Nieuw Leven met
«Komaan Kameraad»
ontspant op een gezonde manier
Tbeid en Kunst Aalst
onweerstaanbaar in
(Geen Sex in Sussex»
Omroep
Sint-Niklase Mieke Bouve
als Maria Van Bourgondië
Aalst kreeg toneel voorgeschoteld:
de moeite waard
Kerstkoncert te Belsele
Nele Grembergen met
nieuw programma
Kalleke Step
Dendermonde:
droom
wordt werkelijkheid
De Voorpost - 17.12.1982 - 23
Precies vijfhonderd jaar geleden, in 1482, overleed
Maria Van Bourgondië. Beroerde tijden waren het
toen, haar dood gaf aanleiding tot een bloedige
burgeroorlog. Maria was geliefd, maar haar leven
had niet zóveel dimensie. Toch heeft ze historisch
een uitermate belangrijke rol gespeeld: door de
keuze van haar echtgenoot, de Habsburgse prins
Maximiliaan van Oostenrijk, behoedde ze de Ne
derlanden voor een toekomstige opslorping door
het Frans koninkrijk. Dat we Vlamingen, groot-
Nederlanders zo je wil, gebleven zijn, hebben we
dus in niet geringe mate aan haar te danken.
Maria van Bourgondiës huwelijk, op die omstandig
heid, op die optie eigenlijk is de latere Habsburgse
expansie gegrondvest. Maria was immers de groot
moeder van Karei V (Keizer Karei). Rond de keuze
van haar echtgenoot scharniert een docu-drama dat
op dinsdag 28 december om 21 uur door de Vlaamse
Televisie wordt uitgezonden.
Wase inbreng
Aan de realisatie van «Een begeerde bruid, Maria
van Bourgondiëeen produktie van de BRT-dienst
wetenschappen, werd door tenminste 64 mensen
gewerkt. Ónder hen regisseur André Van de Vijver,
een «stille kracht» die in 1944 in Haasdonk geboren
werd, een man die sedert 1970 bij de nationale
omroep werkt en voor zijn eerste produkt als
regisseur, «Leven in de ast», o.m. een prijs in
Monte Carlo verwierf. Van de Vijver, ook aktief in
het amateurtoneel en als schrijver, regisseur en
speler bij het poppentheater Palut, regisseert met
«Maria van Bourgondië» voor het eerst een drama
tische produktie in studio met elektronische kame
ra's. Maandenlang werd intens aan de voorberei
ding gewerkt.
Hoofdaktrice in het docu-drama is de in 1961 in
Sint-Niklaas geboren Mieke Bouve. Zij behoort tot
het vast dramatisch gezelschap van de BRT. Ze
studeerde aan het koninklijk konservatorium in
Gent, waar ze een eerste prijs behaalde. Ze mocht
ook de hoofdrol spelen in «Blijde dag» van Stijn
Streuvels, een programma dat een tweede plaats
zou verwerven voor de Emmy Award in New-York.
Het scenario voor «Maria van Bourgondië» werd
geschreven door Edward De Maesschalck, histori
cus en sedert 1978 vast BRT-medewerker. Edward
De Maesschalck schreef ook een boek dat dieper
ingaat op het diplomatieke schaakspel tussen Maria
van Bourgondië en de Franse koning. Maria wordt
in deze publikatie «overschaduwd door haar strijd
lustige en geniale vader» (Karei de Stoute) en
weldra «door de rijzende ster van Maximiliaan»,
haar echtgenoot, je kan dat in hoofdstuk zes lezen,
dat legt de link van de geschiedenis (die in de
voorgaande zes hoofdstukken wordt behandeld)
naar het televisiedrama. Het boek kost 375 frank in
gewone uitvoering, 575 in een meer luxueuze uitga
ve. Het is verkrijgbaar in de boekhandel. Het kwam
tot stand dank zij de Antwerpse Stichting Mercator-
Plantijn.
W.V.
