Een «dwaasheid» waar je U tegen zegt Theater Rhetorika tilt eigen produktie op hoog niveau Jubileumopvoering bij toneelkring Sint-Genesius in Sint-Niklaas <ïm!^ Toneel te Zele Herman Gorter gezelschap Axbeidsteater Lokeren Kalleke Step weer aktief Jean-Claude Vanden Eynden koncerteert te Aalst Rosiers gaan scheep met Mireille Ballet van Vlaanderen te Erembodegem Toneel te Wichelen De Voorpost - 12.11 1982 - 23 Het is wel héél lang geleden dat de «politieke» belangstelling zo groot was in Sint-Niklaas. Dat het ging om een jubileumopvoering n.a.v. het 75-jarig bestaan van de Koninklijke Toneelkring Sint-Genesius zal er wel voor «iets» tussengezeten hebben. Naast burgemeester en mevr. De Vidts noteerden we schepenen Heyndrickx en De Boever, M. Coppieters en N. Maes. Enfin, de nieuwe koalitie was er! Ook gravin d'Espel maakte het wipje Beernem-Sint- Niklaas. Roger Van Gasse, voorzitter AKVT Oost-Vlaanderen, en Marcel Verniers, voorzitter van het Genesiusgild, mochten zeker niet op het appel ontbreken. de «kas-kant» bekeken mocht Sint-Genesius zich verheugen in een thoorlijke opkomst. Niet het volle bakje, maar toch meer dan vierhonderd houwers. l«De dwaasheid heeft haar fcigen recht» (een toneel werk van John Patrick) een rij onbekend stuk. een wat iemde titel, een werk met Irele bange vraagtekens. Te riest om droevig te zijn, te ;els om echt komisch te ijn, te doorzichtig om van- selfsprekend te zijn, met sen ernst en een diepte die als alledaagse gebeurte- ïissen voor de voeten wor- Sien gegooid waarbij je dan pog als toemaatje nu eens veel, dan weer te weinig ijd krijgt om het nog even Jdoor te knabbelen s weten niet welke goed- •ortige wesp er «stekend» de Sint-Genesius-huis- houding heeft rondgevlo- a, maar het totaalbeeld aaide frisheid, jeugd, in- erjet, fijnheid, stijl en kunde Toen even vóór elf het V(f doek viel kwam als vanzelf- bprekend de bedenking: het ^0_ls meerdere jaren geleden tdat we Sint-Genesius nog op dit niveau zagen preste rren. Steengoed, be re knap. schitterend Don en Regisseur Miel Geysen gn^beeft ongetwijfeld recht op t pen aanzienlijk deel van het oe.behaalde sukses. Het zou -te-test kunnen en dat is -xjrplweer een paar seizoentjes ^.geleden dat hij zich in dit tie.moeilijk stuk heeft vastge- :en beten en niets heeft losgela- rtglen om zijn cast naar dit [en prachtig resultaat te stu iven. Homogeen tot en met. |el3een mineurtjes tussen de lat verschillende partijen. jefSeen «met-kop-en-schou- igier-boven-alles-uitsteken- le» enkeling. De juiste man LH (vrouw) op de juiste plaats. Ieder personage uitgediept tot op het maximum kun nen. Ook op dit vlak regie- werk van de bovenste plank. De zwaarste opgave was weggelegd voor Marie-Jo- sepha Cornelia. Na de voor stelling vingen we meerde re keren het volgende op: Jefke is toch nog altijd Jef- ke.Dat ene zinnetje zegt in feite alles. Jefke was in de rol van Mrs. Savage ander maal de hoofdletterige Theaterdame. Grandioos! Willy Coppens wist kundig net naast de grens van de charge te blijven en tekende een bijzonder knappe Titus. De partij van Lily Belle werd sterk gelijnd naar voor gebracht door Rosan- ne Raes Het soms afglijden naar een paar dialektklank- jes kan haar prestatie in geen geval overschaduwen. Een geboren komisch ta lent zit verscholen in de spelmogelijkheden van Luc Hoebeke. We hadden Sa muel wel graag iets luider (verstaanbaarder) horen akte ren. Pol De Bruyn als Dr. Emmett bracht even wicht en orde in de heksen ketel en liet precies door zijn aangemeten rustig spel de toeschouwer de tijd om een en ander op een rijtje te zetten. Prachtig, Pol! Ma- rie-Rose De Vriese hield haar personage stevig in de hand, met gepaste stem- nuancering werden zin en onzin duidelijk, bleven emotie en harde realiteit ge