«D'er zit nog wat achter!» Aalsterse Symfonie creëerde er «Slavische Dansen» Versterkt symfonieorkest van Sint-Niklaas speelt zich de geschiedenis in Sopraan Mary Duvan uit het Baasroodse Veerhuis: Prachtige uitvoering van Negende Symfonie 26 - 3.12.1982 - De Voorpost Aalst. Het meisjeskoor Make Blijde uit Zele nam ook deel aan het interprovinciat festival van zangkoren, (per) koncert te h laakt word fanfares St van sii bewerk; selel ♦Toen ik twintig was trok ik op toernee met Kees Brug. Ik werd verliefd op onze Petrus, van mijn leven zijn». Pe- een frisse boerenjongen, brak terstond mijn zangcarrière af en kreeg prompt twee flinke trus knikt haar vanachter «men» zo vertelt Mary Duvan, alias Maria Van Duysen. bazin van het Baasroodse zijn toog instemmend toe Veerhuis. Zn heeft ondertussen toch alweer twee elpees op haar aktief, zong in een vaste en Marv zet de registers groep die ontspannmgsnanuddagen verzorgde, treedt geregeld op in haar eigen café of open. Dat ze het nog kan is gebve^we^jrif °P n0g Wat achteI> D»1 duidelijk. Dat bewijst ze We ontmoetten Maria Van café maar ook af en toe Duysen toen we aan haar voor andere gelegenheden. man Petrus gingen vragen Toen haar zoons trouwden I hoe erg de toestand nu ei- wou ze zelf in de kerk het genfijk was daar achter de Ave Maria van Gounod I Baasroodse kerk, hoe zingen. Daarvoor trok ze slecht de dijken er bijston- terug naar Moerzeke, bij I den en hoe groot het ge- meester Willockx die een vaar opnieuw geworden zeer goed koor dirigeerde, was voor het Baasroodse Samen hebben ze dan een -aiorpscentrum. Nadat we repertorium opgebouwd en eerst met Petrus hadden toen Baasrodenaar Etienne gepraat, met hem op de Sarens shows begon te or- dijk geklommen ook, om ganiseren voor mensen van ter plekke de toestand te de derde leeftijd, ging zij bespreken, trokken we te- met de showgroep scheep, rug binnen en kregen daar Ze was vijftig jaar gewor- vrijwel zonder vragen het den toen ze opnieuw voor levensverhaal van Maria een echt publiek ver- mee. Zij haalde schuimend scheen. Toen kreeg ze de bier uit de tapkraan, instal- gelegenheid om een eerste leerde zich naast ons en elpee op te nemen. Die is begon te vertellen terwijl nu uitverkocht. «Dit is het haar Petrus vanachter zijn laatste exemplaar, zegt ze. toonbank stillekes meeluis- Nergens nog te krijgen. Als terde. Hij genoot er kenne- zoete broodjes gingen die lijk van hoe zijn Maria die weg. Anders is het verlo- twee kerels van de «gazet» pen met mijn tweede plaat zomaar overpraatte. Ver- die ik in eigen beheer tellen kan ze, Maria Van moest uitgeven. Die eerste Duysen en men voelt zo elpee verkocht gemakke- aan dat het daarbij niet zal lijk tijdens de optredens, kijven. Ze wil ook een de- maar na een tijdje viel de monstratie geven van haar groep uit mekaar.» Nu zit talent en doet dat ook. Het ze daar met de nieuwe ge- drukke café wordt even perste platen en de gebak- stil. Een klant vraagt om ken peren. Alsmen te Aalst de reeks Ceciliakoncerten in deze periode heeft gevolgd krijgt men wel de indruk dat Aalst naast een «karnaval-» en «Bloemenstad» ook een echte «Muziek- stad» is. Een opeenvolging inderdaad van de verschillende maatschappijen die telkens het beste van zichzelf weten te geven. Het «neo plus ultra» beleefden we echter toch verleden maandag