Festival van Vlaanderen: Festivalmuziek in onze regio: Sint-Niklaas Aalst Prachtig slotkoncert van Buggenhouts kultureel weekeinde: gospels en negro-spirituals Jeugd en muziek Dendermonde start zijn nieuw werkjaar Koor uit Hannover koncerteert in Sint-Niklaas en Lokeren Festiral VlaanixjRïi 24 - 24.9.1982 - De Voorpost Drie konoerten staan deze week in onze regio geprogrammeerd. Op vrijdag 24 september, om 20.30 u., is er in het Lokerse Kultureel Centrum een Beethovenrecital door Ingrid Haebler (piano) en Peter Dauelsberg (cello); hierover berichtten we reeds vorige week. In Sint-Niklaas gaat op maan dag een pianorecital door met David Lively en op dinsdag geeft de alt Julia Hamari in het Aalsterse Stadhuis een liedrecital. Sint-Niklaas: pianorecital David Lively David Lively 1953, Ohio) deed zeer suksesrijke pia nostudies zodat hij in '72 reeds laureaat werd van de Koningin Elisabeth Wed strijd en de Tsjaikowski Wedstrijd, om maar de voornaamste prijzen te noe men. Hij bouwde een inter nationale solistenloopbaan op die hem in alle grote muziekcentra van de we reld bracht. In het Festival van Vlaanderen was hij vroeger reeds te gast in Gent en in Aalst. Het eerste van de drie ge programmeerde werken is «Drei Fan taaien oder Capri- cen, opus 16» van Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847). Het werk is een soort muzikaal dag boek van de 20-jarige Men delssohn, met vakantie bij een Engelse familie. Van Johannes Brahms speelt David Lively de «Sonate nr. 3 in f, opus 5»; deze sonate heeft vijf delen, wat ken merkend is voor de losse en nogal onsamenhangende opbouw van het geheel. Met deze jeugdwerken wilde Brahms bewijzen dat hij als romanticus deze klassieke vorm eveneens aankon. Twee komposities van Mau rice Ravel (1875-1937) op het programma: het driede lige «Gaspard de la nuit» uit 1908, geïnspireerd door drie prozastukjes uit het gelijknamige werk van Aloysius Bert rand. «La Val se - Poème choréografi- que» is eigenlijk de derde versie van het werk; eerst was het gekomponeerd voor twee piano's; later kwam een orkestversie en tenslotte deze transkriptie voor pianosolo. Het werk is gebouwd op twee climaxen: het machtige eerste cres cendo herinnert aan de wal sen van Johann Strauss, Schubert en Chabrier, het tweede is geraffineerder en mondt uit in een stralende grote tertstoonaard. Stadhuis, Sint-Niklaas, 20.30 u.. maandag 27 sep tember. Aalst: liedrecital Julia Hamari De Hongaarse alt Julia Ha mari geeft op dinsdag 28 september om 20.30 u. in het Aalsterse stadhuis een liedrecital, aan de piano be geleid door Edelmiro Ar- naltes. Julia Hamari is een van de meest suksesvoUe alten van het ogenblik. Ze zong te Wenen, op de Salzburger Festspiele, Stuttgart, de Wiener Festwochen, de Sca la te Milaan, Covent Garden te Londen, Glyndeboume, de DeutSbhe Oper am Rhein, de meeste Italiaanse operahuizen, Boedapest. Ook op het Festival van Vlaanderen was ze reeds meermaals te gast: 1969 te Gent in Rossini's Stabat Mater en Verdi's Te Deum; in 1973 zong ze de mezzo sopraan in Mozarts c-moll- Messe; in 1974 vertolkte ze de twee grote Bach-passies; in 1979 zong ze opnieuw de c-moll-Messe van Mozart, deze keer met Haitinks Concertgebouworkest. Op koncertgebied beheerst Ju lia Hamari een uiterst uit gebreid repertoire, met de grote oratoria van Bach, Mozart, Beethoven, Verdi, enz... Julia Hamari wordt aan de piano begeleid door de in Spanje geboren