Eva Maria, «die Christl von der Post»
bij Postharmonie Aalst
New Orleans Christmas Party
met Mike Casimir's New Iberia Stompers
Feestelijke proklamatie van
Gemeentelijke Muziekschool
Buggenhout met fel gesmaakt koncert
Eva Maria
in Stekene
Kerstkoncert met Sange Jo
Lokerse Jazzklub in feestelijke eindejaarsstemming
Elpee «Nationale
Rockmeeting»
te Sint-Niklaas is uit
Azymuth niet
helemaal akkoord
St. Jan Berchmanskoor
Hofstade
viert St.-Cecilia
26 - 17.12.1982 - De Voorpost
Voor haar Jubileumkoncert ter gelegenheid van
"het 25-jarig bestaan had de Aalsterse Postharmo
nie verleden vrijdagavond zowat alle nodige ingre
diënten ter beschikking.
Een goede zaal in het HRITO, Welvaartstraat, een
flinke bezetting, een dynamisch dirigent, een zeer
gevarieerd programma met Weense inslag en last
but not least als klap op de vuurpijl, blikvanger en
attraktie presentatrice en zangeres Eva Maria, ons
allen welbekend via «Mezza Musica».
25 jaar
De Aalsterse Postharmonie postmannen uit Aalst en
zag het levenslicht in het omgeving traden toe met
najaar 1957 onder impuls eigen instrument en de
van G. Paerewijek, H. Bei- Harmonie werd een onder-
rens, E. Neetens, A. Van afdeling van de «Vrien-
Hauwermeiren, C. Nijs, J. denkring der Postmannen
De Cock, H. Jansens, F. uit Aalst en omstreken».
Michiels, Ph. Roelandt, E. Eerste optreden werd een
Roelandt, Ph. Wauters, P. bal in de «Rink» en dra
Keppens, Th. Vermoesen, volgden uitstappen, kon-
H. De Bonte, G. De Waele en certen en Ceciliavieringen.
R. Van den Steen. De Sociale Dienst van het
Voorzitter was Gustaaf Pae- Bestuur der Posterijen
"ewijck, sekretaris Ed- zorgde voor prachtige uni-
mond Neetens, schatbe- formen en aan de voorzitter
waarder Albert Van Hau- van het Muziekkorps van
wermeiren en kapelmeester de Postcheckdienst Gustaaf
Henri Beirens. Talrijke De Waele werd een passen
de hulde gebracht.
Na bestuurswisselingen en
allerlei moeilijkheden werd
beshst dat de Postharmonie
zelfstandig zou worden
doch intens zou blijven sa
menwerken met de «Vrien
denkring». Een eerste prijs
in 1964 behaald in een mu-
ziekwedstrijd te Kapelle-op-
den-Bos was een stimulans
doch er moest worden uit
gekeken naar een nieuw lo
kaal «Het Paviljoen».
Andermaal kwamen moei
lijkheden het muziekleven
van de postharmonie ver
troebelen doch ook daaraan
werd een mouw gepast.
Verbroederd werd met Hel
levoet-Sluis in Nederland
en een maj orettenkorps
werd opgericht.
Toen voorzitter Van Hau-
wermeiren zijn ontslag gaf
en liefst 103 Nederlandse
gasten moesten worden ge
logeerd kon in extremis een
oplossing worden gevon
den door de hulp van diri
gent Beirens, sekretaris L.
Ruysinck en bibliotekaris
Willy Muylaert. Een verde
re verbroedering kwam tot
stand tussen de «Hollandse
Boerenkapel» in kleder
dracht en het «Klein Mu-
zieksken» van Haaltert.
In 1972 wordt andermaal
verhuisd. Nu naar «De Drie
Koningen» aan het Keizer
lijk Plein. Ln deze periode
telde de Postharmonie liefst
63 leden en 13 majoretten.
Na een korte periode het
stokje te hebben laten han
teren door Luc Simon die
dan toetrad tot de Muziek
kapel van de Rijkswacht
werd Ninovieter Edgard
Branckaert de nieuwe ka
pelmeester en Georges De-
nis zou het sekretariaat
waarnemen samen met
echtgenote Lucie Rouck-
hout. De operetteavond met
Jeannine Martony werd een
denderend sukses maar
weer moest verhuisd wor
den. Nu naar «De Coninck
van Spanje». Op 1 augustus
1981 kwam dan de jonge
dirigent Paul De Smet, de
heer Branckaert, ontslag
nemend, vervangen, een üd
van het «Vlaams Bla
zerskwintet». Lydia Van
den Steen uit het majoret-
tendorp Herdersem staat
nu aan het hoofd van het
Majorettenkorps.
