7 Perfektionist Luc-Peter Crombé in Galerij Het Pand te Dendermonde Barbarabeeld blijt in museum Derde deel Twaalf kunstenaars te kijk in «Parels langs de Scheldekant» WALTER BILLET Groepstentoonstelling te Berlare Lokale schilders te Erembodegem Provincie huldigt José Verschaeren 24 - 1.10.1982 - De Voorpost Wie een bezoek brengt aan de tentoonstelling Luc-Peter Crombé die nog tot 18 oktober dagelijks in de Galerij Het Pand, Oude Vest te Dendermonde, te bekijken is, zal dadelijk worden getroffen door de vreemde sfeer die de schilderijen van deze kunstenaar uitstralen. Een intimistisch rood-bruine kleur vormt er de hoofdtoon van en meer dan eens wordt men in de ban gehouden door de wazige figuren die als het ware uit de achtergrond opdoemen. Ze vormen de hoofdingrediënten van de zeer speciale techniek die Luc-Peter Crombé in zijn werken gebruikt. Galerijhouder Joris lm pene zette in zijn wel komstwoord uiteen dat ook hij ten zeerste was getrof fen door de kunst van Crombé. maar evenzeer door de fijngevoeligheid en de menselijkheid van de kunstenaar die voor hem een ware openbaring is ge worden. Het was ook in die zin dat de heer Baeten Crombé voorstelde aan het publiek dat de vernissage bijwoonde. Crombé is een lid van de Mamixring. Hij is een man uit een stuk, die pertinent weigert een hof nar te zijn. Men kan hem best omschrijven als een kunstenaar die hengelt naar de kunst, die mens wil zijn, die elk schilderij een stukje van zichzelf noemt. Wat die schilderijen betreft, daarover valt heel wat te zeggen, aldus de inleider, die vervolgens zeer in het kort de kunstenaar situeer de. Geboren te Opwijk in 1920 volgde Crombé zijn kunstenaarsopleiding bij bekende namen als G. Her mans aan het Sint-Lucas te Gent en Jos Verdegem van de Akademie van Gent om later vrije leerling te wor den van Creytens en C. Per- meke aan het Hoger Insti tuut te Antwerpen. Nog la ter ging hij zich bekwamen aan de befaamde Ecole du Louvre en werkte hij in de restauratie ateliers Van de Velde. Gent en Louvre. Hij verwierf het diploma van regent in de plastische kun sten en behaalde verschil lende prijzen Zo onder meer de prijs voor levend model (ereprijs C. Permeke) te Antwerpen, de Provincia le Prijs van Oost-Vlaande ren in 1954. de Prijs voor grafiek in Frankfurt in 1955, de Benevenutaprijs te Milaan in 1956 en de Sagra- da Familiaprij8 voor reli gieuze kunst te Barcelona in 1957. En verder de Prijs van New-York City in 1964 en de Ereprijs van Detroit in 1965. Hij ondernam stu diereizen naar Holland, Frankrijk, Duitsland, Spanje. Italië. Marokko, Tunesië, Griekenland, En geland, India en Japan. Dat alles maar om te onderstre pen dat de kunstenaar Luc- Peter Crombé een vooraan staande plaats bekleedt. Hij bewijst evenzeer, aldus de inleider, dat deze man zich -'-"i*» vnrm van ama teurisme kan veroorloven. Een belangrijke invloed op zijn kunstenaarschap is wel de reis naar Italië te noemen. Teruggekeerd in eigen land is Crombé op een totaal andere manier aan de slag gegaan. Zijn werken kregen meer kleur, het transparante in zijn werk komt tot volle ontbolste ring, zonder evenwel dat de techniek op de achtergrond wordt gedrongen. Want de techniek primeert bij deze kunstenaar die schildert in het belang van de tekening en die uiteindelijk komt tot een ideaal samengaan van lijn en kleur. Het werk van Crombé is kunst voor alle tijden. Stilaan