en de kleine k
Pe grote
Aalsters burgervader
Louis D'Haeseleer
groots geportretteerd!
Ook prins-karnaval Jempi kweekt «bonsais» te Aalst
Dendermondse
akademie-leerlingen
exposeerden
VICTOR SUY, EREGENODIGDE
(EN ENIGE
BUITENLANDS KUNSTENAAR)
OP TENTOONSTELLING
IN BUNDESREPUBLIK
A kade*
Met haar tentoonstelling ter gelegenheid van haar eerste lustrum kreeg de «Vlaamse
Bonsaivereniging vzw» in zaal Netwerk verleden weekend veel belangstellende bezoe
kers. Wellicht een aantal leken in het vak die eens kwamen neuzen doch waarvan een
aantal achteraf daadwerkelijke interesse betoonden. Gegrepen als ze waren door de
merkwaardige expo van liefst een 70-tal bonsais.
Het Japanse woord «bon
sai». afgeleid van het Chi
nese «p'en tsai», betekent
letterlijk boom in pot».
Ontstaan in het eeuwenou
de China raakte deze kui
tuur in de 11' eeuw ook in
Japan bekend waar ze ter
dege geperfektioneerd en
verfijnd werd. Tot ze vori
ge eeuw in Japan algemene
verspreiding kreeg in het
land van de Rijzende Zon.
Technische experimentatie
gepaard aan Oosters ge
duld leidde tot de kreatie in
de hele wereld van beroem
de bonsai-kollekties.
Pas in het begin van deze
eeuw, en vooral na wereld
oorlog II en de bezetting
door Amerika van Japan
raakte deze kuituur in het
Westen bekend.
In principe leent elke
boomsoort zich tot de bon
saibehandeling mits oor
deelkundige beknotting
van het wortelgestel en
snoeien van de bladeren.
Vermits ingevoerde boom
pjes eerder duur uitvallen
houden de ruim 160 leden
van de Vereniging, ver
spreid over het hele Vlaam
se land en zelfs erbuiten,
zich bezig met inlandse
boomsoorten: olmen, beu
ken, eiken, ceders, meibo
men, dennen, lorken et tut
ti quanti.
Gewoon gezaaid of als
zaailing in potjes verplant.
Potten dan vanzelfspre-
Agnes Luyckx en Jean-Pierre Timmermans, twee Aalste-
naars die de Bonsaiklub in het nationaal bestuur vertegen
woordigen (per)
kend met in de bodem mo
gelijkheid tot afwatering.
Eerder ruwe potten en
schalen van Chinese make
lij nogal bruut en ongegla
zuurd ofwel van Japanse
oorsprong, fijner, beter af
gewerkt en langs de buiten
zijde geglazuurd.
Onder de vele tentoonge
stelde boompjes, een ze
ventigtal, een paar oude.
Een esdoorn van 17 jaar en
een zelkova van liefst der
tig jaar oud. En nog steeds
binnen de genormeerde af
metingen onder de 50 cm
hoogte. De vroegere voor
zitter Robert Windels uit
Heusden en de huidige.
Mevrouw Muylaert-Luycx,
kwamen bij onze noorder
buren in kontakt met bon
sai-amateurs en stichtten
vijf jaar terug dan een ei
gen Vlaamse klub met suk-
ses zoals trouwens te zien
aan hun resultaten.
Onder de promotoren te
Aalst ook niemand minder
dan de regerende prins-
karnaval Jean-Pierre Tim
merman uit de Expostraat,
prins «Jempi» die er nog
een andere hobby op na
houdt. Het maken van sol
daatjes. in tin of plastiek
waarbij de onderdelen wor
den aangekocht en dan
geassembleerd volgens de
regelen van de kunst. Eens
in olieverf geschilderd zijn
ze klaar om te worden ge
bruikt als elementen van
diorama's als bvb. soldaten
aan tafel tentijde van Na
poleon. Jempi behaalde ten
andere reeds heel wat eer
ste prijzen. Ook zijn echt
genote Linda De Waege-
neer heeft de verzamelwoe
de te pakken. Dit dan op
het vlak van antieke pop
pen, werkelijk kinderspeel
goed van voorheen. Een
heel kostbare kollektie
poppen met meestal kop
pen in porselein. Voorzit
ster Agnes Luycx houdt het
dan liever bij een verzame
ling Oosterse schaduw-
poppen.
