Karei Heirbaut
over de levensloop
van Simon Weyn
Dertig jarig V.V.A.
met «Oude hoekjes
van Aalst»
K.
«Simon is dood»
Onevenwichtig produkt
Boekenbeurs van Oxfam-
Wereldwinkel te Aalst
«Kamertrio Strawinsky»
koncerteert te Aalst
Kerstkoncert door
«Colla Voce»
>r
Merkwaardige
V.V.A.K.-katalogus
«Oude Hoekjes...»
De Voorpost - 17.12.1982 - 27
jokf
ChK
a,
i ver
Lirpr
doe
Hij belt bij mij aan, komt zijn nieuwe boekje
voorstellen. Karei Heirbaut, de harde man van de
Boelstaking, schrijver van Het Stakersdagboek,
pilaar bij Barst, een volkstoneelgroep uit Sint-
Niklaas, nu al 10 jaar aktief. Simon is dood, het
leven van een werkman, zegt hij. Het lange leven;
hij is 88 geworden. Simon Weyn. Iemand die
bestaan heeft. Veertig bladzijden om maar aan te
geven dat een mens heel wat kan doormaken in zijn
leven. Twee wereldoorlogen bijvoorbeeld. Een
beeld, waarin veel mensen zich zullen herkennen,
neemt hij aan. Vroeger nog fotoboeken gemaakt,
Tussen Kop en Kont, het Stakersdagboek natuur
lijk en Zet alles op z'n Kop, gevoelsschetsen rond
sociale problemen. Jan Cap daarna, ook een schets,
niet zozeer syndikalistisch dan wel satirisch, hu
moristisch, menselijk opgevat. Maar hiervan afge
stapt nu; het ligt breder; er is niet alleen Boel, maar
ook Nobels Peelman en Cockerill Yards. Daarom
volgend jaar «Jij, Ik en Wij». Volop bezig aan de
voorbereiding daarvan. Maar hij is gekomen voor
«Simon is dood». Een andere aanpak, een nieuwe
vorm.
Geen pamflettaire toestanden die men ondertussen
al van hem begint te verwachten. Nee, hij heeft de
mmi precies zo gekend. Simon was geen held, geen
martelaar, had nooit hoogdravende antwoorden
klaar. Heel eenvoudig gewoon, de moeite waard
toch.
Petrus Weyn, geboren in 't van de delegees en tevreden
jaar 1857, een woelige tijd. zijn met een hand in de grote
Voor de kost gaat hij, elf ruif. Bij Boel staakt ook Simon
jaar pas en zwijgzaam van in '47 zeventien weken lang...
aard, werken als koeter en voor één frank per uur opslag,
wordt later 'volle boe- Zestig jaar is hij als hij wordt
renknecht'. Krijgsgevange- afgedankt. Kort nog werkt hij
ne tijdens de eerste wereld- als grachtenkuiser voor de ge-
oorlog. Maar daarna, op de meente Temse: tewerkgestelde
jaarmarkt, ontdekt hij werkloze. Zijn wereld wordt
Flor, een frisse boerendoch- kleiner. Hij luistert veel naar
ter. Hij bezoekt ze thuis, in de radio, speelt met de duiven,
't café De Kromme Notelaar wordt al eens ziek, slaapt al
en wint haar liefde. Ze willen eens tussen witte muren. Een
trouwen, maar een boe- laatste reis gaat naar Hamme.
