en de kleine k
De grote
Aalstenaars stelden tentoon
in Netwerk
Gebroeders Geerinckx stellef;
tentoon te Moerzeke-Kastel
Georges Teugels, Meester-Kunstschilder
van de Landelijkheid!
Verheugend en merkwaardig
Frans Masereelfonds Lokeren;
Kongo - Zaïre
Javaanse «Batik» in
't Aalsters «Apostelken»
Muziek en kunstwerken in
Galerij Het Pand te Dendermonde
echter v een
Voor het eerst werd in het Aalsterse Netwerkcentrum een kollektieve
tentoonstelling gehouden met werken van de jonge en jongste generatie
Aals terse kunstenaarsDeze merkwaardige tentoonstelling stond los van alle
- ismen en themata.
Wel werden de resultaten van de kreativiteit van jonge Aalsterse kunstenaars
getoond. Deze Aalstenaars komen ons uit deze tentoonstelling te voorschijn
als makers van «kunst», die de degelijkheid heeft van hetgeen de ambachts
man vroeger vervaardigde en de tevreden verbeelding van de man, die aan een
bescheiden erkenning genoeg heeft. Ongetwijfeld herbergde deze tentoonstel-
ling jonge kreatieve lui, waarvan het de moeite loont de ontwikkeling te
blijven volgen.
Deze minder bekende en
ook praktisch onbekende
artiesten waren Karei Kiec-
kens (etsen), Patrick Kin
dermans (tekeningen), Raf
De Smet (tekeningen), Hen
drik De Schrijver (foto's),
Jan De Nijs (foto's), Frida
De Rijck (etsen), Gust
Guns, Jan Hutsebaut (schil
derijen), Jozef en Lucienne
Dierickx-Van Sande (pente
keningen), Thessa
Goo88ens (juwelen), Hugo
Klinck (beeldhouwwerk),
Guido Muylaert (tekenin
gen op plastiek). Mare Po-
leyn (schilderijen), Johan
Van Geert (keramiek), Rene
Van Gijsegem, Marc Van
Schade vijl (foto's), André
Van Schuylenbergh (schil
derijen), Lucas Van Schuy
lenbergh (schilderijen).
Mare Van Schuylenbergh
(keramiek).
In hoeverre de in Netwerk
getoonde keuze representa
tief is voor de kreativiteit
van de jonge Aalstenaars
en wat de belangrijkheid
ervan is voor de kunst van
deze stad, zowel kwalitatief
(als kwantitatief, is uit deze
tentoonstelling niet af te
leiden. Inhoudelijk is het
gamma van de werken en
de onderwerpen ruim
gaande van de kreaties van
Rene Van Gijsegem over de
traditionele pentekeningen
van het koppel Jozef en Lu
cienne Dierickx-Van Sande
tot de oogstrelende juwelen
van Thessa Goossens.
de tentoonstelling heeft
dan ook meer betekenis om
het verschijnsel dat erach
ter schuilt dan om de artis
tieke waarde van het ge
toonde werk. Het feit dat
een twintigtal jonge arties
ten nu de kans kregen om
hun bestaan in het pubhek
te affirmeren is echter even
verheugend als merk
waardig.
De rol en betekenis van het
Netwerkcentrum mogen
we hierbij niet onder
schatten
Het zorgde voor het be
kendmaken en bevorderen
van die artistieke kreativi
teit van de jonge Aalste
naars. Het het eveneens
Aalst kennismaken met dit
twintigtal en gaf de gele
genheid zich een opinie te
vormen over de hedendaag
se kreativiteit door middel
van een kollektieve ten
toonstelling, die ongetwij
feld onvolledig was maar
waarin, toch een aantal di
verse tendenzen van ue
laatste jaren vertegenwoor
digd waren.
