os Moens leverde r 'den voor populaire tv-leuilletons ot J Liefde voor oude koetsen is grenzeloos Zijn entoesiasme en vooral zijn wer kijver waren zelfs van die aard dat de koets sneller rijklaar was dan hij ooit had durven vermoeden. Meteen stel de zich een nieuw probleem: waar geschikte koetspaarden vinden om het ding te trekken. We hebben im mers niet zoveel tuigpaarden meer. Uiteindelijk viel Carlos' keuze op het zwaar gebouwde, maar toch fier en elegante Friese tuigpaard. Hij begon de paarden af te richten en kort daarop kon men Carlos fier als een gieter met zijn koets getrokken door twee stoere paarden een ritje zien maken. Vanaf dat moment ging het allemaal bliksemsnel. Het nieuws ging als een lopend vuurtje rond en kwam aan de oren van de televisie mensen die net iemand zochten die niet alleen een koets bezat, maar bovendien ook de geschikte paarden en met dat alles durfde te rijden. De vraag werd aan Carlos gesteld en nauwelijks een jaar nadat hij zijn koets had aangekocht, was hij al een televisiester. Hij kan nog honderduit vertellen over de vele belevenissen in het feuilleton «Een mens van goe de wil», want daar ging het tenslotte over. Drukke tijd Carlos Moens werd een bekendheid in de streek en ook daarbuiten. Het bracht met zich dat Carlos niet langer tevreden kon zijn met een enkele koets en zijn twee paarden. Geregeld trok hij erop uit op zoek naar oud paardetuig. Gelukkig voor hem was in die periode de jacht op alles wat ook maar een zweem van antiek had nog niet in volle hevigheid losgebar sten. Carlos kon dus aardig wat op de kop tikken. Dingen die men nu alleen maar met gouden dukaten zou kun nen betalen, kon hij nog voor een prikje losweken. Carlos' kollektie werd zienderogen groter en nu kan men er reeds acht verschillende luxekoetsen bewonde ren die gebruikt worden voor huwe lijken en andere feestelijkheden (het gaat hier dm landauers, landauettes, coupés), een pracht van een lijkwa gen, twee Engelse jachtkoetsen, twee postkoetsen, twee arresleden en allerhande wagens en ponywa gentjes. Het pronkstuk is wel een Duitse legerhuifkar uit 1914 die hier werd achtergelaten tijdens de eerste wereldoorlog en bij een Waals keu- terboerke onder een hoop rommel terecht kwam. Carlos zegt met enige voorzichtig heid dat hij naar alle waarschijnlijk heid over de enige dergelijke huifkar in ons land beschikt. «Zelfs het leger museum van Brussel heeft zo een exemplaar niet in zijn kollektie», zegt hij. Het blijft echter niet beperkt tot koet sen alleen. Carlos Moens beschikt over een ongemeen grote verzame ling paardengarelen en legerzadels. De televisie weet waar naartoe wan neer men in dat verband enkele re kwisieten nodig heeft. Carlos Moens wordt meer dan eens om hulp ge vraagd, vooral wanneer het gaat om historische films, waarbij alles zo tijdsgetrouw mogelijk wordt weerge geven. Carlos' naam heeft op zijn gebied ook in het buitenland weerklank ge vonden. Televisie- en filmregisseurs zijn geregeld bij hem komen aan kloppen en zo kan men in feuilletons van verschillende zenders (BRT, RTB, RTL en zelfs BBC) Carlos Moens met zijn koetsen zien floreren. Voor de fervente televisiekijkers geven we vlug een opsomming van de pro gramma's waaraan Carlos meewerk te. «De soldaat Johan», «Maria Speermalie», «De blijde dag», «Al- brecht Rodenbach», «Robinson Cru soe», «Ontsnappingsroute» (beter gekend als «Life Line»), «La Révolu- tion 1830», «Adolf Sax», «A la re cherche de S», «Rubens» en «Les toiles du nord». En natuurlijk ook «Daar is een mens verdronken», een feuilleton dat eerlang op het kleine scherm zal te volgen zijn. Niet altijd rozegeur en maneschijn Wie denkt dat Carlos nu een prinsen leventje heeft, die heeft het glad ver keerd voor. Dagelijks moet hij kei hard werken en wanneer er moet gefilmd worden, dan zijn de inspan ningen nog eens zo zwaar. Zo liet Carlos zich een keer overhalen om zijn medewerking te verlenen aan een reklamespot. Het hele ding zou op geregelde tijdstippen via de RTL worden uitgezonden. Carlos moest met een wagen proppensvol sla uit een koelauto komen gereden. Als je thuis in de luie zetel naar de spot op televisie zit te kijken, is het zeer een voudig. En in feite is het ook hele maal geen probleem uit de wagen te rijden. Maar er in geraken dat was wat anders. Eerst de grote kar achter waarts omhoog duwen en dan nog de paarden achterwaarts de wagen in. De volgende opdracht was de paarden in de koelwagen nog optui