Tien jaar Pro Musica met
Willem Vermandere in Haasdonk
Aalsterse Postharmonie
kwarteeuw jong!
Fenna en Gilbert:
eerste gezamenlijke langspeelplaat
Kollege jazz in Sint-Niklaas
met New Orleans Train Jazzband
Geslaagd Ceciliakoncert van
«Vermaak en Kunst»
«Nachtegalen van
Polen» te Zele
«Hand aan Hand»
sluit viering af
met schitterend
koncert
Muziek voor sport
-
24 - 26.11.1982 - De Voorpost
In juni vorig jaar is nog maar eens duidelijk
geworden dat men ook als kleinkunstenaar jaren
lang en bovendien suksesvol kan blijven meegaan.
Toen behaalde Willem Vermandere een gouden
plaat voor zijn tot dusver meest recente elpee «Laat
mie maar lopen». Daarop geen foefjes, geen effek-
ten, maar alweer een sterke elpee waarop Verman
dere zijn geliefkoosde thema's op een rijtje plaatst
en verder uitdiept. Het was vijf jaar geleden dat er
van Vermandere nog een plaat was uitgebracht,
maar het loonde de moeite. Wie Vermandere zegt
denkt meteen aan nummers als «Blanche en zijn
peird», «Mijn velo», maar in de schaarse interviews
die de Westvlaming weggeeft noemt hij zichzelf
niet de folkloristische zanger van «Blanche...», wel
een volwaardig folkzanger. Er mag gerust gesteld
worden dat Vermandere, samen met Wannes van
de Velde en de zeer ten onrechte miskende Waal
Julos Beaucame tot het kruim van onze liedjesma
kers behoort.
Vermandere kan men bin-
nenkort nog eens *live' mee-
maken in het Land van
Waas. Zijn optredens hier
in de streek zijn al erg zeld
zaam geweest. Ik herinner
me nog wel dat Vermande
re te Kieldrecht op de plan
ken heeft gestaan op uitno
diging van de Amedee Ver-
bruggenkring. Hij heeft
toen ook, en wellicht is dat
•bij elk optreden het geval,
een aantal aanwezigen die
met meteen voor zijn genre
zijn gewonnen, verbaasd.
Men moet het niet altijd
hebben van elektrisch ge
weld, want wat Vermande
re brengt is precies het
tegenovergestelde: zichzelf
op de gitaar begeleidende
liedjes zingen uit de alle
daagse realiteit. Zo'n lied
kan bijvoorbeeld gaan over
gekende volksfiguren uit
zijn streek (Blanche en zijn
peird - Piere de beeste), over
de vernieling van de hem
dierbare streek (De Panne),
het kan triestig zijn (De Bo
men) maar ook humoris
tisch (Mijn velo - Ik plantte
ne keer patatten). Gerard
Vermeersch heeft ooit over
Vermandere geschreven:
«Als je de ontwapende een
voud van zijn optreden hebt
ervaren, hetzij in een klein
muf zaaltje of in een
luxueus casino, dan weet je
dat er aan de simpelste din
gen een rijmwoord zit en
het opnieuw horen van zijn
liedjes is een vleugje warme
oker in het grijze land
schap van de wereld».
Het zangkoor Pro Musica
van de Beverse deelgemeen
te Haasdonk bestaat tien
jaar en die mensen willen
ook het publiek bij dit feest
betrekken. Daarvoor doen
ze dus een beroep op Willem
Vermandere, die op vrijdag
10 december de Paro
chiekring op de planken
staat. Het begint rond 20
uur en kaarten kan men nu
al bestellen bij leden van
Pro Musica of bij de KLJ,
die eveneens medewerking
verleent.
Wat denkt Vermandere
over z(jn muzikale toe
komst?
«Het kan best weer vijf of
tien jaar duren vooraleer er
materiaal, dat klaar is om
uit te brengen, op plaat
komt. Ik ben niet afhanke
lijk van platen om aan op
tredens te geraken. Mijn
kalender is altijd vol. En
steeds andere zalen. Orga
nisatoren die me na een ge
slaagd koncert weer willen
kontrakteren voor het vol
gende seizoen, stel ik steeds
weer teleur: het is beter
voor de organisator en voor
mij niet te vlug weer te ke
ren. Twee jaar is een mi
nimum».
