1 Aalstenaar Frans De Vree KPIlaureaat Nationale A. Vermeylenprijs Grembergs Muziek Sint-Lutgardiskoor met praalwagen naar Nieder-Liebersbach Bevernaar Jan Dirckx exposeert in Bornem Walter Billet in Galerij Palet te Dendermonde Liliane De Smet in Kultureel Centrum Affligem Tsjechoslovaakse etsen te Dendermonde Para's te Herdersem De Voorpost - 3.9.1982 - 21 »t h« Eervolle vermelding voor Agnes Van Ransbeeck JSknJ De vijfde keer wed voor de A&Isterse beeldhouwer ,en °JFrana De Vree de goede keer. Na in 1978, 79 en 81 ™ancü reeds vermeldingen te hebben gekregen en in 1980 zilver werd deze Aalsterse geëngageerde kunste- kerb naar dé laureaat van de August Vermeylenprijs Jabbvoor Beeldhouwkunst georganiseerd te Oostende. Vo3 ens 1 Uit liefst 35 deelnemers Een werk niet alleen ge- lSels imet ®lk twee geselekteerde schraagd door een tech- in Qwerken verkoos de jury on- nisch kunnen maar tevens ider voorzitterschap van de betekenisvol wegens de Oostendse schepen van kul- erin schuilende aangrijpen- tuur A. Laridon en met de de symboliek. iume( algemeen sekretaris van Zijn tweede gepresen- es Vshet Vermeylenfonds Ro- teerd werk was dan van een land Laridon onze stadsge- heel ander genre, een geit, ok: noot Frans De Vree. blijkbaar zijn lievelings- [eIde ^>eze ocht geëngageerde dier. Geit die «als de koe der tstisc Oud, De Schrijver en Modest Van Mulders hem aan ook beeld houwen te leren. Zeven jaar hield hij deze studies vol o.l.v Geo Vindevogel die hem vormde qua ornament, antiek beeld, portret en le vend model. Ook Mare De Bruyn nam De Vree onder zijn hoede en samen experi menteerden ze er duchtig op los. Nog tijdens zijn oplei ding kreeg Frans De Vree de Valerius de Saedeleer- prijs met zijn metaalskulp- tuur «Johannes de Doper» Na ambtenaar te zijn ge worden kreeg hij wel wat Frans De Vree, de beeldhouwer tussen zijn twee roddelaars jjkunstenaar die «gewapend |met een stuk plaat, hamer en laatoestel diep wil door- dringen in het geweten van [ionajd® mens», de mens een ge- J weten wil schoppen, werd bekroond met «De Rodde- ,08a laars». toevallig twee vrou- er tl wen - «het konden even- 'kenszeer mannen zijn ge- rkenweest» - die. al roddelend, zijl stekelig zoals hun haartooi hac suggereert, een bol wol af- rollen en opwinden. Bol die snjJdan eigenlijk een doods- hoofd is. Via hun gepraat. ee,jhun roddel, duwen ze een e- medemens de put in, doden hem verbaal. Een werk dat I spruit uit de voortdurende >scn< konfrontatie van de kunste- ii it naar tijdens zijn ambtsbe den zigheden met heel wat klei ne kanten van de burger. armen» hem als natuur vriend in de ban houdt. Eveneens een werk dat door zijn gestrekt lijnenspel en genuanceerde kennis van de anatomie tot de verbeel ding spreekt. Zo maar geen grazende geit. Wel een reik halzende. een strevende die tuurt naar verre hori zonten. Zijn opleiding Na vier jaar les in het Aalsterse V.T.I. met smeed- en lastechniek belandde de jeugdige artiest in spe op 21-jarige leeftijd in de Aka- demie voor Schone Kunsten te Aalst waar hij leerde te kenen en schilderen. Na te hebben gewerkt als lasser en kunstsmid bij Aalsterse firma's zetten vooral Jozef meer vrije tijd en, o.m. ge stimuleerd door direkteur An toon Blanckaert die hem op de voet volgde, startte hij in zeer primitieve om standigheden en experi menteerde verder in hout, inox, steen, koper, alumi nium. Zijn ideeën over de sa menleving, zijn konfronta- ties met alle lagen van de bevolking bevruchtten hem en brachten hem tot sterk beeldhouwwerk. Steeds meer naar perfektionisme strevend, trok hij op studie reis o.m. naar Zuid-Frank rijk en trachtte een eigen vormgeving te verwerven Picasso's «Oorlog en Vrede» bi-achten hem waardevolle basisideeën bij en zijn dage lijkse konfrontaties met een vaak ontredderde we reld heten hem niet onbe wogen. Ideeën en uitwerking Ideeën dwarrelden quasi