en de kleine k De grote «Parels» wogen te zwaar voor De Vlasbloem uit Nieuwkerken De Distelbloem uit Stekene herpakte zich Hoger Op en «Veel geluk, Professor»: degelijk werk «Vast als Eik» Hofstade inderdaad zo vast als eik Nieuwkerken 22 - 17.12.1982 - De Voorpost «Parels voor de zwijnen geeft het verhaal van mensen aan de zelfkant van de maatschappij. Zij werden uit hun woonwagen gezet en krijgen een sociale woning toegewezen. Die passen ze gewoon weer aan hun levenswijze aan. Tegelijk ontstaan konflikten met de nette mensen uit de buurt. Net en braaf, volgens de burgerlijke normen. Eén en ander groeit tot een maatschappelijk konflikt». (gepikt uit het zeer verzorgde programmaboekje). Geschreven door John Arden («Live like pigs») en met enorm succes voor het eerst opgevoerd te Londen in 1968, kan «Parels voor de zwijnen» nog steeds toneelwerk van deze tijd worden genoemd. '3e Vlasbloem uit Nieuwkerken had de moed, het tikkeltje lef en de durf dit zeer moeilijke stuk (opvoeringen 10, 11 en 12 dec. jl) op de affiche te Een momentopname uit Niemand de deur uitdoor de Stekense toneelkring Dt Distelbloem met van links naar rechts: Gert Arens (Robert Rees, de rijinstrukteur dochter Karoline Vollebeurs gespeeld door Griet Persoon, sekretaresse Gerda Dias vader Guido Lutin, (op de achtergrond) dienstmeisje Iris de Witte en moeder Inez Mark A; Frans. We zagen zaterdag jl. de Vlasbloemers aan het werk en hebben na de opvoering met een zeker heimwee teruggedacht aan «Allerzielen», «De Re genmaker» enz. Niet omdat we voor de laatstge noemde werken zo'n bijzondere voorkeur hebben, maar wel omdat De Vlasbloem met deze «Parels» niet het verwachtte eindresultaat heeft bereikt. John Ardens stuk werd te we merkwaardige parel- Nieuwkerken gewogen en tjes» noteren, te «zwaar» bevonden. Het Zo was er de echt schitte- was alsof de messen die in rende typering van 8imone dit theatergebeuren snij- De Ridder als Ouwe Raaf, den. kerven en prikken sober, precies en knap vol- geen scherpe punt meer gehouden. Erika Kok gaf hadden en dus net naast of een pittige, frisse en «door- vlak vóór het doel wegscho- voelde» Sally ten beste, (Eri- Nieuwkerken Sint-Niklaas). «Parels voor de zwijnen»: Vlasbloem, ofte Leo De Groef en Ludo Waterschoot. (Iv) Vorige week werd in Stekene alweer een avond vul- muzikant en zanger bij De gebracht door de plaatselijke to- 6 1 neelkring De Distelbloem. Het werd een blijspel m vijf taferelen van Yvonne Keuls, in regie van Martine Van Ranst. Met «Niemand de deur uit» wilde De Distelbloem de puntje op de «i» zetten na de negatieve kritiek die de kring te slikken kreeg na de opvoering van de eenakter in het «Eenakter festival» van Stekene. Gedeeltelijk slaagde de Ste- reeds door bet leit dat defi- lenten niet vergooid woi den door een misplaatst he inkompetente opleiding! «Nier""- De rolverdeling van mand de deur uit»: Adriaan Vollebeurs: Guid Lutin Inez Vollebeu: Maria Frans Zoon Ton Stany de Rechter Doch ter Karolien; Griet Persooi Jl Nina het dienstmeisje ten of ontoereikend bleven. Het eenvoudig menselijke. ka zit boordevol talent). Mimisch sterk bracht Bina kense toneelkring daarin, nitief werd afgerekend met iris De Witte (prachtpresta de tragiek en de geladen- Joris een uitstekende, zeer heid was onvoldoende uit- geloofwaardige Rosie naar gediept en de snijdende hu- voren terwijl Hilde Rim- mor in situaties en woord- baut (Dora Janssens) op spelingen genoeg niet hoog treffende manier bewees dat eenvoud in akteren al- Het werd allemaal «goed leen maar kan sieren, gespeeld» en met zichtbare Leentje Smet texende een volledige inzet over het voortreffelijke