Saterdag start de Honky Tonktrein
Son Koopman met Amsterdams RSival
arokorkest te Aalst VlaanDeim
St.-Annaconcerten te Lokeren
Jeugd en Muziek-koncertseizoen
in Sint-Niklaas, Kruibeke en Puurs
Met het jazzfestival nog in het lijf...
De Voorpost - 1 10.1982 - 23
licht beter klinkt dan eer
tijds.
Deze band lééft. Bewijs
daarvan is de uitgifte van
een eigen krant, waarin het
bandnieuws wordt gepubli
ceerd. De samenstelling is
gedurende de 20 jaar van
hun bestaan vrijwel onver
anderd gebleven: Max Col
lie (trombone); Phil Mason
(cornet); Jim Mcintosh
(banjo); Trevor Williams
(bass). Jack Gilbert (klari
net); Ron McKay (drums).
Deze laatste gaf indertijd de
Beatles, een onbekend
groepke, de kans om op te
treden in zijn Cavem Club.
Voor dit uitzonderlijk
koncert worden geen plaat
sen gereserveerd. Daarom
is het nodig om goed op tijd
te zijn.
Op zaterdag 16 oktober
speelt het bij ons alweer
overbekende Scaniazz uit
Zweden zijn swingende
ragtime, terwijl op zater
dag 23 oktober het finale
hoogtepunt komt van de
viering «Twintig Jaar
Jeggpap», wat betekent dat
Dendermonde nu al twintig
jaar jazzstad is geworden.
Ter gelegenheid daarvan
wordt een groots opgevat
koncert gegeven m de zaal
Koningshof, Dijkstraat te
Dendermonde met niet al
leen de gevierde Jeggpap
N.O. Jazzband, maar bo
vendien de wereldberoemde
blueszanger Memphis Slim,
die ook al dé vedette was
van verschillende festivals.
Gereserveerde plaatsen
(leden 200 fr., niet-leden
300 fr.) zijn nu reeds te
bespreken door storting op
rek.: 446-7591101 van
Honky Tonk, Leopold II
Laan, Bastion V, 9330 Den
dermonde. Verdere inlich
tingen zijn te bekomen op
tel.: 052/21.63.39 en
21.41.17
Op zondag 30 oktober
wordt de Poolse Gold Wash
board Hot Jazz Company
om 21 uur in de bunker
verwacht. De Polen hebben
bij ons steeds op een grote
aanhang kunnen rekenen
en dat zal nu ook het geval
zijn...
(mdb)
De Antwerpse KNS zet het
nieuwe seizoen traditiege
trouw in met een werk van
Shakespeare. Dit keer viel de
keuze op «De Storm» een ro
mance uit zijn laatste levensja
ren. De premiere heeft plaats
op 8 oktober. Plaatsbespre
king: elke dag van 11.00 tot
16.00 uur een telefonisch van
10.00 tot 18.00 uur op het
nummer 03/231.07.50.
Op 13 november heeft in Brug
ge een studiedag plaats om-
trent de stads- en dorpsver
nieuwing. Deze dag wordt"
georganizeerd door het Noord-
Zuid Kontaktcentrum
Volksontwikkeling en heeft
plaats in het Koncertgebouw
(Sint-Jacobsstraat) te Brugge.
Voor inlichtingen en inschrij
vingen kan men terecht bij het
Vormingscentrum Lodewijk
Dosfel, Bennesteeg 4 te 9000
Gent (091/25.75.27).
wordt dat werkelijk de
moeite loont er steeds een
brede interesse is al kan
men vermoeden dat bij Fes
tivalevenementen niet
iedereen present is wegens
muzikale ingesteldheid.
Het «Amsterdams
Barokorkest»
Een formatie die pas drie
jaar terug door de barok-
specialist Ton Koopman
werd gesticht doch die
reeds haar sporen verdien
de Dames spelen er lettelijk
de 1* viool. Nog onlangs
trad men op voor de televi
sie en orgelkoncerten van
Haydn en concerti voor kla
vecimbel nam het reeds op
plaat op.