pianist Edelmiro Amaltes. Hij gaf recitals in de hele wereld als solist, verwezenlijkte talrijke opnamen voor de Oostenrijkse radio en de Spaanse Radio en Televisie. Naast zijn aktiviteit als so list treedt Edelmiro Amal tes ook graag op als bege leider van zangers als Al fredo Kraus, Christa Lud- wig, Katia RicciareUi en uiteraard Julia Hamari. Op het programma vinden we drie liederen van Mozart (An die Freude, K V. 53 - Ridente la calma, K.V. 152 - Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhabers ver- brannte, K.V. 520). Door het tijdstip van hun ont staan (1768-1772-1787) krijgen we een goed beeld van de evolutie in Mozarts liedstijl. Van Robert Schu mann krijgen we «Frauen- liebe und -leben, opus 42, nr. 1-8» te horen, een kom positie die op 17 september te Sint-Niklaas op het pro gramma van Janet Price reeds voorkwam. De subti liteit waarmee Schumann de gemoedsschakeringen in de muziek heeft kunnen weergeven, heeft deze arge loze poëzie van Chamisso gesubilimeerd. Van Franz Liszt worden de twee liede ren «Die drei Zigeuner» en «Oh, Quand je dors» ver tolkt; het eerste een ballade waarin Liszt met dezelfde muzikale middelen als in zijn Hongaarse Rapsodieën zigeunermuziek imiteert; het tweede biezonder ly risch, met een uiterst sub tiele interaktie tussen zangstem en piano. De drie liederen van Gustav Mahler op het programma zijn: «Wo die schonen Trompeten blasen», «Ich bin der Welt abhanden ge- kommen» en «Rheinle- gendchen», het eerste en het derde uit de cyklus «Des Knaben Wunderhom», het tweede op tekst van Fried- rich Rückert. Het liedreci tal wordt besloten met vier liederen van Hugo Wolf (Verborgenheit - Der Gart ner - Auf ein altes Bild - Er Als slotmanifestatie van het Kultureel weekeinde was er in Buggenhout- Opstal een koncert in de parochiale Sint-Gerardus-Majellakerk met gospels en negro-spirituals. Niettegenstaande allerhande andere aktiviteiten nog volop aan de gang waren, was er toch een zeer talrijk publiek opgekomen voor dit Ivmoert, dat voor de meesten een echte openbaring werd. De uitvoerders, het Sint-Gerarduskoor, The Delta Queen Jazzband en de solisten Christa Biese- mans, Wim Ceuieers en Mare Raes, maakten er een heerlijke avond van waarvoor ze de grootst mogelijke lof verdienen. De presentatoren van het koncert, de heer en me vrouw André Matthijs en Bea Steps, alterneerden bij de voorstelling van de ver schillende nummers. De uitleg hierbij was, zeker voor leken in dit genre, zeer helder en met kennis van zaken verwoord. De presen tatie zelf was stijlvol; hun duidelijke diktie kon noch tans niet verhelpen dat soms wat verloren ging in de klanken van de piano, die ondertussen reeds het volgende nummer aankon digde. De bedoeling van de organi satoren en de beperkingen die ze zich opgelegd hadden werden tijdens de inleiding als volgt verwoord: «Het ligt niet in onze bedoeling, deze liederen zonder meer te imiteren. Hiervoor heb ben wij trouwens niet de nodige kulturele achter grond die zij hebben. Wij pogen enkel deze liederen op een eigen manier te brengen, en dit zal onder andere naar voren komen In de arrangementen die voor deze gelegenheid wer den gemaakt en die allen van de hand zijn van Elie Van Der Jeught». Men zou het zich immers gemakke lijk hebben kunnen maken door de gospels en de ne gro-spirituals zielloos te imiteren. Niets daarvan echter men koos voor een eigen interpretatie, een be leven volgens