Landschapschilder Tuur De Rijbel in Dendermondse akademie rans-Belgische grafiekkonfrontatie ti Sint-Niklaas Romain Malfliet in het zonnetje In Belsele 'tot it-Niklaas kocht werken van hem aan edurende een week, van 13 tot 18 november, wereld. heeft het nogal wat moeite lep» in het gemeentehuis van Belsele een tentoon- Schepen van kuituur Th gekost Romain Malfliet tot filing- met etsen van Romain Malfliet. Een vrij Heynderickx, de laatste we- een selektie van zijn werk orte periode, want hoogstwaarschijnlijk zijn een ken deze funktie- °Pende te bewegen, not aantal menaen geïnteresseerd in het werk tentoonstelling Hier- Nog het d^r de aan- bii verwees hii naar zes iaar gekochte pakket met volle- n deze Belseelse etser. De aanleiding tot deze Jleden één van de dig, maar het volledige af- atoonstelling was de aankoop door de stad Sint- eerste exposities die hij sluiten van de koop is nu Iklaas van een aantal werken van Malfliet. opende er ook één van Mal- toch in zicht. fliet was. Bovendien schet- Waar deze kollektie een m selektie daaruit werd derd of verminkt. Gelukkig ste hij het verhaal van het plaats zal vinden werd niet i een uiterst verzorgde brengt deze «monograaf onderhandelen dat aan de gezegd, mier getoond in de feest- van Vlaanderen» ons een aankoop Van deze werken Els DUCHESNE al van het vroegere ge- illusie van een mooiere vooraf is gegaan. Kennelijk eentehuis. Voor de ope- ig- waren een groot aan belangstellenden komen dagen. iaat de klassieke land- bappen en stadsgezich- waren er ook goede por- stten en goede naaktstu- bs te zien. Een rustige itoonstelling, met het erk van een rustige, en rder bescheiden kunste- «r. stendig afgevaardigde ienne De Cuyper verzorg de inleiding. Hij begon et te zeggen welk een aan- nst deze kollektie bete nt voor het Sint-Niklase instpatrimonium Ro- ain Malfliet volgde lessen verschillende scholen, in nt en Antwerpen, hij is '"-leerling van o.a. Jules m en^heeft o^altikfe-e^ Belsele, tentoonstelling Romain Malfliet. Etienne De Cuyper is aan het woord. U herkent verder de kunstenaar én schepen Heynderickx die wellicht zijn laatste officiële rede uitsprak tijdens zijn bewind van kuituurschepen. (Iv) heeft ook altijd ge- P lilde rd, maar in de gra- kon hij, dank zij een ede beter wordende tech- sk, méér zichzelf zijn. In Sint-Niklase kunstaka- nie waar hij jarenlang aar was, heeft hij een n le generatie grafici opge- Kjla d. Al heel wat jaren gele- hil n droeg hij het vaandel bt aan een oud-leerling, een groot deel van zijn □Ui rk, zien we de werkelijk- ta jd door andere ogen: die ee: n het verleden. De the- acU'e zijn retro, zonder dat gi bewust aan deze modet- it heeft meegedaan: vis- I, autovrije starisgezich- j de Grote Markt van •Niklaas, kompleet met en kiosk enz. is nu al bijpa vijftig dat Romain Malfliet ideren en het Waas- in beeld brengt, en je (f dan ook wel zeggen Vlaanderen hem goed f«nd is. Veel van de ge en die hij etste zijn in- els verdwenen, veran- Vallende para-kommando levert Sint-Niklazenaar tienduizend frank op Ter gelegenheid van de braderie in de Sint-Niklase Kokkelbeekstraat werd door de plaatselijke middenstand een fotowedstrijd ingericht. Hiervoor werden om en bij de tweehonderd zwart-wit foto's ingezonden die momenteel te bezichtigen zijn in de zaal van de Ippa-Spaarkas, Stationsstraat 36 te Sint-Niklaas. Drie van deze inzendingen werden met een geldprijs bekroond. Akademieleraar de h. Johan De Vos (Grote Peperstraat) maakte deel uit van de jury. De eerste prijs, die bestond uit een geldsom van 10.000 frank, ging naar Henri Codenie, Driegaaienstraat 127 te Sint-Niklaas, de tweede prijs (5.000 frank) ging naar de h. Paul De Malsche, eveneens uit Sint-Niklaas en de derde (3.000 frank) naar mevrouw Monique Roelant-De Hooghe uit Waasmunster. Merkwaardig is dat de drie winnaars in het verleden ook reeds verschillende eervolle vermeldingen bekwamen, o.a. bij de provinciale wedstrijd voor fotografie. P.V. Tuur De Rijbel is een begrip in de kunstenaarswereld. Hij exposeerde in palet en het mes. Wordt De binnen- en buitenland, kreeg les van