Moeten er nog decibels zijn TIENERS EN HARDROCK Een week uit het leven van een Cannesganger VRIJDAG 11 JUNI BRT 18 00 Willem de woudgeest - 18 05 Sesam straat - 18 20 Klem, klem kleutertje - 18 35 Beestenboel - 18.40 Timm Thaler jeugd reeks - 19 07 Het Vrije woord kultuurbeleid - 19.37 Morgen - 19 45 Nieuws en sportbe richten - 20 10 De Nieuwe Orde buiten spel - 21 30 Première nieuws over films en film- manifestaties - 22.20 Nieuws en weerbericht tot 22 35 NED. 1 13 00 - 18.20 Nieuws voor slechthorenden - 18.58 Nieuws - 19 00 Tweetie - 19.10 KRO's wereldcircus - 20 05 Liefde en glamour: tv- film met Beau Bridges. Maud Adams, Gilbert Roland ea - 21 37 Nieuws - 21 55 Praten met Minister-presiden t- 22 05 Een Pools gezicht - 22 35 Onder vaders vleugels: komi sche reeks - 23.00 Humanistisch Verbond NED. 2 13.00 Nieuws voor slechthorenden - 18.35 Sesamstraat - 18.50 Jeugdjournaal - 18 59 Donald en Pluto aan het strand - 19.08 Familiekwartet - 20 00 Nieuws - 20.27 Te land, ter zee en in de lucht «Tobbedansen» - 21.20 Aktua TV - 21 55 De lijdensweg van Dr Mudd (televisiefilm in twee delen met Dennis Weaver, Susan Sullivan, Richard Dy- sart e.a. - 22 45 The True Glory (oorlogsdo- kumentaire uit 1945 - 0 05 Tros sport extra - 0 50 Nieuws en nieuws voor slechthorenden tot 1.00 RTBF 12.00 Teletekst - 17 35 Onem informatie voor werkzoekenden 17 45 Le Pare Natio nal Suisse - 18 15 Cme-vacances - 18.45 Faites vos jeux-vacances - 19 00 Antennc- soir - 19 30 Nieuws en weerbericht - 19 55 L'oeil des autres - 21 00 Get Rollin' (komedie van J Ter ran ce Mitchell (1980) met Pat Richardson. Vincent Brown e.a - 22.25 Nieuws en weerbericht tot 22.45 RTL 11.45 Les secrets du chef - 12 OO Les chan sons de la semaine - 12 10 Krempoli - 12.40 Nieuws - 12 50 Aventures des hommes - 13.10 Weerbericht - 17.00 Poufft et Fouki - 17 15 En forme - 17.27 Le ooffre-fort - 17.32 RTL-flash - 17.35 Leo contre to us - 18 32 Nieuwsoverzicht - 18 35 Le dernier mot - 18.53 Le coffre-fort 18 57 Weerbericht 19 00 Nieuws - 19 25 Top cat - 19 51 Le coffre-fort - 19 58 Nieuws - 20.00 Prestige - 21.00 Le voyage de Noces Frans zedendra- ma van Nadine Marquant-Trintignant (1975) met Jean-Louis Trintignant. Stefania Sand reik, Serge Marquand e.a. - 22.35 Chro no - 22 50 Horoskoop - 22 55 Le monde k TF 1 12.10 La vérité tient a un fü feuilleton - 12 30 Les visiteurs du jour - 13.00 Nieuws 13.35 Regionaal programma - 18.00 C'est k vous: verbruikersrubriek - 18 25 Un, rue Sesame - 18.45 Quotidiennement votre - 18 50 Les Paris de TF 1 - 19.05 A la une - 19.20 Gewestelijk nieuws - 19.45 Vous pou- vez compter sur nous magazine 20 00 Nieuws - 20.35 Speciale Jairo au Mexique variétéprogramma - 21 35 Marion: zesdelige Franse 9ene over Marion Tréguier - 22 30 Histoires naturelles - 23 00 NieuwB A2 10 30 A2 antiope - 12 05 Passcz done me voir - 12 30 Tai la mémoire qui flanche - 12 45 Nieuws - 13.35 Regionaal magazine - 13 50 voor alle lamiliedrukwerk kunt U bl| ons terecht GROEP DE CUYPER Oude Vest. 34,9330 DENOERMONDE Tel 052 21 40 60 Industriepark B9, 9140 ZELE Tel. 052/44.50.65 - Tele* 25.765 La vie des autres - 14 00 Aujourd'hui la vie - 15 05 Embarquement ïmroédiat avonturen- feuilleton - 15.50 Un temps pour tout voor de derde leeftijd - 16.50 Alchimie de Chagall - 17 45 Recre A2 - 18 30 C'est la vie en nieuws - 18 50 Des chiffres et des lettres - 19.10 D'accord, pas d'accord - 19 20 Gewes telijk nieuws - 19 45 Woody Woodpecker - 20.00 Nieuws - 20 35 Les invités - 21 35 Apostrophes, gevarieerd magazine - 22 55 Nieuws - 23 05 Ins belles Manières Franse psychologische film (1978) met Hélène Sur- gère, Emmanuel Lemoine e.a. tot 0 30 FR. 3 18.30 Jeugdprogramma: vidéocracks - 18 55 Tribune libre - 19 10 Nieuws - 19.20 Gewes telijk nieuws - 19 40 Regionaal programma - 19 55 II ótait une fois l'homme: de Vikings - 20 00 Les jeux de 20 heures - 20 30 Le nouveau vendredi - 21 30 Fête pour un pays qui meurt TV-film met Patricia Renaudo, Yves Paganelli, Jeanine Berdm e.a - 22 25 Nieuws - 22.55 Prelude k la nuit tot 0.05 ARD 8.10 Schooltelevisie tot 9 20 - 10 00 Presi dent Reagan in Berlijn - 13.00 Nieuws tot 13.15 - 15.45 Prix jeunesse 82 - 16 15 Nieuws - 16 20 Die alte Pinakothek in München kunstverzameling - 17 05 Alles klar91 - 17 50 Nieuws - 18.00 WWF-club - 18.30 Chicken sieht alles detectivesene - 18.40 WWF-club - 19 15 Hier und heute 20 00 Nieuws - 20.20 Engel komische film (1937) met Mariene Dietrich, Herbert Mars hall, e a - 21 50 Die Fussball - fiesta W K. voetbal - 22 35 Tagesthemen - 23 05 Die Sportschau - 23.30 Kaz Co: advokatenserie - 0.15 Nieuws ZDF 8 10 School tv - tot 9 20 - 10 00 Nieuws - 10 03 Dal li Dalli spelprogramma - 11.35 Stadtgeschichten - 12 10 Kennzeichen - 12 55 Persoverzicht - 13.00 Niéuws tot 13.15 - 15.57 ZDF - ïhr programm - 16 00 Nieuws - 16 04 Tnckbonbons - 16 20 Pfiff: sportstu dio voor jonge kijkers - 17.00 Nieuws - 17 08 Tele-illustnerte - 18.00 Kriminalhund mur mel bitte kommen! - 18 20 Western von gestern westerns uit de oude doos - 19 00 Nieuws - 19.30 Auslandsjournal - 20 15 Ein fall für zwei misdaadserie - 21 15 Das urige- liebte erbe - 22 00 Heute-journal - 22.20 Aspekte - 23 05 Der Falscher von London: Duitse politiefilm (1061) met Karin Dor, Ilellmut Lange. Siegfried Lowitz e a - 0 35 Nieuws CANNES vervolg van p. 5 elkaar een kleine oorlog uit. Terug naar het festivalpaleis waar de tweede kompetitiefilm over weinige minuten zal starten. Hammett is gerea liseerd door het troetelkind van de internationale kritici Wim Wenders. Hammett is een ontzettend mooie maar volkomen spanningloze, imagi naire biografie van de misdaadschrijver Dashiel Hammett, suksesauteur van «Red Harvest» en «The Maltese Falcon». Na de film dwaal ik nog even door het paleis, het is mijn deelgenoot ge weest voor een hele week. Het festival- cirkus zal nog drie dagen zonder mij draaien. «Identifikatie van een vrouw» en «E.T.» zullen niet aan mij besteed zijn. Het festival is een revelatie gewor den. Een aanbod van zeventig films per dag, de sfeer, de organisatie, het zal me lang bijblijven als een heuglijk ge beuren. Alleen was er zo weinig opwekkends te bekijken, de menselijke miserie en de konstante drama's maken het leven er niet beter op. Ik vrees de laatste dag van het verlengde weekend en besluit dezelfde nacht nog terug te keren naar België. Film kijken zal er in de komende weken niet meer bijzijn, het volstaat. Ben Baetens In het doorgaons erg goede tienerprogram ma «Een vinger in de pap», gepresenteerd door de onvolprezen Leja Van Hoeynissen, ging het recentelijk over hardrock en punk. Al de uitgenodigde tieners, uitgedost in de meest exotische kostuums, waren het er roerend over eens dat ze naar hardrock luisterden omdat ze «anders wilden zijn» en «uit protest tegen de maatschappij». Ter illustratie van deze verfrissende stelling kregen we een video-filmpje te zien woarin AC/DC, de luidste en dus populairste hard- rockgroep, een van hun maatschappijkriti