en de kleine k De grote 1 lazuintjes uit Lebbeke Distelbloem en Reynaert zetten eenakterfestival Stekene in [Jen baby en een huwelijksreis lij Buggenhoutse Michielsgezellen Lust naar Kunst te Lokeren: De Spaanse Brabander 'Zwarte Kabinet' gaat de mist in Poppentheater Madelief in De Weide te Aalst 'f<Rum» met Flandria Tropical» Teater Poëzien brengt Prévert Ruildag in Melsele De Voorpost - 29 10 1982 - 23 I0 u roert, stil maar heel sterk, rond het Lebbeekse massaspel: «Het stenen Oder van Lietbeca». In september heeft de grote officiële start plaatsgehad, vrijdag 3 september vond de grote startvergadering plaats, met een snel ipo werden de oplossingen voor verschillende problemen gevonden. Op 4 itember hadden dan de eerste stemopnamen plaats. Een twintigtal mensen amen opdagen in de studio «Heuvinck Electronic». Er was heel wat pondering voor de akkurate aanpak. Tijdschema: tekst uit het massaspel (vangen, doornemen, foto maken, kennismaken met de regisseur en dan de line in voor de opname. t kwam allemaal nogal professioneel over, maar... een massaspel met 400 'keiflers en play-back is heel wat anders dan een opvoering in een toneelzaal... ussen wisselden hartelijke begroetingen tussen bekende gezichten en uwkomers elkaar af. Het werd zo: «de vrienden van mijn vrienden zijn mijn enden». Stilaan maar zeker groeit er een band van samenho righeid. Als leidende fi guur - koffieslurpend en met koptelefoon op Jaak Van der Helst, wandelende regisseur Op 8 september was er het vervolg van de stemopnamen. Verbazing over de aanpak, evenals be wondering opnieuw. Daar na selektie van de stemmen: een hele dobber! Eerst beluisteren en dan de juiste stem voor de specifie ke rol. Negen september is de start voor de kostume ring. Niet minder dan 140 (jaja, honderdveertig!) gaan de produktie in. Spon taan meldt zich een ont werpster voor vaandels en standaards. Volgende zorg: de paarden. Een afspraak I resulteert in de gegaran- I deerde aanwezigheid van vijftig paarden. De samen werking in de groep doet de band hechter en hechter worden. Het groeit, het groeit! Vrijdag 10 septem ber eerste vergadering rond de rolverdeling, stem men beluisteren, foto's be kijken. Het is geen gemak kelijke opgave! Als de wij zer naar twaalf schuift, komt er een oud-Vlaamse wijsheid boven: «Laat er ons nog een nacht over slapen!» Lebbeke jaarmarkt: voor ve le Lebbekenaren dit jaar een overweldigend sukses met volk, volk, volk! Er gens in de Poststraat rin kelt een telefoon. Achiel Vermeiren kan nog net zeg gen dat hij aan het toestel is, de stem van Jaak Van der Helst vraagt: «Ben jij vrij vanavond?» Achiel ken nende is het natuurlijk 'ja'. Zeker als het voor de 'goeie zaak' is. Ook al is 14 sep tember de dag waarop hij zevenendertig jaar ge trouwd is; zijn vrouw be grijpt het. Drie volle avon den zwoegt hij samen met Jaak en dan is de rolverde ling rond. de regie en de duizend en één dingen die daarbij ko men kijken. En dan zijn er ook de stille werkers. Het laatste startpunt uit sep tember voor dit énige mas saspel was dan woensdag 29 september, dag van de eerste lezing Met of zonder veel gerucht, «Het stenen wonder van Lietbeca», groeit in omvang en warm te van menselijke samen werking. Alle politieke tu mult kan het niet evenaren, want het staat er onafhan kelijk ver boven verheven. Het stenen wonder krijgt gestalte. Ivg Eenakterfestival Stekene. Toneelkring Reynaert uit Melsele: prettige herberg Iv Een zucht van opluchting! De volgende episode is 22 september: vergadering voor het dekor en de rekwi sieten. En intussen! Intus sen zwoegt Dirk De Ridder verder aan zijn dekoront- werp. Jaak Van der Helst wedijvert in zwoegen aan i amateurtoneelgroep «De Michielsgezellen» uit r tyfgenhout heeft nog maar pas zijn laatste pro- ?ldefctie achter de rug en reeds denkt men aan de 3ies®e winterprodukties. Het eerste toneelstuk raatirdt opgevoerd op het einde van november en een u. Ipede komt in de lente voor het voetlicht, ken f hfens het kulturele weeken te jldepenhout-Opstal mochten geval tijdens het kulturele weekend te Opdorp in 1981 en Michielsgezellen, geleid tijdens de Michielsfeesten v g j Karei Bosteels, op een en overigens verdiend ap- >.Bf bli s rekenen na de opvoering ^]hun theaterstuk. Zij brach- i middeleeuws wa- het St.