nternationale kooravond in
iitekene werd sukses
Dendermondenaar Piet Heuvinck
praatte «Kramiek» boordevol
>int-Niklase koor Canteclaer
jong- in Parijse Noti e-Dame
Azymuth (Lokeren):
koncertorganisator in moeilijkheden
Middagkoncert
te Aalst
Se £St^°Pl30,~ rder ln
Prachtig pianorecital
door Jean-Claude Vanden Eynden te Aalst
Zangrecital te Aalst
De Voorpost - 19.11.1982 - 29
traditionele kooravond te Stekene telkens het door dirigent De Ruys-
ste weekeinde na Allerheiligen kreeg dit jaar scher. Het geheel werd op
leen speciaal tintje mee. Er was de deelname van vlotte wijze aaneengepraat
v Duitse koor uit Bengel, een gezellig plaatsje door YO De Block,
id a de Moezel. Deze gasten verbleven enkele dagen f dan ^teinde-
mi; ftekene bij gMtfamUios, maakten kennis met de ^einaohaft Bengel d
tkenae marktdag, het Stekense centrum, de Ste- hoofdzakelijk profane lie-
ose gastronomie en gastvrijheid, het Zeeuws- deren uit 16de en 17de
m amse stadje Hulst en natuurlijk met het bier. eeuw die, wat voordracht
,0C ir vooral werd er gezongen: zowel op de koor- en tonatie betreft, op een
5t! jnd als ter opluistering van de eucharistievierin- meer dan behoorlijk peil
i. Voor de Ruysscheveldekoorgangers werd het Yferd®n gebracht. Dirigent
te i bijzondere aangename verbroedering, die hope- ^^^eren^a
va volgend jaar gevolgen krijgtüand üederen "Nun
'ijhf
gasten kwamen zater-
middag te Stekene aan
konden meteen kennis
Jken met de Stekense
iheveldekoor, en kre-
ïber
aonl8
an cff
lero
Ste Mcl
[d T i een aperitief aangebo-
inn( In de loop van de na-
idag bezochten ze de
c en de zaal van de meis-
I chool om er de akoes-
te testen. Ondertussen
bei
■ktdag. In het Gilden-
werden ze verwelkomd
mevrouw Rollier-Reu-
voorzitster van het
fan get an» van Frederici,
ding: Chris Coppens als Jan «Kommt ihr G'spielen» van
op z'n wereldreis, de vlotte M. Franck. Bijzondere
danspasjes van Kathy Hof- waardering ging uit naar
man, de mooie klanken van «Ein Hennlein Weiss» van.
Bert Persoon, de balletpas- Scandello en «Odi et Amor»
jes van Petra Hestere Het van de Duitse komponist
Jeugdkoor besloot z'n op- Carl Off. Dit Bengels koor
treden met nogmaals drie dat reeds zong te Mets, Or-
liederen, waaronder het ge- val, Bamberg e.d. kreeg
kende «Lied van mijn van de overvolle zaal dan
Land», dat bijzonder in de ook een overdiend en dave-
smaak viel. Ook en natuur- rend applaus,
lijk een pluim voor zuster Nadat nog dank werd uit-
Lieve, die nè. haar dag- gesproken vooral ten op-
taak erin slaagt de onge- zichte van de ouders van de
ren de Ruysschevelde- veer zestig jeugdige zan- leden van het Jeugdkoor -
moeders druk bezig gertjes in te tomen én te vanwege medepastoor Ver-
het avondmaal voor de boeien en enthousiast te helst, mochten de drie diri-
iten te bereiden en dan doen meezingen. Een mas- genten bloemen in ont-
iden de zaterdagavond- sale aanwezigheid t.g.v. het vangst nemen,
gangers van Stekene tienjarig bestaan (voorjaar Daarna verzamelden de ver-
mismaken met dit Duit- 1983) met een groots kon- schillende koorleden met de
koor, want Chorgemein- eert zou een erkenning en gastfamilies voor een ver-
ift Bengel luisterde met waardering zijn voor het broedering en gezellig sa-
tses deze avondeucharis- vele werk. menzijn tot in de vroege