continu door De Vree's hoofd. Lieten hem zelf 's nachts niet los. Indrukken laten bezinken, ze thuis eerst op papier schetsen, via draden tot driedimen sies komen en dan het ge heel met papier omwinden vormde zijn aanloop. Dan pas kwam het snijden van de plaat in roestvrij staal, een zeer harde materie en heel wat klop- en laswerk. In 1975 werd hij de ge vierde laureaat van de «Prijs Vlaamse Kleinskul- ptuur» georganiseerd door de «Vrienden van het La- tems Museum voor Moder ne Kunsten» en in 1980 werd hij tweede in de inter nationale wedstrijd «Bene- dictus, Vader van Europa». Prijskamp waar niet min der dan 43 deelnemers wa ren uit elf verschillende landen. In 1981 mocht hij de medaille van minister Claes in ontvangst nemen doch begin dit jaar werd een sterk symbolisch werk «De dood van een aartsbis schop», samen met enkele werken van andere kunste naars die geen genade von den in het oog van de bur gemeester van de fusiege meente Malle, gewraakt. «Te agressief, het element seks te fel benadrukt en bij gevolg ongeschikt voor jeugdige bezoekers» was het verdikt. Een apprecia- ticbock waarin ieder zijn mening kon spuien leverde nochtans uitsluitend posi tieve reaktie8 op.. Nog steeds werkt De Vree ver der. zonder kommerciële bedoelingen, er op gebrand een waarheidsgetrouw beeld van de huidige maat schappij te brengen. Dit in een tijd van onzekerheid omtrent de toekomst, van ontreddering in de natuur, van angst, wantoestanden en oorlog doch tevens van warme schoonmenselijk- heid die (nog) niet van onze globe verdwenen is. Mevrouw Van Ransbeke in gedachten verzonken (ad) Agnee Van Ransbeeck Met voyeurisme naar Le ven en Dood slaagde een andere artieste uit de Aal sterse regio, Agnes Van Ransbeeck. echtgenote van dermatoloog Romain 't Kint, erin eveneens tot de gelauwerden van de A. Ver meylenprijs te behoren. De misschien even pejoratief geladen titel werd bewust gekozen in funktie van de persoonlijke visie van leven en dood, een kunstig mar mer waarin het leven ge- konkretiseerd wordt door een ei en de dood door een gestorven diertje, het alles gezien door de driehoekige bruingroene ogen van de «voyeur». Een realisatie waarbij de aan de basis lig gende idee fundamenteel is zoals trouwens ook bij haar De aan de Beverse Bosdam laan 31 woonachtige foto graaf Jan Dirckx stelt van 4 tot 30 september tentoon in het kultureel centrum Ter Dilft aan de sint-Amandse- s teen weg in Bornem. Dirckx werd in 1956 gebo ren, werken van hem wa- tweede gepresenteerd werk «Suggestibiliteit» met een geblinddoekte dame zoe kend naar het niet-identifi- ceerbare, naar het innerlij ke dat enigmatisch blijft. Deze Hekelgemse kunste nares die zich reeds be kroond zag o.a. met de Va lerius de Saedeleerprijs en de beeldhouwprij s van de Antwerpse randgemeenten kreeg een algemene artis tieke opleiding aan de Aka- demie te Aalst en werkte verder o.l.v. R. Roulin aan het Hoger Instituut voor Visuele Kunst en Architek- tuur in de Abdij Ter Kame- ren te Brussel. Ze werkt momenteel hoofdzakelijk met brons doch sluit andere disciplines en technieken allerminst uit. L.H. Van 17 tot en met 30 september exposeert de romantiekschilder van het Pajottenland, Walter Billet uit Asse, zijn wer ken in kunstgalerij Pa let, Franz Courtens- straat te Dendermonde. Het werk van Walter Bil let staat buiten de heer sende stroming. De wil om als kunstschilder te streven naar perfektie, is kenmerkend voor een bepaalde elite, en ge tuigt van de scheppende levensfilosofie van de maker. Hij doorliep eerst de Akademie voor Schone Kunsten te Brussel met de eerste prijs Antiek en volgde later ook nog fo- tografieschool te Brus sel. Dat heeft bijgedra gen tot haast perfekte kleurlicht- en schaduw- schakeringen. Door de nauwgezetheid zonder echter fotografisch te worden, onderkent men duidelijk de fijne struk- tuur van de penseelstre- pen, in de