Vorige week voerde de toneelvereniging Nieuw Leven in de zaal Kring te
Aalst de gezellige ontspanningsproduktie «Komaan Kameraad» van Ray
Cooney op in een degelijke regie van Vic Moeremans en assistente Hilde
Temmerman.
De degelijke regie en vooral het knappe akteurswerk van Ulrich D'Haese
maakten de voorstelling de moeite waard.
Zeker liefhebbers van een léuk avondje uit zonder zorgen mogen niet
voorbijkijken aan deze produktie «Komaan Kameraad»...
or het overgrote deel van de Aalsterse mensen is een theaterbezoek nog middelmatige prestatie,
"itijd in de eerste plaats een ontspannend avondje uit. waarin vooral Ronald
Jil een schouwburg min of meer het hoofd boven water houden, dan dienen er Schollaert zich van een
het samenstellen van het repertoire wel degelijk toegevingen gedaan. Zo ^^V^A^bed
ok heeft de toneelvereniging St. Barbara «Geen Sex in Sussex», een klucht
Kunst volgend jaar in april
an Anthony Marriot en AUstair Foot, op hun affiche geprijkt. Drie opeenvol- het toneelstuk „Sauternes
Jefende dagen liep de Stadsschouwburg overvol voor dit niemendalletje dat een 1921» van Jozef Van Hoeck
jteÉkante (en dus) inslaande titel meekreeg. brengt, als tweede seizoen-
,njy een vrij handige regie van Jef Bettens speelde Ronald Schollaert, zich nog produktie, en dit in een re-
■^Taar eens in de kijker, tot- dolle hilariteit van het talrijke publiek. gie van Leah Thijs.
H Wie deze «Geen Sex in Sus-
™bhoud te spelen, temeer daar ze Zeker voor wie tuk was op sex» gemist heeft of nog
Sit stuk zorgde meer dan door dit zorgeloze enter- onverwachte situaties en een keer wil meemaken,
varens voor dolle toestanden tainment goed uit de voeten wendingen moet zich met kan terecht op 28 29 en 30
in Engeland («No sex plea- kunnen. Regisseur Jef Bet- «Geen Sex in Sussex» niet januari 1983 bij Hoger Op;
«e we're 'British'») maar tens heeft geopteerd voor bekocht voelen. Ze kregen daar brengt de toneelgroep
toch vrezen we dat dé noch- 6611 snelle opvoering, met wat ze wensten; verwarren- Moliton uit Sint-Maria-Ou-
tans vlotte vertaling de de nodige aksenten en de en leuke toestanden; denhove 3 voorstellingen
.Jroordspelingen en pittige plaatsen voor open doekjes, grappig en plezierig. Ar- Jo De Bruyn
ru'details nu en dan geweld Golukkig kon hij rekenen beid en Kunst leverde een
'(Aangedaan heeft °P ervaren toneelspelers en
M draait allemaal rond -speelsters, die er helemaal
2een koppeltje, dat in de pu- de komische toer mee op-
Ot].*ee zit. In een impulsieve g^gen En even gelukkig
gAui reageert de vrouw op werd voor deze luchtige pi
jen advertentie in verband kanterie, publiek genoeg
«,Binet Scandinavisch kristal gev°nden—
loor aan-huisverkoop. R°mild Schollaert was wer-
taar wanneer ze de eerste kelijk weer in zijn sas; de
iding thuis krijgt, merkt ro1 hem 818 gegoten en
De auteur
Ray Cooney schrijft ge
woonlijk zijn stukken in sa
menwerking met een ande
re auteur. De montering
doet hij zelf ergens in een
teater in de Londense West-
End, waar hij een van de
regelmatige producers is.
In «Komaan Kameraad»
heeft Ray zowat alles wat
men als komedie-ingre
diënt op scène kan gebrui
ken, zorgvuldig aan elkaar
gelijmd. Om het systeem
onder de knie te krijgen,
waarbij een ontmoeting
tussen personen die elkaar
niet mogen zien, juist op
het nippertje door een open
en toegaande deur wordt
verhinderd, ging hij klaar
blijkelijk bij de Franse to
neelschrijver Faydeau te
rade.