In basisbezetting heeft het
orkest naast negen strij
kers een fagot, twee hobo's
en hier te Aalst ook 2
hoorns en een zelf meege
bracht uiteenneembaar or-
on Koopman en het Amsterdams Barokorkest meemaken is steeds een
rplaatsing waard». Dit zal dan wel het oordeel geweest zijn van tal van
uziekliefhebbers uit het Ninoofse, het Geraardsbergse of het Soete Waasland
B zich mengden in de 850-koppige groepe melomanen die op 23 september
monumental Aalsterse Sint-Martinuskerk vulden. Ook de vorige twee
mcerten mochten zich in heel wat belangstelling verheugen. In het stadhuis
is het meer Hnn volle bak met alle risiko's van dien waaraan de aanwezige
andweerlui weinig zouden kunnen verhelpen en de Baardegemse St.-
11 ar gare taker k, een pronkstuk na de noodzakelijke restauratie, hep eveneens
ioL
lillen
in schauduwzijde toch.
°P 4 St.-Martinuskerk bleek
1 Be%t de ideale ruimte te zijn
arnan een eerder kleine forma-
118 volop tot haar recht te
ten komen. De nuance-
Al/%g die Ton Koopman met
ark |n orkest wist te bereiken
ts dusdanig dat achter
in in de kerk men bij som-
m Ige passages maar alleen
m vermoeden dat het zeer
aboi moest zijn. Ook in de
jgelconcerto was de orgel-
^"utij achteraan nauwelijks
te nemen wanneer er
jgeleiding was. In de kerk
m Baardegem zou dit en-
Bnknble uitstekend hebben
ena%«st doch wellicht was
m ilks financieel niet doen-
J- 4ar. Dit negatief punt ter-
^ecilLjg gelaten, al is zulks
en (or de achteraan geplaat-
mensen niet zo makke-
an£|k want een deel an het
,e1rhoopte muzikaal genot
achterwege büjkt
dat als iets geboden
ij ft i
gel. Het dient vermeld dat
alle musici spelen op oude
instrumenten of minstens
op getrouwe kopijen ervan.
«Barok»
Woord dat in de slechte be
tekenis wijst op dekadentie
of smaakloosheid doch hier
op ongewoonheid, excentri
citeit. In de schilderkunst
vaak op «overlading».
Waar tijdens de renaissan
ce vooral kerken en ge
meenten de dragers waren
van de kuituur stoelde de
barokkultuur vooral op de
hoven, brandpunten van
het absolutisme. Waar We
nen, Rome en Parijs opteer
den voor hofetiquette met
Spaanse inslag volgden
kleinere vorstenhoven de
zelfde trend. Barok groeide
uit de weloverwogen bezon
nenheid van de renaissance
naar een hartstochtelijke
uitbarsting van overmoed.
Zo de pikturale scheppin
gen van Caravaggio. Tinto
retto en El Greco, zo de
bouw van «D Gesu» te Rome
en zo eveneens de latere
scheppingen Michel-Ange-
lo.
De periode einde 16' tot
midden 18® eeuw is met de
barok niet een vervolg op of
een verval van de renais
sancekunst doch een zelf
standige periode waarin
kunstwerken van het hoog
ste gehalte tot stand kwa
men op een totaal andere
voedingbodem
Dirigent Ton Kopman
De te Zwolle in 1944 gebo
ren Anton studeerde orgel
en klavecimbel en behaalde
reeds tal van prijzen. Zijn
belangstelling gaat vooral
uit naar authentieke uit
voering van barokmuziek
en met dit doel stichtte hij
dan ook het Amsterdams
Barokorkest. Door gebruik
van toenmalige vingerzet
tingen en originele orgelre
gistertechniek wil Koop
man de barokmuziek zo ge
trouw mogelijk laten her
leven.
De keuze van de te Aalst
gebrachte werken vertoont
alvast één kortetante: uitge
zonderd het concerto ver
loopt het allemaal in mi
neur vaak verwijzend naar
de passie, naar de goede
week in schrijnende fasen.
