en de kleine kl
De grote
01
Kerst-aperitiefkoncert
in Dendermondse
Begijnhofkapel
druk bijgewoond
en fel geapprecieerd
Christmas Party
met The Jeggpap
en Huub Janssen
Dendermondse
artiesten
voor Unicef
Melseler
Orgelkomité
brengt elpee uit
Derde Kerstkoncert
Dendermonds
Zwijvekekoor
Stemmig Kerstkoncert te Wieze
In Honky Tonk op zaterdag 25 december
om 21 uur:
Nachtegalen zingen
22 - 24.12.1982 - De Voorpost
Ter herinnering dinsdagavond 28 december j0*
om 20 u verzorgen de Nachtegalen van Polen
een kerstgala in de Don Boscokerk in Sint-
Niklaas. Jerzy Kurczewski dirigeert.
Met dit koncert besluiten de Poolse zangertjes
hun Europese rondreis. De manifestatie in
Sint-Niklaas wordt georganiseerd ten voorde
le van het Dagcentrum aan de Knaptandstraat
en het Revalidatiecentrum in de Truweel
straat. Het stadsbestuur en de Bank Brussel
Lambert verlenen hun medewerking.
Op 26 december organiseert BRT III een kon
cert voor jongeren in de Muntschouwburg dat
zal overgenomen worden door vele andere
zenders. Aan het koncert wordt deelgenomen
door artiesten uit vijf landen, waaronder Bel
gië. De opbrengst gaat naar Unicef dat daar
mee projekten financiert in Libanon. Kaarten
zijn te koop in de Muntschouwburg, tel.
217.22.11.
Maar ook in Dendermonde wordt er druk
gewerkt voor Unicef. Na verscheidene ge
slaagde akties is het plaatselijk komitee er
onder impuls van de h. Fr. Ghijsbrecht in
geslaagd een merkwaardig programma sa
men te stellen dat zal uitgevoerd worden op 29
mei ter gelegenheid van de aktie «Honger-
maal». Het koncert staat onder het motto
«Dendermondse artiesten voor Unicef» en
groepeert enkele belangrijke streekgenoten:
Louis Pas (piano), Georges Michiels (trompet),
Hilde Van Keer (viool), Chris Pee (zang), Leon
Vertongen en Jaak Ver helst (voordracht uit
Escurial van Michel de Ghelderode) en het
Westvlaams Jeugdorkest o.l.v. Sint-Gilhsse-
naar Ernest Maes.
Unicef-Dendermonde hoopt met dit koncert
opnieuw een belangrijke bijdrage te kunnen
leveren tot verbetering van het lot der kinde
ren in de wereld. Later meer nieuws hierover.
(mdb)
Dendermonde. Het strijkorkest tijdens de uitvoering van het koncert in de Begijnhofka
pel. (vh)
prachtig verklankt. Even
eens heel mooi was «In Dul-
ci Jubilo»een Middelneder
lands menglied (Latijn en
volkstaal). Als sluitstuk
van dit koncert werd een
Pools kerstlied gezongen
over de herders bij de stal.
Niet alleen Zabarylo (van
Poolse afkomst!) was hier
bij in zijn element; ook de
sopraan was uitstekend.
Voor westerse oren niet zo
direkt een kerstlied door
zijn afwisselend ritme en
klankkleur. Beide zangers
en hun begeleider Robert
Coppejans mochten zich
verheugen in een entoesiast
applaudisserend publiek.
Het was dan ook niet ver
wonderlijk dat het trio als
toemaatje het bekendste
kerstlied aller tijden )Stille
Nacht, Heilige Nacht» uit
1818 vertolkte.
Een dankbaar pubhek
spaarde zijn appreciatie
niet; hierin werd ook pre
sentetor Dirk Everaert zeer
terecht betrokken. Zijn pre
sentatie' was verhelderend
en ad rem.