Narcis, hoe voetlicht geduwd. Zeer ver- wel meer nuancering in de dienstelijk. Punt. Uit. Dat was het. verschillende gemoedstoe standen (blijheid, angst, De regie van Fred De Winne leepheid) wenselijk ware. riep wel enkele vraagjes op, Een akteer-pluim ook voor Wilssens (madame Herman Rim- o.m. omtrent het taalge- An bruik. Ofwel wordt geop teerd voor het dialekt (voor baut (meneer Janssens) en bepaalde rollen) ofwel voor Catherine DTOulst (dokte- S K 81 Hp l schouwers die «nogal ge- I BB mg Jflf H makkelijk aan het lachen - Bf H I 'v ^aan" «Niemand de deur HjjÉgjl BR Hj' yHMjJ uit» is inderdaad een «bil- Hggl i lekletser» van het zuiverste WB HaÉ m HB soort met onvoorstelbaar H H stupiede situaties en type- 98 p' ^Jj 8 II H H tjes die je slechts in strip- J M jl Hf S 9 verhalen kan ontmoeten. j 1 M i W I MÊÈM^mA 9t BI 20 werd het althans ge- HFS,X/ i g I 8 5 bracht te Stekene in regie jjBBÊ. I 9 wjumr I P JhBl'. sHH van mevrouw Dij kers-Van •■ff.' k k f 11,tui»ftanst, die wel haar onder- Nieuwkerken (Sint-Niklaas). Vlasbloemers An Wilssens en Herman Rimbaut als Jf™ k?n,'én daardoor en- mevrouw en meneer Janssens. (Iv) j vooral omdat het deze keer de «oude garde die komt tie!) Hendrik Spuituit, dett" reklameagent: Jean-Marii maal kunnen». Het. stuk Van Hoye Helena, de as-*"™ werd aangevoerd door sistente van Spuituit: Ma^j. «anciens» als M. Frans en rianne Van Guyse Rober j een ditmaal vlot akterende Rees, rij-instrukteur: Ger ftllidr» T.11 tin Vfïimnmp- At-oi-iq rv>1i<iaairan>' Ri-irro 6< een vlot en gemakkelijk te spelen omdat ze het nu een- begrijpen stuk betrof dat vooral mikte op de toe- het A.B.N. (zij het met ver buigingen). Beide «taalvor- res), vooral omdat, naar we menen, de regie hen te wei- te pas en te onpas nig «lijning», te neutraal door mekaar gooien werkt t.o.v. het gebeuren liet evo king van diverse emotione le toestanden moet en mag niet uitmonden in een al te luidruchtige, schreeuwen- Een dayerende proficiat voor muzikant Leo De Groef en zanger Ludo Wa de stuwende terschoot, niet alleen verwarrend lueren. Voor Iris Stoop was ge en onverstaanbare uit- krachten in de samenzang soms wat slordig, teveel buiten het eigenlijke scène- gebeuren gehouden. De te lange overgangen «over manr doet afbreuk a«n de de «prachtige Rachel» een barsting. typeringen en de geloof- bijna-steengoede prestatie. Beide personages bleven onze smaak werden deze waardigheid van de perso- De «bijna» komt neer op de eerder oppervlakkig, met sfeerscheppende liedjes, "'ihel, Rosie, net- niet-realistische weer- weinig reliëf (regie?), wat en Zwart- gave en de onmogelijkheid stroef. Het zou best kunnen (vooral voor Lefhebbers) om dat het inhoudelijke van Geforceerde overgangen het «echt» te doen lijken. De hun rollen te grote eisen (Ouwe Raaf, Sally, Ambte- rol van Col zat Eddy Van stelde Werner Heir bout naar) en het te vaak voorko- Stee landt blijkbaar niet he- (ambtenaar van het bureau mend «maskeren» gleden lemaal onder de huid, het- voor huisvesting) deed uit- als breisteekjes van de re- geen hem dwong tot «ge- stekend wat van hem werd giepriem. We hebben alle spannen» en hoekig «doen verlangd, zelfs al bleken begrip voor de «ombouw» alsof». Bij goed tegenspel zijn «plaatsingen» niet erg van de scène en kunnen het (S.V. Dora) bedaarde hij tot gelukkig en werd hij vaak aangewende totaalgebruik zijn juistere waarde en kre- in een «gemaskeerde» posi- van de beschikbare ruimte gen we toneelspeelkunst tie gedrongen. In Edmund alleen maar toejuichen. De van de bovenste plank. Hereman herkenden we de manier echter waarop dit Voor Danny De Cauwer grootdoenerige