Niet voluit dus aangepast
aan de huidige periode
Toch kunnen we er ons mee
verzoenen in deze herfstpe-
riode.
Koopman zorgde alleszins
voor een feilloos interprete
ren van Haydns werk waar
bij de diverse musici beurte
lings aan bod kwamen. De
strijkers konden er hun
virtuositeit waarmaken als
mede hun diep gevoel en
hobo's en hoorns zorgden
voor gepaste tussenkom
sten en sonore back
grounds.
Al bij al werd het optreden
van dit jong doch reeds ge
renommeerd orkest met het
Haydn-programma opge
dragen aan Deken C. De
Vos ter gelegenheid van
zijn 50-jarige priester
schap, een geslaagd gebeu
ren waaraan al wie een goe
de zitplaats had heel wat
genoegen beleefde.
Dendermonde. Het kamerkoor Liederick trad op tijdens de koncertavond van het
Davidsfonds. (c)
Dendermonde. Het Davidsfonds organizeerde op het stadhuis een koncert, gewijd aan
LH Orlandus Lassus en zijn tijdgenoten, (v)
s voor de zevende keer
dt op de St.-Annaparo-
lie te Lokeren een concert
eorganiseerd door het ge-
e drjengd parochiaal St.-Anna-
teiièor. Deze zevende editie
isteqordt georganiseerd op 3
raclktober te 19 uur in de St.-
;ateVinakerk aan de Gentse
^^teenweg te Lokeren. Voor
jj^jt concert kunnen de orga-
isatoren rekenen op de me-
io tdBwerking van het Gemeen-
ïkrediet van België en de
Culturele Raad van de Stad
jokeren terwijl het concert
'p d|eorganiseerd wordt onder
auspiciën van het Minis-
raa#rie van Nationale Opvoe-
p hefn9 en Nederlandse Kul-
Uur, direktie voor de muziek.
D.B)verigens wijst alles er op
lat er een rekordbelangstel-
Ing mag verwacht worden
deze 7* editie van de
Annaconcerten aange-
een extra inspanning
iverd werd om naast een
faamd koor ook gerepu-
irde solisten aan te
ken.
zondag 3 oktober zal in
St.-Annakerk te Lokeren
!t «Niedersahsische Chor-
imeinschaft» uit Hannover
incerteren samen met de
listen Jan Van Lande-
lem, orgel, en Paul Van
igghen, cello. Zij zullen wer-
tn vertolken van J.S. Bach,
|uin Desprez, Heinrich
dbchütz, Leonard Schröter,
Giovanni Croce, Guillaume
fay en Melchior Franck.
Koor
De Niedersachsische Chor-
gemeinschaft is ontstaan uit
een fusie van de bestaande
koren «Chorgemeinschaft
Hannover-Wülfel» en het
«Gemischter Chor des
KMGV Brainschweig». Deze
fusie was in feite geen toeval
aangezien beide koren gedi
rigeerd werden door Eugen
Kupries die ook in Lokeren
het koor uit Hannover- zal
dirigeren. De beide koren
bestonden sedert 1963 af
zonderlijk en fusioneerden in
1975.
De Niedersachsische Chor
gemeinschaft beschikt over
een uitgebreid repertorium
dat varieert van volksliede
ren over madrigale en motet
ten naar missen en grote
koorwerken van Beethoven,
Handel, Haydn, Mozart,
Bach en andere kompo-
nisten.
Het koor uit Hannover heeft
in de afgelopen jaren een
uitzonderlijke faam opge
bouwd en ondernam o.m.
concertreizen in Italië, Oos
tenrijk, Zwitserland, Frankrijk
en Engeland terwijl het koor
ook reeds in ons land te gast
was.
