Waar de noot het hoogst is, is Jeggpap nabij Twintig jaar jazz in Dendermonde Pools ensemble koncerteert te Aalst Jeugdhuis 't Klokhuis met Gerry Hallom en John Bowden te Hamme In memoriam Frans Saeys Jean Blaute te Sint-Niklaas: weinig volk, goed koncert 26 - 29.lU.iyb2 - ue vooiposi cellist ig startte hij zijn Muziekakademie op zijnj aeys in is blok-l r nooitT kennis! ig heeft n Brussel.ldente Symfoniéjt ze, «Hand in doen Dat ook de viering «Twintig Jaar Jeggpap», georganiseerd door Honky Tonk iets speciaals zou worden, besefte iedereen die ooit met de Jazzclub in aanraking is geweest. Het werd een drieluik met een officieel gedeelte op het Dendermondse stadhuis, een «knus» etentje met zo'n honderd mensen en nadien een soort galakoncert in zaal Koningshof met Memphis Slim als gastvedette. Deze triptiek mocht gezien, geproefd en gehoord worden, zodat ook deze keer alles in de ondertussen bekende Honky Tonkplooi viel. De voornamen van deze muzikantenvormden indertijd het eigenaardige «Jeggpap»: Jan Heuvinck, Emiel Leybaert, Guido Schreyen, Gilbert Heuvinck, Piet Heuvinck, Alayos Van Peteghem en Philemon Heuvinck. (v) Op het stadhuis Het heterogene gezel schap dat zich ietwat on wennig in de gang van het stadhuis ophield moest door de man van dienst zachtjes naar de aula geloodst worden. Uiteraard stond daar niet alleen een podium, wat logisch is voor een jazzklub, maar ook een spreekgestoelte en men moest voorzitter Piet Heuvinck met man en macht tegenhouden of hfj ging de mikro's tes ten. Voorlopig moest hij echter braaf achter de tafel blijven zitten ter wijl burgemeester Cool de Honky Tonkfamilie op zijn stadhuis welkom heette. In zijn korte toe- (en niet de aula) indui- kelde om daar de verfris singen tot zich te laten komen. Hier en daar werden nog wat senti mentele foto's getrok ken, zoals van de jon gens die indertijd de naam aan het orkest ga ven en burgemeester Cool wou toch even de lege kader laten zien die nu in het kabinet van de stadssekretaris staat. Enkele tijd tevoren was er iemand met de in houd, in casu een klein maar waardevol schil derijtje, verdwenen. De brave ziel was er echt van gedaan. Ondertus- san echter had iedereen al eens in zijn stoel mo gen zitten, waren ver schillende guiten gepor tretteerd met de burge meesterlij ke telefoon in de handen en waren de glazen geleegd. Praten en drinken is echter niet genoeg, daarom trok men in groep naar een bekend Dendermonds restau rant om daar ook de in- Nee, dit zijn nu eens niet de nieuwe schepen, al zouden sommigen dat kunnen veronderstellen. Burgemeester Cool en schepen Dierick flankeren hier Honky Tonkvoorzitter Piet Heuvinck die misschien wel ambitie heeft maar voorlopig de lakens in de bunker blijft uitdelen (c) nerlijke mens te verster ken. Er stond de deelne mers immers nog een lange avond te wachten. Vermits er daar ook een mikro voorhanden was, zei de voorzitter nog en kele woordjes, werden de spijzen en dranken in snel tempo verorberd, werden er nog wat foto's gemaakt en verhuisde iedereen tegen negen uur naar het Konings hof om* er na een regen achtige wandeling opge wacht te worden door Memphis Slim. in Den dermonde helemaal geen onbekende. Koncert Deze voortreffelijke mu sicus wist snel de onge veer zeshonderd aanwe zigen in zijn ban te krij gen. Is het Koningshof misschien een verouder de en zelfs lelijke zaal, voor manifestaties als deze, is ze zeker nog ge schikt. Jeggpap haalde ook nog eens fors uit en na het tweede optreden van Memphis Slim werd plaats geruimd voor een jammsession, waaraan de vroegere leden van de band konden deel nemen. De eerste die echter het podium beklom was de zwarte Amerikaan die in Europa woont. Hij speel de gauw-gauw zijn stuk je samen met Jeggpap en verdween toen kom pleet uit het Dender mondse. Een ganse reeks vroegere, maar ook huidige «vedetten» passeerde toen op de bühne. Niet alleen moes ten de vier Heuvincks- kes nog eens samen op het podium staan. Mon dan nog wel als pianist en later als zijn vocals waren ze blijkbaar vergeten Jan stond