rijpen zijn schilderijen in zijn geest, pas dan gaat hij over tot de uitwerking ervan. Maar nooit zijn ze wereldvreemd. Daarvoor is Crombé zelf te veel met deze wereld ver bonden. Bovendien is er in elke schilderij de zucht naar de perfektie. De spe ciale stand van de handen Expo van de balletmeisjes, het elegante gebaar van het meisje dat de haren in het zonlicht kamt, de liefde die uit een intieme omhelzing straalt. Crombé is in al deze werken de man die speelt met de muze, de kunste naar die met de muze vrijt. Hij bezit de kennis van de verliefde vakman, die bo vendien nog onvermoeid kan luisteren naar het ge luk. Zijn werken zijn ook een uiting van zoveel ge moedsgesteltenissen. Vaak zijn ze koel, dan weer broei erig, ironisch en spottend, teder en uitbundig, hoopvol ook. Maar steeds weer is er de kunstenaar in weer te vinden die zoekt en wat hij gevonden heeft naar waar de weet te schatten. Zijn kunst is menselijk. Dendermonde. Kunstschilder Crombé in gesprek met inleider Baeten. (vh) echt en toch zo ver afHet is straal hoop en geluk brengt elke dag van 14.30 u. een wereld van droom die voor iedereen die erin 19.00 uur (behalve op dii| werkelijkheid is geworden, gelooft. dag) en op zondag vi omfloerst in de nevel van de De tentoonstelling is nog 10.00 u. tot 13.00 u. en v) opgaande zon, die een toegankelijk tot 18 oktober, 15.00 u. tot 18.00 uur. Weldra verschijnt het boek Parels langs de Schelde kant, deel HI, een uitgave van Paul Busschaert, Temse. Het boek is gegroeid uit de ontmoeting en de gesprekken met twaalf gerenomeerde kunste naars uit Temse en het Scheldeland. Het wordt een lijvig boek van 324 blz. rijkelijk geïllustreerd (300 zwart-wit reprodukties en 40 in vierkleurendruk) met een gamma aan unieke on derwerpen uit het oeuvre van twaalf kunstenaars (schilderijen, aquarellen, lino's, houtgravures, et sen, aquatinten, glazenierskunst en keramieken). De kijkbladzijden, de tek- Bals. kunstschilder-teke- sten van auteur Leo Bus- naar uit Beveren, Henk schaartverrijkt met. proza Cruyssaert. pottenbakker van G. De Mey. voorzitter keramieker uit Tielrode: Kon. Wase Kunstkring, Jeanne De Bock, grafikus Alois De Bruyne, oud-le- uit Temse; Regnier De Her- raar; Willem Persoon, dich- de, kunstschilder-tekenaar ter-journalist; Jet Vael, le- uit Waasmunster; Georges rares akademie te Temse; Fonteyn, kunstschilder- Theo Van Looy. rijksin- grafikus uit Sint-Niklaas, spekteur plastische kun- Gerard Gaudaen, grafikus sten en architektuur; Piet uit Sint-Niklaas; Jos Hen- Klein, René Turkry, kunst- drickx (overleden) grafi- recensenten; e.a. en de kus-akuarellist-glazenier mooie poëzie uit de Schelde- uit Antwerpen (oud-leraar gedichten van Jan Hamme- akademie te Beveren); necker, van Bert Peleman, Emiel Leybaert, kunstschil- Wim Persoon, Hugo Visser der-tekenaar uit Dender- e.a. maakten het geheel tot monde; Romain Malfhet, een boeiend bezit. kunstschilder-grafikus uit Het Scheldeland is een ka- Belsele; Victor Suy, portret- rakteristieke streek. Kim- schilder uit Moerzeke; Jet stenaars kwamen er zich Vael, kunstschilderes-gra- vestigen om de nabijheid fikus uit Borgerhout; Luc van de indrukwekkende Vandevelde, kunstschilder stroom, de omgeving, de uit Waasmunster. Allemaal natuur en de kleur. Andere kunstenaars van wie het kunstenaars werden er ge- oeuvre getuigt van waame- boren en voor hen vormde