met het uitzonderlijk geslaagd optreden van de Koninklijke Symfonische Kring Aalst «Door Eendracht Groot», gesticht in 1886 en dus eerlang aan haar eeuwfeest toe. en ,vakmanachi»P en door- begonnen, beklom bij de bezetting waaronder e£ mterpreteerd Een lange ladder van muziekbe- 35-tal «amateurs» een van ^bem pareltje. Met «L'Arlésiennei erst moeilijk^protrramma Georges Bizet- de kompo- een uitgever aan de hand MaargeSSnd SKÏÏTSe f a "w- deed. Na de «Hongaarse overtalrijke luisteraars. SSTen^ÜmSd D™Bon; va"v Bzahm? waarvan lane- niet iedereen o zelfmoord. veei sukses kenden kreeg erin slaagde een stoel te be- STkScïrt BiSThrt mS "Sl8vi- machtigen, genoten. Hun SL^TlSieife tï n" komP°ne- applaus was dan ook meer dan een lichte meisje met een zwaar kompone- ren. Acht voor vierhandig klavier. Ze verkochten als beleefdbeidstoe- verleden uit de Provencea- tot staande ovaties beloond op de avond h met een bisnummer. trouwdag Voorzitter Paul Eeman. die Het stuk zelf groeide niet ^STvlTdS^ t0',een 8Uk8eS dooh 18 inspireerde - «Si m ÏÏfS Hij maakte ze alle P84'006 saxofoonpartijonge- restauratie toe op nogal bruikelijk, bij te pas komt spastische wijze hekelcte Een bijzonder kniTgeorke- kreeg het even aan Be stok streerd werk waarmee Oc- met schepen Marcel De Bis- en „simfo_ schop die zich nochtans nie» hoge ogen gooide had ingespannen om alles Hoofdschotel viide avond naar best vermogen te laten de Dansen» van Antonin Dvo r» j j \m cuuvbiuiKuie wii curricu- Uendermonde. Mary Duvan, ui het dagelijks leven Maria lum vitae te brengen doch - van 't Baasroodse Veerhuis, zone twee efoees vol en wil de komnonist. nnir oio Onder het publiek merkten rak worden naoio m kP 86nat0I Verzamelde Brahms tinnen V^ d^ ^en soldaatjes. Cimarosa snuif- w dozen, Dvoral hield het bij RiS^h Yn 8 h en, Marcel 5® treinen en duiven Twee ar- ®^°P' du-ekteur van de tikeien die hem voortdu- uziekakademie Herman rend obsedeerden. Sport na Van Santen, voorzitter van sport, helemaal onderaan de kommissie van bestuur van de akademie voor scho- ne kunsten mw Couck en koorleider Roger Deruwe. Als presentator fungeerde eens te meer Freddy Cau- dron die er zich niet toe bepaalde uit een of andere encyclopedie een curricu- bewerken. Taak die hij in enkele weken voleindde. Niet op bestaande melo dieën inspireerde hij zich. acht vol- truktuur van de dansen respek- terend. Heksenmuziek aartsmoei lijk, grillig en verrassend bracht de Simfonie in pre mière dit werk, nieuw in het répertoire en resultaat van onafhoudende inspan ningen. Gewoon schitte rend. Gaston Van den Eede bracht dan namens het stadsbestuur hulde aan twee uiterst verdienstelijke leden. Georges Verhulst, reeds 55 jaar spelend lid van de simfonie, met een viooltje en nu trabas en Willem me) Kiekens, de broer orkestmeester Achille kens, eveneens violist 40 jaar in de simfonie. den decennia ttng elke derdag aanwezig op de haling. Beiden werd eei kleurde ets naar een spronkelijk schilderij Staf Francois en bloemen gingen, uiten verdiend, naar de (zijn dame) en Charles Panné, den wegens ziekte Na dergelijk ben meegemaakt nog meer bevestigd mening dat harmonieën nisch werk in arrangement, medley of noem i afblijven. De den die een simfonie biedt rassend groot en harmonieën ziel beperken tot muzie hen zelf geschrever er meer dan eveneens