Luc VAN BROECK
In aanwezigheid van schepen De Bisschop, raadsleden Chris
Llevens-Borms en Henri Van der Veken, raadslid in spe Herman
Goossens, ACV-voorzitter Jozef De Smet, E.H. Faes, dlrekteur van
de akademle voor muziek, ballet en toneel Herman Van Santen,
«pastoor» Theo Van. Gtjseghem en een schare simpatisanten
speelde «Kunst en Vermaak» koninklijke fanfare (met klarinet
ten) een zeer geslaagd Ceciliakoncert
De programmatoren had
den inderdaad gezorgd
voor een avond waarbij ie
der muziekliefhebber aan
zijn trekken kwam, zowel
de amateur van klassieke
als die van modernere mu
ziek, zowel instrumentaal
als vokaal. Met dan een pas
opgericht saxofonenkwar-
tet als toemaatje.
Van Johan Brahms, gebo
ren Hamburger doch aan
getrokken door Wien, die
in zijn oeuvre een syntese
bracht tussen klassieke en
romantische elementen ge
kruid met een Slavische
saus en geschraagd op
groot vakmanschap bracht
de fanfare een paar van zijn
vele Hongaarse dansen, nr.
5 en 6. De meest gekende en
geliefde Oorspronkelijk
voor klavier geschreven
want Brahms was ook een
groot pianist. Met zwier ge
speeld, dat hoeft gezegd, al
waren sommige interrup
ties dan ook een ietsje min-
Ook Eva Maria viert mee!
waarna «Wij zingen met
ons volk» zorgt voor mee-
zingertjes uit onze Vlaamse
In het voorjaar 1957 opgericht is de Aalsterse liederenschat. Terug dan
Postharmonie aan bnar eerste jubileum toe. Vijfen- naar Wien met An der
twintig jaar, naast de vele andere Aalsterse mu- s»»»»6» blauen Danau-, te
ziemnaatschappijen, op de bres in dienst van de
gemeenschap.
Een harmonie die zich alleszins in het Aalsters
verenigingsleven burgerrecht heeft weten te ver
werven, zulks onder meer onder de bescherming
van de Sociale Dienst van de Posterijen.
te verspillen, en het tweede
deel van de medley Robert
Stolz.
Presentatie, en uiteraard
zang door niemand min
der dan Eva Maria.
Kaarten bij de inkom kos
ten 120 fr. In voorverkoop
echter slechts 100 fr. U kan
hiervoor terecht bij:
Henri Beirens, Botermelk-
straat 20 te 9410 Erpe-Me-
re; Frans Amant, Twijnder-
sstraat 11 te Aalst; Georges
Willem Vermandere is weldra te gast in Haasdonk
In de H. Ri taf eestzaal, Wel- maan aan zijn trekken
vaartstraat 70 te Aalst gaat komt.
dan ook op vrijdag 10 de- Na een openingsmars van
cember te 20 u een jubi- Guy Duyck en de ouverture
leumkonsert door met als «Magda» van Moreau wordt
blikvanger het optreden overgeschakeld naar het
van de alom gekende vedet- operette-genre met de «Vo
te van «Mezza Musica» Eva gelhandelaar» van Zeiler Denis, Geraardsbergse-
Maria. Onder leiding van waarna trompet-solo en or- straat 236, bus 18 te Aalst;
dirigent Paul De Smet die kest het «Concerto pour
een nieuwe wind over de une voix» van Preux bren-
harmonie laat waaien volgt gen. Afgerond wordt an-
een zeer gevarieerd koncert dermaal met het operette
waarbij zowat ieder melo- genre «Fünf Uhr bei Robert
Stolz».
Deel II brengt, een heden
daags werk van Duyck
«Springtime», een konsert-
der geslaagd. Dirigent Al-
bert Veldeman, die morgen
te Hofstade gehuldigd
wordt, kan alleszins over
deze prestatie tevreden zijn.
