Kwart-eeuw festival van Vlaanderen,
decennium te Aalst
Pianorecital
Jean-Philippe Collard
te Aalst
Poppenfestival
in Koopcentrum Waasland
Festival,
Vlaanrx'ien
Bulgaarse avond in jaarbeurs te Aalst
tr
Festival van Vlaanderen te gast te Hamme
Rijkgevuld toneelprogramma voor
Sint-Niklase schouwburg f~~
Toneel
Willemsfonds Dendermonde Baasrode
aan derde jaarlijkse filmgebeuren toe
Koördinatiegroep Sint-Niklaas
wijzigt agenda
22 - 3.9.1982 - De Voorpost
In 1958, het jaar van de wereldtentoonstelling, zette het «Festival van
Vlaanderen» zijn eerste schuchtere passen. In een kwart-eeuw groeide het uit
tot een van de meest befaamde kulturele evenementen in West-Europa en
bevindt zich momenteel aan de absolute top van het internationale muziekge-
beuren.
Ook Aalst kreeg reeds een decennium lang een deel van deze kultuurkoek en
sinds de «Cape 11a Antiqua» van München in 1973 te Aalst de spits afbeet
zorgde het «Dirk Martenskomitee» reeds voor een veertigtal koncerten.
Evenementen op topniveau
werden gedecentraliseerd
en hadden plaats zowel in
de hoofdstad als in Leuven
en Mechelen als in Gent en
een aantal historische ste
den. Onder deze laatste dan
ook ons bloedeigen Aalst.
Tevens werd een maximale
participatie van regionale
en lokale organisaties als
motor betracht die zouden
zorgen voor kuituursprei
ding tot in de verste uithoe
ken van het Vlaamse land.
Te Aalst werd dat dan het
«Dirk Martenskomitee»
met aan de basis als stichter
en bezieler stadssekretaris
Chris tl aan Will ems. Komi-
tee dat zijn naam kreeg bij
de herdenking van Dirk
Martens en dat zich zowel
op het vlak van de muziek
als op het artistiek-weten-
schappehjke beweegt Mo
menteel bestaat dit Komitee
traditioneel onder toezicht
van de schepen van kuituur
Herman Roels uit Luc De
Ryck, Ignace De Vos, Paul
WaillyWilfried Vernaeve,
Hedwig Meert, Herman
Van Santen, Jef Dauwe,
Lambert Van de Sijpe, Gas
ton Van den Eede, Mw Pen-
neman-Houtman, Jan Cau-
dron, Van de Steen, Karei
Baert, Albert Van der Ghij-
len, Luc Robijns, en Denise
van de Velde.
Problemen!
Oost-Vlaanderen, met de
grootste festivalafdeling.
heeft geen koncertzaal.
Gastvrijheid in de kate-
dra&l is zeldzaam, in de
Opera zijn geen vrije da
gen. In akoestich onaange
paste kongreszalen en met
te weinig zitplaatsen weige
ren befaamde buitenlandse
orkesten op te treden.
«Vlaanderen, wereldtref
punt van internationale
symfonie-orkesten» werd
dus niet gerealiseerd. Van
zelfsprekend zijn er ook fi
nancieel problemen in deze
krisisperiode. De lasten
worden steeds zwaarder, de
inkomsten steeds kleiner.
De BRT betaalt dit jaar 4
miljoen minder en 2 mil
joen minder publieksgeld is
te vrezen. Intussen stijgen
en honoraria elk jaar het
gemiddeld 15% en worden
buitenlandse orkesten qua
si onbetaalbaar wegens de
valuatie en hoge dollar
koers.
Een snobistisch publiek?
Wellicht is er een zekere
vorm van snobisme in de
acte de presence bij derge
lijke manifestaties. Dit uit
zich echter meer bij de re
ceptie achteraf. Ondertus
sen waren ze toch present
en wellicht krijgen ze de
smaak te pakken.
Toch wordt getracht van
het «Festival» geen elitaire
zaak te maken. De een
heidsprijs te Aalst geldt
voor elk van de vier presta
ties 300 fr., voor jongeren
tot 25 jaar en derde leeftijd
met de helft gereduceerd.
Als men dat vergelijkt met
andere «evenementen»,
bioskoopinkomsten of
schouwburgen is de kon-
klusie vlug getrokken.
Is het betreurenswaardig
feit dat de «arbeider» er niet
heen komt voldoende om er
mee te houden? Gooit men
schilderijen weg omdat Jan
met de pet niet naar de mu
sea komt?