renknecht verdient niet veel. Een bejaardentehuis. «'t Was
Simon kan beginnen op De Tweede Paasdag 1982; Simon
Zilveren in Hoboken. Hij is is die dag niet begraven. De
niet alleen, maar het doet pijn. grafmaker was met verlof
Flor verwacht een kind en ze
trouwen. Nog twee kinderen Op zijn waarde genomen
volgen kort en daarna is Flor Ik heb in bovenstaande ge
weer zwanger. Ze draagt probeerd de schrijfstijl van
zwaar: een drieling die teveel Karei Heirbaut na te
van haar krachten vraagt. Dof- bootsen. Moeilijk is het niet
fepaardenstappen in de sneeuw en als je Heirbauts werk
trekken de lijkwagen op kadans een beetje kent, vergroot
van een dodenmars. Simon zich het vermoeden dat hij
staat er alleen voor dan. Het niet anders kan dan licht
leven gaat verder. De tweede tot zwaar gekadanseerde,
wereldoorlog. van lidwoorden en onder-
Hij mag op de boelscheeps- werpen beroofde teksten
werf gaan werken: een losse schrijven. 'Simon is dood'
werkman tussen hel hels la- wemelt bovendien van de
waai gemaakt door kappers, taalfouten: van ordinaire spel-
mateerders, klinkersEen fouten (zelfs in eigennamen:
oorlog met diepe sporen van de gebroeders Van Ramdonck,
angst en vergelding. Het is als- Albert De Rijcke, een dt-on-
of het syndikalismc vaste voet juistheid ook) over frekwente
aan de grond begint te krijgen, en volledig foute wisselingen
Tot de leiders vervreemden van tijd en getal tot dubbele
negaties en ongeoorloofde
weglatingen. Ongetwijfeld
heeft het zetwerk aan heel wat
schuld. Het is zondermeer
slordig te noemen en heeft
zelfs in een tussentitel (Een
bloem sterf af) een fout getole
reerd. Ook de woordkeus is nu
en dan behoorlijk inkonse-
kwent te noemen. Heirbaut
legt in de mond van oude,
volkse figuren pitteleer, ook
woorden als thema, leven
snoodzakelijkheid en produk-
tiemolen.
Verder zijn er de inhoudelijke
onvolkomenheden. Het is b.v.
lang niet altijd duidelijk wie de
verteller is, wie de vertellers
zijn. In het laatste hoofdstuk
bolt Luc met 4 PK-wagentje
langs Trees». Pas anderhalve
bladzijde verder, nadat Luc
meermaals vermeld werd,
wordt duidelijk wie hij is: «Op
5 april 's avonds zitten Leona
en haar twee zoons, Luc en
Urbain, rustig te praten over
zin en onzin van het leven».
Van Trees kan je enkel met
een hoge graad van zekerheid
vermoeden dat ze de dochter
van Simon, de zuster dus van
Leona is. Rond Mady, die
meerijdt naar het bejaardente
huis in Hamme, blijft het vol
ledig duister. De verdeeldheid
tussen de kinderen van Simon
is in het laatste hoofdstuk een
bijna totale verrassing. Het ge
geven wortelt geenszins in de
voorgeschiedenis, maar gaat
toch, zeer scherp, de finale
psychologie mee kleuren. En
.dat stoort, zoiets; het roept
vragen op, vreet aan de lees
baarheid.
Maar ik kan «Simon is dood»
nog wel wat meer nageven dan
enkel maar een pijnlijk dilet
tantisme; Karei Heirbaut, en
met hem zijn proza, heeft kwa
liteiten: Hij is om te beginnen
een goed verteller, springt
soms zelfs zeer vaardig om met
taal. Getuigen daarvan enkele
goed ingepaste figuren: de ver
gelijking Hij knikte als een
winkelnegertje» bijv. en de sy-
nesthezic: «Bij regenweer roept
de koekoek heel onzichtbaar».
Heirbaut verstaat de kunst om
met weinig woorden heel wat
duidelijk te maken. Bij de reü
nie rond Flors bed, na het
doopsel van de pasgeboren
drieling, staat «Niets zeggen
betekent hier veel». De hele
transformatie van de mens tot
een fabriekswezen dat later
nog met moeite zal kunnen
vermoeden hoe het vroeger
wel geweest is, zit, na de be
schrijving van Simons innerlij-
Geen doodgewone boekenbeurs dus, waar men
allerlei romans, ridder- en andere avonturenboe
ken kan kopen, maar een boekenbeurs opgezet
door Oxfam Wereldwinkel. Ze heeft plaats in het
Netwerk Centrum in de De Ridderstraat 28 te Aalst
van vrijdag 17 tot en met 19 december en het is
reeds voor de derde maal dat deze beurs wordt
georganizeerd.
Karei Heirbaut (links): sociaal engagement gekoppeld aan
publikatiedrift.
blijkt te hebben voor voetbal-
reportages, de Ronde van
Frankrijk, het eigen duiven-
spel.
