaar la ter» moeten volgen Kan dat, Ket? W.D.G. Ket-Beveren vertolkte Groenten uit Balen» van de inmiddels veel gelauwerde Walter Van den Broeck (Iv)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 22