Musici van bij ons
op Festival van Vlaanderen:
organist Kristiaan van Ingelgem
Festivalmuziek in onze regio:
Hamme Sint-Niklaas Baardegem—
Twaalfde Internationale Orgel-
cyklus Aalst
SS? k™dié Kultureel centrum en
opengesteld in Lokeren
^e"^oS£ÏÏk3jk stadsbibliotheek worden
20 - 10.9.1982 - De Voorpost
Soms hoort men wel eens beweren dat artiesten van bij ons te weinig kansen krijgen in het Festival van Vlaanderen.
Of deze bewering al dan niet terecht geuit wordt, willen we hier in het midden laten. Toch zijn er dit jaar verscheidene
kunstenaars uit onze regio die optreden op een van de vele festivalkoncerten. Wij willen u enkelen van hen
voorstellen. Vandaag zijn we te gast bij organist Kristiaan van Ingelgem. Vorige vrijdag koncerteerde hij in de
Brusselse Sint-Michielskathedraal; hij speelde orgelintermezzi tussen de treur- en jubelmotetten die uitgevoerd
werden door het gemengd koor Musica Nova.
Op woensdag 22 september is Kristiaan van Ingelgem te beluisteren in de Mechelse kerk van Onze-Lieve-Vrouw
over de Dijle. Hij zal er optreden met het BRT-koor. Musica Fiata uit Keulen en de solisten Hildegard van Overstraeten
(sopraan), Marianne Byloo (alt), Jan Gaals en Ludwig van Gijsegem (tenoren) en Mare Meersman (bas).
Het is een koncert in de reeks «Flandria Illustrata». deze keer met muziek rond Margareta van Oostenrijk.
Bent u afkomstig uit een
muzikale familie?
Mijn vader, Frans van In
gelgem, nog steeds koorlei
der en koster-organist te
Opwijk, gaf mij de eerste
pianolessen toen ik acht
jaar oud was. Een jaar la
ter, toen ik in Dendermon-
de naar het H. Maagdkolle
ge ging, werd ik ook als
leerling ingeschreven in de
stedelijke muziekakade-
mie. Dat deze studies vlot
verüepen, was mede te dan
ken aan het feit dat er ook
thuis steeds toezicht en
hulp was. Mijn vaders
grondige kennis van de
zang en vooral zijn onvol
prezen deskundigheid op
het gebied van de grego
riaanse zang, hebben mij
wellicht de nodige muzika
le vitaminen tijdens mijn
jeugd bezorgd Hoewel ik
hem op het gebied van het
orgelspel en de hedendaag
se muziek reeds lang over
stegen ben, is het toch daar
door dat ik nu nog elke
noot, elk akkoord, elke me
lodie, zelfs het meest ge
compliceerde Messiaen-te-
ma beleef en speel, terwijl
ik het inwendig meezing en
zo de geraffineerde expres
siemogelijkheid van de
menselijke stem- en adem
halingstechniek probeer
over te dragen op het
klavier.
Welke muziekstudies
deed u en bij wie?
In 1961 koos ik zelf voor
de volledige studie van de
muziek. Daarom ging ik
naar het Lemmensinsti-
tuut, waar ik grondig en
veelzijdig werd opgeleid
door leraars die toen tot de
beste van het land mochten
gerekend worden en waar
van sommigen ook tot ver
buiten Europa bekend
waren.
Als ik nu mijn «orgel-
stamboom» voor u teken,
dan was mijn leraar voor
dit vak Kamiel D'Hooghe,
thans direkteur van het Ko
ninklijk Muziekkonserva-
torium te Brussel. Hij was
ongetwijfeld de meest be
gaafde leerling van de we
reldberoemde Flor Peetere,
die op zijn beurt was opge
leid door Tournemire en
Dupré, grootheden uit de
Franse orgelwereld. Een
generatie verder komen we
bij de beroemde Parij zenaar
Charles-Mane Widor. die
dan eigenlijk weer het
schitterend produkt was
van Jaak Lemmens, waar
door we bij de stichter van
het Lemmensinstituut zijn
beland.
