tteract produceerde vant-garde» toneel «Tejater 80» met «Home» in «Netwerk» Weer honderden slachtoffers van Spinneweb blks toneel lokt ganse families Erpe-Mere on Lebbeeks toneelnieuws toneelvereniging ["rouw aan kunst» brengt Hinders zijn vrij» k lwt optreden ven de groep Interact in zaal ren werden zoveel mogelijk jrerk met hun voorstelling «De stilte ervoor» is Aalst doorbroken. Alhoewel een een primeur rijker geworden. Dit internationaal vast stramien, telkens op- laohsp bracht ultra-modem direkt theater. De klein- nieuw de spelers openston- bsweging, het zachtste gezegde getuigde van een den voor de kleinste reak- me dichtheid. Zeven akteurs met een verschillende ties van elkaar. Dualiteit, taal en kuituur konden het aan kleurrijke onages uit te beelden. ll Caliban, de vloeker, Verschillende verhalen wa- BH0, de verleidster, Gle- ren speels ineen geweven. de filosofe, Manuel, Het was een pot vol kon- rraagstaart, Anna, de takt, verwarring, onbegrip, jzame natuur. Jan, de plotse inzichten, storm, Ier, Proepero, de beve- stilte, een nieuwe situatie en Ethel de zangeres, en toch altijd weer dezelfde m figuren weggestapt woorden. Het... kSSSSLh 2?,7BTr tonde scenes van 3tm- Noordhoek Hegt (Amerika. Bare, Brecht en Aris- De toeschouwers kregen de Nederland)bewezen met dit anes. Deze kreaties ei- kans om de draad zelf te heel wat in hun ijk onze tijdgenoten, ontwarren. Voor sommigen I?ar8 nebben. De participanten: Anat Bar- zilay (Israël), Gustavo Fri- gerio (Italië), Margret Craf- ton (Amerika), Hilde Mi- chielsen (België), Ton van de Nieuwenhuyzen (Neder land), Ludo Ban Passel (Bel gië), Beverly Wideman lieke rivalen, probeer- ©en moeilijke opgave, voor Blkaar voortdurend te anderen dóódsimpel. Een s*ev® akteurstraining m- neren, met handig ge- ding kreeg ieder alvast ka- 8 18 te realiseren. 1 woorden. Soms deed do nl. de beelden en klank- lichterlijke inspiratie aspekten die duidelijk het verliefd worden de weergaven in welke wereld burs samen met het pu- we terechtkwamen. stil worden. Als ze bij De atmosfeer was zeer intri- Al enige betekenis gerend, sterk theatraal ^nden te ontdekken in maar luchtig van toon. De alsmaar gekkere we- produktie veronderstelde ™j~~L Alles draaide om een geen speciale talenkennis, ïlhrviC bijb®1® verhaal over iedereen kon begrijpen ar ren van 03,1x31 Daar waarover het ging ook al Wat jaren in de doofpot zat, is er vorig jaar bijna Spinneweb weet dat. Een Meyers, vergat door de 3jl ook het belang van de werd er naast het Neder- magisch ontrezen. Toneelgroep Spinneweb. Het spin zuigt zijn prooien hele- spanning één keer dat hij 'jf aangeduid. «De gehele iands een mondje Engels, Gildenhuis dat ons destijds zacht benevelde met de 111331 leeg- Spinneweb webt een stukje tong had inge- ZZJ6 nu bad nog slechts Italiaans en Hebreeuws ge- sprookje8 van Yvonne Wagemans, is nu synoniem 2011 gevangenen in om ze slikt, tante Aleida, Godelie- 2 taal en één woorden- sproken. a Q_ enige uren te fascineren en ve De Wilde was heel voor- ,ur^» en «kom dan laten Het meest opvallend van In- geworden met Spmneweb. Het resultaat ervan be- m van te ledigen. Zo naam en deftig zoals het .Afdalen en daar hun taal teract was dat de akteurs °©ft 3118Menigeen is er de voorbije weken verging het de bekijkers haar rol paste doch ze "Trarren opdat zij niet sis groep op elkaar sterk slachtoffer van geworden. Hoewel men het gevaar Van hun laatste opvoering, mocht wat meer kracht in ouwj eikaars taal zouden zijn ingespeeld. Automatis- kent, laat men er zich toch in vangen. «Een zoen van Miss Urk». haar stem gelegd hebben ^Taren». men en klichés in het akte- - Je ziet maar tot wat inten- Aalst> Interact presenteerde in Netwerk avant-garde toneel (gw) j-tev Pat r slaagt toneelgroep «De Merelaar» er in ganse nog steeds inslaan, be wij- ln8 lies van grootouders over ouders tot kinde- J~ 8a™ en kleinkinderen naar de zaal van het uit rï®r lokken en bun luie T.V.