Daarnaast gebruikt hij
«slapstick «-elementen die
zo uit de stomme film schij
nen te komen, en het zich
blijkbaar ook door teken
films inspireren.
De inhoud
De sterdanser van het
Bolsjoi Ballet van Moskou
op toernee in Engeland, wil
in het westen blijven. Hij
krijgt daarbij de hulp van
de excentrieke lokale dan
seres Alice Courtney. Ze
verbergt haar idool in de
autokoffer van een gepar
keerde wagen die aan de
vader van haar vriendin,
Nancy Rimmington, toebe
hoort.
De nietsvermoedende va
der, een ex-kommandant
van de Royal Navy en mo
menteel hoog ambtenaar bij
het Ministerie van Lands
verdediging, rijdt enkele
ogenblikken gehaast naar
huis.
Zijn vrouw is in Londen
gaan winkelen en hij wil
eens rustig gaan
Voor zijn dochter komt zijn
voornemen heel ongelegen
want vandaag wil haar zo
veelste verloofde met haar
vader komen kennisma
ken. Terwijl de komman-
dant zijn vistuig gaat in
orde brengen, arriveert de
lokale danseres met Petro-
vian. Ze brengt haar vrien
den op de hoogte van haar
geheime onderneming.
Daarop besluiten ze de Rus
voorlopig in huis te verbe
rgen. De nogal onhandige
verloofde wordt tot samen
werking gedwongen, ter
wijl de tuinman, enorm te-
gep zijn zm, eveneens in
het komplot wordt be
trokken.
Wanneer een agent van
de veiligheid dringend de
kommandant wenst te spre
ken, loopt alles in het hon
derd. De verwikkelingen
worden nog groter als de
niet al te snuggere veld
wachter een onderzoek
komt instellen omdat ie
mand in ondergoed in de
tuin zou rondlopen. Tot
overmaat van ramp arri
veert de vrouw van de kom
mandant en komt een
schuchtere buur even ken
nismaken.
We hebben het al vroeger
geschreven: het is duidelijk
dat dit brokje aangenaam
teater alleen wil ontspan
nen en dus helemaal niet
doorspekt is met maat
schappij-kritiek, Daarom
ook schreef Nieuw Leven in
de programmabrochure:
«Om van deze komedie ten
volle te genieten laat u best
uw kritische zin voor enke
le uren in de vestiaire. Ga
dus vooral niet piekeren
over het onlogische van een
of andere situatie.
Regie
en akteursploeg
Vik Moeremans opteerde
voor een beheerste en vrij
krachtige regie, hij heeft
zonder veel kleerscheuren
zijn ploeg door deze dolle
komedie geleid. Over het al
gemeen was de regie funk-
tioneel, hoewel we de in
druk hadden dat het soms
te bestudeerd leek.
De akteurs gingen niet
resoluut de komische toer
op en gelukkig maar ander
zijds konden zij toch ook
niet de komedie ten volle
uitspelen. De geestigheid
van de pointes, verwarren
de situaties en onverwachte
wendingen was niet van
een grandioos kaliber. Na
de pauze echter vlotte het
geheel wat beter zodat de
lachsalvo's langzaam maar
zeker luider en overtuigen
der klonken. In de vrij han
dige regie van Vik Moere
mans werd deze komedie in
ieder geval niet onaardig
verdedigd. Ongetwijfeld
werd de show gestolen door
Ulrich D'Haese als Gerry
Buss (de verloofde van Nan
cy Rimmington). Hij stak
toch wel boven de rest van
het gezelschap uit. Jè., het
was een dankbare rol, maar
je moet het toch steeds
maar doen op de plannen.
Zijn uitbeelding met vlag
van het alfabet was leuk en
plezierig. Hij wist met veel
schwung zijn type raak te
tekenen.