riering op. Het 58-koppige Ruyssche- uurtjes,
een méér dan volle zaal veldekoor beet de spits af
den de aanwezigen ver- met «Een lied over deze Een Stekens-Bengelse
komd door voorzitster plaats waar wij bijeengeko- zondag
rouw Rollier-Reulens, men zijn» van het bekende Het Chorgemeinschaft Ben-
nia in een prachtig Nederlandse duo Huybere- gel bleef ook de ganse zon-
het Stekens Jeugd- Oosterhuis, een gebalde dag in Stekene. Al of niet
.v. zuster Lieve de melodie afkomstig van een fris en uitgeslapen luister-
n id inzette met een drie- oud-Nederlands volkslied, de het Duitse koor de mor
tier ^ederen' d*e cïua stijl" Daarna was het «Cantate geneucharistieviering op,
j. dracht ruim de goede Domino» van Dietrich Bux- terwijl de Stekense kook-
Idelmaat van een jonge- tehude dat op hoog niveau moeders alweer aan de slag
air 'KX>r aan*tielden. Op z'n werd gezongen en het meer waren om voor de Duitse
sch ligende manier zong serene «Blijf mij nabij» was bezoekers een fijn middag-
^JJJrna Etienne Dieleman een aanloop tot het Ruys- maal klaar te stomen. Het
Troubadoera» van Miel schel veldekoor op z'n best, Bengelse koor met als
en «Mijn Dorp» van namelijk met het polyfone voorzitter de burgemeester
veld. Vermits goede «Sanctus» van Jacques Cle- van Bengel! liet zich het
i geen krans behoeft, ment, beter gekend als Stekense eten dan ook dap-
het applaus in de lijn. «Clemens-non-Papa»persmaken.
rolgens brachten de Reeds bij de aanvang klonk Na een korte rust bracht
;ense «nachtegaaltjes» een sakraal-ingetogen me- het gezelschap een bezoek
raditionele toneeltjes en lodiek en stil ingehouden aan 't Helleken, waar
Iches. Voor een deel van ritmiek. pastoor-schilder Louis Van
publiek wat te langdra- Aansluitend daarbij «De Overloop een schitterende
uitgesponnen. Toch een vreugde van de kleine din- tentoonstelling van zijn
im voor meerdere jonge gen» met tekst van A. Van werken gaf.
f zi !UrS 011 de ti"aaie Meirvenne en getoondicht Na dit kultureel uitstapje
werd het Duitse gezelschap
met een autocar naar het
gezellige en pitoreske
plaatsje Hulst gevoerd,
voor enkele uurtjes vrij
winkelen en dergelijke.
Als afsluiting en apotheose
was er 's avonds in het Gil
denhuis een reuze-af
scheidsmaal met de Duitse
gasten, de leden van het
Ruysscheveldekoor en hun
echtgenoten. Het ging er
druk-gezellig toe en hier en
daar werden al afspraken
gemaakt voor de koncer-
treis die het Ruysschefcvel-
dekoor volgend jaar zal ma
ken in Duitsland.
Er werden ook herinne
ringsgeschenken gegeven
aan Stekense gastfamilies
als dank voor de gastvrij
heid, terwijl de voorzitster
van het Ruysscheveldekoor
de voorzitter-burgemeester
van Bengel een tinnen bord
aanbood als blijvende her
innering aan deze geslaag
de tweedaagse. Als tegen-
gewicht ontving het be
stuur van het Ruysschevel
dekoor 18 flessen echte mö-
selwein als ultieme bevesti
ging van de verbroedering.
Met de handen letterlijk (en
figuurlijk) in elkaar gesla
gen hier en daar werd
zelfs een traantje wegge
pinkt zongen beide ko
ren dan als afscheid «Auf
Wiedereehen»
Toekomst
Uit bestuurakringen van
het koor vernamen we dat
er drukke plannen worden
gesmeed voor een groots
opgezet koncert voor het
voorjaar van 1983. Er ziin
namelijk onderhandelin
gen aan de gang tussen
twee buitenlandse koren,
die dan naar Stekene zou
den komen.
