Schitterende kreatie van «Tweelingbroer gezocht» in het H. Maagdcollege Dendermonde Kamer Edelweiss Toneelgroep uit Beveren viert twintigjarig bestaan PACT brengt «The Family» Honderd maal Jan Decleir «De Tijger en andere verhalen» in Sint-Niklaas Lokers teaterkollektief «Konteverkeerd» stelt voor: Just is Just(ice)? Luc Van Hulle Afscheid van Dendermonds kollegetoneel. 24 - 3.12.1982 - De Voorpost Het toneelgezelschap Hemaco Dendermonde bracht, voor het eerst in ons land, de «Menaechmi» of «Tweelingbroer gezocht» van Plautus (244-184 v. Kr.) in een regie van Ja&k Verhelst. Het werd een prachtig schouwspel, dank zij het verweven van spel, dans, klank en beeld; kortom het gebruik van *iiw teaterelementen tot totaal-teater. Toen in mei van dit jaar dy De winter, die een dekor Hemaco bij zijn regisseur ontwierp naar wens en aanklopte voor de eerstvol- geest en een bij amateurs gende toneelvoorstelling en zelden gezien resultaat be de wens uitdrukte om dit reikte. Dit niet in het minst jaar een komedie op te voe- door de bijzondere inzet en ren, stond deze voor een kundige uitvoering van moeilijke taak. De keuze .Tank De Kinder, en Walter moest immers beantwoor- Raemdonckmet medewer- den aan verschillende krite- kjng van Frans Van Herre- ria: opvoedende waarde, weghe en Paul Stockman, overeenstemmend met de Diepte en sfeer werd aan dit schoolwaardegebruik ma- dekor toegevoegd door een ken van het spelerspoten- prachtige belichting onder tieel; rekening houden met leiding van Hugo Aeyels, de voor handen zijnde mid- wim Perdu en Hans Van delen en mogelijkheden. Na Hulle, die hiervoor een spe- heel veel leeswerk viel de ciale vermelding verdienen, keuze van Jaak Verhelst op Gezien de hoge eisen, ge- het hierboven geciteerde to- steld aan de muzikale om- neelstuk. Plautus is im- hjsting, werd Jan Bracke mers voor hem geen onbe- gekontakteerd om zijn me- kende meer. Wie herinnert dewerking te verlenen «an zich niet de door hem ge- dit onderdeel. Er moest creëerde «Aulularia» (De vooral gestreefd worden Pot) zeven jaar geleden. De- naar eenheid tussen de cho- ze keer wou hij echter nog reografie en muzikale on- meer. Hij wou nog direkter dersteuning van de cantica. naar de autenticiteit van Het resultaat bezorgde de Plautus toe. Volks tussen choreografen Roger De het volk, met inachtname Proft en Leo Janssens, een van de bijna 2.000 jaar ge- uitermate geschikte me ieden geldende teatervor- triek om him dansen cho- men de opvoering in een reografisch en figuratief amphiteater, de proloog uit te bouwen, uitgesproken door de regis seur, herwaardering van de De uitvoering «cantica», de toendertijd De «Menaechmi» betekent gezongen monologen van oorspronkelijk «De gebroe de akteurs, het bewegende ders Menaechmus» Het koor, bij Plautus de dansen gaat inderdaad over twee om zijn stukken op te vro- broers en dan nog wel twee lijken en zo meer. Om dit hngbroers, die tot top- alles te bereiken moest men punt van verwarring ook in de eerste plaats beschik- nog met dezelfde ken over een vlotte verta ling van het stuk. Het voor handen zijnde nederlands- talig stuk bleek aan de voorwaarden niet te vol doen. Derhalve deed Jaak Verhelst beroep op zijn schoonbroer Leo Janssens classicus om het ge- Dendermonde. De koreografie was in handen van Leo Janssens en was zonder meer schitterend, (v) rondlopen. Doorheen een oneindige reeks vergissin gen zullen beide broers, die vanaf him kinderjaren ge scheiden waren, mekaar toch nog terugvinden. Voor de «tweelingbroers» wer den Guido Vercauteren en Guido Willems aangezocht. Dendermonde. Het Heilige Maagdkollege pakte uit met een klassiek stuk. Een traditie die in ere wordt gehouden, (v) heel te hertalen met zorg Een gelukkig duo, met be- voor de hierboven aan ge- wondere nswaardig akteer- haalde elementen. Het werd talent. Guido Willems be- vopr beiden een druk va- vestigde eens te meer zijn kantiewerk. Leo Janssens buitengewone mimische