scheiden. Elly Van Brussel heeft ons in de meest posi tieve zin verbaasd. Plots geëvolueerd tot een «rijpe» aktrice, spelend in een soe pele bewegingsvolle stijl en «recht uit de buik». Een kanjer van een pluim voor Fairy-May. Eddy Allcock zette een fraai vertolkte Hannibal op de scène. Dat Willy Geleyn van Jeffrey een pareltje zou maken lag voor de hand. Een erva ringrijk akteur die perfekt en a.h.w. automatisch de juiste toon en vooral timing aanvoelt. Bea Heylen kreeg misschien wel de minst dankbare rol te verwerken maar wist door haar be heerst en gevoelsgeladen vertolking Miss Willie tot een glansrijke presatie om te buigen. Denise Van Hal ven heeft als Mrs. Paddy meer dan behoorlijk werk geleverd. Vooral haar goed volgehouden, niet over trokken mimiek en de iet wat «mechanische» speel stijl dienen daarbij te wor den onderstreept. Niets dan lof? Ach, welnee. Het is nu eenmaal zo dat wanneer «de zaak goed rond zit» een aantal kleine tekortkomingen totaal on belangrijk blijven. Zo kon er b.v. niet bij ieder tafereel de juiste kadans worden ge vonden. Vooral de «in snel heid» te lanceren repliekjes bleven net iets te lang «han gen». De enkele teksthape ringen schuiven we op re kening van de première- koorts. Het dekor was ver zorgd en vlot bespeelbaar. Toch bleken de zijwanden te «recht» op de spellijn te staan. Enerzijds bleef de «prikblok» voor de jardin- kant zaal onzichtbaar en anderzijds was de schuif deur (tweede plan cour) voor één vierde van de zaal niet te bespeuren. De in nogal felle kleuren «ge schilderde boeken» deden naar ons gevoel te veel een beroep op de goedwillige fantasie van de toeschou wer, om in dit geval de rea liteit wat meer te benaderen waren er toch echt geen on overkomelijke problemen. Medewerkers achter de schermen waren: Anita Christiaens en Marie-Loui- se Penneman als opgeef- sters, Hugo De Vriese zorgde voor het geluid, Wil ly Van Gucht stond in voor de belichting, Frida Collijn voor de kleding. Ben Van- denhende maakte het de- korontwerp en het schouw- burgpersoneel voerde uit. Toneelmeester was Paul Verhaegen en de produktie- leider was Herman De Vos. «De dwaasheid heeft haar eigen recht» moet een ere- vermelding krijgen in de archieven van de Koninklij ke Toneelkring Sint-Gene sius. Daarvoor heeft ook de ijverig fotograferende Etienne Vandenhende een aardige duit in het zakje gedaan. Voorzitter Joop Ysebaert. bestuur, werkende en spe lende leden kunnen we van harte feliciteren en danken voor de waardige stijlvolle en ongekunstelde manier waarmee zij de totale vie ring van het 75-jarig be staan hunner kring zin en inhoud wisten te geven. Proficat. Sint-Genesius! Willy DE GREEF Sint-Niklaas. Schitterende voorstelling door Sint-Genesius van De dwaasheid heeft haar eigen recht». (Iv) Hoeveel jaar is het geleden dat de Zeelse toneelliefhebbers nog zulk een knap opgevoerde revue gezien hebben, kunnen we stellen naar analogie van de titel van de Zeelse revue «Zeel. hoeveel joar es 't geleen». Met de opvoering van de revue, die om en rond Zele draait, zowat zeventig tot tachtig jaar geleden, heeft Theater Rhetorika bewezen, dat het alle facetten van de toneelkunst aankan. De revue over het Oude Zele, is een werk van de ganse Rhetorika familie die er een echt groepswerk hebben van gemaakt. Ze hebben er hun hart en hun ziel in gelegd en het op een grootse wijze op de bühne gebracht. sel. Frank Van Mossevelde, Hortense Van Wesemael, Tony Vercauteren en Kat- rien Verlaeckt. De muzikale omlijsting was in handen van Gerard De Vriendt, elektrisch orgel, Alfons Bayens. trombone, Sven Baeyens, drums. De choreografie is van de hand van Veronica Stampaert en Ze(e. Zele heeft zijn eigen revue. Zeel hoeveel joar es 't geleenis de titel ervan (gb) het ballet met Anja