D ER EFFE Hl,
r KRANT
Dendermondes Amazing Grace
W> fp/^jw////
Orgel en Boergondische muziek
schitteren in Brugge vÈtSSctlti
Wolfgang Zerer
primus in
orgelconcours
JtstivaL»
VlaanDeren
■rrremn i hui ii
Honky Tonk Jazzclub:
J
BRT
RTBF 1
TF 1
23.00nL'encyclopedie audio-visuelle du cine
ma - Juiien Duvivier - 23 30 Prélude k la nuit
18 00 Emilie - 18 05 Sesamstraat - 18.20
Klein, klmein kleutertje - 18 35 Tunm Tha
ler jeugdreeks - 19 00 Jukebox - 19 07 Het
vrije woord. O C M W 's 19 37 Morgen
19 45 Nieuws - 20 10 De weerman - 20 15
Firepower avonturenfilm (1979) met Sophia
Loren. James Coburn, O J Simpson ea
21 55 Kappie Snavels wereld in woorden en
muziek humoristisch programma - 22 40
Nieuws en weerbericht tot 22 40
NED 1
13 00 - 18 20 - .18 58 Nieuws - 19 00 Avro's
Toppop - 19 50 Wie van de drie - 20 20 Nieu
we oogst - 21 37 Nieuws - 21 55 Politieke
partijen - 22 05 De Lempad van Bali - 22 50
Nieuws - 22 55 North Sea Jazz Festival tot
1.00
NED 2
13.00 Nieuws tot 13 05 18 44 Be re boot
18 49 De Hulk - 19 41 Politieke partijen
20 00 Nieuws - 20 27 Te land, ter zee en in de
lucht spelprogramma achteruitrijden
21 20 Aktua TV - 21 55 10 32: Nederlandse
thriller (1966) met Luida Christian, Bob de
Lange, e.a - 23 35 Nieuws tot 23.45
17 30 Onem - 17 45 3, 2,1 contact - 18.15
Cine-vacances - 18 45 Faites vos jeux-vacan-
ces - 19.00 Antennes-oir - 19 25 weerbericht
- 19 30 Nieuws - 19 55 Un homme, une ville -
20 55 Love zedenstudie (1969) met Alan
Bates. Oliver Reed. Glenda Jackson e.a -
22.55 Nieuws en weerbericht tot 234 15
RTBF 2
14 00 Teletekst - 18 30 Overname RTB-l tot
19 30 - 19.30 Nieuws - 19 55 Overname
RTB-l
RTL
11 45 Les voyages de Tortillard -12.00 New
York Police Department - 12 30 Nieuws -
12.40 Haute tension tot 13 30 - 18 45 Sophie
la sorcière - 18 58 Le coffre-fort - 19 00
Nieuws - 19 27 Le coffre-fort - 19.30 Jouons
ensemble - 19.58 Le coffre-fort - 20 00 Le
riche et le pauvre- Amerikaanse reeks -
21.00 La furie des Kyber: koloniale oorlogs
film (1970) met Peter Lee Lawrence. Alan
Steel. Carina Monti e.a - 22.30 Weerbericht -
22 35 Le monde a vemr
12.30 Trois mats pour l'aventure tv-reeks -
13.00 Nieuws - 13 35 L'homme de l'Atlantide
tot 14 20 - 16.55 Corque- vac an ces - 18 25
Mathias Sandorf - 19 20 Gewestelijke aktua-
liteiten 19.45 Encore des histoires - 20 00
Nieuws - 20 35 Variété, variété: Gala «Con-
sócrations.. Midem '82 - 21.35 Les aventures
de Caleb Williams, tv-reeks - 23 10 Nieuws
A2
12 15 La vérité est au fond de la marmite -
12.45 Nieuws - 13 35 Les arpents verts -
14 00 Aujourd'hui la vie 15 OO L age de
C na tal - 15 55 Sports été - 18 00 Ree re A2 -
18 40 Flash acutalite8 - 18 50 Des chiffres et
des lettres 19 20 Gewesteüjke aktualiteiten
- 19.45 Tekenfilmpjes - 20.00 Nieuws - 20.35
Les confessions du chevalier d'industrie Fe
lix Krull tv-reeks - 21 35 Apostrophes -
22.50 Nieuws - 23.00 La barricade du pont
du jour historische rekonstruktie (1977)