Wellicht rijzen bij U in ver
band met de bonsai-kuituur
wel een aantal vragen
waarop we even willen
anticiperen.
De prijs van een bonsai
hangt grotendeels van je
zelf af. De pot of schaal
kost weinig en het boompje
kweek je zelf. Exemplaren
uit China of Japan invoeren
is alleszins voor beginnelin
gen niet aan te raden. Eerst
dient men de nodige erva
ring op te doen en daarna is
het toch vanzelfsprekend
dat eigen kweek meer vol
doening oplevert dan een
dure investering.
in principe speelt de ou
derdom van de plant geen
rol bij het bepalen van de
kwaliteit van een bonsai.
Vanzelfsprekend zijn één
jarige zaailingen (nog)
geen bonsais doch tiental
len jaren zijn er alleszins
niet voor noodzakelijk.
Elke plant, al dan niet
bladverliezend, is voor
bonsai geschikt. Wel zijn
bomen met matige groei
kracht en kleine bladeren
meest geschikt.
Zoals een boom past
moet ook de bonsai buiten
staan zowel 's winters als 's
zomers. Bij strenge vorst is
wel enige bescherming ver
eist.
De bonsai volgt de natuur
lijke gang van de seizoeneri
en het is wel mogelijk ze
een beperkte tijd binnens
kamers te houden.
De gewone zorgen die
de bonsai beperken zich tot
het geven van water en
meststof, het snoeien en
verpotten.
Voor meer informatie kan
U steeds terecht Eikstraat
60 te Aalst
LH
È.msai, dwergboompjes uit een sprookjesland zijn te bewon deren in de zaal Netwerk,
Ridderstraat te Aalst (per)
«Aalstenaars
stellen tentoon»
in Netwerk
Vanaf september aanstaande biedt Netwerk in het
eigen socio- kultureel centrum m de De Ridderstraat
21. 9300 Aalst een ruim aanbod aan van toneel-,
film-, mime-, muziekvoorstellingen e a. Ook de plas
tische kunsten wil Netwerk in dit aktiviteitengeheel
opnemen
Er wordt van woensdag 10 november tot en met
zondag 14 november in Netwerk dan ook de tentoon
stelling "Aalstenaars stellen tentoon» georgani
seerd Er is gratis tentoonstellingsruimte (en ge
bruik van expomateriaal, doeken, spots) voor een
twintigtal Groot-Aalsterse kunstenaars die de meest
uiteenlopende disciplines beoefenen Er worden
géén werken verkocht op die expositie. Het gaat om
een kennismaking met Aalsterse kunstenaars.
Inschrijven kan op het sekretariaat van Netwerk, De
Ridderstraat 21. Aalst, dagelijks van 9 tot 17 uur, of
telefonisch op nummer 053-78 89 91, na de kan
tooruren op nr. 053-77 84.56
20 - 18.6.1982 - De Voorpost
Op 11 november van vorig jaar bracht de Antwerpse Werkgroep voor Plastische
Kunst, onder leiding van L. Rochtus, een bezoek aan twee van de belangrijkste^^'
Dt
gek
wiei
i
rte
I\U t lol, UIIUCI IOIUII ly »UII I-. I IWI liug, WVII UUll 1 «w ,-J- 'J.
hedendaagse kunstenaars (maar ook twee kontrasten), namelijk Joseph Beuys Jjjcl
en Arno Breker. De rondleiding in de prachtige tuin van Breker met de unieke etse'
beeldhouwwerken, zijn enig mooi atelier, heeft op de kunstenaar Victor Suy een v
onvergetelijke indruk gemaakt. Hij nam dan ook het besluit het portret van dez»
82-jarige kunstenaar te maken.