eigen achter grond. En daarin slaagden ze op schitterende wijze! Opstelling, aankleding en presentatie van koor- en or kestleden waren stijlvol. Minder stijlvol was het sto rende te laat komen van enkelen, die dan nog met veel omhaal naar de voor de «notabelen» voorbehouden plaatsen gebracht werden, helemaal vooraan!.... Maar nu het programma zelf. Er werd van wal gesto ken met het lied «Swing low, sweet chariot», uitge voerd door de bas- en tenor stemmen met orkestbege leiding in blok; een prach tig arrangement. «Where shall I be when the first trumpet sounds?» werd een ietsje te slepend uitgevoerd; de trompetsolist kon enkele slordigheidjes niet vermij den maar dat zal wel een gevolg geweest zijn van de nog gespannen zenuwen Tijdens deze eerste twee nummers moest nog wat gesleuteld worden aan de klankbalans van de ge luidsinstallatie (de or kestklanken overheersten de vokali8ten) maar vanaf het derde nummer hep alles prima. «Go down, Moses» was mooi georkestreerd: na een trage inleiding kwam een prachtig, licht swingend middendeel waarbij Christa Biesemans en Wim Ceuieers om beurten als voorzangers fungeerden en het koor antwoordde met instrumentale improvisa ties; een majestueus derde deel, met breaks door bas en drums, rondde dit num mer af. De sopraan vervul de ook de rol van voorzan ger in het interpretatief sterke «Joshua fit the Batt le of Jerichomet een bege leiding «in blok» in het eer ste deel en een dixieland- achtig tweede deel. «Ama zing Grace», het overbeken de lied denk maar aan de vertolkingen ervan door Mahalia Jackson en... Nor- bert De Taeye werd ge zongen door Christa Biese mans, hierbij begeleid door de ritmesektie. «Down by the riverside» werd een zui ver instrumentale aangele genheid; de piano konver- seerde uitermate boeiend met de andere instrumen ten; vooral trombonist Lau were bleek hierbij in goede doen. Een beetje een buitenbeen tje in dit programma was het musicalnummer van George Gershwin «Sum mertime» int «Porgy and Bess», naar de geest is het evenwel toch een beetje ver want met het spiritualgen - re. De sopraan gaf het een bezielde interpretatie mee; het arrangement bezat een muzikale spanning en een klankkleur die gedurfd maar toch fris overkwam Het weemoedige «Nobody knows the trouble I've seen» bleek onvoldoende voorbereid, zodat er bij het Een tweede buitenbeentje in dit koncert was «Ol' man river», door Jerome Kern geschreven voor zijn musi cal «Showboat Dit traag lied verhaalt de droom van een zwarte slaaf over de Mississipirivier als de weg naar de mogelijke vrijheid Het werd opnieuw een diep doorvoelde uitvoering door Marc Raes die trouwens door het publiek fel ge waardeerd werd begin nogal wat onzeker heid en zelfs een lichte vorm van paniek opviel Wim Ceuieers fungeerde als voorzanger. Heel mooi was hierbij de klagende klarinetimprovisatie op de achtergrond tijdens de intro. Het instrumentale «Gospel John» bij velen vooral bekend door de interpreta tie van Maynard Ferguson geeft een muzikale schets van een kerkelijke dienst in de zwarte paro chies van de Verenigde Sta ten, waarbij de trompet de rol van «voorzanger» ver vult. Met dit nummer be wees The Delta Queen .Jazz band welke vooruitgang de muzikanten technisch en interpretatief gemaakt heb ben tijdens de laatste maan den Solistisch en als geheel hebben ze een niveau be reikt dat overal mag ge hoord worden! Marc Raes wist met zijn die pe, warme