Zilveren balletschool
Aurora te Lokeren
Vrouwenrockgroep Jezebel
in De Spiegel te Beveren
Ignace De Sutter verzamelde
«Vijftig kerstliederen»
Schitterende Poolse avond met
«Capella Bydgostiensis» te Mijlbeke
H<
in Kultureel Centrum te Lede
Dirk Vermeir en Bernadette Van Kemseke
Zaterdag 27 november
Pandora in Antwerps
Rubenshuis
Incar binnenkort
in het zilver
To
22- 12.11.1982-De Voorpost
Een kapelaan en een organist van een dorpje
in de omgeving van Salzburg waren in 1818
de kerstnachtmis aan 't voorbereiden. Maar
wat bleek? Het orgel was stuk en de twee
vrienden konden hun kompositie niet op dat
instrument verklanken, ze zongen ze dan
maar. Een paar dagen later kwam een orgel
bouwer het orgel herstellen; hij kreeg een
kopie van het lied mee en in het Zillerthal liet
hij het door zijn Tirolerzangers uitvoeren. Op
korte tijd raakte het lied heel bekend, later
wereldberoemd «Stille Nacht, Heilige Nacht»
heet het.
Kerstmis wordt héél stemmig gevierd in
Oostenrijk en Duitsland, landen vanwaaruit
de «tophit» «Stille Nacht» de aardbol zou vero
veren. Maar ook wij, Vlaanderen en Neder
land, hebben een rijke volks-muzikale kerst-
traditie. Muziekpedagoog Jos Wuytack heeft
eens gezegd dat heel Europa ons onze kerstlie
deren benijdt, hij riep tegelijk op voor het in
stand houden en aktiveren van dat unieke
patrimonium. Er zou, schrijft Ignace De Sut
ter in «Vijftig Kerstliederen van vroeger en
nu» (waaruit ook de visie van Jos Wuytack
komt) in heel de zingende westerse wereld
géén taalgebied te vinden zijn dat zoveel oude,
meestal middeleeuwse Kerstliederen bewaard
heeft als de Nederlanden. «Nu sijt wellekome»
(13de, 14de eeuw) is vermoedelijk verwant met
het Duitse «Sei uns Willkommen», de bood
schap stamt van origine uit Limburg. In 1696
schreef Pieter De Cauwe tekst en melodie voor
«Herders brengt melk en zoetigheid», men
vond het lied terug in een te Duinkerke uitge
geven werk. Frans Vlaanderen was toen im
mers nog niet verfranst.
De uit Gent stammende hymnoloog en mu
ziekpedagoog Ignace De Sutter, ook genoemd
«Vlaanderens grootste kerkliedvorser», au
teur van o.m. het liederenboek «Singhet ende
weset vro» en begin dit jaar gelauwerd als
«Wase figuur van het jaar» (De Sutter gaf vele
jaren les in Sint-Niklaas), besteedt in de uitga
ve «Vijftig Kerstliederen» veel aandacht aan
de gezangen uit het eigen taalgebied. Terecht
dus, want van de vijftiende tot de zeventiende
eeuw bloeide dat genre bij ons volop. Verder
worden in die fraaie bloemlezing zo'n vijftien
liederen uit het Duitse, Franse en Engelse
taalgebied opgenomen. De selektie Neder
lands- en anderstalige liederen deint stemmig
langs barok en romantiek naar de twintigste
eeuw, met bij ons komponisten als Preud'hom-
me, Lode wijk De Vocht en Huub Oosterhuis.
Urbanus van Anus komt niét aan bod. De
eerste vijf hoofdstukken geven het Kerstge
beuren geleidelijkaan muzikaal gestalte: Ad
vent, de Boodschap, de Herders, de Geboorte,
de Drie Koningen.
Tekst en melodie voor «De herdertjes lagen
bij nachte» moeten uit het Utrecht van begin
achttiende eeuw stammen, verneem je in het
Ignace De Sutter: keur korf kerstliederen (arch.)
boekje. Alle liederen worden met hun volledi
ge tekst en muziekbezetting geprezenteerd en
versierd met mooie afbeeldingen uit oude
zangboeken. Ignace De Sutter situeert de ver
schillende liedgenres en verstrekt uitleg bij
sommige beroemde kerstliederen.