Waarom koos u het orgel
als instrument?
Terwijl ik als pianist was
begonnen, ligt het toeval
dat ik voor het orgel koos
niet zozeer aan het feit dat
mijn vader orgel speelde
dan wel aan de toevallig
heid dat ik als leerling van
de 6de Latijnse aan het Kol
lege van de Paters Redemp
toristen te Essen zeer wel
gekomen was. omdat de
toenmalige student-orga
nist in de rethorika zat en
er blijkbaar niemand an
dere te vinden was die met
een klavier kon omgaan
Toch is mijn pianostudie
blijven doorgaan tot en met
mijn laureaatsexamen aan
het Lemmensinstituut in
1967 Mijn repertoire be
vatte toen enkele grotere
Beethovenstudies en een
aantal Chopin-études. Met
de aanvang van de studie
voor de Lemmens-Tinel-
prijs, de beroemde orgel-
prijs van het Lemmensin
stituut, moest ik uiteinde
lijk kiezen. Toch zit ik nog
dikwijls aan de piano en ik
heb ervaren dat een grondi
ge pianostudie onmisbaar
is voor het grote orgelre
pertoire van vandaag.
Herinnert u zich nog uw
eerste optreden?
Dat was in 1967. Ik was
net laureaat van het Lem
mensinstituut toen er te
Pamplona in Spanje een in
ternationaal liturgisch
kongres plaatsvond. Aan
de direktie van het Lem
mensinstituut werd toen
gevraagd naar een «goed
element» om een orgelreci
tal te geven tijdens dit kon
gres. De keuze viel op mij
en zo was mijn eerste be
langrijk optreden meteen
in het buitenland en nog
wel voor deskundig
pubhek.
Welke prijzen behaalde u
en wat is volgens u het be
lang en de waarde van
prijzen?
In 1971 werd ik, samen
met Jef Maes en Mare Lie-
brecht, finalist van de koor-
kompositiewedstrijd «Jef
van Hoof» te Antwerpen.
In 1972 richtte het
I.P.E.M een groep vorsers
van de Gentse rijksuniver
siteit die zich bezighouden
met avant-garde en elektro
nische muziek, een wed
strijd in voor vertolking
van hedendaagse muziek.
In de branche orgel werd ik
de winnaar, terwijl in de
andere disciplines nog twee
prijswinnaars waren: Paul
Dombrecht (hobo) en Bar-
thold Kuijken (dwarsfluit).
In 1975 won ik de Jef
Denijnprijs, de hoogste on
derscheiding voor beiaard
komposities te Mechelen
Meer nog dan de waarde
ring en de bewondering die
je ten deel vallen bij het
behalen van prijzen die je
soms een heel eind verder
helpen in je carrière, is de
inzet daartoe en vooral de
training van belang. Je be
reidt je steeds voor met het
behalen van de eerste prijs
voor ogen, anders begin je
er niet aan. Pas na afloop
bekijk je dat dan heel rela
tief.
Nam u ooit deel aan de
Brugse orgelwedstrijd, die
georganiseerd wordt tij
dens de Musica Antiqua-
weken van het Festival van
Vlaanderen?
Ik nam deel aan het twee
de orgelconcours in 1967
Ik was net laureaat van het
Lemmensinstituut gewor
den Er waren toen vier Bel
gische deelnemers. Twee
van hen kwamen in de hal
ve finale terecht Jos Swin-
nen, die gelijktijdig met mij
als laureaat uit het Lem
mensinstituut kwam en nu
producer is bij BRT-3 en
ikzelf. Samen met Michèle
Leclercq, een Franse orga-
niste die even mooi speelde
als ze zelf was en ze speel
de inderdaad Widor op een
schitterende wijze - zaten
we met drieën op een half
puntje uit elkaar in de op
telling voor de finale. Zes
finalisten was onmogelijk;
vijf was een probleem om
dat de Belgen (wij dus)
haast eikaars gelijken wa
ren; vier was dé oplossing
en zo werd het de enige
wedstrijd met vier finalis
ten. Dit kwamen we, in deze
versie, pas veel later te we
ten. Het moet wel de juiste
versie zijn, want toen werd
de vijfde prijs (10.000 fr.)
onofficieel onder ons drieën
precies verdeeld, Michèle
kreeg daarbij als herinne
ring de resterende symboli
sche frank.