ming, vindingrijkheid, mé de Schelde bij herhaling tierkennis en artistieke ge- een inspiratiebron. voehgheid. Wellicht ontdekt u onder Het boek Parels langs de deze twaalf namen van wie Scheldekant. kreeg bij wij- u reeds werk bezit Hilaire ze van groet een woord vooraf mee van de minister van Nederlandse kuituur Karei Poma. Etienne De Cuyper, bestendig gedepu teerde voor kuituur van de provincie Oost-Vlaanderen en voorzitter interprovin ciale kulturele raad voor Vlaanderen, leidde het boek in. Parels langs de Schelde kant III, wordt een mooie, verzorgde uitgave, formaat 27,5 x 21,5 cm gedrukt op Ikonomatt kunstdrukpa pier, gebonden in kunstle deren band met zilverstem peling. Het boek kan be steld worden bij de verant woordelijke uitgever Paul Busschaert, Sint-Joris- straat 51. Temse of door overschrijving op rek. nr. 063-0098812-04. De voorintekenprijs be draagt 1150 frank Bij het verschijnen van het boek (oktober '82) zal de prijs 1350 frank worden. Sym pathisanten die deze uitga ve verlangen te steunen kunnen deel uitmaken van een erekomite mits vooraf betaling van 2000 frank uiterlijk 11 oktober '82. De naamlijst van dit komité wordt in het boek gedrukt. De erekomitéleden ontvan gen een genummerd boek dat tevens genaamtekend is door de kunstenaars Bo vendien ontvangen zij een uniek keramieken tegel met het embleem van het boek. Deze tegel is van de hand van Henk Cruyssaert uit Tielrode Kunstgalerij PALET Fr. Courtensstr. 33 9330 DENDERM Tel. 052/21.46.10 urmootoiNG KUNSTSCHILDER van 17 september tot 30 september 1982 van 8.30 u. tot 19 u., van 10 tot 12 u. an van 14 30 tat 19 4 1279 l gla hoe Dendermonde. Veel belangstelling in Galerij Hel Pand bij de opening van de tentoonstelling Crombé. (vh) Ter gelegenheid van Berla- re-Kermis had er een merk waardige tentoonstelling plaats in de toonzaal van architekt Van Beveren. Nieuwstraat Gelegen heidskunstenaars van ver schillende disciplines toon den er hun werken. Er stonden dus niet alleen schilderijen en skulpturen, maar ook etsen, akwarel- len, enz. Gedurende drie dagen werd die tentoonstel ling zeer druk bezocht. Het loont wel even de moeite de verdienstelijke kunste naars uit de streek op te sommen. Geert Van Kerckhove uit Berlare (7 werken), Joris Wauters uit Berlare (6 wer ken), Roger Tassenoy - Be rlare (6 werken). Hélène De Martelaere - Overmere (5 werken), José Meganck - Lokeren (5 werken). Chris Tackaert - Berlare (5 wer ken), Hubert Maes - Berlare (7 beeldhouwwerken), Odette Baeyens - Beware (8 werken). Lieve Petrena (1 Overmere (5 werken). Karei uit Schoonaarde met 1 werken), Guido DHaene rnt werk). Raf Timmerman (5 Comelis - Berlare (9 wer- raam Overmere (3 tekeningen), werken). Lieve Verdonck - ken) en Georges Beckers Cecile Van de Velde - Zele (6 werken), Francine De Wael - Berlare Donk (5 werken), Gaby De Schutter - Berlare (7 werken), Johan Wouters - Schoonaarde (8 werken), Emile De Bruyne - Berlare Donk (7 werken), Lievin De Roo - Berlare (6 werken), Brenda De Vos - Berlare (5 werken), Dominique Micha i- uit Erembodegem (5 etsen), Wim Buys - Erembodegem (3 glasramen plus een beeldhouwwerk). Roland Cobbaut uit Berlare (5 wer ken). Jan De Bie - Berlare (5 werken), Chris De Brenne - Uitbergen (5 werken), Paul De Bie - Hillegem (5 wer ken), Eric Maes - Overmere (2 werken), Arthur Adam - Berlare (5 werken), Geor ges D'Hooge - Zele Heikant (4 houtsculpturen). Dirk