stem iedereen van zijn grote kwaliteiten te overtuigen in het prach tige «Deep riverChrista Biesemans en Wim Ceu ieers wisselden elkaar af als voorzangers in het lichte «Give me that ol' time reli gion». De mannenstemmen bleken hier tamelijk ücht uit te vallen, een grotere bezetting vooral van de bas sen zou een evenwichtiger klankkleur gegeven hebben. «Sometimes I feel like a mo therless child», een lang zaam hexatonisch num mer. werd zeer mooi en met een grote innerlijke bewo genheid uitgevoerd door Mare Raes. hierbij degeüjk begeleid door de ritmesek tie Bijzonder ücht en opge ruimd klonk het «Go tell it on the mountain», uitge voerd door koor, orkest en de sopraansoliste. uendermonde. Te Appels exposeerden de plaatselijke kunstenaars hun werken voor een talrijk opgekomen publiek (les) Het koncert werd besloten met het door o m. Louis Arm8tong onvergetelijk op genomen lied «What a won derful world» De harmo nieuze jazzakkoorden en de prachtige stemmen van soli en koor maakten er een schitterend slotlied van. Dit bijna twee uur durend koncert verveelde geen en kel ogenblik, alle aanwezi gen bleven sterk geboeid door de muzikale intensi teit van zowel koor, soli als orkest. De lange maanden van voorbereiding resul teerden in een koncert dat nog lang in het geheugen zal blijven natrillen. De lof- betuigingen die de uitvoer ders tijdens de receptie langs alle kanten mochten in ontvangst nemen, waren dan ook geenszins overdre ven of geflatteerd. Op een paar kleine details na. was het opzet van dit koncert ten volle bereikt: een ruim pubhek te laten kennisma ken met een muziekgenre dat door té velen nog té weinig gekend is. Dat men dit probeerde te doen op een eigen, originele wijze en niet door klakkeloze imita ties verhoogt nog in aan zienlijke mate de verdienste van de uitvoerders en voor al van dirigent Stefaan Keppens. Wij zouden het doodjam mer vinden dat dit pro gramma met zou kunnen hernomen worden, te Op stal zelf of ergens anders. Wat hier gepresteerd werd door liefhebbers, was niet amateuristisch maar stond op een meer dan behoorlijk professioneel peil. De bloemen en vooral ook het langdurig applaus van een dankbaar publiek gin gen dan ook naar alle uit voerders het parochiaal koor en het jeugdkoor, de solisten Christa Biesemans, Wim Ceuieers en Mare Raes; The Delta Queen Jazzband (Koen Blot, drums: Elie Van Der Jeught, bas en arrange menten, Robby De Winter, piano. Pa J De Decker, ten orsaxofoon, Gerrit Valke- naers, klarinet en alt saxofoon. Frans Lauwere, trombone, en Frank De Raes, trompet en bugel); de presentatoren Bea Steps en André Matthijs. de algeme ne leiding berustte bij de zeer verdienstelijke diri gent Stefaan Keppens Wij kunnen alleen maar ho pen dat dergelijke hoog staande muzikale evene menten ook in de toekomst zullen mogelijk blijven Zij bewijzen dat er te Opstal ook plaats kan zijn voor muziekbeleving op niveau' L September Sint-Niklaas. De Amerikaans-Wase toondichter Camil Van Hulse middenwas back in town. Links zijn neef (en advokaat) Guy Van Hulse, rechts hoofdbibliothekarist André Stoop (Iv) w H Toen het koor Canteclaer uit Sint-Niklaas in 1980, door bemiddeling van de Duitse ambassade in Brussel, een koncertreis maakte naar Hannover en Braunschweig was het, op vraag van de ambassadeur, de Niedersach- sische Chorgemeinschaft uit Hannover die het verblijf van Canteclaer in Duitsland organiseerde. Ter gelegenheid van die reis werden tussen de leden van beide koren stevige vriendschapsbanden gesmeed. Met de bedoeling die goede relatie te bestendigen besloot Canteclaer thans zijn duitse vrienden uit te nodigen voor een tegenbezoek Het Duitse koor zal in Sint-Niklaas verblijven van zaterdag 2 tot dinsdag 5 oktober. Bij die gelegenheid zal de Niedersachische Chorgemeinschaft twee koncerten zingen. In het kader van de traditionele Sint-Annakoncerten zingt het Duitse koor op zondag 3 oktober om 19 u. in de St.