Bij de volgende wedstrijd
voor orgel (in 1970) deed ik
mijn legerdienst en bij het
vierde Brugse orgelcon-
cours (1973) zat er een in
heemse koppensneller in de
jury. en ik zou een maand
later trouwen! In 1976 was
ik dan al buiten de leeftijds
grens.
Het eerste concours
(1964) buiten beschouwing
gelaten - omdat het toen
nog aan bekendheid moest
winnen - zijn er sindsdien
nooit landgenoten tot in de
halve finale geraakt. Dit
jaar voor het eerst terug,
met name Lieven Strobbe,
ook leerling van het Lem
mensinstituut. Toch is dit
allemaal erg relatief. Ik
speelde dit jaar op 16 juli de
hele «Nativité» van Olivier
Messiaen voor een zéér en
thousiast publiek in de
Brugse katedraal, en daar
ben ik blij om.
Welke zijn de interes
santste momenten uit uw
loopbaan?
Zeven jaar geleden, op
zondag 8 juni 1975, gaf ik
een recital in de Notre-Da-
me te Parijs. Dit is voor een
organist misschien dé ge
beurtenis in zijn loopbaan.
De toegestane voorberei
dingstijd van twee avonden
(nachten eigenlijk) vóór het
koncert. in die duistere
reusachtige katedraal waar
het licht van Parijs zwak
door de hoge ramen bin
nenschuift, gezeten aan het
gigantische orgel met zijn
meer dan honderd regis
ters. een instrument dat zo
zacht kan spelen dat je het
beneden niet hoort en waar
mee je anderzijds muzikaal
geweld kunt ontketenen
dat je de assistent-bladom-
draaier moet toebrullen om
je verstaanbaar te maken:
dat is een belevenis! Boven
dien voel je een zekere be
trokkenheid met de Franse
orgelgeschiedenis: hier ver
bood de aartsbisschop van
Parijs in 1792 de spektaku-
laire en druk bijgewoonde
koncerten van Claude Bal-
bastre die patriottische lie
deren en dito improvisaties
speelde, waarbij hij uitein
delijk het orgel (en nog an
dere orgels) van de vernie
ling redde tijdens de Franse
Revolutie. Hier stond ook
Franz Liszt in vervoering
tijdens een improvisatie-
koncert door César Franck
in de 19de eeuw.