Een andere sound bracht
dan uiteraard het saxofo-
nenkwartet van Luc Bon
ner dat met «Joshua.een
gospelsong en «Yesterday»,
op weg om een evergreen te
worden büjk gaf van talent
en kunnen. Een iets zachte
re toon, malser en minder
doordringend en (nog) be
ter gestemde instrumenten
kunnen aan het geheel nog
meer glans verlenen.
Saxofonen zijn immers, wat
men er ook van zegt, enigs
zins hebried en zeer ver
schillend volgens de okva-
viëring. Terecht echter
zong inleider en kommen-
tator de lof van de Dinan-
tees Adolphe Sax, niet al
leen verantwoordelijk voor
de rijke gamma saxo's
(naast de vier gebruikelijke
nog de sopranino, bas en
contrabas) maar ook voor
de saxhoornfamilie met bu
gel, alto en bariton.
Met Godelieve De Geyse-
leer, een natuurtalent dat
reeds heel wat onderschei
dingen in de wacht sleepte,
kwam ook het vokaal ele
ment aan bod. Krachtig,
impulsief doch soms ook in
drukwekkend zacht. Zowel
dan in het bed van eigen
bodem «Spinnelied» als in
de arie uit de opera van
Christoffel Willibald Glück
uit zijn «Cfeura und Euri-
dice».
Met begeleiding van de hele
fanfare, ietwat zwaar maar
toch gedomineerd door de
!de (20
roorbiji
itas» e
steeds
zangeres met het mac
orgaan die geen a r voor
hoeft, volgde dan Sob ^ftalf
lied uit de «Peer Gyntai n ^aax
van de Skandinaven j.
vard Grieg en Henri*
sem. Gevoelvol gebrach oordia
keurig door de fanfare dracht
geleid. Voor de klavierb Ged
leiding fungeerde de in h
sterse coming-man Cbrier ja*
tiaan Crombeen, reeds j 783 er
voor een aantal onders de pijl
dingen en prijzen. oiging
Met «Zwarte Ogen» van en lar
nichetti belandden we in m
in het Slavisch temp eden,
ment. Een vertolking enteli
heel wat eisen aan de m Japole
ci stelt en die dan ook srd hi
zeer verdienstelijk ritot am
worden betiteld. neerd.
Uiteindelijk volgden jde br
nog een reeks operette in d
lodièn «Von Bühne zu B old I i
ne» bewerkt door Hansintree
ditz en de alomgeke jm er
«Avond bij Paul Line reeen
een medley meezingertj 587, v
Vermelden we hierbij der ja
graag de arrangemei had t
voor het sax-ensemble e zei
schreven op merkwaar* e jaai
wijze door stads gei rard c
Freddy Van Laer in de lijk»
aanwezig. in de
Is wi
Op zondag volgde dan d.
Ceciliaviering met te 1 doch
een eucharistieviering ii van c
St-Martinusker k wai [arme
de fanfare andermaal li [g aar
beste beentje voon t Web
waarna na een korte tel ve
tocht doorheen het sU ikt op
centrum spelende leden regie
simpatisanten van «het i >en in
ziek van 't Groen Kn 974 e
aan zaten aan een banke erafdi
him stamlokaal. monic
lam
Harn
Walter Vereecken, Steen
bergstraat 4A te Hofstade;
Marcel Pots, Diepestraat 57
te Aalst, Marcel Van Key-
molen, Teerlingveldstraat
22 te Nieuwerkerken; Odi-
lon De Schutter, Kanton
straat 30 te Nieuwerker
ken; Jean-Pierre De Co-
Heel zelfbewust en zeker danste ze over het podium
van de Mercator zaal in hotel Serwir, maandag
avond. Zwartwit glanstenue, frisse verschijning
die jongedame van veertien: Fenna heet ze. Smart
lappen zong ze samen met haar gangmaker Gilbert
De Nockere uit Beveren, ook bekend als «de zingen
de kapper». Fenna en Gilbert, dit duo bracht een
eerste langspeler op de markt, «'n Plaats voor jou
en mij».