befaamde kunstenaars en wist zichzelf Rijbel haast steeds weer de op te werken tot een uitgesproken landschapschilder, die zich met sukses landschapschilder bij uit- evenzeer durft te wagen aan akwarellen. Bij de vooropening van zijn stek wUdt hiJ kunsttentoonstelling in het stemmige zaaltje van de akademie voor schone 1 meer ^an figuratieve werken en por- kunsten te Dendermonde. werd de naam en faam van de kunstenaar door tr^tten uiteindelijk meester Marc Verwilghen in de verf gezet. komen tot het zuivere ab- Er was trouwens hoog be- noemen De Rijbel heeft het om het daar bij te laten. De strakte Tuur De Rijbel is zoek voor deze voorope- geluk gehad enkele be- Rijbel, aldus Verwilghen. is man ning, want tussen de vele faamde kunstenaars als op zijn best wanneer hij de genodigden bemerkten we leermeester gekend te heb- sfeer van zijn geboorte- onder meer staatssekreta- ben: Juul Keppens en Her- streek opnieuw tot leven ris Waltniel van het open- man Verbaere om die twee kan brengen op het doek. baar ambt, senator Van den maar te noemen Maar wel- evenveel stak hij op van "Mo- De Schelde en haar omge- een man die van de natuur houdt, die de kunst ver staat om eenvoudig te blij ven, wat in de kunst niet steeds zo eenvoudig is Broeck die het komstwoord zou uitspre- dest Van Mulders, ken en andere politieke vooraanstaanden Belsele. Heel wat belangstellenden voor de opening van de tentoonstelling Romain Malfliet (Iv) ZrTr v De Rijbel stelde voor een dat zijn de onderwerpen bij JÏL L. J?.eerste maal tentoon in de uitstek. Vooral de laag bij Staatssekretaris Waltniel opende vervolgens de ten- ving, het vlakke land dat toon8telling en wenBte d6 vredig naast de dijk ligt, kunatenaar veel Buk. dat zijn de onderwerpen bij ses Broeck deed het kort goed. Hij verwelkomde de talrijke aanwezigen vijftiger jaren, Dat was in de grondse hoevetjes, de De tentoonstelling Tuur De Lebbeke. Het werd de eerste hoogreikende schrale bo- Rijbel in de Dendermondse men komen steeds weer te- akademie voor Schone od-iiwciigcii cu expositie in een hele rij noemde het een grote eer en met alleen in kleinere enti- rug. ik H:;.l*-1 houdt Ik,ven Kunsten ia nog toeganke- de Bank Brussel Lambert werd vorige week een itoonstelling geopend met grafisch werk van irlingen en oud-leerlingen van de akademies van lornik, Sint-Niklaas en Tourcoing. Lellijrganisatoren waren de leraren André Roelant, die ons lesgeeft, en Alain Winance, die in Doornik Tourcoing lesgeeft. Deze twee leraren, die el- ar goed kennen, dachten dat het zeer interessant i kunnen zijn, de resultaten van hun leerlingen 18 naast mekaar te leggen, of te hangen in dit ral. Niet om een kwalitatieve vergelijking te ela iken, maar gewoon om eens te zien wat er in het irk van deze jonge kunstenaars leeft. resultaat is belangwek- wel in een notedop natuur- i, en het valt zeker op lijk. de beide leraren hun Bankdirekteur Boon heette len niet in een bepaal- de belangstellenden wei richting hebben ge- kom en wees erop dat het want de verschillen woord konfrontatie hier ze- ihniek, onderwerpen ker geen agressief karakter [Opvattingen zijn zeer mag toegedicht worden. >t. Daardoor is deze ten- Het is gewoon een treffen ïlling zeer leerzaam: geworden, met het doel er zowat alles wat meer te leren over zichzelf met grafiek kan doen. en de anderen Deze expo- overzicht, maar dan santen dwingen zeker vol doende vertrouwen af voor de toekomst van de kunst. Inleider Hector Water schoot, kunstkritikus en auteur van verschillende monografiëen over kunst, schetste in een paar woor den het ontstaan van de kunst, vanaf de holbewo ners. De mens ontdekt in zichzelf het vermogen om iets uit te beelden, om af beeldingen van de werke lijkheid te maken. De Europese grafiek ont stond rond 1400, de tech niek was toen de houtsne de. Eén van de grootste na men uit de kinderjaren van de grafiek is zeker Dürer, wiens werk nooit overtrof fen werd in de geschie denis. De snelle verspreiding van deze techniek vond zijn oor sprong in de religie: dit immers een goedkope ma nier om een religieus sym- n o ndermonde. Een