Wij hopen dat de Ros Bei
aard Marnixring dit prach
tig initiatief met aperitief-
koncerten ook volgend jaar
zal verderzetten. De vorige
koncerten hebben aange
toond dat zelfs in onze Den
derstad een gedisciplineerd
kennerspubliek bestaat, of
intussen gegroeid is, dat
deze organisaties naar
waarde weet te schatten.
Aan mogelijke koncerten-
sembles ontbreekt het zeker
niet, aan pubhek evenmin,
dat is nu wel duidelijk ge
bleken.
L.
Het enthoesiasme van vijftien jaar Melsele II
Orgelkomité is zaterdag jl. uitgemond in
voorstelling van een eerste orgelplaat, ver.
tolkt door professor Stanislas Deriemaeker
het waardevol Delahayeorgel van de Melseela i&fe
O.L. Vrouwekerk.
«Van Bach tot Mendelssohn» is de titel van dn-v<
LP die elke orgelfan moet doen jubelen. Hmu
kan luisteren naar «Toccata en fuga in ra v0
klein» van J.S. Bach, hoort verder het koraal
voorspel «Jesu Leiden, Pein und Tod» van J.C
Vogler en kan vervolgens twee concerto's ho®11'
ren vertolken van Chr. Fr. Rüppe, zijnde eer*114
'allegro majestoso' en een 'larghetto con ex*1^
pressivo'. 3 lel
Stanislas Deriemaeker zelf, welbekend in or p 1
gelmiddens, zette op een receptie de interpre d11<
tatie van de plaat uiteen en vertolkte enkele Ud
intermezzi op zijn orgel-positief.
De voorintekening kan gebeuren door stor
ting op rekening 404-6023491-37 van het"
Orgelkomité, c/o Sabot, Kerkplein 8, 274C
Melsele. Tot en met 31 december bedraagt de]008
prijs 300 fr. Vanaf 1.1.83 kost de plaat 375 fr.5 k
Een kerstgeschenk voor elke orgelliefhebber. W
(wvdv) )k.
mi
tul
1st
m,
iaa
Op zondag 26 december
vergast het Zwijvekekoor
o.l.v. Dirk Vermeir, alle
muziekliefhebbers op zijn
derde Kerstkoncert, dat zal
plaatsvinden in het Paro
chiaal centrum in de Boon-
wijk te 17 uur. Wie de vori
ge Kerstkoncerten beleef
de, zal er ook dit jaar onge
twijfeld weer bij willen zijn,
temeer daar de bezetting
nog grootser en unieker zal
zijn. Het Zwijvekekoor
treedt immers op in samen
werking' met het pasge-
stichte Freyakoor, dat
eveneens door Dirk Ver
meir wordt geleid.. Een
bonte wemeling van Kerst
en sfeerhederen uit ver
schillende landen, zullen
gebracht worden door beide
koren, gesteund door een
strijkkwartet en een instru
mentaal ensemble. Ver
schillende soh8ten treden
op:
Lieve Bosman, viool; Ann
Kesteleyn, piano; Bemadet-
te Van Kemseke, fluit; Gi-
riette Willaerts en Mark
Hermans, zang en
Vermeir, piano. 6®
Op het programma sta Üu
kerstliederen uit vei
lende landen: t„161ni
Frankrijk (met een mo
Provempaals kersthafö®
Duitsland, Engeland,
last but not least Israel. I
geheel wordt afgerond n téi
een paar prachtige negi ree
spirituals, een genre wai B[g
in het Zwijvekekoor een
blinker is. Zoals gewoonl
zijn alle arrangementen
bewerkingen van de hai ra
van koorleider en piani
Dirk Vermeir, een bekenlpai
naam in de muziekwereld lin
Dit Kerstkoncert krij e
weer de aangename en i
tieme sfeer van een famill""
feest, met een panne!
kenbak vanaf. 15 uur.
Kortom, het belooft v
een uniek gebeuren te v
den Laat deze gelegenhei
niet voorbij gaan en ko
luisteren op 26 december i
het Parochiaal centrum va ®n
de Boon wijk, Serbosstraa lOj
Dendermonde.
