¥ra ancois Smet schitterde als kater, Clapaja danste voortreffelijk Kunstuitingen in en om kant» An Be ver en Monty Sunshines Jazz Band ireta Gorus en Denis Marteaux te Affligem ubileum in Sint-Niklaas 5fubil< Toneel lantschool en heemkundige kring stellen voor Kunst in Waas Muziek Kunsttentoonstelling te Baasrode Wie wint wedstrijd Lokerse Feesten )e oudleerlingenbond van de Sint-Niklase Broederschool is 75 jaar j%ng. Opgericht in de lente 1907 (zo schrijft Marcel Strijbol in het fffograminaboekje) werd er in 1957 gevierd met het massaspel «De gondelier van God» in een regie van wijlen Mark Liebrecht. Vijfen- wintig jaar later werd er opnieuw gevierd. «Traditiegetrouw» met een oneelstuk. De keuze ging naar «De Wijze Kater» van H. Heijermans n een regie van Jaak van der Helst. We zagen de opvoering van aterdag 15 mei jl. 9 het een wat Grootmeester Mark heeft soms te sterk ingedrukte .wijze kater» noe- duidelijk invloeden nagela- chargepedaal niet te na ge- Niet zozeer omdat in ten en het pleit alleen maar sproken. Als hofdame leek montage de wijze en in het voordeel van de wij- Bea Heylen bijzonder in we «gewoonten» aan de ze-kater-regisseur dat, met haar schik. Opmerkelijk it werden gezet, maar toevoeging van eigen in- fraai was de vertolking van ral omdat de vernieuw- zichten, leermeester Lie- Guy De Vrieae in de welis- r aanpak inzake dekor, brecht alle eer werd aan ge- waar zeer dankbare maar telwijze, scènebezetting, daan. daarom niet minder moei- faangepaste choreografie We zouden vele superlatie- lijke figuur van prins Ar- het minst afbreuk ven moeten gebruiken om de prestatie van Francois Smet, in de rol van de kater, te onderstrepen. We probe ren het zo kort mogelijk te houden: onverbeterlijk euBu aan het eigenlijke Vhaai en het derhalve een Kjermans bleef. Een ge- Kwensende katte poot talder scherpe nagels) dus lm het adres van regisseur 7 Ek vander Helst. De r massaspel-makerbleef het meest ronkende katte- herkenbaar in het zoe- gespin van de juf. De kater naar meer ruimte bin- wist zich trouwens schitte- toch redelijke scène- rend omringd. Een steen- thur. Voor Willy Geleyn was de hofmaarschalk een kolfje naar zijn wippende hand. We noteerden de voortreffelijke typering Marcel Strijbol als kat- van de Sint stadsschouwburg lens de voorstelling wer- we meermaal 8 in ge- «af» tot en met, tien op tien temepper en de zwierige en miauwbank vooruit en snedige tussenkomsten van Marie-Rose De Vriese in de frivole gedaante van de prinses. Luc Samson kwam ons als een net iets te kari katurale hofprediker over. De minder dragende stem en de eerder overtrokken speelstijl deden de prediker Jonathan, uitmun tend door soberheid, ge speeld door Harry Deswar- Een knap akte rende teruggedreven bakker, een rol die Willy net buiten het aanvaardba- 'W Mark Liebrecht en Coppens (samen met de pri- re vallen, neer bepaald bij de knappe ma volgehouden lijfarts-ty- Hedwig Swinnen kon, als jtowegingsmomenten van pering) voor zijn rekening dochter Ansje, zich behoor- Ie kater, de typering van de nam. Ook Marcel Ryssen lijk optrekken aan haar iofmaarschalk of de (voor- was voorbeeldig in de partij tegenspelers (Jonathan en d met stem) getekende fi- van de koning, de enkele de Kater) om het ietsje te- juur van de schoenlapper, teksthaperingen en het kort aan frisheid, kleur en tinteling in de vergeethoek te duwen. Francois Daneel (schoen lapper), Leon Meul (melkboer) en Willy Zaman (slager) kweten zich zeer behoorlijk van hun taak terwijl Jozef Meersman (tweede lakei), Norbert De Beule (opperhoutvester), Bruno Van Gasse (rent meester), Ivan Cap (kok), Ludwig Lybeert (voorproe ver), Herman Wilssens (op perschenker) en Herwig De Witte (griffier) op meer dan verdienstelijke wijze het hunnen bijdroegen tot wat we met graagte een sukses- rijke