«De identiteit van Waasmunster» OPENBARE AANBESTEDING Het pittoreske volk bij Durme en heide in vroegere tijden Debat vrije radio's in Sint-Niklaas Expo «vijf jaar persfotografie in Temse» ZONNIGE WONINGEN TE SINT-AMANDS De Voorpost - 28.5.1982 - 7 Kuituur, je beschaaft er het volk mee. in verheven verenigingen ijveren de lieden voor godsdienst of taal of volk of vaderland, je hebt genootschappen die vogelliefhebbers bundelen, bezorgde boeren, boekenontleners en koorknapen. Honderd jaar ge leden werd bij Jacobus De Bruyne op de Kouter in Waasmunster een wedstrijd van wilden zang geor ganiseerd, Het Vies Gespan zette de happening op het getouw. Kuituur als kermisgebeuren, een socië teit als De Keezers van de wijk Den Hert in Waasmunster zong óók in 't wilde weg. Waar ligt de grens tussen kuituur en sport? In 1876 namen de leden van de maatschappij De Rookers, gezegd Pijpekensgilde. de pen ter hand. Ze wilden wat graag een «luisterlijk en vermakelijk tournooi- spel» inrichten in de Genschestraat in Waasmun ster. En of een «klein subsideken» niet mogelijk was? Er zou immers veel volk op de been worden gebracht, want «het bestier van de luchtbal zal worden toevertrouwd aan de vermaarde luchtreizi ger mijnheer Kinne Pauwels, die in parachute zal nederdalen als zijne naakte schedel te dicht bij de zon naderen zal.» Het is me een raadsel wat rokers met luchtballen te maken hebbenmaar De Rookers o.l.v. herbergier Stien Van Havermaet staan historisch onverbidde lijk als sportievelingen gekatalogeerd in het gloed nieuwe retroboek van Ben Moens over Waas munster. Paradijsje In 1881en ook in 1909 nog, kon je in Waasmunster solliciteren voor de job van lantaarnaansteker, want wie «voor verzet of zaken 's avonds laat op de been is» moest veilig thuis geraken. Nog een zéér essen tiële, maatschappijbetrokken taak in het Waasmun ster van vóór of rond de eeuwwisseling omvatte het wegscheppen van de modder in de Durme opdat het met zand beladen schip niet zou wegschuiven, de Kladbil hoorde die karwei te klaren, maar Pasom- pel mengde zich vaak in het modderdebat. deze gereputeerde kaaiboef was als zaatschieter in zijn sas. Waasmunster weleer. Suissen ofte baljuws die waakten over de eerbied in Gods huis, veldwachters die de orde in het dorp handhaafden en de garde civique of burgerwacht met mettertijd bajonetloze wapens. Precies een eeuw geleden werden in de Durmegemeente als nijverheidsinstellingen geregis treerd 5 bierbrouwers, 2 blompelders. 2 fabrikanten van geweefsels in vlas, 1 huidevetter. 5 molenaars. 5 olieslagers, 5 smeden, 6 vleeswinkels. Het pre- industriële tijdperk bijna, want de grote fabriek stoomde zich pas vanaf 1894 onder impuls van Paul Clement in de kijker, Dendermondenaar Alexis Roos nam in 1900 of daaromtrent de weeftouwtjes in handen en diens schoonzoon Henri De Lovinfos- se zou vanaf de dertiger jaren de n.v. Manta wereldwijd bekendmaken Milieubekommernis in 1884 bij het gemeentebe stuur. Twee vishandelaren werden door de overheid vermaand: «ongemakgevende handelsgestichten» zoals visverkoperijen werden gereglementeerd, ver- öerfpuiten waren verboden, de geburen hadden geen behoefte aan het vieze afvalwater. Gegrabbeld heb ik uit het rariteitenkabinet van Ben Moens. gepensioneerd bij de grote fabriek, maar vooral heemkundige, pittoresk portretschilder en auteur nu. Van «De identiteit van Waasmunster een soort encyklopedie van de Wase moederschoot. Moens. vaak vermomd als Ben Mola, citeert de Gentse hoogleraar Frank Baur over zijn thuisdorp: «Het is een klein stuk paradijs». In de dertiger jaren manifesteerde zich de plotse ommekeer. Zie de expansie van de Manta, zie ook het ontkiemen van een heuse oase: in 1934 maakte de Antwerpenaar Louis De Maere van één van de weinige woningen rond de Heidekapel een restau rant met lusthof en toen konden de verkavelaars hun gang gaan. Tot de vzw Durme in 1979 het gemotoriseerd verkeer rond de hei met de vinger wees. De grootste leugenaar Het kleine paradijs