Karei Heirbaut voert in zijn
jongste publikatie op een zeer
aanvaardbare, zelfs overtui-
.gende manier, de diepmense
lijke toon. Het overlijden van
Flor en later van Simon zelf,
de reakties daarrond. grijpen
aan, de psychologie raakt hier
kant en wal: «Staat daar onbe
wogen aan het voeteinde van
het bed. Onmachtig, alleen
maar kijkend naar Flor. Wat
gaat er in die man zijn hoofd
om? Is het voor hem reeds een
voldongen feit? Denkt hij aan
het verleden, hun zeer kort sa
menzijn? Denkt hij reeds aan
de toekomst zonder Flor, of
denkt hij niets, helemaal niets,
alleen maar kijken, staren. Si
mon en Flor een fijne menselij
ke kombinatie. Hij, de werker,
de stille, zwijgzame. Flor, vol
lach, leven, optimist. Zorge
loos bezorgd. Dit menselijk sa
menspel. Op enkele uren tijd
volledig uit elkaar gerukt. Op
16 december 1935, geen koude
kille winterdag, Iaat in de
avond is Flor gestorven
Hoe kan het leven toch draaien
en waaien? Voor Simon een
nieuw leven, zonder Flor. Hoe
veel eenzame avonden en nach
ten wachten hem?»
Besluit: Karei Heirbaut is tot
wat in staat, maar slaagt er niet
in iets evenwichtigs, iets vol
waardigs op de markt te bren
gen. Spijtig.
Hij zou er goed aan doen, zich
te laten bijstaan door iemand
die zich terzake enige deskun
digheid heeft toegeëigend.
«Simon is dood» kost 80 frank,
telt 40 bladzijden, werd ge
drukt op duizend exemplaren
en je kan het boekje krijgen op
volgend adres: Barst, Brede-
straat 331, 2700 Sint-Niklaas.
Tel: 03/776.87.17.
ke strijd tegen een leven als
fabrieksarbeider, gebald in
«Simon is niet alleen». Een
heel kontrast tekent hij met
«Hij kan beginnen op «De Zil
veren» in Hoboken nu goed
bekend langs radio en teevee en
vele betogingen tegen 't loodfa-
briek», waarin de noodzakelij
ke volgzaamheid van toen
staat tegenover de konsekwen-
tie en het verzet van vandaag.
Karei Heirbaut heeft ook een
boontje voor de pars pro toto,
hét middel bij hem om, kort,
méér te zeggen dan dat met
een gewone zegging zou kun
nen. «Adolf stapt nu met zwar
te laarzen over geheel Europa»,
«Soldatenhoeren die met grijze
uniformen naar bed trok
ken...» en «Misdienaars lopen
voor pastoorsvoeten».
In het boekje «Simon is dood»
lees je een boeiende passage
over het leven op de Boelwerf
tijdens de tweede wereldoor
log. De tijdsgeest is goed ge
ïntegreerd, maar soms wordt
het verhaal kritische geschie
denis en is Simon nog slechts
een appendix: «Ondertussen
werkt Simon op «De Zilveren»,
staat er dan. Veel aandacht
gaat naar de vakbondsgeschie
denis, terwijl voor Simon zelf
enkel aangegeven wordt dat
hij vertrouwen had in mensen
als Albert De Ryck (oud-bur
gemeester van Temse) en Be-
noit Van Daele en zich aan
sloot bij het katholieke syndi-
kaat. Verderop rijst Simon
duidelijker uit zijn maatschap
pelijke kontekst en we krijgen
eerder zijn indrukken en erva
ringen bij, zijn kommentaar op
lokale (de betoging tegen het
plan in Bazel een vliegveld aan
te leggen), nationale (de aan
bouw van kerncentrales) en in
ternationale (Mao, Allende)
ontwikkelingen. De geschiede
nis is nu enkel nog relevant in
funktie van Simon en zo is het
beter, geloofwaardiger. Ge
loofwaardig, ook al omdat Si
mon toch ook belangstelling
In feite is deze beurs meer
dan een boeken- en ge
schenkententoonstelling
Men heeft ze dit keer doel
bewust opgebouwd rond
het tema krisis. Biezonder
aktueel dus. Oxfam-We-
reldwinkel Aalst in samen
werking met de Culturele
Centrale heeft rond dit te-
ma een uitzonderlijk pro
gramma opgezet. Zo is er
op vrijdag 17 december een
debat voorzien om 20 u. Het
kreeg als titel «Uitwegen
voor de krisis». Aan dit de
bat zullen deelnemen: voor
het ACV de heer P. Van
Tittelboom, vakbondssekre-
taris te Aalst, voor het
ABW de heer J. Van
Geertsom vakbondssekre-
taris te Sint-Niklaas en
voor Polekar de heer F.