opvoering noemen De muziekkeuze zal onge twijfeld wel stof tot enige disku8sie leveren. Evenzo de inbreng van de, naar ons gevoel, stijlvolle, rake, fris se en vooral perfekt uitge voerde choreografie, (zelfs al wordt er het etiket «show» op gekleefd). We hebben de jongste tijd moe ten ervaren dat vermeende toneelkenners soms op tredend als juryleden bij bepaalde verrassingsele menten in een opvoering al vrij vlug goochelen met «showmatig», zelfs als het de sfeer, de beeldwisseling, de totaalindruk, het eindre sultaat alleen maar ten goe de komt. Bij het zien van deze «Wijze Kater» zijn die heren dan zeker uit hun over-het-paard-getilde-to neelzadel getuimeld! We menen dat we dichter bij de realiteit, bij het positieve in elke opvoering blijven door te benadrukken, dat zoals in de montering van «De Wijze Kater», de inbreng van «show-matige» elemen ten alleen maar verrijkend, oogstrelend en zeker to neelmatig op de toeschou wer overkomt. En dat is toch de hoofdzaak? Hoe dan ook, met het sati risch sprookje «De Wijze Kater» heeft de oudleerlin genbond van de Broeder school de viering van het 75-jarig bestaan passend en suksesrijk afgerond. Profi ciat! De technische fiche ver meldde de zeer gewaardeer de medewerking van: Jan Meganck (dekorontwerp), het schouwburgpersoneel voor de dekoruitvoering, Marcel Bruyns voor de re kwisieten en de toneelmees- terij, de belichters Willy Ca- thoir en Willy Van Gucht, Raymond De Roeck voor de grime (ook hier was de hand van de meester duide lijk herkenbaar) Ivan Cap en Annemie Kielemoes voor de teksthulp, Emmy Ver- cauteren voor de kostumes, en Claire Paniez voor de choreografie. Hierbij aan sluitend onze gelukwensen voor de dansgroep Clapaja. W.D.G. De Voorpost - 21.5.1982 - 21 «De wijze kater» in Sint-Niklaas: knappe prestatie van kater Franqois Smet en Jonathan Harry Deswarte. (Iv) Gedurende twee weekends werd Heijermans' «Wijze kater» opgevoerd door de (jubilerende) oudleerlingen van de Sint-Niklase Broederschool: teater op niveau. (Iv) Toen in november 1973 op één der vergaderingen de heemkundige kring Het Land van Beveren v i»erd gesuggereerd of een tentoonstelling over Beverse Kant» niet tot de mogelijkheden hoorde, niemand van de initiatiefnemers gedacht heb- d&t het met die «kloskant» zo'n vaart zou lopen. Gabriél Willems zette zich aan het werk en tot jlïmei 1974 had, onder enorme belangstelling, een plaats met demonstratie van enkele leerlingen It da vroegere kantschool van de Zusters Vincen- a Paulo. Ondertussen werd in Beveren een itschool opgericht, die regelmatig uitpakt met merkwaardige, en zelfs internationaal getinte it- en andere kunstuitingen. •Kunstuitingen in en om Int. vindt plaats in het 'ael Cortewalle van 23 Éten met 31 mei. Exposan- ii zijn mevrouw Eeva Lii- Kortelahti, Huittinen, ind; de heer Roldèn uit sel, mevrouw Martine ïggeman uit Brugge en touw Maria Wachters ft Beveren. Schepen Paul sens zal zaterdag de fctoonstelling openen en zijn toespraken voorzien 1 Gabriël Willems, na- e Kantschool, en van •ette Bourdiaud'hy. voor van de kulturele raad Beveren. De principiële doelstel ling getrouw «traditie in ere houden, teruggaan en aansluiting zoeken met het verleden», groeide bij een aantal kursisten en het en thousiasme voor de kant. Er werd zeer hard gewerkt en vandaag de dag staat de Beverse kantschool aan het begin van een eigen rich ting Lerares mevrouw Cools-Wachters herwerkt de eerste meterkantjes der vroegere kantschool tot bruikbare toepassingen. Meterkantjes werden her werkt tot rondjes en ovalen, vierhoeken en zeshoeken. En wie kent nog het «kam- meken», het «zevenbolle ken», het «vliegend hartje» en het «paternosterke»? In 1982 ook hertekent Marti ne Bruggeman deze motie ven voor een moderne toe passing. De zo dikwijls ver geten tekenaar-ontwerper