Héél geschikt natuurlijk om met een strikje
rond onder de kerstboom te deponeren.
W.V.
«Vijftig Kerstliederen van vroeger en nu»
telt 154 blz., werd uitgegeven door Lannoo in
Tielt en kost 295 frank.
Niemand had zo iets durven verwachten, en het is dan toch gebeurd! Het
zilveren jubileum van de Balletschool Aurora van Lokeren heeft 3 overvol
le zalen aangetrokken. Als men daarbij al de opvoersters, en alle mede
werkers bij telt, dan mag men gerust zeggen dat Aurora een 2000 man op
de been heeft gebracht, van Lokeren, en van ver daarbuiten. Het eerste
balletrecital had plaats op vrijdagavond, in aanwezigheid van de Lokerse
burgemeester, verschillende schepenen, volksvertegenwoordiger Miet
Smet, en nog veel meer andere vooraanstaanden. Voor het recital begon
werd hulde gebracht aan de pioniers van het eerste uur. Een van de
bijzonderste hiervan is wellicht wijlen onderpastoor Vervaet.
Het is allemaal heel klein
begonnen met een kleine
turnkring Aurora. De ou
deren onder ons herinne
ren zich nog wel de weke
lijkse uitstappen naar de
zwemkom van Sint-Ni-
klaas, want Lokeren was
dan nog niet zo rijk. Onder
de eerste medewerkers uit
die tijd mogen we vooral
vernoemen: Mevr. De Vree-
se-Van Winckel, en heel ze
ker ook Mevr. Dauwe-Ver-
haert. In die tijd is reuzen
werk verricht. Denken wij
maar eens aan de jaarlijkse
wafelenbak waaraan tien
tallen vrijwillige helpers
meewerkten om tot laat in
de avond de wafels op him
bestemming te krijgen. Uit
die turnkring is dan de bal
letgroep Aurora gegroeid,
die nu zijn 25-jarig bestaan
viert. Die groep telt mo
menteel 350 leden, verdeeld
over verschillende leeftij
den, gaande van kleuters
van 4 jaar tot vrouwen van
de derde leeftijd! Van die
350 zijn er nu tijdens het
recital toch een 250 op de
planken verschenen. De
presentatie van elk num
mer gebeurde op meesterlij
ke wijze telkens door Anne
Verstuyven. Tijdens het
eerste gedeelte mochten wij
dan beurtelings bewonde
ren: Hofdans, Het Zwanen-
meer, Pas de Quatre, Hon
gaarse dans. Prins Igor,
Weerspiegeling, Vrije
Dans, Moderne dans, Char
lie Chaplin en Tapdans. De
muziek hiervan was van
Rameau, Tjaikowski, Cae-
sare Pugni, Brahms, Boro
din, Leo Delibes, Mendel
sohn, Claude Debussy, Mo
dern Times en When you
are smiling. Zonder aan een
der groepen iets te kort te
doen, mogen we toch zeg
gen dat er een zeer groot
applaus opging voor de al
lerkleinsten. Die heten wel
soms een steekje vallen,
maar dat kon maar de alge
hele charme verhogen. Na
de pauze, die omwille van
het groot getal aanwezigen,
nogal lang moest duren
volgden dan Pas de deux
(Mozart), Expressionisti
sche dans (Kurt Weill), Se
renade (Tjaikowski), Jazz A
en Jazz B (Rhytming Heri
tage en Go to Rio), Disney
(Haig Ho) en Mickey Mouse
(G. Rossini), Musical (All
that Jazz), nog een Musical
(The Wizard of Oz en Steam
Head), en ten slotte Disco
(Bohannon en Let'é dance
again). De regie van het ge
heel berustte bij Hugo Go-
vaert. De bandmontage was
van Mare Pringels en een
uitstekende pianobegelei
ding was van Patrick Cop-
pejans De zware en veelom
vattende taak van toneel
meester was opgedragen
aan Dany Van Malderen
Voor de choreografie ston
den in de uitmuntende lera-
rèssen Trees Saey, Els De
Geest-DaelmanLuce Van
Deysel, Vera Zajicek, Aïda
De Quick, en voor de tap
dansen Roger De Proft.