Op 24 april van dit jaar waren Victor Suy, zijn echtgenote en L. Rochtus de11
gasten van Breker. Tijdens de ontvangst werd het portret aan deze grootmeester»^
overhandigd.
Vorige week genoot Suy de uitzonderlijke eer uitgenodigd te worden om een
aantal portretten tentoon te stellen in het slot Nörvenich bij Keulen. f
Persoonlijk begroet en gefeliciteerd te mogen worden door de gewezer*1'61^
Bundesprasident Walter Scheel is wel een eer die wetnigen te beurt valt. a
Voor Victor Suy andermaal een bewijs van zijn internationale uitstraling... en 811
|uwe
bloe
tot e
in c
VI
Z.
llaagde
dest
bond
Prak
;en st(
jAntv,
naai
Deze
26 ju
nisch
mom
vlot mee tijdens de opendeurdag i Brus:
laan.
De leerlingen van de Dendermondse akademie werkten
vorige zaterdag plaats had (ks)
Het voorbije weekend had er in de Akademie voor
Schone Kunsten van de stad Dendermonde een
tentoonstelling «Werken uit alle ateliers» plaats.
Dat wil zonder meer zeggen dat de leerlingen aan
de akademie de kans kregen om hun kunstwerken
aan het grote publiek voor te stellen. Schilderijen,
tekeningen, ak war ellen, collages en beeldhouw
werken, vulden dan ook de stemmige expositie
ruimte van de akademie. Bovendien kon men zater
dag nog de verschillende klassen bezoeken en
vaststellen in welke lokalen de leerlingen werken
en over welke middelen zij beschikken.
De tentoonstelling, die het een woord met de verbeel-
tema «Werken uit alle ate- ding»; aldus minister Lens
lier s» meekreeg werd inge- sens die vervolgens dieper
leid door niemand minder inging op de tentoongestel-
dan minister Jan Lenssens. de werken. We moeten er
Bij de vele genodigden be- rekening mee houden dat
merkten we ook bur ge- het hier gaat om werken
meester Cool, schepen Wie- van leerlingen in het kun-
meersch, de oud-burge- stonderwijs «Deze mensen
meester van Asse en andere zijn vaak nog niet aan de
vooraanstaanden. Ook de persoonlijke verwerking
leerkrachten van de akade- toe. Zij moeten het medium
mie en natuurlijk de leer- nog verwerven. Bovendien
lingen waren op deze ope- is het goed dat een leerling
ningsplechtigheid ver- wordt gekonfronteerd met
tegenwoordigd het werk van de medestu-
Ln zijn inleiding onder- den ten. Want een van de
streepte minister Lenssens belangrijkste opgaven van
dat de mens er geestelijk op het kunstonderwijs is naast
achteruit gaat. «We zitten het leren zien, het bijbren-
allemaal in onze luie stoel gen van oordeeikundig-
naar de televisie te kijken, heid.»
maar we leren niets meer Minister Lenssens had het
bekijken.» Hoe geperfektio- ook over het kunstonder-
nee rd de televisietoestellen wijs zelf. Het komt er niet
ook mogen zijn, toch zullen zozeer op aan de leerling
zij nooit het rijke kleuren- een mooie lijn te laten trek-
palet van een schilder kun- ken, maar wel hem ertoe
nen vervangen. Vervolgens brengen uit de kringloop
hield hij een pleidooi voor van de verveling, van de
meer kreativiteit. «Het luiheid en de ijdelheid weg
kreatief bezig zijn is im- te halen. Tenslotte onder-
mers de ontmoeting met streepte hij de grote waarde
het verrassende, het onge- van de tentoonstelling. Het
wone, het impulsieve, in zijn telkens weer gelukkige
initiatieven die tot vreuin jn
stemmen, niet alleen om n~~i.