krijgt nu de eer die hem toekomt. Hij helpt de nieu we richting bepalen. Deze expositie wint nog méér aan belangrijkheid als je weet dat twee uitzonderlij ke artiesten meewerken, Eeva Kortelahti uit Finland en de Brusselse Spanjaard Roldèn. Internationaal getint Tien jaar terug had Eeva Liisa Kortelahti nog nooit voor het kantkussen geze ten. Zij volgde kursus kantklossen aan de Volks hogeschool van Rauma, het Finse kantcentrum. Zij werkt op eigen initiatief, ontwerp en uitvoering is in dezelfde persoon vereenzel vigd. Zij heeft haar eigen stijl, en de totaalindruk van haar werk is overweldi gend. De heer Roldèn is een in België verblijvende Span jaard (Andalousië). Hij ook geeft een zéér bijzonder kachet aan deze expo. Zijn miniaturen en schilderijen waarin kant en textiel ge ïmiteerd wordt hebben in ternationale vermaardheid. De bezoekers zullen erva ren dat het kantklossen in ternationale belangstelling geniet en dat het nieuwe paden bewandelt. De evolu tie van kant heeft hier en in het buitenland een schone toekomst voor zich. «Kantklossen, niet meer om den brode, wel om het kunstige en het schone» zegt Gabriël Willems. Deze uitzonderlijke ten toonstelling is gratis toe gankelijk van 23 tot 31 mei, teleks van 14 tot 18 uur in het kasteel Corte walle. W.V.D.V. Galerij De Hen, Heirbaan 73, Melsele herbergt van 21 mei tot 21 juni etsen en schilderijen van Frank Van Bommel. De vernissage vindt vandaag plaats, om 20.30 u. Spreker is Nick Van Bruggen. De galerij is dagelijks open vanaf 14 uur, behalve op maandag. Van vorige week, 13 mei, tot volgende week de 27ste, loopt in het Internationaal Rogiercentrum. in de Descartes-zaal in Brussel, de negentiende tentoonstelling Kunst in Europa. De Sint-Niklase Judith De Middelaer neemt aan deze tentoonstel ling deel, net zoals vorig jaar. U kan er elke dag terecht van 10 tot 19 uur, de toegang is vrij. Morgen, 22 mei, om 14.30 u. stipt, vindt in kunstgalerij De Vuyst in de Kerkstraat te Loke ren, een Kunstveiling plaats. U kan er uw geld kwijt aan oude. romantische en moderne kunst. akwarellen, tekeningen en grafiek. Er is werk van vele bekende binnen- en buitenlandse schil ders voorhanden, waarvan ik u nu enkele noem: Karei Appel, Salvador Dali, Octave Landuyt, René Magritte, Hubert Malfait, Rops, Saverijs, Ver- boeckhoven, Spilliaert, Toulouse Lautrec, en ga zo maar door. Interessant voor wie het zich kan permitteren, of voor wie gewoon uit nieuwsgie righeid en belangstelling eens een kijkje wil gaan nemen. Fotoklub Optika van Zwijndrecht nodigt iedereen uit op het 16de fotosalon, met een nevententoon stelling met werk van beeldhouwer Bert Van Al dat moois is te zien in de raadzaal van het gemeentehuis van Zwijndrecht, zondag 30 mei en maandag 31 mei 1982, van 10 tot 12.30 u. en van 14 tot 21 uur. (e.d.) ZATERDAG 22 MEI OM 21 UUR IN HONKY TONK: i Een fantastisch Honky Tonkseizoen loopt stilaan op zijn laatste benen. De krocht aan de Leopoldlaan heeft nog nooit zo goed gedraaid als de laatste jaren en zo werd bewezen dat het bestuur gelijk had de wekelijkse koncerten de nek om te wringen en te vervangen door okkazionele. Niet alleen krijgen de jazzfanaten nu een keuze uit de beste bands die ons land kan bieden, maar bovendien verliest men het riziko om drempelmoe te worden. overge- Expo In de adembenemende reeks tentoonstellingen het Affligems Kultureel Centrum nu liefst sinds ikele tijd in twee reeksen zalen samen organi- ert, met als topper de pas voorbije Sint-Lutgart- intoonstelling die massa's mensen naar de aloude dij lokte, van heinde en verre, volgt nu vanaf (end weekend de expo van werken van Greta torus en Denis Marteaux. Ito Greta Gorus «ontmoet een mens», een mens otgebracht in de scha- i van vader die zelf de 'heid in alle mogelijke alten zag voorbijschui- Die naast de zwakheid jf11 enhehng de uitzin- orfgheid van de massa kon- feitte. Van vader, bij wie 'ta de gelegenheid kreeg '1 wat ervaring op te erfde ze de aard om >nlijk sterk te reage- - °P wat haar omringt. 