-stoel te doen ilia *®n Drie opvoeringen telkens Nicolaas, Kris Van Impe, voor een volle zaal, is het geen kommentaargewoon vermelden zeker waard. goed. Willeke, Martine Tenandere omdat er geen Maeckelbergh, deed teveel enkele professionele akteur moeite om de sympathie te of aktrice tussen de vertol- winnen (of moest dat?), kers is, kan hun werk niet Last but not least, mevr. genoeg geprezen worden. Boon, Anne Van Impe. pen geakteerd, waarbij Z&S met de ogen van de Haar spel begeesterde haar ivelij0"1 et hjlacl Drmule is haast klassiek: een volks stuk met nncp th en een traan, waar voldoende pauze is huis lokten^^ U ;rSast om het mansvolk toe te laten er ene te gaan schat py!!! Het stuk van de Engelsman at, ik ben er hoor» si- ren een stevige reputatie Jack Popplewell was, op de kant en uitgeweken in 1 zich er£ens b1 een uitgebouwd bij de bevol- namen na, goed aangepast nabij een grote stad in king van Mere en omlig- aan de Vlaamse, zelfs aan Engeland en verhaalt gende gemeenten: geen ex- de Meerse toestanden, wat bwissel tussen Rupert perimenteel, vernieuwend de herkenbaarheid uiter- j b en zijn echtgenote noch pohtiserend tejater, aard verhoogt. hij meent het huis- doch volks amusement, een Reeds tijdens het eerste van eldj en in handen, zij de lach en een traan, lokken de vijf taferelen wisten de over het familiale de mensen om, met de gan- akteurs vrolijkheid en sfeer dek|ttUriekie se famibe de zorgen van het m de zaal te brengen, sfeer j0 idje uit dagelijks leven even te ver- die tot het laatste tafereel V oneelgroep «De Mere- geten. aanwezig was. he beeft zich met de ja- En dat dergeüjke stukken Er werd op een behoorlijk zen de volle zalen die de vooral Dirk Citters in zijn doordeweekse toneelkijker. «plank»-genoten zodat eik- toneelgroepen er telkens rol van Robin Nichtingale Niet met de ogen van ie- een naar het einde toe per- mee trekken. Zij zijn de opviel door een ongedwon- mand die wekelijks op fekt in zijn rol vastzat, voortzetting van de concer- gen en natuurlijke act. Ook snuffel gaat naar dergelij- Ook wij, jullie nederig ten die onze ouders, of beter bet taalgebruik mocht er be kulturele manifestaties, pubhek. best wezen, misschien op 115 genoot. Regisseur Henri Spruyt Marleen Eckeman na, die in Achteraf kan ik konklude- heeft hiermee terug het be- haar rol van Karen Johns, ren wat g°ed was of waar wijs geleverd van zijn ken- dochter van de zeepfabri- nog aan geschaafd moet nis op dit gebied. naar worden. Mijn bescheiden Spinnewebbers, wat er ook Schat, ik ben er hoor. Spelers zijn Annie Lienaert, Marleen Eckeman, i Neerinckx, Anita Eeckhout, Julien De Vuyst, Dirk Ritters, regisseur Jef De r en Roos Neerinckx. (Pel) Men Hamse worden. Mijn Canada, vanwaar zij trou- mening van: Freddy Moens gezegd en geschreven wens een tweeling en geen °Pa Knikker, was bij wordt over jullie, goede of man meebrengt, een eigen- wijlen te vitaal, zijn uit- minder goede kritieken, aardig taaltje produceert, spraak was, in tegenstel- blijf voortdoen! Of was het Canadees bug met de andere spelers Gedenk maar: de beste vlaams? die op de Nederlandse toer stuurlui staan aan wal. Om ongedwongen en na- zaten, iets te Vlaams. Paul ik ook, tuurlijk te kunnen akteren De Block, vader Knikker, O ja, we mogen zeker de moet er voldoende ruimte speelde zijn rol voortreffe- «onzichtbare» mensen, de- zijn: een echtelijke ruzie bjk samen met Els Meyers, genen die voor of