Het bestuur is van mening
dat kuituurspreiding heel
wat meer is dan het be
raadslagen over de plaat
sing van een glaskontainer
hier of daar. Ze zien het dan
ook meer in het brengen
van echte kuituur op Steke
ne, in het laten doorstro
men van deze kuituur naar
de brede lagen van de Ste
kense bevolking
DeBeEr
De Lokerse vzw Azymuth kampt met financiële
problemen. Deze organisatie, die er de voorbije
jaren in geslaagd is. internationale muziekgezel
schappen naar ons land te brengen en die te doen
optreden in dorpen en kleinere steden in heel
Vlaanderen, maar toch in eerste instantie in het
Waasland, dreigt door die geldelijke moeiljkheden
teloor te gaan. Ook al omdat de subsidie, die de
voorbije jaren steeds werd toegekend door het
ministerie van kuituur, dit jaar werd geschrapt.
Het Lokerse parlementslid Miet Smet drong bij
kuituurminister Poma aan op een financiële tussen
komst vanwege zijn departement ten voordelevan
Azymuth. Minister Poma zegde een toelage toe van
2,8 miljoen frank in het bijblad van zijn begroting.
voor zover die goedgekeurd wordt door de Vlaamse
raad.
Volgens minister Poma moet Azymuth middels een
goed uitgewerkt herstelplan opnieuw het vertrou
wen van de overheid weten te winnen. Want de
uitgaven lopen naar zijn oordeel de jongste jaren té
hoogop, en hij wijst o.m. op prestigeopzetten,
peperdure bureaumachines, huurprijzen, telefoon-
en respresentatiekosten. Elk jaar worden bij Azy
muth hogere deficits genoteerd. Het financieel
beleid bij de instelling moet dus aders aangepakt
worden wil men bekomen dat de overheid nog met
centen over de brug komt.
W.V.
Niet op zijn tong gevallen...
Zondagmorgen had BRT 1 een dikke achthonderd
luisteraars meer. Omdat het programma «Kra
miek» van Marc Van Poucke op een onmenselijk
vroeg uur het woord liet aan Honky Tonkvoorzitter
Piet Heuvinck, was er de zaterdag ervoor geen
koncert geweest. Iedereen kon dus met een frisse
«krent» naar de vlot keuvelende Dendermondenaar
luisteren.
Ze heeft heel wat voorbe
reidingen gevergd, die
twee uur durende uit
zending en Piet Heu
vinck had wel even plan
kenkoorts. Twee uur
leek hem een onover
brugbare eeuwigheid.
Die «trac» verdween ech
ter van zodra hij achter
de mikro had plaatsge
nomen. Marc Van Pouc
ke kreeg het zelfs be
paald lastig met de
praatgrage Piet, wiens
woordenvloed af en toe
moest onderbroken wor
den. Na een inleiding,
waarin de «minder be
kende» vlaming en zijn
organisatie werden
voorgesteld, was men al
snel aan het wegschen
ken van het eerste kra
miek toe. Piet Heuvinck
koos hiervoor kollega
Juul Anthonissen die
niet alleen een gewaar
deerd joernalist maar te
vens een organisator
van vele koncerten is en
die met Honky Tonk een
nauwe band heeft. Hij
bezorgt de Dendermon-
denaars dikwijls unieke
koncerten en artiesten
op wereldniveau. Juul
voor zijn ontbijt op zon
dag dus een krenten
brood.*
Wel vonden we dat zijn
eigen jazzklub nogal fel
op de voorgrond trad,
maar kom, daarvoor
zorgde Mare Van Pouc
ke dan zelf. Ondertus
sen werden ook enkele
stukjes gedraaid die Piet
Heuvinck vooraf had
mogen kiezen hij
heeft ze trouwens zelf
meegebracht en waar
bij hij aan de luisteraars
wel enige verantwoor
ding voor deze keuze
verschuldigd was. Mare
Van Poucke trachtte
door te dringen tot de
geheimen van de oude
jazz en veel te snel kwam
het nieuws van 9 uur de
uitzending onderbre
ken. Het eerste nieuws
was trouwens nogal
lang uitgevallen en
daardoor moesten de ge
sprekken bondig
worden.