met Anioée Alvina, J Luc Bideau e.a. tot
0.30
FR 3
19 10 Nieuws - 19.20 Gewestelijke aktuali
teiten 19.40 Jeugdprogramma - 19 55 n
était une fois l'homme - 20.00 Les jeux de
l'été 20 35 Le nouveau vendredi 21.35
L'agonie de l'aigle Sterven op St Helena, het
eiland van de trage dood - 22.30 Nieuws -
ARD
10.00 Nieuws - 10.03 Dalli Dalli: spelpro
gramma - 11.35 Dancin' - 12 00 Umschau
12 10 Kennzeichen D - 12 55 Persoverzicht -
13 00 Nieuws tot 13 15 - 16.15 Nieuws -
16.20 Mit dem hering schwand der reich-
tum dok. over de haring vroeger en nu -
17.05 Munchen in rock - 17 50 Nieuws -
18 OO Stnchweise heiter - 18 10 Brasiliam-
nche legende - 19 15 Hier und heute 20 00
Nieuws - 20.15 Affare Macomber dramati
sche film (1946) met Robert Preston, Joan
Bennett. Gregory Peck e.a - 21 45 Kriegsge-
r'angene frauen - 22 30 Tagesthemen - 23 00
Die Sportschau - 23 45 Das eine glück und
das andere: dramatische tv-film - 1 55
Nieuws
ZDF
10.00 Overname D-l tot 13 15 - 14 57 Pro
gramma-overzicht - 15 00 Nieuws - 15 03
Fe rien programma fur kunder - 17 00
Nieuws - 17.08 Télé-illustrierte - 18.00 Meis
terszenen der Klamotte - 18.20 Western von
gestern - 18.57 Programma-overzicht -
19 00 Nieuws - 19 30 Auslandsjournal -
20 15 Derrick: pohtiereeks - 21 15 Tegt-
meier klart auf - 22 00 Heute-joumal - 22 20
Aspekte kultureel magazine - 23 05 Edgar
Wallace die bande des schreckens detective
film (1960) met Joachim Fuchsberger, Karin
Dor e.a. - 0.30 Nieuws
Terwijl het tweede deel van de eerste week
van de 19de Brugse Internationale Muziekda
gen nog voorbehouden was voor het orgel en
de reeks «Luister naar Boergondië», begon
het Festival nadien een aantal koncerten met
de nadruk op Haydn en op de polyfonie
Het Adrian Willaert-Ensemble uit Frei
burg koncerteerde op woensdagavond 4
augustus in de gotische zaal van het Mem-
lingmuseum met een programma «Muziek
rond Keizer Maximiliaan I» Vier komponis-
ten, verbonden met de keizerlijke entoura
ge, kwamen aan bod H Isaac, H Finck, P.
Hofmayer, en L. Senfl Waar we de avond
tevoren overwegend hoofse muziek en lie
deren ten gehoren hadden gekregen, was
het programma van het Freiburgse ensem
ble veel meer verscheiden: staatsmotetten,
treurige liefdeliederen, een loflied op de
kunst, hekel- en filosofische liederen en
jacht- en volksliederen Een diversiteit die
ook tot uiting kwam in de instrumentale
nummers Het vokale ensemble klonk kohe-
rent, terwi|l het instrumentale deel zeer
evenwichtig en fris werd uitgevoerd Het
opgetogen publiek kreeg als toegift nog
twee bijzonder plezierige liederen van
Adrian Willaert
Op donderdag 5 augustus was de tweede
orgeltrip géprogrammeerd; deze keer te Ich-
tegem met Odile Bailleux en te Moere met
Jean-Claude Zehnder, allebei juryleden van
de orgelwedstrijd. Het programma te Ichte-
gem was zeker niet spektakulair maar was
wel zeer verscheiden op stylistisch vlak; een
mooi koncert op een mooi klinkend orgel.