3tei, ^laar Grtoks-Latijnse ~aniora volgde ze, m uzi- sterk begaafd, de aka- ie doch de innerlijke be- 'i8 van haar kontakten de natuur dwongen tot het schrijven van ichten. werK Via omstandigheden be ns fltodde deze fijnbesnaarde Muur in de schilderkunst, het dan ook eerder |Uchter in de schaduw haar vader Stephan Go- Kon takt met de natuur wandelingen door bos n HfVeId en met de mensen in (tonae gevoelsmomenten, len het jong talent, zon- bemoeizucht, gestimu- door vader, openbloei- Df en. In het begin van 1968 kwam ze los van haar eerste verworvenheid en groeide haar bewustzijn dat ze het leven echt aan kon. Na een reeks resultaten en een ten toonstelling in de toenmali ge «Laiterie de Sainte-Alè- ne» te Dilbeek kwam de eer ste bezinning: een sterke sensibiliteit nog op zoek naar expressie Haar stillevens, figuren en landschappen getuigden van haar opborrelend talent naar eigen mzicht. Nog is ze op zoek naar evenwicht in haar land schappen. Het te veel moet nog weg, het landschap moet nog sfeervoller wor den, gerelativeerd naar spontane zelfkritiek. Op al le paarden gelijk wedden gaat, ook bij haar, niet. Het portret en de mens bieden dan uitkomst. Niet de mensheid in haar totaalbeeld boeit haar als dusdanig, wel het intieme individu ontdaan van zijn zichtbare huid. Het «ik» in de maatschap pij, zonder aanklacht of agressie en met begrijpend aanvaarden, meevoelen In heel haar oeuvre zien we die wel volmenselijke doch des alniettemin eenzame figu ren, innerlijk geladen doch maatschappelijk geïso leerd, de sporen dragend van aktieve nawerking en geestelijke présence. Een positieve instelling tegenover al het negatieve dat de eigentijdse samenle ving te bieden heeft, werd blijkbaar voor Gorus een le vensopdracht. Van een heel ander soort hout gesneden is de dyna mische organisator Mauri ce Denis Marteaux. van on derwijzer overgestapt naar schilderkundig autodidakt. Bij deze man geen omwe gen. recht op het doel af Zijn hele leven speelt zich af binnen de driehoek Beersel, Drogenbos. Ukkel Lid van de kunstkring van de Zen- nevallei «Jan van Ruus- broec» start hij met «Gry- day» te Ukkel waar hij een aantal artiesten groepeert Momenteel besteedt hij heel wat energie aan «Pajotten- land» en sinds een drietal jaren is hij vice-voorzitter van de Europese Kunstver dienste. Zijn levensbeschouwing is probleemloos, evenwich tig, rustig. Geen sprake bij hem van angst voor de toe komst. geen angst om een ontbmdende maatschappij geen medelijden met zich zelf, noch met anderen, geen kontestatie tegen mi lieuverontreiniging of an der vandalisme. Met speurdersoog ont dekt hij idyllische plekjes aan de rand van water en bos en borstelt ze in weidse achtergronden en lokkende verten. Ook in het buiten land is hij aktief want Mar teaux heeft iets van de zwerver, van de zonzoeken- de levensgenieter die het le ven aanziet als een univer seel feest. Voor Marteaux is kunst gewoon «iets mooi maken» Toch bolt Honky Tonk nog niet helemaal uit. Niet alleen gaan we met z'n allen op 6 juni de vloot vervoegen, we praaien voor die gele genheid zomaar eventjes vijf orkesten, er komt ook nog een slotkoncert van The Jeggpap en zoals elk jaar wordt ook dat weer een topper. Vooraleer we echter aan die laatste gebeurtenis sen toe zijn komt Monty Sunshine en zijn dappe re jongens ons nog even opvrolijken. Monty, die niet meer van de jongste is, speelde in de vijftiger en zestiger jaren met de prestigieuze band van Chris Barber, de man die ons zij het dan nog in korte broek - van jazz leerde genieten. Hij is een van de grote figuren van de old style-revival