Nancy Rimmington, op
de planken gebracht door
Myriam De Vleeschauwer,
akteerde zorgvuldig, ner
gens uitbundig of gran
dioos, maar toch een dege
lijke betrouwbaré figuur op
de planken. Vrij sober was
Nadia Morel in de uitbeel
ding van de excentrieke
vriendin Alice Courtney. Ze
speelde te veel zonder ver-
Valère De
Vriendt, als kommandant
Rimmington, kwam vol
doende uit de verf evenals
Edmond Wellekens in de
rol van tuinman Hoskins,
hoewel deze een soms te
vlakke zegging gaf.
Jozef De Cock nam de rol
van Petrovyan voor zijn re
kening Beslist niet te on
derschatten, deze rol van
Russische balletdanser.
Toch kwam zijn akteren ge
loofwaardig over en kreeg
al snel het publiek op de
hand.
Roger De Cock als in-
spekteur Meneer Laver
mocht er ook zijn; prima in
de loop en vooral op het
einde van het stuk, wan
neer hij enkele flessen ge
dronken had en de gekste
toeren uithaalde.
In de kleinere rollen za
gen wij Eddy Veeckman als
veldwachter Pulford, Ja-
cxpeline Franco als Janet
Rimmington en Hans De
Waegeneer als Bobby Har-
greaves maakten een bevre
digende beurt. Nergens
haalden zij het peil van de
opvoering naar beneden,
integendeel soms. Ook de
technische ploeg leverde
fraai werk. Roger De Cock,
Herman Nieuwlandt, Louis
Kelders, Herman Wauters,
Hugo Devrieze, Frans De
Ridder, Germaine De
Bruyn, Jacqueline Franco,
Louis Van Eeckhoorn, Fra
ncois De Cock, Eddy Poep,
Mario Van der Biest zorg
den voor het welslagen van
de produktie.
Tot slot: Toneelvereni
ging Nieuw Leven bracht
met «Komaan Kameraad»
geen briljant teater. Toch
slaagden zij er met zijn al
len in een welgevulde zaal
te laten genieten van een
pure ontspanningsavond.
Je kan er van op aan, «Ko
maan Kameraad» ontspant
voortreffelijk zonder de ge
forceerde lach... en dat is al
een mooie verdienste. Maar
meer moet je er ook niet in
zoeken...
Jo De Bruyn
dat dit pak bestaat uit speelde dan ook voluit. Zijn
m resem pornografische POdiumprésenoe, stemvolu-
pto s. Tuurlijk' komt uit- me. j»les was prima
prekend op die dag haar Verder leverden ook Nor-
Itweterige schoonmama De Sutter en Paul Se-
itgebreid'op bezoek F,heiS °vertmgend werk.
loeilijkheden en verwikke- VercUonsteUik waren Hu-
ngen stapelen zich op; Pe- Geert en Theo Van
wil onmiddellijk die G'Jsegem; deze spelers heb-
immel kwijt, maar dat is «e» voldoende speelerva-
-1.1t::i1 nner om een genuanceerd
,QT hiuiiui n n 111lucuu uat 10
makkelijker gezegd dan om s™ genuanceerd
fSedaan. Brian, zyn ijverige 'Wf °P de planken te
laar stuntelige kassier ?f ten'
ordt met die Rotzooi, op- ?e ovengen hadden bhjk-
leept en deze vindt Ir bafr emge moeite met hun
beter op dan het goed- Temmerman Mi-
fde rivier te dumpen, redle De Swaef, Mair-Anne
's anderendaags is er k» den Broucke, Zoe De
,"5 een nieuwe laëbng op Neve en Monique Buys ak-
Jomst, nu met gewaagde teerden met up and downs
IWJ' ]mR Veel was te danken aan het
uitstekende klankbord dat
n(%>k de plaatselijke pers wil Ronald Schollaert bood, zo-
é>t het fijne van weten, even- niet zou het niveau jammer-
8 een getuige, de sluis- lijk dalen. De technische
:hter. Dan volgen in een ploeg leverde keurig werk;
slijk tempo de meest on- gelukkig maar, want het
schijnlijke wendin- ging er soms heel druk aan
de gekke en onvoor- toe op de planken. Alles bij
ilbare situaties brengen elkaar een verzorgde ka-
goedlachse publiek mer, die het Britse karakter
:elijk aan het lachen, alle recht aandeed.