het de leerlingen in de gi
genheid stelt ons hun w< 'm
te tonen, maar ook om n
een spontane, vriendeli, ele v
ontmoeting met de kui osere
en met kunstminnen
mensen belangrijk is in
samenleving van vandai
Hier ontmoeten twee wei
den die vaak gescheid
worden gehouden, elka
de wereld van het onderw
en de wereld van de kun
Die scheidslijn moet va
goed worden afgebouwd,
besloot minister Lenss*
zijn inleiding,
de
daa
tentoonstelling
geopend verklaarde
Uitstekende werken
Het zal niemand verwoni
ren dat de leerlingen vanf£"0
Het
tizoc
akademie zorgden voor
hoogstaande tent
ling. We zagen
meer prachtige beeld
ragfijne tekeningen, klei
rijke schilderijen en
collages die een glimlach
het gelaat toverden. T( t
sprak uit al de geexpose
de werken een grote va
digheid en degelijk tei
nisch inzicht Dat al
wijst erop dat de leerkrai
ten van de akademie stU
voor stuk vakbekwa
mensen zijn, die bij
leerlingen de zin
schoonheid en voor kreif^
viteit hebben overgeënt. ^Bj
Het past dan ook dat zoi l
leerlingen als leerkracht
voor deze fijne tentoonst
ling van harte geluk
wenst worden.
ca Va
Dakn
Officii
)urg«
.ngeli
on loor
v<
Op een verfijnde, vrouwelij
ke wijze schildert ze haar
bloemen, fraai als bloemen
steeds zijn. Al haar werken
zijn gevoelig en evenwich
tig opgebouwd en tevens
voor iedereen genietbaar.
De expositie van haar oeu
vre in de belfortzaal te Aalst
zal iedereen bevredigen. Ze
is nog tot 27 juni 1982 da
gelijks toegankelijk van 10
uur tot 12 uur en van 14 tot
19 uur (niet op zaterdag
voormiddag). Vanzelfspre
kend wensen wij Andrée
Al grain en de iniatief ne
mers van deze unieke ten
toonstelling nog veel suk-
ses toe!
De Bruyn
Burgemeester D'Haeseleer van Aalst krijgt nu een plaats in
de portrettengalerij van het stadhuis (ad)
gaan
ly we
rd scl
aan d
pie vi
D waa:
leren,
ganck
mentt
is re
En
Zondag 13 juni werd zowat overal te lande «vader
dag» gevierd: een dag met veel attenties, geschen
ken en verrassingen, waaraan elke «vaderdag-
vierder» ongetwijfeld heel wat genoegen heeft be
leefd...
Juist, twee dagen voordien reeds vrijdagavond
11 juni deed mevrouw Andrée Algrain, Brugse
kunstenares, iedereen echt glunderen toen zij, in
de Aalsterse Belfordzaal, onder de eeuwenoude
belforttoren, een groot geschilderd portret onthul
de van onze Aalsterse «burgervader», Louis D'Hae
seleer, dat centraal stond opgeteld midden een
zeventigtal schilderijen en akwarellen van haar
hand.
Maar niet alleen de burge
meester voelde zich erg in
zijn nopjes die avond. Ook
voor schepen Van Den Ee-
de, voorzitter van «De Be
schuttende Werkplaatsen
van Aalst» was het een gro
te eer en een bijzonder ge
noegen namens honderden
beschermelingen van
«Schoonderhage» en «De
Beschuttende Werkplaat
sen van Aalst», namens de
beheerraden van beide vere
nigingen, namens de voor
zitter van «Schoonderha
ge», Fons Schorrel en de
dirktie van RIB TO, ook in
zijn persoonlijke naam,
tientallen genodigden, het
Aalsters stadsbestuur en de
dienst Cultuur, te danken
voor de medewerking aan
deze buitengewone tentoon
stelling. V.Z.W. Schoonder
hage is een dagcentrum
voor opvang en permanente
begeleiding van meerderja
rige ernstig mentaal-ge
handicapten te St.-Lievens-
Esse. De VZW De Beschut
tende Werkplaatsen van
Aalst, veertien jaar geleden
gesticht, bezorgt aan een
honderdtal minder-validen
(mannen en vrouwen) een
bedrijf8-vriendelijk werk
milieu en werkgelegenheid
in werkplaatsen die gele
gen zijn op het Wijngaard-
veld te Aalst. Gebruik ma
kend van het feit dat me
vrouw Algrain van het
stadsbestuur de opdracht
kreeg het portret van de
huidige burgemeester te
schilderen een tot op he
den zelden onderbroken
traditie wilden beide ver
enigingen het Aalsters pu
bliek de gelegenheid bieden
met het oeuvre van de
Brugse kunstenares, An
drée Algrain, kennis te
maken.