En dan het koncert zelf
1975. Vierduizend toehoor
ders, zittend tot op de trap
pen van het hoogaltaar. Ik
speelde toen Max Regers
laatste orgelkompositie, de
Fantasia opus 135b, uit
1915 en de tumultueuze So
nate uit 1856 van Julius
Reubke (leerling van Liszt)
- beide werken uitermate
geschikt voor dit soort or
gel terwijl Pierre Coche-
reau, de huidige titularis
van het orgel, boven op de
Naar jaarlijkse gewoonte worden tijdens de maand september te Aalst drie
orgelkoncerten gegeven Op zondag 12 september a s is deze orgelcyclus aan zijn
twaalfde uitgave toe In de rij binnen- en buitenlandse organisten, die uiteindelijk
het sukse8 bepaald hebben van de Aalsterse Orgelkoncerten. zijn dit jaar te gast
Edward De Geest. Grazia Salvatori en de inrichter van de koncerten zelf,
Kristiaan van Ingelgem
Het eerste koncert galt door op zondag 12 september om 15u30 in de Sint-
Maartenskerk te Aalst De Vlaamse organist Edward De Geest speelt er werk van
Jacob Hyster. Jehan Alain. Gabriél Verschraegen. César Franck en Max Reger
Edward De Geest, die reeds heel wat recitals gaf o m in Amerika en Oost-Europa
speelt trouwens ook daags voordien in de Gentse Karmelieténkerk het slotkoncert
van de orgeltrip doorheen Oost-Vlaanderen, dit in het kader van het Festival van
Vlaanderen
Het tweede koncert m de reeks wordt wellicht dé blikvanger Dan komt de
Italiaanse organiste Grazia Salvatori met een programma Italiaanse orgelmuziek
uit het Venetie en Napels van de 16"'. 17" en 18 eeuw. Deze vrouwelijke bijdrage
tot de cyklus heeft tegen de gewoonte in niet op zondag plaats, maar wel op
zaterdagavond 18 september te 20u30 en dit op het nieuwe barokorgel in de
Abdijkerk te Affligem
Het slotkoncert heeft dan weer plaats in de Sint-Maartenskerk te Aalst op
zondag 26 september te 15u30. Dan speelt Kristiaan van Ingelgem. de inrichter
van deze jaarlijkse koncertenreeks een programma waarin werk van Bach
Widor, Reger. von Herzogenberg en improvisatie voorkomen
gaanderij zat te luisteren.
Een stevig applaus én felici
taties van Cochereau, wat
volgens hem nog niet zo
vaak gebeurde Aanwezig
was ook een afgezant van
de Belgische ambassade,
een dertigtal Aalstenaars
- hiervoor speciaal naar
Parijs gekomen - én een
verslaggever van De Voor
post, namelijk André De
Groeve. Zij kunnen het ge
tuigen. Dit koncert was
voor mij een moment uit
mijn loopbaan «om in te ka
deren».
De improvisatiekunst op
orgel wordt hoog geprezen.
Wat is improvisatie precies
en kun je dit leren?
De improvisatie is inder
daad een van mijn kwalitei
ten waarvoor ik in de pers
vaak heel lovende versla
gen krijg. Waarin bestaat
nu improvisatie?
In de enge zin van het
woord is het de uitvoering
van een muziekstuk op het
ogenblik van de komposi
tie Toch is een goede im
provisatie afhankelijk van
een aantal toevallige fakto
ren en van de inventie op
het ogenblik zelf. De impro
visator kan er zijn verwor
ven kunst op het gebied van
de harmonie en het contra
punt in toepassen. Natuur
lijk helpen mijn technische
mogelijkheden van het be
spelen van het orgel mij
daarbij heel wat.
Toch is het een vak dat je
kunt leren. Ik ontdek elk
jaar bij mijn leerlingen
praktische harmonie dat er
dikwijls begaafdheden aan
het licht komen en dan gaat
het natuurlijk iets gemak
kelijker. Om met sukses te
improviseren is er eigenlijk
studie nodig en vooral durf,
op zijn eenvoudigst is im
provisatie: het krijgen van
een muzikale vraag en het
geven van een passend mu
zikaal antwoord. Toch heb
ik me met verschillende me
todes kunnen trainen in het
vak Er bestaan echt leer
boeken voor En dat gaat
van zeer technische oefe
ningen zoals een gegeven
melodie met de rechterhand
spelen en deze b.v. twee tij
den later met de linkerhand
herhalen en op die afstand
het enkele gegeven dubbel
te blijven spelen, over uit
breiding tot drie- en vier
stemmigheid, om te komen
tot meer scheppende vor
men als het improviseren
van een toccata, een fuga,
variaties op een lied. en
zelfs tot het geven van een
heel improvisatiekoncert
Hoe groter de muzikale
bagage en hoe vaardiger de
vingers, des te meer kun je
«riskeren» Improviseren is
een zeer levendige vorm
van musiceren die eigenlijk
door alle mstrumentisten
zou moeten bedreven wor
den: het is namelijk hierbij
onmogelijk je zelf te over
schatten
Welke zijn uw lievelings-
komponisten?