Ook de leraressen turnen
verdienen hier eventjes te
worden vermeld: Cyrylla De
Baere, Daisy Rombout, An
ne De Meyer, Anne Die-
rinck, alsmede de leraars
Willy Borginon en Erwin
De Smedt. Want de afstand
tussen kunstturnen en bal
let is niet zo groot. Op het
einde van het tweede ge
deelte is men er in geslaagd
het voltallig gezelschap van
250 man, klein en groot,
samen op de planken te
brengen. Een daverend ap
plaus viel hen te beurt. Ver
volgens werden nog bloe
men aangeboden aan Me
vrouw De Vree se-Van
Winckel, juffrouw De Wit,
Nicole Rombaut, allemaal
werkers van de eerste dag.
en dan ook aan Mevrouw
Dauwe. Die kreeg twee rui
kers, maar een daarvan
was eigenlijk bestemd voor
haar man. Die heeft, min
stens evenveel aandeel ge
had in de opbloei van Auro
ra. Maar hij had zich, op de
hem bescheiden manier
stilletjes teruggetrokken.
Hiermee kunnen we nu wel
besluiten met de oprechte
wens aan Aurora Lokeren:
nog verder sukses voor uw
volgende 25 jaar!
J.V.L.
De ter gelegenheid van het Karol Szymanovski-jaar door het Centrum voor
internationale Kulturele betrekkingen Azymuth geplande en via de medewer
king van Teledienst, CMBV-Mijlbeke, Jebron, Du Pare en de G-bank mogelijk
gemaakte koncertreis van Poolse ensembles schonk ons de gelegenheid
kennis te maken met de Poolse muziekliteratuur, zowel dan de recente als die
uit de Renaissance en de Barok. Vlotte kulturele ontplooiing is momenteel in
Polen lang niet makkelijk en Azymuth diende dan ook beroep te doen op de
allerhoogste instanties, de minister van buitenlandse betrekkingen inkluis,
om de koncertreis mogelijk te maken. Voor opvang van het dertigtal
professionele musici zorgden dan een aantal gastfamilies.
Het enorme sukses van de
tournee met de Nachtega
len van Poznan» in april -
mei - juni o.l.v. prof. Stefan
Stuügrosz toonde de be
langstelling die vele mu
ziekliefhebbers voor Poolse
kunstenaars koesteren dui
delijk aan. De «Nachtega
len» komen dan ook eerst
daags terug: op maandag
15 november te 20 u. in de
St.-Pieterskerk te Dender-
windeke. op zaterdag 4 de
cember in O.L. Vrouw van
Zeven Weeën Koevliet te Ze-
Ie, op zondag 5 december in
de O.L. Vr. van Goede Bij
stand kerk te Hofstade en
op dinsdag 7 december in
de Gemeentelijke Feestzaal
te Wetteren. Na de vroegere
koncertreis met ruim 50
optredens, TV- en radio-op
namen en een plaatselijke
produktie kon ongeveer 70
ton kleding en voedingswa
ren worden verstuurd naar
Poznan, het vroegere
Posen.
Verleden vrijdag was het
nu de beurt aan de «Capella
Bydgostiensis» o.l.v. Wlod-
zimierz Szymanovski om in
de O.L.V.-Kerk te Mijlbeke
een schitterend koncert te
verzorgen waarvoor de be
langstelling echter minder
imponerend was al hadden
ook hier organisatoren uit
meer opbrengst hulp aan
Poolse broeders beloofd.
De «Capella Bydgostiensis»
Ontstaan in 1960 in de
schoot van de Pommerse
Filharmonie bestaat ze uit
een vokaal gemengd en
semble van hoog professio
neel niveau, een versterkt
kamerorkest en een ensem
ble van oude instrumenten.