We hebben ons laten vertellen dat de jazzwandeling heeft echt zin in dit kon
van vorige zondag een ongehoord sukses werd. Er eert en reserveerde zich
zouden wel tweehonderd deelnemers geweest zijn daarom reeds een bed in
die in het gure weer een hoekje van Dendermonde Dendermonde om te blij-
wilden bezichtigen. Later hebben we gehoord dat ven slapen. Dat belooft!
dit hoekje vooral de binnenkant van de bunker
was...
Nu zaterdag 25 december wordt er opnieuw een
tweehonderdtal mensen opgestapeld in de bunker
voor het kerstkoncert dat er gegeven wordt met de
bekende Jeggpap N.O. Jazzband en drummer Huub
Janssen. De Jeggpap is genoegzaam bekend en
Huub Janssen is, zeker voor de oudere jazzfan,
geen onbekende.
Huub Janssen startte
zijn slagwerkaktivitei-
ten op de prille leeftijd
van 4 jaar toen zijn va
der hem een échte trom
gaf. Hij begon-zijn kar-
rière als jongen van 14
jaar in het orkestje van
zijn vader. Na 4 jaar in
allerlei orkesten ge
speeld te hebben (tussen
het orkest van zijn vader
door) kwam hij bij de
Big Band Strikes Up the
Band o.l.v. Huub Musch
die hoofdzakelijk mu
ziek van Glenn Miller en
Benny Goodman
speelde.
Na zijn diensttijd begon
hij met allerlei radiomu
sici te spelen in Neder
land w.o. Harry Mooten,
Jan Gorissen, Johnny
Meyer, Frans Poptie,
Eddy Christiani, Frans
Wanders, Rita Reys
enz.enz. (radio en tv in
België) tot hij twee jaar
vast in het Cocktail Trio
kwam.
Gelijk kwam hij als jong
talent in het tv-pro-
gramma «Nieuwe
Oogst» waar hij als so
list optrad. Spoedig
volgden er diverse tv-op-
namen en vele radio-uit
zendingen o.a. «Scher
zando» met Teddy en
Henk Scholten. Tot Tom
Manders in 1961 aan de
deur klopte en hem voor
een jaar meé op toemee
nam met zijn show.
Daarna kwam vier jaar
het Atlas Quartet. On
dertussen was hij ook
een veelgevraagde stu
dio-musicus geworden
en op talloze platen
speelt hij mee. In 1966
werd hij gevraagd door
de befaamde Dutch
Swing College Band.
Muziek waar hij altijd
dol op was en is. Inmid
dels speelt hij ook mee in
het Flash Back Quartet
waarmee diverse elpees
zijn.
Hij heeft met de D.S.C.
de halve wereld afge
reisd en vele platen ge
maakt, ook als drumso
list. De landen waar hij
heeft gespeeld zijn o.a.
Amerika, Nieuw-Zee-
land, Australië, Indone
sië (Singapore) en na
tuurlijk heel Europa
waaronder talloze tv- en
radio-opnamen. Hij is
nog steeds een veel ge
vraagde studio-muzi
kant. Huub Janssen
Lebbeke. In de kerk van Wieze werd een Schitterend kerstkoncert gegeven, (ks)
Het derde vokaal en instrumentaal koncert dat op
initiatief van de V.T.B.-afdeling Wieze als voorbe
reiding op Kerstmis in de St. Salvatorkerk gegeven
werd, is een artistieke voltreffer geworden. VTB-
vertogenwoordiger Jos Abeel en zijn bestuursploeg
hadden voor dit muzikaal hoogfeest circa 10O
bezoekers op de been kunnen brengen. Spijtig
waren er bij dit aantal zo weinig Wieze naars te
tellen. De afwezigen hadden ongelijk want er was
gezorgd voor een hoogstaand programma.
Dendermonde. Huub Jans
sen in Honky Tonk
Uitvoeringen
Met de aanhef van het
kerstgericht «Rorate Caeli»
opende het Halleluja koor
uit Aalst, o.l.v. G. De Cock
het godsdienstig program
ma en de meisjes gaven nog
een paar Gregoriaanse lie
deren ten beste. (Ave Maria
en Dominus dixit).
