en de kleine k De grote w. 1 'ffgjsi* «Zoeklicht op de Schelde» veelkleurig, «gestroomlijnd» boek Poolse film in De Spinnekop Alfons Lambrechts nieuwe dichtbundel Verzen WV-DONKMEER ZWAAIT DE VLAG Cois Pauwels in eigen atelier te Dendermonde Warschau, wordt vei 20 - 14.5.1982 - De Voorpost Op 86-jarige leeftijd heeft de Dendermondse let terkundige, kunstschilder en kalligraaf Alfons Lambrechts bij Uitgeverij De Cuyper een nieuwe dichtbundel gepubliceerd. De bundel, die wordt ingeleid door niemand minder dan Anton van Wilderode, kreeg als veelzeggende titel «Verzen». Hij is verfraaid met afdrukken van schilderijen van deze veelzijdige kunstenaar. Alfons Lambrechts nieu- ger van Dendermonde is we dichtbundel werd voor- geweest. «Wat mij biezon- gesteld tijdens een tentoon- der opvalt in Alfons is. dat stelling gewijd aan zijn hij tijdens zijn opgang in de schilderijen, die plaats literatuur en de kunstwe- vond in het kleine pa vil- reld, een trouwe zoon van joentje van het Aymonshof. Dendermonde is gebleven,» Heel wat vooraanstaanden aldus burgemeester Cool hadden eraan gehouden die zonder omwegen Alfons door hun aanwezigheid een Lambrecht rangschikte on passende hulde te brengen der de grote Dendermonde- naren in de rij van de kultu- rele ambassadeurs van de stad. Alfons Lambrecht bleef bij zoveel lof en wierook aan deze kranige en biezon- der aktieve bejaarde, een van de vele groten van de stad Dendermonde. Het was trouwens in die zin dat burgemeester Cool zich tot niet stil. Hij had geluisterd In het Aymonshof werd niet alleen een dichtbundel van Alfons Lambrecht voorgesteld, Alfons Lambrechts richtte. met zijn geest en zijn hart, v.. In een spontane hulde ver- zo zei hij. «Ik hoop dat U de aanwezigen voor hun belangstelling, (c) klaarde hij dat de huldi- allemaal zo oud zult worden ging in een uitzonderlijke als ik.» waarna hij in het sfeer plaats vond. Er was kort zijn leven verhaalde. tegelijkertijd werd ook een tentoonstelling van zijn schilderijen geopend. Hij dankt hier het Festival van de Experi- «--»mentele Film, die zich in Na het suksesvolle vertonen van de Russische film Zeromski. Hij heeft P"*® «Moskou gelooft niet in tranen» op zaterdag 8 mei jl. wereld van bevlekte nP1 1 vertoont Spinnekop v.z.w. nu zaterdag 15 mei een tweede den, van filantropen,!® P1 film uit haar Oosteuropees filmfestival. Ditmaal betreft aristokratenvan opxjx het de Poolse film «Het verhaal van een zonde» van de ters en pooiers leven d Poolse regisseur en scenarist Walerian Borowcyk naar ven. Hij heeft het mel^o» een roman van Stefan Zeromski. Nu Polen zo sterk in de ma terzelfdertijd met-,. aktualiteit staat en de Poolse regisseur Wajda zo'n sukses strikt materiële- en rir* >m kent, lijkt het misschien eens nuttig om enkele minder realiteit bekleed. 7^ gekende Poolse filmers aan het woord te laten die de l*°°1 hedendaagse Poolse cinema hielpen bepalen. Buiten Za- Over de film rme nussi die op 29 mei als laatste in deze film reeks van Eva Pobratynska, Spinnekop aan bod komt, hebben wij nu dan Walerian ter van grondeigenaajida Borowczyk. Warschau, wordt veifc vf Over de regisseur Hij werd geboren in 1923 in Polen en studeerde schil derkunst aan de Akademie voor Schone Kunsten te Warschau. Daarna wijdt hij zich aan de schilderkunst en de lithografie en ont werpt eveneens filmaffic hes. Zijn naam verkrijgt be kendheid in 1958 als hij op immers ook nog