J ubileumkoncert
Het koncert ter gelegen
heid van het 25-jarig be
staan groeide uit tot een
voltreffer van formaat met
keurige uitvoeringen en
gepresenteerd met de kom-
petentie en charme eigen
aan Eva Maria.
Naast typische harmonie-
werken als «Magda» van
Moreau en «Spring Time»
van Guy Duyck, momenteel
de leermeester van de diri
gent, speelde Nina Van der
Vorst met brio het «Concer
to pour une voix», trompet
solo door St. Preux en kon
men zich te goed doen aan
Vlaamse volksüederen, een
medley van Kumps-Brou-
wers.
Hoofdschotel vormde ech
ter de Wienermusik met
«An der schonen blauen Do-
nau» van Johann Strauss,
«Fiinf Uhr Tee bei Robert
Stolz» en de beroemde ope
rette van Carl Zeiler «Der
Voglerhandler». Ook hier
toonde Eva Maria zich van
haar beste zijde met schitte
rende vertolkingen van
«Ich bin der Christl von der
Post», wel een toepasse
lijke titel voor een koncert
van een postharmonie
«Mein Mutter war e Wiene-
rin» en niet in het minst
«Adieu mein kleine Gar-
deoffizier» dat ze na een
staande ovatie moest bis
seren.
Bloemen gingen uiteraard
naar Eva Maria en dirigent
De Smet doch tevens naar
soliste Nina Van der Vorst,
weduwe E. Neetens en H.
Beirens. Een avond om van
te snoepen.
LH
De Stekense Culturele Centrale zit niet stil. Binnen
kort kunnen de gegadigden inderdaad weer genie
ten van hun geliefde akkordeonmuziek gebracht
door het ensemble Cosy.
Morgen zaterdag 18 december brengt men het
neusje van de zalm. Gastvrouw is niemand minder
dan de zeer geliefde TV-ster Eva Maria. Gastvrouw
Eva Maria presenteert voor de aanwezigen: het
gemengd koor Rorate onder leiding van G. Boo-
gaerts en het voor de geïnteresseerden reeds geken
de akkordeonensemble Cosy onder leiding van W.
Merisman.
Deze nationaal zeer gekende groepen brengen de
kijkers en luisteraars in deel 1 muziek van onder
meer J. Brahms, F. Schubert, Rossini, Mozart,
Yoshitomo en Ketelby. In deel 2 neemt gastvrouw
Eva Maria ons mee naar het wondermooie Wenen,
terwijl deel 3 zal zijn samengesteld uit een kers
stemming met Eva Maria, Rorate en Cosy.
Er zijn slechts honderd plaatsen beschikbaar. No
teer alvast goed de datum: 18 december te 20 uur.
Zaal Volkshuis, Dorpsstraat 71 te Stekene. Inkom
150 frank. Kaarten te bekomen bij: Werner Aerts,
Verkenstraat 7 b te Stekene, tel. 779.94.12, bij
Remi Van Hoey, Lange Dweersstraat 1 A, tel.
779.96.00.
DeBeEr
Geen land is zo rijk aan stemmige liederen en stemmingsliederen als Vlaanderen!
Ook in de kersttijd komen bij ons spontaan soms deuntjes op, die ons aan
onbezorgde kerstdagen van vroeger herinneren. En verrassend soms, raken ze
ons telkens opnieuw. Ook al is Sange Jo een pas anderhalf jaar oud koor, toch
durven ze het aan enkele van deze liederen, van eigen bodem en uit het
buitenland, voor het publiek te brengen. Op deze korte tijd groeide dit koor uit tot
een 50-koppige formatie, die hard werk aan verfijnde vertolking van haar
iederen. Onder impuls en leiding van Marcel Schelfhout mocht het koor reeds bij
verscheidene optredens lovende kritiek genieten. Ook voor volgend jaar liggen
reeds koncerten vast, o.a. in het kader van het Mariale Jubeljaar te Lebbeke en het
Arrondissementeel zangfeest te Dendermonde.