Een tweede ramiek werd
nog geschonken aan
Fernand De Backer,
Honky Tonk penning
meester en wereldreizi
ger. Hij trekt naar New
Orleans van zodra hij de
kans heeft. Fernand is
inderdaad met een «blue
note» in zijn achter
hoofd geboren. Dat kra
miek is hem dus ge
gund, dubbel en ik ver
diend. Ondertussen had
den de luisteraars al
kunnen telefoneren om
enkele vragen af te vu
ren. Deze vragen leken
wel interessant en dat
bewijst dat de uitzen
ding aandachtig werd
gevolgd. Piet Heuvinck
deed het trouwens uit
stekend.
De luisteraars hebben na
deze uitzending wel een
overzicht gekregen van
het Vlaamse jazzwereld-
je, hoe het reilt en zeilt,
welke de verwachtingen
zijn en in hoeverre het
allemaal kan blijven be
staan. Tegen het nieuws
van tien uur, was het
voor de luisteraar afge
lopen, maar Piet moest
wel nog even ant
woorden op de telefoni
sche vragen van de
nieuwsgierigen. Tegen
halfelf werd hij gelost.
Voor Honky Tonk en het
ganse jazzcircuit is deze
uitzending een goede
zaak geweest, (mdb)
Op woensdag 24 november om 12.30 u. heeft er in de
hal van de Bank Brussel Lambert, Nieuwstraat 27,
te Aalst, een middagkoncert plaats.
Op het programma staan werken van F. Schubert en
F. Chopin. Ze worden uitgevoerd door het Trio
Chopin, bestaande uit A. Wenclik, Z. Wenclik en J.
Trzeciak.
Er is mogelijkheid tot buffet vanaf 12.00 uur. Het
einde van het koncert is voorzien omstreeks 13.30 u.
De toegangsprijs bedraagt 30 fr.
a?1 k°ncei"treizen naar Rome, Colmar, Hanno- hoogtepunt van deze koor-
Sibenik enz., stond ditmaal voor het gemengd reis met een dubbel optre-
(figUr Canteclaer een trip naar Parijs op het pro- den in de Notre-Dame de
n v mma. Deze reis was het resultaat van een paar Paris- °P uitnodiging van
jan itaties die geglobaliseerd werden tot een reeks de geestelijkheid van de
o l» i optredens, enerzijds in La Chapelle de l'Hópital Not^Dame waarvoor te-
Lit L k des Invalides (kerk van de Notre-Dame, een funktie
isK finde Dome des Invalides) op 31 oktober, om te die teruggaat tot de twaalf-
nai mineren in een optreden met Allerheiligen in de de eeuw en verantwoorde-
1 edraal Notre-Dame de Paris met een mis in de
d frmiddag en een koncert in de namiddag.
lijkheid geeft voor al wat
vokaal in de Notre-Dame
ten gehore gebracht wordt
zowel tijdens als buiten de
erediensten.
Hij bracht, voor een afgela
den Notre-Dame, het «Pré-
lüdium en Fuga in Do
klein» van J.S. Bach, het
«Récit en Tierce en Taille»
van N. de Grigny en de
«Tocatella en Fugetta op
Salve Regina» van onze
Vlaamse H. Roelstraete, ten
het overlijden van hun een perfekt stemmeneven-
iter en eerste dirigent wicht.