Moulaert co-auteur van
«Racisten hebben onge
lijk». De heer Piet De Moor,
hoofdredakteur van «De
Nieuwe» zal het debat lei
den. Zaterdag 18 december
kan men in de beurs terecht
van 9 tot 22 u. Om 14 u.
wordt er aan kinderanima
tie gedaan in samenwer
king met de werkgroep
gastarbeiders en om 19.30
u. is Bert Van Hoorick pre
sent om te vertellen over
zijn memoires die versche
nen onder de titel «In tegen
stroom». Bert Van Hoorick
is een kind van zijn tijd,
van zijn volk en van zijn
stad. Hij is in verschillende
opzichten het politiek even
beeld van zijn betreurde
vriend Louis-Paul Boon. Hij
roeit steeds tegen de stroom
op. In zijn meeslepende me
moires doet hij het verhaal
van zijn leven. Een mense
lijk dokument dat zal toege
licht worden door W. De
Broek. De Culturele Centra
le De Rank verleent aan de
ze manifestatie haar mede
werking.
Tenslotte is er op zondag 19
december nog een namid
dag rond de figuur van de
Nobelprijswinnaar voor li
teratuur Gabriel Garcia
Marquez. Om 15 u. zet Ste-
faan Van den Bremt over
deze Nobelprijswinnaar een
babbel op. Marquez kreeg
de Nobelprijs voor litera
tuur voor de wijze waarop
hij verbeelding en werke
lijkheid in zijn boeken kon
leren samengaan als spie
gel van het leven en de kon-
flikten van een heel konti
nent. Deze namiddag vangt
aan om 15 u. De derde boe
kenbeurs is ook op zondag
toegankelijk en wel van 10
u. tot 18 u.
Men kan er doorlopend een
tentoonstelling over oud en
nieuw fascisme bekijken en
blijven stilstaan bij een aan
tal video's.
Boeken en geschenken
Naast deze aktiviteiten al
lerhande zijn er natuurlijk
ook de boeken en de ge
schenken. Vermits de boe
kenbeurs in het teken staat
van de krisis is er een ruim
aanbod aan boeken voor
handen over dit tema. Maar
er zijn ook werken over de
derde wereldproblematiek,
de arbeidersbeweging, de
massamedia, het vormings
werk, vredesopvoeding, het
leefmilieu enz. En wat de
geschenken betreft, hier
voor heeft men handge
maakte kunstwerkjes uit
India, Chili, Bangladesj, Sri
Lanka, de Filippijnen en
andere derde wereldlanden
aangetrokken. Al met al
een boeiende beurs die een
bezoek overwaard zal zijn.
Leo DE BOCK
Op maandag 20 december
te 20 u koncerteert het «Ka
mertrio Strawinsky» in de
feestzaal van het stadhuis
te Aalst.
Mede door het feit dat dit
trio bestaande uit Renée
Barré, piano; André Gous-
seau, viool en Franpois
Schollaert, klarinet het
aandurfde het vrij moeilijk
werk «De Geschiedenis van
de Soldaat» van Igor Stra
winsky op zijn repertorium
te plaatsen en tevens we
gens het tot Strawinsky-
jaar uitgeroepen jaar 1982
lag het voor de hand dat dit
trio deze naam zou dragen.
De leden ervan zijn trou
wens allen zeer ervaren
musici en laureaten van het
Koninklijk Muziekkonser-
vatorium Brussel.
Ondanks de minder geken
de triovorm werden ook
hierdoor toch prachtige
werken geschreven door
een hele schare bekende
komponisten. Zelfs klassie
ke meesters honoreerden
deze ensembles en dit pre
cies wegens de kombinatie
van deze drie eigengeaarde
instrumenten.
Op het programma het
«Trio in Es» van Jan Van
hall, dat van Chatschatur-
jan en de «Suite» van Da
rius Milhaud.
Na de pauze volgen «3
Sketches» van landgenoot
Willy Rouma en bekroning
van de avond wordt dan
Strawinsky's «Geschiede
nis van de Soldaat», een
symbolisch verhaal van de
nederlaag van het mense
lijk element in het kansspel
dat het leven uiteindelijk
toch is.
Van de originele partituur
maakte de komponist een
suite met 5 delen en be
werkte eigenhandig zijn
meesterwerk voor klarinet,
viool en piano. Het werk
maakte opgang. Niet om
wille van het plan maar
vooral wegens het artistiek
karakter, de overvloed van
ideeën, de schitterende
techniek en het gedurfde
gebruik van de stof. Eer
muzikaal verhaal dat da
teert uit zijn Zwitserse pe
riode (1918).