Alhoewel hun rijk reperto
rium zich uitstrekt over zo
wat alle periodes na middel
eeuwen en renaissance over
barok en klassicisme tot de
20* eeuw, specialiseerde
men zich toch in renaissan
ce en barok. Szymanovski
den gedemonstreerd. We
gens ziekte van een paai
sopranen onderging pro
gramma I, voorzien te Mijl
beke, enige wijzigingen. Zo
werd ingezet met een schit
terend Alleluja van Mikolaj
en werd besloten met een
imponerend Magnificat. Na
de pauze werd het voorzie
ne Divertimento van Wolf-
Jl
He1
Aalst. Pools koor te gast in de kerk van Mijlbeek (ad)
koncerteert regelmatig m
zowat heel Polen, heeft op
tredens voor radio en televi
sie en liet reeds merkwaar
dige fonoplaten opnemen.
Door haar deelname aan
festivals in binnen- en bui
tenland, o.m. in Frankrijk,
Italië, Oostenrijk, Dene
marken en de Bundesrepu-
büek Deutschland en ver
der de D.D.R.. Roemenië,
Joegoslavië, Rusland.
Tsjechoslowakije en niet
het minst Belgie, levert de
Capella een belangrijke bij
drage voor de bekendma
king van Poolse muziek.
Trots van de Capella is haar
schat aan oude instrumen
ten, diskant- en basgam-
ba's. blokfluiten, krom
hoorns, luiten, theorben,
rebabs, alt- en basdulcia-
nen, schalmeien, pommers,
een psalterion, een engge-
mensureerde bazuin, een
veertiende eeuwse oude
harp uit Eire, een positief-,
portatief- en regaalorgel,
een virginaal en een klave
cimbel.
Des tc meer opmerkelijk is
dat het samenspel buiten
gewoon juist, kleurrijk en
doorvoeld is terwijl, we
konden het met eigen han
den ondervinden een
aantal instrumenten als
bvb de hobo, een toch deli-
kaat speeltuig, dringend
aan herstelling toe zijn. De
geldmiddelen daartoe ont
breken echter... De «Capel
la» komt uit het vroeger
Duitse Bromberg, sinds
1919 terug Pools gebied.
Een stad van zowat 150.000
inwoners, niet ver van de
monding van de Weuchsel
en gekend als handels- en
binnenha venstad
Het koncert
Wlodzimierz Szymanovski,
wie men het nog kan aan
zien dat hij enkele maanden
terug een val van trappen
deed. zorgde voor een zeer
afwisselend programma
waarbij beurtelings de di
verse mogelijkheden wer-
Btrai
gang Amadeus Mozart ver-p
vangen door een prachtig!?"
Lactatus Sum van Gorczyc-"^
ki en het geheel werd afge-PPre
rond met het gekende mo-r 11
tet van J.S. Bach «Singetr0,
dem Herrn ein neues Lied».PP
Al wat er tussen voorkwamf®?:.
was van Poolse meesters af-r°
wisselend gebracht door
madrigalisten, blokfluiten.^®^
gamba's. barokinstrumen-P®^
ten, orgel of kamerorkest. ?®n a
Een avond om van te snoe-P®*13,
pen waarbij men beurte-P®®1
lings gegrepen wordt doorMwei
Slavisch aandoende roman-S®*6®
tiek afgewisseld met he-moe^
roïsch klinkende werken P®ter
waarbij dan onwillekeurig!®11
de gedachten naar Polen Pr3c*
gaan. Polen dat in de ge-wen.
schiedenis steeds zoveel Seen
moest ondergaan en dat'ersc
blijkbaar momenteel weerjeen
in een chaos van miserie is*er"b
ondergedompeld. Ie» e
LH
3p zi
21 n
tiet I
tchaj
Je Tc
schwin
Claude Sonatine voor fluit en pia^ntr
no, Henri Dutilleux. «-J?
Les Cyclades voor fluitsolo. Het belooft weer een muzi„ o,
Henri Tomaat kale voltreffer te worden!»,,
2de en 3de prelude, Ger- Een niet te missen conoertfcu
De gekende Dendermondse pianist Dirk Vermeir
en de fluitiste Bernadette Van Kemseke, hebben
samen een koncert in het Kultureel Centrum te
Lede, op woensdag 17 november te 20 uur. Tevens
houden ze een aperitiefkoncert in het Oud Hangbo-
genhof te Brugge op zondag 28 november te 11
«Images»
«Mouvement»,
Debussy
De twee solisten
Bernadette Van Kemseke:
geboren te Sint-Gillis-
Waas, studeerde aan het
Lemmensinstituut te Leu
ven, waar zij het diploma
laureaat dwarsfluit-mu-
ziekpedagogie, tevens eer
ste prijzen notenleer, har
monie, contrapunt en ka
mermuziek behaalde. Mo
menteel studeert zij verder
bij Karl Lenski voor het be
halen van een hoger diplo
ma fluit. Ze geeft les in het
stedelijk muziekconserva
torium te Brugge en in de
gemeen telijke school te
Knokke-Heist. Meestercur-
sussen volgde zij bij Trevor
Wye, William Bennett en
Peter-Lucas Graf.
