«Het Gezin van Paemel» van de Catharinisten: afgewerkte en genietbare voorstelling Innovatie van Herman Gortertoneelgezelschap te Lokeren Bazelse toneelkring met anti-oorlogstuk van A. Miller Claerhaegse Comedie» voor het eerst in zaal Dt dc Eigen, nieuwe bewerking van «Boerderij der Dieren» XYZ bestaat vijf jaar 26 - 19.11.1982 - De Voorpost Wat verwacht werd is gebeurd. De Koninklijke Aloude Rederijkerskamer De Catharinisten, hoofdkamer van het Land van Aalst, heeft met de opvoering van «Het Gezin van Paemel» van Cyriel Buysse een echte voltreffer op de planken gebracht. Dat deze toneelvereniging talent heeft staat buiten kijf en hier werd dit nog rna^r eens bewezen. Het werd een voorstelling waarvoor de beste krachten ingezet werden en kon zowel het grote publiek als de veeleisende toneelliefhebber boeien. Jammer voor wie verzuimd heeft deze interessante produktie bij te wonen... De auteur Cyriel Buysse Cyriel Buysse (1859-1932), de prominente figuur in het Vlaamse naturalisme, is naar geest verwant met de steeds wat vlakke litera tuur van V. Loveling, I. Teirlinck en R. Stijns, maar sterker als scheppende per soonlijkheid. Hij is het die eindelijk, maar dan met brio, de naturalistische es thetiek bij ons konsekwent toepast. Zijn voorbeelden zijn Zo la en Lemonnier, vooral in de eerste fase van zijn produktie. Deze strekt zich uit over ruim tien jaar en bevat o.a. zijn eerste op zienbarende novelle «De biezentrekker» (1890); ver der «Het recht van de sterk ste» (1893); «Sursum cor- da» (1894); «Schoppenboer» (1898); «'n Leeuw van Vlaanderen» (1900) en de toneelstukken «De plaats vervangende vrederechter» (1995) en «het Gezin van Paemel» (1903), een aan grijpend boerendrama, om zijn kernachtige en onmee dogende uitbeelding van mensen en sociale toestan den het meesterwerk van het Vlaamse naturalisti sche toneel. Het werk van Buysses bloeitijd, die aanvangt met «Het Leven van Rozeke van Dalen» (1906) vertoont ver schillende hoogtepunten, zowel in de schets en het verhaal («Stemmingen», 1911; «Zomerleven», 1915) als in de roman 't Bolle ken», 1906; «Het Ezelken», 1910; «Tantes», 1924; «Ule- ken», 1926; «De Schand paal», 1928). Het onder scheid tussen de twee perio den van zijn oeuvre impli ceert noch een breuk, noch een eigenlijke ontwikke ling. Buysses mannelijke toon waarborgt de onmis kenbare eenheid, die overi gens zijn stadsliteratuur innig verbindt met zijn plattelandsliteratuurZijn dubbele kracht ligt in het waarnemen en het vertel len. Het best komt zij tot uiting in zijn geschriften, die hem door het volk van de Oostvlaamse Leiestreek worden geïnspireerd, ei genlijk een fauna die hij naar het leven schetst en waarvan hij tal van varëtei- ten detailleert; van de boe renknecht en de fabrieksar beider over de herbergier en de onderwijzer; tot de rentenier, de pastoor, de notaris, de fabrieksbaas en de kasteelheer. Him meest al weinig stichtend doen en laten verhaalt hij met een merkwaardig episch talent, zonder andere esthetische bekommernis dan natuur lijkheid en eenvoud in de vertolking van een boeiend le vensdynamismezonder idealistische kleuren maar ook zonder sociale aan klachten en zonder enig verlangen om zich van de begane grond te verheffen door ontvoeringen of vi sioenen, door ideeën of symboliek. De paradox van F. Couteele, die eens ver klaarde dat de ellende van arm Vlaanderen op deze li berale kasteelheer heeft moeten wachten om in schoonheid