iperensemble «Religioso» Dendermonde: n ensemble met toekomst eelt muziek uit het verre verleden alleke Step telt tentoon in jn geboortehuis Tsjechische etsen te Dendermonde Karei Goovaert en de Vlaamse Ardennen De Voorpost - 20.8.1982 Onze optredens aan de Belgische Noordzeekust stonden dit jaar onder de bescherming van Kerk en Toerisme Kust, Dienst Kuituur, Stedelijke Kultu- rele Raad Dendermonde, V.V.V. Diesnt voor Toe risme Dendermonde. Is uw ensemble zinnens zich verder te specialiseren en welke zijn de toekomst plannen? Expo Culturele Centrale Den dermonde organizeert een tentoonstelling van Tsjechoslo waakse etsen van o.m. Demel, Jani- cek, Kulhanek. Opening vrijdag 3 sep tember om 20.00 uur in de Rijksbasisschool te St-Gillis-Dendermonde De tentoonstelling is verder toegankelijk op zaterdag 4 sept, van 10.00 tot 12.00 u. en van 14.00 tot 17.00 u. en van 19.00 tot 21 00 u. Zondag 5 sept, van 14.00 tot 20.00 u. Hoe komt het dat Tsje chische grafiek door het grote publiek dikwijls als «schoon» ervaren wordt. Hun kunst is doorgaans niet vormvernieuwend of experimenteel. Voor sommige werken van Anderle en Janicek zou men dit kunnen betwis ten. In de regel kan men Tsjechische grafiek ech ter traditionele kunst noemen. Dit wordt ech ter nog geaccentueerd door de ambachtelijke techniek. Daarenboven kan men zich uiteinde lijk moeilijk van de in druk bevrijden dat er er gens een artistiek gor dijn bestaat tussen Oost en West, dat niet volle dig ondoorzichtig is, maar veel vervormt. Iets maakt het moeilijk om hen volledig op te nemen langs de kunstmeri diaan, die weliswaar on rechtlijnig de artistiekev kosmos, van wat men het Westen noemt, rich ting geeft. Slechts wei nig onder hen spelen niet in op de surrealisti sche vormentaal. Bij de genen die pogen eraan te ontsnappen blijft men sporen vinden van deze vooroorlogse kunststro ming, die meer een lite rair genre was dan een vormvernieuwing. De nieuwheid van het sur realisme lag in de durf om het onderbewustzijn in beeld te brengen. Kenmerkend nu voor de Tsjechische grafiek is dat velen van de tentoon stellende kunstenaars erin slagen om het sur realisme te herbronnen en een meuwe zeggings kracht te geven. We me nen dat dit enerzijds een gevolg is van de Cen- traal-Europese traditie om sprookjes te illustre ren en anderzijds een reaktie is op een gewij zigde 80ciopolitieke con text met kulturele impli- katies. (Overgenomen uit «8 Tsjechoslowaakse grafici»-tekst van Wil lem Elias.) Morgen zaterdag 21 oogst wordt de tentoonstelling van werken van kunstschilder Karei Goovaert te 16 u. in het Affligems Kultureel Centrum geopend De veertiger Goovaert voltooide wel zijn middelbaar onderwijs in de hoofdstad, maar op het vlak van de plastische kunsten is hij grotendeels een autodidakt alhoewel hij wel een kursus reklametekenen volgde in Namen. Een tijdlang verbleef hij in Afrika: Zaïre. Burundi en Rwanda meer bepaald Tijdens de auto loze zondagen in 1973 begon hij te tekenen en te schilderen. Uitgesproken figuratief schilder bekoort hem vooral het wisselend landschap van de Vlaamse Ardennen dat hij, in tegenstelling met abstrakte schilders, duidelijk op doek brengt zonder echter een fotogra fische weergave na te streven. De dingen die hij ziet verwerkt hij immers zelf, interpreteert ze en komt aldus tot een werk gekenmerkt door diepte, reliëf, licht en sfeer, zonder enige extravagantie