De oplossing zit wellicht
veeleer in een mentaliteits
verandering, in een sensibi-
lisatie gesteund op infor
matie.
Het septemberprogramma
te Aalst
Vier avonden zijn te Aalst
voorzien.
Op dinsdag 7 september
treedt m.m.v. de Krediet
bank m het Aalsters stad
huis de Franse pianist
Jean-Philippe Collard op
met werk van Gabriél Fau
ré, Robert Schumann, Fre-
deryk Chopin en Franz
Liszt. Zulks te 20.30 uur.
Op Vrijdag 17 september
zingt het Britse koor «de
Tallis Scholars» o.l.v. Peter
Philips in samenwerking
met het Zakenkantoor De
Pauw koormuziek uit de
16° en 17' eeuw in de geres
taureerde St.-Margareta-
kerk te Baardegem, even
eens te 20.30 uur.
Op donderdag 23 septem
ber speelt het «Amsterdams
B&rokorkest» in de St.-Mar-
tinuskerk te Aalst te 20.30
uur onder leiding van Top
Koopman met 24 musici in
strumentale kerkmuziek
van Joseph Haydn m.m.v.
de «Generale Bankmaat-
schappij» en dinsdag 28
september volgt dan in de
Feestzaal van het stadhuis
te Aalst een liedrecital door
de Hongaarse alt Julia Ha-
mari aan de vleugel bege
leid door Edelmiro Arnal-
tes. Dit m.m.v. het V.T.I.,
N.M.B.S. Intergem en In
tercom Distributie Noord.
Praktische info
Voor de uitvoeringen te
Aalst gaat van 19.30 tot
20.15 uur een beiaardkon-
cert door stadsbeiaardier
Pierre De Smedt door
Kaarten (300 fr.) te verkrij
gen bij de Kulturele Dienst,
Kattestraat, 1* verdieping
(tel.. 053-77.11.11, toestel
240) of in het Toeristisch
Informatiebureau in het
Gebiedshuisje van het Bel
fort (tel.: 053-77.11.11 toe
stel 240).
Dit bureau is toegankelijk
van maandag tot vrijdag
van 9 tot 12.30 uur en van
13.30 tot 17.30 uur Op za
terdag van 13.30 tot 17.30
uur en op zondag van 9 tot.
12.30 en van 13.30 tot.
17.30 uur.
Stortingen kunnen gebeu
ren bij het Gemeentekrediet
van België via nr. 068-
0500960-79 op naam van
het Dirk Martenskomitee
LH
Deze week valt er in onze eigen regio slechts één
koncert te beluisteren in het kader van het Festival
van Vlaanderen. Op het Aalsterse Stadhuis koncer-
teert op dinsdag 7 september de Franse pianist
Jean-Philippe Collard met werk van Fauré, Schu
mann, Chopin en Liszt.
Jean-Philippe Collard
van de meest boeiende vir
tuozen van het ogenblik.
Deze suksesvolle pianist een van de meest autentieke
werd geboren in de cham- vertolkers van de komplek-
pagn est reek in een muzika- se werelden van Chopin
Ie familie. Zijn eerste lessen Fauré, Debussy of Rachma-
kreeg hij van zijn moeder, ninow.»
nadien volgde hij een pro
fessionele opleiding in Programma
Epernay en vervolgens aan Het koncert vangt aan met
het Conservatoire National het «Thème et variations,
in Parijs. Onder leiding van opus 73» van Gabriel Fauré
de befaamde pedagoog Pier- (1845-1924). Alhoewel Fau-
i probeerde hij de ré niet bijzonder veel voelde
synthose te maken tussen voor de variatechniek, toch
de techniek en zijn eigen, werd zijn eerste en enige
buitengewoon artistieke poging in het genre meteen
gaven Hij verwierf een een voltreffer; zijn opus 73
aantal fel begeerde prijzen:
de Prix Albert Roussel,
Prix Gabriel Fauré,
uit 1896/97 behoort tot de
meesterwerken van de
«grote vorm». Het thema.
Grand Prix in de muziek- quasi adagio, is een plechti-
wedstrijd Marguerite ge melodie met de stem-
Long-Jacques Thibaud en
Je prijs in de Cziffrawed-
ming van een treurmars.
Hierop volgen elf variaties.
strijd. Zijn eerste plaatop- elk met een eigen persoon
namen werden als gebeur
tenissen begroet. De be
roemde Vladimir Horowitz
zegde over hem: «Hij is een
lijkheid. Het oorspronkelij
ke thema wordt telkens
weer op de meest diverse en
kontrasterende wijze geva
rieerd; soms wordt het zelfs
onherkenbaar door de nieu
we elementen die elke va
riatie in zich opneemt.
