Drieske Nijpers: internationaal
festival in Sint-Gillis-Waas
-Bk Amerika kent nu Reintje Vos uit Kemzeke
Gouden tutter voor volkskunstenaars
Drieskes Kerremes:
festivalprogramma
Oude traktors
in Sint-Niklaas
De Voorpost - 6.8.1982 - 21
Vrijdag 13 augustus
20.15 uur: verbroederingsavond met alle gasten en
gastgevers in de festivaltent. Men zal eenvoudige
buitenlandse dansen aanleren.
11.00 uur: dan wordt de oogstbraderij in de Kerk
en Kronenhoekstraat geopend. De hele dag door
stelt men er werken tentoon van een heleboel
jongens en meisjes die deelnamen aan de wedstrijd
'Kreatief Beeldend Werken'. Er is ook een kantten
toonstelling met o.m. werkjes van ijverige klosters
uit de groep Drieske Nijpers.
Verder nog:
- een nationale caviashow in zaal Den IJzer aan de
Kronenhoekstraat 4.
- om 13.30 u en 17 u demonstraties van de gemeen
telijke vrijwillige brandweer.
- oude ambachten;
- open deur in het lokaal Den Eirentrapper;
- bijzondere postafstempeling in zaal Katholieke
Kring;
- vrij podium aan jeugdhuis Den Biel;
- tombola aan de kraampjes van de ongeveer
80 deelnemende handelaars en verenigingen;
- vanaf 14 u volkskunstspelen rond het tema 'de
oogst' met deelname van de tien buitenlandse
volksdansgroepen en de uitverkiezing van een
oogstpaar als finale.
20.00 uur: oogstvoorstelling in de feesttent op het
Kerkplein.
Zondag 15 augustus
09.30 uur: heilige mis in de Sint-Egidiuskerk te Sint-
Gillis;
10.30 uur: receptie voor de deelnemers aan Dries-
kes Kerremes;
11.00 uur: ontvangst van de delegaties uit Hongarije
en Portugal, die .via de dienst jeugd en toerisme in
het domein Verloren Bos ifi Lokeren worden gelo
geerd. op het stadhuis van Lokeren.
11.45 uur: kort optreden van de Hongaarse en
Portugese groep op de Lokerse markt waar de
Lokerse feesten nog zullen nasmeulen;
14.15 uur: festivalstoet doorheen het centrum van
de gastgemeente Sint-Gillis. De stoet inspireert zich
op de dorpssfeer 150 jaar geleden. 25 groepen
nemen hieraan deel.
15.30 uur: namiddagvoorstelling met proklamatie
van de wedstrijdrezultaten 'Kreatief Beeldend
Werken'.
20.15 uur: slotvoorstelling in de festivaltent.
Maandag 16 augustus
15.00 uur: openluchtvoorstelling in het domein
Verloren Bos in Lokeren.
L.D.B.
Kerremes in Sint-Gillis-Waas. Zowat vijftig belangstellenden op de inleidende
g (carine)
je, Ierland en Amerika.
Onder zijn leiding groeiden
de Drieskesleden uit tot
Vlaams-folkloristische am
bassadeurs. Marcel zette
ook de traditie voort: in
1977 organizeerde hij sa
men met zijn trouwe leden
een tweede Drieskes Ker
remes. Totaal nieuw was
ook de langspeelplaat
«Dansen met Drieske» met
eigen bewerkingen van
volksmelodieën die in dat
zelfde jaar op de markt
kwam. De Eirentrapper,
een polyvalente trefruimte
voor de groep, was wel het
plezierigste initiatief van de
jongste jaren. Daar kregen
de vele souvenirs, de mu-
ziekrepetities een vast on
derkomen, leren de ouden
de jongen zingen, koestert
men zich in de gemeentelij
ke geschiedenis, maakte
men al een studie van het
pen staan op het program
ma van de derde Drieskes
Kerremes. Eerste in de al
fabetische rij is de Ringko-
bing County Folk Dance
Group uit Hemmet, Dene
marken, een opmerkelijk
jonge groep waarmee
Drieske Nijpers op het
'Folkmoot'-festival van Ty-
ne and Wear bij Newcastle
in 1980 zeer vriendschappe
lijke banden aanknoopte.