of gekom- pliceerdheid. Goovaert schildert vooral het eigen milieu, het midden waarin hij leeft, weelderig, wis selend, maar steeds bezienswaardig. Ieder hoekje bekoort hem als een tintelende belofte doch wat noch mooi noch harmonieus is hoort er niet bij. Telefoon- of elektriciteitspalen, betonafsluitingen en kabels worden gewoon geabstraheerd. Het poëtische met beekjes, wilgen, met de mens vergroeide hoevetjes boeit hem des te meer. Met centraal dan de mens die de natuur eerbiedigt en tot recht laat komen. Begenadigd kunstenaar als hij is weet hij vaak te ontroeren en nodigt tot dromen uit waarbij hij tracht dat wat dreigt te loor te gaan vast te leggen voor ons allen. U kan zijn werk gaan bekijken tot en'met zondag 5 september op zaterdagen van 14.30 u. tot 20 u. en op zondagen van 11 tot 13 u. en van 14.30 u. tot 20 u LH Het ensemble Religioso tijdens de uitvoering. Wij wensen vooral verder te gaan op de ingeslagen weg en ons verder toe te leggen op de uitvoering en interpretatie van de oude muziek, dus uiteraard go tiek, renaissance en vroeg- barok. Wat de onmiddellijke toe komstplannen betreft is er natuurlijk de open-lucht mis ter gelegenheid van de Dendermondse Begijnhof feesten in samenwerking met de Sint-Gregoriusgilde onder leiding van Marcel Defleur. Waarschijnlijk eind sep tember geven we een kon- cert in het Dendermondse stadhuis. Rond Kerstmis is er dan ons kerstkoncert in een of andere kerk in het Dendermondse. de juiste plaats is nog niet precies vastgelegd. Volgend jaar zullen we een koncerttoernee maken sa men met de internationaal bekende katedraalorganist uit Brugge. Roger Deruwe. we leerden hem vorig jaar kennen tijdens het optre den in de Brugse katedraal. Op het programma staan komposities voor orgel en kopers. Ditzelfde program ma zal ook uitgevoerd wor den tijdens het koncerten- r«ctival te Knokke-Heist. Uiteraard zullen we probe ren dit koncert ook in eigen streek te brengen. Een koncert in samenwer king met de gekende Brug se «Scola Gregoriana» van Roger Deruwe ligt ook in het vooruitzicht. Heel binnenkort verwach ten we ook de bevestiging van ons optreden op 21 juli 1983 in de Koekelbergse Basiliek, ter gelegenheid van het Te Deum op de Nationale Feestdag, dit in aanwezigheid van de Ko ninklijke familie. Het jaar nadien (21 juli 1984) zou den we de nationale feest dag luister bijzetten tijdens het plechtig Te Deum voor de Zeemacht in de H.H. Petrus- en Pauluskerk van Oostende. We zijn ook aangezocht op te treden in Utrecht tijdens het jaarlijks «Holland Fes tival Utrecht Oude Mu ziek», tijdens de laatste week van augustus of de eerste van september vol gend jaar. Wat is het aandeel van de koperensemble in de open luchtmis tydens de Begijn hoffeesten? We proberen bij deze gele genheid met drie punten rekening te houden: het moet feestelijke muziek zijn, het feest gaat door in de open lucht en de muziek moet min of meer aange past zijn aan de omgeving waar we spelen (het 13de- eeuwse begijnhof). We hebben dan ook volgende komposities geprogram meerd: - «Royal Fanfare» van Jos- quin des Prés (1450-1521) - «Trumpet Tune» en «Trumpet Voluntary» van Henry Purcell (1659-1695). - «Honie-Sucle» van An thony Holborne (7-1602), - Voorspel op het motet «Jubilato Deo» van Orlan do di Lasso (1532-1594) ge zongen door de Sint-Gre goriusgilde onder leiding van de heer Marcel Defleur. Wij menen dat dit koperen