Dirk Vermeir, geboren te
Dendermonde, behaalde
eveneens het diploma lau
reaat piano muziekpedago-
gie aan het Lemmensinsti
tuut te Leuven, alsook eer
ste prijzen notenleer, har
monie en contrapunt. Hij
geeft pianoles aan de Mu
ziekacademie te Dender
monde en te Lede, harmo
nie en praktische harmonie
aan het Lemmensinstituut
te Leuven. Hij is dirigent
van verschillende koren te
Dendermonde, Wetteren en
Zele. Piano studeerde hij bij
Maria Tomasino, Jean-
Claude Van Den Eynde, Ro
bert Groslot en J. Genty.
Een greep uit het veelbelo
vende programma:
Fantasie voor fluit en* pia
no, Gabriel Fauré
Variaties op Schubertliede-
ren, Theobald Boehm
«Le Piccadilly»
«Airs a faire fuir»
«Gymnopedie I», Satire be
werkt door Trevor Wye
Sicilienne, Gabriel Fauré
«Reflets dans l'eau uit
De reeks «Koncerten van Oude Muziek» in het
Rubenshuis te Antwerpen vervolgt op zondag 14
november met een optreden van «Pandora» Dit
ensemble bestaat uit Ludwig Van Gijsegem (zang).
Marcel Ketels (blokfluit), Philippe Malfeyt (luit en
cister), Eric Boone (vedel en kromhoorn), Lieven
Misschaert (luit en cister) en Maria-Christina Ky-
priendes (gamba).
Pandora, een ensemble uit het Dendermondse,
brengt tijdens dit koncert werken van P. de la Rue,
Th. Crecquillon en C. de Rore. Het koncert vangt
aan om 16 uur. De toegangprijs bedraagt 150 fr. De
jongeren, leden van jeugdverenigingen en houders
van een +3 pas betalen 100 fr.
Plaatsbespreking elke dag van 10 tot 17 uur in het
Rubenshuis, Wapper 9-11.
ïeolb
Jelsc
ëati
poen
iteih
»ns d
•ever
üng
ïaam
ikalc
iche.
>m e<
verki
iet ir
iet
Ve g
chep
ierin
ii maf
Het initiatief moet nog verder worden uitge
werkt, maar er bestaan plannen dat het socio-
kultureel centrum De Spiegel volgend jaar op
nieuw zou uitpakken met een festival. Hoe men dat
zou uitwerken is nog niet geweten, maar Jan
Buikmans benadrukt wel dat het geen zoveelste
uitgave mag worden van festivals die tijdens het
voorbije zomerseizoen (te) welig hebben getierd. De
affiche is wel al gekend: 2 Belgen en De Kreuners.
Als datum werd 26 maart vastgelegd.
Aandacht nu voor het optreden van de vrouwen-
rockgroep Jezebel, zaterdag 27 november in de
Spiegelzaal. Die formatie is nog relatief onbekend,
al hebben ze wel veel publiciteit gekregen door aan
de zijde van 2 Belgen een paar keer op te treden
(Rockfeest te Waasmunster, Belgium Pop te Zwijn-
drecht). Komt hier dan nog bij dat het gezelschap
pas in mei 1981 muzikaal aktief is geworden.