Tyne and Wear zélf stuurt
zijn Monkseaton Morris-
men. Rinkelende belletjes,
het viriele, ritmische ge
klepper van tegen elkaar
kletsende stokken en
zwaarden, van de houten
blokschoenen van de Mor
risdansers zijn al bijna een
traditioneel onderdeel van
de lokale volkskunsthappe
nings. De Monkseaton
Morrismen bestaan sinds
1955 en behoren in Groot-
vruchtbaarheidsriten
Frankrijk vaardigt vanuit
de Zuidfranse Provence La
Miougrano de Fréju af.
Slechts in extremis kon
men de Hongaarse forma
tie Körös kontakteren. De
leden van deze nationaal
geïnspireerde groep - ar
beiders, boeren, studenten
en intellektuelen, verzor
gen jaarlijks 40 tot 50 op
tredens doorheen het hele
thuisland. De Ierse ver
tegenwoordiger is Clann
Na Gael (Gallisch voor
'Kinderen van de Ieren')
die pas in 1979 werd ge
sticht. Oude Keltische dan
sen. vaak solo uitgevoerde
stepdansen en zeer eigen,
geïmprovizeerde figuren:
dat is zowat het visitekaart
je van deze zes Ierse meis
jes. En als we de foto mo
gen geloven mogen ze er
best zijn. Voor Italië kwam
En zoals de mannelijke
groepsleden gekleed gaan,
zo liepen (zaten) destijds
ook de postkoetsbestuur
ders op de lijn Susa-Mon-
cenisio erbij.
Pieremachochel komt uit
Nederland naar het Wase
Sint-Gillis afgezakt. Het
zijn jonge mensen, veelal
studenten uit Utrecht die
zich hebben bekwaamd in
dansen uit Terschelling,
West-Friesland en de Ach
terhoek. Bij deze groep
wordt elk meisje door haar
danspartner aangekleed en
dat kan, gelet op de vele
spelden, wel een uur du
ren, beweert men. Zou wel
boeiend kunnen zijn. O, en
tussen haakjes. Pierema
chochel betekent of log
vrouwmens of roeischuitje
en afgezien van het feit dat
Éraan zitten Frie Noens, Goedroen Van
groepsleider Roger Van Passel, burge-
r van Sint-Gillis Omer De Mey en public
nman Marcel Oelbrandt. Op hun pers-
entie is het nog twaalf keer slapen,
paaag vrijdag 6 augustus nog slechts vijf
,nir. Dan is het andermaal zover: de derde
ieskes Kerremes in vijftien jaar tijd.
)e Sint-Gillisse volkskunstgroep Drieske Nij-
rs brengt van woensdag 11 tot maandag
augustus heel het Waasland op de been voor
volks-kultureel hoogwaardig en zeer geva-
erd festival. De hoofdingrediënten: een wan-
ristische oogstbraderij, een dorps-ge-
iedkundige feeststoet, een nationale cavia-
iw, een kant- en nog een andere tentoonstel-
en optredens van verschillende vermaarde
tsdansverenigingen uit Denemarken, Enge-
eld, Italië, Nederland, Frankrijk, Hongarije,
e land, Polen, Portugal, de V.S. en natuurlijk
van Drieske Nijpers zelf. Zo krijgen de
isblijvers ook nog eens wat te zien. Een
saurus aan roots zelfs. Je zal nauwelijks nog
rken dat dit Sint-Gillis anno 1982 is, zo zegt
cnlijk begon het alle-
bij die wat sinistere,
begin vorige eeuw in
kontreien razend po-
/llt e Andries De Clercq.
10 is een wat eigengerei-
ur* vakzalver, gebruikte
pilletjes, zalfjes,
[tokken of andere
:ke middeltjes om de
:n van hun kwalen te
cn, nee: hij kneep ze
larschijnlijk niet al-
n het donker. Dries-
Nijper noemden ze
ip de duur en zo stond
:n al tot ver buiten de
en van het landelijke
iillis om zijn wonder-
jke, evenwel mis-
pijnlijke praktijken
Driesken de Nij-
eeft het waarschijnlijk
nooit over zijn hart gekre
gen zichzelf te knijpen,
want in 1853, pas 27 jaar
oud, overleed hij schielijk.