sche teksten de trommelvliezen inbulderde. Beknopt kwam hun pleidooi hierop neer «Hey Hey Hey» (x 3) «Hey Hey Hey» (x 3) «Hey Hey Hey» (x 3) «Back in black» «Hey Hey Hey» (x 3) «Back in black» Nu zal het wel weer aan mij liggen, maar ik kan de Boodschap niet vinden, ik heb niet het flouwste benul welk vreselijk sociaal onrecht AC/DC hier meent te moeten aan klagen, het spijt me echt. Heeft het iets te maken met de krisis in de lederindustrie? Of is het misschien een soort hoogst symboli sche steun aon de zwarte bevolking van Zuid-Afrika? Overigens mag aan de goede bedoelingen van AC/DC niet getwijfeld worden: leadzan ger (nou ja) Angus Young was zelfs zó maatschappijkritisch dat hij zich letterlijk te pletter zoop. Duidelijke symboliek, toch? De punkers in de studio waren ondertussen handig overgeschakeld naar de klassestrijd tussen «disco's» en «punks». Het wos waar lijk beangstigend om te horen en te zien hoe deze groep tieners ólles herleidde tot «dis co» en «punk», een even simpele als ge vaarlijke levensvisie die presentatrice Leja Van Hoeynissen echter maar matig scheen te verontrusten. In plaats van met de lie verdjes een diskussie aan te gaan, of ten minste te proberen, kondigde ze alweer een andere hardrockgroep aan, dit keer zowaar live in de studio «Killer» kwam uit Mechelen en dot was ook te merken. Bij iedere simpele solo scheen de gitarist barensweeën te ondergaan en de zanger, een overdadig behaard iemand, bleef maar gillen «Come and break through the wall of sound», dat met zijn gruwelijk Mechels aksent iets heel anders scheen te suggereren. Deze woorden hadden in ieder geval een bijna magische uitwerking op de aanwezi gen die plots gezamenlijk overvallen werden door een buikkrampenepidemie die hun kronkelend op de studiovloer deed belan den. Na «killer» was het hek helemaal van de dam en Leja kondigde dan maar meteen «Saxon» aan, ook een maatschappijkriti sche groep, met weliswaar volstrekt onver staanbare teksten maar alla. Om te bekomen van al dat lawaai kregen we nog een eindeloos, komisch bedoeld filmpje waarin leden van de mij verder godzijdank onbekende groep «Radeis» een caravan achter een auto pikten. De grap, voor zover ik het heb begrepen, was dat de automobilist in kwestie dat helemaal niet wilde. Je kan het de Nederlanders in feite moeilijk kwalijk nemen dat ze op ons neerkij ken, gezien het feit dat dergelijk zielig vertoon als humor op de nationale zender wordt vertoond. «Radeis» is absoluut oneet baar. Een mislukte uitzending van «Een vinger in de pap» dus, waarmee nog maar eens wordt aangetoond dat wie een poging doet om of te dalen onder zijn niveau, daar meestal ook blijft steken, TV-TIPS De Nieuwe Orde, stilaan zelf historische reeks waarin Maurice De Wilde met bewonderenswaardig doorzettingsver mogen doofpotten omkiept en hypocri sie ontmaskert Vandaag wordt inge gaan op de rol van de Belgische kerk tijdens de installatie van het fascisme in ons land. (Vrijdag, BRT-1, 20.15 u.) Peters Baby, lichtelijk onthutsende Zweedse tv-film over een zestienjarige jongen die zijn vriendin zwanger maakt en uiteindelijk met de baby opgescheept wordt. In Zweden blijken dergelijke si tuaties normaal genoeg om er een tv- film rond te draaien, hier zie ik het nog zo direkt niet gebeuren, maar wie kijkt weet er dan toch meteen het fijne van. (Vrijdag, NL-I, 20.00 u.) Smile, briljante satirische film met Mi chael Ritchie met Bruce Dern, Barbara Feldon (uit de destijds erg populaire serje «Tobspion»), Michael Kidd en Geoffrey Lewis. Met als uitgangspunt een miss-verkiezing in een Amerikaans plattelandsdorpje analyseert Ritchie vlijmscherp de hypocriete kleinburger lijkheid van een aantal inwoners. Schit terend geregisseerd, perfekt vertolkt en vaak erg grappig. Deze film werd gek genoeg nooit in ons land uitgebracht en beleeft dus zijn première op het tv- scherm. Als U deze mist hoeft U verder niet meer te kijken. (Vrijdag, RTB-1, 21.00 u.) The hunchback of the Notre Dame, zoveelste verfilming von de klassieke roman van Victor Hugo over de bulte naar van de Notre Dame. Na eerder Peter Lorre en Anthony Quinn is het nu de uitstekende Britse akteur Anthony Hopkins (Magic, The elephant man, A change of seasons) die de moke-up test ondergaat Het verhaal en de afloop zijn bekend, doch de stootkracht van het themo en de fascinatie die uitgaat van het hoofdpersonage staan borg voor een boeiende televisieavond. (Zaterdag, BRT-1, 21.10 u.) The great race, dolkomische en spekta- kulaire aktie- en avonturenfilm von spe cialist Blake Edwards (van de Pink Pan- ther-serie) met een pleiade van vedet ten, waaronder Natalie Wood, Peter Folk, Dorothy Provine, Tony Curtis en Jack Lemmon. Pretentieloos amusement en een uitstekende manier om de klas sieke zondagnamiddagverveling te ver drijven. (Zondag, BRT-1, 16.00 u.) De Nieuwe Orde, om de serie nog voor de zomervakantie te kunnen beëindigen heeft de BRT besloten de frequentie op te drijven en ook een aflevering op dinsdag uit te zenden. Vandaar. (Dins dag, BRT-1, 20.15 u.) The longest Day, monumentale oorlogs film over de beslissende fase uit de Tweede Wereldoorlog: de landing in Normandië, D-day. Producent Darryl F. Zanuck maakte van dit indrukwekkend oorlogsepos zijn levenswerk en deed bijna letterlijk de landing over. De flon kerende sterrencast (John Wayne, Hen ry Fonda, Red Buttons, Robert Ryon, Richard Burton, Richard Todd, Mel Fer rer, Curd Jurgens, Rod Steiger, Robert Wagner, Peter Lawford e.a.) geregis seerd door maar liefst drie regisseurs (Ken Annakin, Bernard Wicki en An drew Marton) zou nooit meer geëven aard worden en zelfs het recente «A bridge too far» kan niet tippen aan de overtuigende grootsheid van «The lon gest day». Uiteraard is de drie uur durende film niet vrij te pleiten van «leugentjes om bestwil» en enige lang dradigheden, maar al bij al is het een ode aon de verbeeldingskracht en het doorzettingsvermogen van de Ameri kaanse film en Hollywood, hier geperso- nifiërd door de legendarische Darryl F, Zonuck. De kinderen naar bed, gordij nen dicht, lichten uit, volumeregelaar open er kijken maar. (Dinsdag, NL-2, 21.00 u). Verder zijn er dit weekend ook urenlange uitzendingen uit Roland-Garos, waar de open Franse tenniskampioenschappen plaats hebben. Voor de juiste uren en meer details verwijs ik U naar de dagbladpers. Jon VERHEYEN Bijvoegsel aan De Voorpost ran 4 /aai 1332 mei TV-programma's van 5 jnni tot 11 jam van onze medewerker ter plaatse De wereld rond ztjn er meer dan driehonderd filmfestivals per jaar, maar er is maar één die de zegen van de almachtigheid meekrijgt en dat is Cannes. De redenen daarvoor zijn uiteenlopend. Cannes blijft het wereldrendez-vous voor al wie met film te maken heeft: het is telkens weer de spiegel en de barometer van de hedendaagse internationale filmproduktie en het releveert via zijn onderscheiden kompetities de jonge talenten. Maar er is ook de aantrekkingskracht van de zuiderse badstad, de aanwezigheid