Solisten
Het koor uit Hannover zal in
de St.-Annakerk op het orgel
begeleid worden door Jan
Van Landeghem. Deze orga
nist is afkomstig uit Temse
maar studeerde aanvankelijk
aan de akademie te St.-Ni-
klaas waarna hij verder stu
deerde aan het konservato-
rium te Brussel waar hij eer
ste prijzen behaalde voor no-
tenleer, harmonie, contra
punt, fuga en praktische har
monie. Hij vervolmaakte zich
dan gedurende vijf jaar aan
het konservatorium van
Maastricht waar hij orgel als
hoofdvak koos.
Sedert 1976 is hij assistent
geschreven harmonie aan
het konservatorium te Brus
sel terwijl hij ook organist is
aan de St.-Jozefkerk te St.-
Niklaas. Naast talloze con
certen in eigen land concer
teerde hij ook in Nederland,
Frankrijk, Duitsland, Italië en
Joegoslavië.
Cellist Paul Van Egghen
startte zijn muziekstudies in
Lokeren en in St.-Niklaas.
Zijn studies werden be
kroond met regeringsmedail
les voor cello en kamermu
ziek. In 1972 werd hij lau
reaat van de nationale Pro
Vicitate wedstrijd.
Hij studeerde verder aan het
konservatorium te Gent waar
hij eerste prijzen behaalde
voor notenleer, cello, kamer
muziek, muziekgeschiedenis
en harmonie.
Hij is lid van de solisten van
het Belgisch Kamerorkest
waarmee hij diverse plaatop
namen maakte. Jaarlijks
geeft hij een 60-tal concerten
in binnen- en buitenland.
Donderdag 23 september 11. werd het koncertsei-
zoen van Jeugd en Muziek aan de pers voorgesteld.
Dat Jeugd en Muziek bij de jeugd van Sint-Niklaas
leeft is een ontegensprekelijk feit. Een massa be
zoekers beluisterden vorig jaar de koncerten. Het
sukses bleef dan ook niet uit. Méér dan tien bis-
nummers voor de folkloregroep uit Bulgarije, ap
plaus op alle banken (of stoelen) voor de slagwerk-
artiesten van het Lemmensinstituut en een niet te
vergeten zaterdagnamiddag voor en door eigen
jeugd.
De organisatoren bouw
den verder op het suk-
sesprogramma van vo
rig jaar; ze hielden reke
ning met de bemerkin
gen van het publiek en
zochten onvermoeid
naar programma's om
zelfs aan de moeilijkste
wensen van het jonge
publiek te voldoen.
Sint-Niklaas
Eerste programma
Woensdag 29/9/82 te
19.30 u., zaal Select,
muzikale film; «Fiddler
on the roof»
Donderdag 21/10/82 te
19.30 u., stadsschouw
burg, Roemeense folklo
re, «Frunza Verde».
Maandag 7/2/83 te 19.30
ustadsschouwburg
Folksong met Frankie
Armstrong en Roy
Bailey.
Dinsdag 1/3/83 te 19.30
ustadsschouwburg
Orff-instrumenten van
het Lemmens-instituut.
Zaterdag 30/4/83 te 15
ustadsschouwburg
Jeugd op het Jeugd en
Muziek-podium
Tweede programma
Donderdag 18/11/82 te
19.30 u., stadsschouw
burg, gemengd koor
Psallite o.l.v. Mathias
Pieters.
Donderdag 6/1/83 te
19.30 u., stadsschouw
burg, het Westvlaams
Brahmstrio.
Maandag 31/1/83 te
19.30 u., stadsschouw
burg, Camerata Leon-
diensis o.l.v. Hubert
Schoonbroodt.
Deelname aan het 1ste
programma (5 koncer
ten) kost 300 fr.
Wie het eerste en tweede
programma wenst te be
luisteren betaalt daar
voor slechts 400 fr.
(voor 8 koncerten).
Ook de kernen van
Puurs en Kruibeke heb
ben een programma
Kruibeke
Dinsdag 12/10/82 te
19.30 u.. Ons Huis, Per-
kussie '82, slag
werkkwartet Walter
Vanbecelaere.