De podium pasjes en het Fenna Van Mol is 14 en
playbackzingen voltrokken woont in Kieldrecht. Voor
zich in het bijzijn van o.m. de fans: twee ogen zo
omroep8man Jos Baude- blauw, blonde haren. Ze
wijn, van vrije radioèr houdt behalve van koken
Frans Babbelaar, van Jum- «in haar eigen droomhuis-
per Mare De Coen en zijn je» ook van zingen en
Fancy-tweetal en van pre- drummen, ze wil wat graag
sentator Mare Heymans. platen maken en hits sko-
Mevrouw Hoes had het na ren. Fenna maakte al de
de zangstonde over de plaatjes «Als ik later groot
grensoverschrijdende sa- zal zijn» en «Sint-Huber-
menwerking, Nederland en tus». Eind vorig jaar ver-
Maaseik zijn vlakbij eigen- scheen zowaar een elpee
lijk, na de koffiesamenwer- van de blonde juf. Fenna
king nu de platengezelhg- heeft ook radio- en televisie
heid. ervaring. De droom van een
«alledaags meisje» wordt
«Geknipt» gerealiseerd (ik knip als
en «alledaags» 0611 kapper de persinfor-
De story van Gilbert en zijn matie van Telstar).
Fenna moge de lezers van Gilbert ontdekte Fenna toe-
De Voorpost bekend zijn. vallig op een feestje in haar
Gilbert, de «ontdekker» van (en zijn) geboortedorp, en
Fenna, verwierf in het zo groeide het, innig, pro-
Waasland en omstreken be- fession eel,
kendheid met zijn elpee «'n Plaats voor jou en mij»
«SK Beveren» waarop on- (Gnome 17064) is him eer-
dermeer het strijdlied van ate gezamenlijke opname,
tal van Europese voet- Maanden keihard werken
balklub8 «Olé Olé». Gilbert gingen eraan vooraf. Op
van Beveren «tooit mensen- beide kanten vijf songs,
hoofden en modelleert ze, werkstukken van Gilbert
zingt tussendoor en schrijft De Nockere zelf, van John-
nog teksten én muziek. Een ny Hoes, van Van Acker,
«geknipte» artiest. Voor de arrangementen
stuk dat figureerde op het ninCk, Zijpbeekstraat 17 te
programma van de provin- Aalst.
ciale muziektomooien lh
De Zeelse minnezangers, de koreografische groep Koreo
Piko en het jeugdensemble Allegro sloegen nog maar
eens de handen In elkaar om Zele een hoogstaande
kulturele manifestatie aan te bieden.
Op zaterdag 4 december ontvangen ze in de Kerk O.L.V.
van Zeven Weeën om 20 uur het knapenkoor «De Nachte
galen van Polen», die onder de leiding van dirigent Jerzy
Kurczewki zullen optreden.
iet ve
In de reeks Ceciliakoncerten die het Aalsters 1 Aalst
ziekminnend publiek momenteel kan meemakei van 1
dat van de «Socialistische Harmonie Hand 1moni
Hand» alleszins een uitschieter. Niet voor ni [j®
speelt deze vereniging reeds jaren in de hi
afdeling doch ei zo na greep ze ook reeds de ultieC^j
bekroning «het vaandel».
pro vi
rbij di
len-
ijdl£
■gte d
i&le
«C<
en
ten 1
Het knapenkoor van Polen
behoort sinds zijn oprich
ting onder leiding van Jer
zy Kurczewski, ontegen
sprekelijk tot de meest
vooraanstaande koren ter
wereld. Hun rijk palmares
omvat meer dan 6.000 kon-
certen in Polen en 600 kon-
certen in het buitenland, 59
koncerttoumees doorheen
de meeste Europese landen,
de Verenigde Staten van
Amerika, Canada en de
U.S.S.R. Ze traden op in de
meest vooraanstaande kon
cert zalen van de wereld.