Het kan fijn zijn rond de kersttijd stemmige muziek op plaat te beluisteren, maar
niets gaat boven een life-uitvoering in een kerk. Sange Jo biedt die kans aan
Lebbeke en omgeving.
Zij zullen hun kerstliederen ten beste geven, afgewisseld met poëzie gebracht door
Karin Collaert en Annemie De Smet. Armand Lissens begeleid hen op het orgel.
Ook het Canzone-ensemble onder leiding van Eric Van Ransbeek draagt zijn
steentje bij voor een echte kerstsfeer. Op het programma staan werken van Bach,
Menselssohn, H. Dirken, Telemann, Handel, Albinoni, Praitorius, FL, Peeters,
e.a. Onder leiding van dirigent Marcel Schelfhout gaat dit koncert door op 26
deoember 1982, in de kerk van Heilige Johannes Vianney te Heizijde. Begin: om
19.30 u. stipt.
Voor de prijs van 80 fr. kan elke geïnteresseerde een avond echte kerstromantiek
meemaken, met hoge muzikale waarde. Vast en zeker een datum om in de agenda
te noteren, voor al wie in de wijdsheid van een kerk wil genieten van een brok
muzikale en literaire schoonheid!
Qvg)
Het podium van de Lokerse Jazzklub heeft een tijdje mogen uitblazen. Dat
geldt ook voor de inrichters. Het heeft in hoofdzaak met de aanbiedingen te
maken. Soms nemen de bedragen van het internationale aanbod zulke
afmetingen aan dat er van programmatie geen sprake kan zijn. Tevens wil
men rekening houden met het publiek. Een onbekende groep weekt de
belangstelling niet los. Dus liever een keertje minder organiseren maar dan
kwaliteit bieden. De Lokerse Jazzklub is erin geslaagd één der beste Engelse
oude-stij lorkesten aan de haak te slaan voor zaterdag 18 december om 21 uur:
Mike Casimir's New Iberia Stompers.
Het wordt de traditionele orkest te fungeren. De be- leden het Mike op de gere-
eindejaarsfuif. De datum doeling is hen een drietal puteerde Jazz-zolder een
komt wel wat vroeg maar avonden per jaar te laten matinee uitlopen tot stuk-
de feestdagen vallen in de optreden. De ingangsprij- ken in de nacht, op een
weekends. In feite dus een
feestdag bij, zeker voor de
jazzfreak. Verheugend ook
dat ondertussen een ak
koord werd bereikt met The
New Orleans Train Jazz
band om als officieel huis
zen zullen dan zo demokra- zondag nog wel. Het staat
tisch mogelijk gehouden in Lokeren nog geboekt bij
worden. de «memorabele gebeurte
nissen».
Wie zijn Mike Casimir's Mike Casimir hield zijn Ibe-
New Iberia Stompers? ria Stompers boven de jazz-
Even memoreren! Jaren ge- vont in 1950. Kluboptre-
Vorige zondag, 12 deoember, werden in de Feestzaal van de Gemeentelijke
Muzieksohool te Buggenhout, de resultaten geproklameerd van het school
jaar 981-1982. In aanwezigheid van de bijna voltallige Bestuurskommissie,
verscheidene leden van het Schepenkollege en een massa aanwezigen zorgden
leerlingen en leraars ook voor een konoert dat erg geapprecieerd werd.
Terecht trouwens, presentatie en uitvoering waren immers van hoog niveau,
iets wat niet altijd van soortgelijke organisaties kan gezegd worden.
Son ja en Anja Dierickx, tolking van «The Entertai-
voorbereid door Dirk De ner» van Scott Joplin door
Hertogh. saxofonisten Gert Horio,
Hans Vermeir op viool, aan Frank Hofman en Linda
de piano begeleid door A. Van Ransbeke; zij waren
Engels en voorbereid door voorbereid door Walter Van
mw. Bleyen, speelde vervol- Molle.
gens een fragment uit «Mé- De klas klarinet van mw.
ditation» uit Thais van Ju- Ria Moortgat speelde ver-
les Massenet. volgens «The Merry Far-
We bewonderen de lef van mer» van Eric Simon Al-
de jonge violist dat hij het hoewel er af en toe wat ge-
aandurfde een zo gekend piep te horen was en de
fragment ten gehore te uitvoerders soms nogal on-
brengen. De verwachtingen zeker overkwamen, werd
waren dan ook hoog ge- het toch een behoorlijke
spannen. Technisch was de prestatie voor beginne-
vertolking zeer gaaf; kwa lingen.
