Ontroerende priester Daens-herdenking te Wieze Wiezekaas feestelijk gedoopt! d;ï Publi Mira brengt tentoonstelling van Oosterse tapijten naar kunstgalerij Danlhe in Sint-Niklaas (O! Wordt Aalsterse Boudewijnlaan veiliger Weet je 't al? ij» hi 30 - 15.10.1982 - De Voorpost la het stemmig dekor van de oktoberhalle had vorige week door circa 500 leden van het Verbond voor Vlaamse Gepensioneerden een onvergetelijke priester Daens-hulde plaats. Het hele gebeuren bestond hoofdzakelijk uit twee markante toespraken, die de aanwezigen recht naar het hart grepen. Huldebetoon De h. André De Vos, fede ratie- en afdelingsvoorzit ter van Dendermonde, ver welkomde allen, lichtte het programma toe en gaf dan het woord aan de h. Quin- tens, voorzitter van het V.V.V.G. Deze bracht vooreerst een warme groet aan de opgekomenen uit de Vlaamse provincies (met uitzondering van Limburg) en uit Brussel. Duidend op de huidige ekonomische recessie, diepte spreker herinnerin gen op aan de krisis van het arm Vlaanderen ten tijde van priester Daens, dat zo raak beschreven werd door pater Stracke, Van Isacker en Louis Paul Boon. Hij beklemtoonde dat het le ven steeds beheerst wordt door een wetmatigheid. met haar ups en downs, waaraan niemand ont snapt. In dit verband herin nerde hij nog aan de moei lijke tijden in de jaren '30 en aan de na-oorlogse weeën van 1945. Hij had het verder over de nodige energie, die ook nu nodig is om de krisis te boven te komen. «Geef ons, Vla mingen de nodige centen, en Vlaanderen zal zich wel redden; niet door het bou wen van katedralen, maar door het uitvoeren van kleinschalige, haalbare ont werpen»; dit was een van zijn vele uitlatingen. Daar om beklemtoonde hij nog de authentieke waarde van de onderlinge vriendschap, en de noodzaak om deze schat aan het nageslacht door te geven. Dan besloot hij: «In die optiek is er voor de V.V.V.G. nog een scho ne toekomst weggelegd». Een Daensist aan het woord De tweede spreekbeurt een kanjer van inhoud en duur! kwam van de h. Pieter De Mol, lid van de federatie Dende rmonde De aanwezigen, die deze kloeke 70-plusser al lang kenden als de «big boss» van de Wieze-oktoberfees- ten, hebben hem thans ook ervaren als een fervent Daensist, en een fijn woordkunstenaar. Hij slaagde er in zijn toehoor ders een uur lang te boeien met de ontroerende ge schiedenis van de Aalste- naar Adolf Daens. die hij, met een vloed van adjektie- ven, schetste als mens. priester en sociaal-geënga geerde. Als doel en motief van de vergadering te Wie- ze stelde hij: «De edele figuur van de volkse pries ter Daens, zijn strijd en zijn tegenkanting, zijn ne derlagen en verheerlijking even te memoreren, en de er uit voortvloeiende be sluiten uit te trekken.» Wieze werd gekozen omdat het zo dicht bij het actieter rein van priester Daens ligt, en het huldebetoon wordt thans gehouden ter herdenking van het afster ven (75 jaar geleden) van de Vlaamse voorman. Het gloeiend betoog van de h. De Mol trachten we enigs zins te resumeren als volgt: Adolf Daens werd op 18 december 1839 te Aalst ge boren als zoon van een een voudige schaliedekker. Hij was zeer begaafd en werd in het college aldaar primus perpetuus. Na strubbelin gen in Drongen, voltooide hij zijn priesterstudies bij de Jezuïeten en kreeg na derhand het professoraat In aanwezigheid van talrijke genodigden werd vorige vrijdag in de oktoberhalle C de nieuwe Wiezekaas van het huis «Gomo» boven de doopvont geheven. Animator Guske Landers zet te bij de aanvang van de plech tigheid kaaspromotieleidster Mieken (Van Driessche) in het zonnetje. In haar doopakte be lichtte deze het ontstaan, groei en de waarde van de Belgische kaas als voedingsbron en als begeleider van een donker (Wieze) biertje. Ter inleiding hanteerde ze een vers van de Franse chansonnier Meury: «Fromage poésie bouquet de nos repas Que sentirait la vie si l'on ne t'avais pas.» Vrij en kort vertaald komt dit hier op neer: Wat zou het leven zijn, indien men de kaas, een geschenk der goden, moest