Van Robert Schumann
(1810-1856) speelt Jean-
Philippe Collard de «Walds-
zenen, opus 82». De kompo-
nist voegde bij elk van de
negen stukjes van dit werk
(Eintritt - Jager auf der
Lauer - Einsame Blumen -
Verrufene Stelle - Freund-
liche Landschaft - Herberge
- Vogel als Prophet - Jagd-
lied - Abschied) enkele po
ëtische regels als voor
woord. Later schrapte hij
deze teksten, met uitzon
dering van het gedicht bij
het vierde nummer.
Een pianorecital zonder
komposities van Fryderyk
Chopin (1810-1849) is na
tuurlijk uitgesloten. Ook
Collard ontkomt aan deze
gewoonte niet. Van deze
Franse Pool zijn twee noc
turnes en een polonaise ge
programmeerd. Voor Cho
pin zijn de nocturnes stem
mingsbeelden, een evokatie
van een bepaald klimaat. De
«Nocturne in Es, opus 9 nr
2» en de «Nocturne in F,
opus 15 nr 1» zijn de twee
de en de vierde uit de reeks
Zaterdag trad in de Kei-
zershallen te Aalst de
Dansgroep Aprilov Palaou-
zov uit Gabrovo Bulgarije
op. De Bulgaarse stad Ga
brovo is nauw verbonden
met Aalst, dank zij het kar
naval. Zo waren reeds heel
wat Aalsterse Karnavalis-
ten aldaar te gast. Ook
heeft men in Gabrovo in
het karnavalmuseum een
stand die volledig aan de
Ajuinstad gewijd is.
Dank zij de onverdroten
werkkracht van Marcel De
Bisschop, schepen van
feestelijkheden, kon de uit
wisseling met de Bulgaren
gebeuren.
Bulgarije land
van de volksdans
Als we de brave dansjes uit
ons eigen Vlaanderen be
kijken dan moeten we toch
met een zekere schroom
opkijken naar de volks
dansgroepen van Oost-Eu
ropa. Het grote ritme, de
moeilijke danspassen, de
mooie kostumering zorg
den voor een ongezien
spektakel in de Keizerlijke
stede. We kregen dansen te
zien uit alle streken van
Bulgarije. Jammer dat er
met meer interesse was
Op gebied van poppenspel is er in Sint-Niklaas wel
wat te versieren, in de Regentiestraat is er immers
het stedelijk poppentheater, waar poppenkast Oeke-
doeleken wekelijkse zaterdagmiddagvoorstellingen
geeft. In september-oktober 1978 liep in de biblio
theek een tentoonstelling die een Belgisch unicum
was: «Poppenspel in Vlaanderen». Nu werd besloten
het filiaal Koopcentrum van diezelfde bibüotheek te
kiezen als terrein voor een poppenfestival.
Poppen- en schimmenspel bestaat al zo lang als onze
beschaving, en kwam overal ter wereld voor: van de
meest primitieve vorm tot het uiterste rafinnement.
Reeds in de tiende eeuw vóór Kristus bestond in het
oosten een poppenspel met een platte, ongelede pop.
dat een zeer hoog artistiek peil behaalde. Zigeuners
en kooplui, zwervers en troebadours zorgden voor
een algemene verspreiding in Europa. Reeds in de
laat-Romeinse beschaving ontstond een gebochelde,
klowneske held, die door sommigen beschouwd
wordt als de voorloper van Poesjenel. Woltje, Guig-
nol of Jan Klaas sen.
Het woord marjonet vindt zijn oorsprong in de
poppenspelen die vóór en in kerken gehouden wer
den (Maria) tijdens de middeleeuwen. Naast de
religieuze funktie die ze hadden waren marjonetten
ook de aktiefste propagandamiddelen voor volksle
genden en een efficiënt middel tot informatie en
opinievorming.
Vandaar dat poppenspelers in die tijd dikwijls bloot
stonden aan vervolging wegens hekserij of aansto-
kerij.
Tot in het begin van deze eeuw bleef het handpop
penspel een volkskunst, meestal gekenmerkt door
een komische figuur die van streek tot streek ver
schilde. Marjonet ten theaters vonden hun publiek in
hogere artistieke en/of aristokratische middens.