Ik zou niet één komponist
kunnen opnoemen die niet
mijn lievelingskomponist
is; natuurlijk heeft men in
zijn leven wel bepaalde pe
riodes waarin men zich
sterker aangesproken voelt
door de ene of de andere
Terwijl ik het oeuvre van de
grootste en van de minder
grote komponisten - ook
die van deze eeuw - haast
kompleet in bezit heb en zij
geen geheimen hebben voor
mij, is mijn hobby steeds
geweest werken van, hier
althans, onbekende kompo
nisten te beluisteren op di
verse radiostations en deze
op band op te nemen Zo
bezit ik nu een groot aantal
interessante werken, voor
namelijk in het symfoni
sche genre, van hier bij ons
volslagen onbekende kom
ponisten
Komponeert u zelf ook en
worden deze komposities
uitgevoerd?
Ik komponeer nogal wat
voor uiteenlopende samen
stellingen Daarbij heel veel
koormuziek en die wordt
regelmatig uitgevoerd Wat
de orgelkomposities be
treft, die zijn nog steeds
niet in druk verkrijgbaar
Dit jaar zijn er echter twee
organisten, een Vlaming en
een Waal. die de werken
wensen in te studeren en te
programmeren op hun
koncerten.
U hebt een heel druk mu
zikaal leven. Vindt u nog de
tijd om te studeren? Welke
zijn de toekomstplannen?
Ik ben leraar orgel aan
verscheidene muziekinsti
tuten en leraar praktische
harmonie aan het Konink
lijk Muziekkonservatorium
te Brussel. Ik ben als orga
nist verbonden aan de Sint-
Maartenskerk te Aalst.
Sinds 1978 ben ik ook me
dewerker voor orgelpar
tijen bij het Filharmonisch
Orkest van de BRT. Daar
naast is er natuurlijk het
praktisch musiceren. Sinds
1969 tot heden gaf ik kon
certen in eigen land (162),
Nederland (24), Frankrijk
(6), Spanje (5), Zwitserland
(1) en Duitsland (1). Verder
word ik ook regelmatig in
België en Nederland ge
vraagd als jurylid bij orgel-
wedstrijden. Toch blijf ik
verder werken met het oog
op de uitbouw van mijn car
rière. In het vak orgel valt
dat relatief zwaarder uit
dan bij enig ander solis
tisch instrument. De orgels
zijn meestal erg verschil
lend en variëren bij wijze
van voorbeeld van orgels
met één klavier zonder pe
daal tot vijf klavieren met
pedaal en meer dan hon
derd registers. Bovendien
overspannen ze een periode
orgelbouw van ongeveer
250 jaar. Zo speel je van
daag op een typisch barok-
instrument, morgen op een
groot romantisch symfo
nisch orgel en dat vraagt
steeds een aangepast pro
gramma plus het op peil
houden van een zeer geva
rieerd repertorium. Daarbij
verander ik graag mijn re
pertoire van samenstelling
en uitzicht, wat een meer
levendig en bewuster orgel
spel mogelijk maakt dan
daarmee in vergelijking de
solist die met zijn ein
dexamenprogramma heel
de wereld wil afreizen,
waardoor hij vaak onge
wild steeds vlakker gaat
spelen.
Maakte u reeds plaatop
namen?
Er bestaan enkele plaat
opnamen waaraan ik mede
werking verleende als bege
leider of waar ik de orgel
tussenspelen verzorgde.
Deze plaatopnamen hadden
vaak een privaat karakter
zoals een opname voor de
Lions Club Leuven ten bate
van Windekind met kerst-
muziek (Lions 6803135)
maar deze zijn meestal niet
(meer) verkrijgbaar in de
handel.