Aan de toneelliefhebber werd nauwelijks rust gegund. Zes toneelverenigingen
schotelden elk een brokje toneel voor, bijna allen opteerden voor een 'probleemlo
ze' avojid. Alleen Tejater '80 durfde het aan een 'serious' stuk te afficheren... in
ieder geval een prestatie op zichzelf.
De overigen probeerden onze lachspieren te kietelen en dit soms tevergeefs. Alles
bij elkaar scheerde ons Aalsters toneelwereldje geen grandiose toppen, maar 't
was toch de moeite waard.
Jammer wel dat de theateragenda dit niet degelijk kon regelen. Tuurlijk is het
prettig dat er zoveel te bekijken was, maar moet dat algemeen uitgerekend tijdens
één weekend?
En dan maar klagen dat de zalen niet vollopen...
Even de opvoeringen op een rijtje;
toneelgroep «Hoger Op» met «Veel Geluk, Professor» van Aster Berkhof.
Toneelgroep «Nieuw Leven» met «Komaan, Kameraad» van Ray Cooney.
Tejater '80 met «Home» - «Mooi weer vandaag» van David Storey.
De Claerhaegse Comedie met «De Mirakelmakers».
- Toneelgroep «Voor Taal en Vrijheid» met «Ruilen is niet altijd Huilen».
Toneelgroep «Vast als Eik» met «Maak plaats mevrouw».
Gelukkig kan je dit weekend nog terecht voor enkele produkten. Zie hiervoor
onze kalender. Alvast veel kijk- en luistergenot.
jie en acteursploeg
Eindkonklusie
ten stel akkuraat neerge- We hebben al enkele opvoe-
waette typetjes doen het altijd ringen van «Geen Sex in
een lachgraag publiek Sussex» 'mogen' bekijken
het is «Arbeid en Kunst» en deze mocht er beslist
'keiun goed recht om 'veilig' zijn.
De «Belseelse Concertvereniging» v.z.w. besluit
haar 9* koncertcyclus met een traditioneel kerstkon
cert dat plaats heeft op zondag 19 december 1982 te
16.00 uur in de H.H. Andreas- en Ghislenuskerk te
Belsele.
Hiervoor deed men een beroep op het vokaal ensem
ble «Currende» uit Leuven o.l.v. Erik van Nevel.
«Currende» werd in 1974 opgericht door Erik Van
Nevel. De 17 leden van het ensemble zijn afkomstig
uit verschillende Vlaamse provincies Alle zangers
kregen een volledige muzikale opleiding op pedago
gisch of instrumentaal vlak, met uitzondering van
een vijftal die universitaire studies besloten.
Te Belsele brengen zij een zeer boeiend programma
met werken van Tomkins, Johnson, Taverner, Tal
ks, Gibbons. Philips, Dufay, Agricola, De Wert,
Lassus, Hassler, Byrd en Sweelinck.
Dit jaar werd geen orgelintermezzo voorzien.
De toegangsprijs bedraagt 100 fr.; C.J P.-ers, 3
Passers en studenten betalen slechts 75 fr. De leden
van de koncertvereniging hebben gratis toegang op
vertoon van hun lidkaart.
Dit koncert wordt georganiseerd in samenwerking
met het Stadsbestuur van Sint-Niklaas, het Provin
ciebestuur van Oost-Vlaanderen en staat onder de
auspiciën van het Ministerie van Nationale Opvoe
ding en Nederlandse Kuituur, Dirëktie voor de
Muziek.