wSkra).1pSr "AtenS (3 Ber,are Een groepstentoonstelling met 33 kunstenaars is ook geen alledaags feit. -üuuur- men <ii) Erembodegem beleefde tijdens het voorbije week end weerom drie drukke dagen. In het centrum, op het dorpsplein en in de omliggende straten was er van alles te beleven. Over de Pleschh hing dagen lang een deugddoende kermissfeer... Het werd één groots feest: een sukses waarop de Dekenij Dorp met fierheid mag terugblikken. Tijdens de «Pleschh Kerremis» werden ook drie tentoonstellingen georganiseerd: in het Paro chiehuis een hobby- en vrijetijdstentoonstelling m.a.v. 35 jaar K.W.B., in de Kerkstraat 18-20 stelde Lieve De Vos eigen schilderwerken ten toon en in het B.A.C. Agentschap, in de Stationsstraat 12, stonden de deuren wage wijd open voor een ekspo van het werk van enkele schilders uit eigen streek; ee, toonaangevend initiatief van kantoor houder Eddy Cardon. Om deze merkwaardige tentoonstelling te reali ze ren kreeg de heer Car don de medewerking van Gustaaf Van de Per- re, De Coninck Adolf, Van Der Borght Jan, Sonck Aldegonde, Wil- fried Van de Vijver en Amanda Van de Steen. Zij slaagden er in, alle kunstliefhebbers echt aangenaam te verrassen met hun gepresteerde werk: kleurrijke land schappen, afgewisseld met grijze, winterse sneeuwlandschappen pentekeningen, bloe men miniatuurschil derij tjes die passen in ie der interieur, ook grote re werken, die samen toch een idee gaven van hun talenten. Toch dient benadrukt te worden dat schilderen en tekenen voor hen slechts een hobby zijn en het com mercieel aspekt ervan bij hen echt niet domine rend is. Gustaaf Van de Perre woont in de Molenstraat 1 te Meldert en is 58 jaar Hij volgde kunst- akadeirue te Aalst en had o.a. als leraars Al- bert Claeys, en Piet Gil- Erembodegem. In een rusttg kader konden de bezoekers van de tentoonstel/mg genieten. lis, beiden schilders met wereldfaam. Hij was in 1980 laureaat van de VW Faluintjes bij gele genheid van de jaarlijk se pikfeesten en nam reeds deel aan verschil lende internationale ten toonstellingen van neo impressionistische kunst met eervolle ver meldingen (Auvergne, Trento, Barcelona). Hij schildert niet om den brode en... kan zich ver oorloven slechts dan te schilderen als... de in spiratie komt. Toch wordt hij door onze criti ci als een van onze beste vertegenwoordigers van het neo-pressionisme genoemd. Met zijn bloe men en landschappen, ook met zijn «Kluizen- kapel» oogstte hij veel sukses in Erembo degem. Adolf De Coninck werd geboren te Aalst in 1922 en woont te Erembode gem, Dom Modest van Asschelaan 30. Hij volgde lessen aan de Akademie van Schone Kunsten te Aalst van zijn elfde tot zijn zesen twintigste jaar. Met zijn «werk» behaal de hij reeds verschillen de onderscheidingen waaronder zilveren, gouden en bronzen me dailles. de 1*" prijs Vale rius de Saedeleer en een 1"* prijs van de provincie Oost-Vlaanderen Hij nam reeds deel aan tentoonstellingen in Aalst, Ternat. Dender monde en Denderleeuw. Van Der Borght Jan woont in de Kromme El leboogstraat te Erembo degem. Hij is autodi- dakt Voor hem is schil deren zuiver kreatieve vrijetijdsbesteding. Zijn sneeuw- en bosland schappen worden erg geapprecieerd. Sonck Aldegonde, gebo ren in 1954, volgde twee jaar sierkunsten aan het R.I.T.O Zij heeft een voorkeur voor pen- en potloodtekeningen, ook voor akwarels maar wel in mindere