In 1983 verschijnt bij het
Davidsfonds een dubbel-LP
gewijd aan het opus 100
van Flor Peeters. dit ter ge
legenheid van zijn tachtig
ste verjaardag Hieraan
verlenen drie Belgische
(o.m. ikzelf) ern drie bui
tenlandse organisten hun
medewerking.
In Japan, op Yupiteru Re
cords 25CL0001 Tokyo,
verscheen een koorwerk
van mijn hand, tot mijn
grote vreugde, maar het is
hier zeer moeilijk te ver
krijgen.
Verder zijn er wel enkele
volledige orgelopnamen in
grondige voorbereiding.
Ook verwacht in 1983.
Soms hoort men wel eens
beweren dat onze eigen mu
sici te weinig kans krijgen
om op te treden in het Festi
val van Vlaanderen. Deelt u
deze mening?
Ik vind deze opvatting
ongetwijfeld gerechtvaar
digd Ik zal niet beweren
dat er in Vlaanderen een
symfonisch orkest bestaat
dat werkelijk de Berliner
Philharmomker. het Chica
go Orchestra of zelfs onze
De heer Van Ingelghem, ondertussen een hele auto
geworden
noorderburen uit het Con
certgebouworkest kan
overtroeven. De mogelijk
heden die in het buitenland
aan musici en orkesten ge
boden worden, en ook de
naar-waarde-schatting, re
sulteren vaak in hogere
kwaliteit van samenstelling
én prestatie terwijl de be
noemingsadministratie bij
ons vaak haar gelijke niet
vindt in het buitenland,
waardoor het hier onmoge
lijk is een perfekt homoge
ne groep samen te stellen.
Het resultaat is dan dik
wijls minder goede kwali
teit. Ik maak hierbij geen
verwijt aan de leden van
een groot symfonisch or
kest ik maak er zelf deel
uit als losse medewer
ker voor de partijen met
orgel - maar ik stel vast dat
musici met een grotere be
gaafdheid vaak op straat
blijven staan. Nu zouden
deze een kans in het Fel
val kunnen krijgen. Ik lj
virtuozen - zelfs heel j
ge - in alle branches I
barokinstrumenten toe,
als solist hun manm
kunnen staan naast
roemde buitenlandse
vangers.
Een verheugende
stelling is dat voor
mensen plots een ruim
plaats gereserveerd wori
sinds kort. De reden I
van? Dat las ik vandi
nog m een krant: «Ook I
Festival is aan besparmJ
toe. Men heeft voor dit jT
nog meer beroep
dan voorheen op n
bij ons omdat hun hond
rium merkelijk lager
en er bovendien verpla
sings- en verblijfskosf
uitgespaard worden
is dus tóch waar dat wijl
krisis zullen overwinnen!
Onze regio is deze week flink bedeeld met koncerten in het kader van het Festival van het v]ak van het vroeg 1
Vlaanderen. In het Sint-Niklase stadhuis gaat een avond door onder het motto «Een peuwge muziekdranf
avond in Esterhaza». uiteraard met werk van Haydn. In Hamme, Sint-Pietere-Banden, Haar recitals worden in 1
is er gelegenheid koormuziek te beluisteren uit de 16d' en 17de eeuw, vertolkt door de bjjZOnder gewaard, (ft Q
Tallis Scholars. Dezelfde Tallis Scholars treden op 17 september op in de Sint- voor haar markante int®®
Margaretakerk van Baardegem-Aalst, maar met een verschillend programma. En pretatie van Franse 1 ie<
dezelfde vrijdagavond gaat in het stadhuis van Sint-Niklaas een liedrecital door met de ren janet price heeft
sopraan Janet Price. Een drukke week voor de melomanen uit de streek.
Sint-Niklaas:
«Een avond in Esterhaza»
Giovanni Pierluigi da may this be - Woefully ar-
Palestrina. William Cor- rayed - Margaret meek).