er met een pas geblonken trompet en Piet vonden ze niet. Het werd nog een gezellige avond met soms eigen aardige muziek, met ei genaardige verzoek nummers en eigenaardi ge samenstellingen van het orkest. Zangeres Jo- sac, in het burgerleven Josée Van Droogen- broeck, performeerde ook en dat bleek alweer een groot sukses. Deze keer kon ze dus wel de maat houden... Guido Schreyen speelde nog eens en Alajos Van Pete ghem ook, gevolgd door nog anderen die ooit de sound van Jeggpap vol speelden. De sfeer en de rook wa ren er om te snijden, de mensen konden er blijk baar niet genoeg van krijgen. Hier en daar be gonnen slachtoffers te vallen en de morgen zat reeds in de lucht toen enkelen nog tevergeefs probeerden om een nieu we Kroegentocht te be ginnen. Dat jazz niet al tijd vroom is, wisten we allang. De dag nadien gingen we rally rijden, maar dat was blijkbaar voor sommigen te veel in één weekend. Honky Tonk en Jeggpap doen ondertussen naar stig verder. Het pro gramma ziet er nog best leuk uit en Jeggpap zien we terug op de nieuw jaarsfuif. We moeten echter zo lang niet wachten om jazz te ho ren. Nu zaterdag is er al een nieuw koncert in Honky Tonk. Jeggpap trekt verder op zoek naar elke Vlaamse zaal, kroeg of klub waar nog niet werd gespeeld en zo zullen er maar weinig meer zijn. Jeggpap en Honky Tonk vormen een mooie familie, dat heeft dit jubileum weer getoond. Mare De Backer Mon Heuvinck, momenteel sekretaris van de Honky Tonk Jazzclub, was vroeger ook nog pianist en bassist van Jeggpap. Vocals deed ie ook nog en hij heeft er nog geregeld sukses mee. Mon blijft een van de steunpilaren van jazz in Dendermonde. (c) spraak wees hij op de belangrijke rol die Jegg pap in zijn stad heeft gespeeld. Niet alleen is het orkeBt de geestelijke vader van de jazzklub, maar onrechtstreeks de oorzaak van vele gran dioze manifestaties in de streek zoals de kroegen tochten, de jazzboten en de festivals, evenveel or ganisaties die van Den dermonde Vlaanderens belangrijkste jazzcen- trum maken. Jeggpap is nog altijd een beetje de ziel van Honky Tonk, zei hij en hij noemde het orkest Dendermondes belangrijkste ambassa deur in binnen- en bui tenland. Burgemeester Cool vond dat Jeggpap van Dendermonde een bruisende stad heeft ge maakt (waar hebben we dat nog gehoord?) en dat er daarom na de toespra ken wel een glas brui sende wijn mocht ge dronken worden. Honky Tonkvoorzitter Piet Heuvinck schetste het ontstaan van het or kest waarvan hij zelf nog deel uitmaakte en sprak over de prachtige samenwerking tussen de klub en het orkest, een samenwerking die al vele rijpe vruchten heeft gedragen. Nadat Jeggpapleider Bert Heu vinck heel schalks uit de spreekhoek kwam en iedereen had bedankt die meegeholpen had aan de uitbouw van zijn orkest, deelde de burge meester nog gauw enke le «blijvende» aanden kens uit, waarna ieder een welgezind de gang Ongeveer zeshonderd mensen in het Dendermondse Koningshof voor de viering van «20 jaar Jeggpap». (v) Op vrijdag 5 november heeft te 20.30 u in de O.- L.-V.-Bij8tandkerk te Mij lbeke-Aalst een kon cert plaats van het Pools Kamerorkest, de «Capel- la Bydgostiensis» o.l.v. Wlodzimierz Szyman- ski. Dit ingeschakeld in een tournee doorheen Duitsland, België en Ne derland, een benefietreis ten voordele van Poolse kunstenaars. Het kon cert wordt georgani seerd met de entousiaste medewerking van Tele- dienst, CMBV, Jebron, de Jong Ekonomische Kamer Aalst en de Scho- la Cantorum Cantate Do mino van het St.