De grote en de kleine k ron-Konformist Loland Monteyne in «Oud-Hospitaal» m XIV gelijktijdige "°°^e werkt nwt ogenblikken» Vijf Hamse kunstenaars stelden hun werken tentoon Jacky De Maeyer in galerij «Maretak» te Schellebelle Jan Ceuppens exposeert te Affligem Edmund Coppens te Affligem Tuur De Rij bel in Dendermondse akademie Georges Teugels te Hofstade De Voorpost - 12.11 1982 - 21 \olst. Minister De Croo geraakte niet uitgepraat over Raf Monteyne en zijn werk (ad) Op vrijdag 5 november te 20 u. had de opening plaats van de kunsttentoonstelling ingericht door de Kulturele Centrale Hamme, in zaal Het Volks huis, Kapellestraat 26, Hamme, waaraan vijf Ham- se kunstenaars, nl. Albert De Kimpe, Roger Lode- wijckx, Willy Van Buyten, Jozef Van den Branden en Theo Van Landeghem hun medewerking ver leenden door het tentoonstellen van hun kunst werken. Nadat de heer Lodewijckx him eigen leefwereld uit- Roger de belangstellenden drukken zoals zij die zien. had verwelkomd, verzorg- Bij het nader bekijken van de volksvertegenwoordiger de werken van de heer Al- Norbert De Batselier de in- bert De Kimpe. die verschil- leiding. Voor de inleider is lende jaren tekenschool kunst een universeel onder- heeft gevolgd en begonnen werp, eenvoudig en inge wikkeld. De schilders kun nen in hun kunstwerken aanwezigheid van provinciaal kultureel attaché tikus en journalist. Bij zijn «Groep van Belgische Huys, van heel wat eminente kunstenaars van militaire dienstplicht wordt Aluchromiste» voor projek- itiona&l niveau en belangstellenden van ver bui- *4), eerder onbegrijpelijk, ten naar Kinsjasa en Can eigen regio de taal van Molière werd er reserve-officier. Met inder- l gehoord opende schepen Herman Roels de "zeer veel reserve" Merkwaardige ..Retrospektieve Roland Monteyne» Di^pin^ Leopolds- i het Aalsters museum ..Oud-Hospitaal», burg verwezen ontmoet hij met schilderen samen Hamme. In het Volkshuis stelden de kunstschilders De Kimpe, Van Buyten, Van met enkele vrienden, zien Landeghem, Lodewijks en Van den Brande hun werken tentoon (vh) wij dat hij voorstander is van zachte kleuren, pastel tinten. Hij is oud-leerling van de gewezen Hamse kunstenaar Maurits Tilley en wordt een fotografisch schilder genoemd, omwille van zijn voorliefde voor de fotografie. Zijn geliefkoos de onderwerpen zijn dieren en bloemen, omdat hij daar in het meeste gevoel kan leggen. Voor Roger Lodewijckx is schilderen een hobby. Het liefst schildert hij stillevens en gebruikt hiervoor ook zachte kleuren. Op deze tentoonstellingen vinden wij ook vier pentekeningen in Chinese inkt van zijn hand, met als onderwerp een hoeve. Toreken te Moer- zeke, de Ringstraat en de windmolen «De Grote Na poleon». Van Willy Van Buyten zeg de de inleider dat hij de knepen van het vak geleerd nes, maakt een skulptuur in aluminium van liefst 7 m hoog en 9 m lang voor de Kruisschans te Antwerpen die «verloren» gaat en reali seert met Hubert Minnebo een embleem voor Osaka in 1970. Jaar waarin hij zich vestigt te Herdersem. in een huis bij het sas «van Wieze», even over de brug «van Wieze» richting Gij- Montevne is er de schenner hee^ van de Hamse kunst- Hamme. Veel belangstelling voor de tentoonstelling van de Kulturele Centrale in hi «philHpr Alhart Van Wonlzo 1 /..U\ van heel wat gewrochten galst. Een massa volk op de vooropening van de tentoonstelling Raf Monteyne (ad) iinister Herman De Croo, Lange nachtelijke uren tij- er luitenant Robert De tie voor de gelegenheidsre- dens luchtbombardemen- Cock, schilder en bezitter Ie instond, had naar eigen ten worden door vader ge- van een bibliotheek met hem internationale faam bezorgen. «Een recht hoekig man met basisele menten die rond doch pun tig zijn, skulpturen ma kend die zeven maand vol dragen zijn, steeds provoce rend», zegt de minister Hij hekelt er de preutsheid van de Vlaming die liefst ver liefd doet tussen klaarte en schemer. «Moest Monteyne in de 16' eeuw geleefd