de tentoon stelling gewijd aan de schil- «Mijn geboortehuis stond vlak naast de Dender. Later gaaf de Alfons Lambrecht. Lambrecht is een rasech- derwerken van deze veelbe- gingen we naar de Veer- *J straat wonen, waar ik mijn jeugd en jongelingenjaren te Dendermondenaar. Hij heb doorgebracht. Al vlug werd er geboren op 5 mei mocht ik naar de akademie 1896 en is steeds in Dender- gaan. Ik kon immers scho- het kader van Expo '58 te Brussel afspeelt, de Grote Prijs verwerft met zijn film «DOM» (het huis), die hij in samenwerking met Jan Le- Borowcyk. Het gaat over een ideaal begonnen liefdl echter tragisch eindigt. Het verhaal van een zonde», Poolse film van Walfi101 - - (?ki, monde blijven wonen. Hij schreef meer dan 1000 ne letters schrijven. Dat ook de meester niet klassieke gedichten en ontgaan en die liet me in daarmee bedoelt hij gedich ten die door iedereen kun nen begrepen worden. Hij toen al maakte meer dan 1 000 te- schreef sierlijk handschrift regle menten schrijven. Ik deed kalligrafie en gedichten voor keningen, akwarellen en iedereen die daar om vroeg. schilderijen, schreef reis verhalen, krantenartikels, deugdelijke romans en toneelstukken dan aan vader en gaf bovendien voor drachten en radiotoespra ken. In 1930 werd hij lau- Vaak was de beloning e ir, die ik geschenk gaf,» zo herinnert Alfons Lambrecht zich nog. «Heel mijn leven lang heb ik reaat van de arbeid en twee- graag geschreven, ook ge maal kreeg hij een prijs schilderd Ik heb veel schil- voor internationale litera- derijen verkocht, maar er tuur: de eerste maal in 1935 ook veel weggegeven.» in Sicilië en een tweede keer in 1936 in Italië. Vijftien jaar lang was Al- opkomst, fons Lambrecht de dynami- in «Verzen; sche voorzitter van te besluiten met een harte lijke dank voor de talrijke dichten die in staan afgedrukt, kan de lezer gedichten, de ook het sierlijke hand- Van Wilde plaatselijke VW. Nu is hij schrift van Alfons Lam- ringen en inzichten, de ver- 86 jaar en maakt hij ophef brecht bewonderen. Achter- wonderingen en verlan- met een nieuwe verzenbun- aan in het boek zijn inder- gens van de auteur uit- del, aldus de burgemeester, daad enkele voorbeelden drukken. Alfons Lam- die vervolgens beklemtoon- van diens wondermooie ge- brecht is een van de getrou- de hoezeer Alfons Lam- schrift opgenomen. Maar wen aan vorm en voor- brechts de kultuuruitdra- nog belangrijker zijn de ge- schrift, aan maat Dichter-kunstschilder Fons Lambrecht tekent de dichtbundels. Procureur des Konings De Saeger wil er ook wel een. (c) Verzen Het zijn aldus inleider Van Wilderode, die de erva- nim, aan rijm en ritme. Hij is altijd gebleven wie hij was: een man met een uni versele blik, maar met een grote liefde voor zijn stad. In «Verzen» staan niet al leen Nederlandstalige ge dichten, maar ook verzen in het Engels, Frans, Duits, Italiaans. Er zijn ook schil derijen van de kunstschil der Alfons Lambrecht in opgenomen. Het boek «Verzen» werd gedrukt op de persen van A. DDe Cuyper-Robberecht op houtvrij papier. Het boek werd in eigen beheer van de auteur in een be perkte oplage uitgegeven. nica maakte. Hij realiseerde in Polen een tiental korts peelfiilms dige traditie heeft voort ge- op Lucas N iepolomskiI8111"1 waarvan de bekendste zijn: zet en laten herboren wor- cas is gehuwd. Hij «n était une fois», «Les sen- den in een land dat wou dat een kamer bij de familidwer timents