hertaalde in rekordtempo kwaliteiten, die een hoogte en na gezamenlijk overleg punt bereikten in de dans en nauwe samenwerking «Hopsa met de beentjes» en werd een vlot in de mond in de scène waar hij het hggend toneelwerk ter tafel vierspan bestijgt, net vóór gelegd. Voor de regisseur de orakeldans, waar hij het en het uiteindelijk resultaat verdient de vertaler alle lof. Het is ook, dank zij deze grondige voorstudie, dat het gebeuren steeds meer vorm aannam. Er werd be sloten om in de sporthal van Hemaco het decor op te bouwen, zodat het amfitea- ter kon gerespekteerd wor den. Hiervoor deed regis seur Verhelst beroep op Ed- publiek in vervoering brengt. Guido Vercauteren, voor de tweede maal vol waardig op de planken, ge tuigt van een veelzijdig ta lent. Deze akteur willen wij zeker nog graag terugzien. Jan Millecam, als tafel schuimer, bewoog zich vlot in het geheel, zij het soms op het randje, en verwierf alsdusdamg de gunst van het jongere pubhek. Daniël- la Van Malderen als Er-o tium, Georges De Troetsel, als de kok, Machteld Cool voor de eerste maal op de planken als het dienst meisje, waren verzorgde tegenspelers van de Me naechmi. Monika Van Avermaet, die eveneens voor het eerst een grotere rol kreeg toegewezen, ver overde het hart van het vrouwelijk publiek (en het mannelijke?) door haar prettige vertolking van de «vrouw». De rol van de slaaf van Menaechmus n, werd op schitterende wijze ver tolkt door Alex Van der Stricht. De soepelheid, de zeggingskracht en het aan passingsvermogen van de ze akteur staan op een zeer hoog niveau. Hugo Mal- brain, als arts, en Luc Van Hulle, als de grijsaard, ga ven een staaltje van karika turaal toneel ten beste. Het geheel werd zoals gezegd aaneen en dooreen gekon- strueerd door mooie cho reografische dansen en fi guratie, door een pleiade van medewerkers: Cley- mans Katleen, De Gendt Katrien, De Laet Miriam. De Landsheer Annemie, De Pauw Rita, Derde Patrick, Hoogewijs Hilde, Kesteleyn Geert, Kochuyt Nadine, Maes Patrick, Moerenhout Veronique, Spittaels Yvon ne, Temmerman Isabelle, Van Cauter Tony, Van den Haute Griet, Van Garse An- nick, Vankerckhove Jan en Verhelst Yves Zelfs de choreograaf Roger De Proft trad op met zijn discipelen, hetgeen niet alleen de goe de geest in de groep si tueert, maar ook bevestigt dat de uitvoering van de dansen meer dan de moeite waard waren. Een «open doek» applaus van het gan se publiek was hier ook ge tuige van. Niet zonder fier heid kon superior E.H. Vyncke na het bis-nummer van de spetterende finale, het talrijke publiek toespre ken. Een ontroerend dank woord, aan alle medewer kers, voor deze vlotte en naar de geest van Plautus gebrachte prestatie. Met fe licitaties aan het adres van Leo Janssens en Roger De Proft, vertaling en choreo grafie. Met gelukwensen en waardering voor de regis seur Jaak Verhelst voor zijn kreatie en schitterende uitvoering van «Tweeling broer gezocht». Het toneel gezelschap Hemaco, dit maal onder koördinatie van Tony Van Avermaet, blijkt opnieuw op goede weg om toneelminnend Dender monde en omgeving jaar lijks op een gezellige avond te vergasten. (abl) Met de klassieker «En waar de ster bleef stille staan» van Felix Timmermans neemt KET in de komende kersttijd een aanvang met een reeks aktiviteiten ter gelegenheid van het vierde lustrum in zijn bestaan. Twintig jaar al vertolkt deze groep een vooraanstaande rol in het Waas amateurtoneel. Het strekt hen tot eer dat voor deze gelegenheid gegrepen wordt naar werk van eigen meesters. In april 83 immers zal KET «De Parochievrijers» opvoeren van Gaston Martens. Zondag jl. werd ée;n en ander aan de pers voorgesteld op een gesmaakte konferentie. Amateurtoneel is in Beve- ren er ook geen bindingen ren een traditie van vele meer met de studentenvere- jaren. Nochtans werd de niging Edelweiss. Het eer ketting even onderbroken ste bestuur was vlug geko- in het jaar 1951 toen de zen. Voorzitter Francois