Sindsdien heeft het poppentheater een grote bloeipe
riode gekend, sinds de jaren 1920 werd het gebruikt
als pedagogisch hulpmiddel en na de tweede wereld
oorlog kwamen er grote vernieuwingen. In 1955
werd in Nederland een tijdschrift «Wij poppenspe
lers» uitgebracht, en in Vlaanderen bestaat sinds
1963 een Vlaams Verbond voor Poppenspel, en sinds
1973 ook nog een Centrale voor Poppenspel. Sedert Wer
1972 is er te Mechelen zelfs een school voor poppen- j
spel. Daar worden ook jaarlijks festivals georgani- ytKl
seerd.
10 jaar Koopcentrum
Te pas en te onpas heeft u deze slogan de laatste
weken ontmoet. Om aan deze feestelijke gelegenheid
een kultureel steentje bij te dragen, of moet ik
zeggen een «volkskundig» steentje, is het biblio
theekfiliaal het theater voor het poppenfestival.
Op vrijdag 10 september om 19 uur, zaterdag 11
september om 14.30 u., en zondag 12 september ook
om 14.30 u. zijn er vertoningen.
De deelnemers behoren tot de «crème de la crème» op
hun gebied in Vlaanderen.
Pepijn: deze goochelklown mengt magie, humor,
spanning en lach, tot een boeiend gebeuren waar de
kinderen heel nauw bij betrokken worden. Hij bezit
een uitgebreide variatie aan kundigheden, en is een
begrip voor de kinderfantasiewereld, die hem altijd
een laaiend enthousiast publiek opleveren.
Poppentheater Joris Jozef, sinds 1979 aktief,
bouwt helemaal alleen via teksten, poppenmaken en
improvisatie zijn realisaties op. Het publiek wordt er
heel vaak bij betrokken, en spetterende momenten
worden heel sober afgewisseld met ontroerende
stiltes, poëzie en absurde humor.
Poppentheater Mieke Krik is een solo-theater dat
draait op Sonja Vandermaelen.
Poppentheater Jejem Piron wordt door Jean-
Marie Piron gebracht.
Deze twee laatste mensen richtten samen in 1973
een reizend beroepsgezelschap op, en startten in
1976 met produkties voor kleuters van drie tot zes
jaar. Zij ontwikkelden een eigen stijl met een kind
vriendelijke, duidelijk met-agressieve benadering
van het publiek in een rustige, geborgen sfeer.
Voor wie de onvervalste poppenkast-ambiance nog lil"
eens wil meemaken en voor alle kinderen: daar moet
je bij zijn!
E.D. e stut
lOkere
van 19 die door Chopin ge-
komponeerd werden Ze
werden geschreven in 1832
resp. 1833, dus kort na de
aankomst van de kompo-
nist in Parijs en in een vrij
ongelukkige periode uit
zijn leven, zowel op emotio
neel als op financieel ge
bied. De «Polonaise fantai-
sie in As, opus 61» werd in
1846 gepubliceerd. Door de
toevoeging «fantaidie» kon
Chopin de polonaise trans
cenderen, zodat ze dichter
bij de Impromptus en
Scherzo's komt te staan
Het pianorecital wordt be
sloten met de «Sonate in b»
van Franz Liszt (1811-
1886). Deze enige pianoso
nate van Liszt heeft slechts
één doorlopende beweging
en is één van de hoogtepun
ten uit de pianoliteratuur.
Hij werkte vier jaar aan dit
werk en het overschrijdt
dan ook het gebruikelijke
stramien van een sonate.
Het koncert gaat door in
het Aalsterse Stadhuis en
vangt aan om 20.30 uur
Kaarten zijn te verkrijgen
bij de Culturele Dienst, Kat
testraat 13, 9300 Aalst Tel.
053/77.11.11, toestel 245.
L.
Het Kultureel Komitee
van de Gemeente Ham-
me geniet de uitzonder
lijke eer en het grote ge
noegen dit jaar een ma
nifestatie in het kader
van het Festival van
Vlaanderen te mogen in
richten. Het is immers
algemeen bekend dat het
Festival van Vlaanderen
de beste orkesten, en
sembles en musici de
kans biedt om overal in
het Vlaamse landsge
deelte op te treden.
Vlaanderen bezit een
Jong festival voor en
door de hele gemeen
schap. Velen kennen de
unieke happenings in de
hartveroverende mooie
sfeer van de Gentse Sint-
Pietersabdij en tal van
onze leergierige jonge
ren gaan zich koesteren
en spiegelen aan wat het
beste ter wereld zoal te
bieden heeft. Verrijkt
door deze ervaring zet
ten ze hun inspannin
gen verder. Het is trou
wens deze laatste idee
die het Kultureel Komi
tee van Hamme ertoe
aangezet heeft om na ve
le moeizame inspannin
gen het Festival van
Vlaanderen naar Ham
me te brengen.