achter de kan moeilijk op twee vier- Sofie. Hugo Herssens, Ys- schermen vertoefden niet kante meter, vooral dan als brand de zoon, een volleerd ongelauwerd laten. Zo was er een vaas moet sneuvelen, lamzak, alsof de rol op zijn er Kris die de gezichten op- De turn/feestzaal van het bjf gegoten was. Annemie fleurde, Herman en Danny klooster beschikt echter Van Leemput Rosa, de gingen het gevecht met het over een te klein podium dochterstal weer de harten dekor aan, Gras en Marina om vlotte bewegingen toe te laten, vooral dan omdat het dekor, naar een ontwerp van Luc Dooms en gebouwd door Robert Qiaho en zijn technische ploeg tamelijk sterk bemeubeld werd. De Iverlingen Zoals gemeld heeft de Rederijkerskamer de Iverlin gen "het onstuimige hart' van John Patrick voor het voethcht gebracht. En ofschoon er drie nieuwelin gen aan de start stonden viel het wel mee. De vierde nieuweling: Carlo Boccki, moest wegens een klein ongelukje vervangen worden door Ward Uytter- sprot, die zich zo goed mogelijk voor deze rol inzette en het er redelijk goed vanaf bracht. Het verhaal situeert zich in de jungle. Een Yank, een Digger (Australiër), een kiwi (Nieuw-zeelander), een Tom my (Engelsman) en een Basutoneger (Bloesem) lig gen op dezelfde kamer in het hospitaal. Allen zijn herstellende en kunnen het wel met elkaar vinden. Tot de kolonel komt aankondigen dat een nieuwe ongeneeslijke patiënt aankomt. Hij vraagt aan de 'jongens' om hem het leven nog zo aangenaam mogelijk te maken. De jongens willen best, vooral Yank, de Amerikaan, maar de nieuwe Lacklen is op en top een Schot en als je weet wat dat wil zeggen. Ward Uyttersprot in de figuur van de oppasser akteerde goed, maar het was geen personage voor hem geknipt. Etienne Van Der Meeren als Yank zat meteen op het goede spoor. Zijn red draagt het stuk. Walter De Rop als Kiwi heeft ook een goede act ten beste gegeven. En Dirk Blindeman, die als Bloesem weinig anders moest zeggen dan zijn naam, heeft vast de sympathie van het publiek veroverd. Dirk De Smedt als Tommy, speelt goed, maar heeft zijn rol nog niet helemaal de gestalte van een typische Engelsman gegeven. Voor Dirk De Smedt, als Dig ger, geldt dezelfde opmerking. Suzanne De Bruyn heeft heel wat talent in baar mars, ook al komt er niet altijd een duidelijke en vlotte aktie van haar kant. De Kolonel, alias Jef Uyttersprot, speelt zijn rol met de nodige plankvastheid en overtuiging. De vertolking van Jan Philips als Lacklen was buiten gewoon goed. Deze speler kan elke rol aan. Alhoewel het uitbeelden van een Schot hier geen sinekure is, speelt Jan Philips het toch op overtuigende wijze. Samen met Etienne van der Meeren en Walter De Rop heeft hij het stuk tot een sukses gemaakt voor de Iverlingen'. De regisseur was Nolle Versyp, de belichting werd verzorgd door Petrus en Roger De Rop. Annemie De Rop zorgde voor de make-up, en Herman De Leen heer, Marcel Van Den Abeele en André Philips voor het dekor. De Konstminnende Jonckheyt Als eerste toneelstuk van dit seizoen koos De Konst minnende Jonckheyt' de komische thriller «Het lijk is zoek» van Charles R. Dyer. De regie berust bij de bekende aktrice Ann Petersen. Voor de driejaarlijk se beoordeling van de toneelmaatschappijen wordt deze opvoering ook voorgedragen aan de provinciale jury. Deze maal zal aan het dekor extra zorg besteed worden. Het dekor zal 16 m breed zijn en in de opvoering van groot belang. En als men weet dat deze rederijkerskamer op gebied van dekor en af werking reeds enige faam verworven heeft, dan kan men nu een uitzonderlijk goede prestatie verwach ten. De akteurs die zullen pogen dat waar te maken zijn: Marcel Lissens, Herman Bosteels, Mark De