toneelkring «Ik dien», die Smet, sekretaris Walter onder de leiding stond van Cools, schatbewaarder Paul R. Stynen, door samenloop De Meersman, en be- van omstandigheden werd stuursleden Walter Mer- opgedoekt. tens, Juul De Meersman en Daarna werd de leemte ui- Wim Van Remortel. De eer- te raard vlug aangevoeld en ste vier zijn nog steeds on- verschillende pogingen der dezelfde hoedanigheid werden ondernomen om op- aktief in het bestuur van nieuw een toneelaktiviteit twintig jaar later. Vandaag in het leven te roepen. In hebben echter Roland De 1953 was het Kamer Edel- Block (kontakt met de ad- weiss Hoogstudentenvere- viesraden), Julien Waege- ^jiiging die «Schipper naast man (belichting en geluid), God» opvoerde. In 1958 Godelieve Van Rumst probeerden nogmaals enke- (feestkomité) en Gallienne le studenten met «Nieuw le- Kips (sekretariaat) een be ven voor Berkendal», maar stuursfunktie Walter van een bestendige heme- Cools werd tevens produk- ming kan slechts gespro- tieleider en public relations ken worden sinds maart en gaf het sekretariaat over 1962 toen Francois Smet aan Gallienne Kips. destijds praeses van Kamer Op zaterdag 18 december. Edelweiss Hoogstudenten^ zondag 19 en 26 december vereniging Walter Cools, wordt in de zaal van het sekretaris van dezelfde ver- Gildenhuis te Beveren een eniging, Paul De Meers- voorstelling gegeven van man, schatbewaarder, Juul «En waar de ster bleef stille Hono Dendermonde. De voltallige groep toneelspelers en dansers van het Heilige Maagdkollege, (ks) In «Tweelingbroer gezocht» trad leraar Luc Van Hulle voor de laatste keer op de kollege-Bühne. Een afscheid dus van een man die meer dan twintig jaar lang het kollegetoneel op zijn sterke schouders gedragen heeft. Hij werd van het kollegeto neel, en dat sinds 1960, de centrale figuur, de stuwende kracht en de man die er voor zorgde dat alles voor mekaar kwam. Luc Van Hulle kennen we als een uitstekend akteur. Zijn hoogtepunt bereikte hij wellicht verleden jaar in «Een man voor de eeuwigheid». Hij bracht toen een meeslepende vertolking van Thomas More. Evenals More overigens was akteur Luc Van Hulle een man voor alle seizoenen. In tragedies en komedies, in thrillers en psychologische drama's, overal kon hij zich in zijn personage inleven en speelde hij als een professional. Zijn regisseurs waren grote figuren Toon Van der Plaetse, Roger De Wilde, Gilbert De Maeyer en Jaak Verhelst. Terecht kon Luc zeggen: met een goede regisseur speel ik graag. Graag spelen: dat zat er duidelijk in. Wie kan ramen welke enorme energie het kollegetoneel bij Luc Van Hulle al die tijd heeft opgeëist? Er was niet alleen het instuderen en repeteren van de rollen, maar hij stond meestal ook zelf in voor het ontwerpen en drukken van de affiche, het verdelen en nummeren van de kaarten, de afspraken en de finishing touch met de dekorontwerpers. Maar er waren ook de vreugde van het samen realize ren en beleven van een kunstwerk, en de prettige belevenissen die vele repetities en voorstellingen hebben gekruid. Over zulke anekdotes kan Luc Van Hulle later zelf wel eens schrijven. De sterkste is allicht die uit «Tien kleine negertjes». Akteur Tony Van Avermaet was zich voor de vertoning, met de regisseurs Toon Van der Plaetse en Staf Rombout-zaliger, moed gaan indrinken aan een (te) stevige borrel. Zo kwam het dat Tony als dr. Armstrong ietwat afwezig op de scène stond. Hij stond er ook nog toen hij al op zijn kamer vermoord had moeten zijn. Luc Van Hulle riep uit: ga eens kijken naar de kamer van dr. Armstrong of er met hem toch niets aan de hand is, en zag dan met konstematie Tony naast zich staan. Maar de perfekte toneelrat Tony vond de mogelijkheid om te antwoorden: ik ga nu naar mijn kamer, breng me over vijf minuten een drankje. Zo verdween hij dan toch en kon op zijn kamer binnen de volgende vijf minuten vermoord worden. Met Luc Van Hulle verliest de toneelgroep baar animator, haar promotor en een schitterend akteur. Hier past dank voor Luc's onbetaalde en onbetaalbare inzet, voor zijn enorme werkkracht en meeslepende inspiratie. Dank zij hem heeft het kollege een belangrijk as pekt van kuituurrealisatie en kuituurverspreiding waar kunnen maken. Laten we hopen dat zijn vrienden, zo mogelijk versterkt met nieuwe inbreng, de fakkel zullen overnemen, en dat het kollegetoneel ook in het post-Van Hulle-tijdperk, mag blijven groeien en bloeien. een pc ieesters li-smid ontken erpëV d lamijdf Uckems bmpleb met. moe an kon alen d litteet. 