Buysse, Goedele Buytaert, Annic De Clopper, Aafje D'Hooghe, Nele Ernalsteen, Sabme Geens. Katy Larmuseau, Lieve Pas, Car la Van den Broeck, Danielle Vanheule, Nadja Van Wiele, Katrien Verbruggen. Het decoront werp was van Nolle Versyp, de üedtekening van Nolle Versyp, het koetuumadvies van Lisette De Deken en de grime van Godfried Ver- heirstraeten. Toneelmees ter Raymond Van Kerck- hove, en zijn technische ploeg zorgden voor een stijlvol entourage. Ook die medewerkers verdienen een vermelding: Guido Clemminck, Philip De Veir- man, Jules De Wilde, Wer ner De Wilde, Marcel Ro giers, Kamiel Van Cleem- put, Michel Van Uytfanghe en Jules Verlaeckt. Voor wie in revue-stijl wil weten hoe het er zeventig jaar geleden aan toe ging te Zele, die kan nog terecht in Feestzaal De Kroon, Markt Zele, telkens om 20 uur op 12, 13. 14, 19. 20 en 21 november 1982. Dp zaterdag 20 en zondag 11 november 1982 brengt liet Herman Gorter Gezel schap. telken8 om 20ul5 in Je Torenzaal, Torenstraat 1 le Lokeren een eigen bewer- Piaking van het boek «Boer- lerij der Dieren» van Geor- azi?e Orwell, en dit in de regie !enran Mark Peeters (Intern, srt! Nieuwe Scène). Van Animal n bestonden twee to- leelbewerkingen: een van lelson Bond en een van er Arena van Gent. loewel beide zeer veel kwa- iteiten bezitten, waarop we ins dan ook dankbaar heb- len geïnspireerd, hebben re er de voorkeur aan ge geven aan nieuwe bewer ing te maken met als voor- ïaamste klemtoon het mu- ikale en het niet-anekdoti- che. Een van de middelen im een niet te statische be merking te vermijden, is inlassen van liedjes, die iet geheel verlevendigen. Ve gebruiken ze als sfeer- icheppend element, als ty pering voor sommige per- onages, ter vervanging van een beschrijving of een reeks gebeurtenissen, als emotioneel of als bindend element Wij kozen bewust voor geen dierenmaskers: we wilden het sprookjesele ment vermijden en een maximum beroep doen op de fantasie der toeschou wers. Geen gemakkelijke en zeker geen onaanvecht bare opdracht. Korte inhoud: De Boerderij der Dieren: op een grote boerderij is boer Jansen de baas en leven de dieren in erbarmelijke omstandighe den. Onder leiding van Ma joor, een oud varken, bera men de dieren een opstand met het doel de mensen te verdrijven en de macht in handen te nemen. Ze ont wikkelen een nieuwe ideo logie: het animalisme. Ani mal Farm is tegelijk een satire op de Russische ge schiedenis vanaf de revolu tie 1917 tot het einde van de tweede oorlog, én een tra gedie over het lot dat elke revolutie volgens Orwell be schoren is: de altijd terug kerende drang naar macht staat een klasseloze maat schappij in de weg. Alle be langrijke feiten uit de pe riode van de Russische ge schiedenis worden op meesterlijke wijze overge plant op de dierenwereld: de mens is de uitbuiter, de dieren het proletariaat. George Orwell kwam op het idee tot het schrijven van dit dierenverhaal toen hij op een dag een jongetje met een zweep een paard zag slaan. Hij bedacht dai als dieren zich zouden bewust worden van hun kracht, de mens er niet over zou kun nen heersen. En dat gewo ne mensen de dieren op de zelfde manier uitbuiten als de rijken de armen... Toegangsprijs: 120 fr 100 fr (voor CJP en 3). Kaar ten te bekomen ^ij de leden en op het VW in de Toren- straat te Lokeren. Kontaktadres: Roger Bus- sens, Dr Vanneste8traat 28 te Lokeren (091/48.13.82). J.V.L. Het monnikenwerk van Frank Van Mossevelde, die ruim drie jaar bezig is om alle mogelijke gegevens te verzamelen en te bundelen, die typerend waren voor het Zele uit die tijd, werd door Rhetorika geselek- teerd, aangepast en uitein delijk gedistilleerd, tot een knap geheel waarbij regis seur Roger Bolders, de spe lers ruimte liet voor impro visatie en eigen vondsten, één der sterke kanten