triestig kijkende burgemeester van Sint-Appelmondis! Hij wou een wj ileum vieren, maar nu brandde het stadsmagazijn af. In het Kalleke Step teater Ie e en kinderen op 14 november vlijtig nieuwe versierselen. Een nieuwe brand in •rne u'^Ppelmondis met atelier vindt plaats op 20 november om 14.30 uur in het Kalleke P teater. bool in ieders huis te bren gen. Schilderijen en minia turen waren voor gewone mensen onbetaalbaar In de daaropvolgende eeuwen is de grafiek altijd aanwezig gebleven, maar soms waren er periodes waarin zij on dergewaardeerd werd. In de twintigste eeuw wa ren er heroplevingen, na de eerste wereldoorlog in Ant werpen met Frans Masereel en in Gent met Jules De Bruycker. Nu is de belang stelling terug groot, zodat de stad Nürnberg het aan gedurfd heeft een triënnale te organiseren voor teken kunst. Voor jonge kunstenaars is het nodig dat ze na hun opleiding hun eigen taak vinden: voor deze kunste naars kan men vaststellen dat zij deze taak reeds heb ben gevonden. Zodanig zelfs dat de aanwezigheid van werk van de leraren ter ondersteuning van de ten toonstelling niet nodig is gebleken. Bij het bekijken van gra fisch werk is het nodig je te realiseren, dat een grafisch kunstenaar na het tekenen (het kreatieve werk) nog niet klaar is. Het ambachte lijk werk vraagt evenveel tijd en energie en kennis. Het is noodzakelijk dat de twee fazen van het voltooi ingsproces met evenveel zorg worden uitgevoerd. Als slotbemerking stelde Hector Waterschoot dat de ze studenten de konfronta tie zeker aankunnen. Schepen van onderwijs De Winne wees nogmaals op het belang van goed onder wijs. ook en zeker in de kunstsektor. Hij opende de tentoonstelling officieel. In de katalogus vindt u, naast afbeeldingen van ten toongestelde werken, tek sten van direkteur Karei Mechiels en Claude Vicente (Tourcoing). Ook André Roelant en Alain Winance komen er aan het woord. Deze katalogus is zoals steeds te koop tegfen een demokratische prijs. De tentoonstelling is toe gankelijk tot 28 november in de week van 9 tot 12u30 en van 14 tot 16ul5. Zon dag van 10 tot 12u30. Za terdag gesloten Els DUCHESNE een voordeel te mogen aan wezig zijn op deze voorope ning, waarna hij het woord gaf aan meester Mare Ver wilghen die de kunstenaar in al zijn aspekten voor stelde Tuur De Rijbel werd er om schreven als de landschap schilder bij uitstek Een vakman, die het schilderen in al zijn aspekten beheerst. Een man die in zijn atelier, de Koude Haard, pareltjes van doeken borstelt, meest al met onderwerpen die nie mand vreemd zijn. Typi sche boeredorpjes die schuilgaan tegen een bruin-oker-gele hemel met bomen waarvan de kale tak ken als afstervende vingers uit de schilderijen wegglij den. Inleider wou geen kri tiek uitbrengen op het werk van de kunstenaar, even- mm wilde hij er zijn bewon dering over uiten Dat zijn dingen die ieder voor zich maar moet uitmaken, zo zei hij. Feit is dat Tuur De Rij bel van zijn kunst zijn leven heeft gemaakt. De kunste naar Tuur De Rijbel wil zich elke dag waar maken, zich manifesteren,. Dat is een gezond uitgangspunt. Vervolgens ging hij dieper in op het werk van de kun stenaar die men een laatste exponent van de Dender mondse schilderschool kan teiten, maar ook in grote d^en van ^ede kleurenscha- lijk tot 26 november. Op steden en zelfs in het bui- keringen Het werk van De zaterdag en zondag van tenland. Een greep uit deze Rijbel is dus zeer persoon- io.OO tot 12.30 uur en van tentoonstellingsplaatsen: kJk naar 8tijl en vormge- 14.30 tot 19.00 uur. In de Lebbeke, Vlassenbroek, vtafif- Dat maakt het trou- week van 17.00 tot 20.00 Dendermonde, Antwerpen, wens ook mogelijk het zeer uur Buggenhout. Gent, Brus- gemakkelijk te herkennen sel. Parijs, Cassablanca, Hij beheerst als niet een de Ierland, Chicago en Detroit moeilijke techniek van het Dendermonde. Mare Verwilghen vol lof over kunstschilder Tuur De Rijbeld (ks) Dendermonde. Een massale belangstelling voor de opening van de tentoonstelling Tuur De Rijbel (ks) De Voorpost - 19.11.1982- 25

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 25