Dinsdag 8/2/83 te 19.30
u., Ons Huis, Frankie
Armstrong en Roy Bai
ley, folksong.
Dinsdag 26/4/83 te
19.30 u., Ons Huis, Mo
dem Brass Quintet.
Puurs
Maandag 4/10/82 te
Jeugd en Muziek in Sint-Niklaas, Kruibeke en Puurs. Gerda Lombaerts zei het19-30 u" zaal K°Ueb-
jaarprogramma uiteen voor enkele persmensen. loem, Perkussie '82,
slagwerkkwartet van
Walter Van Becelaere.
Zaterdag 19/3/83 te 20
u., St.-Pieterskerk, Run-
dadinella (vocaal en in
strumentaal ensemble).
Maandag 25/4/83 te
19.30 u., zaal Kolleb-
loem. Rum (met een wa
re instrumenten waaier).
Voor de drie koncerten
van Kruibeke of Puurs
betaalt men slechts 180
fr.
De echte muziek-en-
thousiastelingen die lid
zijn van Jeugd en Mu
ziek Sint-Niklaas kun
nen ook de koncerten
van Puurs en Kruibeke
meebeleven, mits een bij
drage van 30 frank (de
JM-leden van Puurs en
Kruibeke hebben dezelf
de faciliteiten in Sint-
Niklaas natuurlijk!)
Je kan lid worden bij elk
koncert. Ook in de scho
len van Sint-Niklaas
worden de inschrijvin
gen gecentraliseerd.
Mochten sommige ou
ders zich interesseren
voor een koncert dan
zijn zij uiteraard
welkom.
Ook dit jaar hopen de
organisatoren een mas
sa jongelui op de kon
certen te mogen verwel
komen. Jeugd en Mu
ziek zegt het boeiend,
aktueel en gevarieerd.
PJM
(ij
zo verrukt over het spel van
deze onbekenden dat zij als
het ware probeerden om de
muzikanten te doen verge
ten dat zij voor een quasi-
lege bunker speelden. De
Rhythm Aces werden ver
geleken met de legendari
sche Yara-Yara Jazzband
die enkele maanden voor
dien het pubhek de zolde
ring injoeg tijdens een wer
kelijk hallucinant koncert.
Max Collie kwam naar het
jazzfestival en werd op slag
beroemd. Sinds dat optre
den werd zijn band zowat
overal op het vasteland ge
vraagd. Vooral Duitsland
werd een vaste afnemer van
Max muziek. Tijdens de
verschillende festivals
mochten we hem opnieuw
begroeten en ook in de bun
ker is hij een goede vriend.
Het lijkt wel alsof zijn mu
ziek nog even fris van de
lever gespeeld wordt als elf
jaar geleden. Misschien is
het wel uit erkentelijk
heid
Max Collie kan een pu
bhek boeien. Hij kan sfeer
scheppen en het audito
rium opzwepen door een
maximale inzet en een ge
degen muzikale achter
grond. Collie en zijn «azen»
beperken zich niet tot het
klakkeloos naspelen der
nummers van oude groot
heden als King Oh ver,
Johnny Dodds, Kid Ory,
Louis Armstrong, Bix Bei-
derbecke. Lu Waters en
Turk Murphy, zij geven de
ze muziek een meer eigen
tijdse dimensie krachtige
en opzwepende jazz die wel-
Onvermoeibaar staan de bestuursleden en de
poeste helpers van Honky Tonk alweer paraat om
nper een maand na het Internationaal Jazzfesti-
1 de bezoekers in de bunker op de Leopold H laan
e ontvangen. Meestal wordt die eerste avond er een
i Jeggpap, maar dit jaar werd van de traditie
■eweken. Boos is er niemand om. Max Collie's
hythm Aces leiden opnieuw een welgevuld pro-
in dat van oktober een full-time jazz-
nd moet maken.
