[wringende «Big Band Studio 10»
gast op Opstalse Haringfeesten
Tallis Scholars te Baardegem
JConcertkaleidoskoop:
28 augustus - 3 september
POOLS KOOR
OP BEZOEK
..Festival
VJaanoeien
De Voorpost - 10.9.1982 - 21
r de vijfde keer al zullen dit weekeinde op de Opstalse Dorpshoeve de haringen op de roosters liggen sissen en braden. Van
lerden meters ver zal de haringgeur de vele eetlustigen naar de hoeve lokken, naar de grote tent waar het draaiorgel weer lustige
i(jes zal spelen. Toch zal er ook andere muziek te beluisteren vallen. De Big Band Studio 10 uit Dendermonde zal op zaterdag
:n 18 en 19 uur en misschien nog wel later, een gastkoncert verzorgen.
Lt is echter die Big Band? We hadden de naam al wel eens gehoord piaar toch hadden we er nog nooit kennis mee gemaakt. \V(j dus
nformatie uit.
lermonde toch muzikaal?
voor kort viel er in Den-
monde op muziekgebied
t zo heel veel te beleven,
tuurlijk was er de Honky
k Jazzklub. Natuurlijk was
I de Jeggpap New Orleans
z Band. Dendermonde was
a een synoniem voor deze
se. Maar afgezien van dit
zgebeuren leek de Dender-
i wel een muzikale woes-
k Sinds een paar jaren is
r nogal wat verandering in
komen We kregen de op-
pting van het Pandora-en-
Jnble, dat zich specialiseerde
ïdc vertolking van oude mu-
Er kwam een tweede
tband bij. The Crescent Ci-
)reamers, een van de goede
New Orleans bands in Belgié.
Het koperensemble Religioso
werd gesticht en legde zich toe
op het uitvoeren van religieuze
en oude muziek. Men stichtte
vorig jaar opnieuw een afde
ling van Jeugd en Muziek, die
een suksesvol eerste werkjaar
achter de rug heeft En op
amusementsgebied kwam er.
nu vijf jaar geleden, de Big
Band Studio 10.
Ontstaan Big Band Studio 10
Het ensemble is eigenlijk op
een eerder eigenaardige ma
nier van start gegaan: de naam
was al ontstaan voor er muzi
kanten waren.
In april 1977, de zestiende om
precies te zijn. vertelde Leo
De Smet aan zijn vriend Ro
land Van Den Broeck dat hij
er wel zin in had een amuse
mentsorkest te beginnen. Niet
zomaar een gewoon orkestje,
neen hij zag het groot: het
moest een groot ensemble
worden, een echte big band
naar het voorbeeld van reuzen
als Benny Goodman of Glenn
Miller. Leo De Smet had trou
wens al heel vroeg de muziek-
microbe te pakken gekregen
en die had hem lelijk in haar
macht. Wat deed hij samen
met zijn verloofde om hun
vrije tijd zoek te krijgen? Mu
ziekpartituren verzamelen, ar
rangeren en uitschrijven voor
big band. De partituren wer
den aan elkaar gekleefd in het
studioappartement, waar Leo
toen woonde. Met hun driecn.
Leo De Smet, zijn verloofde
Karine Bosmans en Roland
Van Den Broeck. praatten ze
tijdens dit werkje over van
alles en nog wat. Ze maakten
grootse plannen en zochten al
naar een naam voor de nog op
te richten band. Vermits Leo's
studio op de tiende verdieping
van het gebouw lag. hoeven we
u bij de naam «Big Band Stu
dio 10» geen tekeningetje
meer te maken.