gen. In de benauwende ruimte van een vrachtwagen is dat geen peul schilletje. Kwam daarbij nog dat alles tot in het oneindige moest worden herhaald, want nu eens werd er te vroeg, te laat, te snel en dan weer te traag uit de wagen gereden. Steeds opnieuw moesten kar en paarden achterwaarts de wagen in geduwd worden. Carlos vreest dat hij aan een dergelijk avontuur zijn medewerking niet meer zal verlenen. Met een tweespan rijden is geen eenvoudige opgave (ad) Dit is een oud ponywagentje van rond de eeuwwisseling. Het moet nog gerestaureerd worden (ad) rijkoetsen, zoals landauers en lan- daurettes alleen maar op bestelling worden gemaakt en volledig met de hand, dus onbetaalbaar zijn gewor den. Men betaalt er al vlug 1.250.000 fr voor. Volgens Carlos kunnen die koetsen op de koop toe nog niet eens wedijveren met het vakmanschap dat men vroeger aan de dag legde. Het blijven nabootsingen, zij het dan erg goede. Maar steeds ontbreekt er wat aan. «De ziel die de oude koetsen hebben, die kan men daar onmoge lijk in terugvinden», zegt Carlos. Carlos neemt met zijn paardenspan en zijn koetsen ook deel aan wedstrij den. Hij is op de wedstrijden die door de Belgium Driving Association wor den georganizeerd een graag gezie ne figuur. Misschien zien zijn tegen standers hem minder graag aan de start verschijnen, want Carlos is steeds binnen de eerste prijzen te vinden. Zo won hij vorig jaar onder meer de finale van de nationale ele- gantiewedstrijd in Ter Kamerenbos en kreeg hij dit jaar de prijs van de burgemeester in dezelfde wedstrijd. Bij zo een elegantiewedstrijd komt heel wat kijken. Er is natuurlijk in de eerste plaats het paard, maar er is De paarden moeten perfekt afgericht zijn. Ze mogen niet bang zijn, moeten tegen flink wat alwaai, veel licht en drukte rondom bestand zijn. Meedoen aan stoeten, karnavals, rondrijden met feeën en schoon heidskoninginnen, dat is allemaal geen probleem. Je moet vooral paar den hebben die te vertrouwen zijn. In stoeten gaat het er immers steeds luidruchtig aan toe en een paarden span in bedwang houden is geen lachertje, vooral niet als de dieren door de omstandigheden schichtig worden gemaakt. ook het gespan in zijn geheel, de koetsier en de manier waarop deze drie harmonisch samengaan spelen bij de juryleden een vooraanstaande rol. Carlos Moens nam ook vaak deel aan samengestelde wedstrijden. Een overwinning was er nog niet bij. Zo een samengestelde wedstrijd be staat uit verschillende delen. Vier proeven om precies te zijn. Er is eerst een dressuur, dan een maraton en een hindernissenren om te besluiten met een presentatie. Vorig jaar was Carlos aardig op weg om een puik resultaat te behalen in die wedstrijd. Maar bij een van de laatste hinder nissen, de waterproef, leed hij dissel breuk en kon hij zijn kansen niet meer naar behoren verdedigen. Dit jaar diende Carlos voor de wedstrijd forfait te geven. Een van de paarden was ziek geworden en in een vier span vervangt men van vandaag op morgen geen paard. Dat heeft tijd nodig. Maar volgend jaar is Carlos er op nieuw bij. De konkurrenten zijn dus nu al gewaarschuwd. (ad) kleur en een aangenaam karakter. Wanneer je het Friese trekpaard op een weide zou plaatsen bij andere paarden, zal je het als leek biezonder moeilijk hebben om het te herken nen. Het enige houvast is immers de prachtige zwarte kleur. Maar wan neer men het paard inspant, dan ondergaat het een hele metamorfo se. De gekromde hals, de kop fier in de lucht en met hoog opgetrokken voorbenen draaft het dan ritmisch en uiterst elegant voor het gespan. Zijn er paarden en paarden, dan zijn er natuurlijk ook menners en men- -fp 1972 is voor Carlos Moens een ,n gezegend jaar geweest. Het is al het jaar waarin een oude droom If van hem in vervulling ging. Car- lc los Moens, van kindsbeen af ver- ,n liefd op paarden en alles wat ardaar ook maar iets mee te ma- ken heeft, werd in dat jaar in de ~,i\ gelegenheid gesteld een auten- lg tieke luxe paardenkoets en ga- k reel aan te kopen. De laatste in Aalsterse koetsier, die naam waardig, besloot toen er mee te stoppen en verkocht zijn mate riaal. er ,e Carlos Moens was bezeten door ,f paarden. Maar met zijn 94 kilo- n gram was hij een veel te struise man geworden om met paarden 'lt te rijden, mee te doen aan wed- m strijden in hyppodrooms. Hij n was dan ook niet weinig geluk- kig te kunnen overschakelen j naar het mennen van paardes- pannen, hoog gezeten op de bok n van