klankkleur was de uitvoe- «Twee delen van een Suite»
ring misschien niet altijd van komponist V. Neu-
gelukkig. Toch een zeer ge- mann was door Luc Nie-
waardeerde verklanking! landt ingestudeerd met
Echt afgewerkt was de ver-
Het openingsstuk van dit
koncert «Impression for
Percussion n» van Gerard
van de Kolk werd uitge
voerd door Hilde Van den
Eede, Patrick Keppens, Al-
fons Rottiers, Francis Ver-
gauwen en Mario Thomas,
allen uit de klas slagwerk
en voorbereid door Mare
Rooeendans. Onmiddellijk
een zeer fraaie uitvoering.
Na een eerder vreemde in
leiding met verrassende ef-
jëkten ging het crescendo
•Laar het einde toe, waar
pauken, kleine en grote
trom, bongo en cimbalen
zich tenvolle konden uit
leven!
Cow-boy dans» een num
mertje voor gitaar van John
T .arte werd vertolkt door
Groepen van eigen bodem een kans geven, luidde
het devies van de rockmeeting in Sint-Niklaasen
véél formaties zijn op dat verzoek van Mario De
Wilde, Mare De Coen, Fred Stewart en Rudi Zaman,
verzameld in de «werkgroep», ingegaan. Een cijfer
toch: 148 formaties uit alle delen van ons belgen-
land, Nederland en Duitsland zijn op die heuglijke
kans ingegaan en daarvan werden er uiteindelijk 18
van weerhouden om op zondag 23 mei de naad uit
hun broek te spelen. Van meét af aan bleek het
geheel professioneel te zijn aangepakt. Groepen uit
het eigen Waasland stonden ook op het podium en
niet zo meteen de eerste de beste.
The Tuxedos uit Belsele was één van die formaties en
die zouden ook de winnaars van deze eerste 'mee
ting" worden. So What uit Waasmunster kaapte de
derde plaats weg. Er waren een heleboel prijzen te
winnen maar interessant was toch ook wel dat
samen met de winnaars zeven andere groepen een
nummer mn het vinyl mochten toevertrouwen. Een
studio-elpee dus, waarmee de organisatoren de her
innering levendig willen houden aan tien uur puur
en ongezouten Belgopop
Die elpee is nu uit en buiten de hoes, die zondermeer
een miskleun mag worden genoemd, is het best een
genietbaar werkstuk geworden. Naast een nummer
van The Tuxedos kan men op de elpee ook terecht
voor een song van Parade Ground, The Sprouts, The
Perro, Cognac, The Rejects, Zo wie zo en Costa
Gravas.
Na het sukses van de eerste Nationale Rockmeeting
lag het in de verwachtingen dat een tweede uitgave
zeker zou volgen. Ons werd dat inmiddels ook be
vestigd. Voorbereidingen zouden al aan de gang
zijn.
L.V.B.
houten blazers van de klas
samenspel. Saxen, klarinet
ten, hobo's en dwarsfluiten
gaven blijk van een bewon
derenswaardige discipline.
De inzetten waren telkens
zuiver en de dirigent wist
het geheel tot een mooi
stukje muziek te ver
klanken.
Kristien Van Riet en An
Helsen, beiden op gitaar en
voorbereid door Dirk De
Hertogh, speelden nadien
het «Allegretto in A, opus
55» van Fernando Sor. Dit
duo maakte er een sfeervol
le en gevoelsgeladen vertol
king van.
Wanneer trompetten in de
buurt zijn, ontbreekt bij
dergelijke gelegenheden
nooit «Trumpet Tune and
Air» van Henry Purcell of
«Trumpet Voluntary» van
Jeremiah Clarke». Ook op
dit koncert dus niet. Waar
we deze nummers elders al
hoorden geweld aandoen,
konden we nu niet anders
dan de «loftrompet» steken
over de uitvoering ervan.