waardevolle genietbare. trouwens nog geregeld. Zo zal ze binnenkort in de zaal Scaldis optreden voor een Klaasfeest en waarschijn lijk komt ze rond nieuwjaar mens, te doen herleven via typische details gekruid met pittige anekdotes, de verbanden leggend waar het paste. Gestart werd met de ouver ture van «Zampa» (1831) van Ferdinand Hérold, be- - vivmiauu 11CIU1U, UB- naar de Dendermondse ge- kend wegens het «opéra-co- vangenis. Met haar drieën- mique», zeker geen komi- vijftig jaren is ze nog een sche opera, wel een werk pronte verschijning. «Ik met °°k gesproken dia ben altijd een beetje mollig logen. geweest, vertrouwt ze ons toe. Maar als ik «opgetoe- terd» ben... ho, maar!» rk"^"S„dat,ïedieVan S'?? T? "S va" Baasroodse Veerhuis, zong wie elpees vol en wil de kompouürt, ook als die zigeuners te zingen kocht. Mana heeft die zelf opnieuw de planken op maar Mary Duvan heeft aan de man gebracht in het te druk. Ze moet nog haar eigen herberg, die we- programma te kunnen van alles kwijt. En wij liswaar geteisterd door het brengen, zodat de optre- maar schrijven... dreigende water, toch goed dens voor mensen van de Drieendertig jaar geleden beklant is. De brandweer derde leeftijd terug op gang dus werd ze ontdekt door zou er best haar lokaal ma- komen. Kees Brug. Dat gebeurde ken, de pompiers zijn er Ondertussen heb ik ook tijdens een soort crochet- immers niet buiten. nieuwe kontakten gelegd wedstrijd en met zijn kaba- Het ging Mary Duvan niet met Kees Brug en mis- retgroep ging ze op toer- altijd voor de wind. Na het schien komt er ook steun nee. Mary Duvan zong uiteenvallen van de groep uit die hoek», toen en nog vooral trachtte ze toch kontakt te Mary Duvan windt er geen operette-aria's. Zij heeft er houden met het publiek en doekjes om. «Ook de be de stem voor, hoewel ze een grote tegenvaller was kende Kurt Fleming zag in totaal ongeschoold is. Tij- de nacht van radio Dender- mij een natuurtalent. Ik dens die toernee had ze land in de Salamander te maak het me trouwens niet «kozje» genoeg van veel Buggenhout. Ook de gemakkelijk. Nooit ofte felle manskerels, maar Ma- streekzangeressen werden nimmer zult ge mij een liedje horen zingen in een andere taal dan het Neder lands, hoewel dat veel moeilijker is dan bijvoor beeld het Duits of het Engels.» Mary is een ongeschoolde sopraan en toch zingt ze liefst liederen die voor een mannenstem zijn bestemd. «Een van mijn lievelings stukken is het Wolgalied, zegt ze. of dat stuk daar uit Gravin Maritza, ja... Kom zigeuner...». «Wil ik toch maar eens iets zingen, dringt ze aan. Maar ria Van Duysen viel op aangezocht om mee te boerenzoon Petrus Daman doen en Mary stond op de en belandde via de boeren- lijst. Veertien dagen tevo- stiel en een ongeval in het ren echter stond ze er niet Baasroodse Veerhuis, niet meer op; teveel deelnemers zo ver van Kastel dus, waar zegden de organisatoren, ze geboren is. Het leven «Dat was een mijner groot- werd druk. Het koppel ste ontgoochelingen, ver kreeg twee flinke zoons, telt Maria. Misschien kom waarvan er één wel talent ik toch nog terug. Waar had, maar diens stem is in schijnlijk is er een optreden het «keren van de jaren» verloren gegaan. Het wer den dan maar forse voet ballers. Walter en Johan Daman zijn bekende na men in de voetbalwereld. Maria bleef echter voor