Het repertorium van het
koor is uitermate rijk en
omvat ongeveer 500 wer
ken van 150 komponisten
uit alle landen en tijden;
van het Gregoriaans Koraal
tot en met Penderecki. Op
het repertorium komen
tteveneens grote vokaal-in-
zorgden Paul Hougardy, gen, zachtjes zmgen ze zich 8trumental*
werken voor:
met liedjes als «Wie danst Cantaten, passies, de Messe
met imj>. of .Ik wil geen h.Moli van Bach, het War
droomkasteel. naar de van Brutten, het
Requiem van Mozart, enz.
Jerzy Kurczewski, de diri
gent en artistieke direkteur
Fenna en Gilbert: een plaat(s) voor ons
Jeafi Kraft en Martin De
Haeck.
Laat de zon maar schijnen
voor dit dappere duo van
eigen bodem Samen willen
ze nog een lange weg afleg-
W.V.
van het koor, dirigeerde
niet minder dan 2.000 kon-
certen overal ter wereld. Hij
is bovendien stichter van de
enige koorschool in Polen.
Behalve dirigent is Jerzy
Kurczewski eveneens ak-
tief als komponist. Hij ver
wierf tweemaal de nationa
le onderscheiding voor zijn
komposities voor kinderen.
Naast een honderdtal koor
werken, enige symfonieën,
kwartetten, en andere ka
mermuziek, neemt de mu
ziek voor toneel, opera en
oratorium een belangrijke
plaats in zijn oeuvre in. On
langs nog komponeerde hij
verscheidene kinderope
ra's, die uitgevoerd werden
in meerdere landen, in Eu
ropa en Amerika, waarme
de hij talrijke onderschei
dingen verwierf. Kurczew
ski is eveneens de kompo
nist van de zogenaamde
«Kurant», het trompetsig
naal dat dagelijks vanop de
toren van het stadhuis van
Poznan gespeeld wordt.
BENO
Verleden vrijdag, als be- klarinetten, bugels en
sluit van de viering van ba's en forse akkoorden
haar 85-jarig bestaan, de kopersektie met als
bracht ze dan ook onder feestelijk trompetgese
leiding van haar dinamisch maakten van deze vei
dirigent Honoré Verstrae- king een schitterend
ten een konsert waarvan de kaal festijn. Briljant
stukken qua moeilijkheids- met, een kleine flater
graad met elkaar wedij- einde niet te na gespi
verden. Met de «Gospelrha]
Voorzitter Martin Van der van Pi Scheffer, een
8pee ten mocht dan ook aan eenschakeling van mi
de flink bezette stadsfeest- bekende melodieën,
zaal een harmonie met rui- den we in de Nieuwe Wi
me bezetting voorstellen waar gospelsongs onl
waarbij opviel dat naast een den tijdens de periode
aantal gevestigde waarden de kolonisatie. Een
veel jeugdige musici hun sel van Afrikaanse en
medewerking verleenden, terse elementen, vaak
Alleszins een borg voor de bundig met handenge]
toekomst. minder populair na v
De tijd van het «Houten oorlog II doch terug
kloefenmuziek» is dan ook hersteld in de golden
reeds lang voorbijge- ties, o.m. onder invloed
dat
de
I. J
euwi
nder
streefd.
Martin Luther King enl
Vredesmarsen. Een 1
nodige Schwung gebi
stuk dat de ovatie zeker f
diende.
Op vrijdag 26 november gaat in het St.-Jozef-Klein-
Seminarie te Sint-Niklaas de tweede uitvoering van
«Jazz at the College» door. Evenals de vorige keer
zal de opbrengst van dit jazzkoncert besteed wor
den aan de sportbeoefening'op de school. Dit jaar is
de volleybalafdeling (65 deelnemers) tien jaar ak-
tief, met een palmares dat 5 nationale en 11 provin
ciale NSVO-titels inhoudt. Als men weet dat op 't
kollege niet minder dan tien verschillende
sporttakken bedreven worden, beseft men meteen
dat een ernstige akkomodatie en begeleiding nood
zakelijk zijn.