een koets of met een lan- dauer door de rustige zanderige wegen te trekken, alleen in Gods p natuur, genietend van een stukje zon, van de natuur en van de zo specifieke geur van paarden. Het mennen had hem zo gegrepen K dat het niet kon blijven bij gezel- -j lig wat rondjes maken. Carlos Moens ging deelnemen aan wedstrijden en wat niemand had verwacht gebeurde: hij ging herhaaldelijk met de eerste prijs aan de haal. Zijn reputatie was meteen wijd en zijd bekend. Ook bij de Vlaamse televisie is men op de hoogte van de rijmans- kunst van Carlos Moens. Geen wonder dus dat men hem gere geld vraagt om mee te werken aan een historisch feuilleton. Carlos Moens was te zien in onder meer «Een mens van goe de wil» en in menig andere tv- produktie. En steeds meer en meer wordt zijn kennis en zijn kunde gewaardeerd. oec s b irer d Va ind DC Het pronkstuk van de verzameling. Met deze ene bout los te schroeven is deze Duitse legerhuifkar volledig te demonteren (ad) Carlos Moens weet in dat verband wel enkele verhalen op te diepen. Er gebeurt steeds weer wat wanneer hij met het paardenspan op tocht is voor een huwelijk. Gewoonlijk zijn er rond het huis van de bruid naar een goede oude traditie dat wil, mannen druk doende met kanonnetjes. Die zorgen voor de ambiance. Maar ze vergeten dat de paarden dat geluid niet ge woon zijn. De dieren schrikken dan meestal op, zijn gewoon niet meer in toom te houden en dan is vaardig heid en hopen op geluk je enige redplank. Stel je voor dat je op dat moment met een gewoon paard komt aandraven. Wat er dan gebeurt is gewoon niet te beschrijven. Men mag en durft er zelfs niet aan denken. ners. En niet alle goede ruiters zijn bovendien geschikt om als koetsier op te treden. Dat is een vak apart. Er is namelijk een hemelsbreéd verschil wat het mennen betreft. Als koetsier heeft men meer dan een paard in de hand te houden. Tussen paarden en meester moet er een vertrouwensre latie groeien en die komt er alleen door voortdurend met het paard te praten, zodat het je stem gewoon is. Zonder die relatie loopt alles gewoon in het honderd. De training die tuigpaarden krijgen is dus van groot belang. Men begint er op zeer jonge leeftijd mee. En ze duurt zolang tot de paarden de koet sier blindelings volgen en gehoor zamen. Fragment uit de tv-reeks Ontsnappingsrouteeen produkt van de BBC. Carlos Moens, een rustige, vlotte prater (ad) Geen gewone paarden Er zijn paarden en paarden. Op school heeft men ons wel het ver schil aangeleerd tussen een rijpaard en een trekpaard. Maar dat is niet het enige verschil. Er zijn verschillende soorten rijpaarden en niet alle rij paarden zijn geschikt om voor een koets te worden gespannen. Volbloe den bievoorbeeld komen liefst niet in aanmerking. Trouwens volbloeden zijn veel te nerveus, schrikken op bij het minste verdacht gerucht. Carlos Moens koos resoluut voor het Friese tuigpaard, een typisch koetspaard met de geschikte gang, een mooie Zadels in overvloed (ad) Autentiek Toeval Carlos Moens weet je zo te bevesti gen dat het leven een aaneenschake ling van toevalligheden is. Hij kwam eerder toevallig aan de weet dat de laatste Aalsterse koetsier, De Stro per, zijn materiaal van de hand wen ste te doen. Geen wonder, want koet sen, garelen en zadels stonden er al een tijdje troosteloos bij. Voor paar den- en paardenspannen was er K geen enkel vooruitzicht meer. De au- I to had de strijd allang gewonnen en de folklore was nog niet ver genoeg I doorgedrongen. Koetsier De Stroper I stopte ermee. Carlos Moens zou zich daar niet mee verzoenen. Hij kocht al het materiaal aan en zijn jarenlange droom werd werkelijkheid. uJ Carlos had een Engelse landauer ge kocht. Weliswaar was de koets aan een dringende opknapbeurt toe, Hl maar Carlos Had dat er voor over. Carlos Moens is fier op zijn verzame ling koetsen, die allemaal autentieke stukken zijn. Ze werden nog ge bouwd door gerenomeerde koetsen- bouwers en werden met een enorme liefde hersteld waar het nodig was om ze opnieuw rijklaar te maken. Weliswaar kan je in deze tijd waarin niets meer onmogelijk is ook fonkel nieuwe koetsen gaan kopen, die zo veel kosten als een nieuwe auto. Maar dat zegt Carlos niets. De ro mantiek is er dan niet meer bij en ook de liefde die men voor een dergelijk prachteksemplaar heeft is verdwe nen. Daarbij komt nog dat de echte klein deel van het indrukwekkend arsenaal paardegarelen (ad)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 9