De Grembergse kunstgroep «Nele» is volop bezig met de voorbereiding van een
nieuw programma. De groep bestaat vijfentwintig jaar. Te dier gelegenheid wil
men met iets nieuws uitpakken. Het programma dat momenteel in voorbereiding
is noemt «Met Nele de wereld rond»Het programma wordt vooral gemaakt met
het oog op de buitenlandse tournees die in 1983 voorzien worden.
«Met Nele de wereld rond» wordt een eerste keer gepresenteerd op zaterdag 8
januari om 20 u. en zondag 9 januari te 15 u. telkens in de sporthal te
Grembergen. Op zaterdagavond wordt het optreden voorafgegaan door een
ontvangst die om 18 u. begint.
Bij deze feestelijke gebeurtenis wordt een oproep gedaan tot alle oud-leden van de
Grembergse groep om aanwezig te zijn op één van de twee optredens. Kaarten in
voorverkoop zijn momenteel al te verkrijgen aan de prijs van zestig frank. Aan de
kassa zelf dient men tachtig frank te betalen. Voor verdere inlichtingen in
verband met deze optredens kan men zich wenden tot mevr. Gaby Govaert, Dr.
Haekstraat 19 te 9150 Dendermonde-Grembergen
E.D.M.
Dendermonde. De toneelgroep «Lutgardis» bracht het stuk «Bloemen van Dorothy
voor het voetlicht (vh)
Een oude droom van het Dendermonds Marionettentheater Kalleke Step wordt
werkelijkheid: op zaterdag 18 december gaat «En waar de sterre bleef stille staan»
in première.
Twee jaar geleden reeds werden de eerste kontakten gelegd, en bewerkte Gust
Dierickx het stuk van Felix Timmermans en Eduard Veterman voor poppenthea
ter. Zes maanden reeds wordt er gewerkt aan dekors, poppen, rekwisieten, klank
en belichting.
«En waar de sterre bleef stille staan» wordt gespeeld op drie podia en de 13
taferelen vloeien zonder onderbreking in elkaar over, enkel onderbroken door de
pauze. Niet minder dan 23 marionetten komen op de planken: 9 nieuwe poppen
moesten voor dit stuk worden bijgemaakt (het maken van één marionet duurt zo'n
50 uur).
Voor de op band opgenomen stemmen mocht Kalleke Step een beroep doen op
twee bekende namen uit de Dendermondse toneelwereld: Jaak Verhelst en Guido
Willems. In twee taferelen worden de drie koningen Pitje Vogel, Suskewiet en
Schrobberbeeck in levende wijze ten tonele gevoerd door André Velleman,
Guido Goossens en Gust Dierickx.
Enkele gegevens:
Bewerking, regie, dekorontwerp en poppenmaker: Gust Dierickx.
Poppenspelers: Gust Dierickx, André Velleman, Guido Goossens, Julia Pauwels,
Robert Van Der Veken.
Stemmen: Guido Willems, Jaak Verhelst, Gust Dierickx, Lou De Leenheer, Guido
Goossens, Julia Pauwels, Gilberte Caudron, Robert Van Der Veken, Sandra
Veldeman.
Klankopnamen en geluidsregie: Fred SchoUiers.
Belichting: Philip De Moor.
Assistentie: Myriam Broothaerts, Lieve De Saeger, Lou De Leenheer, Wim
Impens, Luc Steveninck.
Dekoruitvoering: het gehele gezelschap.
Data: zaterdag 18 december '82, 18 uur; zondag 26 december '82, 18 uur; zondag 9
januari '83, 15 uur.
Plaats: Kalleke Step Theater, Sint Elooistraat 15, Grembergen.
Kaarten: Volwassenen 60 fr., kinderen 40 fr., te verkrijgen bij de leden, op
onderstaande adressen en in café Mariakring en café De Visserij.
Bijkomende inlichtingen: Gust Dierickx, Reynoutstraat 32, Grembergen, tel.
21.27.15 of Fred Scholliers, Gentsesteenweg 77, Dendermonde, tel. 21.77.34.