De koperen blaasinstru
menten van de klas samen
spel zorgden onder leiding
van dirigent-80Ü8t Paul
Lauwere voor een prima
prestatie. De prachtige sa
menklank van de 7 trombo
nes, 6 trompetten (onder
wie de solisten Paul Lau
were en Ivo Hendrickx) en
de bas klonk meer ri»n over
tuigend. De solopartijen en
het samenspel waren tech
nisch en muzikaal van zeer
hoog niveau, een niveau dat
men niet dikwijls hoort bij
leerlingenkoncerten in mu
ziekscholen!
Tom Van Herreweghe en
Johanna Van Roemburg
vertolkten de «Pastorale
aus dem Weihnachtskon-
zert» van A. Corelli. Een
erg degelijke uitvoering
door deze twee leerlingen
viool uit de klas van Johan
Lommeien. Spijtig wel van
de klankvervorming die af
en toe optrad door de ge
luidsversterking
Eveneens zeer verzorgd
was het optreden van de
tromboneklas onder leiding
van Frans Lauwere. Zij
speelden van Grd Hammes
«Boogie for Trombones» en
«Frolic vor Trombones» op
een erg overtuigende wijze;
zelfzeker, technisch sterk
en erg zuiver.
«Kon trasten» van Janos
Decsenyi en «Melodie» van
dezelfde komponist werden
gebracht door de klas sa
menspel voor strijkers on
der de leiding van Yvo Ver
eist, die we dezelfde avond
nog konden aan het werk-
zien als cellist in het orkest
je De Fluwelen Streüng op
de B.R.T.-televisie.
Eveneens een prima uit
voering kregen we te be
luisteren van de klas trom
pet van Paul Lauwere met
«Toccata - First Imperiale -
Toccata» van Monteverdi -
Fantini,
Guimar Baeck (fluit), Ulrik
Baeck (hobo) en Ben Reyn-
ders (cello) uit de klas hou
ten blazers, voorbereid door
Luc Nielandt, vertolkten
vervolgens «Twee delen uit
een Suite» van G. Ph. Tele
mann.
Jos Van Steen, An Van
Steen en Lieve Van Mulders
uit de klas voordracht-dik-
tie, voorbereid door Jos
Geens, brachten op een zeer
aangename manier het ori
ginele «De Vrijgezellen
machine» van Jules Feiffer.
In een sober maar funktio-
neel dekor bewezen ze uit
het goede hout gesneden te
zijn voor dit soort voor
dracht.
De fria» zang was voor deze
gelegenheid versterkt met
een Nederlands koor. On
der de verzameltitel «Can-
tus Mundi» brachten ze
eerst enkele liederen ten ge
hore: «De Boerkens» -
«Swing low, sweet Chariot»
- «La ronde de la Jardiniè-
re» - «My Lord, what a mor-
ninV Hun optreden werd
besloten met «Standchen»
van Franz Schubert. Deze
klas zang, met solisten
Chris Pée en Cecile Pée, was
voorbereid door mw. Maria
Van Berendonck en werd
begeleid door mw. Flory
Muyshondt. Een stijlvolle
en verzorgde presentatie,
goed gevormde stemmen,
prima solisten: een kwasi
professioneel niveau met
amateurs!
«Sound Selection» was de
titel van de koreografie
waarop de klas jazzballet
van mw. Sim Van Den Bos
probeerde te dansen. Het
werd spijtig genoeg meer
transpiratie dan inspiratie;
de inzet was er wel maar
het resultaat was niet na
venant. ongelijkheid troef!
Het finalestuk van dit leer-
lingenkoncert was gekom-
poneerd door de direkteur
van de Gemeentelijke Mu
ziekschool zelf, de heer Ju
les Van Hoeck. Het werd
uitgevoerd door de or
kestklas van de school in
samenwerking met de
hoogste jaren van de bal
letklas. De voorbereiding
van deze «Ballerina» was in
handen van Luc Nielandt,
Paul Lauwere, Yvo Vereist
en mw. Sim Van Den Bos;
de koördinatie berustte bij
de heer Van Hoeck zelf. Na
een inleiding door de trom
bones kregen we het sa
menspel te beluisteren van
strijkers, houten en ko
pers, met solopartijen nog
van piano en fluit. Ook hier
weer lieten de balletleerlin
gen geen al te zelfzekere
indruk en was de harmonie
tussen de bewegingen soms
zoek; toch een pluim voor
de ballerina Inge Van Der
Haegen!