-Maar teninstituut met als koórdinator Peter Leroy. De Capella Bydgostien sis werd opgericht op initiatief van de direk- teur van de «Filharmo- nia Pomorska» en be staat uit een madrigalis- tenensemble, een ensem ble voor oude instru menten en een kameror kest. De Capella brengt naast vanzelfsprekend Poolse tevens Italiaanse, Fran se, Tsjechische, Slo waakse, Joegoslavische, Engelse, Duitse, Russi sche en nog andere mu ziek. Men maakt daarbij gebruik van historische instrumenten als blok fluiten, pommer8, dul- ciana, sourdines, krom hoorns, portatief orgel, psalterium, positief or gel, regaal, klokken e.a.m. Deze Capella is vaak op de radio te beluisteren, liet reeds heel wat platen opnemen, treedt op voor de televisie en heeft reeds enkele films ge realiseerd. De Capella, komend uit Bydgoszcz, heeft een drukke aktiviteit en ver zorgt ook koncerten in arbeidersmiddens. We gens haar geslaagde op tredens in tal van Euro pese landen geniet de hoge waardering van kenners. Ze nam reeds herhaaldelijk op in «Mu- sica Antiqua Europae Orientals» en bij de festi val week van Wroclaw. In ons land koncerteert ze op vrijdag 5 novem ber te Aalst, op zondag 7 te Hoboken, op maandag 8 te St.-Niklaas en op dinsdag 9 te Kapelle-op- den-Bos. Nadere kon cert plaatsen zijn Göttin- gen (BRD), Sleeuwijk, Raai te, Arnhem en Ol- denzaal in Nederland. Nadere informatie kan U krijgen bij Peter Le roy, Baron Moyersoen- park 4 te 9300 Aalst, (053-70.40.44) of Dirk De Groeve, Dirk Mar- tensstraat 38 eveneens te Aalst (053-21.19.17) of bij «Azymuth», Room- straat 43 (B 7-8-9) te Lo keren (091-48.49.86V Het materiaal waarvan Gerry Haiiom en John Bowden gebruik maken komt grotendeels uit de rijke bron van liederen en verhalen van de Australische kuituur. Een kuituur die zich ontwikkelde met en zich spiegelde aan de diverse ervaringen van de eerste bewoners van dit konti nent: de pioniers. Liederen van mensen die zich vestigden in een on herbergzaam land, in eer ste instantie bannelingen, dwangarbeiders, struikro vers en andere kriminelen die God noch gebod ken den en nooit iemand als hun meerdere zouden er kennen. Ofschoon er overeenkom sten zijn met ervaringen in de Amerikaanse «Far- West», hebben de liederen uit de Australische traditie toch een geheel eigen iden titeit. De liederen zijn ge schreven door mannen en vrouwen die weieens waar een hard bestaan leiden maar die ook een harts tochtelijke loyaliteit jegens vrienden en buren kenden. Men was op zichzelf en de natuur aangewezen in de «struggle for life», met als grootste vijand de elemen ten die dit land lange tijd overheersten. Mensen met een ironisch gevoel voor humor, droog, sarkastisch maar ook goed voor een gulle lach in de schaarse Frans Saeys, cellist, die zijn stempel drukte op de Aalsterse muziekakademie. 16 29 i br is de I De kan i H irs, o[ jtober Op maandag 25 oktober werd ter ere van de cellistL q Frans Saeys (overleden op 3 februari 1982) een «iiu memoriam» gehouden in de feestzaal van het stad-!: huis. f °p Frans Saeys werd geboren te Aalst op 30 decembei^van 1 1919. Van zijn vader leerde hij het beroep vanfcraars marmerbewerker. Alhoewel hij dit beroep heel zijd waai verdere leven uitgeoefend heeft, scheen dat toch zijnjr ge li wensdroom niet te zijn. Op drieëntwintigjarige leef- prjjs tijd beëindigde Frans Saeys zijn studies voor cello enjj contrabas aan het Koninklijk Muziekconservator, q rium te Brussel. Datzelfde jaar fer -;;~ loopbaan als muziekleraar in de van Aalst, waar hij gedurende 40 jaar zijn liefde bezieling voor de muziek overgedragen heeft op leerlingen. Rond de jaren '60 begon Frans diezelfde akademie als eerste met een kursus fluit. Zijn muzikale aktiviteiten zijn echter beperkt gebleven tot het doorgeven van zijn aan anderen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog Frans Saeys gespeeld in verschillende kwartetten in het orkest van het Alhambratheater van Later is hij aktief üd geweest van zowel de «Door Eendracht Groot» als de Harmonie Hand» en de Harmonie «Kunst en Vermaak» van giorj{ Aalst. Deze man heeft dus ongetwijfeld zijn steentje' -p( bijgedragen tot het kulturele leven van onze stad Zijn overlijden betekende bijgevolg niet alleen eenl° zwaar verhes voor zijn familie, maar ook voor de1 c'e Muziekakademie en de verschillende muzikale ver-hwe j enigingen van Aalst. I, ni Er bleef maandagavond dan ook geen stoel onbezet.bs vc Tot de aanwezigen behoorden o.a. zijn naaste fami-'n n he. de h. H. Van Santen, Direkteur van de Muziek-p y akademie, de h. M. Crombeen, Voorzitter van de0mse Be8tuur8kommissie van de Muziekakademie, de