Andrée Algrain werd gebo
ren te Brugge in 1905 en
woont nog steeds in Brug
ge, in de Niklaas Despars-
straat 17.
Vanaf haar zestiende jaar
volgde ze, aangespoord
door haar moeder vooral,
de lessen aan de Academie
voor Schone Kunsten te
Brugge. Ze leerde er eerst
tekenen, nadien ook schil
deren, tot in 1933.
In 1933 trad ze voor 't eerst
naar buiten met haar werk
tijdens een individuele ten
toonstelling in haar ge
boortestad.
Nadien volgden persoonlij
ke tentoonstellingen te
Oostende, Roeselare, Nino-
ve, Brussel (1938), Etikho-
ve en verschillende groepe-
exposities in binnen- en
buitenland.
De kunstenares heeft reeds
jaren ten gevolge van
familiale banden grote
belangstelling voor min
der-validen, de laatste tijd
vooral voor de opvang van
meerderjarige zwaar men
taal-gehandicapten in aan
gepaste centra.
En daarom ook staat zij bij
iedere persoonlijke ten
toonstelling, de winst op
verkochte werken af aan
door haar beschermde wer
ken van minder-validen. De
opbrengst van de verkoop
van geschilderde werken in
de Aalsterse belfortzaal.
wordt ditmaal overgedra
gen aan de V.Z.W. Schoon
derhage en de VZW De Be
schuttende Werkplaatsen
van Aalst.
Mw Algrain is een zeer be
kwame portrettiste. Daar
om kreeg ze onlangs als
opdracht het portret van
Louis D'Haeseleer te schil
deren: het dertiende in de
stedelijke galerij van Aal
sterse burgemeester sedert
1830. Ook van het voor dit
schilderij door de stad be
taalde bedrag heeft de kun
stenares, zeer edelmoedig,
80% afgestaan aan de
V.Z.W. Schoonderhage.
Mevrouw Algrain blijkt,
niettegenstaande haar ou
derdom (77 jaar!) nog
steeds een zeer bekwame,
geestdriftige en dynami
sche kunstenares te zijn.
Ze schildert met hart en
ziel. Haar talent is veelzij
dig. In olieverf en ook in
akwarel met zachte kleuren
eigen aan deze techniek
weet zij zich als een rasech
te schilderes uit te druk
ken, veelal in een poëtische
sfeer en biedt zij ons ver
schillende onderwerpen
aan. Niet alleen het portret
van burgemeester D'Haese
leer, maar ook verschillen
de poëtische landschappen,
kleurrijke bloemenkompo-
sities en geslaagde marines
zijn blikvangers op de ten
toonstelling. Meerdere
landschappen stammen uit
haar eigen woonomgeving,
uit de buurt van Brugge.
Heel wat indrukken heeft
ze met kunstzinnig gevoel
verwerkt. Het zijn vastge
legde herinneringen aan
eenvoudig- gelukkige mo
menten uit haar loopbaan
als kunstenares, momenten
van ontroering voor natuur
en schoonheid. Ze slaagt er
in die vreugde uit te druk
ken en mee te delen, zowel
in olieverf als in akwarel.
Ook de volwassenen waren paraat om van de opendeurdag van de Dendermondse
een groot feest te maken (ks)