uitstekend, anderen zagen
een zekere afgang, niet in
de organisatie, meer qua
sfeer en belangstelling
Over de belangstelling valt
weinig te vertellen. Was er
de vrijdagavond misschien
honderd man minder, op
zaterdag was het opnieuw
«vollen bak» zodat er op dat
vlak zeker niet moet inge
grepen worden. Anders
was het inderdaad met de
sfeer. Kon men vrijdag
avond nog enige reaktie
los weken, zaterdag bleef
het pubhek er meestal apa-
tisch bijzitten. Vertellen dat
alleen de gospelzangeres
wat warmte kon steken in
haar optreden is al te een
voudig. Het lag meer in het
genre van de orkesten en de
artiesten. Misschien werd
er iets teveel nadruk gelegd
op vokalisten, was de afwis-
Lzzfestival
Een maand na «de feiten»
het allicht gemakkelijker
a het voorbije jazzfestival
evalueren. De meningen
iren zeer verdeeld. Som-
igen vonden het allemaal
IBerlare. De drie Berlaarse zangmaatschappijen hielden voor de eerste maal een
E gezamenlijk optreden onder leiding van Jean Waegeman. jj
ki
seling in stijlen niet bijzon
der gelukkig, werd er té
weinig vrolijke meeslepen
de oude stijljazz gespeeld.
De oorzaak valt moeilijk te
achterhalen. Zelfs het ont
breken van een supervedet
te kan geen geldige reden
zijn. Het wordt wellicht tijd
om enige uren te bezinnen
over de formule, de aanpak
en misschien ook de publi
citeit. Het is een normaal
verschijnsel, dat ondanks
een grote inzet, teveel routi
ne tenslotte sleur wordt en
misschien ligt daarin wel
de oorzaak van de vervlak
king tijdens het jongste fes
tival. Het uiteindelijk resul
taat bhjft echter hetzelfde.
Honky Tonk Jazzfestival
staat er volgend jaar op
nieuw, want de klub zal al
weer overleven, maar wij
hopen dat het er dan ook
«vernieuwd» staat. Enkele
kleine mndaktiviteiten, ori
ginele initiatieven, kunnen
al veel verhelpen.
Navolging
De Dendermondse jazz-
adepten hebben trouwens
vroeger al bewezen dat ze
inventief zijn. Zoals ze zelf
de Bredase Kroegentocht
hebben aangepast aan de
eigen mogelijkheden en in
het voorjaar nu al drie keer
een bijzonder geslaagde
kroegloperij hebben geor
ganiseerd, krijgen ze nu
navolging, vooral in het
Gentse, waar de onderlinge
konkurrentie tussen vroe
gere partners welig tiert.
Er is echter niet alleen de
Dendermondse Kroegen
tocht die geïmiteerd wordt.
Binnenkort zal men ook
een Leietocht organiseren,
net zoals de Dendermondse
boottochten die ook al een
grandioos sukses kenden.
Blijft ons jazzfestival nog
als enige over, de andere
aktiviteiten krijgen veel na
volging. Het risiko is klei
ner en de organisatie vergt
minder moeite. Honky
Tonk werkt ondertussen
rustig verder. Het nieuwe
seizoen lijkt zelfs op een
prachtige manier te
starten.
ProgTamma
Max Collie's Rhythm
Aces, een Engels-Australi
sche kombinatie, komt op
zaterdag 2 oktober vanaf
21 uur. Het zijn de «wereld
kampioenen» van de oude
stijl jazz. We waren erbij
toen ze voor de eerste keer
in de bunker optraden. Ter
wijl het podium vol entoe-
siaste Britten stond, zaten
er amper zeven mensen te
luisteren. Eén ervan was al
licht onder de indruk van
deze vrolijke troep die niet
alleen uitstekende muziek
liet horen, maar die ook
nog enige show ten berde
bracht. De eenzame baard
man aan de toog, waagde
het om tijdens een of ander
Louis Armstrong-stukje
het typische keelschrapen
van Satchmo na te bootsen.
Dat hadden Max en zijn Col
lie's ook al gehoord en dra
ontspon zich een levendige
dialoog van het podium
naar de toog (dat rijmt!). De
enkele aanwezigen waren