van echte en vermeende stars, de glitter alom en het ontstellende gebrek aan krisisverschijn- selen. Ik ben er acht dagen geweest met de bedoeling vakantie te verwerken met filmkijken. FESTIVAL INTERNATIONAL Dll FHM. CANNES Ti ème ANN IYF.RSA1 RE 1946.1982 14.26 Mai 1982 EEN DAGBOEK Zaterdag 15 mei Heel de nacht ben ik opgetrokken om bij het ontwaken van de dag ter echt te komen in de cyprusglooiingen van de Provence. Het is net vier uur geworden als ik de glazen deur van het festivalpaleis openduw. Op de bene denverdieping heerst de anarchie. Mensen staan tot ver buiten in de rij om in extremis aan één of andere akkreditatie te raken. Ik ben gelukkiger af, mijn geplastificeerd doorgangsbe- wijs met nummer 1056 is reeds weken geleden opgestuurd door Louisette Fargette, persattaché van het festival. De terrasverdieping van het paleis is exclusief terrein voor de pers, het klop pend hart met de verre buitenwereld. Film kijken is er vandaag nog niet bij, ik heb in twee dager geen bed gezien. Zondag 16 mei Nou, de spanning voor het nieuwe zit er wel in. De zon op het terras is in haar beste doen en voor een ontbijt is er nauwelijks tijd. In Cannes begint de dag om 8u30 met de eerste kompetitie film Return of the Soldier. In de direkte omgeving van het festivalpaleis raak ik mijn wagen maar niet kwijt. Dan maar het voetpad op met het risico een 'contravention' tussen de wissers te vinden. Die tijdverspilling wordt afge straft met een plaatje 'complet' op de festivaldeuren. Erg is dat niet, ik moet nog op zoek gaan naar wegwijzers voor de komende dagen, ledereen die in het bezit is van een officiële pas krijgt automatisch een 'cashier' voor alle rondgaande informatie. Mijn eerste buit bestaat uit drie programmaboek jes en nog wat losse stencils. De pers map van La nuir de Varennes moet kapitalen hebben gekost, die van Yol is al wat realistischer. Ik dump alles in mijn 'attaché-case' en wandel naar het ietwat verdergelegen Carlton. De lobby van dit sjieke hotel is het verlengde van de filmmarkt. Hier wordt «Le Film Fran- gais» in honderdtallen aangevoerd. Het is één van de drie dagelijks ver spreide programmabladen: vijftig pagi na's gevuld met informatie over de filmindustrie en advertenties voor de meest onwaarschijnlijke projekten. Bladzijde acht wordt helemaal besteed aan reklame voor een film over het turbulente leven van Jacqueline Kenne dy: Story op het scherm. Elke filmmaat schappij de naam waardig heeft in dit hotel minstens één suite afgehuurd. Cinema International Corporation heeft vier films in het officiële program ma en beschikt daarvoor over vier kantoren, drieëndertig kamers en acht appartementen plus zestien telefoonlij nen, waaronder een rechtstreekse ver binding met Hollywood. Hoeft er een tekening bij van wat zo een veertien daags avontuur moet kosten? Om 10 uur is er in één van de randkompetities 'un certain regard', een dokumentaire over Elia Kazan. Deze ancien uit Amerika is een hele grote meneer in zijn vak. Drie jaar terug werd hij aan de universiteit van Leuven tot honoris causa gepromoveerd. Om 13u30 is er een herneming van The Return of the Soldier. De projektie- zaal bevindt zich in de Rue d'Antibes, een winkelstraat die parallel loopt met de Croisette en één groot bijhuis is van alle beroemde couturiers uit de peper dure rue St.