Na de naam: nu nog een orkest
Een naam alleen, een vlag zon
der lading, heeft uiteraard
geen enkele reden van be
staan. Dus dienden er muzi-
Dat is dan de volledige formatie van de Big Band Studio 10
Tijdens een showavond laat de Big Band Studio 10 zich ook wel eens omringen door fleurige meiden.
fljdena de a&nvangsweek van het Festival in Brussel,
int en Historische steden, en Mechelen, hoorden we drie
i van wel zeer verschillende samenstelling aan
t werk: het orkest van onze nationale opera, het Pools
merorkest en het Philadelphia Orchestra.
nodige eerbied voor het de-
tonisch Orkest tail, belangrijk in deze sim
de Nationale Opera fonie, werd de zangerige
orkest van de Munt. kompositie vertolkt. Min-
direkteur Gerard Mor- der opgetogen waren we
opnieuw kwantitatief met de vokale prestatie van
vooral ook kwalitatief op de sopraan Isobel Bucha-
mlijk niveau ge- nan- de naïviteit lag er een
:ht, mocht de serie met beetje te dik op.
grote symfonische or-
ïnluiden met een
icert waarin Mozart,
:hard Strauss en Gustav Dit ensemble, in 1973 door
Jer geprogrammeerd dirigent Maksymiuk opge-
>n. Over Mozarts «Sym- richt, is het eerste van de
nr 35 in D. K V 385 - Poolse ensembles die optre-
en over Strauss' den dit jaar in het Festival,
'ier letzte Lieder» met de Op de vooravond van de
iraan Isobel Buchanan tweede verjaardag van de
len we weinig zinnigs Oprichting van Solidariteit,
•llen. gezien de «prach- traden ze een eerste keer
plaats die ons toege- voor het voetlicht in de Her
in was. Dan maar iets zeelse Rito-Sporthal. Enke-
ir de «Symfonie nr. 4 in le jongeren betoonden aan
van Gustav Mahler Di- de ingang van de zaal hun
;ent John Pritchard wist solidariteit met het Poolse
een koherent geheel van verzet en deelden strooibil-
maken, iets dat gezien de jetten uit. Maar nu de mu-
ftruktuur van het werk ziek. In Herzele, zowel als
bch niet niks is. Met de in het Gentse Kongrescen-
dkru
i Hu|
Fes
ber:
m R
pian
(Cell
Ihovi
Br: 0
Ve
n-Da
n >Uj
n Co
tiove
Sw<
i J.
Nadat we enige maanden geleden konden kennis
maken met de «Nachtegalen van Poznan». een uniek
Pools koor dat onder meer optrad in Wieze komt nu
een ander koor uit dezelfde Poolse stad naar Vlaan
deren Op uitnodiging van de Pools-Vlaamse vrien
denkring, afdeling Aalst is het koor «Motet et
Madrigal» naar Vlaanderen op bezoek gekomen
Dit koor is samengesteld uit studenten en oud
studenten van de muziekhogeschool in Poznan.
Koorleider is Leszek Bajon. een leerling van de
wereldberoemde St Studigrosz die we aan het werk
zagen als dirigent van de «Nachtegalen van
Posnan
Dit Motet et Madrigal blijft in ons land tot 20
september Ze verzorgen diverse optredens o m in
Aalst, Buggenhout en Mechelen
Te Aalst zijn ze op bezoek in de kapel van het Oud-
Hospitaal, Vismarkt 13. Daar zingen ze op 9 septem
ber te 20 u Twee dagen later (11 september) zijn ze
te gast in de St -Amanduskerk te Buggenhout-
Opdorp. Het koncert vangt er aan te 20 u.
Het Mechels Miniatuur Theater ontvangt de Poolse
gasten in hun grote zaal op 14 september te 20.30 u.
Wie nog snel een optreden wenst te organizeren in
school, gemeente of parochie, kan snel kon takt
opnemen met de h Claessens (053/21.82.78)
(lvd)
trum (dat slechts voor de
helft gevuld was) bleek zeer
duidelijk dat dit ensemble
het best in zijn sas is bij de
vertolking van eigen Poolse
komponi8ten. Buczynski's
«Muziek der vallende blade
ren» en Bacewicz' «Concer
to voor strijkorkest» wer
den feilloos verklankt. Ook
het «Divertimento voor
strijkorkest» van Bartok
kreeg een schitterende ver
tolking. Vivaldi's «L"Estro
Armonico» was misschien
een ietsje te zwaar, ook de
«Symfonie nr. 2 in D» van
Mendelssohn leek ons in
Gent niet levendig genoeg
De Holbergsuite van Evard
Grieg was prettig om aan te
horen vol relief en warm.