Een flinke eeuw later, in
1967 ging zich een vrien
dengroep Drieske Nijpers
noemen...
Het was een groep jonge
mensen die zich verenigde
rond aktiviteiten waarmee
de mensen zich ten tijde
van deze wonderdoktooi
vermaakten: volksdans,
huismuziek, zwaarddans,
volkszang, vendelzwaaien,.
traditionele ambachten en
later ook nog hoornblazen.
Het werd een volkskunst-
groep, snel al met voldoen
de niveau om optredens in
binnen- en buitenland te
verzorgen. Het vermaarde
festival van Schoten, on
dertussen al een wereldfes
tival, bracht in 1970 de eer
ste lauweren: een zilveren
medaille voor vendelzwaai
en en een bronzen voor
volksdans. Stichter en eer
ste bezieler, eerste motor,
was William Van Acker.
Hij nam het initiatief voor
wat een eerste plaatselijke
voltreffer zou worden: de
Drieskes Kerremes van
1972. 1200 toeschouwers
die nog altijd niet zouden
vergeten zijn hoe grandioos
vooral toch die Polen toen
waren. Drieske Nijpers
bleef niet enkel gastheer,
was vaker te gast, meer en
meer in het buitenland
zelfs. Het werd een stui
vertje ruilen met de groe
pen die eerder al het eigen
festival een fraai oog
gaven.
Marcel Oelbrandt; die
september 1974 voorzitter
werd, zorgde tijdens de va
kantie soms voor ware
volksverhuizingen. Italië
was erbij, Duitsland (een
optreden voor een half mil
joen mensen tijdens de Ok-
toberbierfeste in
München), Engeland,
Zweden en Finland zelfs,
Roemenië en Polen ook.
Portugal. Frankrijk, Span-
oude volkslied, daar is
plaats ook voor een maan
delijks, gezellig café-chan-
tant.
De fundamenten van
William Van Acker zijn
uiterst solied gebleken. De
volkskunstgroep Drieske
Nijpers was verre van een
eendagsvlieg. Hij was van
bij het begin al een begrip
in Sint-Gillis, werd stilaan
een vaste waarde voor heel
het Waasland. Voor elk
Drieskeslid zou het zeker
een festijn zijn te mogen
deel uitmaken van deze
grote familie. Dat binnen
onze groep een rijk vriend
schappelijk leven is ge
groeid, vertelt Frie Noens,
mag wel blijken uit de vele
Drieskesechtparen. Samen
houden die er een bijzon
der geboorteregister op na:
een kleurrijke reuzefop
speen of tutter die, telkens
zich een nieuwe schreeu
wer aankondigt, mee ver
huist naar de gelukkige ou
ders. Ondertussen staat op
deze tutter al nummer 50,
een gouden Drieske, ge
boekstaafd.
Absoluut
internationaal
Tien buitenlandse groe-
de eerste gezeten in het
tweede aanleiding kan ge
ven tot enige deining, is het
mij volkomen duister waar
om de groep deze bena
ming heeft gekozen.
De groep Zespól Tanca
Ludowego Lubliniacy met
zijn tweehonderd studen
ten van de universiteit Ma-
rii Curie-Sklodowskiej uit
het Poolse Lublin is in Sint-
Gillis geen onbekende
meer en zal tijdens de na
kende Drieskes Kerremes
beslist eenzelfde, misschien
nog verbluffender, in ieder
geval zwierig-wervelend
spektakel ten beste geven.
De Portugese Grupo
Folclórico da Regiao do
Vougo is nieuw en brengt
een spontaan zuiders, wat
zwoel-amoereus en uitgela
ten sfeertje mee. In het
land van herkomst be-
Marcel Oelbrandt van
Drieske Nijpers zorgde in
'74 al voor Wase volks
kunstverhuizingen (carine)
schouwt het ministerie van
kuituur deze volkskunstve
reniging zelfs als zijnde van
openbaar nut. En nu Dries
ke Nijpers vorig jaar ook
naar de Verenigde Staten
trok, mag op de Kerremes
van dit jaar natuurlijk geen
groep van dat land ontbre
ken. De Dr. Clinton Bor
der Folkdance Group komt
uit North-Carolina en Ken
tucky en is eigenlijk nog
opsplitsbaar in drie sub
groepen, alle drie o.l.v.