uitgesproken te worden, belicht vrij goed de afstand die Buysse tegen over zijn stof weet te bewa ren en erkent de literaire kwaliteiten van het eenzij dige 'document humain', dat deze rasverteller en uit beelder van leven aan het nageslacht leverde (De Vlaamse Letterkunde, R.F. Lissens). «Het Gezin van Paemel» Sedert weken werden in verband met deze produktie vragen gesteld; zou de re gisseur Herman Slagmul der andermaal een goede montering laten bewonde ren? Zou de rolbezetting voldoende kunnen overtui gen, want dit stuk eist een sterke inzet en aanpak. Gelukkig zijn de ant woorden op deze vragen po sitief over gans de lijn. We hebben «Het Gezin van Paemel» al enkele keren op- gevoerd gezien en deze Ca tharinisten - voorstelling mag er beslist zijn: het was een afgewerkte en geniet bare voorstelling zonder al te storende elementen. Dit knap resultaat dankten wij zonder meer aan een degelijke en gevoelige re gie, aan overtuigende type ringen, aan de goede homo geniteit en aan de geslaag de enscenering. «Het Gezin van Paemel» be rust op een authentiek ge geven. Buysse heeft alleen door het inbrengen van het zijthema: het opkomend socialisme en de rol van de Gentse syndikaten een werk geschreven, dat ver boven het kleine Nevele (zijn geboorteplaats), of het nog kleinere Vlaanderen uitsteeg, een mikrokosmos die van alle tijden en alle plaatsen kon zijn. Een verknechten, de mise rie, de uitbuiting, de versla ving aan de alkohol, de hongersnood, de besmette lijke ziekten, de afstompen de fabrieksarbeid kon al leen overwonnen worden door de vlucht naar een nieuwe wereld of het predi ken van de algemene revo lutie. De opvoering: regie en vertolking Regisseur Herman Slag mulder heeft zich in zijn regie-opvatting streng ge houden het stuk te situeren in de tijd, waarin het is ontstaan: de eeuwwisse ling. Dus geen verschuivin gen van toestanden dichter naar onze tijd toe. Dit zou onvermijdelijk tot vermin kingen hebben geleid. Ver der heeft Herman Slagmul der aan alles wat in het stuk zat een duidelijk reliëf geschonken en toch hierbij ook gelet op de talrijke charge-klippen (zowel de kluchtige als de melodra matische) te vemijden. Mis schien mocht hij het melo dramatische (nog) meer vermeden hebben, we heb ben de indruk dat hij soms iets te ver ging. In ieder geval kwam hij tot een ge slaagde montering die res- pekt afdwong. Ook heeft de regisseur met preciesheid over het maximum uit de akteurs en aktrices gehaald; door gaans werd er op niveau geakteerd. Karei De Naeyer bracht zonder clichés vanuit zijn veelzijdig talent een type op het voorplan dat we niet snel zullen vergeten. Hij slaagde er zonder meer in de figuur van vader Van Paemel duidelijk te typeren. Hij vond een goed klankbord bij Godelieve Buyle, die de rol van moe der van Paemel voor haar rekening nam. En dan de stuk voor stuk raak gete kende zoons (Antoon Van Nuffel, Erik De Smet, Hans Slagmulder) en de overtui gende dochters (Tita De Mulder, Chris Vidts en Jet De Koninck). Guido De Cock bood een bijzonder pit tige interpretatie van de boef-met-het-gouden-hart Marco. Jos Vanmol gaf ook meer dan behoorlijk uit drukking aan de figuur van de voorname dorpspas toor; die brief-scène mag ze ker niet onderschat wor den We kunnen zeker niet voorbijgaan aan de overige en kleinere rollen; de kleur rijke postbode (Dirk Cit- ters), de veldwachter Schiettekatte (Gilbert Eel- bode), de razende brigadier (Mare De Vijlder) en