missen. Verder betoog de ze: «Kaas uit ons land moet wel lekker zijn! Al staat ons volk bekend als smullers en fijnproevers, en al is bier onze nationale drank (en de trots van Wieze) doch hoort daar K>k een kaasje bij!» Na deze zinvolle inleiding kwam de officiële noot. Me vrouw Van de Velde, ridder in diverse gastronomische orden, bracht groeten en heilwensen uit Diksmuide, de boterstad; nadien sneden de kaasgraaf en -gravin uit Passendaele de Wiezekaas aan, wat meteen het sein was tot het voorproe ven van de nieuwe kaasspruit, die zich willig liet dopen met Wieze-faro, zonder een kik te geven. Dat belooft voor de toekomst! Na het gebruikelijk doopritueel trok volgende bonte stoet kaasvrienden, voorafgegaan door de Monhei- mer Stadtkapelle, naar de gro te bierhalle: Mieken met ere dames, twee diensters met de pasgedoopte kaasbol, de uitba ters Go(mmaar) en Mo(ni- que), het Wieze-Kind Martine Moens, de eierboer en -konin gin uit Kruishoutem, de Beu- terwaaghe uit Diksmuide, de Gastronomische confrérie van de Rozenstreek, de plaatselij ke V.V.V., het W.O.F.-comi- té, de leden van de orde van de Faro, prins karnaval met ge volg en een lange sliert geno digden. Deze rondgang deed onwillekeurig terugdenken aan die goede oude tijd dat peter en meter met de dopeling een reeks herbergen aandeden, zo dat hun petekind uiteindelijk tweemaal gedoopt raakte. Natuurlijk ligt het voor de Wiezekaas helemaal anders.. Het kwam er meer op aan om proefondervindelijk te demon streren dat de Kaas-van-Wieze een ideale begeleider is voor een pot gouden gerstenat. Het werd een unieke kaas- doopavond! Wij wensen de uitbaters «Gomo» van harte geluk bij de geboorte van hun nieuwe spruit! Het ga hem goed! J.V.L. retorika toegewezen in Ou denaarde en St.-Niklaas. In 1893 werd hij plaatsvervan gend pastoor te Bambrug- ge, wat hem de nodige tijd gaf om verder te studeren. In die jaren heerste er in België een bange sociale onrust met volksbetogin gen en werkstakingen. Het bekomen van het algemeen stemrecht lag hiervan aan de basis, en ook priester Daens stond er positief tegenover. Sinds die tijd werd zijn levenspad op ne faste wijze gedwarst door de reactionair Woeste, die toevallig en helaas in de zelfde streek opereerde. Vandaar dat een felle strijd ontbrandde tussen de kato- lieke «bewaarders» en een jonge sterke en dynamische beweging, gestimuleerd door de wereldbrief «Re- rum Novarum» van paus Leo XIII. Er werd te Aalst «De Werkman» gesticht, die later uitmondde in de «Christene Volkspartij» op demokratische leest ge schoeid. Hieraan gaf ook pr. Daens zijn zegen en hij stelde een manifestpro gramma op met als streef doel: enkelvoudig alge meen stemrecht, vermin dering van grondlasten, landbouwkrediet, een spaar- en ziektekas, een maximum aantal werkuren, een reglement op vrouwen en kinderarbeid, een toe- zichtsraad door het volk ge kozen, zondagsrust, ver plicht onderwijs. Gezien de vele tegenkanting tegen zijn inzichten, vooral dan van de «Woestelingen» be gon Daens in het openbaar. tot in de herbergen toe, zijn boodschap van recht vaardigheid te verkondi gen. Dat namen zijn tegen standers hem bepaald kwa lijk en met alle middelen wilden ze hem fnuiken. Ve le groten vielen hem aan: de «kleine man» stond ach ter hem en in zijn strijd voor de goede zaak kon hij ook wel rekenen op meer dere vrienden als: Mgr. Lambrechts, bisschop van Gent, advokaat de Backer, De Pelsmaecker, Helleput- te, Cooremans, Janssens, Van Rijswijck, de Drs. Van Steenkiste en Planckaert, Mgr. Jacobs. Toch woog dit alles nog niet op tegen de plagerijen en laster van zijn belagers; deze eisten en bekwamen dat de priester niet meer in het openbaar mocht spre ken en later zelfs geen mis meer mocht lezen in het publiek, wat bewees dat hij zelfs niet op de kerkelijke overheid kon rekenen. Aldus werd de goedbedoe lende man door haat en nijd, leugen en laster on dermijnd en geknakt tot hij in het jaar 1907 van al die fysieke en morele pijnen door de dood verlost werd. Zo