heb ben. hij wa^ zeker verbrand geworden»1 Van koper, tin en lood maakt hij bij een tempera tuur van 110O° Celsius een «soep» die hij in fantasti sche vormen giet wat resul teert in werk dat men «moet voelen». Werk dat vaak een «ode aan de provokatie» werd Ook voor hem «is kunst een alibi» De artiest toegelaten, die mag schilder Albert Van Hecke Volkshuis (vh) Zijn schilderijen zijn vooral landschappen en personen. De stijl van Willy Van Buy ten doet ons denken aan deze van wijlen grootmees ter Achiel Van Sassen- brouck. Kunstenaar Jozef Van den Nog tot 29 november exposeert Jacky De Maeyer Bij een eerste aanblik do Branden heeft lessen ge- zijn gouaches en beeldhouwwerken in kunstgalerij de kunst van Jacky 1 volgd aan de academie en is «Maretak» te Schellebelle. De tentoonstelling is Maeyer terugdenken aa eerst begonnen met te - - - - 6 boetseren en te tekenen Het schilderen is ook voor toegankelijk op vrijdag, zaterdag, zondag en oude kunst uit Afrika maandag telkens van 15 u. tot 19 u. of op afspraak 0x1 zo" men kui hem een hobby. Zijn schil- (091-69.76.12). derwerken zijn realistisch Galerij Maretak is gelegen Geboren te Oostende is deze en enkele onder hen kun- in de schaduw van de kerk- autodidakt in de kunstwe- nen vergeleken worden met toren van Schellebelle. Het reld een hoog aangeschre- de beginperiode van Perme- is een oude boerderij die ven man. Hij heeft er al een ke. Een zelfportret behoort werd omgebouwd tot een 30-tal individuele tentoon- tot één van zijn werken op prachtige expositiezaal en stellingen opzitten m bin- de tentoonstelling de oude schuur werd omge- nen- en buitenland en Theo Van Landeghem, de vormd tot een pleisterplaats kreeg voor zijn werken me- jongste in de njis een pot lood- en pentekenaar Hi. heeft een eigen stijl ontwik voor al wie kunstminnend nig is. Die ontmoetingsplaats gonnen met kreeg de naam «Destelhoe- schakelde hij onderscheiding. Be- gouaches, later keld door de figuren in een ve» mee. Men kan er in een naar beeldhouwwerk. Als nen veronderstellen wai neer men gekonfronteer wordt met de enorme to tempalen Zijn totems heb ben evenwel niets te maker, met fetisjisme en religieuze symboliek. Zijn beelden passen in de onmetelijke ruimte van het strand, zee en hemel en zijn verweven met tema's als bevruchting, geboorte, groei van mens dier en plant. In zijn werk komt steeds feggen de problemen van bruikt om zoonlief de eerste surrealistische werken. Hij a> eens door 't sleutelgat heeft hij geleerd met zijn nieten van een lekker bier- De Maeyer wrakhout, dat fel licht te plaatsen. Veel sfeer uit vroegere jaren ge- materiaal gebruikt Jacky ggn 8treven naar een hoger 1 Sabena even terzij- beginselen van astronomie staakt echter plots zijn loeren, geschoven en zich ver- bij te brengen schildersaktiviteiten in de Monteyne voelt zich bij zijn beid in de origineel opge- In het kollege te Kortrijk lijn van het Vlaams expres- realisaties geboeid door vo- iatte katalogus, eveneens heeft hij meer belangstel- sionisme en wordt mo- lumes waarbij hij meent te fi beide landstalen gesteld, ling voor vogels dan voor torrijder. In 1958 zelfs «Re- weten hoever hij te ver mag n weg van XIV gelijktij- de studie van het Latijn en gelmatigheids- en Uithou- gaan, hoe ver hij naast de ontmoetingen». Op de komt daarenboven syste- dingskoersenkampioen». schreef mag lopen, eigen sarkastische wij- matisch in opstand tegen Dan brengt hij de motor Vanzelfsprekend is het soms aan het demoni- de klerikale overheid. Hij terug naar de fabriek, werk van Monteyne ook de grenzend, schetste de bekeert zich acntereenvol- Voorgoed. Een motorvestje ster die voor het eerst gens tot het Griekse pol- draagt hij echter nog isch kon takt had met de theïsme en het pantheïsme, steeds Ook verleden vrij- stenaar uit Herdersem, leest «op de index» staande dag bij de vernissage. De en en werk van deze non- boeken en mag zijn eigen Croo ziet in de motorrijder