'n Raymond De Meester, Dit gezongen optreden
J011 het se1-816 buiten- werd verbonden door een Het kooroptreden werd om-
°Ptre^en van het vertolking op orgel door kaderd door een orgelreci-
r onder de leiding van Marc Van Meeresche Hij tal verzorgd door Jan Van
p„ 'Nieuwe dirigent Johan vertolkte, naast het geken- Landeghem. Deze jonge or-
Meester en tegelijkertijd de Toccota in sol klein van ganist, geboren te Temse op
11 ®rste konfrontatie van J.S. Bach, ook en in het 28.11.54, behaalde bij prof
k?ormethetoP ho1 van de leeuw - «L'Ap- K D'Hooghe aan het kon-
irgebied fel verwende parition de l'église éternel- servatorium te Maastricht
publiek. Ie» van O Messiaen. Na het het hoger diploma orgel en
eerste koncert was koncert hadden we de gele- is organist van de Sint-Jo-
fgamseerd in de kapel genheid te praten met Mr. zefskerk te Sint-Niklaas
het Hopital Charles de Ravillez, organist van de Hij begeleidde reeds het
te Ivry door mme Ri- «Chapelle Charles Foix» en koor Canteclaer tijdens een
kunstpromotor, en leerling van O. Messiaen. koncertreis naar Sibenik en
tw Maillet, kuituur- Deze heer sprak zijn bewon- Primosten in Joegoslavië,
ié van de Franse am- dering uit voor de koor-
Ie te Brussel Dit op- klank en de technische
werd gegeven in het vaardigheid van Cante-
jische kader van een claer. Verder was hij ge-
Hötel-Dieu» waar de woon enthoesiast over de
nog hing van wat eens vertolking van het werk
-"ideur van de Parijse van zijn leermeester Mes-
i moet geweest zijn. siaen. Een grotere waarde-
was een zeer intimis- ring kunnen wij ons moei-
programma dat een lijk voorstellen.
ireid overzicht gaf Zondag 31 oktober werd gehore,
de religieu8e zanglite- dan de hoogmis opgeluis-
,r gaande van «O Jesu terd in de Eglise des Invali- Het koorgedeelte was opge-
van Jaquet Van des in aanwezigheid van bouwd uit een triptiek lie-
«In te Domine o.a. dhr. De Schrijver, per- deren rond drie thema's:
van J. De8prez, manent afgevaardigde voor «Allerzielen met de doods-
sind die Toten» van België bij de Unesco te Pa- gedachte» «De Maagd Ma-
lutz, naar de meer rijs. Vóór de homilie ver- ria» en de «Hoop op een
Idse koorwerken welkomde kannunik Vester betere Wereld» Het eerste
"jf het wondermooie het koor in de stijl van de thema, Allerzielen, kreeg
Profundis» van Vic grote Franse predikanten als hoogtepunt de vertol-
Ri' 7Vtj, Vö Mana" van door te zeggen dat dit op- king van «Ach Herr, lasz
i/iu komponist treden een unicum was in dein lieb'Engelein» van J.S.
VOS neirbaut en de gedra- de artistieke geschiedenis Bach met een opmerkelijke
i oewerking van «Lieve van zijn kerk, in die zin dat sopraanpartij. Bij de reeks
«we vail ons Land» van er tot nu toe hooguit twee- Marialiederen viel de ver-
1 li'19uJ,em?J18 door Jan maal per jaar een Belgisch tölking op van het «Ave Ma-
Jandeghem. koor mocht optreden in de ria» van Rik Heirbaut, een
°°r de Franse toe- Eglise Saint-Louis en dat koorwerk zonder grove ef-
Ta ™ers een openbaring het koor Canteclaer wel fektjagerij, eenvoudig-
is en waarvoor zij hun speciale gaven moest heb- groot en door het koor
m ?®wone bewondering ben om deze traditie te kun- neergezet met een allure de
en «ukten was de vertol- nen doorbreken door dit Notre-Dame waardig
ib 0011 bewerking van jaar het derde optreden te
rin oodward 1744-1777) verzorgen. We kennen zo Het onderwerp «Hoop op
'8ZI ImLf 122 1111 het ondertussen wel de Franse een betere Wereld» werd ge-
boek van Koning Da- «jeux de mots», maar 'al symboliseerd door «In te
e\e «t werk, dat algemeen strookte het niet perfekt Domine Speravi» van J
iJ0 wordt aan met de historische waar- Desprez waarin Canteclaer
werd met heid, het was toch char- voornamelijk in de tenor-
eenv.oud mant gezegd. en de altpartij een zeer ho-
Hosanna to the Son of Da
vid» van Th. Weelkes in ge
zamenlijke uitvoering van
koor en orgel besloot dit
koncert. Zowel de mis van
11.30 u. als het koncert om
14 30 u. werden door een
niet te schatten aantal aan
dachtige gelovigen bijge
woond.