kwam er een einde aan een bitter leven dat geenszins «umsonst» ge weest was! De geschiedenis heeft hem in het gelijk ge steld. Velen hebben zijn werk en zijn boodschap he laas maar na zijn dood be grepen. Zijn aartsrivalen hebben zijn aktie nooit aanvaard. Maar duizenden getrouwen hebben zijn uitvaart bijge woond en zijn naderhand opgestapt naar het monu ment te Aalst voor een pos tuum eerbetoon! Op dit pronkstuk is het Leitmotief van priester Daens gebei teld: «De werkman mag geen slaaf of geen bedelaar zijn!» De fakkel van het levensideaal van deze no bele Vlaming wordt van daag nog steeds verder uit gedragen door velen, als een blijk van dank en mede ter verheerlijking van dez grote Vlaamse figuur... aar Tot daar een bescheide poging tot samenvatten va j^rdigi de uitgebreide toespraapr0m van de h. Pieter De Mol. erd di Na de inspanning om hel z filing j lang te volgen, was enig Iet Vc oktoberfeestvreugde w< Volks' verdiend. Deze volgde da at^ucr met volle maat na een P mocratisch etentje in oktoberhalle. LV.i Voor de verkeersveiligheid op de drukbereden Boudewijn laan te Aalst werd een voorlo pige oplossing gezocht via ze brapaden, pictogrammen, sneiheidsbeperkingsborden en regelmatige snelheidskontro- les. Na besprekingen in de kommissie ad hoe, wil burge meester D'haeseleer de zaak zelf in handen nemen en over leg plegen met de stedelijke politie, de rijkswacht en het bestuur der wegen. Op advies van politiekommis- saris Emiel Buyle, hoofd van de nieuwe afdeling verkeer, zal een fiktieve middenberm of derde rijstrook voor links af slaand verkeer worden aange bracht en de niet-nuttige stro ken tussen de verschillende kruispunten zullen worden gearceerd. Oversteken zal al dus veel vlotter verlopen. In genieurs van het Bestuur der Wegen zullen zo spoedig mo gelijk het plan ontwerpen en de uitvoering ervan kan nog dit jaar worden verwacht zo het weer zulks toelaat. In een tweede fase. vermoede lijk in 1983. zullen de voetgan gersoversteekplaatsen worden beveiligd door in het midden van de baan een soort ver hoogde vluchtheuvel aan te leggen afgebakend door zelf reflekterende paaltjes. Ook werd gevraagd verkeers lichten te plaatsen aan het kruispunt Boudewijnlaan-Raf- felge- en Naarstigheidstraat waarover zal gestatueerd door een bijzondere kommissie te Brussel e.k. Deze vraag wordt geargumenteerd door een on gevallenstatistiek over een af stand van 150 m vóór en na het kruispunt en over het aantal weggebruikers die de Boude wijnlaan dwarsen. In afwachting wordt ander maal nadrukkelijk verzocht de voorgeschreven snelheidsbe perking van 60 km/uur niet te overschrijden en attent te zijn op de veiligheid van overste kende voetgangers en fietsers. LH Prins Karnaval Kandidaten Aandacht Op zaterdag 22 januari organiseert het Feestkomitee de verkiezing van prins Karnaval van Aalst 1983. Kandidaturen tot deelname aan deze verkiezing moeten uiterlijk op 31 december per aangetekend schrijven worden opgestuurd en moeten gesteld wor den op het daartoe bestemde formulier. Het regle ment en het inschrijvingsformulier kunnen bekomen worden op de dienst feestelijkheden Keizerlijk Plein 21. Karnavalgroepen en muziekkorpsen aandacht Op zondag 13 februari trekt de 33e karnavalstoet door de straten van Aalst. Groepen die wensen deel te nemen doch nog geen inschrijvingsformulier toe gezonden kregen kunnen op de dienst feestelijkheden (adres zie hoger) een inschrijvingsformulier beko men. Let wel op de aanvragen tot deelname dienen op 31 december in het bezit te zijn van het feestko mitee. Verkiezing Prins van Oost-Vlaanderen Op 13 november om 20 uur in de lokalen van het HRITO vindt voor de negende maal de verkiezing van de prins van Oost-Vlaanderen plaats. Zoals steeds staat de Aalsterse groep De Gaa Lowies in voor de organisatie. Ook onze prins Jempi I zal deelnemen. Alle leden van de komische groepen van Aalst worden dan ook ten stelligste uitgenodigd om onze Prins te komen aanmoedigen. Dag Sint Maarten, Dag Zwarte Piet Ook bij jou thuis kan de goede Sint een bezoekje brengen. Heel eenvoudig bel 210.211 en de sekreta- resse van de Sint, mevrouw Olga Smet staat u te woord. Sasstraat 62, Lede. Karnavalkwis 82 De karnavalkwis ingericht door Dekenij Koolstraat in samenwerking met AKV Schiefregt'oever heeft plaats op vrijdag 29 oktober en zaterdag 30 oktober in HRITO Welvaartstraat. AKV voesj nodigt uit op hun surprise party» in hun lokaal 't Brughuis op 6 november 82. 