nformist. dagboek, schandaal ver- «de man die iets begeeste ren te Lauwe, bekend wekkend, niet lezen. Toch rend tussen de benen zijn brouwerij «bier mag hij er verder studeren heeft». Monteyne leert dan Vlamingen af en aan op voorwaarde geen kon- Chinees en behaalt in 1963 tijd door te bFengen bij c de kunstenaars. doel tot uiting, een zoeken tje, een glaasje wijn en zelfs hij langs de Noordzee, waar naar een ideaal, een lekker hapje. utopie. ■gave van zijn geobse deerdheid voor het vrouwe lijke. «If the sculpture were a female body» Bij mindere goden die expo seren zegt De Croo vaak dat het zeer goed is. Tot Mon teyne is zulks niet nodig. «Goed» is al genoeg meent De heer De Batselier wenste In de galerij en ook op de vindt, het dan bewerkt en nadien de kunstenaars en binnenkoer exposeert Ja de Kulturele Centrale Ham- cky De Maeyer zijn werken, me veel sukses en ver- waarvoor hij inspiratie klaarde de tentoonstelling zocht en vond in de primi- voor geopend. tieve kunstvormen van ne- (B.D.) ger- en indianenstammen. hij woont, op het strand Het is zijn diep geloof in de er de meest grillige aan geeft. Maar telkens bes teedt hij biezondere aan dacht aan de struktuur van het hout dat hij sterk tot zijn recht laat komen. volledige mens, m het hu manisme. Een rustpunt in een tijd van materialisme en geestelijke verarming en achteruitgang zich zelf te zyn werd takt te hebben met mede- aan de K.U. Leuven het li- de minister van jongsaf aan gekon- leerlingen. Voor een Ita- cent iaat Oosterse Talen en Sinds 1960 nteerd met akwarel, pot- liaans bandiet laat hij zelfs Geschiedenis. Chinees, een Monteyne zowat overal houtskool en inkt. Va- een mis opdragen! Univer- «getekende» taal, ervaart eigen land. in Europa maar was immers naast mu- sitaire studies wil hij niet hij als een koncentratie van ook in de States. Hij publi- us ook amateur schilder, aanvatten maar wordt kri- dingen in samengeperste ceerde reeds heel wat en vorm. kreeg ontelbare recensies Kleur bant hij aldra en be- in de pers. perkt zich bij zijn plastisch U mist alvast iets zo U niet Lr TTjp Qf* "\7CJ Y") werk tot wit-zwart, lineair, eens in het Oud-Hospitaal "UCII Wog V dll lang en plat «als Engelse binnenloopt. Echter niet op Trod waarirf hun pacht- tiek! Samen met de tentoonstelling «Monteyne Retros- pektief» in het Aalsters museum «Oud-Hospitaal», Oude Vismarkt 13, verscheen zopas de katalogus «Een weg van XIV gelijktijdige ogenblikken» Een eigentijds katalogus, origineel qua presentatie en met teksten en citaten als doordenkertjes, gereali seerd in samenwerking met Jacques Lacomblez en Dirk Christiaens en gesteld in beide landstalen. In formaat 22,5 bij 22,5 en in zwart linnen band telt dit keurig werk 152 bladzijden en 108 afbeeldingen waarvan 14 in kleur. Voor wie de tentoonstelling bezoekt U kan er elke dag van 14 tot 17 u. terecht behalve vrijdag en op zondagen van 10.30 tot 12.30 u. en van 14 tot 18 u zulks tot en met 5 december een gedroomde gids Wie niet in de gelegenheid zou zijn deze expo van de wellicht meest gekende levende kunstenaar uit de Aalsterse regio mee te maken krijgt alvast bij het lezen en vooral bekijken van de vele reprodukties een beeld van wat Monteyne en zijn werk zijn. Er verschenen 100 exemplaren vergezeld met een oorspronkelijke litho, getekend en genummerd van 1 tot 100 aan de prijs van 1.200 fr. Tevens 500 exemplaren getekend en genummerd van 101 tot 600 aan de prijs van 600 fr. Exemplaren kunnen worden gereserveerd door storting op rekening 293-0005074-85 van «Retrospektieve Roland Mon teyne». LH Morgen zaterdag te 16 u liefde tot de natuur die Hij exposeerde reeds in band te Affligem. Zijn heeft de vernissage overduidelijk in zijn Merchtem. Asse-Ter- werken kan U nu bekij- plaats van de tentoon- werk te merken is. heide. Appels, Osselt en ken in «zalen B» tot en stelling van werken van Romantisch als hij op herhaaldelijk in Dender- met 28 november, exposeerde