Netwerk leverde een in
spanning om deze tentoon
stelling toegankelijk te ma
ken voor de grote massa en
dit in tegenstelling met an
dere expositieruimten, die
nog steeds voornamelijk
toegankelijk zijn voor de
bevoorrechte klassen, en
waar sommige hedendaag
se kunststrekkingen bij het
pubhek slechts een gereser
veerd, zoniet vijandig ont
haal vinden.
Zo werd er bijvoorbeeld 's
zondags de prijsuitreiking
van één auto-arme zondag-
wandeling-zoektocht geor
ganiseerd, en kon vooral
een jeugdig pubhek kennis
maken met een dikwijls
nieuwe wereld...
Deze kinderen vormden in
feite een interessant pu
bliek; voor hen vormden
sommige abstrakte schil
derijen een vormeloze klad-
potterij en een werk dat
voor zijn «schepper» gela
den is met betekenis was
dikwijls onontwarbaar voor
de (jeugdige) toeschouwer.
In de katalogus, waarin de
afzonderlijke kunstenaars
bondig voorgesteld wor
den, vinden we. soms rake
uitlatingen van deze Aal
sterse kunstenaars: een los
se greep:
Hendrik De Schrijver
vindt de vraag of fotografie
kunst of geen kunst is on
belangrijk. Eén ding staat
echter wel vast: Hij kan er
zich in uitleven, zijn ge
dachten laten in verdwalen.
Frida De Rijck is van
mening dat kunst de nood
wendigheid is dat de mens
voelt om zijn stempel per
soonlijk en kollektief te
plaatsen. Voor haar is het
een uitdrukkingsvermo
gen. Kunst leert niet alleen
te zien, maar ook te zijn
Gust Guns: «Kunst is de
barometer van wat zich on
der mensen (politiek, so
ciaal gedrag. relegie,
macht, eenzaamheid) af
speelt of zal afspelen
Kunst kan weergeven maar
kan ook voorspelen Kunst
kan kwellen. Eenzaamheid
speelt hierbij een grote rol:
wie de «kunst» maakt staat
alleen en bekijkt en voelt.
Kunst is een noodzaak hier
om en zal nooit doodgaan,
zeker niet in tijden van eko-
nomische en politieke
chaos.
Voor Karei Kieckens
kan kunst een niet te ver
waarlozen bijdrage leveren
om de situatie en de belan
gen van de werkende men
sen duidelijk te stellen, in
teresse en inzicht in een
socialistisch alternatief (op
te wekken en de inzet en
strijd ervoor te onder
steunen.
Voor Marc Poleyn is het
schilderen alleen een tijde
lijke uitingsmogelijkheid,
niet de meest ideale, noch
de meest geschikte. Hij zegt
Helaas het heb ik geen vi
sie over (hedendaagse)
kunst, helaas ben ik geen
schilder».
De tentoonstelling toonde
dat deze hedendaagse kun
stenaars veelal werkten
met kennis en ervaring,
weliswaar niet steeds met
de traditionele materie
maar meestal werd hen
werk el met dezelfde achter
gronden, emoties bedacht
en gemaakt. Ze gebruikten
dus wel andere middelen,
middelen van deze tijd om
beelden van deze tijd, van
deze werkelijkheid, deze sa
menleving of van een ge
woonlijke ervaring weer te
geven
Je moest de werken in hun
nieuw-zij nvindingrij k-
heid», «uitdaging», «be
trokkenheid» op je laten
afkomen.
Belangrijk voor de kunste
naars was hoe bij dit alles
het publiek deze dingen be
naarde, hoe het er mee
omging.
Tot slot hopen wij dat Net
werk nog meer dergelijke
tentoonstellingen op touw
zet. De nauwe verbinding
tussen kunst en de boven
ste lagen van de maat
schappij, (zoals die door de
geschiedenis heen te zien is
geweest), vindt heden ten
dage een voortzetting in de
algemene opvatting dat
kunst een lukse is. Net
werk bewees het tegendeel
Eveneens had je er de gele
genheid om met andere op
vattingen en inzichten ge-
konfronteerd te worden.