semble «Religioso» zich in zijn nog jonge bestaan een stevige reputatie heeft we ten op te bouwen. De reeds gedane en de al geplande optredens bewijzen dit ten overvloede. Hoeft het dan gezegd dat de pastoor van de Grembergse Sint-Mar- garetakerk, e.h. Verkissen, zich niet weinig fier voelt een dergelijk muzikaal ge zelschap in zijn kerk een thuishaven te kunnen ga randeren? In deze kerk be sluiten zij trouwens hun zo- meroptredens op 18 sep tember om 19 uur. We zijn er zeker van dat wij u nog menig optimistisch bericht over dfcze groep zullen mo gen aankondigen. L. Vuile Mong in Haaltert Op zaterdag 18 septem ber 1982 komt de teater- groep Vuile Mong en zijn Vieze Gasten naar Haaltert met een optre den in een tent op de Dreef (parking voetbal plein RC Haaltert). Programma: Kinderprogramma om 15 uur: «Het Vre- aesDos». Avondprogramma om 20 uur: «Zoo is 't... en niet anders» Kaarten aan 30 en aan 100 fr. Dit is een organizatie van Oxfam-Wereldwin kel Haaltert. CSC Haal tert en VZW De Spin, met medewerking van het Bestuur voor Jeugd- vorming. oor nac ïchre vorige maand onze Belgische Noordzeekust als uitvalsbasis hadden gekozen voet-, fiets- en andere tochtjes, hadden we er natuurlijk rekening mee gehouden die bekenden tegen het lyf te lopen. Toch waren we lichtelijk verbaasd er muzikale nbles van by ons, uit onze Dendermondse kontreien, aan te treffen. Uit de folder k en Toerisme» vernamen we dat er in verscheidene Vlaamse badplaatsen missen hiisterd werden door het koperensemble Religioso uit Dendermonde. Toen we, tm [gekeerd in het «gewone» leven, ook op de affiche van de Begijnhoffeesten hun naam rh ield zagen, leek het ons de hoogste tyd voor een korte babbel met Luc Van Den ck, leider van het gezelschap. Wij dus naar de Lindekenstraat 8 in Lebbeke, voor ;ennismaking met de leider van het jonge koperensemble Religioso. erjo- wanneer is het kope- emble ontstaan? is begonnen in de Sint- aretakerk van Grem- Kgfl :n in 1978. Ik ben daar list en ter gelegenheid «n of andere plechtig- in de kerk luisterden 'e 1 et orgel en trompet de iristieviering op. Wat kwam daar nog een Erer hompet bij. Het om met een echt en- Ie te starten kwam ik een voorstelling bij- de te Gent in de On- aarti eve-Vrouw-St.-Pie- erk. Het liedboek gt Jubilate» werd er lalle jesteld door het Lem- instituut onder leiding P. Schollaert. Het ko- 31 asemble van het Lem- anstituut, bracht er en tussenspelen ten re en het begeleidde de volkszang samen liet orgel, iieviidee om eveneens met >ogh dergelijk gezelschap te 219 cn begon te broeien en egon te zoeken naar enkele goede muzikan- In het begin heel een- lig en een beetje op de crgrond speelden we len van Johann Sebas- Bach en het voorspel iet slotlied. Van een i voor ons gezelschap toen nog geen sprake, e tijd kon ik het koper- pnble nog niet met het Sflchiaal zangkoor, het Margaretakoor, laten inwerken wat altijd droom was geweest it het ensemble op het lal speelde, waar ik als ist musiceer, en het vooraan in de kerk onder de leiding van mmalige onderpas toor e.h. De Vidts. En de definitieve start? Het eigenlijke begin kun nen we situeren rond Pasen 1980. De naam «Religioso» kwam er met Pinksteren van datzelfde jaar. Toen onderpastoor e.h. De Vidts te Lokeren benoemd werd. heb ik sinds het begin van het werkjaar 1981-1982 de leiding van het koor op mij genomen. Dan kreeg het koperensemble ook zijn plaats vooraan