recompenses», deze literatuur een voorna- bratynski, de ouders *elk «Het huis» en «L'école». Op me rol zou spelen: de schrij- Eva. Na zijn echts# het einde der zestiger jaren ver was rechter, aanklager dingsproces te hebben f- M gaat hij over naar de lang- en verdediger van zijn loren gaat hij op aancWÖe speelfilm en met sukses. maatschappij alsmede het gen van Eva's moeder 1 de Met de animatiefilm geweten van het volk. De naar een «onbekende «Théatre de Mr. et Mme. literatuur was een element temming». Eva gelukt i Kabal» behaalt hij de prijs van het sociale en his tori- hem terug te vinden op!" Georges Sadoul. Het jaar sche geweten, het middel domein van graaf Szcel nadien maakt hij de beken- om zijn kollektieve identi- waar hij als ondei de film «Goto, 111e d'amour» teit te bepalen. Zeromski werkt. De kortstondige i die onlangs nog op tv te was een zeer vruchtbaar moeting van de minni zien was. Andere films van schrijver die diverse vor- vervolgens de lange ms hem zijn: Blanche, Contes men gebruikte. «Het ver- immoraux. Geschiedenis haal van een zonde» ging van een zonde (1975) en La door als zijn minder speci- Bête. Borowczyk ontving fiek werk. voor het geheel van zijn werk in 1967 de Max Ernst De sociale draden, de ze- prijs en de Gouden Medaille den, de moraliserende te- van de President van de Ita- rugkaatsing vermengd met liaanse Republiek in 1971. gewaagde erotische aksen ten (die zich trouwens in gans zijn werk manifester- ne) steunen op een struk- tuur van een haast klassiek melodrama, het verhaal van naar een onteerde maagd, nna aji Over 8tefan Zeromski (1864-1925) Stefan Zeromski wiens roman de film werd slachtoffers van de mense- en minder kwamen, bi den van scheiding, de ven. Wanneer Eva neemt dat Lucas ge^ werd in een duel met jonge graaf Zygnp, Szcerbic gaat ze hem voegen en verzorgt Na een kortstondig vertrekt Lucas naar om er zijn echtscheiding6' bekomen. Mid Na zijn vertrek verecw Eva, die zwanger is, in(alei depressieve toestand. [,ani brieven die steeds niijj,roj gemaakt is één van de lijke boosaardigheid en van meest belangrijke schrij- een gemene wereld. Dit weg. In het geheim bref Eva haar kind ter werelc' vers van de Poolse litera- heeft naar het schijnt Wale- verdrinkt het. Hierna tuur. Hij is niet alleen be- rian Borowczyk, die na ja- zij op zoek naar Lucasl roemd voor de waarde van ren teruggekeerd is naar bandiet en pooier Pochboe In de jarenlange strijd die toespraak. snipperdagen in de eigen om- de VW en het gemeentebe- werd geleverd om het toensme De h. Moerman vond dat de geving, naar vakanties niet ver stuur moeten door eendrachti- aan het Donkmeer te propage- toeristische betekenis van het van de deur. Het donkmeer ge inspanningen de donk doen ren en te laten erkennen als donkmeer in deze krizistijd, heeft alles te bieden wat de floreren. Men kan nu reeds een voortdurende attraktie die waarin iedereen het met wat toerist in eigen land zoekt: een vaststellen welk een evolutie mijlenver de grenzen van onze minder moet stellen, nog veel brede waaier van attrakties die het beleid aan het donkmeer regio overschrijdt, betekent de groter wordt. de moeilijksten moeten aan- heeft ondergaan, inwijding van deze prachtige De mensen plannen geen lange trekken. Iedereen hoopt dat het in die vlag een ware mijlpaal, aldus en verre vakanties meer, zei De sekretaris riep op tot alge- lijn zal verder gaan en dat wij de