haarfijne ma nier van afbeelden ont staat een boeiend objekt. Alles baadt in een won derlijk licht, soms hel, dan weer diffuus. Wal ter Billet wijdt zijn artis tieke aandacht en zijn talent aan de weergave van het landelijk leven. Zijn geliefde tema's zijn wel zijn fijn geschilder de Brabantse trekpaar den, koeien, portretten (op bestelling), bloemen en landschappenmaar vooral de panoramische vergezichten van het Pa jottenland en de Vlaam se Ardennen. Gebruik makend van een vervloeiing van don ker naar licht, plaatst hij het hoofdtema cen traal in het schilderij, of vestigt hij de aandacht op een bijkomstigheid, waardoor het gegeven een totaal andere dimen sie krijgt. Deze kunst vorm valt bij heel wat mensen in de smaak. De waarachtige beteke nis van het oeuvre van Walter Billet ligt in het feit dat hij de wegster vende schoonheid van zijn streek tot middel punt heeft gemaakt. Zijn aangeboren talent werd door geen enkele hedendaagse moderne kunststroming ver vormd. Niets is mooier dan de eenvoud van het natuurgetrouwe, niets is mooier dan die schoonheid aan anderen te willen doorgeven. ren de jongste jaren te zien op exposities in ondermeer Antwerpen en Leuven. «Mensen vinden mijn werk agressief, erotisch, gra fisch, grappig. De kleur is heel belangrijk, meestal is ze bijna het hoofdmotief terwijl alles errond een Een typische schilderij van Walter Billet spielerei is. Ik denk meestal graaf. Elke dag van 9 tot 24 mijn beeld uit vooraleer ik uur in Bornem. begin te fotograferen», al- (w) dus de jonge Wase foto- Zaterdag werd de tentoonstelling van Liliane De Smet geopend door Dom Idisbald van Affligem. Het koor Kaliopee zorgde voor de muzikale omlijsting. E.H. Vinck, medepastoor van de parochie Sint- Amandus te Erembodegem, gaf een korte schets van het leven en werk van de kunstenares. Liliane De Smet Zij werd te lede geboren op 12 juni 1935. Van kinds been af had zij interesse voor tekenen en schilderen. Rond 1962 gaf ze zich ten volle aan de schilderkunst. Haar gevoelsleven werd op doek gezet. In 1966 vestigt zij zich in Aalst. Ze volgt als vrije leerling de lessen in de Stedelijke Akademie voor Schone Kunsten te Aalst. Bij kunstschilder Sac ré krijgt ze privélessen. Haar techniek wordt steeds beter om beter Ze begint met deel te nemen aan groepsten toonstellingen. De kunst kenners spreken met veel lof over haar werk. Liliane De Smet durft het aan om een individuele tentoonstel ling in te richten. Het blijft niet bij één. Ze krijgt meer om meer vraag. In Aalst opent ze een Gallerij in de Hoogstraat nr. 11 Eksposities volgen mekaar op, zo stelde ze haar werk tentoon te Bonheiden, Brugge, Dendermonde en Aalst. In Aalst heeft ze jaar lijks een tentoonstelling in 't Apostelken tijdens de maand December. Haar werk Al geeft ze in haar werken een natuurgetrouw beeld toch is ze door haar fijne keuze van kleur uniek. Li liane De Smet toont hoe mooi de onvervalste natuur is. Haar landschappen zijn niet gezocht maar uit het leven gegrepen. Ze houdt van het sfeervolle van de Romantiek. Dit komt zeker tot uiting in haar bloemstukken. Deze werken getuigen van een zm voor technische perfek tie. Ze schildert op een ge sofistikeerde wijze heel wat grootmeesters na. Haar werk is subliem en wordt gekenmerkt door een voorkeur voor de fijne toets, het bijna schroomval lig beroeren van de materie. De tentoonstelling is toe gankelijk voor het publiek tot 12 september 1982 Elke zaterdag van 14.30 tot 20 uur en op zondag van 11 tot 13 uur en van 14 .30 tot 20 Op vrijdag 3 september 1982 is er in de Rijksbasisschool. Koning Albertstraat 45 te Dendermonde Sint-Gillis de opening van de tentoon stelling gewijd aan Tsjechoslovaakse etsen. De vooropening heeft plaats om 20.00 uur. Inleider is volksvertegenwoordiger Norbert De Batselier. lÉt Oliverfschilderij van Liliane De Smet (ad) uur. Hoogstraat 