-Annakerk te Lokeren-Heirbrug (kerk gelegen langsheen de oude baan Gent-Antwer- pen). De koorzang zal er afgewisseld worden met orgelspel van Jan Van Landeghem en cello door Paul van Egghen, twee talentvolle muzikanten uit eigen streek. Op maandag 4 oktober om 20 u. treedt het Duitse koor op in het kader van de jaarlijkse koncertcycklus in de Sint-Jozefkerk te Sint-Niklaas - Tereken. Hier wordt het orgel bespeeld door Erik Halleyn. In beide koncerten zingt, de Niedersachsische Chorgemeinschaft werk van, onder meer, H. Schütz, L Schröter, G. Dufay, J. Desprez, T.L. de Vittoria e.a. De koncerten worden ingericht onder de auspiciën van het ministerie van Nederlandse kuituur en zullen worden bijgewoond door een afvaardiging van het Duitse konsulaat-generaal in Antwerpen De Niedersachsische Chorgemeinschaft is ontstaan uit een samensmel ting van de Chorgemeinschaft Hannover-Wülfel en het gemengd koor van de KMGV Braunschweig. Beide koren worden geleid door koordi- rekteur Eugen Kupries. Uit de sinds 1963 bestaande losse zangvereni gingen ontstond in 1975 de Niedersachsische Chorgemeinschaft Ieder koor voor zichzelf en beide koren samen beschikken over een breed palet van waardevolle liederen gaande van de mooiste volksliederen over madrigalen, kantaten en mottetten van oude en nieuwe meesters Ook missen en grote koorwerken van beroemde meesters staan op het programma. Het koor oogstte veel sukses zowel bij plaatselijke koncerten als ter gelegenheid van koncertreizen naar Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, Frankrijk, Engeland en Belgie. De talrijke koorliefhebbers uit Sint-Niklaas, Lokeren en weide omgeving worden van harte uitgenodigd op de koncerten van de Niedersachsische Chorgemeinschaft ist's). Deze liederen, op tek sten van Eduard Mörike uit 1888, reveleren de rijpe Hu- go Wolf en zijn ongeëven aardheid qua originaliteit en inspiratie. Q) Sint-j\iKtaas. Janet mee ga} in Het Kader van Het testival van Vlaanderen een liedrecit^y^ ten gehore: applaus in de stadhuisfeestzaal (dw) _Jestij licht jekr< De Dendermondse afdeling van Jeugd en Muziek werd vorig jaar, na een relatief lange onderbreking, opnieuw opgericht. Onder impuls van Marcel De fleur, voorzitter, en Jan Bracke, sekretaris, werd bescheiden van wal gestoken met een programma van slechts drie koncerten. Men zou wel zien hoe groot de respons was van de jeugd voor deze initiatiekonoerten... Dat de zalen van het stad huis van bij het begin reeds veel te klein waren, was een voldoende reden voor de initiatiefnemers om het pro gramma-aanbod te verruimen. Fran90is Glorieux. het ensemble Pandora en de Mechelse Mime Studio trokken vorig jaar zo veel luistergierigen, dat besloten werd dit jaar niet minder H»n vijf avondkon- certen en een zestal schoolkoncerten in te richten. Dinsdag 28 september: Modern Brass Quintet Het eerste van de voorziene vijf avondkoncerten heeft plaats op de Dendermondse