van de routiniers uit het Rheto rika gezelschap. Het knap kijk- en luister- stuk speelt zich tegen de achtergrond van een esta- minet, een beter dekor om de rasechte Zeienaar te ty peren kon men zeker niet vinden. De centrale figuren die als de rode draad door het verhaal lopen zijn Yvon- neke, de dochter van Onoré de barbier en stamineebaas en Cis, de fakteur en dan komt het vroegere Zele in trio met de leurder in zijn bargoens dialekt, de groen- selboer en de straatzanger. Een lach en traan wisselen elkaar af met de oorlogstra gedies, het ontstaan van de voetbalclubs, de kantwerk sters, de politieke tribula- tie8, de volksspelen. Zang, dans, diktie, Zeelse vrolijkheid en droefheid zijn door elkaar gestren geld naar een vlot geheel. We vergeten hoofdrolspe lers- of speelsters maar denken aan het totaalbeeld wat Rhetorika er van maak te, een heel gezellige toneel avond, waar iedere Zeie naar zich misschien een beetje in terugvond, terug denkend aan het verleden, zijn familie, zijn herkomst. Een verrijking aan het Zeels kuituurpatrimonium, waarvoor we, zei het van onze kant symbolisch, Rhe torika de «Kuituuroscar 1982» zouden willen voor geven. «Zeel, hoeveel joar es 't ge leen?», gepresenteerd, ge realiseerd. waar gemaakt, door ruim vijftig medewer kers, hetgeen de moeilijk heidsgraad nog een stuk de hoogte injaagt, zal nog lang blijven nazinderen in de oren van «Zele anno 1982» Daarvoor ook willen we alle medewerkers op één rij ci teren. Regisseur Roger Bol ders, Frank Van Mossevel de, die de gegevens verza melde en de spelers-zan gers: Rachel Blancquaert, Hilde Bracke, Greta Cal- laert, Hilde Callaert, Koen- raad Callaert, Kristel Cal laert, Veerle Callaert, Rik Coppieters, Etienne De Brandt, Marleen De Bruy- ne. Mare De Paepe, Eric De- poortere. Diana De Waele, Ives De Wilde, Jules De Wil de, Remi Eeckman, Tinne- ke Hofman, Eddy Ooster- linck, Maria Poppe, Mare Roels, Kurt Rogiers, Mare Van Cauteren, Bethy Van Cleemput, Karine Van Cleemput, Ria Van Cleem put, Hilde Van der Slijcken, Isabelle Van Deuren. Eddy Van de Velde. Rene Van de Velde, Caroline Van Doors- selaer, Caroline Van Has- Het Dendermonds marionettentheater Kalleke Step heeft weer zijn deuren geopend voor het seizoen 1982-1983. De herneming van «Het geheim van de oude toren» van Christina Guirlande, waarmee 6 jaar geleden Kalleke Step van start ging, oogstte als seizoenopener op 17 oktober heel wat sukses! Nu staan voor de nabije toe komst weer twee atelierna middagen op het program ma. Het stuk «Brand in Sint Appelmondis» vormt de aanleiding tot twee boeien de knutselnamiddagen, en dit op zondag 14 november en op zaterdag 20 novem ber, telkens te 14.30 uur. Alle kinderen zijn uiter aard welkom, maar aange zien in het theater hoog stens 100 kinderen tegelijk kunnen knutselen en teke nen, verdient het wel aan beveling vooraf een toe gangskaartje te halen bij één van de Kalleke Step- leden of te bestellen op tele foon 21.27.15 of 21.77.34. Aangezien er die namidda gen wel kwistig met water verf en -stift zal omge sprongen worden, is het wel best dit keer niet in je zondagse plunje bij Kalleke Step aan te kloppen! Intussen blijven de Kalleke Steppers natuurlijk niet bij de pakken zitten! Hun reeds jaren oude droom wordt dit jaar werkelijk heid! Die droom was, zo snel mo gelijk «En waar de sterre bleef stille staan» op de planken te brengen. Op 18 december (18 uur), 26 de cember (18 uur) en 9 janua ri (15 uur) wordt het prach tige stuk van Felix Timmer mans en Ed Vekeman, voor poppentheater bewerkt door Gust Dierickx, op maar liefst vier speelplans ten tonele gebracht. Later volgt meer nieuws hier over, maar het zijn data om nu reeds in het agenda te schrijven. Kaarten kunnen trouwens nu reeds besteld worden op hoger genoemde