VW-sekretaris tijdens zijn hij. Zij kijken vooral uit naar mene solidariteit en samen- hier aan de donk een echt werking. «Samen zijn we sociaal toerisme krijgen, waar- sterk, zei hij. Zowel degenen van iedereen kan genieten. het zuiver literaire van zijn Polen om een film te draai- proza, maar ook omdat hij en, bewogen zijn keuze te een zekere grote letterkun- laten vallen op dit werk van Van 15 tot 31 mei stelt kunstschilder Cois Pauwels tentoon in zijn eigen atelier. Cois Pauwels, geboren in Bomem, in 1932, volgde een opleiding als technisch tekenaar aan de Provinciale Tech nische &hool te Boom. Zijn eerste schildervaardigheid werd hem bijgebracht door Felix Eyskens. Sinds hij zich, 25 jaar geleden, in Dendermonde kwam vestigen, volgt hij tekenen en schilderen aan de Koninklijke Akademie van de denderstede, ondermeer bij Koen Muller. Na een aantal individuele tentoonstellingen, kocht hij vijf jaar geleden een huisje in de Donckstraat en herschiep het in een atelier, dat jaarlijks gedurende een paar weken voor het publiek opengesteld wordt. Sinds een paar jaren wordt er telkens een expositie opgebouwd rond het tema «land schappen tussen stad en polder». Dit jaar wordt die cyclus afgerond met een aantal tekeningen, akwarellen en olie verfdoeken die «het lief en leed van de stad Dendermon de» belichten. Dendermondse gevels en waterpartijen, winterse en zonnige beelden, potig geborsteld, soms bevreemdend of een beetje weemoedig. De —Toonstelling is toegankelijk in het atelier van Cois Pauwels, Donckstraat 82 te Dendermonde, elke zaterdag, zon- en feestdag tot 31 mei van 14 tot 20 uur. die er hun brood verdienen, als w De VW van het Donkmeer liet haar nieuw vaandel inwijden in de Bareldonkkapel. (jj) Schepen Herman Magherman verwelkomde de belangstellenden bij de opening van de tentoonstelling door Wybrand Ganzevoort in het Hof ter Beuken te Lokeren. (md) van de kindermoord «dier ter op de hoogte en be£oll haar te chanteren. £en Wellt Van Da|1oc een Noe Emile Verhaeren heeft haar bezongen, de Marie- kerkse priester Jan Hammenecker bejubelde haar schoonheid en Wies Moens nam ontroerend af scheid: de Schelde, bindteken tussen het Land van Waas en Dender en Klein-Brabant, volgens de Frans-Vlaamse dichter Emmanuel Looten sakraal van roeping. Scaldis, de geschiedenis van de stroom kende vaak bewogen «golfslagen», Antwerpen en Rupelmonde b.v. kunnen erover meepraten. Als de steden en dorpen tenminste konden praten. Dichters, kunstenaars hebben stroom en pleister plaatsen langsheen de Schelde uitgebreid bezongen, ieder in hun eigen toonaard, in hun eigen taal ook. Volbloed-Sinjoor Lode Baekelmans schreef een geestdriftige hymne aan zijn haven en stroom, Michel Steriade (een Roemeen) vertolkte doorheen zijn Scheldegedicht zijn liefde tot Vlaanderen, Bert Peleman liet zich slepen «door het geweld van wolk en werf», Remi De Cnodder vindt de stroom de hartslag van Vlaanderen, Anton Van Wilderode nestelde zich in het Bazelse kasteel Wissekerke vlakbij de Schelde en Christina Guirlande verklank te sfeervolle impressies over Vlassenbroek, Moer- zeke en Sint-Amands. En dan zijn er de boten van Jos Coveliers, er is het oeversonnet van Hektor Van den Eede en het op verzen gezette landschap van A.K. Rottiers. Steden, dorpen en stroom kunnen inderdaad praten, als je maar luisteren wil. Andermaal verscheen een omvangrijk kijk- en leesboek over de Schelde. Zoeklicht