Vlieger, Gilbert Willems, Vincent Prince, Rik De Pauw en Dirk De Ridder. Als actrices mogen we Marie-Thérèse Meert, Nelly De Landsheer en Ann Colpaert begroeten. De vier opvoeringen hebben plaats in de zaal 'Ons Huis', Leo Duboisstraat, Lebbeke. De vertoningen gaan door op zondag 28 november, maandag 29 november, zaterdag 4 de cember en zondag 5 december telkens om 20 uur. om vlotte SSSSn™ "»ÏÏ£5 december worden —,i.Lhaar meelijwekkend en zich een breuk Centrum ™or Kunst en Mare Roelant een eervolle ver- stuntelig gedoe als hope- gooiden ücht en muziek de loos verward meisje. Later zaal in en Tuur en Hilde kelijke toneeltalenten er- woordjes tijdens de pauze, voor dat dit «lelijke eendje» Bedankt allemaal, bedankt Even paniek nog tijdens het omgetoverd werd in Miss Spinneweb en wij zijn er laatste tafereel, waarin Ju- Urk, het beroemde fotomo- zeker bij in het voorjaar '83 del. Knappe prestatie! als jullie «Gelooft gij nog in Journalist en vriend des spoken» op de planken zult huizes Marcel, Peter brengen. een eervolle vermelding. De hen De Vuyst als de ijsho- ckeycoach Rodney Billing- ham ten tonele verschijnt. Hij blijkt nogal één en an der van zijn tekst te hebben vergeten, waardoor hij zijn medespelers wel even in de verlegenheid brengt, tot grote paniek van de opge ver John Stalpaert. Julien heeft echter zo veel weg van een echte stoere Canadese ijshockeyspeler dat zijn smoeltje dit tafereel, tot groot jolijt van het pubüek naar een schitterend. In het onafhankelijk soclo-kultureel centrum «Netwerk», De roil IR/IUVTOIOHU, UI DIHHomlmn# «nouuimco UiC UIovujooi, u.rn, moet ik schrijven schate- jtiuaeretraat, Aalst, brengt VZW «Tejater 80» in regie van Roger de Korrekelder reeds 24 "I11 celebration», «The Con- J no D Ma nn 4 C e II IOin j rend einde brengt. e toneelvereniging, die dit jaar 90 jaar jong is, en E. Ruys in. Kuituur te Gent de provinciale melding kreeg. Verder worden prijzen grafiek en fotografie ook fotoreeksen van Paul De zorgden haar ontegenspre- zorgden voor "de" w™ !>982 ,ove'ha"di|d- Pirk Ovidc Windey. ,z_, Bruycker kreeg de pnjs grafiek laureaten van de pnjzen foto- 1982 en Frans Gentils kreeg grafie 1979 en 1980, getoond. kijken de wereld zoals wij sen twee romans in over doch sluiten zich op in zich naar het toneel. Wegens de zelf, vereenzamen, gaan ten mogelijke respons bij het onder in een zee van wol- pubhek die meer kansen ken. Zo vergaat het drie biedt dan de roman opteer- mannen in hun home. de Storey voor toneel, mede Vrouwen, sterker en min- onder invloed van regis- der kwetsbaar, vinden m seur en kineast Lindsey hun primaire levensopvat- Anderson, ting de kracht om volledige Na «This Sporting Life» duisternis te ontlopen. barstte zijn opgepotte ener- De regisseur gie uit in een zestal toneel- Roger De Wilde, leraar-to- stukken die hij in amper aan akademies die in enkele dagen schreef, o.m. 47.72.42). l/T.:uokjixiuu uvrmuie rvaarcen zijn te Deaomen dij Toeo-anp-snriiq ion fr I 4„ erel6n' ,,VUnder8 in Mevr. G. Custers-Van Moe- z^dS s dümter zdir I ST~3L.1T TT on. zujii vrij» in Mevr u. ousters-van Moe- Mnd?J? de^mber ziin er L.^.V51.h!i.'i.'