-Michielscollege. Beide malen konden de spelers de oude boerekar niet op wegens het bar slechte weer. In Opstal lukte het echter wel, het sukses spel voor het voetlicht. Het was overweldigend en dat was te hen nu eindelijk dit to- wel een hart onder de riem kertwerk op te voeren, want voor de vele medewerkers Tij- nhüfdien waren ze reeds twee- dens een algemene vergade- ggirP' uitgeregend. Dat was het ring van de Michielsgezellen op 21 oktober II. bleek dat er reeds twee toneelstukken volop in voorbereiding zijn. De twee re gisseurs werken al aan de voorbereiding van de twee pro- dukties. Guillaume Willockx leidt een eerste groep. Hij zal op 26, 27 en 28 november evenals op 3 december het toneelstuk «Wie krijgt een baby» voor het voet licht brengen. Dit stuk wordt op de planken gezet door Mau- ric Keppens, Jean-Pierre Delva, Karei Jacobs, Curd Mertens, Anes Van Huynegem, Patricia Van Moer, Griet Van Den Breen en Marinette De Hant- setter. Alleen is men nog op zoek naar een wieg op wielen. Wie deze bloeiende toneel groep daaraan kan helpen mag gerust een seintje geven! In de lente van 1983 zal Karei Jacobs de regie op zich nemen van een tweede winterproduk- tie. Het wordt een blijspel on der de titel «huwelijksreis zon der man». Voorlopig werkt de regisseur nog alleen aan het stuk. Hij werkt de rolverdeling it en zal binnenkort de kandi daat-spelers opsporen. Net zoals de vorige jaren zullen de Michielsgezellen opnieuw hun toneel opvoeren in de feestzaal van het St.-Michiels college, ingong via Vierhuizen- straat te Buggenhout. Ovd) :hii }ge» fee|erdag 30 oktober te 15 •Udf organiseert de erva- Igsgerichte school De tide een optreden van T>pentheater Madelief: ti jij gek? Deze kinderna- ddag vindt plaats in cen- lm Netwerk, De Ridder- Bat 28, 9300 Aalst, idelief: Ben jij gek? D verhaal over Liza en onard uit de poppenkast, I niet kunnen optreden tdat hun vrienden ver enen zijn... Een verhaal Od* over de koningin, die Quit haar kasteel oorlog met iedereen, koning gesneuveld is. heeft ze een man nodig. om haar leger aan te voe ren. En vooral het verhaal vfLn een dwaas klowntje dat, betoverd door een oude droom, terechtkomt tussen het paleis en de poppen kast, en er helemaal niets van begrijpt. Hij lijkt een gemakkelijke prooi voor de koningin... Maar, mis schien krijgt hij wel hulp?... uit de zaal? En soms, op onverwachte mo menten, lijken dromen heel even geen bedrog. Een poppenspel, soms heel spannend, maar vooral heel plezierig en verrassend. voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Zaterdag 30 oktober te 15 uur. Toegangsprijs: 50 fr. - 40 fr. voor groepen van 10. Eveneens op zaterdag 30 oktober te 20 u., fuift De Weide in zaal Sint-Anna, Roklijstraat - Aalst. Tus sendoor is er mogelijkheid tot eten. De toegangsprijs: v.v. 50 fr.. aan de kassa: 60 fr. Wij hopen ook u er te mo gen verwelkomen. Boi Ai ;rzPP zaterdag 6 november te 20 u brengt Mallemolen in het Aalsters centrum «Netwerk», De Ridderstraat groep «Rum» met «Flandria Tropical». Iet een verschillende muzikale achtergrond doch iet gemeenschappelijke liefde voor muziek in alle vormen vonden vier musici de kronkelende raaklijn Lettoorheen muziekstijlen. geDiepgevroren dogma's worden vermeden en geop teerd wordt voor een fantasierijk muzikaal pano rama. Resultaat: de groep is geen kopij van reeds bestaan- m de ensembles en herhaalt zichzelf niet eens in eigen j repertoire. Weinig wijze houding in de muzikale ''-""veld waar men graag alles in kastjes stopt. De deren van «Rum» vinden hun tekst bij eigentijdse ichters of bij tekstschrijvers als Wannes Van de Velde hoewel Dirk zelf niet bang is een woordje op Japier neer te pennen. ■Rum» toert regelmatig in West-Europa. Het pu- >liek bespelen, zelfs met liederen in een vreemde aal, is