Clinton Border. De Crab-
tree Gap Cloggers (een ty
pisch Amerikaanse mouth-
filler) is er één van. dig
ging, weet Frie Noens, is de
typische bergdansstijl.
Clogs zijn houten klompen
met daaronder metalen
'taps' en de manier van
dansen zou een zekere ge
lijkenis vertonen met de
Ierse stepdansen, zonder
daarom al te kopiërend te
zijn. De groep uit Kentuc
ky is The Kentucky Chime
Cloggers en The Caroline
Cut-ups band staat voor
vier jonge mannen die ken
merkende folk music
spelen.
Van II tot 16 augustus
leven in de Sint-Gillisse
brouwerij dus! Warm aan
bevolen!
Leo DE BOCK
Sint-Gillis-Waas. Goedroen Van Eynde, de echtgenote
van William Van Acker die de eerste Drieskes Kerremes
bezielde, en de nieuwe groepsleider Roger Van Passel
(carine)
Brittannië tot de meest
vooraanstaande volks
kunstgroepen. Wat zij
brengen, is een kombinatie
van humor en danswaardig-
heid, een revival van oude,
rituele dansen, heidense
Drieske Nijpers terecht bij
de Gruppo Folcloristico di
Susa, een aanduiding die
nauwelijks nog verduidelij
king behoeft. Op hun re
pertoire staan dansen uit de
hele streek van Piemonte.
Woensdag 11 augustus
19.00 uur: receptie voor de verschillende buiten
landse delegaties.
20.15 uur: eerste voorstelling en daarna verbroede
ringsavond met gemeenschapsdansen.
Donderdag 12 augustus
14.00 uur: speciale voorstelling voor 60-plussers en
mindervaliden. 's Avonds treden enkele groepen
afzonderlijk op in de deelgemeenten De Klinge
(Parochiehuis), Meerdonk (Salegemkring) en Sint-
Pauwels (zaal Centrum).
karwats de vrouwen en handbooggilde Sint-Sebas-
meisjes deed gillen In- tiaan.
derdaad, Reintje (in de Deze piepel-de-zot-dans
persoon van. voorzitter zal binnenkort ook het
Chris Van Remoortel) Waasland veroveren, want
heeft de piepel-de-zot in in Atlanta (USA) staat hij
ere hersteld. De danspas- ondertussen hoog in de hit
sen werden terug aange- parade,
leerd en de groep mocht DE BeEr
het autentieke kostuum ge
bruiken van de aloude
Wie belangstelling heeft uur 's namiddags dertig
voor oude landbouwtrakto- dergelijke tuigen opge-
ren kan zondag 6 augustus steld. Ze zijn stuk voor
een kijkje gaan nemen in stuk tenminste twintig jaar
Sint-Niklaas (grens Temse- oud. Ook enkele huifkar-
Veile). Nabij de vooral in ren kan je daar in de Beeld-
verzusteringssteden ver- straat gaan bewonderen,
maarde Sint-Martens-La- (w.v.)
tem-Club staan vanaf drie
«ft niets (of toch bitter weinig) te maken met
rerse optochten, ommegancken, openluchtspe-
ibakken of markt-spelen. Het is inderdaad niet
t-Niklaas noch in Hulst, maar wel degelijk in
ika dat de lamp brandde deze keer! De volks-
f en volkskunstgroep Reintje Vos uit het Ste-
Kemzeke was voor veertien dagen over de
e plas». De Reintjes waren er te gast bij leden
mpathisanten van het Sacred Heart Choir, het
[dat vorig jaar mei in het Waasland was te zien
[horen. De dansers, het orkest, de ambachtslui
Doral de vendeliers van Reintje Vos stalen drie
n lang de show in het Elm Tree Theatre op de
Idtentoonstelling '82 in Knoxville Tenessee. Een
tot nu toe aan weinig of géén volksdansgroe-
t ons landje te beurt viel.
|r maakten de Vossen
■lijk) ook tal van
'sche uitstappen en
I voor een dans- en
lemonstratie bezoch-
enkele vermaarde
es.