Grote Markt op dinsdag 28 september om 19.30 u. De koncertanten zijn de leden van het Modern Brass Quintet. Het Modern Brass Quintet is ontstaan uit het West vlaams Koperkwintet, dat gesticht werd in 1970 on der impuls van Julien Deprez. Het huidig kwintet ont stond in 1975 toen in Vlaanderen de noodzaak bleek een volwaardig ko perkwintet te vormen voor het geven van muziekinitia- tie m het middelbaar onder wijs. Sedertdien worden dan ook regelmatige schoolkoncerten gegeven en tevens worden jaarlijks heel wat koncerten ver zorgd voor Jeugd en Muziek. Gezien de aard van de pro gramma's, waar geen mo derne werken ontbreken, kreeg de groep dan de naam Modern Brass Quintet. Het programma omvat wer ken gaande van de barok tot de hedendaagse muziek; als voornaamste komponis- ten vermelden wij Albinoni, Locke, Debussy, Emmet, enz. Het programma wordt steeds van kommentaar voorzien door Lucien De Kimpe, zodat het muziekbe- luisteren altijd een fijne en leerrijke bezigheid wordt. In 1978 maakte het Modern Brass Quintet een koncert reis doorheen Bulgarije, die hen heel wat sukses en een internationale carrière be zorgde. De samenstelling van het ensemble is: trompetten: Georges Coppé Ignace Verschraegen - trombone: Willy Verdievel - bastuba: Julien Deprez. Programma 1982-1983: Avondkoncerten Met telkens een maand tus senruimte gaan de koncer ten door van september tot mei. Na het eerste koncert op de Grote Markt, gaat het tweede door op dinsdag 23 november in de Feestzaal van het VTI; The Balladeers vertolken Amerikaanse folksongs. «Café-chantant» is het motto en de naam van de groep die op dinsdag 18 januari in het Koningshof muziek uitvoert van Schu bert, Satie, Scott en Joplin. Het vierde koncert gaat door in de dekanale Onze- Lieve-Vrouwkerk op dins dag 8 maart; het internatio naal bekende Collegium In strumentale Brugense, on der de leiding van Patrick Peire speelt werk van Vival di, Mozart en Hindemith. Het laatste avondkoncert in de serie valt te beluisteren in het Koninklijk Ateneum II (Rito-meisje8); Milkshake Banana speelt moderne jazzmuziek. Programma schoolkoncerten Ook een aantal schoolkon certen staan dit jaar gepro grammeerd. Dit zijn kon certen die in de lokalen van een of andere school door- >nge Jij zo] >eetj< Nog gaan voor de leerlingen va^dan die school of scholengBran meenschap. flet Hier vermeldt het prograjtjn(je ma: het slagwerkkwartii a «Percussion '82»; het Wes, vlaams Brahms-trio met po"n Vi pul aire, klassieke muziek01"3, op piano, klarinet en cellAdai het Modern Brass Quinteivil het Belgisch Saxofoorprijs kwartet; The BaUadeeifcom met Amerikaan^gj folksongs en traditionr"' het Koninklijk Ballet Vlaanderen met een initi^* tieprogramma. vlak Indr Praktische berk inlichtingen: Een jeugdabonnement (tc^iiz max. 25 jaar) kost frank, een volwassenerr abonnement 300 frank; de® ze abonnementen gevei£e 1 toegang tot alle avondkomian< certen van Jeugd er Muziek. ilet Losse kaarten kosten vooien jeugd, CJP en 65-plusserPiraJ 150 frank voor een symfojntd nisch en 100 frank voor ander koncert; voor volwas- k senen is dit 200, respektie velijk 150 frank. aer Wie meer inlichtingen wi^che of een abonnement wensgT00 aan te vragen, kan zicltluil wenden tot de heer Jaifcreei Bracke, sekretaris Jeugt^n en Muziek Dendermonde-gi;; Brugstraat 54, 9298 Wiche^ len (tel. 052/42.30.28). (1wet

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 24