Eén van de essentiële eigen
schappen van kunst in het
algemeen is immers het feit
dat kunst niet dient om ons
zelfbewustzijn te bevesti
gen, maar om ons bewust
zijn te verruimen.
Jo De Bruyn
(in volgende nummers la
ten we de kunstenaars één
voor één persoonlijk aan
het woord)
Kongo-Zaire is sinds 25 jaar niet meer uit het nieuws. Vooreerst waren er
rellen, die in 1960 tot de zeer slecht voorbereide onafhankelijkheid leidden.
In feite werd het Belgisch kolonialisme vervangen door een multinationaal neo
kolonialisme. De voornaamste bewerker van de onafhankelijkheid werd in
duistere omstandigheden vermoord: Patrice Lumumba. De gewezen sergeant-
journalist Moboetoe speelde zeer handig zijn spelletje: als zetbaas van internatio
nale kapitalistische belangen verwierf hij een kwasi-diktatoriale macht en werd
hij tevens een der rijkste mannen van het zwarte kontinent. Al wie hem in de weg
stond en staat werd weggeterroriseerdHet potentieel zo rijke Zaiëre werd
een corrupte en doodarme terreurstaat. Diverse wanhopige pogingen om aan de
dictatuur en de verpaupering te ontsnappen werden bloedig onderdrukt (mede
onder meer met militaire en financiële steun van Amerika, Frankrijk en Belgie.
Amnesty International en onlangs nog het Internationaal Volkerentribunaal»
veroordeelde het Moboetoe-regime, maar voor de Belgische regering bleef Zaïre
een bevoorrechte partner. «Ik hou van dit land, zijn volk en zijn leiders» zei ons
aller Wilfried na zijn bezoek.
Vrijdag 26 november 1982 om 20 uur, in het nieuw kultureel centrum lokaal B/C
(kelder) brengen Masereelfonds en Jong-socialisten Lokeren:
Dokument-Zaïre, met Zaïre deskundige Ronald Van den Bogaért, vooraf video
montage. Vrije toegang voor alle geïnteresseerden.
Video-montage: «Wederzijdse Gijzeling» een programma van de Nederlandse T.V.
Inhoud
België steunt voortdurend het Moboetoe-regime om zijn ekonomische belangen in
Zaïre veilig te stellen. Moboetoe is van deze buitenlandse steun afhankelijk voor
het verkrijgen van de noodzakelijke deviezen Maar anderzijds probeert hij
voortdurend het politiek en gerechterlijk systeem in Belgie aan banden te leggen
door druk uit te oefenen en te dreigen dat de Belgische belangen zullen vervangen
worden door Franse belangen.
Kontaktadres: Masereelfonds, Roger Bussens, Dr. Vannestestraat 28, Lokeren.
Jong Socialisten Jacques D'Hooghe, Daknamstraat 57, Lokeren
Tijdens het komende weekend stellen de gebroe- nebloemen. Van in n le ge
ders Geerinckx hun schilderijen tentoon in zaal De kinderjaren had ik bels 1 Al
Wijngaard, Vrij boomstraat te Moerzeke-Kastel. stelling voor de schift dr
Bij deze gelegenheid zal de heer Luc Van Uytvanck s
een lezing houden, waar hij een aantal tentoonge-
stelde werken van deze twee kunstenaars nader zal op 'deze liobby "heeft "ta d dc
toelichten. Gemeenschapsminister Jan Lenssens legd. Hij heeft reeds ee: i he
zal na een toespraak van burgemeester Baert en tal tentoonstellingen ad zi,
schepen De Ruysscher de tentoonstelling officieel de rug, die telkens gi bew
openen.
sukses kenden.