Met sukses trouwens,
want op 15 september
mag men in Hamme het
uitzonderlijke en presti
gieuze koor «Tallis
Scholars» van eeuwen
oude universiteit van
Oxford begroeten. Dit
befaamde koor zal in de
dekanale kerk van Ham
me een recital geven.
Voor Hamme zal dit op
treden een unicum in de
geschiedenis vormen.
Het Kultureel Komitee
maakt van deze gelegen
heid gebruik om een
aantal mecenassen te
danken voor hun wel
willende en gewaardeer
de medewerking. Onder
meer het gemeentebe
stuur dat zijn daadwer
kelijke steun verleende,
de diverse financiële in
stellingen en de han
delszaken van het cen
trum. Niet minder dan
140 winkels uit Hamme
Het stadsbestuur en de
plaatselijke toneelvere
nigingen van Sint-Ni-
klaas hebben een rijkge
vuld en gevarieerd pro
gramma opgesteld voor
het komende seizoen.
Een volledige opsom
ming üjkt nauwelijks
noodzakelijk, gezien el
ke inwoner van de stad
een overzichtelijk en
verzorgd program
maboekje in zijn brie
venbus heeft gekregen,
waarin, naast de agenda
nog volgende rubrieken
zijn opgenomen:
voor de abonne
mentsreeks een korte in
houd en een opgave van
de rolverdeling van elk
stuk. De bekendste to
neelgezelschappen uit
Vlaanderen en twee Ne
derlandse gezelschap
pen zijn hier te gast. Zij
spelen bekende en min
der bekende stukken
van binnen- en buiten
landse auteurs. Voor de
abonnementsreeks wor
den, naast de abonne
menten, ook losse
plaatsbewijzen ver
kocht;
voorstellingen geor
ganiseerd door het
stadsbestuur, buiten a-
bonnement Hier note
ren we Jean Blaute, Rob
De Nijs, De Mounties,
The Strangers, en naar
jaarlijkse gewoonte de
Stichting Hoofdstad
Operette van Am
sterdam;
het Belcantogezel
schap van Sint-Niklaas
met twee voorstellingen
in oktober en twee in
maart;
een nogal uitgebrei
de lijst voorstellingen
door de plaatselijke to
neelkringen. Ook hier
weer zowel binnen- als
buitenlands werk;
poëzie op zondag
morgen dat telkens
doorgaat in de foyer van
de stadsschouwburg en
waarvoor de toegang
kosteloos is;
de reeks forumfilms
onder auspiciën van het
stadsbestuur die door
gaan in de zaal Select
(Studio) op de Parklaan;
|m te I
emees
hebben beloofd hun eta-ruk c
lages te versieren in hetjruktu
kader van het Festival dat
van Vlaanderen. I latei
Het Kultureel Komiteeevat e
van Hamme hoopt dat jinner
dit eerste koncert in hetfcrwor
kader van het Festival laarof
van Vlaanderen zijnen ko
steentje zal bijdragen tot rat nu
de verdere ontplooiing p pap
van de schone kunsten ensta<
in ons eigen midden, dat en ai
dit koncert en het kon-poetei
takt met deze sublieme chten
ambassadeurs van de iinktie
grootheid van de vokalean e:
muziek de barrière van inaanj
het statussymbool nog lerkee
verder moge doorbre-ler is
ken. loken
Is rui
Dl ge
.nng-
Ikd
ieuwi
laar
erma
ijke r
3rh'
A
•San
ersta
het programma van
het Festival van Vlaan
deren (zie een aparte bij
drage van onze muziek
medewerker);
en tenslotte het pro
gramma van Jeugd en
Muziek.
Deze rijke variatie zal ze
ker aan iedereen de kans
bieden één of meer mani
festaties bij te wonen die
hem of haar interesse
ren. Wie toevallig zijn
extra nummer van de
Stadskroniek is kwijtge
raakt, zal op het stad
huis zeker nog wel zo'n
exemplaar op de kop
kunnen tikken.
E.D.
Jaarbeurs Aalst. Apilov of de Bulgaarse danskunst op zijn best (ad)
voor deze prachtige foiklo-
reavond. Een speciale ver
melding ook voor Marcel
De Bisschop en enkele le
den van het feestkomitee
die op het einde de kame
raadschappelijke sfeer met
Gabrovo in een danspasje
uitbeelden.