Deelname in de kosten: 20C
fr. Studenten, Plus-3 en
jeugdpas: 150 fr.
Het Aalsters zangkoor «Colla Voce» onder leiding
van Herman Slagmulder brengt op uitnodiging van
het plaatselijk St.-Janskoor te Hemelveerdegem in
de gerestaureerde St.-Jan de Doperkerk op zaterdag
18 december te 20 u een merkwaardig kerstkoncert.
Naast «Colla Voce» zelf treden op Jozef DHoir met
werken voor klavecimbel van J.S. Bach en voor
begeleiding zorgt Chris Crombeen.
Her koor zelf zingt werken uit Renaissance en
Barok en hedendaagse Kerst- en Marialiederen.
De toegang tot het koncert is gratis.
Voor reservering van plaatsen kan u terecht bij
Marcel Crombeen, Cesar Haeltermanstraat 79 te
9300 Aalst (053-21.08.73) of direkteur Theo Van
Santen, Langemunt 71 te 9570 Lierde (055-
42.14.16). lh
In de Belfortzaal werd verleden vrijdag door sche
pen Gaston Van den Eede in aanwezigheid van een
honderdtal belangstellenden waaronder erevolks-
vertegenwoordiger Bert Van Hoorick, toekomstig
burgemeester Raymond Uyttersprot en schepen-in-
spe Chris Lievens-Borms, schepen Marcel De Bis
schop en bijna raadslid Danny De Nayer een merk
waardige tentoonstelling geopend.
Bij het vieren van het der- immers de stof voor vele
ügjarig bestaan van WAK, andere tentoonstellingen.
de «Veevak» ofte «Vereni
ging voor Aalsters Kul-
tuurschoon» had het be
stuur met aan het hoofd
voorzitter Jan Van der
Hulst eraan gehouden «Ou
Bestuurslid Mare Uytter
sprot memoreerde de be
doelingen van V.V.A.K.,
bewaren, onderhouden en
zo nodig restaureren van
Aalsters kultuurschoon
:er to
erkef
i me
serdt
fees"
Vla»
nd.
st, al
vergt
n ee
en
r me
riem
ite
raatt
kleil
lat
3t ve
n zob
de hoekjes van Aalst en waarbij hij vooral hulde
Groot-Aalst« eens in de kij- brengt aan Raymond Ver-
ker te brengen. Opzet waar- naeve, promotor van de Va-
in ze alleszins geslaagd zijn lerius De Saedeleertentoon-
en dat werd vastgelegd in stelling, de retrospektieve
een waardevolle brochure. expo en de Rubensviering
en aan Fritz Courteaux,
Wel betreurde de WAK dat Spjj van vereniging. Ook
de tentoonstelling niet kon egn postume hulde aan Leo
doorgaan in Kapel en gan- Singelijn en een speciaal
gen van het Oud-Hospitaal, dankwoord aan Raymond
gebouw dat dank zij de in- Schaepdrijver eerste
spanningen van ere-voor- voorzitter die mede aan de
zitter Fritz Courteaux en de basis lag van de restauratie
nog levende medestichter van het Oud-Hospitaal. Be-
Raymond Vernaeve van de treurd wordt dat in de Kat-
ondergang werd gered. An- testraat blijkbaar weinig
derzijds is de organiseren- enthousiasme wordt be
de vereniging fier op de toond voor de restauratie
Belfortzaal, door de goede van H. Geestkapel, een
zorgen van schepen Jan De beschermd gebouw waar-
Van beeldhouwer Mare De
Bruyn wordt trouwens aan
Fritz Courteaux symbolisch
een miniatuur-standbeeld
van Valerius de Saedeleer
overhandigd. Verhoopt
wordt dat aan de «drie
hoek», aan het Vredeplein
dergelijk standbeeld eens
kan worden gerealiseerd.