Het applaus na afloop van
dit koncert was gul en ver
diend De presentatie van
An De Rijcker was af, zoals
het hoort voor een lerares
diktie en voordracht. De ko
pers gingen met het meeste
applaus lopen en de ballet
leerlingen werden niet al te
streng beoordeeld door het
overtalrijke pubhek. De al
gemene organisatie van de
ze proklamatie en dit kon
cert was prima.
Dat de Buggenhoutse Mu
ziekschool bloeit als nooit
tevoren, wordt aangetoond
door het zeer hoge aantal
kuraisten. Niet minder dan
880 kuraisten bezoeken de
school. We menen dat dit
slechts kan door de toewij
ding van een vakbekwaam
lerarenkorps, een dynami
sche bestuurskompiissie en
een entoesiasmerende di
rekteur
Wij gaan u uiteraard de
lange laureatenhjst van de
proklamatie besparen.
Toch vermelden we graag
enkele speciale laureaten,
die blijk gaven van meer
dan gewone aanleg en
inzet.
Twee leerlingen behaalden
dit jaar de zo begeerde rege
ringsmedaille. In de disci
pline viool bekwam Michel
Puissant de regeringsme
daille met 93% van de pun
ten, hij werd voorbereid
door Johan Lommeien.
Eveneens met 93% van de
punten, maar in de discipli
ne voordracht, bekwam
Kaatje De Strooper de rege
ringsmedaille; zij werd
voorbereid door mw. Vivia-
ne Van Stappen.
In elke discipline werd een
speciale prijs toegekend
aan de leerling die zich in
gunstige zin het opmerken.
De laureaten, voorgedra
gen door hun respektieve
leraars zijn: Nele Jacobs en
Valérie Verhelen (diktie),
Sheila Verbelen (voor
dracht), Ria Van der Ker
ken en Nancy Bessems
(houten), Egbert Van Sande
(piano), Ann Segers (ballet),
Sonja Dierickx (gitaar), Si-
grid De Witte (viool), Erwin
De Maeyer (kopers), Alfons-
Rottiers (slagwerk), Tom
Van Herreweghe (solozang)
en Katrien De Maeyer
(dwarsfluit).
De prijs van de Muziek
school werd toegekend aan
Liesbeth Martens en Stefan
Van Thienen voor de hoog
ste punten die ze haalden
over alle disciplines heen
(beiden met 98%).
Omwille van attentievolle
medewerking en trouwe
aanwezigheid op de herha
lingen werd de prijs samen
zang toegekend aan Jose
phs Pée, de prijs samenspel
strijkers aan Ben Reyn-
ders, de prijs samenspel ko
pers aan Eddy Meskens en
de prijs samenspel houten
aan Frank Hofman. De
prijs «Direkteur Jules Van
Hoeck» tenslotte ging naar
Astrid De Witte en Nadinda
Van Sande, «omdat zij
reeds op jeugdige leeftijd,
tijdens hun openbaar eksa-
men, zowel direktie als ju
ryleden verbaasden door
hun talentvol optreden, wat
zeker garanties inhoudt
voor latere muzikale per-
spek tie ven».
L.
dens, tours, radio en TV
behoren tot de regelmatige
aktiviteiten van de band.
Daardoor genieten ze nu in
Europa een enorme popula
riteit.
Zonder te spreken van hun
begeleidingsfunktie van
8termusuci uit het autentie-
ke New Orleans. Wij citeren
voor de vuist weg: Albert
Nicholas, Al vin Alcorn, Kid
Thomas Valentine, Louis
Nelson, Alton Purnell,
Freddie Kohlman, Harold
Duke Dejan, Teddy Riley,
Ed Garland, Bob Wilbur,
Doc Cheatman, Placide
Adams.
Een greep uit de optredens
waar ze een overweldigend
sukses oogstten: New Or
leans Jazz Heritage Festi
val, Los Angeles, het Oude
Stijlfestival, Breda, La
Grande Parade du Jazz te
Nice, Jazzband-Ball van Pa
rijs, Gentbrugge, Jazzfesti
val van Eindhoven.
Samenstelling van de band:
een bundel talent!
Mike Casimir: trombone en
leider. Gaat vanaf 1958 elk
jaar naar de bakermat van
de jazz: New Orleans en
Louisiana. Organiseerde in
1971 de eerste «Package
Tour» van Europa naar
New Orleans voor het ver
maarde N.O. Jazz Herita
ge Festival.