politie-in- Hnn gebeurde (wat slordig (Schipper Sanni) en Piet De spekteur (in een foutief uni- opgehangen Busschere (Zwartsmoel) form) die samen met Peter nages. (S'.V. Rachel, Rosie, Col, Schipper smoel). kele «juiste mensen op de juiste plaatsen» neerzette, meester), Kris Wielandt en We denken hier maar aan Leen Van Wassenbergh (be- Roger Vervaet als politiea- lichting), Kris Boel gent, Maria Frans als Inez (klankbediening), Herman Vollebeurs (alweer een Waterschoot (dekoront- prachtprestatie) en Jean- (tussen de taferelen). Maar werp), en de bouwers Dan- Marie Van Hoye (behoorlijk ny Cammerier, André Van debuut, maar iets té per der Weken, Roger Van Re- soonlijk en zoekend naar moortere, Dirk Vergauwen aukses) als de ijdele rekla- en Peter Wielandt. me-agent Hendrik Spuituit. De Vlasbloem bleef met deze In ieder geval verdiende de- «Parels voor de zwijnen» be- ze «Niemand de deur uit» zwart» zijn daaraan niet neden onze verwachtingen, een hoger cijfer dan «Het vreemd. Dat doet ons bij de die omwille van vorige Zwarte Kabinet», alleen belichting belanden. We schitteringen misschien Guido Lutin voorname- Arens, politieagent: Roger lijk gedragen door de to- Vervaet en Sonja, de sekre 1 neeljeugd van De Distel- taresse: Gerda Dias. Ok h bloem. Met een zeer behoor- De technische ploeg: an A lijk resultaat! De jeugdzön- - dfekor. Pouri Dijkers, JeSendi dekens natuurlijk niet mee- van Linden, Toni Vercaute Wan gerekend Maar indien ren, Dirk Windey, Piernt e deze vernieuwde Distel- Wuytack en Monique Die- bloem nu beseft dat het pas rickx, onderaan de ladder staat, - teksthulp. Monique dat men pas kèn en mkg rickx en Christine experimenteren wanneer Caluwé, men het «gewone» volledig - toneelmeester: Jèf onder de knie heeft, dat nog Linden, héél wat dient te worden - belichting: Eddy de Clei bijgeschaafd Ja dan ziet en Peter Merckx, het er goed uit voor het - geluid: Yvan Kierickx. toneelminnende publiek Het volgende stuk woi van groot-Stekene, want er- «Plotseling thuis» een zit ongetwijfeld talent in de ler door F. Durbridge i «nieuwe lichting» van De regie van M. Van der Aa ai- Distelbloem. Men mag hen gepland voor 25 en 28®n k echter niet onvoorbereid (of maart in het Stekense C~ onvoldoende op de taak be- denhuis en voor 9 april 8 rekend) in de arena of voor in 't Helleken, de schijnwerpers gooien én DeR moet er beslist zorg voor dragen dat de jeugdige ta- kennen de beperkte moge- wel te hoog waren gespan lij kheden van de Nieuw- nen. In een minder zwakke, kerkse feestzaal en zullen meer purende regie en het derhalve kort houden, vooral met meer herhalin- Belichting: niet akkuraat gen waren de toch hard- waarschijnlijk bij gebrek werkende Vlasbloemers be- aan herhalingen). Achter de schermen waren ter af geweest. We zien en horen hen graag «zingen» aktief: Ludo Waterschoot maar dan, zo nodig, een doek) laat onnauwkeurig- gelden zowat dezelfde op- Wielandt (agent Gillis) een heid vermoeden. merkingen: opgekropte ondankbare klus heeft op- In de vertolking mochten woede of te uiten verwer- geknapt. De toneelgroep Vast als Eik is een van die ouwe Het stuk «Maak plaats i - getrouwen in het Hofstaadse. Een begrip voor wie vrouw» gaat inderdaad i (produktieleiding). Ray- toontje lager. ju,st en in de ®e kent evenïeel gewioht in de weegschaal hoofdzaak over de aanval ZndlStrm werpend als scouts, chiro, enz... Kortom Vast als P™ble8ml°fi1 toondichter Leo De Groef, Z „„r.,pe Markham die plots tot dt JuBtine De Wolf (toneel- W.D.O. Eik heeft stevige wortels in de Hofstaadse bodem en vaststomng komt dat - zijn stam is door de jaren heen alleen maar sterker degeljjk 