Joseph Haydn (1732- nyshJacobus Clemens non Jean Mouton (Nesciens Ma-
1809), de opperste kapel- papa en Orlando Gibbons. ter) en Peter Philips (Ecce reizen doorheen Europa
de hele wereld gezongi
Haar begeleider. Anti jden
ny Saunders, is een van knt e
allerbeste duo-pianisten; üsem
ondernam talrijke konce »t wi
meester in dienst van vorst Harame- Sint-Pieters-in- vicit Leo).
Esterhazy, werkte een goed de.Banden, 20u30
deel van zijn leven aan het Sint-Niklaas:
slot, vandaar het motto Baardegem-Aalst: liedrecital Janet Price
voor deze koncertavond. Op Koormuziek uit de I6a' en
het programma staat het i7d* eeuw: Tallis Scholars
«Divertimento a quattro in Dezelfde Tallis Scholars liedrecital dat gegeven Robert Schumann (181Br
g. opus 20 nr 3», het «Trio treden op in de Sint-Marga- wordt door de sopraan Ja- 1856), «Vier liederen» v 1VCK
in D nr 97 voor bariton, rethakerk van Baardegem- net Price. Zij wordt op vrij- Hugo Wolf (1860-190 ltsoe
altviool en cello», de «Cassa- Aalst op vrijdag 17 septem- dag 17 september aan de «The Homeward Journe1-3011
tiona per il Liuto Obligato, met gen totaal ander piano begeleid door Antho- opus 32» van Adrian Bea B
Violino Violoncello in C» pr0gramma. Hier worden ny Saunders. mont (°1937), «Trois Ari Mtei
(naar het Strijkkxartet in werken uitgevoerd van: Janet Price ontwikkelde tes oubliées» van Claude D ?n°e
C, opus 1 nr 6 herschreven Thomas Weelkes (Alleluia. I zich in korte tijd tot een bussy (1862-1918), Cii»10"3
door een onbekdn 18"* Heard a Voice). John Taver- zangeres die een verbazing- Mélodies populair,
eeuws muzikant) en het ner (Mater Christi). Hugh wekkende veelzijdigheid grècques» van Maurice R arei
«Divertimento a quattro in Agton (Gaude Virgo). Tho- aan de dag legt: zij wordt vel (1875-1937) en «Drie li
f, opus 20 nr 5». De uitvoer- mag Tallis (If ye love me - gewaardeerd om haar ver- deren uit Chants de Terre 141111
ders zijn: Dirk Vermeulen. Hear the voice and prayer), tolkingen van opera's, net de Ciel» van Olivier Me
eerste viool; Mihoko Kimu- Qregorio Allegri (Misere- als van koncerten en liede- siaen (°1908).
ra, tweede viool; Staas re), John Browne (Salve Re- ren. Haar opvallendste ver-
Swiertstra, altviool, Richte _ina jesu merCy how wezenlijkingen liggen op
van der Meer, cello. Konrad
Junghanel, luit, Philippe
de Verenigde Staten en vi
wezenlij kte reeds vi
plaatopnamen Op het pi
gramma vinden we vo<
Om 20u30 begint op het eerst «Frauenliebe- und 1 c
Sint-Niklase stadhuis het ben, opus 42 nr 1-8» vf101- c
Robert Schumann
1856), «Vier liederen-
Hugo Wolf (1860-190 ltsoe
«The Homeward Journf rac^1
opus 32» van Adrian Bea B
mont (°1937), «Trois Ari B8^ei
de l ™ce
(,CiI icha
populair
Kier
opra
unn
'Hertel
van oude muziek. We zijn
benieuwd wat ze er als en
semble van terecht bren
gen. Gezien de aard van het Q ZOndag 12 september Vrijdag en zaterdag 5 en 6 Vlaamse Toneelgilde Har
programma en de uitmun- wordt het Cultureel een- november: telkens om 20 kijn uit Boom: De rolst<
tende kwaliteit van de uit- trum en de giedehjke biblio- uur: optreden van «Ballet van Hellinckx en Van d
voerders moet dit echter t]10ea van imkeren plechtig en Turnkring-, georgani-
een prachtige muzikale opengesteid Vanwege de seerd door Aurora Lokeren.