1' prijs: stereoinstallatie 2" prijs: volautomatische grasmachine 3" prijs: 1 maand gratis zuivelprodukten. A join en Incognito ikerei en op Bevt Ge igsma jare K>nwi wij :1 de »nd, :men •ele a sen j iners jkkon gal eft g enbai Van vrijdag 8 tot maan- geschiedenis van het tapijt, dag 18 oktober loopt in de de oorspronkelijke drijf-' galerij Danthe aan de Gro- veer tot het vervaardigen te Markt 64 te Sint-Niklaas ervan trachten te vatten, de kunsttentoonstelling «De Betovering van Echt Transcendentale kracht Oosters Tapijt». De unieke kollektie antieke tapijten John Baert houdt er wat werd bijeengebracht door deze materie betreft een de heer Michel Leybaert en merkwaardige, maar toch Rachel Baert van de geloofwaardige visie op na. p.v.b.a. Mira te Zele. U Het tapijt is niet ontstaan heeft een goeie week de uit zuivere nuttigheidsover- tijd om even binnen te wegingen, meent hij. Het stappen in deze Oosterse kan niet anders of ook een wereld. De figuratieve Ta- filosofie, een transcenden- briz, Iraanse en Kaukazi- teel voelen heeft zich ge- sche lopers, antieke kihms, manifesteerd. Het is de zadeltassen en tentweef- stelling van de heer Baert seis, grote, echt Perzische dat het nutsprincipe - het tapijten als een Bidjar, een tapijt als middel om een Heriz en een Meshed: u vuile vloer weg te kleden of vindt het er allemaal, een gat te dichten - slechts Voornoemde benamingen een sekundair gegeven zeggen u misschien niets, moet zijn geweest. Ter sta- maar ze staan voor auten- ving vermeldt hij het prach- ieke kwaliteit. Een «mat» tige Bazurittapijt dat in zeggen wij soms, maar da's 1949 op Russisch grondge- zacht gezegd een beledi- bied in hetgraf van een ging voor zulke kunstige skutenhoofdman werd ge- handgeknoopte en plant- vonden. Het was gaaf be- tardig gekleurde persoon- waard gebleven; de tand ijke werkjes. Mechanisch des tijds had niet aan de vervaardigde tapijten, die volmaaktheid van het op kan je «matten» noemen, 2500 jaar oud geschatte o.k. Zij hebben ook totaal stuk geknaagd. Dé vraag geen blijvende, geen histo- hierbij is natuurlijk: wat rische waarde. Echte no- moet een dode met een madenstukken van de an- tapijt? Hadden niet de ge- dere kant verrassen ons knoopte tekens een symbo- door hun fel koloriet, hun lische betekenis, moesten sterke symboliek en origi- zij de dode niet begeleiden naliteit. De verre oor- naar de andere wereld, sprong verleent deze krea- hem kracht geven? En ties een intimistisch, ja bo- 60.000 jaar geleden leefde venzinnnelijk karakter, de Cro Magnonmens. We Dat is ook de mening van weten er nauwelijks iets de heer John Baert, filoso- over, maar uit het weinige fiedocent aan de Koninklij- dat gegeven is, besluit John <e Akademie van Antwer- Baert met Teilhard de pen, die na een kort, maar Chardin dat deze homo sa- prachtig pianorecital dat piens één ding moet wor- werd verzorgd door de vir- den nagegeven: een onge- tuoos Frans Doorns, de remde scheppingsvreugde opening van de tentoon- en een enorme speelsheid stelling inleidde. Het is na- van verbeelding. Zelfs het genoeg onmogelijk om met vervaardigen van gebruiks- zekerheid de oorsprong voorwerpen had iets van van het tapijt te duiden, een spel; zij expenmen- vindt John Baert; bij het teerden, na het pottenbak- teruggaan in de tijd strandt ken ontstond de weefkunst men onvermijdelijk in een en een hele tijd nadien be- periode waarvan niet één gint men, heel plots, het bewijsstuk meer voorhan- beeldschrift. Heel plots, té den is. Enkel met een hy- plots eigenlijk. Het zou wel pothese, met