Tony O "Sullivan: tromp
en zang. Verbleef een gan
jaar ('63-'64) in New Oi
leans waar hij o.a. les kree
van De Pierce. Kwam ziel
terug in Engeland, onmii
dellijk bij de Stompei
voegen.
Rod Chambers: alto sax e
klarinet. Kwam bij de ban
in '76 toen hij van Londe
naar Manchester verhui
de.
Terry Wood: banjo en g
taar. Vanaf '65 bij de groej
Paul Russell: drums. Dee
Festival van Nice aan mi
de Iberia Stompers.
Chris Satterly: piano
zang. Er reeds bij van he
begin der zeventiger jaren
Brian Turnock: bas Zet
professioneel ingestelt
Speelde bij diverse bands i
de USA en Europa.
Dergelijke bezetting looi
beslist de moeite van ei
verplaatsing naar de Loki
se Jazzklub aan de Ou
Heerweg 38-40. O ja,
wacht je daar ook een ve
rassing! Pakjes en «surpr
ses» worden U gratis dcx
de klub aangeboden. E
reden te meer om zeker
afspraak op zaterdag 18 d
cember om 21 uur niet
missen!
(andr
Op 19 november verscheen er in «De Voorpost»
onder de titel «Azymuth» (Lokeren): koncertorgani-
sator in moeilijkheden, een bericht dat waarin ge
zegd werd dat deze organizatie door geldelijke moei
lijkheden dreigde teloor te gaan De subsidie, die
Azymuth jaarlijks van het Ministerie van Neder
landse Kuituur mocht ontvangen, werd immers
geschrapt. In het bericht stond ook dat Minister
Poma onmogelijk kon akkoord gaan met de uitga
ven die de jongste jaren te hoog opliepen. Prestige-
opzetten, peperdure bureaumachines, huurprijzen,
telefoon- en representatiekosten, het was de minis
ter allemaal te veel.
In een brief schrijft Jean-Pierre Van Avermaet,
beheerder van Azymuth, dat er in ons bericht enkele
onjuistheden stonden. Azymuth, zo schrijft hij, is
geen vzw, maar een instelling van openbaar nut en
derhalve door een regeringsbeslissing in het leven
geroepen. Reeds van bij de oprichting was Azymuth
onvoldoende gesubsidieerd, zodat gedurende twaalf
jaar uit de persoonlijke middelen van de stichter en
vrienden moest geïnvesteerd worden. Aangezien het
buitenland dagelijks moet gekontakteerd worden,
zijn de telefoononkosten inderdaad zeer hoog. Maar
dit is onvermijdelijk wil de dienstverlening van
Azymuth optimaal zijn.
Tenslotte wordt op alle mogelijke manier bezuinigd
om de representatiekosten te drukken. Zo maakt de
administrateur voor de begeleiding van de koncert-
reizen geen gebruik van zijn eigen wagen, maar
rijdt hij mee met de bus van het koor en verblijft hij
zoals de koorleden bij gastfamilies in plaats van in
een hotel.
Zoals elke zichzelf respek-
terende organisatie, hebben
ook de koren «hun» dag die
ze luisterrijk vieren Dit
was het geval voor het St.-
Jan Berchmanskoor uit
Hofstade onder leiding van
de h. Van Der Vurst. Zij
vierden hun St.-Ceciliadag
op zaterdagavond door hun
koorprestatie te kombine-
ren met feest en gezellig
heid.
Ze werden uitgenodigd
naar Eldergem om daar de
eucharistie op te luisteren.
Na de eucharistie ging de
pastoor de mensen voor in
het applaus dat het koor
kreeg, en terecht, door
stukken uit de «Deutsche
Messe» van Schubert en «De
Profundi8» zeer mooi wer
den gebracht en ze zeker U
de moeilijkere koorwerke
horen.
Na de eucharistie trok me
dan naar Hemelveerdi
ghem, waar een goed feefl
maal in Gasthof de Vlai
schaerd werd opgediend.
Dirigent Van der Vurst, al
elke dirigent de vaak verg»
ten stille kracht van
koor, werd letterlijk en 1
guur lijk in de bloemetje
gezet.
En zoals elk feest waar ma
gezelligheid en vrieni
schap aantreft, danste
dronk men en praat!
men... tot in de hele kleir
uurtjes. Ik vermoed dat
leden van het koor niet vee
meer gezongen hebben zot