idur
iep»
ellin;
nrte
TOOI
in d<
mtoo:
liklaa
m se
i eer
mier
al v£
jente
ng w
ll bela
aagi
aast
happ
d wai
petten
bs te
ntooi
irk
rder
aar
estein
ienn<
de 1
et te 3
kc
eeds I
ek, n
Sin
In aanwezigheid van toekomstig schepen van kuituur Chris Lievens-Borms
en BGJG-voorzitter Van Caeckenberghe mocht schooldirekteur Antoine Pari-
daens in de turnzaal van de Hofstaadse gemeenteschool heel wat belangstel
lenden verwelkomen ter gelegenheid van de vernissage van de tentoonstelling
van werken van Georges Teugels, begenadigd kunstschilder die reeds inter
nationale lauweren wist te oogsten. Zo behaalde hij onlangs in het Internatio
nale Kunstsalon van Blois in het indrukwekkend kasteel van Frangois Ier als
eerste Vlaamse kunstenaar de grootste onderscheiding.
de Vlaamse gouwen, op
zoek naar nog ongerepte
schoonheid die hij dan in
een periode van tomeloze
kreativiteit vastlegt. De
tand des tijds daarbij liefst
enkele lengten vóór blij
vend. Met zijn Lebbeekse
types, personages die men
en tentoonstellingen houdt
aan de lopende band. Hij
wil immers zijn eigen werk-
ritme volgen en via een eer
der langzaam verlopend
produktieproces in de mo
gelijkheid blijven maksi
maal resultaat te bereiken.
Liefde voor het vak blijft
0È
Van tekengrage knaap tot
gewaardeerd kunstenaar
Georges Teugels, schilder
van landelijk volksleven, is
een van de weinigen die de
gave bezitten het moment te
grijpen en het vast te leg
gen m gratievolle lijnen,
verrijkt met harmonische
en sfeervolle tinten waarbij
hij de wegstervende
schoonheid van Vlaanderen
centraal stelt en bewaart
voor het nageslacht.
De te St.-Gillis-Dendermon-
de in 1937 geboren en nu te
Lebbeke, Potaarde verblij
vende professionele schil
der was reeds als knaap
door de tekenmikrobe gebe
ten. Van in de kleuterklas
kon hij met talloze pijpjes
kleurkrijt de in hem woeke
rende kreativiteit botvieren
en de hele buurt werd vaak
gekonfronteerd met ge
kleurde deuren, muren,
omheiningen.
Op 16-narige leeftijd begon
hij tekenlessen te volgen
aan de Akademie van Parijs
waarna hij zich verder be
kwaamde te Brussel Reeds
daar werd hij geloofd om de
verfijnde weergave, de zin
voor het detail en de uiter
ste zorgzame afwerking.
Toch bleef hij nauw in kon-
takt met natuur en eigen
omgeving en van in zijn
kamer observeerde hij het
erf van «Pollietekens» waar
vier vrijgezellen samen-
huisden. Dankbare objek-
ten voor een kunstenaar
met observatiegeest en be
langstelling. Niet alleen de
piitoreske typen interes
seerden hem. Evenzeer het
gescharrel van kippen op
het erf, het gedoe in de stal
ling, het hele boerenleven
Stoere trekpaarden bleven
uiteraard de bhkvangers,
en zijn voortdurend nauw
lettend toekijken in de
Deze tentoonstelling is ver
der voor het pubhek toe
gankelijk op zaterdag 20
november van 16 tot 20 u.
en op zondag 21 november
van 9 u. tot 12 u en van 13
u. tot 21 u De officiële ope
ning heeft plaats op 20 no
vember te 15 u. gevolgd
door een receptie.