1 ealiseer ans all elen-«c eperkei Dor de oen op oet J Heen. bk zo creatie elje de en har iet br out, ti lanierc Eén jaar na de première van Jan Decleirs solo- niet alleen kennen als e )n<ter produktie «De tijger en andere verhalen» brengt hij groot verteller, maar a. •f®101- in de stadsschouwburg te Sint-Niklaas de honderd- als een steengoed vertolk ste voorstelling van dat werk. Daarmee bewijst hij met f®n groot arsenaal ra nog steeds één van de beste akteurs te zijn hier te ^igsmiddelen8 Hy w" hi lande. tientallen personages in bkke «De tijger en andere verha- We lachen met Decleir en meest uiteenlopende on len» is een stuk van Dario ook met onszelf. Er zijn standigheden tot «leven» iren- Fo. Jan Decleir zegt: «Dario drie verhalen. «Daedalus en roepen en uit te beelde8tgec Fo is niet de enige die ge- learus» haalde Fo bij Ovi- voor het publiek. uido troffen werd door de gevoe- dius. Met «Het eerste mira- De honderdste voorstellin 811 e lens van matheid en moede- kei van het kindeke Jezus» van «De Tijger en ander ^von< loosheid die zich de jongste sluit Fo aan bij de aloude verhalen» vindt plaats o ian> jaren van het merendeel der traditie van de apokriefe vrijdag 10 december in d mensen meester maakten, evangelies. Dat is Fo op zijn stadsschouwburg van Sint a^et De steeds feller toeslaande best. Een groteske fabel Niklaas, Van BritsomstraaDnd/G ekonomische krisis was waarin we een heel andere 19, om 20u30 Reservere rt 8t. daar zeker niet vreemd aan Jezus leren kennen dan de kan in de stadsschouwbur] m 8* en werkte ook een totale volwassen Messias. Het is tel 776.35 75 of 776.83 Ot verloedering van de sociale een verhaal vol hoop. Het of in De Spiegel. Station! a de en kulturale opgang in de laatste verhaal. «De Tijger» straat 28 Beveren, hand. Het is maar al te heeft Fo een vijftal jaren 775.44.84. waar gebleken: Erst das geleden uit Shangai meege- Inkom: 165 frank, Fressen und dann die bracht. frank. Moral». In «De Tijger en andere ver- De «tijger» is een komedie, halen» leren we Jan Decleir De Meersman an Walter staan» van Felix Tumner- Martens, bestuursleden, sa- mans in de regie van Mau- men met Wim Van Remor- rits Apers. Deze laatste is tel repeteerden voor «Do- een bewonderaar van Tim- dencel 53» van James mermans. Hij leidde KET, Timber. gedurende 12 jaar dat hij er De officiële doop van de to- regisseert, naar de grootste neelgroep plaats op 15 prestaties, april 1963. Van dan af wa- I» april 1983 voert Walter Beveren. Kamer Edelweiss repeteert Timmermans. V.l.n.r. Walter Cools (Pitje Vogel), Walter Mertens (Suskewiet), Wies De Schepper (Schrobberbeek) en regisseur Maurits Apers. Cools de regie van «De Pa rochievrijers» van Gaston Mariens. Het is duidelijk dat KET in de keuze van haar stukken zeker het volkse niet verwaarloost Andere, feestelijke, bezig heden tijdens het jubeljaar zijn vast en zeker het groot jubileumbal op 26 februari in de zaal Olympia en het banket voor leden en erele den op 4 juni 1983 Op nader te bepalen data staan nog een tentoonstel ling en een uitgave van een «20 jaar KET»-brochure op de rol. Bovendien zal de ver eniging op het kasteel Cor- tewalle ontvangen worden door het gemeentebestuur Wij verwijzen naar een arti kel van Willy De Greef voor een toneeltechnische inlei ding van «En waar de ster bleef stille staan». Bestel al vast tijdig kaarten bij Wal ter