Schepen Gaston Van den
Eede wijst op de goede sa
menwerking van stadsbe
stuur en WAK met burge
meester Debunne' in 1953
als startpunt voor de res
tauratie van het Oud-Hospi
taal die twee jaar later on
der impuls van schepenen
Gilbert Claus en Bert Van
Hoorick naar advies van
Fritz Courteaux en plannen
van architekt Fons Singe-
lijk vaste vorm kreeg. Hij
memoreert verder het tot
standkomen van een regle
ment voor een jaarlijkse
prijs waarbij de stad een Aalst. Het oudste huis van Aalst wordt op deze manier
financiële inbreng deed en rechtgehouden. Een monumentvan een geklasseerd
tevens de goede samenwer- monument in de Zoutstraat (per)
Aalst. De kapel in de Kattestraat staat te rotten tot ze invalt (per)
Neve binnenin grondig her
steld met boven de prachti
ge raadszaal en hoger nog
het flink uitgerust Daens-
museum waaraan ook de
VVAK door het in bruik
leen geven van zesenzestig
voorwerpen haar medewer
king heeft verleend.
Wat betreft de tentoonstel-
hng «Oude hoekjes van
van de WAK hoopt op tota
le restauratie. Ook bij «Stad
Antwerpen» zijn maatrege
len dringend noodzakelijk
maar schepen Van den Ee
de zou erop inpikken dat de
eigenaars op voorstellen
van het stadsbestuur niet
positief reageerden
Op het aktief van de vereni
ging staan verder
Aalst» hoopt de Veevak dat vruchtbare samenwerking
dit het startsein wordt voor met het stads&rchief en de
eGn Musuem van Oud- bemiddeling waardoor aan
Aalst. In de proeve van iko- de stad twee werken van
nografie van vele Groot- Valerius de Saedeleer wer-
Aalaterse gebouwen steekt den geschonken.
king tijdens het Dirk Mar-
tensjaar. De restauratie van
het belfort en van het Huis
Van Langenhove waarvan
hij hoopt dat het binnen
afzienbare tijd in gebruik
kan worden genomen
noemt hij verder zeer posi
tief. Ook positief dat de
WAK, niettegenstaande
substantiële betoelaging,
niet zoals de stad zelf in
«rode cijfers» is beland
maar zich zelf weet te be
druipen Zulks dan vooral
door de ledenbijdrage.
De tentoonstelling «Oude
hoekjes van Aalst en Groot-
Aalst en 30 jaar V.V.A.K.-
werking» is toegankelijk in
de Belfortzaal tot en met
vrijdag 24 december elke
dag van 10 tot 12 en van 14
tot 18 u. Voor de scholen
zijn er op aanvraag geleide
bezoeken mogelijk. Wel dan
verwittigen Ploegstraat 24
te 9300 Aalst (053-
21.32.80).
LH
Aalst. Het bestuur van de jong-van-hart-klub die reeds meermaals de verkrotting van het
oudste huis van Aalst in de Zoutstraat en de kapel van het oudmannenhuis in de
Kattestraat aangeklaagd heeft (per)
Bij de tentoonstelling «Oude Hoekjes van Aalst» in de
Belfortzaal die loopt tot 24 december is een merkwaardige
katalogus te bekomen. Een niet te missen dokument
uitgegeven op glanspapier met een kleurenfoto van de H.
Geestkapel op de vóórkant en binnenin heel wat kleuren-
en andere foto's van schilderachtige, merkwaardige oude
hoekjes waaraan u wellicht geen aandacht zou schenken
als er u niet expliciet wordt op gewezen.
Een katalogus tot stand gekomen na 30 jaar V.V.A.K.-
werking en samengesteld door voorzitter Jan Van der
Hulst, een uitstekende gids voor het bekijken van de vele
merkwaardige tentoongestelde stukken.
Katalogus A met verwijzing, uitleg en kommentaar bij
liefst 180 stukken en katalogus B met een zestiental
verwijzingen naar de 30 jaar V.V.A.K.-werking.
Verder bibliografieën van Jos Aerts, Louis Borghys, Jan
De Block, Marc De Bruyn, Luc De Decker, Romain De
Hert, Karei De Mette, Gustaaf Francois, Alfred Keste-
leyn. Jozef Ghyselen, Frans Ganzeman, Fritz Kieckens,
Edmond Kieckens, Cornecl Meyssens, Paul Pontius,
Louis Persoons, Theo Praet, Jan Van Campenhaut, Frans
Van der Hulst, André Van der Meersch, Emiel Van der
Linden, Jan Van Malderen, Petrus Van Nuffel, Van
Schuylenbergh, Norbert Van Schuylenbergh, Raymond
Vernaeve, Adolf Triest, Frans Wauters en M. Werner.
LH