op de Schel de» heet het, een realisatie van de uitgeverij MIM in Deume in de reeks Flandria Aeterna van het Ortelius-Boekenfonds. Opnieuw werd getracht, het zo eigene van de Schelde nu eens gebald, dan weer op romantische wijze gestalte te geven. In tegenstelling tot de vier eerder verschenen Scheldeboeken (ze zijn overigens uitgeput) werd géén beroep gedaan op een aantal kunstfotografen, wel liet men de fijnzinnige akwarellist Ivo Provoost in dertien prachtige vierkleuren waterverftekenin gen en twaalf zwartwitte schilderingen zijn rijkelijk talent tentoonspreiden. Talloze ragfijne, kleinere tekeningen van dezelfde kunstenaar verfrissen, ver fraaien deze knappe publikatie. Scheldepoëzie, is dat geen pleonasme? Het lijkt immers zo vanzelfsprekend dat onze stroom intens, teder of met de nodige eerbied bejubeld of bena derd werd. Enkele namen van dichters die in «Zoeklicht op de Schelde» aan het woord werden gelaten kreeg u al, er staat ook werk in afgedrukt van Pol Leroy, The™Van Stichel en Karei Ver- dez< dez< bijb jn> ieuf Wit bes< In S Ver tommen. fha Op de Scheldeliteratuur wordt verder ingegaan iPnï twee beschouwingen, van de hand van Bert RankPe en Gust Wittebols. In heldere, uitgebreide proz#jL teksten wordt gehandeld over o.m. het brongebie<fn de naam van de rivier, de geschiedenis en dP6{ ekonomische betekenis van de Schelde. Verdof® enkele teksten over landschappen en monumenteP langsheen de stroom. En achteraan vindt de lezer als bijlage, een over vier luiken uitgespreide kultu- reel-toeristische kaart, met langs de ommezijde eeL historisch-wetenschappelijke uitleg over alle be langrijke gebouwen uit het gebied tussen Dender monde en Doel. Uiteraard werd ingegaan op de betekenis van dt Schelde voor Antwerpen een belangrijke bijdrage werd speciaal voor deze uitgave geschreven dooi schepen voor de haven van Antwerpen Jan Huyghe* i baeii. g Heel wat gedichten werden in twee talen gepubli- t ceerd. Enkele belangrijke prozateksten werden be- r halve in het Nederlands ook in het Engels, Frans en 1 Duits afgedrukt. Zo krijgt deze kunstuitgave eer internationaal karakter, dat aansluit bij de interna- t tionale dimensie van de Schelde. Gebloemleesd werd ook uit het werk van Filip D< f Pillecyn en Bernard Henry haalt een herinnering of j aan Ruisbroek 1976. De Schelde kan paradijselijk I schoon zijn, maar tegen de overmacht van d< 1 natuur heeft de mens vaak géén verhaal. Zoeklicht op de Scheldeverscheen op formaai 1 30,5 x 25 cm in linnen band met goudstempel et stofwikkel. De prijs bedraagt 1.360 frank, als jt voorafbetaalt worden géén verzendingskosten aan- i gerekend. Bestellingen en inlichtingen bij het Orte- c lius Boekenfonds van de uitgeverij MIM, De Ber c laimontsfraat 92 in 2100 Deurne, tel. (031)24 46 05 1 of 25 87 00. Het rekeningnummer is 000-0474936 1 24- Dit is een heel internationaal boek dat internatio nale waardering verdient. Maar samensteller Ber j Peleman, zelf een Wase Klein-Brabander, heeft ook veel oog gehad voor kunst en geschiedenis tussen i Doel en Dendermonde, voor landschap en litera- 1 tuur. Zonder die Schelde zou heel die kulturelc 1 vloed niét hebben bestaan. Hoezeer de Schelde onze beschaving, onze Vlaamse samenleving voor t al, heeft beïnvloed en geïnspireerd proef je, ervaar j je uit dit rijke en tegelijk beminnelijke boek. W.V Poëzie

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 20