Kunstenaar Frangois Gee
rinckx heeft lessen gevolgd
aan de akademie van Den-
dermonde en is eerst begon
nen met pentekeningen,
akwarellen en brandglasra-
men. Nadien maakte hij
ook olieverfzichten uit
sluitend marine- en houts
koolschilderijen. Het schil
deren is ook voor hem een
hobby. Hamme. Tentoonstelling in zaal «De Wijngaard». An
Hij werd reeds gevolgd en Frangois Geerinck uit Hamme stelden er hun wet
tentoon (vh)
door kunstenaars afkom
stig uit het kunstenaars
dorp Sint-Martens-Latem. Frangois doet ons denken Voor deze tentoonstel]! pin
Frangois 35 jaar stelde aan deze van wijlen groot- van de gebroeders C om
reed8 zijn werken tentoon, meester Achiel Van Sassen- rinckx wordt er dan Toi
te Baasrode (ingericht door broeck uit Hamme een zeer ruime belang*
het Willemfonds) te Den- Thuur Geerinckx 32 jaar ling verwacht. Velen zul l
dermonde, Schoon aarde, heeft de knepen van het van deze gelegenheid
Hamme, Moerzeke en Sint- vak geloerd van zijn broer, len gebruik maken om
Niklaas. In Kastel zal hij Zijn schilderijen zijn vooral herfstwandeling erbij te_
ongeveer een 30-tal werken stillevenslandschappen en men in het bekende gla ^er
tentoonstellen. De stijl van bloemstukken meestal zon- dorp Moerzeke-Kastel.
P.V
rk i
Van vrijdag 19 november tot en met zondag 28
november kan U in de Kunstgalerij van «'t Apostel
ken» bij de kerk van Mijlbeke terecht voor een
tentoonstelling «Batik uit Java» in een authentieke
Indonesische sfeer. Mart ine Van Geel en Jef Van
Baelen presenteren er Indonesische handgemaakte
batikschilderijen
«Batik» is een uitsparingstechniek, een verfmetode
waarbij de kunstenaar bepaalde delen van het weef
sel afdekt zodat deze niet kunnen kleur vatten. Dat
afdekmiddel is hete vloeibare bijenwas die op de stof
aangebracht onmiddellijk stolt. Zo behoudt het afge
dekte gedeelte van het weefsel dat in het verfbad
wordt ondergedompeld zijn oorspronkelijke kleur.
Het echtpaar Van Baelen-Vangeel kwam voor het
eerst in kontakt met batik tijdens het rondzwerven
in Zuid-Oost-Azië. Ze besteedden er heel wat tijd om
thuis te raken in batik als schilderkunst, een origi
nele en vrij arbeidsintensieve kunstvorm. Als aan
denken kopen ze dan ook hun eerste twee doeken.
In 1982 zijn ze terug in Java en nemen er kontakt op
met wereldbefaamde kunstenaars als Agus, Astuti,
Kurwadji, Lukman, Wien e.a.m. Met een uitgebrei
de en sterk gevarieerde verzameling komen ze dan
90k terug thuis. De grote belangstelling die ze in dit
voorjaar te Mol bij een tentoonstelling in Studio 14
mochten genieten resulteerde in de huidige expo in
«'t Apostelken».
De tentoonstelling is open op vrijdag, maandag en
woensdag van 19 tot 21 u., op zaterdag van 14 tot 21
u. en op zondag van 10 tot 13 en van 15 tot 19 u De
andere dagen gesloten.
Zulks tot en met zondag 28 november.
LH
Aalst. Inleider Paridaens in gesprek met vader en zoon Teugels bij de vernissage van de
tentoonstelling te Hof stade (per)
dorpssmidse van «den Bels» nu nog kan ontmoeten in primeren,
maakte hem vertrouwd met hun ontwapenende een- iets wat dan ook resulteer
de anatomie van deze edele voud, toont Teugels zich de in talrijke onderschei -
dieren in zowat alle moge- een sociaal bewogen mens, dingen in binnen- en bui
lij ke houdingen. Ook de na- vol liefde voor jan met de tenland.