6» wel OTn pn, IJfat o] o Jnean qiln nnlr riks olrfafiro alnnHo geworden. Met de jaren zijn ook de akteürs steeds ble6m heeft. zijn „„uw beter gaan presteren. Voor wie het evenwel mocht hanna. Het echtpaar ir^eta interesseren: Vast als Eik zoekt naar enkele man- naar een uitgeverssou] nelijke krachten die de toneelgroep willen komen tje, tot groot genoegen versterken. Indien mogelijk jonge mannen die h0t dienstmeisje en de kunnen zorgen voor een vernieuwing binnen de dan niet toevalliqe groep. feerder». Maar ook Hen: Lodge en zijn onbekendl Toneelvereniging «Hoger Op» voerde verleden weekend het stuk «Veel Geluk, nages hadden wel wat ge- wels-De Boeok, Jef Wille, telefoniste hadden erop Professor» van Aster Berkhof, in een bewerking van John H. Buydens en een brek aan pit en zwier, maar Kinova-Club (realisatie r?*5 1 gTote1 zaa^,.van de m®18" rekend dat de kat van hi degelijke straike regie van Frans Pauwels op en dit met vrij veel eukeee. J HO'^ XkfplSS mevrouwt TcSS' de vLt E «Veel Geluk, Professor» was alles bij elkaar absoluut een bevestiging van Tot slot geschreven door R Coonev mannen en vrouwen er een ^^rpijl, ook Henr f TOi uciun, a a vivoovi wao ivu ,aaj uui.cmu nuouauus uvji VCU1 T - TOt SlOt mogelijkheden in de toekomst met deze jonge ploeg, maar is toch nog niet ties één*voor één bespreken n0^1- Op heeft er goed helemaal de vervulling ervan. geschreven door R. Cooney mannen en vrouwen er een aan- en J. Chapman en werd ge- massa toeschouwers-to- vrouw en haar vriend Wai zou ons te ver leiden; alles Sedimn dit stuk «Veel Ge- bracht in een regie van neeUiefhebbers verwelko- Maar v bij elkaar een homogene luk' Professor, te affiche- Fons Vmck. de man die ook men. Vier avonden lang h pMinDe besli .'—tolklng, waarin Sen ren He' verlieP de stukken van de- kan men er de problemen m^nletn^hetaouSr 1 van hun beate zijde Ue- rechtlijnig en ruatig tegen ze toneelkring heeft geleid van de familie Markham te J k een evenwichtig en goed Het stuk werd gebracht in Londen meemaken. H een puriteinse schrijfsta opdagen. Dat deze kliek voor heel v intriges en dolkomische sfj a ar ^Aster Berkhof heeft een u steeds, en brengt ge- vertolking, waarin Aster Berkhof, heeft een Het is een humoristisch regeld. goed werk van zlch van hun beste zi omvangrijk en gevarieerde verhaal van een jong docent Vlaamse auteurs. Verder ten zien SrtSSt Kere.Falke - de Hoger Op ook graag Uitblinkers waren Mam K6"™8" St^lvoJ S^fs leüvdlSen en ?P^h' ""JF1 ™k™au' de jeugd een kans. De keu- Pappe als Pierre Falke, My- s™uz«ment dus met vooral mans, jeugaDoe e in literatuurgeschiedenis te ze van de toneelbewerking riam Buvs als Mevrouw 0011 verstandige maar soms veschreTOn^fii belSt M°rttz'det we" door John Buydens lag dus Shirling. en vooral Vera gefomeerde regie en een N.B. 9. 10, 15. 10, 17 en 18 april ZOTBem"ü'i® Sis. 2 reldbekende ski-oord met voor de hand: Matthl^i als Ann Shirling iets enthoesiaste vertol- 28, 29 en 30 januari 1983: 1983^^-Een parel van een 1 n S^n^m^&hrö^ Histituut.. .Veel Geluk, Professor., SÏTtalïSïïï. -Geen Sex in Sussex, blij- meid., blijspelen Mare Ca- vlst wITeer^ 8 mn vanriaarr Vooral ziin waaf de k»;d8ren van de degelijk ontspannmgsto- termate goed en scheen als Jammer wel dat deze voor- spel gebracht door de to- moletti in een regie van d h t h h trilogie .^^hnek van een tijdens de win- neel waarrn de jongeren het ware geknipt voor deze stelling een eigen karakter neelgroep Moliton uit Sint- Lien Smolders. h afaDeen u n huu S^na^T^RP^ .H« standmg atpt het werk kunnen ge- frivole rol. of persoonlijk stempel Maria-Audenhove. SS V^ïues. ?19651 Ü2 °P«J»len. zet». In deze optiek werd Verder vermelden we graag miste. Jo De Bruyn SSe^S^StusfflBeS) 1S,Z?