de leden en sympathi-
van Reintje Vos die
hten of konden
:t toch nog steeds
Amerika eens te
een belevenis om nog
|over na te keuvelen,
italonië, Normandië,
misland» Zuid-Afri-
ook het Atlanta van
Luther King en de
;ee Indianen. Spijtig
is King dood, ver-
De Cherokee-in
n zijn uitgeroeid en in
•Afrika zijn de «thuis-
ontoegankelijk ge-
.voor toeristen
tje Vos laat het uiter-
,n. niet aan het dansend
Z1.° 6 komen en kijkt al-
uit naar de volgende
iering, de volgende
de volgende poppen-
j toorstelling, de volgen-
remière
jkde-zot
werd een welgevuld
frikaprogramma
de Reintjes tussen 10 en 23
juli. Onder begëleiding van
de gastgevers bezochten de
Waaslanders zowat alle be
zienswaardigheden in
Georgia, waarvan Atlanta
de hoofdstad is. Zo brach
ten de Reintjes onder meer
een bezoek aan Six Flaggs,
een reusachtig pretpark,
aan Cyclorama, een im
mense wandschilderij
waarop de Noord-Zuidoor
log wordt afgebeeld, de
reuzegrote rekreatiegebie-
den Callaway en Lookout
Mountain (dit laatste is de
vroegere verblijfplaats van
de Cherokees). Ook het
graf van de zwarte leider
Martin Luther King en Sto
ne Mountain, de grootste
granietblok ter wereld met
daarin gebeeldhouwd drie
plaatselijke legendarische
generaals (met een neus zo
groot als een volwassen
mens), kreeg belangstelling
van de reizehde en dansen
de Stekense Kemzeke-
naars. In plaats van Inkom
te betalen, «betaalden» de
Reintjes (sluw als ze zijn)
met een demonstratie van
enkele dansen. Bijna
steeds bleven de mensen
geïnteresseerd de Vlaamse
dansers gadeslaan, het ap
plaus was telkens enthou
siast, zeker toen de vendel-
zwaaiers hun nummertjes
ten beste gaven.
De Vossen keken met gro
te ogen naar de enorme
werkplaatsen van Delta
Airlines, de plaatselijke
vliegmaatschappij. Ook het
vliegveld van Atlanta is
«big»: het grootste van de
wereld namelijk. Hier ver
trekken zo'n 2.160 vluchten
per dag! Vertelt dat eens
in Deurne
Het hoofddoel van Reintje
Vos was echter de wereld
tentoonstelling in Knoxvil
le (Tenessee). Driedagen
stond de volksdansgroep
hier op de affiche in het
Elm Tree Theatre, een
soort amfitheater waar on
ophoudend talrijke attrak-
ties elkaar afwisselden.
Tussen de goochelaars, de
Canadese bands en het Ja
pans toneel door evolueer
den de Reintjes er dansend
over het enorme podium.
Onder de bewonderende
blikken van telkens hon
derden Amerikanen die
hun spontaan applaus niet
spaarden. Zeker niet bij de
adembenemende vendel-
zwaainummers. Reintje
Vos was op de Worldfair
trouwens zowat de enige
Belgische attraktie, want
ons landje was voor het
overige niet vertegenwoor
digd op de foor.
Op héél de tentoonstelling
waren trouwens «slechts»
een Een échte wereldten
toonstelling zoals wij ons
die voorstellen in de trant
van Expo '58was het niet,
veeleer een technische
worldfair met als onder
werp «Energie doet de we
reld draaien».
In dat prestigieuze Elm
Tree Theatre zorgde Reint
je telkens voor een vierde
lig spektakel: meiprogram
ma, oogstdansen. werfdan-
sen, en het traditioneel
winterprogramma. Dit al
les afgewisseld met enorm
toegejuichte vendelzwaai-
nummers. Ook de demon
stratie nadien van manden
vlechten en kantklossen
kreeg genoeg belangstel
ling. En de kant en de rie
ten mandjes vlogen de pan
uit: het ging als koekeb-
roodjes van de hand tegen
keiharde (en veel) dollars.
De kas van Reintje vaarde
er goed bij
Op deze Worldfair in
Knoxville (Tenessee) be
leefde de Waaslandse
volksdans- en volkskunst-
groep een primeur! Voor
het eerst werd er gedanst
met de Stekense Piepel (de
zot), zoals die vroeger voor
't muziek ging en met de