De Zwitser Zehnder had gekozen voor een
eerder gemakkelijk sukses; het werd een
demonstratie van zijn eigen kunnen en van
de mogelijkheden van het orgel, meer dan
een echt uitgebalanceerd koncert. Toch
boeiend.
Eén van de vijf grote tema's van dit
festival te Brugge was de muziek van Alles-
sandro Stradella, dit ter gelegenheid van het
300ste sterfjaar van deze Italiaanse musi
cus. Er was een sonata op zondag, maar de
herdenking gebeurde vooral vorige vrijdag
6 augustus met het oratorium San Giovanni
Battista. Dit tweedelig oratorium (libretto
van Abate Girado Ansaldi) voor vijf solis
ten, koor, concertino en concerto grosso
bleek een uitermate boeiende komp>ositie.
Hoewel het Westvlooms Vokaal Ensemble
slechts vier van de 53 nummers voor zijn
rekening had te nemen, toch liet het een
goede indruk Ook het Orchester der Capel-
la Clementina speelde vlekkeloos, vooral het
concertino was bijzonder puik. Het stond
onder de leiding van Helmut Muller-Bruhl.
De meeste von de 53 nummers waren reci
tatieven en aria's van Johannes, Salome en
Herodes; veel minder werk was weggelegd
voor de raadsheer en Herodias. De prestatie
van de vijf solisten was niet altijd homogeen
te noemen. Herodias werd vertolkt door de
sopraan Elfie Gubitzer met een mooie, voor
dit werk geschikte stem. Barbara Schlick als
Salome was naar onze mening nogal onge
lijk in haar prestatie; in de ene aria weinig
expressief, m de andere prachtig gekleurd.
De alt Andrew Dalton, Johannes, miste
kracht maar presteerde toch niet onaardig.
Tenor lan Thompson als raadsman be
schikt over een zeer warme, zuivere stem.
Minder opgetogen waren we over de bas
Ulrich Studer: zijn stem scheen met erg
overtuigend en ritmiek scheen niet zijn
sterkste kwaliteit te zijn Later bleek echter
dat hij ziek was maar toch wou blijven
doorzingen om de avond niet in duigen te
laten vallen.
Het koncert van zondag was voorbehou
den aan Italiaanse concerti en Maria-ge-
zangen Uiteraard in de Onze-Lieve-Vrou-
weker. De Cajsella Clementina uit Keulen,
ook nu weer gedirigeerd door Helmut Mul
ler-Bruhl, vertolkte de «Sonata di Viole D»
van Stradella, een werk dat ons maar ma'ig
kon bekoren. Het tweede werk, «Concerto d
voor hobo, strijkers en basso continuo» van
Tomoso Albiboni, sprak ons veel meer aan.
We hebben zelden een mooiere hoboklank
gehoord don deze van Hans Peter Wester-
mann. Eveneens zeer mooi was het «Con
certo F voor fluit, strijkers en basso conti
nuo» van Guiseppe Sammartini.
Solist op blokfluit Konrad Hünteler, lid
van de Capella Clementina, toonde zich een
heel begaafd, stylistisch virtuoos. Er werden
ook twee werken uitgevoerd voor sopraan,
strijkers en continuo. Een Salve Regina van
Pergolesi en een van Leonardo Leo De
sopraanfxirtij werd gezongen door Barbara
Schlick, daags voordien al te horen in de
Salome-partij van het Strodella-oratorium.
Na afloop van het koncert kreeg deze
zangeres een minutenlange staande ovatie
van het publiek, iets wat we in Brugge nog
maar zelden meemaakten. Maar prestatie
was dan ook fenomenaal geweest: stijlvol,
genuanceerd, virtuoos, vlekkeloos.