Zowel in Herzele als in Gent
werd de avond besloten met
de «Serenade in C» van
Tsjaikowski als blikvanger.
Het werd geen grootse ver
tolking. alhoewel toch van
een meer dan behoorlijk ni
veau: stevig, warm zonder
sentimentaliteit Een dank
baar publiek wist telkens
een toegift los te werken.
Brussel:
Philadelphia Orchestra
en Riccardo Mutti
Het top-orkest Philadelphia
Orchestra met zijn sterdiri
gent Riccardo Mutti waren
in het Brusselse Paleis voor
Schone Kunsten voor twee
koncerten. vermits er te
Gent. door de onwil van de
Gentse bisschop, niet kon
opgetreden worden in de
katedraal Tweemaal een
volle bak dus. want sterren
trekken nog steeds volk.
ook in deze krisistijd 's
'Woensdags stonden twee
werken op het programma
Eerst de «Symfonie nr 4 in
d. opus 120» van Robert
Schumann, die ons in het
geheel niet kon bekoren
het geheel werd te krach
tig. te verkrampt gebracht
viriliteit zonder ziel. kracht
- zonder innerlijke diepte
Gustav Mahlers eerste sim-
fonie. de Titan, wist ons
daarentegen wel te boeien
De spanningsboog verslap
te geen ogenblik, drama
tisch gekleurd of lyrisch
zingend werd-het een spek-
takulaire verklanking.
Daags nadien kregen we
eerst het «Second Essay for
Orchestra» van Samuel"
Barber te horen, een mo
dern, prettig en kleurrijk
werkje dat sierlijk en met
allure werd uitgevoerd. De
populaire tweede suite
«Daphnis en Chloé» van
Maurice Ravel vormde het
middendeel van dit kon
cert. Van het eerste deel.
het subtiele natuurtafereel
«Lever du Jour», tot het
wervelende, wilde slottafe
reel «Danse générale» kre
gen we een rijk kleurenpa
let op een heel virtuoos
bordje geschilderd Tsjai-
kowski's Pathetische Sim-
fonie besloot de avond
Hierin toonde Mutti zich
een meester in de kontras-
ten. pianissimi en forte's,
aggressiviteit. pittigheid
en weemoed. Alle muzikale
stemmingen werden op
windend verklankt Een
uitbundig, geskandeerd ap
plaus verplichtte Mutti
zelfs tot een toemaatje uit
de Siciliaanse Vespers van
Verdi. Een muzikaal
festijn! L_
kanten gevonden te worden.
Hiervoor ging Leo De Smet
putten uit de vele fanfare- en
harmoniekorpsen waar hij deel
van uitmaakte.
De eerste repetitie had plaats
op negen mei 1977. Er kwa
men zes muzikanten opdagen.
Niet sensationeel maar toch
het was een begin. Men bleef
niet bij de pakken zitten en
twee maand later was er een
volledige bezetting. De bezet
ting van toen bestaat ook van
daag de dag nog. En dat het
een echte Big Band geworden
is, moge blijken uit de samen
stelling van het orkest.
dirigent: Leo De Smet
zangeres: Karine Bosmans
zanger: Eddy Van Iersel
presentator: Roland Van
Den Broeck
trompet: Kris Borms,
Gommard De Winne, Roger
Roels, Albert Van Hulle
saxofoon: alto en klarinet:
August De Gelder. Paul De
Wilde - tenor: Hugo Chris-
tiaens. Danny Verleyen - bari
ton: Georges Segers.
trombone: Constant Bos-
tcels. Willy De Boeck, Hen
drik Laplasse. Mare Wijns
drums: Hubert De Vroene
percussie: Francois Van
Exterghem
basgitaar: Wilfried Patoor
slaggitaai: Patrick Ver-
meeren.