tuur, de wisselende seizoe- pet. Daarbij de «oude tech- Ook nu werd hij andermaal
nen, elk met eigen pracht, nieken» van «glaceren (het geselekteerd op internatio-
hielden hem voortdurend leggen van een doorschij- naai niveau voor een kunst-
in de ban. nende verflaag om de ande- treffen in het «Palais des
Het landelijk leven re te verdiepen) en patine- Nations» te Parijs in janua-
Het landelijk leven blijft ren" met sukses toepas- ri 1983. Andermaal een of-
Teugels boeien, zowel de 8011(1 Werken die ons doen ficiéle erkenning van zijn
landschappen in aUe diver- denken aan het oeuvre van talent,
siteit als de volkstypen. Ge- Rembrandt en Vermeer. Teugels schildert bloemen,
wapend met de nodige te- Optimale afwerking landschappen en oude boer-
kenattributen zwerft hij Teugels is niet de commer- derijen met alles derop en
dan ook voortdurend door ciële man die zalen afloopt deran realistisch, trouw
qua weergave en reëel, qua
si levend in de Vlaamse om
geving.
Als niet een beheerst hij de
techniek van het zo impone
rend clair-obscur en geeft
door de speling van het
licht aan elk doek diepte en
realiteit. Geschraagd op
een meesterlijk beheersen
van de tekentechniek, een
conditio sine qua non, kan
hij ons nog lang parels
schenken die ons doen te
rugdenken aan de glorie
tijd van de oude Vlaamse
Meesters.
U kan deze tentoonstelling
nog meemaken op zaterdag
20 en zondag 21 november
van 15 tot 20 u in de ge
meenteschool aan de Zijp-
straat te Hofstade-Aalst.
Aalst. De blikvanger op de tentoonstelling Georges Teu-
gels te Hofstade een drieluik met paarden (per)
is voor hen een gelei
viteit voorzien gec
het konoert.
Melsele. In de lokalen van de toneelkring Reynaert «loopt» een knappe tentoonstd
van akwarellen van Ch. Huysmans. Jan Buytaert verzorgde de inleiding tijden
opening, (dw)
Het weekend van 20 en 21
november is in Galerij Het
Pand (Oude Vest te Dender
monde) druk bezet. Na de
tentoonstelling Juul Kep-
pens, die biezonder veel be
langstelling genoot, wordt
er uitgepakt met een dub-
bel-ekspositie. An Van Gas
sen en Frida Baeyens krij
gen de gelegenheid om van
20 november tot 13 decem
ber hun schilderijen, pas
tellen, akwarellen en serti
tentoon te stellen Zij zullen
worden ingeleid door Su
zanne Cool die tijdens haar
inleiding zal pogen de link
te leggen tussen poëzie en.
het werk van de kunste
naars.
Zondag 21 november wordt
er in het Pand een aperitief-
koncert gegeven. De Mar-
nixring Dendermonde Ros
Beiaard presenteert Roger
Nauwelaers (altviool), Phi-
libert Mees (piano) en Eddy
Frans (kommentaar) die
werken brengen van B.
Marcelli, C. Stamitz, Fr.
Schubert, H. Vieux temps,
L. Mortelmans, M. Ravel en
N. Pagarüni. Het koncert
vangt aan om 11.00 uur
stipt. Aperitief om 12.00
uur. De inkom bedraagt
100 fï\ voor volwaseenen en
40 fir. voor studenten. Kin
deren tot 12 jaar gratis. Er
Medewerkers van het 1
Natuurkundig Laborati
te Eindhoven hebben a
tuur voor medisch ondt
ontworpen, waarmee
pijnlijke ingrepen en zo
röntgenstraling afbeeld
van inwendige organen ct ndei
dere weefsels kunnen «o ileu
verkregen. Daarbij word*
bruik gemaakt van de
schap dat waterstofkente
1- toe gebracht kunnen w e'
radiosignalen uit te zendö
24- 19.11.1982- De Voorpost