Een Monteverdi-avond ontbreekt zelden
in Brugge Uit Selva Morale e Spirituale
hoorden we maandag in de Sint-Jacobskerk
concerti en psalmen Uitvoerders waren de
sopranen Emma Kerkby en Monika Meier-
Schmid, het Kammerchor van Stuttgart en
leden van de Capella Clementina; de leiding
berustte bij Frieder Bernius. Deze keuze uit
de Venetiaanse produktie van de komponist
werd een echte meevaller. Naast drie solo
nummers (o.a. het perfekt vertolkte «Confi-
tebor») kregen we één vierstemmig, drie
vijfstemmige en twee achtstemmige koor
werken. Emma Kirkby toonde zich weer
eens één van de allerbeste sopranen te zijn
voor dit soort komposities; hetzelfde kan
niet worden gezegd van Monika Meier-
Schmid, ze heeft weliswaar een zeer mooie
stem, naar deze is toch minder geschikt
voor muziek uit deze periode. De instrumen
tale begeleiding was vrij homogeen en gaaf.
Het Kammerchor Stuttgart stapelde echter
teveel slordigheidjes op en was interpreta
tief niet altijd erg gelukkig. Voor het opgeto
gen publiek kon er een herneming van het
«Confitebor» bij als toegift
The Consort of Musicke onder leiding van
Anthony Rooley, die ook voor de begelei
ding op luit en chitarrone zorgde, vertolkte
dinsdag Italiaanse en Engelse madrigalen.
In het eerste deel was werk geprogram
meerd van Sigismondo d'lndia, in het twee
de van John Ward. Vijf- en zesstemmige
komposities wisselden af met solopartijen
waarin alle zangers hun kunnen konden
tonen. Het vokale gezelschap bestond uit
de sopraan Emma Kirkby, de mezzoso
praan Evelyn Tubb, de alt Mary Nicholls, de
tenoren Joseph Cornwell en Andrew King en
de bas Richard Wistreich. Ze toonden zich
prima vokalisten; alleen de alt viel nogal
zwak uit in dit gezelschap. Alhoewel bas
Richard Wistreich zijn partijen echt voortref
felijk zong, toch kon hij ons een Martyn Hill
of een Stephen Varcoe niet doen vergeten.
Anthony Hooley bleek een sober maar erg
goed luitist als begeleider Wij zouden deze
Brit wel eens als solist willen horen optre
den. De engelen van Memlings schilderijen
moeten in de zoal ernaast wel opgekeken
hebben, toen zij deze hemelse muziek en
hemelse stemmen hoorden vanuit deze
aardse kontreien!
L.
De 7de Internationale Orgelwedstrijd
werd vorige zaterdag te Brugge besloten
met de finales voor orgelpositief en groot
orgel De grote revelatie werd de Duitser
Wolfgang Zerer, die zowel de eerste prijs als
de prijs von het publiek voor groot orgel
kreeg; hij werd ook de eerste laureaat in de
wedstrijd orgelpositief met een tweede prijs.
De finale van het positief in het Provin
ciaal Hof telde vier finalisten. Het opgelegd
werk wos de Negende Fantasie van O
Gibbons. Hier werd géén eerste prijs toege
kend; de tweede ging zoals gezegd naar de
Duitser; G. Bierling en J. Finney deelden de
derde prijs en de Amerikaanse M. Graveline
mocht een aanmoedigingspremie ontvan
gen. Slechts 8 deelnemers hadden inge
schreven voor deze wedstrijd, de eerste die
in Brugge werd ingericht.
Het groot orgel kende heel wat meer
kandidaten; een zestigtal orgelisten uit 14
landen (3 Belgen) probeerden in de gunst
van de jury en publiek te komen Twaalf
musici drongen door tot de halve finale,
onder hen onze landgenoot Lieven Strobbe,
organist van de Brugse Sint-Baafskerk. De
jury weerhield er vijf voor de finale van
zaterdagavond in de Sint-Gilliskerk. Ze
speelden allen de «Fantazie en Fuga in G-
moll» van Bach en het «Concerto in d-dur»
van Haydn.