h.. P. Eehans, Voorzitter van de Symfonie «Door Een-r* dracht Groot» en de h. H. Verstraeten, dirigent vanode c de Harmonie «HAnd in Hand», de h. J. Caudron,1 Ult) gemeenteraadslid en de h. R. Ladeuse, hd van detevelt Bestuurskommissie, heten zich verontschuldigen, listen Het gebeuren werd ingeleid door de h. H. Vang vol Santen. Hierbij vroeg hij aan het pubhek om uitQ y eerbetoon voor F. Saeys, niet te applaudiseren tus--r jc, sen de verschillende optredens van het eerste gedeel-f te van het programma. F®\ De werken die in dat deel naar voren gebracht'tssla< werden, lagen volledig in de sfeer memoriam». Jan Wellekens vertolkte «Kol Nidrei» van M. Bruch— en Rik Hendrix het largo uit de 3* Sonate van a £(J] Vivaldi ter nagedachtenis aan hun overleden gelief-, de leraar cello. Het eerste werk was een lieveling8-|00 hed van Frans Saeys. Het kamerkoor o.l.v. de h. H. Slagmulder zong vier toepasselijke liederen en de h. J. DUoir speelden woi fragmenten uit de Franse Suite van J.S. Bach op het» J4 clavecimbel. Dit was het dan voor het eerste deel. Hetw^g tweede gedeelte van het programma werd volledigj verzorgd door leerlingen van de Muziekakademie; van Aalst. Het eerbetoon dat wijlen Frans Saeysr maandagavond te beurt viel, heeft aangetoond dat|n hij een Aalsterse musicus is die niet vlug vergetenjeru zal worden. jmid< B B. ldoe momenten van veiligheid en geborgenheid. Sinds twee jaar werkt Ger ry in Engeland en in een verrassend korte tijd ver wierf hij zich in de Engelse folkscène een goede repu tatie als zanger en muzi kant. Tijdens de zomer van 1981 was hij te gast op niet minder dan twaalf belang rijke Britse festivals. Eind 1981 besloot Gerry voor het Europese konti nent samen te werken met John Bowden, die eerder dat jaar op Gerry's debuut elpee «Travellin» down the Castlereagh» (Fellside re cords) meespeelde. In 't Klokhuis is het hun eerste optreden op het vas te land. Dus het is een unieke gele genheid om op 10 novem ber 't Klokhuis, Ringstraat 65, 9160 Hamme binnen te springen. P.V.G. Inkom: 70 fr. in voorverkoop en CJP 90 fr. aan de kassa. pget |e O' |le, i li di berd* eten. an e toep roep foeg' let «Jullie klinken ais een massa», schertste Je^ur is Blaute toen hij vorige week in de stadsschouwbul Cr van Sint-Niklaas voor een eerste bisnummer wekere teruggehaald. jesp We schatten dat er zo'n zes- begeleid door John Ruoci^uu tigal mensen het optreden op saxofoon. van Jean Blaute, vooral ge- Jean Blaute voert ook ti kend als ex-lid van de Centi- kens een speciale gast meters, hebben bijge- tonele: ofwel is dat Ra; woond Laat één ding met- mond, Urbanus, Johan Va J een duidelijk zijn: Jean minnen of Philip Cathérin Blaute is een uitstekend Voor Sint-Niklaas was muzikant die in de eerste keuze op laatstgenoem plaats op de gitaar, maar gevallen, zoals ook enig ook achter het orgel en de zins in de verwachting! piano uitstekend werk le- lag. Cathérine is een uitsl vert. Ons is het trouwens kend gitarist, hoewel zi opgevallen dat vooral de eerste nummer nog nummers met Blaute ach- - tegenviel. Het gedeelte ter de piano tot de meest de pauze, zo leek het on genietbare behoorden. Een was immers beter verademing als het ware te- Het weliswaar karig opg gen al dat elektrisch ge- komen pubhek heeft Jei weld, want Jean Blaute Blaute tweemaal terug heeft voor deze tournee een het podium gehaald. Ja keure aan uitstekende mu- bedankte met een numro zikanten rond zich ge- van Billy Preston en schaard Evert Verhees bij- blues van Cathérine voorbeeld, om maar één Nummers uiteindelijk d naam te noemen. Een man ons nog best zijn bijgebl die wordt omschreven als ven, gewoon omdat ze tot één van de beste, zoniet de meest genietbare van beste bassist van België avond behoorden. Laat d4 Twee door Verhees ge- maar een zestigtal menatf schreven nummers konden het koncert hebben bijgt er trouwens ook af. Ver- woond, ze zullen er g«| hees ruilde daarbij de gi- spijt van hebben gehad taar voor de piano en werd (1*^

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 26