een prestatie die «Rum» maand na maand ïerhaalt. Voor de elpee «Flandria Tropical» deed Rum beroep op vrienden-muzikanten als Frans leven, Johan Van den Drie8sche, René Desmaelen, Roger Derongé en Alfred Marcucci. Rum zelf bestaat uit Dirk Van Esbroeck (zang, fitaar, hobo), J.P. Van Hees (dwarsfluit, piccolo, ioedelzak), Frakke Arm (trombone, tuba. elektri- iche bas) en Juan Mason to (gitaar, bousouki, re- juinto). Toegangsprijs: 200 fr. In voorverkoop 160 fr (053- i.Bl). LH In het onafhankelijk socio-kultureel centrum «Net werk», De Ridderstraat, Aalst brengt het Masereel- fonds op zondag 7 november te 20.30 u. Teater Poëzien. U wordt er gekonfronteerd met een fascinerende «Prévert», spirituele poëzie vol absurde, soms wran ge humor van de Franse surréalist. Poëzien bouwde uit zijn werk een begeesterende voorstelling op met Paul Codde, Carmen Jonckheere en Marleen Maes in een vindingrijke regie van J. Tummers. Een speelse, bijna uitbundige voorstel ling in een genadeloos tempo gebracht. In een uitstekende vertaling van Son Tyberg spette ren Préverts teksten de zaal in met de nodige rustpunten in meer ingetogen fragmenten. Voor de acting werd duidelijk geput uit cabaret en absurd teater wat prima samengaat met Préverts gewoonte te (grim)-lachen om niet te huilen. Het akteurstrio slaat er zich met brio en aanstekelijk plezier doorheen al is het waanzinnig tempo wel werantwoordelijk voor flarden tekst die verloren gaan. Paul Codde, het koele talent. Carmen Jonckheere, een echte furie maar steeds in de hand gehouden door Marleen Maes met elke sekonde een andere stem en een andere grimas. Kwaliteit verzekerd. Toegangsprijs: 200 fr. In voorverkoop 150 fr. LH Op zondag 31 oktober richt Ruilklub Melsele voor de vierde maal een «gewestelijke ruildag» in. Die gaat door van 9 tot 13 uur in de bovenzaal van het parochiehuis. Zondag gaat over postzegels, munten, romans en speelgoed. Inlichtingen bij het sekretariaat. W. Schroeyers. tel. 03/775.25.71. Zaterdag 23 oktober jl. werden in de Stekense pa rochiezaal de twee eerste voorstellingen van het over vier maanden gespreide eenakterfestival gegeven. Toneelgroep Reynaert uit Melsele waagde zich aan het niet zo gemakkelijke «In de herberg De Roos en De Kroon» van Priestley en De Distelbloem uit het ei gen Stekene bracht drie kwartiertjes lang bleke, eenvoudige en voorspelbare geheimzinnigheid met «Het Zwarte Kabinet» van Au brey Feist. Reynaert Een Engelse pub kort na de tweede wereldoorlog, knap getekend. Een man in groene overall, loodgieter Stone vernemen wij later, stapt binnen. Hij spreekt tegen zichzelf, of nee: tegen Fred, de waard, maar die is voor ons een fiktief perso nage, alleen de klanten zien hem. Stone is een ouwe zeurpiet, een ellendig, mal- kontent en levensmoe man Hij heeft alles wel bekeken en hem hoeft echt niemand nog iets te leren. Mrs. Reed. een vrouw van middelbare leeftijd, is de volgende gast Bij Stone kan zij met haar kleine mizerietjes helemaèJ met terecht. Ivy en Percy dan. pas getrouwd en net nog een goed paartje Hij somber en met een mij- gaat-altijd-alles-tegen-ge- zicht, zij wat overdreven voorzichtig bemiddelend tussen haar moeilijke man en de andere gasten, naar het einde toe zelfs weerbaar en bewust. Ma Peck, een ouwe, door mannen en de tijd versleten alkoholiste, komt zich ook een pint be stellen en geeft de droeve lamentatie al vlug een door- cynisch cachet. Het zijn een hoopje zwartgalligen die hun portie desolatie wanho pig, als een vuile modder over elkaar neergieten. Tot de jonge Harry Tuly het gezelschap vervoegtHij doet zodanig opgewekt dat Stone hem verstoord vraagt wat hem dan wel overko men is dat hij zo gelukkig is. Een man met een lijkbid dersgezicht en een bowlar hat op, type Londoner, zorgt voor de langzaam aangevoelde pointe. Als ge zant van de Dood moet hij het gemiddelde aantal sterfgevallen mee op peil houden. De gasten mogen zelf uitmaken wie van hen zal gaan. De zwartgalligen, daareven nog verenigd in een umsone jeremiade, vechten verbeten voor hun leven