Voor een slotindruk van de
ze koncertreis citeren wij
dhr. De Schrijver, onze ver
tegenwoordiger bij de Une
sco, die. na het optreden in
de Eglise des Invalides, zei
dat wij Vlamingen maar
één groot gebrek hebben,
namelijk dat wij niet vol
doende beseffen hoe goed
wij wel zijn.
J.D.W.
Van 27 november tot 13 de
cember heeft in de militiezaal
van het stadhuis van Brussel
een tentoonstelling plaats die
als titel «Klangfarbenmelodie»
meekreeg en wordt georgani-
zeerd naar eenleiding van de
ÏOO1 verjaardag van de Poolse
komponist Karol Szymanow-
sky. De tentoonstelling is toe
gankelijk van maandag tot za
terdag van 11.00 tot 18.00 uui
en op zondag van 10.00 tot
13.00 uur.
Het pianorecital door Jean-Claude Vanden Eynden,
dat dinsdag 9 november plaats had in de feestzaal
van het stadhuis te Aalst, was een enorm sukses.
Pro Arte Aalst had voor
haar eerste concert van dit
seizoen een Belgisch pia
nist willen uitnodigen. De
keuze was gevallen op J. C.
Vanden Eynden, die reeds
op 16-jarige leeftijd (in
1964) laureaat werd van de
Koningin Elisabethwed-
strijd. Sindsdien heeft hij,
dank zij zijn eigen relaties
en de steun van het Ministe
rie van Cultuur, veel in het
buitenland opgetreden. In
december 1980 bijvoorbeeld
gaf hij koncerten in Japan
en volgend jaar komen Chi
na en Nieuw-Zeeland aan de
beurt.
De belangstelling dinsdag
avond voor deze klaviervir
tuoos was dan ook groot.
En het publiek werd zeker
niet teleurgesteld, integen
deel.
Jean-Claude Vanden Eyn
den bespeelde een halve
vleugel (Bösendorfer, die
voor deze gelegenheid door
Pro Arte gehuurd werd).
Het eerste deel van het pro
gramma was vrij zwaar, al
thans toch voor leken. De
werken waren respektieve-
lijk de 2' Partita in Ut Mi
neur van J.S. Bach en de
23* Sonate opus 53 in UT
Majeur «Waldstein» van L.
Van Beethoven.
De 2* Partita van Bach is
een Duitse suite. In tegen
stelling tot de Franse en de
Engelse suites treffen ons
bij deze vooral een uiterste
vrijheid van schikking, als
mede een diepe gedachten-
grond en een veeleisende
technische gaafheid. De
vertolking was zeer sereen
met overwegend zachte
kleuren zonder vefel hoogte
punten. De Sonate opus 53,
gewijd aan Graaf Von
Waldstein, is een van Beet
hoven's grootste en tevens
moeiliikste sonates.
De jubelende blijheid en uit
bundige kracht die deze so
nate kenmerken, evenals de
momenten van verinner
lijkte tederheid werden op
meesterlijke wijze door
Vanden Eynden naar voor
gebracht.
Tijdens de pauze die hierop
volgde, hoorde men overal
enthousiaste stemmen. Het
grootste deel van het pu
bliek wachtte reeds met
spanning op de tweede helft
van het programma, dat
volledig samengesteld was
uit walsen van vier ver
schillende componisten.