In het totaal dus een bezetting
van niet minder dan 21 per
sonen
Zoals het voor een dergelijk
ensemble past is alles piekfijn
in orde: kostumes, presentatie,
techniek. Natuurlijk brengt dit
heelwat beslommeringen en
kopzorgen mee. De Big Band
kan echter rekenen op een
zeer dynamisch bestuur dat
probeert zoveel mogelijk zor
gen weg te nemen. De voorzit
ter is Marcel Borms. bijge
staan door sekretaris Roland
Van Den Broeck. technieker
André Teugels en de be
stuursleden Etienne Moer-
nout. Louis Roef en Guy Van
Geirt.
Eerste optredens
Het allereerste optreden had
plaats op 28 november 1977,
maar werd heel vlug door vele
andere gevolgd. Big Band Stu
dio 10 trad eigenlijk, na hun
try-out op 28.11 .'77, echt in de
publieke belangstelling met
hun groot dcbuutkoncert een
week later. Dit weekblad
schreef twee weken later.
«Dendermondsc Big Band
Studio 10 een formatie met
schwung». En «schwung» zat
er inderdaad in dit orkest Hun
repertoire bestaat vooral uit
muziek in het genre van Glenn
Miller. Benny Goodman en Ja
mes Last: In the mood - Moon-
Dirigent De Smet heeft zijn jongens stevig in de hand
light Serenade - Jungle drums -
American Patrol - The sound
of music - New York. New
York - Footing - Singing in the
rain - Little Brown Jug. Dit
zijn slechts een paar van de
bekendste nummers op het re
pertoire. Het is muziek, die in
deze retro-tijd de mensen blijft
aanspreken en entoesiasme-
ren. De optredens lieten dan
ook niet op zich wachten. De
Big Band Studio 10 luisterde
reeds tal van manifestaties op
met hun swingende muziek.
Ze vertegenwoordigden de
stad Dendermonde reeds drie
maal in de Nederlandse zuster-
gemeente Geldrop. Er waren
de verschillende optredens in
Frankrijk en Duitsland.
Showavonden
Een dergelijke, degelijke big
band krijgt natuurlijk een hele
boel trouwe fans. En voor deze
trouwe supporters wilde men
iets speciaals op het getouw
zetten. Er werden kontakten
gelegd met de Dendermondse
dansgroep uit de Donkstraat,
de bekende Donkozakken.
Men werkte aan de produktie
van een denderende showa
vond. En die kwam er ook.
Deze is intussen uitgegroeid
tot een tweedaagse, die het
Koningshof telkens tot de nok
vult.
De toekomst
Voor de onmiddellijke toe
komst staan er heelwat plan
nen op stapel. Op 19 septem
ber geeft de groep een koncert
op de Dendermondse Grote
Markt van 19 tot 21 uur. Het
Big Band Studio 10
op Grote Markt te Dendermonde
Zondag 19 september zijn de jongens van Big Band Studio
10 te beluisteren op de Grote Markt te Dendermonde,
waar zij van 19.00 tot 21.00 u. een koncert ten beste geven
als afronding van het toeristisch seizoen. Dit koncert gaat
onder de auspiciën van de stad Dendermonde en wordt
georganizeerd in samenwerking met de stedelijke dienst
voor toerisme.
Koningshof is aan de beurt op
22 september ter gelegenheid
van een modeshow. In het Ze
iehof speelt hij op 25 septem
ber van 22 tot 24 uur en daags
nadien is de Band te gast in de
tent op de Geldroplaan ter
gelegenheid van Expo 200.
Op dit ogenblik worden onder
handelingen gevoerd voor een
vierdaagse rondreis met optre
dens in Engeland. Ook een
koncert in de Dendermondse
zusterstad Nieuburg in Duits
land wordt voorbereid.
De Nederlandse televisiezuil
AVRO had graag een show-
programma gemaakt rond de
Big Band Studio 10. dat kan
echter spijtig genoeg niet door
gaan. Alle muzikanten zijn im
mers liefhebbers die zich niet
allen een paar dagen kunnen
vrijmaken voor de opnamen in
Nederland. Wel zijn de voor
bereidingen gestart voor de
opname van een eerste L.P.