nu; alleen Harry Tuly blijft stil en, zo lijkt het, in gedachten verzonken. Hij neemt uiteindelijk het voor stel aan; hij heeft het leven liefgehad en de dood boe zemt hem geen schrik in, eens moet hij toch sterven. De moraal mopperaars, zij die zeggen niet van het le ven te houden, vrezen de dood nog het meest; weg dus met de zwaarmoedig heid. het haalt allemaal niets uit. «Als het leven een roos is, is de dood een kroon», zegt de onbekende nog, en breit daarmee een bijzonder waterig einde aan het toch vrij soliede thema tische chassis van het stuk. Emge grote tegenvaller wat de akteursprestatie be treft. was Jos Aps in de rol van Mr. Stone. Zijn erbar melijke uitspraak, het feit dat hij zijn klanken tot gas tronomische lekkernij maakte, hebben hem vrij wel ongenietbaar gemaakt En toch. zijn mimiek gaf hem zeer af en toe een zeke re klasse. De anderen heb ben het er goed van afge bracht Maria Van Dam was een geloofwaardige Mrs. Reed, ook toen zij niét aan het woord was. En konden we Leonza Buytaert al een zekere overacting verwij ten, zij heeft een waardevol le prestatie geleverd. Chris Smet (Percy Randle) stak wellicht een beetje té pover in het vlees. Hij was niet echt wie hij kon zijn ge weest; de gepaste mimiek, de juiste inleving bleven grotendeels achterwege en vooral zijn passen naar an dere personages toe lieten een indruk van plotselinge kunstmatigheid. Goed en geloofwaardig waren Lieve Van der Aa als Ivy Randle en Jerome Dierickx in de rol van de makabere Onbe kende Lieve Van Der Aa was haar personage, over tuigd, rolvast en met een keurige diktie. Zeker ook Jeróme Dierickx heeft een knappe interpretatie neer gezet. het lijkbiddersge zicht, het fijne, stoïcijnse stemmetje en het traagza me, zelfverzekerde spre ken: hij was er geknipt voor. Algemeen genomen hoeft over deze door Lea Hemelaer geregisseerde op voering echt niet minimali- zerend te worden gedaan. De Distelbloem Rita en Tony Ravel, twee jonge variétéartiesten, ver bleven tijdens hun optreden in het pension van me vrouw Grindle en pakken bij het begin van het stuk hun koffers. Rita heeft een bang voorgevoel. In de hoek van het vertrek staat een breed kamerschut. Geen van beiden heeft tot nogtoe nagegaan wat het schot wel kan verbergen, maar nu de belangrijkheid van Rita hem teveel wordt, besluit Tony het mysterie uit de wereld te helpen. Achter het kamerschut vindt hij het zwarte kabinet van een goochelaar, de voorhang ervan nog slechts een flard. Tony wil de hou ten kist aanraken; maar een gil van zijn eega houdt hem daarvan af. Het licht verduistert en een wrakki ge mevrouw Grindle komt binnengezwenktZij wordt verteerd door een afgrijse lijk schuldgevoel. Toen de illusionist Ramazan bij haar logeerde, had zij in dronken toestand tegen het kabinet gestoten en zo de veer in de dubbele wand er van stuk gemaakt. Me vrouw Grindle had de be faamde illuzioni8t nog ge waarschuwd, maar hij had niet willen luisteren. Wat moest gebeuren, gebeurde: diezelfde avond trok Rama zan een bebloed zwaard uit het kabinet en viel bewuste loos neer. Tony en Rita, heel erg onder de indruk van dit verhaal, blijven al leen in de kamer achter. Een coup de théatre dan 's avonds komt mevrouw Grindle zeer uitgelaten, kiplekker en dus zonder die vreselijke wallen onder de ogen opnieuw een kijkje ne men bij Tony en Rita. Die vertellen haar dat het kabi net op een onverklaarbare wijze verdwenen is. Het is niet aan haar besteed, want zij beweert voor de eerste keer iets te horen over een kabinet Ondertussen zijn de nieuwe gasten gearri veerd: de heer Adams en zijn vrouw, een illuzionis- tenduo; hem noemen ze ook wel de grote Ramazan Van dan af kan het verhaal van mevrouw Grindle zich werkelijk voltrekken. Een zeer flauwe plot dus, hoogst voorspelbaar en dus weinig genietbaar. De regie van toneelkriti- kus en gastregisseur Mare De Decker heeft dit niet kunnen goedmaken. De ak- teursprestaties waren van een bescheiden kwaliteit. Martine Van Ranst (Rita Ra val) miste de bezieling van de angstige onzeker heid en