_8!4tion?str"t 45- 9160 H"»™' °P Gasmeterstraat 55 8pe0*fe v^orwaarde^ iS1'.?5?u47J32o.98,0finzaal TO voor houders van De Vrijheid. Stationsstraat Gersche schreef plaatsen. Heel wat dialogen 45 Hamme (tel. 052/ i 3, zaterdag 4, zondag 5 en maandag 6 december 8 telkens te 19.30 u. C.J.P. en +3 passen. jaren voor T.V. van het meisje zijn trou- en keerde dan terug wens zuivere kopies van Ijn eerste liefde: het wat Mia Farrow toen zei tot Hij schreef vlinders Gersche, die een vriend van vrij, dat vier jaar lang haar was. Uit het samen- de Amerikaanse kri- brengen van deze twee ver- onderscheiden werd schillende karakters ont- 'n van de beste stuk- stond «Vlinders zijn vrij», "et idee om «Vlinders Dit stuk is vast en zeker ij» te schrijven ont- voor deze tijd. Een pleidooi toen Leonard Ger- om jonge mensen hun ei- op een bepaalde mor- gen weg te laten zoeken wer de radio een inter- Met milde ironie* op de op hoorde met een gehan- vatting van de jeugd en met >te jongeman, student een warm hart geschreven, rechten, die een groot- Een stuk van het hchtver- aderscheiding behaalde teerbare genre, waarin lief de universiteit. Getrof- de, angst, humor en spon- loor het optimisme van tane eerlijkheid onophou- OQgeman en door een delijk in elkaar geweven oristische wijze waar- worden. De regie is in han- hj over zijn handicap den van Gilbert De Maeye- ltte, besloot Leonard re. Monique Comelis, I.in- >cho een dergelijk ka- da Quintelier, Norbert De «r als uitgangspunt te Beule en Jo De Bock die de en voor een komedie, rollen vertolken zullen "arrow, of althans de trachten U zeer aangename Farrow zoals ze zich avonden te bezorgen in een kort na haar schei- gezellig decor gebouwd i van Frank Sinatra, door de leden van de «Bie- Pde als voorbeeld voor korf», onder leiding van E. (meisje dat hij tegenover Cools. Voor het licht en het •4 gehandicapte wilde geluid staan P. Ertzinger (B.D.) De Wilde op 4, 5, 6, 11, 12 en 13 december e.k. opvoeringen van Stukken regisseerde en aan tractor» en dan «Home». «Home» ofte «Mooi weer vandaag». de wieg van Teater 80 stond stuk waarvan hij zelfs twee Eerst toch even de «puntjes op de 1». was verbonden aan het totaal verschillende versies NTG, werd free-lance ak- schreef. Vreemd is wel aan Vaak wordt «Tejater 80» verzorgt daarnaast eigen teur en regisseur bij Teater deze grillige manier van verward met «Netwerk», programmatie en promotie. Vertikaal en artistiek di- schrijven dat zijn stukken Sinds het ontstaan in 1980 rekteur van de Korre- uitblinken door direktheid, maakt Tejater 80 tegen be- «Home» kelder. realisme en evenwichtig- paalde voorwaarden ge- «We leven ergens op de Met Teater 80 oogstte hij heid, mooi van vorm en in bruik van het Netwerkcen- grens van het normale, vol- reeds heel wat suksessen. een angstvallig nauwkeuri- trum dat er zich door zijn gen de uitgestippelde lijn Tijdens de eerste twee sei- ge taal van alledag, polyvalentie goed toe leent, tot we erbij vallen. Zo ishet zoenen bracht Teater 80 im- Verder gaat de band echter goed, We hebben een nor- niers vijf eigen produkties Zo U Luc Van den Broeck, niet. «Tejater 80» vzw is een maal leven gesleten. Wij- met liefst 32 opvoeringen Dirk Klinck, Nellie De toneelvereniging met eigen ken we echter even af van waarvan één in Oostende en Hert, Chris Verhoeven en statuten die buiten partij- de lijn, kijken we stout een één in Amsterdam. Ook dit John De Schutter in dit politieke, filosofische of stukje «anders» dan komen seizoen speelt Teater 80 an- «tok wil zien evolueren kan ideologische gebondenheid we terecht in een «home», dermaal in Amsterdam! U reserveren op werkdagen teater brengt en kultureel een statiger woord voor ge- De auteur van 9 tot 17 u via nr. 053- werk. Netwerk vzw biedt vangenis, reservaat, psy- David Storey uit Yorkshire 78-89-81 en na 17 u en tij- aan aktievelingen de nodi- chiatrische instelling.» was aanvankelijk roman- dens weekends op nr. 053- maar Mensen in een «home» be- auteur doch schakelde tus- 21-83-70- LH infrastruktuur Aalst. In Netwerk was er een kinderteater. (fw) Aalst. Nog een beeld uit het optreden van Klaver Vierte Mijlbeek. (gw) De Voorpost - 26.11.1982 - 23

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 23