Er moeten naast enkele
tumleraars nog andere
specialisten worden aange
worven, terreinen moeten
worden gehuurd, materia
len aangekocht en in kom-
petitieverband moeten zo
wel verre als minder verre
verplaatsingen worden on
dernomen. Ook voor een de
gelijke geluidsinstallatie in
de kollegesporthal en de
turnzalen moet worden
Een goeie 350 leerlingen,
wat ongeveer een kwart
van de ganse schoolbevol
king is, doen aan één van
volgende sporttakken: vol
leybal, basketbal, surfen,
zeilen, squash, tafeltennis,
tennis, paardrijden, zwem
men, zelfs schaken.
Jazzmuziek op 't kollege
Het Sint-Jozef Klein-Semi-
narie is sinds jaren een be
grijpelijke propagandama-
ker voor de klassieke kui
tuuruitingen Als baker
mat en tehuis van het kna
penkoor «In dulci Jubilo»
werd fiinds jaren de klassie
ke muziek als enig redding
brengend middel tot muzi
kale genoegdoening aanbe
volen. Heel wat onver
draagzaamheid tegenover
de lichte' muziek, ja zeker
de jazzmuziek, was in de
•loop van vele jaren merk
baar Tot sinds enkele ja
ren sommige leraars hun
voorkeur voor de jazzmu
ziek niet meer onder stoe
len of banken staken. Bij
sommige kollega's werden
ze dan wel met de grimlach
en een meelijwekkende op
merking bekeken. tot su
perior de Smet het licht op
groen zette voor zijn jazz-
minded personeelsleden
Dit was dan de gelegenheid
voor direkteur Argeerts en
sportpromotor-direktiese-
cretaris Van Huffel om, in
een pluralistische sfeer, een
jaarlijks jazzkoncert te or
ganiseren ten voordele van
de leerlingen en him sport
op het kollege.
The New Orleans
Train Jazzband
Deze gekende oude stijl
jazzband, van bij ons, is
ontstaan in 1974. Initiatief
nemer en bandleider is Ala-
jos (moeder was Hongaar
se) Van Peteghem. Kontak
ten met studenten aan de
Gentse universiteit, o.a.
klarinettist Roland Geers
(thans assistent aan de
RUG), waren de aanleiding
tot het oprichten van The
New Orleans Train Jazz
band. De stichters wilden
van het begin af, een jazz
band zijn voor elke jazzlief
hebber; wie zin heeft mag
meedoen, als hij zich aan de
regels van de oude-stijl-jazz
kan houden (Enkele le
raars en leerlingen van 't
kollege zullen wellicht op
deze uitnodiging ingaan).
Omdat de trein het demo-
kratisch vervoermiddel is,
waarin iedereen meemag,
was de naam van de band
snel gevonden.
Alajos Van Peteghem heeft
er al twintig jaren jazz-
praktijk opzitten. In 1962
werd hij trombonist bij de
toen pas opgerichte Jegg-
pap New Orleans Jazzband.
Dit orkest vierdé onlangs
zijn twintigjarig bestaan te
Dendermonde. Als propa-
gandamanager van de Hon-
ky Tonk Jazzklub en het
jaarlijkse jazzfestival al
daar, kwam Alajos veelvul
dig in kontakt met de mees
te nog in leven zijnde Ame
rikaanse jazzgroten Die
kontakten smeedden vrien
denbanden, zodat Alajos,
mede door bezoek aan de
stad New Orleans zelf, deze
oude stijl leerde kennen
van zijn scheppers zelf. Hij
leerde de ware geest van
deze muziek beter begrij
pen en beoefenen dan me
nig ander amateur. Meteen
begreep hij ook het wezen
lijke verschil tussen de New
Orleans en de Dixieland-
stijl Waar deze laatste een
strakkere uitvoering is,
door blanke muzikanten, is
de New Orleansinterpreta-
tie heel wat gevoeliger en
komplexer. De «soul» van
de negeruitvoering is ge
groeid uit levensomstan
digheden en de nog steeds
bestaande diskriminatie
van de Amerikaanse zwar
ten. Duidelijk ziet Alajos in
deze stijl een vrijere, heel
wat gevoeliger uitvoering
dan de blanke versie. Ge
lukkig onder vrienden te
zijn, vinden ze de scheppen
de kracht om de meest di
verse gevoelens te uiten in
hun samenspel: vreugde,
droefheid, humor, ingeto
genheid, gebed... Heel wat
meer hoogstaande eigen
schappen dan wat de leek in
deze muziek weet te her
kennen.