in de kerk. bij het koor. en nu vormen ze één geheel bij de uit voeringen ter gelegenheid van hoogdagen. Het kopergezelschap kreeg zo enige bekendheid en werd op 5 januari van dit jaar erkend door de Stede lijke Kulturele Raad van Dendermonde. Wat omvat het repertoire en waarom precies worden klassieke en religieuze kom posities uitgevoerd? Doordat het koperensem ble gedurende het hele jaar de kerkelijke diensten op hoogdagen verzorgt, heeft het automatisch al een reeks religieuze en klassie ke werken op zijn repertoi re, onder andere anonieme komposities en werken van oude meesters als Josquin des Prés, Giovanni da Pale- strina, Michael Praetorius, M. Vulpius, Pitoni. Orlan do di Lasso, S. Calvisius, Hans Leo Hassler. Johann Sebastian Bach, Giovanni Gabrieli, Johann Pachel- bel, Henry Purcell, Fran cois Couperin, Arcangelo Corelli en andere. Met religieuze en klassieke werken bedoel ik vooral werken uit de gotiek, de renaissance en de barok. Een eerste reden waarom we vooral werken uit deze periode spelen, is dat deze muziek het meest geschikt is voor kopers, wat niet wil zeggen dat we geen kompo sities uit latere periodes uit voeren. Een tweede reden is dat de muziek uit die periode mij het meest aanspreekt. Dit zijn immers belangrijke pe riodes in de muziekgeschie denis. gaande van het ont staan van de polyfonie in de gotiek tot de hoogbloei in de barok. Aldus bezit deze periode een onuitput telijke bron van variatie en een onmetelijke schat aan rijke muziekliteratuur. De moeilijkheid bij het uitvoe ren van deze muziek schuilt in de interpretatie, d.w.z. het produceren van het ei gen karakter en de specifie ke muzikale struktuur van deze muziek. Het is precies dit repertoire dat de naam van het kope rensemble bepaald heeft. «Religioso» is immers een muziekterm die «religous, geestelijk» betekent. Hoe is het koperenscmble samengesteld? Het ensemble is eigenlijk een kwintet bestaande uit vijf spelende leden en een dirigent. - Alain Van de Velde: trompet - Hans Scholliers: trompet - Luc Wielandts: hoorn - Geert Vercauteren: bazuin - Philip Windey: tuba. Al deze leden hebben mu- ziekakademie gevolgd. Eén ervan is nog student aan ensemble Religioso. het Lemmensinstituut van Leuven, een ander studeert aan het Koninklijk Vlaams Muziekconcervatorium te Antwerpen. Onder deze le den heerst een voortreffe lijke geest van samenwer king, want niet alleen mu ziekstudies zijn belangrijk, even belangrijk zijn inzet, enthoesiasme en samen werking. Het zijn allen jon ge muzikanten die leven voor de muziek. Beschei den als hij is, vergeet de leider, Luc Van Den Broeck. te vermelden dat hij organist is. muziekpeda goog en koorleider. Hij heeft gestudeerd aan het Koninklijk Muziekconser vatorium te Brussel. Welke zijn de voornaamste aktiviteiten geweest tot op heden? Zoals ik reeds eerder zeg de. is de belangrijkste akti- viteit van het gezelschap het opluisteren van de plechtige erediensten ter gelegenheid van hoogda gen in de Sint-Margareta- kerk in Grembergen. Daar naast hebben we ook in andere, grotere en kleinere centra eucharistievieringen opgeluisterd. Vorig jaar waren we te gast in de H. Margaretakerk en de St.- Antoniuskerk te Knokke- Heist. in de Brugse St.- Salvatorskatedraal. in de St.-Petrus- en Paulusbasi- liek te Dendermonde en in de H.