Opwijkenaar Jan Ceup- 30-jarige leeftijd was de- monde en in groepsver- LH pens, niet te verwarren buteerde hij in de kunst met Edmund Coppens met... een gedichten die er tevens in een an- bundel. Bundel die trou- dere zalenreeks expo- wens nooit gepubliceerd seert. werd. Zijn vader was boswach- Wereldoorlog I stelde ter in het vogelreservaat een einde aan de roman- Hij moest naar TH hoeve ten andere gele- Duitsland. gen was. Vandaar zijn Zijn echt schilderstalent kwam echter tot ware ontplooiing bij het einde der vijftiger jaren. Als nieuwjaarsgeschenk be- Nog tot overmorgen, zondag 14 november, kan u de tentoonstelling van werken van een stadsgenoot meemaken in het Kultureel Cen trum Affligem. Edmund Coppens (1914) getuigt van zichzelf een geluk kige jeugd te hebben ge had al moest hij wel vlug gaan werken zodat hem weinig tijd restte voor beoefening van hobby's. Vader, die in de Akade- mie zowat alle mogelijke prijzen had behaald, stuurde hem qua van zelfsprekend ook daar heen. Amper op 9-jarige leeftijd wanneer de mi nimale leeftijd toch 11 was. Edmund beweerde er echter reeds 14 te zijn en alhoewel men hem wel erg klein van gestal te vond voor die leeftijd aanvaardde men hem toch Voelde hij aanvan kelijk meer voor bouw kunde, toch bleef hij bij natuurtekenen. Niet zonder sukses want Cop pens werd de eerste lau reaat van de Valerius de Saedeleerprijs. Onder invloed van le raar Modest van Mul ders evolueerde hij van stilleven en figuur gelei delijk naar het land schap waaraan ook zijn herhaald kontakt met onze Ardennen niet vreemd-zal zijn geweest, landschap dat zijn hart had gestolen. De aanvankelijke hobby, het tijdverdrijf, werd echter een passie, een stuk van zijn leven. Ook het toneel boeide hem en hij vertolkte heel wat hoofdrollen waarbij hij als vanzelfsprekend ook de dekors schilder de, ook ver buiten de ei gen regio. Tijdens mobilisatie en krijgsgevangenschap tekende hij ontelbare cartoons en illustreerde soldatenblaadj es Edmund Coppens expo seerde reeds o.m. in Munkzwalm, in Aalst, in de Ardennen en in Affligem werd hij de eer ste gastkunstenaar in 1976 en exposeerde te vens in 1978. Toegankelijk op zater dag van 14u30 tot 20 u en op zondag van 11 tot 13 en van 14u30 tot 20 u. LH dacht met een schilder doos werd zulks voor Jan een ware uitdaging. Hij schilderde. Aanvankelijk kopieën van werken van grote meesters. Toen hij zijn eerste tentoonstelling hield in 1962 waren de vele gelukwensen voor hem een ware aanmoedi ging doch pas in de ja ren 70 kon hij zich onge hinderd op de schilder kunst toeleggen toen de vier kinderen niet meer ten laste waren. Zijn werk is het produkt van enerzijds scherpe opmerkingsgeest en an derzijds monnikenge- duld met zin voor détails vooral uitmondend in zijn bomen en bloemen. De natuur mag volgens Ceuppens in niets te kort worden gedaan. Van 12 tot 26 november exposeert kunstschilder Tuur De Rijbel zijn schilderwerken in de zaal van de Koninklijke Akademie te Dendermonde. De tentoon stelling is open op zaterdag en zondag van 10.00 tot 12.30 uur en van 14.30 tot 19.00 uur. De andere dagen van 17.00 tot 20.00 uur De vooropening heeft plaats op vrijdag 12 november om 20.00 uur. De kunstenaar zal worden ingeleid door licentiaat in de rechten, Meester Mare Verwilghen, terwijl Mia De Rijbel enkele gedichten zal voordragen In de lokalen van de gemeentelijke lagere school te Hofstade (Zijpstraat 49) exposeert kunstschilder Georges Teugels zijn werken. De expositie is toegan kelijk op de zaterdagen 13 en 20 november en op de zondagen 14 en 21 november telkens van 15.00 tot 20.00 uur. De kunstenaar werd onlangs nog gelauwerd op het zestiende Internationaal Kunstsalon van Blois. Teu gels was de eerste Vlaamse kunstenaar die door de grootste onderscheiding, de eerste grote internatio nale prijs van Blois en het ere-diploma met gouden medaille behaalde.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 21