De samenstelling van de
New Orleans Train Jazz
band toont aan dat deze
jazzbeoefenaars zeker geen
avonturiers of zonderlin
gen zijn, zoals sommige
In tempo, hoge eisen stel
lend vooral in bas passages,
werd begonnen met Julius
Fucik'8 «Intocht der Gladia
toren» de beroemde zwaard- George Gershwin, voel
vechters uit oude Romeinse bekend om zijn «Rhapa l
amfiteaters, gevangenen, in Blue» en zijn simfi üget
slaven, ter dood veroordeel- sche jazz brengt ons
den. «Zij die gaan sterven met «An American in
groeten U» ris» naar de Ville-Lumii
Met «Cortège Heroïque» Een typisch eigent» 3V
van de Brusselaar Alfred werk dat zeker insloeg, 1
Mahy, leerling van Paul de door de geslaaj
Gilson, kwam dan het eer- trompet-solo. Tl"]
ste stuk en ook als enige «Verjonging is een m u
dat behoorde tot het meer om in leven te blijven»
klassieke harmoniereperto- Martin Van der S pee ten
num. Vlugge loopjes bij huldigde dan ook op p uper
sende wijze diegenen ego.
aan de stedelijke akadei och
muziekliefhebbers «met de de regeringsmedaille nde]
oogkleppen op» dat den- haalden, Lydia Rossig tTT]0
ken. (klarinet) uit Teralfene foor
Melodiegroep: trompet To-
ny Peelman, boekhouder bij
het Waesmeer te Tielrode;
klarinet, saxen, piano Jean-
Claude Deschampe uit Nij-
vel, ambtenaar bij het
Franstalig ministerie van
Volksgezondheid; trombo
ne en leader Alajos Van
Peteghem, direkteur van
het ASLK-kantoor te Tem-
se; Ritmegroep guitar, Ar
nold De Schppper. leraar fy-
lologie te Aalst; piano Gui-
pet) uit Moor sel. yjers
temi
De «Cole Porter Med) )om
een aaneenschakeling iovic
songs van de begaa ech!
Amerikaanse kompoi ;0m]
die aan de basis ligt
heel wat musicals oogi 5en
veel applaus waarna \an
Huggens' «Reflection mtw
Band», een driedelig w jet
met een flügelhornsolo aver
Jgie ie juum; {juuiu VJU1- Hubert Van Bosbeke, fe h
do Ros, doctor in de Ge- digde in een briljante fu gera,
rmaan8e filologie en hoog- finale. Met «Oklahoma» J178C
leraar te Gent. Hij is voor
zitter van de Lokerse
Jazzklub. Bas Paul Ren
ders, leraar te Hamme;
drums Dirk Burssens,
werkzaam op de Boelwerf te
Temse.
Na een jarenlange jazzerva-
nng in binnen- en buiten
land, tot in het Oostduitse
Dresden, staat de New Or
leans Train Jazzband borg
voor een avond vol met zo
wel ontspannende als ge-
voelsvolle en ernstige inter
pretaties van de klassiekers
uit New Orleans.
Todgers en Hammers! eke:
belanden we dan weer ill Brup
States waarna afgeslc van
wordt met Blankenbu van
«The Gladiator farewi wacl
met tintelende piccoloinl loop
venties in de trio. Na c
Een zeer geslaagd koni opto
met o.m. het slagwerk lek-i
vedette in de modern erefc
werken en een verdie met
pluim voor Honoré 1 aan
straeten met staande 0 Do
tie. Evenzo voor mw Qï Ove
telier voor de kommen» met
die Roger Cottyn, belet,»Met
brio verving.