de muziek leven en ze bleef 'zingen, niet alleen in het in Hamme op 20 december. Daar had ik vroeger zoveel sukses dat deze mensen mij zelf hebben teruggevraagd. Ik hoop daar, gesteund door een discobar die uiter aard liedjes zal spelen van ze staat al klaar, kijkt Pe- pakweg zo'n dertig jaar ge- trus recht in zijn ogen en leden, een avondvullend zingt «Gij zult de keizer Mary Duvan geeft dus de moed niet op. Voor een derde keer wil ze aan een zangcarrière beginnen. We geloven vast dat ze ertoe in staat is. Wie daaraan trou wens mocht twijfelen, kan gerust eens binnenspringen in het Veerhuis van Baas rode en af en toe krijg je er de gelegenheid om te luis teren naar deze heldere sopraan die zowat alle be kende aria's uit vele ope rettes weet te brengen in het Nederlands. Zij heeft al veel tegenslagen gekend, maar ze heeft nooit het ge loof in eigen kunnen verlo ren, met reden, naar wij konden horen. (mdb) Zampa is de rovershoofd man met Don Juanmanie- ren die de dames in trance brengt reeds alleen door zijn verschijning, «La fina- cée de marbre» gaat er zelfs de dood bij in. Een idioot verhaal waarbij Hérold ech ter getuigenis aflegt van zijn vakmanschap? Het groot kontrast tussen de blazers (piraten) en de strij kers (het geheimzinnig- marmeren beeld). Een prachtig gebrachte ouver ture vol nuancering en kleur. De twee vrijkaarten voor het jubileilmkoncert in schen werden Brüder», was opdracht gekweten. Van de Sint-Niklaaa dat vorige zondag 28 november in het het een wanhoopskreet in andere solisten (Lucienne kader van honderd jaar muziekakademie werd 42he symboliek voor een Van Deyck, mezzosopraan uitgevoerd, betekenen voor mij de morele verplich- kratehjk godsvertrouwen en Frans Van Eetvelt, bari- ting terzake, enige inkt te laten vloeien. Ik ont- 5? 6011 c?ridache kontradik- ton; puik allebei), is mij kracht het licht dwangmatige karakter van de f™er8«™. v°01^1 de overtuigende i P een groteske manier zin- prestatie van tenor Paul aituatie met mijn eerlijke enthousiasme en voel mij iooe dan, omdat nj niet ao Schotsman, bijgebleven zelfs verleid de gewisse ontroering die ik tijdens de zou worden begrepen? Of En alhoewel, zoals gevreesd opvoering gevoelde tot met barokke buitennissig- wou men gewoon de kunst werd, een deel van het heid gekleurde syntazen te kneden. Maar ik loop om de kunst ganieten, erin prachtige koorgeluid verlo- het gevaar de lezer dan te vervelen met een te vluchten misschien? «O ren ging tussen de achter- individueel en hopeloos de volledigheid nastrevend vrienden' 11104 deze tonen, ste, opgetrokken coulissen, vokabularium. Ik houd het dus bescheiden. miU>? J®*1 ona U0,0UJk0r bleef de tekst zeer duidelijk Het knanenknor In DnlH aanheffen en vreugdevol- verstaanbaar en heeft de fi- Jhbüf^^v ^iaiSl ^vestigde Kommandatur Ier», zingt de bariton met nale niets aan dynamiek Dsri. zorgde met zes koor- "ïït ÏÏÏlt T 'T ST*"" inboeten Edmond -dansen uit 'Gloriana' onus waren, net krijgt ook nu nog een di- Savemers en zijn uitvoer- £^1LÏÏS5Z%3SÏ ^e™™roXh*eS fgLVanht?Weldr- dera hebte? Smt-Nildaae voor tien minuten schitte- ^ling mJeieï Uf' onvergetehjke negende rende a canolla Gestreng neDOen ™eepgc- het rijzende geweld van het symfonie gegeven! renae a capena. Gestreng ven. In deze grootse koor- Freudethema, even on- vakmanschap