Werner De Block (Tony Raval) had weliswaar een behoorlijk goede uit spraak (ook van de vreemde talen in de gespeelde aan kondiging), maar kon zijn personage geen houding geven en hield het bij een soms totaal onaangepaste immobiliteit. Marie Frans integreerde zich beter in de geest van het stuk. De rok van mevrouw Grindle was wel de meest veeleisende en haar vooral in de opgewek te scène stereotiepe geba- renpatroon, de slordige taal soms, wegen niet zo erg door in een individueel gunstige eindbeoordeling. Jef Van Linden (als de grote Ramazan) heeft met zijn eerlijk té amateuristische présence het stuk van zijn laatste draagkracht be roofd. Ook de op band inge sproken prezentatie van het gedurfde illuzionistennum- mer, was beneden alle peil. Leo DE BOCK Op 14 november aanstaande opent Lust naar Kunst zijn 108* speelseizoen. En dat met de Spaanse Brabander, van G.A. Bredero. Het is een spetterende en wervelende schilderij uit de 17* eeuw. Het is de geschiedenis van een kale Antwerpse avonturier, die zich voor edelman Jero- limo uitgeeft. Hij neemt Robbeknol in dienst, maar deze is niet zo gelukkig, wanneer hij ervaart dat zijn meester zo weinig om eten en drinken geeft. Wanneer Robbeknol dan maar het een en het ander bijeengebedeld heeft, moet hij op de koop toe nog delen met zijn meester. Op zekere dag komt er dan toch geld in de beurs van Jerolimo, maar onmiddel lijk komen de schuldeisers opdagen. Robbeknol kan ze met een kluitje in het riet sturen en het lukt hem bo vendien nog ze de kosten van schout en notaris te doen betalen. Wanneer de Spaanse Brabander met de noorderzon vertrekt, blijft Robbeknol alleen achter. De stof van dit stuk is ontleend aan een Spaanse schelmen roman. Het is een aaneen schakeling van losstaande zedenschetsen, alleen door een chronologische band samengebonden. Het is on getwijfeld het beste Neder landse toneelstuk in het ko mische genre uit de 17* eeuw. Gerbrand Adriaenszoon Bredero zag in 1585 het levenslicht in het hartje van Amsterdam, als zoon van een welgesteld burger De geleerde humanistische op voeding van een Hooft bleef hem ontzegd. Het uithou dingsvermogen van de au todidact Vondel was hem onbekend Hij moest zich tevreden stellen met een de gelijk elementair onder wijs. Door zijn lidmaat schap met de rederijkerska mer «De Eglantier» kwam hij in betrekking met de aristocratische kunste naarskringen van Amster dam Door een ongeval bij het schaatsen (hij zakte door het ijs) haalde hij zich een longontsteking op de hals, en stierf in 1618 op 33-jange leeftijd,"een jaar nadat hij de Spaanse Bra bander had voltooid. Harts tochtelijk en gevoelig van aard, zich zonder de minste beheersing aan zijn aange boren onstandvastigheid overgevend, werd Bredero zijn leven lang tussen uiter sten heen en weer geslin gerd. Geen vijand van het zwierige vrije losse leven, is er nochtans altijd de hun ker aanwezig geweest naar hoger geestelijk begeren Die voortdurende wisseling van boert, liefde en geloof, steeds met dezelfde forse en waarachtige levensintensi teit vertolkt getuigt juist van Bredero'8 diepe mense lijkheid. (vrij naar Roe mans en Nauwelaerts). Het stuk. is een bewerking van Achiel Van Malde ren, die ook de regie voert. Zoals alle stukken uit die periode, is het een spel in 5 bedrij ven En ook vraagt het stuk een enorme bezetting. Niet minder dan 21 spelers moe ten optreden. Met daarbij ook nog de nodige figuran tenrollen... Onder de hoofd vertolkers treffen we enke le oude getrouwen aan: An- dré Vervaet, Jacques Van Avermaet, Jan Van Dries- sche. Aimé Drossens, An- dré Haentjens, Dilia De Bondt, en nog veel anderen. Er zijn vier vertoningen ge pland: zij gaan telkens door in de nieuwe zaal van het cultureel centrum, op za terdag en zondag 13 en 14 november en op zaterdag en zondag 20 en 21 november Op zondag 18 december komt Lust naar Kunst nog eens op de planken met het zelfde stuk, in dezelfde zaal, en dat in het kader van het Koninklijk Landju weel. K.V.L.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 23