die vooral vanuit Enge land naar onze kon- t reien kwam waaid. Men vertelt dat Monty Sunshine van zijn eigen versie van Petite Fleur wel meer dan twee mil joen platen heeft ver kocht, maar Stefaan Van Wesemael moet je niet steeds geloven. In elk geval is hij een grote meneer en dat hebben we al verschillende ke ren ondervonden. De stijl, de aantrek kingskracht en de pre- zentatie van dit orkest heeft zich in de loop der jaren wel gewijzigd, vooral omdat het een zeer verscheiden reper toire heeft opgebouwd. aangepast aan de plaats waar het speelt: jazzklubs, festivals, ka- barets, teaters, dansza len, enz. Sunshines muzikanten zijn stuk voor stuk uit stekende musici en en tertainers die biezonder populair zijn in Oost-Eu ropa. vooral in Polen en we weten hoe veeleisend het publiek daar is. Op het jongste festival hoorden we Monty sa men met onze eigen Jeggpap in Panama Rag en iedereen zal dat nog wel eens willen beleven. (Monty Sunshines Jazz band in Honky Tonk op zaterdag 22 mei om 21 uur) U kan deze tentoonstel ling meebeleven van zater dag 29 mei tot en met 16 juni. Op zaterdag en zon dag van 14 tot 20 uur en op zondagen bovendien van 11 tot 13 uur. Opening op 29 mei te 16 uur met kunstleraar-glaze nier Maurite Nevens als in leider bij de vernissage. L.H. In het kader van de plaatselijke Rerum Novarumviering. richt KWB Baasrode op zaterdag 22 mei en zondag 23 mei 1982 een grootse kunsttentoonstelling in Onder impuls van ontspanningsleider Fr. De Winter, kwam deze organizatie tot stand. Heel het dagelijks bureau was entoeziast omtrent dit voorstel. De bedoeling van deze tentoonstelling was, alle leden-kunstenaars de kans geven hun werken tentoon te stellen, in hun eigen midden Uiteindelijk bleven 5 ernstige kandidaten over, welke na konsultatie allemaal toezegden. De deelnemende kunstenaars zijn. Frangois Geerinck, schilder; Jean Van Hoey- missen, schilder; Edmond De Rijcke, schilder; Vic Gysen. schilder; en Philemon Van Stichel, schilder en keramiek. De vernissage van deze tentoonstelling heeft plaats in zaal ontmoeting (Scaldis) op zaterdag 22 mei 1982 te 19 u De kunstenaars en hun werk zullen ingeleid worden door de heer Luc Van Uytvanck Schepenen Alfons Hermans, tevens wijkmeester van KWB Baasrode, zal de tentoonstelling officieel openen. De tentoonstelling is toegankelijk voor het publiek op zaterdag 22 mei van 19 u af. Op zondag 23 mei van 10 tot 12.30 u. en van 14 tot 20 u. Breng eens een bezoek aan onze tentoonstelling, het loont werkelijk de moeite. Vrijdag 28 mei heeft in Lokeren een optreden plaats van de groep Allez Allez, en dit t.g.v. de prijsuitrei king van de affichewedstrijd van de Lokerse Feesten. Allez Allez In Lokeren Allez. Allez. voorheen Marine. Vier Franstalige Brusse laars. een Engelse en een Zaïrees, makers van spetteren de funk en Afrikaanse ritmes. Samengebald in een borrelende pot. zwoel van geur maar vlammend gekruid. Even simpel als opwindende dansmu ziek, al kent de begin dit jaar verschenen mini-elpee African Queen in de vorm van het titelnummer een voorbode tot een stemmiger koêrs. Zo beschreef het Nederlandse muziekblad «OOR» vorige week de Brusselse groep. En terecht want Allez Allez vind je tegenwoordig zowat overal terug in kranten, muziektijd schriften, radio en op 28 mei in Lokeren. Daar heeft namelijk in zaal de Roos (op de markt) de prijsuitreiking plaats van de affiche- en pamfletwedstrijd van de Lokerse Feesten. Om 20 uur begint het feest met een optreden van Aroma di Amore, een groep die in de halve finales van Humo's Rock Rally zit. Daarna komen we te weten uit welke pen de affiche 1982 komt. En dan Allez Allez de groep die het gaat maken Ook in Lokeren? Voor 100 fr. (voorverkoop, TT. CJP) of 120 fr. kom je het te weten.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 21