nabij Durme en hei werd en wordt door nogal merkwaardige lieden bevolkt. Die hielden zichniet alléén met zaatschieten onledig, ze trachtten vaak ook met een lange kodde door een gat in een waterbak te priemen, tornooien heet dat gebruik. Wilde zangers dus. zoals in de aanhef gezegd, maar eveneens schamoteur Charel den Tiet. kermisklant en reus naderhand. See va' Meel stond bekend als de grootste leugenaar in de buurt, hij geloofde op de duur z'n eigenverzinsels. Honderd jaar worden, het is al menig Waasmun steraar overkomen: Jacobus Dierick in 1929. Malvi- na Violon in 1956. Kamiel De Bock in 1981. Waarom toch is Waasmunster een klein beetje paradijs? Misschien omdat de herbergen duchtig werden gefrekwenteerd. De staminees waren tal rijk, Ben Moens geeft een lange lijst van de cafés of aanverwante instellingen uit deze eeuw. met zo mogelijk de naam van de herbergier erbij. In de Neerstraat alleen al waren er enkele tientallen. Maar de vaak exotische benamingen van de herber gen op Duizend Appels duiden op «nevenaktivitei- ten» Neve-aspekten Lang vóór de familie De Lovinfosse het ambachte lijke Waasmunster a.h.w. industrialiseerde zwaaide een andere adellijke clan daar de scepter. Victor de Neve de Roden was decennia lang burgemeester in de negentiende eeuw. Emiel rond de eeuwwisse ling. De vlag van dit geslacht wapperde in de heerlijkheid die vroeger eigendom was van de Van Steelants. Ook De Neves leverden enkele hoofd schepenen van Waas. in de zeventiende en achttien de eeuw. Door huwelijk zijn ze verwant met Castro y Toledo, een naam die vooral naar Sint-Niklaas en Lokeren verwijst, maar ook naar Sombeke. Op de Rodendries, een deel van de heerlijkheid ten Rode, staat een aan Sint-Antonius toegewijde ka pel. Daarheen komt men op bedevaart, want in 1626 gebeurde een mirakel: de dochter van jonkheer Philips Van der Haeghen en jonkvrouw Marie de Neve werd van 't vliegend vier genezen. Waarmee meteen een link is gelegd van adel naar volk. Postmeester Uitermate volks immers is «De identiteit van Waas munster». Niet dat deze kanjer van een boek essentiële historische gegevenheden uit de weg zou gaan. De Roosenbergabdij waarrond een hele brok plaatselijke geschiedenis scharnierde komt uitvoe rig aan bod. heel wat kapellen en kerken worden besproken, de Durme heeft het leven weeld-rig doen bloeien, daar. Maar de al eerder in dit artikel ten tonele gevoerde lantaarnaansteker of kerkbal juw, de ludieke leugenaar en nog een heleboel andere, vaak tot legendarische personages overver telde mensen, defileren charmant doorheen deze prachtige publikatie. Het levert zelfs enkele pagi na's aan bijnamen op. En Moens vond het ook nuttig, een hoofdstukje te spenderen aan het Waas munsters dialekt, al zal menig lezer wel aanvoeren dat men soortgelijk taaleigen ook in zijn dorp of stad hanteert. Moens had oog voor prominente kunstenaars of geleerden uit Waasmunster: Edmond Verstraeten. Urbain Gerlo. Lode Mortelmans, Edgar Heirman. enz. Hij vergat o m. Armand Van Assche en Jacques Neve, twee kunstenaars van déze tijd. Hij zag eveneens over het hoofd dat in 1876 in Waas munster geboren werd Reimond Spleeers, welhaast wereldvermaard oogarts maar ook flamingant en vanwege zijn Vlaamsgezind engagement (VNV, enz.) tot de doodstraf veroordeeld. Nu is het merkwaardige aan het feit dat Speleers niet in Moens' boek staat de toevallige omstandigheid dat zijn vader Jan-Frans Speleers, die in ~1869 tot postmeester werd aangesteld, wèl werd opgeno men, gewoon omdat Moens veel aandacht schenkt aan de postiljons en, later, de meer gemoderniseer de postbedeling. De zéér nauwlettende lezer bespeurt nog meer gebreken aan dit boek. Het grootste euvel, vind ik. is dat er te weinig verbanden, associaties worden gelegd. Door de knappe, maar strakke rubricering moet je zélf deware dimensie ontdekken, uitrafelen wat nu bijkomstig en wat belangwekkend was in de wordingsgeschiedenis van Waasmunster. Men heeft het al in mijn tekst kunnen