ten slotte tevens nog de raak getekende adel, Baron de Villemont De Wilde (Leo Vertongen), Barones de Vil lemont De Wilde (Nicole Gits), Maurice, hun zoon (Geert Daeleman) en zijn verloofde Germaine de Saint Siffrides (Myriam Schandevijl). Bij het vermelden van deze personages stellen we vast hoeveel over ieder van hen nog zou kunnen gezegd en geschreven worden Het stuk draait rond Vader Van Paemel, en valt eventueel met hem, maar de anderen leven zodanig in zijn ver lengde dat zij wezenlijk tot het begrip van dit persona ge behoren. De akteurs- ploeg heeft hard gewerkt aan de rollen. Ze schraag den het stuk en maakten er een homogene voorstelling van. Ook de technische ploeg heeft zich van zijn beste zij de getoond: vooral de diare portage was raak en fun geerde wondergoed als oog opener. Daan Stemgée heeft met dit boeiend illustratie materiaal er een verhelde rend en soms verrassend werkstuk van gemaakt. Sa men met Karei Van der Stockt, die instond voor de klankband, zijn zij erin ge slaagd dit thema «Arm Vlaanderen» in een duide lijke toonaard en vorm te benaderen. Ook met het sobere dekor (Luk Schellinck, Antoon Van Nuffel, Emiel Liebaut. Désiré De Smet) konden wij ons verzoenen De overige medewerkers, Lutgart Van Lysebeth, Daniëlle De Smet, Nicole Colson, Karei Van Heddeghem verdienen eveneens onze waardering In het geheel bekeken klik ten alle scharnieren van de «Het Gezin van Paemel»- voors telling degelijk in elkaar. Op tone Eindkonklusie De Catharinisten hebt een sterke eerste seiza produktie gebracht. Vai de geslaagde en fijnzinni inzet van het stuk tot een e emotievolle houthakscè aarc zat men in de ban van de e.ve. montering, ongetwijff één van de hoogtepunt van het toneelseizoen. v^01" bomvolle zaal begreep dit stuk geen gemakkei onderneming was, voor de regisseur noch de spelers noch voor technische ploeg, duidelijkte hun waarden in een langdurig en dai baar applaus. Het had niet zoveel tijd dig als Vlaanderen eertij nodig had om het talent Buysse, die totaal afreki de met de «schone lettere en daarom jarenlang da gezwegen werd, te kennen... NB: Noteer alvast in ju] agenda de tweede prodi tie op 25 - 26 - 27 en maart 1983 in de sta schouwburg: «Liefde om half» van Al Ayckbourn in een regie Chris Boni. Jo De Bru Catheristen boekten heel wat sukses met hun van Het Gezin van Pamel» (per) lami Dei Zaterdag 20 en zondag 21 november a.s. telkens te 20.15 u. is de Torenzaal te Lokeren omgeschapen in de «Boerderij der Dieren». Van het boek «Animal Farm» van George Orwell bestonden twee toneelbewerkingen: een van Nelson Bond en een van Arena Theater te Gent. De Herman Gorterkring heeft de voorkeur gegeven aan een eigen, nieuwe bewerking. Regisseur Mark Peeters van de Internationale Nieuwe Scène en de ganse groep verdienen zeker lof voor dit gedurfd initiatief. Om een statische opvoering eenzelfde lot beseftoren is: ren leven in erbarmelijke te vermijden werden liefjes de steeds terugkerende omstandigheden: slecht ingelast om het geheel te drang naar macht staat een «gestald» en onvoldoende verlevendigen. Deze liedjes klassenloze maatschappij gevoed. Majoor, een oud zijn sfeerscheppend, type- in de weg. Alles wat maar varken en beschouwd als de ren sommige personages anigszins te maken heeft meest wijze wordt door de en vervangen een lange be- met die revolutieperiode schrijving van gebeurtenis- wordt omgezet in de dieren- sen. Verder opteerde regis- wereld: de mens is de uit- seur Mark Peeters om geen buiter, de dieren zijn het dierenmaskers te gebrui- proletariaat, ken. Dit om het sprookjese- Op een dag zag auteur lement te vermijden en de George Orwell een jongetje toeschouwers de optimale met een zweep een paard te kans te geven hun eigen lijf gaan. Orwell knoopte er fantasie de vrije loop te de idee aan vast, moesten laten. alle dieren bewust zijn van hun macht, de mens niet Het boek en zijn schrijver zou heersen. Gewone men- Animal Farm» is tegelij- sen buiten de dieren uit kertijd een satire en een zoals de rijken de armen, tragedie Satire op de Rus sische geschiedenis van de verhaal revolutie (1917) tot het ein- Boer Jansen is heer en de van de tweede wereldoor- meester op een grote boer- log. Tragedie omdat vol- derij die hij echter volko- gens Orwell elke revolutie men verwaarloost. De die- andere dieren aangespro ken. Ze willen een opstand om de mensen te verdrijven en zelf de macht in handen te nemen. De dieren ont wikkelen een nieuwe ideo logie: het animalisme Hoe ziet de dierenbezetting eruit? Naast het mensenwezen Boer Jansen hebben we vooreerst Majoor, een oud varken en zowat de deken van het volkje. Na zijn roep tot opstand komt M joor te sterven. Het uit' ken van zijn initiatiev c wordt nu overgelaten ai^' Napoleon, groot en wa F8; uitziend, dreef altijd zin door. Sneeuwbal is vendiger terwijl Sultan e schitterend redenaar Verder ja, dat gaat U z eens bekijken. Het loc echt de moeite! oai Paui ori£ Deze jut rabe en 1 rer i De toneelgroep XYZ uit Bazel werd in 1977 opge richt. Enkele jonge mensen die vonden dat aan het kultureel- en uitgaansleven in Bazel iets moest gedaan worden, namen het initiatief. XYZ is een jonge ploeg, de leeftijd schommelt tussen 18 en 37 jaar. Het aantal spelende leden bedraagt twaalf. Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan wordt op 20, 21, 27 en 28 november door de groep «Mijn Zoons» van Arthur Miller ten tonele gebracht en dit in 7-a-al J. Cardijn. De regie van de voorstelling is in handen van Mare de Decker. Stilgezeten heeft deze to neelkring in de afgelopen vijf jaar zeker niet. Voor er kon gerepeteerd en ge speeld, moest er een en an der gedaan worden aan de zaal. De zaal J. Cardijn was immers door de overheid af gekeurd als zijnde bouw vallig en niet meer brand veilig. Ondanks dat heeft XYZ de handen uit dffe mouwen ge stoken, en zelf een volledig nieuwe verlichting en de nodige elektriciteitsdraden aangebracht, een plafond gestoken, een nieuwe be kleding tegen de muren ge zet, het dak gerepareerd, het podium vergroot e.d.m. De zaal werd als het ware volledig opgeknapt, som mige leden hebben er zelfs verscheidene jaren hun ver lof aan opgeofferd De groep heeft op dit eigen ste moment reeds elf toneel stukken op zijn aktief Hun eerste toneelstuk «Betalen om zeven uur», werd voor het eerst gespeeld in decem ber 1977, de regisseur toen- dertijd was Kamiel DHondt, die nog voor drie andere stukken de regie verzorgde (Een goede Buur - Wie krijgt een Baby9 - De ooievaar vergist zich). Ka miel D'Hondt overleed plot seling op 20 juni 1979 De stukken die daarna wer den opgevoerd waren ook grote suksessen «Gieren op 't Veilig Nest» en «Het Lijk is zoek», waren in han den van Martin Gyselinck, medewerker aan de K.N.S., ook Marcel Van der Aa (re gisseur uit Melsele) droeg zijn steentje bij in het stuk «Die rare Famillie» Voor de toneelstukken «Souvenir uit