Toen verscheen in een
aantal Vlaamse muziektijd
schriften een advertentie
waarin een zekere Annie De
Maesschalk en Viv van der
Linden aankondigden dat
ze nog enkele vrouwelijke
muzikanten zochten «om
een nieuwe rockgroep op
poten te zetten». Viv en An
nie hadden het klappen van
de zweep al leren kennen
als zangeressen bij The
Jets. een snelle rockgroep
met als voorman Niko De
Haan, die in hun goeie tijd
meer optredens bijeenspeel-
den dan er preselekties in
een Rock Rally zijn. Bij de
oproep reageerde Katrijn
Elsemans, die toen nog bas
speelde in een Leuvense
new-wavegroep Achter de
drums kroop Mik Taver-
nier, die van Mousetrap,
ook een vrouwengroep-in-
spe. werd afgesnoept, en
als gitariste werd ex-Eski
mo Gerdje Van den Berghe
uitverkoren. Ondertussen
had Anme de dorpsfanfare
vervoegd om altsax te leren
spelen, thuis kreeg ze ook
nog de synthesiser onder
de knie en toen Viv op over
tuigende wijze de zang voor
haar rekemng namwas Je
zebel meteen een feit.
Na enkele maanden in
tensief repeteren, trad de
groep een eerste maal op in
september, tijdens een
openluchtkoncert op het
Conscienceplein te Antwer
pen Hun muziek sloeg in.
zowel bij de punks op de
eerste rij als bij de brave
huisvaders die achteraan
reikhalzend een glimp van
vrouwelijk schoon probeer
den op te vangen Sinds
dien is het allemaal erg snel
gegaan: de optredens volg
den elkaar regelmatig op,
en in eigen beheer werd een
cassette opgenomen, die al
vlug aan een tweede oplage
toe was (o.a. te verkrijgen
bij Brabo Records te Ant
werpen).
Jezebel heeft géén duide
lijke stempel, maar wel
raakpunten met muziek
van groepen als Lawi Eb-
bel, Au Pairs, Raincoats,
Tom Tom Club, Nina Ha
gen, Bow Wow Wow. Ken
nismaken met Jezebel dus
zaterdag 27 november in
De Spiegel. Ook Gust De
Coster (BRT-«Piekuur» en
«Vrijaf») zal van de partij
zijn.
Luc VAN BROECK
Jezebel: rockende dames op 27 november in De Spiegel te Beveren
Incar, de alom bekende kunstgroep uit Lebbeke,
viert volgend jaar zijn 25-jarig bestaan. Een zilveren
jubileum dat niet zonder meer zal voorbijgaan. Men
heeft voor de herdenking van deze heuglijke ver
jaardag geopteerd voor een sober maar zeer stijlvol
feestpakket.
Hoogtepunt van het jubeljaar wordt ongetwijfeld de
presentatie van een gelegenheidsprogramma dat
voorlopig alleen in de eigen gemeente Lebbeke zal
worden voorgesteld. Ondertussen blijft immers het
huidige programma Egovisie doorlopen.
De première van deze zilveren kreatie vindt plaats op
vrijdag 8 april te 20.30 uur. De overige voorstellin
gen hebben plaats op zaterdag 9 april te 20 uur,
zondag 10 april te 19 uur, vrijdag 15 en zaterdag 16
april telkens om 20 uur. Wellicht komt daar nog een
optreden voor de derde leeftijd bij op 16 april om 15
uur. Al deze voorstellingen hebben plaaats in de zaal
Ons Huis. Leo Du Boisstraat 23 te Lebbeke.
Belangstellenden, individuele personen of groepen,
die een van de voormelde voorstellingen willen
bijwonen, doen er best aan nu reeds deze data te
noteren. Ze kunnen ook kon takt opnemen met het
sekretariaat van Incar om plaatsen te bespreken en
de nodige informatie dienaangaande te ontvangen.
Men doet er best aan te telefoneren naar het nummer
052-21.96.14.
In het kader van deze jubelviering werden nog een
aantal andere aktiviteiten voorzien. Onder meer een
officiële viering in de gemeente, een speciale feeste
lijke samenkomst voor de leden, ouders en oud
leden, de uitgifte van een speciaal Info-nummer, van
een Incar-krant. een foto album en nog veel meer.
Maar aan al deze initiatieven wordt momenteel nog
druk gewerkt.
'onei
lie oi
en s
leels
duel
den
rare
oor
*ran:
lach
lebbe
erda
remb
>p zc
e 19