-Honoré te Parijs. Er is weinig volk komen opdagen. Naast mij heeft een Scandinavische schone een plaatsje, net ervoor maken een stel Italianen zich duidelijk door luid geka kel en heftig armengezwaai. De film is nogal vervelend Een Brits officier komt uit de eerste wereldoorlog thuis met een gat van twintig jaar in zijn geheu gen. Uitgerekend in die tijd had hij een liefdesaffaire en hij wil per se zijn liefje van tien ontmoeten. Uiteraard is zijn vrouw daar niet mee gesteld en er komen problemen... Inmiddels is het reeds drie uur ge worden, ik heb niets omhanden en ga wat op de 'Marché' rondhangen. Elk land heeft hier wel een stand waar zij hun produkten proberen te slijten. On ze nationale filmindustrie is er ook. Ik vraag me af of Menuet en Bruges la Morte ooit een koper zullen vinden. Er zijn hier ook heelwat kleine maat schappijen die gouden cijfers maken met onbenullige sexfilms. Voor Nude Girls in Sweden, een bloot verzinsel uit Duitsland, is acht miljoen nodig om verdeler te kunnen zijn in België. Voor zo'n prul is er de bankgarantie nodig van een volwassen bank. Ik had me ook voorgenomen wat aan vakantie te denken. In een hoek op het strand is wat plaats voorbehouden voor het plebs dat zich geen peperdure ligzetel kan permitteren op de nabije privéstranden. Om zes uur houd ik het voor beke ken, mijn maag denkt dat mijn mond in hongerstaking is gegaan. Een Noorse journalist troont me mee naar een Italiaan. Ik hou het bij een salade verte en escalope. Mijn tafelganger ziet het wat breder, hij wordt dan ook royaal onderhouden door zijn dagblad uit Sto- vanger. Het diner was best lekker maar de rekening was ook niet mis. Bijna achthonderd frank en daar word ik spinnijdig van. Sven kent gelukkig een leuke kroeg waar op dit avondlijke uur al wat journalisten zijn samengetroept. Enfin, we nemen afscheid als de nieu we dag reeds is begonnen. Maandag 17 mei Om acht uur precies nestel ik me op de veertiende rij in een pluchen zetel. In de festivalzaal is plaats voor vijftien honderd mensen en is helemaal onder koeld door een blazende airconditio ning. Op de scene is een heel arboflo- rum samengebracht. Om 8u30 praat een luchthavenstem metje ons de nieuwe film aan. Op het programma Shoot the Moon. Aan de andere kant van de Atlanti sche Oceaan zijn mislukte huwelijken een ware sociale plaag geworden. Dat 'scheiden doet lijden'-tema heeft de Britse regisseur Alan Parker (Midnight Express) geïnspireerd om zijn pseudo- realistische versie van het fenomeen te maken. Als Shoot the Moon begint is het huwelijk van Faith en George Dunlap ook al niet meer te redden. George verlaat het echtelijk dak en trekt in bij zijn vriendin. Faith blijft achter met vier opgroeiende kinderen. De oudste, Sherry, weet al genoeg van het leven af om te beseffen wat een scheiding bete kent tussen twee mensen en keert zich van haar vader af. Faith leert op haar beurt iemand kennen waarop zij niet echt verliefd is maar toch een zinnig alternatief blijkt te zijn voor de relatie eenzaamheid waar ze mee zit. Parker heeft een film willen maken over mensen die op een beschaafde manier uit elkaar willen gaan, maar hij heeft vooral een verklaring willen zoe ken voor het begrip tijd dat voor hem dé struikelblok is voor huwelijken. Dia ne Keaton is weer op niveau en voor mij is ze almeteen kanshebster op de prijs voor de beste vrouwelijke vertol king. Om 13 uur houdt Parker een pers- konferentie in gezelschap van de Os carwinnende scenarioschrijver Bo Goldman. Veel nieuws is er niet te rapen. Diane Keaton kon haar film niet lees door p. 2

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 11