-Kruiskerk te Lebbe ke. Dit jaar speelden we opnieuw te Knokke (H. Margaretakerk), Blanken berg (St. -Rochuskerk), Oostende (St. Petrus- en Pauluskerk) en Knokke- Heist (St. Antoniuskerk). Door ia kerken op te tre den, bereiken we vanzelf- spreken een breed publiek. Niet alleen het publiek is hier belangrijk, maar, waar vindt men anders een goe de ruimte om de muziek tot zijn recht te laten komen? Al deze optredens zijn voor ons even mooi geweest, vooral omdat het publiek steeds meer enthoesiast was over de vertolkingen. We ervoeren dit door de massale opkomst in sommi ge kerken en door het ap plaus na de uitvoeringen. Je ondervindt als muzikant wanneer een applaus ge meend of alleen maar uit beleefdheid is. Dit jaar be reikten we aan onze kust met deze vier optredens toch 2.800 mensen. In de prachtige kerk te Oostende hadden we moei lijkheden met de akoestiek van de kerk bij het inspelen vóór de uitvoering, bij de polvfonische werken kwam de muzikale struktuur niet meer tot haar recht, waar door we verplicht waren op het doksaal plaats te ne men. Dit was niet alleen voor ons. maar ook voor de aanwezigen minder interes sant. Al bij al is het optreden toch best meegevallen. Dendermonds Ma- ettenteater werd jaar door de :tie» en dit jaar de «Rammekes- gevraagd te treden tijdens terij dagen in Den- tde. winkelrijke buur- vinden echter geen (je in die periode om inderen en de mario- i onderdak te het bestuur van de niekeszandfeesten e idee gekomen om, i zij het stadsbe- ir, Kalleke Step met deel van zijn kornui- te laten tentoonstel- n de voorhal van het administratief rum op de Franz rtensstraat en dit op 21 en 22 augustus, schreven november toen Volkskunst- ep Reynout van het sp sbestuur de kapel nbiiï van het oude klooster der Theresiaantjes ter beschikking kreeg voor zijn herhalingen. In mei 1976 werd in die kapel het Dendermonds Marionettenteater Kalle ke Step boven de doop vont gehouden, dit on der de stuwende kracht van enkele mensen waarvan we ons nog herinneren: Dierickx, Mestdagh, Burssens, Scholliers, D'hondt. Kalleke kwam voor de eerste maal buiten op de Jazz-rommelmarkt 1976 die toen nog doorging op de Grote Markt en een enorm sukses ken de. Diezelfde avond werd Kalleke Step op het stad huis ingeschreven als burger van Dender monde. We ontvingen nog regel matig berichten van het teater, over optredens hier en elders, deelname aan karnaval en verhui- Kalleke Step staat tentoon in zijn geboortehuis. zen. De mooiste herinne ring is wel de plechtige opening van het fijn tea ter te Grembergen in de St.-Elooistraat door nie mand minder dan Minis ter De Backer en Burge meester Cool. Na 6 jaar komt Kalleke Step zijn geboortehuis eens opzoeken en met hem een groot deel van zijn familie. De vader van Kalleke wist ons te vertellen dat het teater reeds beschikt over 34 marionetten en dat er nu duchtig ge werkt wordt aan een aantal nieuwe, want voor Kerstdag staat «Waar de Sterre bleef stille staan» van Felix Timmermans, op het programma. Mogelijks zullen er ook voor dit stuk al een paar marionetten klaar zijn, o.a. Suskewiet, Lieve Vrouwkens, Pollien Pap enz. Tussen haakjes gezegd, aan zo'n marionet wordt er ong. 30 uur gewerkt. Met «De Sterre» is Kalle ke Step aan zijn 10' kreatie. Ieder krijgt nu de gele genheid kennis te ma ken met het teater, zijn marionetten en de mooie dekors. Wellicht krijg je ook de kriebeling om eens een stuk bij te wo nen te Grembergen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 19