Liedekerke», «Hé, mag ik mijn echtgeno te terug» en «Voor drie da gen mijn vrouw», verzorg de André Van de Vijver de regie, hij is realisator bij de B.R.T. en kreeg in 1979 de Bert Leysenprijs toege kend. Begin dit jaar werd begon nen aan een nieuw stuk. «Onder één dak» van Jan Fabricius, dit keer onder de leiding van gastregisseur Mare De decker uit Sint- Niklaas. Maar door de enor me tegenslag die de groep kende veertien dagen vóór de voorstelling, namelijk een werkongeval van één van de akteurs, werd het toneelstuk afgelast. Het stuk «Mijn Zoons» van Arthur Miller moet als een uitdaging aanzien worden voor de jonge groep Arthur Miller Arthur Miller werd gebo ren in New York op 17 ok tober 1915. Miller vertrekt in z'n stukken vanuit konkrete situaties en is hierin nauw verwant met Ibsen en O'Neil. Het sociale systeem, de druk daarvan op het individu, en de kon- flikten die tussen mensen ontstaan staan bij hem cen traal. Belangrijke thema's uit het oeuvre van Miller zijn: het generatiekonflikt, oorlog, zelfbedrog, schijn heiligheid, massahysterie, immigrantenproblematiek de schuldvraag, het fascis me Maar het is duidelijk dat men met zo'n botte op somming een zo genuan ceerd auteur en theatervak man in feite onrecht doet. Zijn gegevens zijn inder daad komplexer en nooit in één term te vangen. Een citaat van Arthur Mil ler zelf: «Mijn stukken zijn in zekere zin steeds een ant woord op wat er op dat ogenblik in de lucht hing. Ze zijn voor mij een middel om tot mijn medemens te zeggen: dit is wat je elke dag ziet, wat je denkt, wat je voelt; nu ga ik je tonen wat je in werkelijkheid ziet maar waarvoor je niet de tijd, de nieuwsgierigheid, de intelligentie of de midde len hebt om het te begrij pen. Ik beschouw het pu bliek als een geheel waar van elk lid iets in zich draagt waardoor hij zich zelf van de anderen onder scheidt; dit iets kan zijn angst, zijn hoop, zijn indi vidualiteit zijn. Het doel en de funktie van een toneelstuk is de mens aan zichzelf te reveleren op dat hij betrokken zou raken bij de anderen in een be wustzijn dat ze allemaal so lidair zijn Daarom be schouw ik theater als een ernstige zaak, omdat het de mens meer menselijk, d.w.z. minder eenzaam zou moeten maken» En hieruit komt een Miller naar voren die toch niet zo pessimistisch is, die met zijn werk de wereld wat wil verbeteren. «Mijn Zoons» In het stuk voert Miller een Amerikaanse familie ten to nele. je zou bijna zeggen «doorsnee-familie» ware het met dat daarmee de psychologische kracht van de auteur, die nooit zomaar types op de scène brengt, onrecht zou worden aange daan. Joe Keller is direkteur van een eigen fabriek Tijdens 'de oorlog fabriceerde hij vliegtuigonderdelen Het is zowat drie jaar geleden dat er wat fout ging met het produktieprocédé. Keiler, of zijn kompagnon, hebben desondanks de defekte ci linderkoppen aan het leger geleverd Rampzalig ge volg: 41 piloten lieten het leven. De rechtbank sprak Keiler vrij, zijn kompagnon werd in beschuldiging gesteld en zit, wanneer wij in huize Keiler binnenvallen, nog steeds in de gevangenis. Tijdens de oorlog is de oud ste zoon van Joe en Kate Keller, Larry als vermist opgegeven. Nu is zijn ver loofde Annie, tevens de dochter van Keilers kom pagnon, op bezoek De jongste Kellertelg, Chris is van plan het meisje ten hu welijk te vragen. Maar is Larry wel gesneuveld? Kate is ervan overtuigd dat hij leeft en binnenkort zal op dagen. De ingrediënten