enkele ge- eens kunnen dat in het ta- ëxtrapoleerde gegevens pijt een religieuze symbo- b kan men dus de ontstaans- liek zat geknoopt, dat het spreker John Baert insekten, gekookte worte len, woestijnbloemen en bloed van dieren en zo be nadert men zeer nauwkeu rig bepaalde kleuren en kleureffekten die in de na tuur ook voorkomen. En wat de knoop dichtheid - hiermee bedoelt men het aantal knopen per vierkan te decimeter - betreft: de voorkeur van een leek gaat meestal uit naar een fijn- geknoopt stuk, die van de kenners naar het eenvoudi ge, soms naïeve en eerder grove op geiten- of kame- lenhaar geknoopte werk n Lm !C r i Michel Leybaert, Daan Anthuenls, de heer Thljsen beeldschrift niét. zoals de historicus Donald Jackson dat stelt, ontstond uit de noodzaak het vee te tellen. Zoals de jagers de huid van gevreesde dieren droegen, niet alleen om zich tegen de kou te beschermen, maar ook om met de kracht en vechtlust van die dieren te verschijnen, zo is het ook mogelijk dat het tapijt in oorsprong een transcen- dent-symbolische betekenis had. Dat aan de evolutie nog andere dan utilitaire beschouwingen ten grond slag liggen, mag blijken uit een citaat uit de Koran, vindt John Baert. Deze Bij bel van de moslims bepaalt dat men. bij het bidden, moet knielen «op schone grond, voldoende zwaar om niet door de wind te worden weggeblazen». Die zuiverheidsgedachte is in de geschiedenis altijd aan wezig geweest, veronder stelt de universiteitsdocent, bij het bidden, bij het me diteren ging men op een tapijt zitten, omdat het ou de, vaderlijke stamgebon- den, religieuze of metafysi sche voelen aanwezig was. «Een tapijt is volgens mij het ontwerp van de primi tieve mens, waarmee hij zich richt tot wat hem over treft en waarvan hij weet dat het hem in zijn wezen behaalt», besluit John Baert: «Hij sluit er mee het donkere, onaardse af, en opent de weg naar het me tafysische». We moeten daaraan maar eens denken als we zo'n waardevol Oos ters tapijt in huis hebben of halen Ideale belegging Met Michel Leybaert en Rachel Baert heb ik het nog over de technische kant van de zaak. «Wat u hier ziet, zijn stuk voor stuk unieke kreaties,» ver telt Michel Leybaert. «Ze zijn natuurlijk ingekleurd en da's ook belangrijk. Voor die inkleuring ge bruikt men o.m. geplette van dc volkstapijten en de nomadenkleden. Bij fijn geknoopte tapijten boeit de sierlijke en geaksentueerde tekening, bij nomadenkle den de speelse spontane ïteit. Het is moeilijk kiezen Echt Perzische, Turkse, Kaukazische en de oude Chinese, Afghaanse en Bocharatapijten zijn mo menteel ook een ideale be legging, vindt de heer Ley baert: «Je kan het vergelij ken met kant en gobelin bij ons: dat soort handwerk is steeds duurder geworden en ondertussen als handels- produkt gedoemd om te verdwijnen. De weinige mensen die een verzame ling nomadenstukken aan legden. hebben een goeie zaak gedaan. Maar het is nog altijd niet te laat: een aantal waardevolle stukken zijn echt nog betaalbaar. Jaarlijks tekent zich een waardestijging van twintig procent af; de vraag neemt 1! S. Il - tentoonstelling tapijten immers toe en het aanbod wordt alsmaar kleiner. Maar het gaat dan ook om stukken die de tijd trotse ren, kunstwerken die de ziel van een lange kuituur in zich dragen.» Michel Leybaert heeft waardevolle werkjes in huis. Elk jaar maakt hij wel één rondreis in Turkije of Iran, op zoek naar waarde volle tapijten. Wat had u n— gedacht? Een antieke kilim - tentoonstelling van oosterse ta| op tafel, een negentien- deëeuwse Yastik als tussen- tapijtje, een natuurzijden pronkstuk aan de muur, of WBm liever een oud Turks bidkleedje misschien? Een rijke Bidjar, Khorassan of Kechan onder de eettafel, een Kürtloper in de hall of toch maar die fraaie Ispa han voor het salon? Loop eens langs! De ten toonstelling is op zaterda gen en zondagen open van 10 tot 22 u en tijdens de week vart 18 tot 22 u. Ambroos J. Hillegoms Foto's: Luc Verstraeten

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 30