Behalve de prijs van het publiek, kreeg
Wolfgang Zerer ook de eerste prijs van de
jury De tweede prijs was ex aequo voor
Guido Mayer (Oostenrijk) en Heinz Smits
(Nederland), de derde ging naar Masaaki
Suzuki (Japan) en de vierde werd toegekend
aan Gilles Harle (Frankrijk). Er werden ook
zeven eervolle vermeldingen en aanmoedi
gingspremies toegekend: Lieven Strobbe
behoorde er bij.
De wedstrijd van 1983 is voorbehouden
aan klavecinisten; in 1984 komen de en
sembles en de melodie-instrumenten aan
bod en in 1985 is het opnieuw de beurt aan
het orgel.
L.
l\v LJ Bijvoegsel aan
1 p De Voorpost van S augustus
-1 met TV-programma's van 7 augustus tot 13 augustus
The Crescent City Dreamers, Honky Tonks tweede huisorkest
Verdacht of niet, de club ging
vooruit,
het i li
Nu gaat er toch de korst af, dacht
papa Leon Heuvinck, toen hij zijn tel
gen hoorde tekeer gaan in zijn bloedei
gen kelderverdieping. Die kerels vliegen
hier buiten, zei hij en voegde de daad
onmiddellijk bij het woord. Tot groot
geluk van de latere Honky Tonkers
stuurde hij het ganse kakofonisch ge
zelschap de hort op en sloot ze
weg in een van de
oude Dendermondse
bastions. De muren
zijn er anderhalve
meter breed en de buren
hoefden geen was meer
in hun gevoelige oren te
stoppen. Hier konden die
muziekfanaten zoveel
lawaai maken als ze wilden
en papa Leon hoefde niet
meer met een beschaamd
hoofd onder zijn groen hoedje
op straat te lopen.
In het begin waren er dus den
Bert en de Piet, de Mon en de
Lajos, de Miel en nog
verschillende anderen, waarvan
sommigen al sneller gingen
dan ze gekomen waren. In den
beginne was er dus de Jeggpap
en uit de Jeggpap ontstond de
Honky Tonk Jazzclub en daaruit
sproot dan weer het jazzfesti
val voort. Na Jeggpap zagen we
ook nog The Occasional Jazzband,
later veranderd in The Crescent
City Dreamers en The Train J.B. op
het podium verschijnen. De eerste
formatie is zowat een tweede
huisorkest geworden en The Train
met Lajos Van Peteghem en Dirk
Burssens behoort zowaar tot het
Dendermondse patrimonium.
De brave scouts werden intussen uit de
kazematten van de Leopoldlaan ge
jaagd en hun lokalen omgetoverd tot
een gezellige, kleine kroeg met een
vloer van aangestampte aarde, een
minuskuul podium en een indrukwek
kende toog. Men zag dus direkt waar
op het vooral aankwam. Terwijl de
Jeggpappers ondertussen vrijwel alle
braderijen van de streek onveilig maak
ten met hun rauwe klanken, vormden
zij rond zich een kring van trouwe
supporters die elk liedje op een onmen
selijk gekrijs onthaalden zodat de ge
wone omstaanders ervan overtuigd
waren dat hier een beestig goed orkest
aan de bak was. Deze eerste aanhan
gers zouden zelfs nog navolging krij
gen in latere jaren. The Yelling Girls
vormden gedurende enkele maanden
een vaste jeugdbende in de bunker, tot
wanhoop van diegenen die fijntjes naar
de muziek kwamen luisteren. Annie,
Viviane en Rita vormden zowat het
Mare De Backer
basistrio dat het zelfs eens gewaagd
heeft om op de wankele tafeltjes van
Honky Tonk voor go go girl te spelen
tot één van die houten dingetjes finaal
in tweeën spleet. Uit met de
Eigenlijk waren
we nog
ledenbestand
groeide en de instal
latie werd met het jaar beter. Elke week
werden er koncerten gegeven en af en
toe kwam de Jeggpap ook nog een hart
onder de riem steken. Honky Tonk
werd een begrip in de streek en «le tout
Termonde» was er op zaterdagavond
te vinden tot groot jolijt van een glun
derende voorzitter Bert die momenteel
erevoorzitter gebombardeerd is.