voor het drama zijn aange bracht. De broer van Annie zal de handeling beslissend voortstuwen en de kom- plekse psychologie van de personages wordt door de ontwikkeling van de trage die langzaam ontmaskerd. In de montage die XYZ van dit stuk brengt, werden de aksenten enigszins ver legd. «All my Sons» heeft zijn aktualiteitswaarde be houden omdat het menselij ke problemen van altijd be handelt Maar de afstand, in tijd en ruimte, dwong XYZ tot een enigszins ande re aanpak. Voor de herken baarheid werd de oorlog in het stuk getransponeerd naar het Viëtnam-drama. De grote klemtoon komt enerzijds te liggen op het anti-oorlogsaspekt en an derzijds op de schijnwaar den die ontrafeld worden. Regisseur Mare De decker «Deze produktie is dus poli tiek in de zin van de alge meenmenselijkheid. De montage waarvoor de re gisseur verantwoordelijk is omdat hij zijn visie voorop stelt en tracht te realiseren, neemt een optie, is niet vrij blijvend. Renaat Vermeiren Lokeren. Het Herman Gortergezelschap voor een keer samen op de foto (md) Lokeren. Francine De Lanne in een meer dan overtuigende rol (md) tezi, icci Voor het eerst sinds het ontstaan in 1975 speelt de «Claerhaegse Comedie» in een zaal. Zulks in de zaal bij Constant Van den Broeck in de Meldertse Dorp straat 36 en zulks op zaterdag 27 november te 20 u., zondag 28.11 te 18.30 u,, zaterdag 4 december te 20 u. en zondag 5.12 te 18.30 u. Men brengt U «De Mirakel- makers», een dorpse klucht in drie bedrijven van de We8tvlaam8e toneelauteur Roger Pie tere. «De Mirakelmakers» han delt over kwijnend dorpsle ven. Na de fusie van ge meenten in 1976 blijft nog slechts één herberg in Mel- dert, «In d"Helle», heeft de lokale dorpsonderwijzer uitgerekend nog één leer ling en zien pastoor en kos ter eveneens hun klandizie slinken. Tussen pot en pint besluiten cafébaas, koster en onderwijzer hun dorp meer bekendheid te geven en zulks door de «verschij ning» van de hielige Apollo- nia. Dat de stotterende kwe zel van het dorp door dit mirakel van haar kwaal ige nezen geraakt nemen de drie heren in dank aan. Aan de authenticiteit van de «verschijning» twijfelt trouwens niemand en Mel- dert wordt wereldberoemd. Honderden bedevaarders komen naar dit godverge ten dorp, kerk en herberg hebben weer hun volle werk en zelfs de BRT komt er aan te pas. Hoe het dan allemaal verder verloopt beleeft U dan zelf wel. Als vertolkers zijn er Roger Van Nuffel (de cafébaas), Roger Van Keer (de koster) en Willy De Valck (de dorpsonderwijzer). Het driespan dat de verschij ning bedisselt. Monique Stercks is de ge wiekste cafébazin, Jeanni- ne De Koninck de stotteren de dorpskwezel, Berlinde Roggeman de dochter uit de herberg en Stefaan De Croes de champetter Joe Maesschalck voert de regie en neemt ook de rol van radioreporter voor zijn re kening. Het dekor is in handen van Francis Raes, Fred Van den Branden, Eigeen van den Ostende en Patrick Van Craenenbroeck die ook de affiche ontwierp. Alai Pauw en Jozef Van 1 verzorgen de belichti het geluid ligt in de h van Benny De Rijcki grime in die van Volckaert en Herna Croes en in de sou bak fungeren Gul Triest en Lieve De Koni Rosa Moeyersoons niet alleen in voor de maar samen met haar genoot Pierre Opdoi vens voor de restaurat Toegangsprijs: 100 fr voorverkoop, 120 fr. f' kassa. Voor nadere info en r vatie kan U terecht bij De Koninck, via nr. <j 35.64.20.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 26