gewoon, de symfonie, die ondanks de waarschijnlijk lijkt Maar uitspraak van het Engels absolute muzikale perfektie de beklemming van Beetho- wa8 verzorgd, aamrenast „o- K Solistisch optreden volgde dan door Aalstenaar, muzi kant bij de Rijkswacht Fran90is Van den Bergh in een «Concerto voor Hobo en Snaren» van Domenico Ci marosa, als jongeling opge merkt door een pater-orga- nist. Cimarosa wordt een zwervend muzikant die zo wat overal opduikt en er in Wien zelfs in slaagt Mozart Aalst. Interprovinciaal optreden zangkoren. De Edelweisjes. (per) van de affiche te spelen. Hij komponeert heel wat gele- genheidsmuziek op bes telling en dit zowel voor rebellen als voor behouds- gezinden. Het «Hobokoncert», eigen lijk na Cimarosa's dood op diens melodieën door een musicoloog gerealiseerd, is vier- in plaats van drieledig en is gekenmerkt door be minnelijkheid, Italiaanse zonneblij heid. Francis Van den Bergh, houder van tal van prijzen en leraar aan de Aalsterse Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel brengt er dan ook een schitterende, feilloze vertolking van, ho mogeen qua tonaliteit, ge schraagd door virtuositeit Aalst. Interprovinciaal optreden zangkoren. Het koor Amabile onder leiding van Paul Ascoop. (per) Leo DE BOCK van de instrumentale delen vens eerste werkelijkheid OlSfSSSTto? bij het Érrote pubüek vooral die uit het Allegro ma non bekend 18 om ha&T ma^- troppo en het Allegro viva- 8trale' m&&r volgens gespe- ce, behoeft later zelfs geen h' cialiaeerde muziekcritici ruw Presto, demonisch Klapstuk van de matinee minder volkomen finale, zit Scherzo of de donkere reri- was natuurlijk de uitvoe- toch een duidelijke en moei- tatieven van de strijkbassen ring van de negende symfo m verkeerd te begrijpen ^ven van de 8t"Jkbassen nie van Beethoven door het filozofische bespiegeling Maar goed, de uitvoering voornamelijk met Poolse vervat. Beethoven ontwik- van 28 november mag veel ïïjSESL-t Y011 0611 dramati8che gela- lof worden toegewezen. De worden er steeds meer elektra- U iiSSJÜS denheid het mythische sopraan Jacqueline Van mechanische en elektronische dmt-Niklaas^o.l.v^ Edmond kontrast tussen menselijke Quaille was ziek en werd in onderdelen in verwerkt. In het aaveniers. Van 1942 was angst en ellende en de he- extremis nog vervangen het geleden dat Sint-Ni- melse droom van blijdschap door Bernadette Degelin, klaas deze eer mocht bele- en laat uiteindelijk de lyri- zanglerares aan het kon ven en ik kan me voorstel- sche vreugdegedachte met servatorium van Antwer- ien dat de Duitse militairen overweldigende Wegens de afnemersdiversiteit en het veelal enge gebruiksgc- bied is de machinebouw een uiterst heterogene sektor. Het produktengamma omvat drijfkrachtmachines, pompen, koel- en luchttechnisch mate rieel, werktuigmachines, enz Het betreft dus kapitaalgoede ren in oorsprong enkel mecha nische, maar de laatste jaren kracht pen. Zij heeft zich uitste- jongste nummer van «Week berichten» probeert de Kre dietbank de lezer wegwijs te maken in de aktiviteitcn en toekomsttendenzen van deze uit de in de Stationsstraat overwipnen. «Alle Men- kend van haar plotselinge zeer gevarieerde industrietak*0 Aalst- Interprovinciaal optreden Zangkoren. Cantate Domino zoals steeds op zijn best. (per)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 26