Freddy Duffeleer leidde na
dien zijn instrumentaal en
semble in met enkele ge
smaakte nummers: Van
Claude Ge rv ai se (Alleman
de, Branies de Bourgog
ne...) en van John Dowland
(Mister Thomas...). Vervol
gens dirigeerde Gaston De
Cock het gemengd Hallelu
jakoor, ook uit Aalst, voor
het zingen van werken van
Palestrina (Gloria), Jaspers
(Resonet in laudibus), Ols-
son (Ad Dominum) en Craft
(O Worship the King). Als
intermezzo speelde orgelist
Christ iaan Crombeen het
solonummer «Es ist ein
Roos' entsprungen». Daar
na verklante het meisjes
koor enkele Oud-Neder
landse kerstliederen: met
o.m. «Een kindekijn is ons
gheboren» en «Maria die
soude naar Bethlehem
gaan»... Echt mooi!
Toen volgde een echte uit
schieter: Orgelist Crom
been met de trompettisten
J. De Brouwer en Peter Kox
deden de kerk daveren met
het concerto in do groot van
A. Vivaldi. Zelfs de nijdige
herfststorm wind die over
het land raasde ging er een
paar minuten stil bij
liggen...
Verder hoorden we nog re
ligieuze zangen en oud-Ne
derlandse kerstliederen als
«Herders hij is geboren»,
«Nu syt Willecome» e.a.m.
Er was dan nog een optre
den van het instrumentaal
ensemble met werken van
8weelinck en Couperin,
waarna het gemengd koor
besloot met de psalm: «Nisi
Dominus» (Carpentier). Na
dit slotakkoord wierp VTB-
initiatiefnemer J. Abeel
gouden parels naar de ver
schillende koristen, zorgde
voor bloemen voor de diri
genten, de orgelisten, de
trompettisten en dankte de
enthousiaste toehoorders.
Kortom een treffend vóór-
kerstmisgebeuren
N.B. Dit koncert ging door
m.m.v. het «Gemeentekre
diet van België».
(J.V.L.)
Vorige zondag, 19 december, sloot de Marnixring Dendermonde Ros Beiaard
zijn eerste aperitief-koncertseizoen af met een kerstkoncert. Deze keer werd er
niet gemusiceerd in de zaal van Het Pand maar in de stemmige Dendermondse
Begijnhofkapel, naar onze mening veel geschikter voor dit soort organisaties.
Een tweehonderdtal melomanen waren ook nu weer opgedaagd om van dit
konoert te genieten. Aan de appreciatie te oordelen, zullen er weinigen
onbevredigd naar huis gekeerd zijn.
talentvolle en reeds gelau
werde instrumentistenHet
kwintet bestond uit twee
violisten, een altviolist, een
cellist en een klarinettist.
De klarinet is in het Kwin
tet van Weber een belangrij
ke rol toebedeeld. Deze rol
werd op meer dan voortref
felijke wijze vertolkt door
klarinettist Lij beert. Op een
paar kleine technische teil
tjes na speelde Lijbeert bril
jant. Toch zou zijn vertol
king nog an schoonheid en
schittering gewonnen heb
ben, indien hij zich, vooral
in de eerste en tweede bewe
ging, niet had laten verlei-
Het instrumentaal gedeelte
bleef beperkt tot één enkele
kompositie, namelijk een
Kwintet van Carl Maria von
Weber (1786-1826), die
overwegend bekend zal blij
ven voor zijn opera's, meer
dan voor zijn koncert, ka
mer- en solomuzdek, ver
mits deze meer uiterlijk
dan diepzinnig is!
Zo ook dit Kwintet,, een
vlotte kompositie zonder
veel diepgang maar toch
amusant om te beluisteren,
er was een kwartet van mu
zikanten aangekondigd.
Dit bleek uiteindelijk een
kwintet te zijn van jonge,
den te dominant op de voor
grond te treden. Het klank
volume van de strijkers
ging soms verloren in de
spettering van de klarinet.