Het bewijst dat deze Band.
alhoewel alle leden amateurs
zijn, voldoende «professio
neel» werkt en als dusdanig
erkend wordt door muziekken
ners en -liefhebbers. De geest
in het orkest is fantastisch: het
is een groep vrienden die. vol
ledig belangloos, er plezier in
scheppen samen goede ont-
spanningsmuziek te spelen en
de mensen een aangename
avond te bezorgen. Het hoeft
dan ook niet gezegd te worden
dat de wekelijkse repetities in
Dendermonde zelf heel stipt
bijgewoond worden.
Haringfeesten in Opstal-Bug-
genhout: 12 september
Het bestuur van de Koninklij
ke Fanfare «De Morgenster»
die dit weekeinde hun vijfde
Haringfeesten organiseren,
proberen ieder jaar een muzi
kaal hoogstaande attraktie te
brengen. Zo was vorig jaar de
nog jonge, maar talentrijke
Delta Queen Jazzband te gast.
Om voor wat afwisseling te
zorgen, wordt dit jaar een be
roep gedaan op de Big Band
Studio 10. Dit orkest speelt op
de binnenkoer van de Dorps
hoeve van Honoré Van Mul
ders op zondag 12 september
vanaf 18 uur. We zijn er zeker
van dat dit ensemble heelwat
muziekliefhebbers naar de
geurige haring zal lokken.
L.
Het tweede in de tot vier
gereduceerde koncerten
van het Festival van Vlaan
deren te Aalst heeft plaats
op vrijdag 17 september in
de mooi gerestaureerde
St.-Margaretakerk te Baar-
degem waar reeds heel wat
belangrijke artistieke mani
festaties plaatsgrepen.
In samenwerking met het
stadsbestuur nodigt het Za
kenkantoor De Pauw van
Baardegem en het Dirk
Martenskomitee u uit tot
een koncert door het En
gels zangkoor «Tallis Scho
lars».
Dit koor werd in 1976 op
gericht met het doel te ko
men tot een eigen, klare
vertolking van koormuziek
uit verschillende perioden,
modern en barok inbe
grepen
De naam van de Tallis
Scholars werd echter voor
al gemaakt met de interpre
tatie van meesterwerken
uit de renaissance. Palestn-
na, Lassus. Buvrd. Tallis
en Josquin.
De kenmerkende klank
dankt het koor aan de keu
ze van de stemmen: dames
met hoge. heldere stem
men en mannen die zijn
grootgebracht in de Engel
se koortraditie. In hoofd
zaak ex-koorleden van
King's College. Cambridge
of Christ Church. Oxford.
Dit samengaan van erva
ring en techniek met zuive
re klankschoonheid bracht
hen de lof van de kritici
over de hele wereld.
De Tallis Scholars hebben
reeds 5 langspeelplaten op
genomen en reisden naar
Denemarken. Frankrijk.
Nederland. Griekenland.
Joegoslavië en de States.
Ze maakten dit jaar hun
debuut in het Festival van
Vlaanderen.
Onder leiding van dirigent
Peter Phillips brengen ze
werken van Thomas Weel-
kes. John Taverner. Hugh
Aston, Thomn Tallis. Gre-
gorio Allegri voor negen
stemming koor. John
Browne, Jean Mouton en
Peter Phillips himself
Inkom: 300 fr. Voor jeugd
en plus-3-Pas 50?z vermin
dering.
Kaarten verkrijgbaar in de
Kult. Dienst. Kattestraat
33 te Aalst (053-77.11.11. -
toestel 245) of in het toeris
tisch informatiebureau in
het gebiedshuisje van het
Belfort (053-77.11.11. -
toestel 240).
Begin te 20.30 uur precies.
LH
Sint-Niklaas, ballonfeesten. De vier harmonieën bliezen de happeningssfeer in (dw)