<%u"et naar deze produktie een degelij- nog Antoine Ghijsels als S^shS^d?SSTte S de zin van lady miompson, ke opvoering; een Hoger Kolonel de Braille, Ingrtd Andere mtóreïïnte .^tnce van het msti- Op-kreatie met meer posi- Maesschalck-Schokaert als S, TS™ t.Zf ,uut' dle van memnK 18 dat tleve dan negatieve punten mevrouw Touvelle, An De in OktoUï? m li 8611 -36aafge, Het was trouwens aan alle Baets-Pauwels als Lady Oktober, en .ue het vak vergrijsde leden van het Hoger Op- Thompson. Fons Janssens Re? wmk als „Veel Geluk Profes^or kan vervangen gezelschap te zien dat ze als professor Bruckner, K?f»2r. St zich evIS OT h0<«st<!n8 106 8taat veel genoegen beleefden Frans Verhulst als hoteldi- Smern Cl MtoTe? to worden geacht alle aan de hele opvoering en rekteur, Antoon Ledegen afïnSltmfhS to TIT",?"" ™8tltuut dat is toch ook al een mooi als Jim Brown, Danny De ^Sr0lLgOmr«en™r P'U8Pmlt ÏTv™ porteentrum behoort nu al mtri^ ^zij hSt meï Frans Pauwels stond beslist Pauw^ oSö meer dan 30 jaar tot de haar studiegenoten gewed als regisseur voor een moei- parnA jan ne Smedt en Jan meest gelezen ontspan- dat ze het hart van een pro- lijke taak, twee dozijn ak- pauwèls als kelners en ten- ning8lektuur die binnen feasor kan inpalmen... Aan- teurs en aktrices door een slotte Norbert Verhulst als onze grenzen geschreven gezien de vergrijsde profes- opvoering leiden is beslist Graaf Xavier de Frontellac ja- sor niet komt opdagen, zal "iet te onderschatten. Hij Ajs fitruranten: G. De Het werd enkele jaren gele- Z1jn plaatsvervanger voor heeft het geheel mooi en Brandt-Anné, Ann Van Der nfrn mus^al bewerkt haar charmes moeten be- vlot in de hand gehouden Haegen Martine De Bac- Cïmi,n^e^eWmi5iêke ZWijken Zovliegendecupi" met «norm krachtige ker g An Ghijsels, Frank komponeerde de muziek, dopijlen in het rond. regie en dat is dan meteen sonck Annick Daem Sabi- maar Z°al8 je alllcht weet °?k wijn gr00t8te verdien" ne Pennmck, Fabienne De °P 3 april 1976 m deito- via de jaarlijkse herdruk ste. Verrassingen in het re- Qraluwe. ninklijke Opera van Gent. van (ht suksesboek, komt Kie concept hoorden er he- gobere maar geslaagde technische realisatie was in handen van Jef Van Den Nest. Danny Leroy, Lucien- ne De Bruyn-Schockaert, Later werd dit nog her- 3j]eg hi orde lemaal niet bij... jammer, schreven door Jan Geysen) want zo bleef de echte kon- Johan Buydens bewerkte Opvoering: frontatie met het publiek de suksesroman voor het regie en akte ren wel uit. toneel. Het toneelwerk Regisseur Pauwels Frans De akteursploeg gaf een werd in Aalst gekreëerd schreef (in de program- verrassend gave vertolking door de groep «Tijl». mabrochure: «Hoger Op ten beste: sommige person- zal zorgen voor het onmii bare happy-end. Gespeeld door goede ak teurs is het stuk uitgi groeid tot wat de oorsprol kelijke bedoeling ervai was: een klucht uit om tijd. Graag vermelden we enkel van de akteurs die zorgdei voor een schitterende vei tolking: Mieke Leemans al Johanna, William Guns a stoffeerder, Liliane De Gd als Sylvie, Ann Daelman a Linda, Dirk Daelman Philippe, Hugo Roels al Henry, Erik Meuleman al Walter, Myriam Arijs Oliva Herriet en Marlee Wellekens als Miss Wilkoi son. De technische ploe bestond uit Johan Bra deel, Erik De Roy, Ail Janssens, Nadine Clae Nest Verhofstadt, Anna De Aalst. De toneelvereniging Hoger Op Mijlbeek bracht voor de zesde maal zijn ^"GukfoEkTSmedf6"061^ Smedt-Caudron, Ria Pau- tentoonstelling. Er was een ruime belangstelling (vh)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 22