Vijf zeer romantische en in
tieme walsen van Chopin
vielen enorm in de smaak
bij het publiek.
Hierna speelde Jean-Claude
Vanden Eynden de minder
bekende Arabesken op wal
sen van J. Strauss gecom
poneerd door Schulzevler.
Dit is een grappig werk dat
bij de aanwezigen een glim
lach op de lippen te voor
schijn bracht, maar tech
nisch uiterst moeilijk is. De
virtuositeit die hierbij ten
toon gespreid werd was
fantastisch.
De twee vergeten walsen
van Liszt werden met iets
minder enthousiasme ont
vangen, alhoewel ze heel
gevoelig vertolkt werden.
Deze walsen bezitten echter
niet het briljante dat men in
veel andere werken van
Liszt herkent.
Het hoogtepunt van de
avond was «La Valse» van
Ravel, wat oorspronkelijk
een orkest werk is maar
bewerkt werd voor klavier
alleen. Jean-Claude Vanden
Eynden benaderde op be
paalde momenten zo sterk
de orkestuitvoering dat het
bijna niet te geloven was
dat enkel de piano bespeeld
werd,
De reaktie van de aanwezi
gen was uitbundig. De kla
viervirtuoos werd vier keer
terug op het podium geroe
pen, maar hij gaf ^een bis-
nummer. Waarschijnlijk
was dat niet meer mogelijk
voor hem na die laatste
krachtinspanning.
Het zangrecital, dat maandagavond 15 november
plaats had, was georganiseerd door het Willems
fonds Aalst.
tolkt
en muntte uit door Maandag was het dan het mogene vertolking gaf.
De uitvoerders van dit
zangrecital waren: het koor
«Laat Blijde Weergalmen»,
onder leiding van de heer
Karei Van Daele; de solo
zangeres Nelly De Ro, so
praan; de solozanger Luc
De Smet, bas-bariton en aan
de piano de heer Piet Kiec-
kens.
Dhr. Mark De Jode, voorzit
ter van het Willemsfonds
Aalst leidde het gebeuren in
met een toespraak.
Hierbij dankte hij alle leden
van de direktie van de Ge
nerale Bank. Verder vertel
de hij het zeer talrijk opge
komen publiek iets over de
historiek van het koor
«Laat Blijde Weergalmen».
Dit koor is gesticht in 1965
door E.H. Juul Ghijselen,
toenmalig onderpastoor op
de St.-Annaparochie te
Aalst, met de bedoeling aan
sommige kerkelijke feest
dagen en plechtigheden
meer luister te geven Het
koor heeft geen statuten,
geen ere- noch beschermle-
den, maar wel een 50-tal
zangliefhebbers die in een
groeiende zin voor kunst en
verfijning verder bouwen
om alzo het zingen een ar
tistieke waarde te geven.
Deze grote belangstelling is
vooral te danken aan de sa
menstelling van het reper
torium. Benevens missen
en geestelijke gezangen
worden ook wereldlijke lie
deren in het Nederlands en
in vreemde talen uitge
voerd.
In de periode van 1968 tot
1975 werden in de provin
ciale koorzangtornooien de
5 categorieën doorlopen,
met als bekroning in 1975
te Mere de toelating tot de
hoogste afdeling: de Eredi
visie.
Het programma dat het
koor en de solisten brach
ten was zeer gevarieerd
(o.a. Brahms, Scarlatti, Mo
zart, Mendelssohn, Schu
bert) en omvatte zowel ker
kelijke als wereldlijke liede
ren. Er werd door het koor
eveneens een lied gezongen
dat gekomponeerd werd
door onze stadsgenoot Oc
taaf Boone.
Alle medewerkers werden
na afloop van het recital
bedankt met bloemen en
met het symbool van het
Willemsfonds Aalst. Ieder
een was het er over eens dat
de uitvoerders er ten volle
in geslaagd waren om ons
een heerlijke en kunstvolle
avond te bezorgen.
Aalst. De koncertuitvoerders op het podium (ad)