Mertens, Grote Markt Beveren, tel. 775,80.38. Toegang 120 frank. Ver mindering voor houdert van plus-3-pa8 en groepen. (wvdv De allernieuwste produktie van Konteverkeerd, dus. Het onderwerp dat hiervoor werd aangepakt is, wat dacht u, het recht, de gerechtigheid, de rechtspraak, de wet, de uitoefening ervan en hoe wij daarmee zelf te maken (kunnen) krijgen. PACT, Progressief Aalsters Collectief Theater wist de rechten te kopen van «The Family», een theaterserie in vier voorstellingen, voor de eerste keer opgevoerd in een regie van auteur Lode- wijk De Boer himself te Am sterdam in 1972. Serie die ook nu nog steeds wordt beschouwd als het belang rijkste theaterevenement in Nederland in de zeventiger jaren. Na Amsterdam en de krea tie in België in het Théatre National in 1973 werd het stuk geprogrammeerd in zowat alle Duitse theaters waarna het verhuisde naar Oostenrijk, Frankrijk, De nemarken, Engeland en de USA. In 1976 bracht het Fakkelteater de Vlaamse kreatie. De vier afleveringen vor men één geheel doch zijn ook èlk afzonderlijk te ge nieten. Daar Pact pas de rechten heeft vanaf 1983 volgt de reeks van vier van februari tot mei, één stuk per maand Een abonnement nemen is dan ook veiligst. Een gewoon abonnement kost 360 fr.4 opvoeringen voor de prijs van 3 en een steunabonnement bekomt u vanaf 500 fr Een bestendi- Kp opdracht om via uw fi nancieel organisme maan delijks 100 fr. te laten over schrijven op nr. 210- 0365725-87 van Pact, Raf- felgemstraat 14, bus 8 te 9300 Aalst is uiteraard zeer welkom. LH Vraag is alleen of een der gelijk onderwerp eigenlijk wel aktueel en belangrijk genoeg is. Wel, meestal rea liseren we het ons niet zo goed, maar iedereen onder ons kan, op de meest onver wachte momenten, in aan raking komen met «de ster ke arm der wet» Denk ge woon maar aan de voertuig- kontrole door de rijks wacht, een burenruzie, een identiteitskontrole. Niet zelden zijn dergelijke kon- frontaties onaangenaam, Alvast blijkt dus dat het onderwerp van Just is Just (ice)? ons allen aanbelangt. Maar er is nog meer. Weer om zijn wij er ons niet zo van bewust dat wij zelf, ie der van ons, bijna dage lijks, recht plegen. Of mis schien ook onrecht. Im mers, wij hebben zowat overal ons zegje, onze «me ning» over. Wat denkt u bijvoorbeeld over: werklo zen, marginalen, homo's, gastarbeiders? Allemaal punten uit het sociale leven waarover de media ons al tè graag een mening oplepe len. En wij, wij praten dat maar na, we oordelen, we veroordelen, we spreken recht, we bedrijven on recht, we nemen onze voor oordelen voor harde waar heden. Ziet U? Recht en recht spraak spelen dus wel dege lijk een ingrijpende rol in ons aller handel en wandel. Vandaar ook de ondertitel van het stuk: «Of hoe krom Recht kan zijn». Net zoals de vorige produkties van Konteverkeerd is ook deze het resultaat van maanden lang intensief groepswerk. Via interviews en studie werd eerst een beter inzicht in de materie verworven. Daarna werd gekozen voor ^en bepaalde struktuur en binnen dit opzet werden de afzonderlijke thema's uit gewerkt in monologen ei dialogen. Op die manie wordt het onderwerp be handeld vanaf de vroeg «geschiedenis» van mens, waarbij de his tori sche feiten soms duchtig o de hak worden genomei f tot in de verre toekomst Tussendoor wordt Vrouw Justitia gecreëerd, we gaai dar terug naar school, we zijl fral getuige van betogingen ent van een parlementair debat enz. Hoe ernstig het voorgaand misschien óók klinkt, dwan uitwerking van het gehee net staat er borg voor dat ei wee ook flink gelachen kamobt worden. Scho Just is Justice)? of hodHRT krom het Recht kan zijl een wordt opgevoerd in wereld pn première op zaterdag 4 dekele cember te 20 uur in de To eke renzaal, Torenstraat 1 MKhe Lokeren. Kaarten zijn tjfare verkrijgen bij de leden othij aan de kassa. Reserveren il oes niet mogelijk, kom dus oj tijd. Tot ziens!

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 24