aanvoelen: Moens zet niet in de verf dat De Lovinfosse en De Rode de Waasmunster is een kastelenrijke gemeente. Blauwendael wordt getransformeerd tot administratief centrum larch) Een paar maanden na het debat rond tewerkstelling en werkloosheid in het Waasland pakt het arrondis sementeel bestuur van de Jong-CVP uit met een openbaar debat rond een ander heet hangijzer; de vnje radio's. Het vindt plaats op dinsdag 1 juni, om 20 u. in zaal Het Centrum, Markt, Sint-Niklaas. ^Volgende gasten nemen plaats in het paneel; Miet Neve. andere families nog. hun stempel hebben gedrukt op de Durmegemeente. Hij somt konse- kwent kronologisch de voetbalverenigingen op. Sparta Waasmunster en White Star Sombeke. rela tieve topploegen toch. gaan een beetje de mist in, daardoor. En de zéér florerende Roosenberg Wan- delklub wordt in twee lijntjes wandelen ge stuurd. De benadering is derhalve bovenal heem kundig, vanzelfsprekend eigenlijk dat je uitgebreid het oktrooi van de aloude Sint-Sebastiaansgilde voorgeschoteld krijgt. Tussen haakjes: de eerste hoofdman was jonkheer Pieter de Neve; zo zie je maar dat mits wat puzzelen reliëf kan gebracht worden in dit boek, zij het dan dat Moens inventari seert en de lezer dient te interpreteren. Rijkelijk Toen enkele jaren gelden de massaspelen in het Waasian4 a|* paddestoelen uit de grond rezen beschouwde men het als een spektakulaire must, in de marge een gedachtenisboek over de gemeente in kwestie uit te geven. Kallo en Meerdonk kwamen met publikaties voor de dag. en Stekene was ook hier een buitenbeentje. Maar dit boek over Waasmunster (men wachtte dus niet op een massaspel of zo) overtreft de monogra fieën over die polderdorpen in alle geledingen, inzake kwaliteit van inhoud en vormgeving, inzake volledigheid ook: het is een subliem naslagwerk. Mét tekortkomingen natuurlijk, b.v. ook nog om dat nergens op de inplanting van een luchthaven of kernraketten of het neersmijten van interkommu- naal vuilnis of andere dreigingen wordt gewezen. De heemkundige invalshoek lijkt mewat eng voor wie een totaalbeeld van een gemeente wil krijgen, maar die nuancering wordt door me geformuleerd met véél respekt voor het onnoemelijk omvangrijke werk dat aan de samenstelling van «De identiteit van Waasmunster» is voorafgegaan. Het is o.m. niet te becijferen hoe hard Moens gezwoegd moet hebben aan het op poten zetten van zowel een persoonsnamen- als een plaatsnamenregister en dan deins je er bijna voor terug, aan te voeren dat ook het opnemen van een zakenregister nuttig ware geweest. Ongeëvenaard is de wijze waarop het fotomateriaal werd afgedrukt. 263 schitterende, vaak onthullende opnamen, merkwaardige affiches, een tweetal bril jante, kleurrijke situatiekaarten. beelden uit de vroegere schooltijd en enkele oude prentkaarten, stuk voor stuk dokumenten. Dit met véél liefde voor het eigen schoon, de eigen aard van Waasmunster bijeengestudeerde boek kabbelt langs wapens en heerlijkheden, doet vaan dels wapperen en legt oude briefhoofden voor, er staat alles in over molens, over de vismijn, de volkse aspekten van Waasmunster vooral. De hes peneters of rapenfretters zullen er genoeglijk in grasduinen en mét hen de andere Wazenaren. zij die méé willen peilen naar de eigenheid van Waas munster. Vergeefs zocht ik de Sombeekse schandpaal of de parochiepomp, de kaarsenfabriek in de Pelkem- straat. Ik mis gegevens over de huidige en voorbije politieke konstellatie ter plekke en heb niet verno men wanneer de Durme buiten haar oevers trad. Maar in ruil kreeg ik de uitslagen van de soldatenlo- ting van 1907 en 1908, leerde ik tornooien en kermisvieren, ik werd gekonfronteerd met een schat aan verrukkelijke dingen, zo weggeplukt uit bijna een rariteitenkabinet. Die vaak vreemde maar zo charmante authenticiteit verpakt in een weelderige bundel noopt me ertoe, zowel auteur (én portretschilder) Ben Moens als de uitgeverij Ten Bos van harte te feliciteren voor hun ronduit unieke publikatie. Wouter VLOEBERGH «De identiteit van Waasmunsterdoor Ben Moens werd geraliseerd door uitgeverij Ten Bos, Drielin den 2 in 2770 Nieuwkerken. Het boek telt 304 pagina's, formaat 22 maal 30 cm. De gewone uitgave kost 1.490 frank, de luxe-editie 1.950 frank. De luxe-uitgave is voorzien van kunstlederen band met goudstempel en werd gesigneerd door de auteur en genummerd. Muziek in het dorp: de harmonie Sinte-Cecilia van Waasmunster (arch) Smet, volksvertegenwoordiger; Octaaf Hoebeek, kabinetsmedewerker aan het ministerie van PTT: Luc Vercauteren, voorzitter van de Vereniging van Belgische Disc-jockeys, zelf ook medewerker aan een vrije radio. Als moderator fungeert Marcel Oelbrandt. Iedereen is welkom op deze debatavond. De toe gang is gratis. Ter gelegenheid van Pinkste ren pakt Dienst Studio 69 uit met een voor Temse origineel initiatief; de organisatie van een tentoonstelling van persfo to's. Exposant is persfotograaf Raoul De Graeve. De expo wordt gehouden in de lokalen van Studio 69 op de Viaduct (nr. 8) en is open van zaterdag 29 tot en met maan dag 31 mei, telkens van 15 u tot 20 u. De vooropening vindt plaats op vrijdag 28 mei. De exposant en zijn werk worden toegelicht door persmedewer ker Luc De Ryck Raoul De Graeve (geboren 1944) kwam tot het fotografe ren via zijn beroepsaktiviteit. Hij doorliep allestadia van het drukkersvak en is sinds 1968 repro-fotograaf (drukklaar maken van foto's). Het was echter reeds in 1965, toen hij in de drukkerij werkzaam was als laborant, dat hij zijn vrije tijd begon te besteden aan fo tografie. Toen in januari 1975 de Wase editie van De Voorpost van start ging. verzocht Luc De Ryck hem als persfotograaf mee te werken. Raoul De Graeve ging op het voorstel in en werd een der aktiefste pers fotografen van het Waasland. In 1977 werd hij ook medewer ker van De Cirkel, in 1978 ook van Het Nieuwsblad. Hij maakte ook opnamen voor het Driemaande lijks Gemeentelijk Informa tieblad van Temse Raoul De Graeve werd bereid gevonden een selektie markan te foto's te exposeren tijdens het Pinksterweekeinde. De fo to's zijn ingedeeld in rubrieken en behandelen vrijwel alle fa cetten van het gemeentelijk le ven (politiek, cultuur, sport, manifestaties, akties, gebeur tenissen zowel groeps- als individuele foto's). Heel wat Temsenaren zullen er zichzelf op herkennen. Iedereen is van harte welkom. De toegang is gratis. Coöperatieve vennootschap erkend door de Nationale Maat schappij voor de Huisvesting onder nummer 127 I De opdrachtgever behoudt zich het recht voor soortgelijke werken te herhalen bij onderhandse gunning. I Op 30 juni 1982 te 11 uur ten gemeentehuize te Sint-Amands. zetel van de vennootschap, I zal worden overgegaan tot het openen van de inschrijvingen voor de bouwwerken tot oprichting van 14 woongelegenheden (8 bejaardenwoningen en 6 studio's) en 6 oaraoes I te Sint-Amands, Kruidtuin. I Raming: 15.626.536 F (exclusief BTW) Uitvoeringstermijn: 440 kalenderdagen Erkenning: Categorie D klasse 5. Prijs van het dossier: 1.800 F met BTW 1908 F. te storten op rekening nr. 000-0009533-27 van de vennootschap «Zonnige Woningen- te Sint-Amands met vermelding «Kruidtuin». Het dossier is ter inzage: in de zetel van de vennootschap Gemeentehuis te Sint-Amands alle werkdagen van 9 tot 12 uur in de zetel van de Nationale Maatschappij voor de Huisvesting Breydelstraat 12,1040 Brussel. in het kantoor voor openbare aanbestedingen. Jacques de Laiaingstraat 10, 1' verdieping, 1040 Brussel. in de zetel van de Syndikale kamer van het bouwbedrijf, Sint-Romboutskerkhof 4 te Mecheien. bij de ontwerpers Studiegroep Omgeving, architekten J. Van den Broeck en P. De Roo, Edegemsestraat 90, 2510 Mortsel. De inschrijvingen dienen aangetekend te worden verzonden aan het sekretariaat van de vennootschap «Zonnige Woningen- Jan Van Droogenbroeckstraat 59A te 2688 Sint- Amands, minstens drie werkdagen vóór de aanbesteding of tijdig op de zitting worden -afgegeven.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 7