In de zomer van 1970 zaten er dan
tijdens een lange zwoele nacht, om
huld door slierten van Blauwe Bastos
en Groene Michel in Dendermonde
kleinste cafeetje enkele dromers. Zij
verstoutten zich zowaar het woord
jazzfestival te opperen. Bert wist waar
over het ging want die had met Mon en
Piet nog Comblain-La-Tour meege
maakt met bolhoed en al. De andere
was wel eens naar Bilzen geweest en
degenen die van niks wisten hadden
nog veel praat. In een algemene eufo
rie werd afgesproken om er eens ten
gronde over te vergaderen, met als
resultaat dat Dendermonde nu terecht
het jazzmekka van Vlaanderen is ge
worden door de kombinatie van drie
elementen; Jeggpap, Honky Tonk en
Jazzfestival. Voor haar degelijke wer
king werd de club zelfs door de zeer
kritische Dendermondse perslui
met de jaarlijkse persprijs
bedacht. Het werd me het
feestje wel.
De bunker zelf werd af en
toe eens opgefrist, voorzien
van nieuw sanitair, betere
verluchting enzomeer. De
Jean Steeman speelde de
hellehond aan de toegang
en binnen wuifde Mon
elke week opnieuw met
zijn wijsvinger naar
de goede orkesten die er
mekaar afwis
selden. Legendarische
avonden heb
ben we er beleefd met
o.m. The Dutch, Swing
College Band, Max
Collie's Rhythm Acec
(tien man in de
zaak), een
formidabele Yara-
Yara Jazzband
uit Australië en
zoveel meer.
De kranen liepen,
het geld rinkelde
in Fernands
kassa. Laci en
co zorgden
voor uitgelezen orkesten en de
mannen achter de bar hadden geen
tijd om uit te blazen
Af en toe werd wel eens van
sekretaris verwisseld, maar deze keer
hebben ze de ware Jacob gevonden.
Met die sekretarissen is het precies
altijd wat een probleem geweest.
Dwarsliggers waren er ook al bij. Zij
hebben natuurlijk meest werk en heb
ben dus meest noten op hun zang.
Gelukkig zingt de huidige pennescher-
per alleen maar héél laat, zodat wij
tijdig kunnen ontsnappen als de eerste
symptomen van een optreden duidelijk
worden. De broeders Scholliers en
Briek Cooreman die houden het echter
vol tot het bittere eind. Naast hen de
stoof en voor zich op tafel een reeks
pinten om «u» tegen te zeggen.
Dat is het leven in de bunker, waar
iedereen alleman kent, waar de orkes
ten smeken om te mogen terugkomen,
waar vedetten worden gemaakt en
verguisd, waar zelfs over voetbal wordt
geklapt. Het kan er rumoerig en wulps
aan toe gaan, stil en vredig, melancho
lisch ook. Honky Tonk blijft «an ama
zing grace»!
bezig over het
prille begin van de
bunker. De Jeggpapaanhang
groeide maar en de
bunker werd te klein. «Een muur weg
kappen», opperde er een optimist en
enkele dagen later werd de beuk tegen
de wand gezet. De versterkte pijp werd
nog eens zo lang en nu was er plaats
voor zo'n kleine honderdvijftig mensen.
We hebben er al veel meer ingeperst,
maar met zo'n honderdvijftig is het nog
draaglijk. Uit die allereerste periode
herinneren we ons zelfs nog een fa
meus optreden van «The most sensa
tional en only original Complex Sin
gers», een kei van een groep die toen
negro's probeerde te zingen. Luc Van
Hoeteghem was er ook bij, Guy Ghijs-
brecht, André Binon, Marc Van Hoe
teghem en uw dienaar.
Ze zijn geen tweede keer moeten
komen...
De Honky Tonk Jazzclub vzw was
ondertussen zowot aanvaard door de
meeste Dendermondenaars, hoewel
mijn vader het toch maar een verdach
te kroeg bleef vinden