11, Aalst. Alle Haar werken staan ook ten- dagen van 10 tot 20 uur toon in galerij De Smet L., geopend. Kultureel Centrum Affligem. Belangstelling te over bij de opening van de tentoonstelling gewijd aan Liliane De Smet (ad) Via kontakten met parachutist Roger De Brandt, uitbater van het Aalsters Dinitrol-Center aan de Moorselbaan, kwam voorzitter van de Herdersemse Dorpsraad Louis Lockefeer op de idee valscherm springers in te schakelen in het nochtans reeds rijk gestoffeerd kermisprogramma. Een groep van vijf parachutisten van de valschermklub Ursel. klub die verleden week een spetterende luchtshow realiseer de te Ursel zelf, waar o.m. geëvolueerd werd met de «matrasparachute» waarbij de ene parachutist op de parachute van de eronder zwevende springer stond. Ook te Herdersem wordt gezorgd voor show en spektakel met o.m. vrije val en neerzweven met vlag of spandoek. Het geheel gaat door op zondag 12 september op de wijk Harding in de omgeving van het vroegere voetbalterrein. Begin te 18 uur na de dorpsspelen in deze 6jne omgeving. Er is geen inkomgeld te betalen. Een buitenkansje alleszins. LH Het Sint Lutg&rdiskoor uit Grembergen dat om de vier jaar een internationale kooruitwisseling heeft met «G.V. Sangerlust 1951» in Nieder-Liebersbach (W.D.) kreeg in die periode ook te maken met het plaatselijke «Verein» «Liewerschbesser Kerwe 1972 E.V.». Op diens uitnodiging werkte de Grem- bergse vereniging mee aan de «Kerwezug 1975» met het wagenspel «Tijl en Nele» en in 1978 met het intussen beroemd geworden «Ros Beiaard» (uit Grembergen dan nog wel) dat om zijn enorme grootte en perfekte afwerking het sukses van de ommegang werd. De ganse wagenuitrusting met paard werd nadien aan de mensen van Sangerlust geschonken als blijvend aanden ken en dank om de gulle ontvangst door de tienduizenden toeschouwers. Vele maanden terug vroeg Volker Jeck, voorzitter van de Kerwe en van de Oden- walder Trachtengruppe, die met Pinksteren 1981 te gast was in Grembergen sa men met G.V. Sangerlust. opnieuw mee te werken aan de Kerwezug 1982 samen met voornoemd zangkoor. Na emge aarzeling, omdat er zoveel werk op de plank lag dit seizoen, heeft men met dit voorstel toch inge stemd. Omdat de Odenwalders die naar ons land komen, het liefst van al Brugge bezoe ken, lag het thema voor de hand: «Brugge die Scone». Nu valt het net samen met de vijfhonderste verjaardag van het overlijden van Ma ria Van Bourgondië na een jachtongeval te Brugge. De praalwagen is gebouwd in de vorm van het schild van Nieder-Liebersbach met een hoogte van 3,5, een lengte van 7 en een breedte van 3,5 meter Daarop werden dan de fijnste hoekjes van Brugge afgebeeld Dat was uiteraard niet vol- doende en de Grembergse £en boekje uit de wagen die naar Nieder-Liebersbach voorzitter Baert, sekretaris De Bond en Bert Renette reis hebben tijd noch moeite ge- stoet zullen de Gremberge- smaken op zondag 5 sep- spaard om alles in het juiste naars allerlei folders over tember in Nieder-Liebere- kader te zetten. Zo mocht Brugge aan de toeechou- bach, als tienduizenden zijn men veel materiële hulp wers uitdelen. prachtige wagen zullen toe- ontvangen van de Brugse De Grembergse Sint-Lut- juichen. Als men bovendien schepen van kuituur die de gardiskring dankt vooral weet dat ooft Reynout van prachtige gewaden uit de Bert Renette, bestuurslid de partij is, dan kan men de Gouden Boomstoet bezorg- en oud-dekorbouwer die de sfeer zo voelen. Samen met de en verschillende elemen- wagen in mekaar knutselde de organisatoren van de ten uit de avondstoet «Her- en meteen alle schilder- Kerwezug hoopt Sint-Lut- denking Maria van Bour- werk voor zijn rekening gardis dat de zon ook daar gondië» naar Grembergen nam. Hij zal wellicht de van de partij zal zijn. deed verhuizen. Tijdens de vreugde van zijn arbeid pas (KB.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 21