avond worden Stadhuis d^eUe van het Kuftureol
Sint-Niklaaa, maandag Centrum ontvmgen w,j vol- Zaterdag 13 en 20 novem-
13 september. 20u30 voorlopige evene- tor 1^°°^ 14 en" no'
mentskalender: yember, telkens om 20 uur:
Lust naar Kunst prosen- neelbond vJanci
Vï
igen
trul<
Dch
Hamme:
Koormuziek uit de 16d' en
17d* eeuw met de Tallis
Scholars
Auwera
Zaterdag 22 januari:
neelvereniging Erasm
uit Anderlecht: De drie zi
tere van A. Tsjechow
Zaterdag 29 januari 1
februa
gevolf
..VUWW..K 1W1WU v-aa Vrij
Zondag 12 september: om ^eert; "DeSPaanse B^aban" Wetteren: Nu het dorp ni
1 der» van Bredero, onder re- r h^ntant v:,n t Rrnii
10 uur: akademiache zit- je van Aohle| Va„ Mal. meer bestaat, van T. Bruli|
De Tallis Scholars met di- !me met openstelling van «eren Zaterdag 5
rierpnt Ppt^r Philini maken het Kultureel Centrum J slotvoorstelling
di? nar hun debuut in het 0831-113 receptie voor alle Van zaterdag 27 november door proklamatie.
dit jaar hun debuut m het tot zaterdag 5 februari Socialistische tc
Festivalwan Vlaanderen Ze ^"1^" „deur m het ">83 Antigoontheater
d^" vier m6ko neer ten' in Cultureel centrum en de Koninklijk Landjuweel, 48' werpen Oidipoes van Hu|
Hamme. Baardegem-Aalst, stedelijke bibliotheek naar Tornooi 1982-83
Dein ze en Leuven aanleiding van de officiële
Het koor werd in 1976 OP01"11*?
Zaterdag 27 november
Rederijkerskamer
Claus.
In het kader van het Fes
val van Vlaanderen.
De Op vrijdag 24 september:
opgericht met één doel het zaterdag 11 en 18 septem- Goudbloem uit Sint-Ni- het Kultureel Centrum R
perfektioneren van een ei- en zondag 12 en 19 klaas Vasza Zeleznova van cital Ingrid Haber (pian
gen klare en beweeglijke „ptember. tolkens om -,0 Gorki
koorklank Hun faam weid uur. revue Tussen raap en Zaterdag 4 december
vooral gemaakt met de 111- rooster„ samengeschreven Multatulitheater uit Gent.
terpretatie van meesterwer- door jrddy plcCavet en Isi- Avondrood van het Werk-
ken uit de renaissance (Pa- door Van den Berghe. wat theater Amsterdam
le.stnna, Lassus. Byrd. lal- zuur en zoet uit Lokeren Zaterdag 11 december:
lis en Josquin) Het samen- van gisteren en vandaag, in Ieperse Kunstkring Rich-
gaan van ervaring en tech- opdracht van de kulturele ten Tot nut van 't alge-
niek met zuivere klank- j-^^d van Lokeren meen u/oKai.
schoonheid bracht hen de Broeck
lof van kritici over de hele Vrijdag 1 oktober: om 20 Zaterdag 18 december:
wereld In Hamme vertol- uur: optreden van «The Lust naar Kunst zie hoger,
ken ze komposities van Cip- Strangers» (dit is echter iö83:
riano de Rore, Robert Why- nog niet definitief') Zaterdag 15 januari
en Peter Dauelsberg (Cell
met werken van Beethovi
en Mozart
Op zaterdag 2 oktober: 0
gel recital Herman Ve
schraegen, te Lokeren-Dal
nam, in Onze-Lieve-Vrou\
kerk, met werken van Co
meen, van Walter Van den net. Van den Kerckhove:
Pac heibel. Scronx, Swe
linck, Buxtehude en J