telefoon nummers. De Dendermondse Koninklijke Aloude Rede rijkerskamer «Rosiers» voert binnenkort de komedie in vier taferelen «Mireille», door Fr. Hydra, ten tonele in de zaal Casino. De voorstellingen hebben plaats op vrijdag 26 en zaterdag 27 november, telkens te 19.45 u. Kaarten zijn te verkrijgen bij al de leden, in zaal Casino (tel. 21.75.69) of telefonisch op de nummers 21.11.67, 21.25.84 en 21.89.80 (dit laatste na 18 u.). Er zijn speciale voorwaarden voorzien voor mensen van de derde leeftijd en voor««tudenten. De Rosiers hebben in het Dendermondse een goede faam opgebouwd. Ook op gebied van komedies hebben ze steeds hun streng kunnen trekken. De zaal Casino zal weer gedurende twee avonden proppensvol zitten Op dinsdag organizeer- de Pro Arte in de feest zaal van het stadhuis te Aalst een pianorecital verzorgd door de beken de Brusselse pianist Jean-Claude Vanden Eynde. Op het program ma stonden werken van J.S. Bach, L. von Beetho ven, F. Chopin, Schulz- Evler jn Ravel. In het tweeae deel van de avond stond de muziek rond de wals centraal. Het koncert werd geor- ganizeerd door het stadsbestuur van Aalst en het Vrij Technisch In stituut te Aalst in sa menwerking met het Mi nisterie voor Nederland se Kuituur, dienst voor de Muziek. Jean-Claude Vanden Eynden genoot zijn mu zikale opleiding aan het konservatorium van Brussel evenals aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth waar hij voor namelijk werkte onder de leiding van Eduardo del Pueya. Hij was nauwelijks 17 jaar toen hij in 1964 lau reaat werd van de Ko ningin Elisabeth wed strijd, wat meteen het begin betekende van een artistieke en pedagogi sche loopbaan die ieders aandacht trok. In 1978 werd hij jurylid van de zelfde wedstrijd. Hij koncerteerde over de he le wereld en trad op met de meest befaamde or kesten. Jean-Claude Vanden Eynden wijdt zich ook aan de kamer muziek. Daarbij werkt hij onder meer samen met Miriam Fried, Pete: Zazofsky en José Vai Dam. Zoals steeds zorgd Jean-Claude Vande: Eynde voor een briljan recital dat bij de talrijk» aanwezigen een mimi tenlange ovatie ont lokte. Op dinsdag 7 december treedt het Koninklijk Ballet van Vlaanderen op te Erembodegem in de sporthal «Denderdal», een organisatie van de Kulturele Dienst van de stad Aalst. Op het programma «Concerto Barocco» (George Balanchine/Johann Sebastian Bach). «Drinklied» (Jeanne Brabanta/Gustav Mahler), «Opus I» (John Crank o/An ton Webera) en «Medea- (Aimé de Ligniè- re/Bohuslav Martinu). Plaatsbespreking: Kult. Dienst. Kattestraat 33, Aalst, tel. 053-77.ll.il. Toegangsprijs: 100 fr. Kul- tuurkaart, CJP en +3-pas: 50 fr. LH J^ic/ir/rn. «7Is lever die ons leydtbrengt de klucht "De ware Jacob» Toneelkring «'t Is lever lie ons leydt» uit Wiche- (en start het nieuwe to ri neelseizoen met een n (ducht in drie bedrijven. rj Men opteerde voor «De J pare Jacob», geschreven e koor het bekende duo rranz Arnold en Ernst il Bach. De opvoeringen ;t (lebben plaats op de za terdagen 13 en 20 no- P rember om 20.00 uur, bp zondag 21 november g je 19.00 uur en op zon- n 5 dag 14 november te 15.00 uur. Deze laatste voorstelling is voorbe houden aan de houders van een plus-3-pasje. Kaarten zijn in voorver koop verkrijgbaar aan 70 fr. Op de dag van de vertoning betaalt men 80 fr. Men kan reserve ren op het telefoonnum mer 091/69.74.55 tus sen 20.00 en 21.00 uur. Dit zwierig stuk wordt gebracht in een regie van Gaston Van der Gucht. In «De ware Ja cob» kan men natuurlijk niet zonder de nodige Misverstanden die zor gen voor een opeenvol ging van «nog dollere» situaties en verwikke lingen. Het wordt dus een avondje onbekom merd lachen. De 12 spelers van «'t Is lever die ons leydt» staan daar borg voor.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 23