mate. Ook voor haar is schilderen en tekenen slechts een hobby. Haar penteke ningen zijn volledig met de profielpen getekend (stipjes) en lijken ju weeltjes. Zij stelde haar werk reeds ten toon in de R.T.T. te Aalst, ook in het Apostelken (tentoon stelling vrijetijdsbeste ding) Haar adres: Mo lenstraat 3 te Erembo degem. Wilfried Van de Vijver (37 jaar), woont te Welle- Denderleeuw, Priester Daenslaan 14 Hij is be diende te Erembodegem, kreeg een volledige op leiding fotografie te Aalst en heeft ook reeds vier jaar kunstakademie te Aalst achter de rug Zijn «oeuvre» viel erg in de smaak in Erembode gem en is vooral geken merkt door zijn zachte kleurschakeri ngen Jo- Amanda Van de Steen tenslotte woont in de Naarstigheidstraat te Aalst, is «huismoeder» en schildert als hobby. Ze volgde in Aalst de Akademie van Schone Kunsten, afdeling Sier kunst, stelde reeds ten toon in het B.A.C. kan toor St. Anna, te Aalst en heeft reeds met haar werken heel wat bijval geoogst tijdens hobby tentoonstellingen in de St. Anna- en St zefkring te Aalst. Zij schildert klaarblijke lijk erg graag land schappen en vindt voor al vreugde in miniatuur- werk. Het dient gezegd dat de tentoonstelling in het BA.C agentschap zeer verzorgd overkwam en de schikking van de doe ken ongetwijfeld uiterst zorgzaam gebeurde. Toch hebben we de in druk dat het geheel nog meer tot zijn recht zou komen in een ietwat gro tere tentoonstellings ruimte. Kantoorhouder Eddy Cardon verdient alvast een pluim voor de gerealiseerde tentoon stelling waarmee hij aan heel wat Plaschh-ker- misvierders de moge lijkheid heeft geboden even kennis te maken met een zestal nog min- der-bekende «kunste naars» uit eigen omge ving! D.B. Het Nieuwerkerkse Barbarabeeld dat opgevraagd werd voor tentoonstellingen doch, niettegenstaande herhaald aandringen o.m. van Liniaal, komt niet naar Nieuwerkerken terug. In 1973 werd het uit de kapel op Laar gehaald om te worden tentoongesteld tijdens het Dirk Martens- jaar. Samen met een harde aktie door de Nieuwerkerkse kulturele groep die tijdens een wandeling langsheen het Nieuwerkerks kunstpatrimonium het ontbreken van het beeld vaststelde en een interpellatie in de gemeenteraad komt het beeld niet naar de Laarka pel terug. Schepen Roels deelde inderdaad aan Liniaal mede dat het beeld werd overgebracht naar het stedelijk museum Oud-Hospitaal. Dit na een beslissing van het Kollege. Het beeld zou er in ideale omstandig heden kunnen bewaard blijven en voor de veilig heid zouder er alle garanties zijn. Voor Liniaal is daarmede de kous alleszins niet af. Liniaal wil inderdaad alle wettelijke middelen ge bruiken om het beeld terug te krijgen naar de plaats waar het hoort, de kapel op Laar te Nieuwer kerken. Donderdag 14 oktober om 20 uur wordt door de bestendige dputatie van de Oostvlaamse provincie hulde gebracht aan José Verschae ren, de Sint-Niklazenaar die laureaat werd van de provinciale geschiedenisprijs 1982. De feestzitting vindt plaats op het Sint-Niklase stadhuis. José Verschaeren, Moerzekenaar van origine en 39 jaar jong. is verbonden aan het rijks archief in Beveren Met zijn studie over de vrijzinnige flanJr^gant Julius Vuylsteke ver wierf hij de provinciale prijs. Eerder realiseer de Verschaeren een verhandeling over de Bur gerwacht in Sint-Niklaas in de vorige eeuw. (wv) Bug Den

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 24