De strijkers produceerden
nochtans een bewonderens
waardige kohesie, een
mooie klankkleur en hun
interpretatie was voortref
felijk. De derde en vierde
beweging (trio en rondo)
werden schitterend uitge
voerd; niet toevallig de de
len waarin klarinet en strij
kers de ideale klankbalans
hadden gevonden. Een uit
voering die op niveau was.
Toch één bedenking hierbij:
Dendermonde. In de kapel van het Begijnhof werd een aperitiefkoncert gehouden door
de Marnixring Dendermonde. Men kon er rekenen op een zeer grote belangstelling, (vh)
waarom moeten fotografen
per se telkens zo storend
werken? Kunnen ze niet
een beetje diskreter hun
werk doen of kunnen ze
niet beter het gepaste mo
ment kiezen om hun job te
doen dan precies tijdens de
finale van de kompositie?...
Het tweede gedeelte van dit
koncert was voorbehouden
aan de vokale muziek. Hier
voor hadden de organisato
ren een beroep gedaan op
de sopraan Anne Van Out-
ryve, soliste bij het Euro
pees vermaarde Collegium
Vocale uit Gent en de bari
ton van Poolse origine Wal-
di Zabarylo, een talentvol
operazanger met een grote
toekomst.
Him optreden begon met
twee liederen van de Engel
se hofkomponist Henry
Purcell (1658-1695), die be
graven werd onder het or
gel der Westminster Abbey.
In zijn hoedanigheid van
hofkomponist (vanaf 1693)
schreef hij nogal wat gele
genheidswerken. Zo werd
het eerste lied «Sound the
Trumpet» gekomponeerd
voor de verjaardag van Ma
ria Stuart, de vrouw van
Willem III. Sopraan en bari
ton toonden zich onmiddel
lijk van hun beste zijde.
Beiden beschikken ze over
een soepele, fleksibele stem;
ze wisten een goede klank
balans te ontwikkelen tus
sen him beider stemmen.
Alleen jammer dat in dit
eerste üed de pianobegelei
ding van Robert Coppejans
te volumineus bleek, maar
dit euvel verdween geluk
kig vanaf het tweede lied.
«My dearest, my fairest» is
een fragment uit «Pausa-
nias» eveneens van Henry
Purcell, maar na zijn dood
voltooid door zijn broer Da
niël. Dit werd een mooie
vertolking door beide zan
gers en de begeleider. Blijft
natuurlijk de vraag of pia
no het meest geschikte in
strument is voor begelei
ding bij werk van Purcell;
de piano bestond toen im
mers nog niet; een klave
cimbel zou hier meer aan
gewezen geweest zijn!
Interpretatief en technisch
op zeer hoog niveau, zong
Zabarylo vervolgens de aria
«Fili, non t'ama piu» van de
17de-eeuwse Italiaanse
komponist Giacomo Caris-
simi (1605-1674), schepper
van de oratorium vorm.
Ook van Wolfgang Ama-
deus Mozart (1756-1791)
werden twee liederen ver
tolkt. Anne Van Outryve
zong uit «Exultate Jubila
te». het Hallelujah. Het
werd een mooie verklan
king: toch kon de sopraan
met verbergen dat ze in de
hogere regionen nog aku-
ratesse en souplesse mist.
Niet zo bekend als het «Ave
Maria» van andere kompo-
nisten, is deze van Mozart
nochtans een pareltje van
liedkunst. In duo werd dit
lied vertolkt, zeer mooi en
erg geapprecieerd door de
toehoorders. Vooral in dit
lied bleek dat de bariton
Waldi Zabarylo nog diepte
mist in zijn overigens erg
goede 8tem.
Vermits het tenslotte toch
een «kerst «-koncert was,
werden er ook nog kerstlie
deren gézongen. De beide
zangers hadden een ver
scheiden, niet zo voor de
hand liggende keuze ge
maakt. «Een kindje gebo
ren in Betlehem», een Mid
delnederlands lied (en reeds
bekend in 1482), werd'