Zusterstad Gabrovo
Gabrovo gelegen aan de
rivier de Jantra is een me
taal 'en tekstielstad in Hon
garije. Heel vermaard zijn
er de hoogdagen van de
humor. Sinds 1975 is men
met Aalst verzusterd. 7x>
kwam het stadsbestuur
tweemaal over naar de
ajuinstad om het karnaval
te vieren.
Er groeide een innige band
tussen beide steden. Op
uitnodiging van de stad
kwam de groep uit Gabro
vo met 35 volksdansers en 6
begeleiders. De dansers
zijn allen amateurs, enkel
de muzikanten zijn be
roepsmensen.
In 1983 zullen een 40-tal
Aalstenaars uitgenodigd
door het stadsbestuur Ga-
bravo deelnemen aan de
karnavalbiënnale in de
maand mei.
HJM
Op vrijdag 3, zaterdag 4 en
zondag 5 september heeft
te Baasrode in zaal Casino,
Scheepswerfstraat, de der
de jaarlijkse filmtentoon
stelling van het Willems
fonds Baasrode plaats. Dit
jaarlijks gebeuren is zowat
de inleiding tot de derde
nationale filmkwis die
plaats vindt in dezelfde zaal
op 24 september en 1 okto
ber, telkens te 20 u.
Wanneer het eerste jaar de
film in het algemeen werd
belicht en vorig jaar de film
in de wereld in de belang
stelling stond, kan inrichter
Luc Bosmans dit jaar zijn
passie hoogtij laten vieren
en wordt dus de horrorfilm
als genre in de schijnwer
pers gesteld. In een drie
honderdtal affiches wordt
een overzicht geboden van
de horrorfilm van de jaren
vijftig tot nu. Tal van deze
affiches zijn uiterst zeld
zaam en velen komen dan
ook uit het land van oor
sprong zelf. Zo mochten de
inrichters affiches ontvan
gen van Roger Coreman,
George A. Romero, Wer
ner Herzog, enz...
De opening van deze ten
toonstelling, die elk jaar
aan belangstelling wint,
wordt dit jaar geopend
door niemand minder dan
Jo Röpcke, een der meest
geliefde Belgische filmcriti
ci, presentator van het film
magazine Première op
BRT en docent aan de
Brusselse filmschool. Deze
opening heeft plaats op
vrijdagavond 3 september
te 20 u. stipt. Verder is
deze tentoonstelling toe
gankelijk op zaterdag van
14 tot 24 u. ('s avonds te 20
u. heeft er op deze dag een
gratis filmvoorstelling
plaats voor iedereen - een
fameuze horrorfilm abso
luut ongeschikt voor de ge
voelige zielen waarvan de
titel een totale verrassing
blijft) en op zondag van 10
tot 20 u.
Verder zijn er voor alle
filmliefhebbers tal van gra
tis verrassingen op deze
drie dagen. Dat het jaar
lijks filmgebeuren van het
Willemsfonds Baasrode
steeds aan belangstelling
wint hoeft geen betoog
meer. Wij raden dan ook
alle filmfreaks aan deze eeuw
tentoonstelling te bezoeken
en op vrijdag 3 september
te 20 u. naar Jo Röpcke te
komen luisteren die het ui
teraard zal hebben over de
geschiedenis van de horror
film en over tal van anek
dotes die zijn lange film
loopbaan sieren. De toe
gang tot dit gebeuren
uiteraard volledig gratis.
Donderdag 9 september houdt
de koördinatiegroep stmktuur-
planning in Sint-Niklaas een
open vergadering. N.a.v. de
recente ontwikkelingen, met
name het feit dat het stadsbe
stuur de informatieronde rond
het Richtplan heeft opgeschort
en onmiddellijk en bij wijze
van experiment wil beginnen
met een op twee herwaarderin
gsgebieden toegespitste wijk-
werking, heeft de deels uit des
kundigen, deels uit geïnteres
seerde bewoners bestaande
koördinatiegroep besloten de
ze verrassende koerswijziging
als eerste punt op zijn agenda
te plaatsen. Naderhand komt
ook nog een bespreking van de
eigen wijkwerking, die onder
tussen al een geavanceerd sta
dium heeft bereikt, aan bod.
De vergadering gaat door c
acht uur 's avonds in het café
Stad Nantes aan de Grote
Markt. Ze is open en dus voor
iedereen toegankelijk. L.D.B.