3 ■H Richard III» n Sint-Niklaas: spelen rond dood mzotheid Stille «Ster» bij K.E.T in Beveren Eugeen Adriaensens' «Bakkeske» nu ook in het Duits 'alpertuis Tielt met «andere» Shakespeare Theaterwerking van De Spiegel ook voor de jeugd Tejater 80 aan de kop in de le toneel- seizoenhelft Extra-voorstelling van de «Ster» in Beveren De Voorpost - 24.12.1982 - 23 sker op de planken. Zwaar op de id, denk je dan, moeilijk verteerbaar, wat -volks theater. «Richard m» bovendien, dat koninklijke esbattementen gaat het pet- van de gewone man allicht te boven. Fikse kora^eeën er om genuanceerd te wor- to's W"1' gekorr*£eerd- Je ka11 Shakespeare zéér ide eet wtrekkelijk voor het voetlicht brengen, Ric- ïon ex»"1 111 eigentijds laten evolueren, het pu- liek uitermate boeien, amuseren zelfs, in orlp 10 januari voert het Westvlaams Theater- terpre ollektief Malpertuis uit Tielt in de Sint- enkele üdase stadsschouwburg «Richard m» op. roedermoord, list en korruptie in een trage- r 8t?r' Ie die tegelijk komedie is. De ballade van een "2740Qiverin^wekkend monster, Richard Ut is de de oosaardigheid zelf. Een kreupele hertog die 375 fr e koningstroon van zijn broer veroveren wil. •bber. bh ophitser en intrigant. Een huichelaar wvdv)ok. De grootste booswicht uit de wereldlite- luur? Kan best. Jo Oevers, regisseur van het "—{tuk, noemt «Richard EU» een amalgaam van istorische, tragische en komische elemen- m, een Shakespeariaanse draak met Becket- aanse gestalten. De opmars naar de troon aat over een lawine van lijken, Richard doet os aan onze eigen Reinaert de Vos denken, luw als hij is, meedogenloos, klownesk toch ♦ok. en a lalpertuis-Tielt komt in Sint-Niklaas dus pén oubollig schaakspel van royalistische ia sta lamour op de Bühne zetten, wél een brok versch etterend theater. Het moet, voor wel vijf- an em® onderd scholieren en voor misschien even- srstiiaBBl «gewone»» belangstellenden, een happe ned, ing worden op 10 januari, rael. I ond m jér lovende kritieken Courteaux werd aange- 3 negi reeg het stuk inmid- past, gemodernizeerd. re wai 5jg gj mee Malpertuis- wfvT 11 kekteur Herman Ver- ^er^ig rollen, acht JJJ2J5I ihelden heeft het over akteurs le hai niwelen waarmee je Francinne De Bolle, Ja- pianl chen kan, dit is ont- kob Beks, Philip Liepez, aekem (annend theater, aller- André Roels, Maryke vereld tnst zwaar op de hand. Benoit, Jo Van Den krij e vertaling van Willy Brulle, Herman Ver schelden en Eddy Ver- eycken (deze laatste als Richard UI), dat zijn ze alle acht, de akteurs van dit stuk dat door Jo Ge vers bewerkt werd en geregisseerd wordt. Ze nemen elk een handvol rollen voor hun reke ning, op Eddy Vereyc- ken, de hoofdakteur, na. Malpertuis is een klein (beroeps)gezelschap, het kan zich géén uitgebrei de cast permitteren. Vooral met free lancers werkt men, de akteurs werden in funktie van de te spelen rol gezocht en gevonden, Anders dan bij grote toneel maatschappijen waar men de rollen in funktie van de voorhanden zijn de akteurs verdeelt. De ze werkwijze, deze klei ne bezetting biedt ook het voordeel dat al te «beschrijvende» scènes weggelaten - werden, vanwege het centenbe- sparende dus, en je ver veelt je niet zo gauw, het gaat vlotter. Gevers en Verschelden «Wij moeten naar het publiek toe» zegt Her man Verschelden. De tijd is dus voorbij dat de mensen uit héél West- Vlaanderen naar Tielt kwamen afgezakt om de degelijkheid van het Malpertuis werk te erva ren. Het zaaltje in Tielt, met een honderdtal zit plaatsen, raakt nog wel behoorlijk vol, maar van echte volksverhuizingen Malertuis voert «Richard III» op in Sint-Niklaas. Links regisseur Jo Gevers, rechts de uit Sinaai afkomstige direkteur Herman Verschelden. naar het theater toe is geen sprake meer. De omgekeerde beweging dus voortaan: gezel schap komt naar de mensen toe. Malpertuis voorziet in totaal een vijftigtal opvoeringen van «Richard m», een paar tientallen zitten er inmiddels al op. In Sint- Niklaas moét er een pu bliek zijn voor dit soort theater, maar ook naar b.v. leper of Aalst wil men graag afzakken. Waarom Sint-Niklaas? Direkteur Verschelden wil hier wat goed komen maken na de opvoering van «Minetti» zo'n jaar geleden die vermoede lijk door een manke wij ze van promotie voeren op een al te magere belangstelling flopte, niét omdat ze niet kwali teitsvol was. Sint-Ni klaas ook en vooral om dat Herman Verschel den, de neef van de voor malige burgemeester van Sinaai, een gevoels matige band met de Wa- se heimat onderhoudt. Sint-Niklaas heeft recht op goed theater. Herman Verschelden .s niet de eerste de beste. Is geaggregeerde voor het lager middelbaar onder wijs, behaalde het hoger diploma in de voor drachtkunst, volgde kursussen in mime en toneelspeelkunst en vooral: hij stichtte in 1966 het Keldertheater Malpertuis dat nu West vlaams Theaterkollek- tief Malpertuis heet. Hij is én direkteur én ak- teur én vaak ook regis seur, vertaalde en be werkte theaterproduk- ties, schreef ook kritisch over toneel. «Richard UI» wordt ge regisseerd door Jo Ge vers, nóg een bezige theaterbijLicenciaat Germaanse, dat ook, maar verder p.m. Master of Arts Dramaturgiae aan de universiteit van Stellenbosch in Zuid-A- frika, hij heeft ook ge studeerd in Salzburg, Bristol en Brussel, ver tolkte, kommentarieer- de, regisseerde. Verschelden en Gevers, ze verwachten véél volk op maandag 10 januari in Sint-Niklaas. De na- middagvoorselling voor de scholen (80 frank en tree) is al bijna volge boekt, voor de gewone opvoering van 's avonds (20 u., toegang 150 frank) kunt u natuurlijk nog een zitje reserveren. Verschelden over Mal pertuis, een D-gezel- schap in ons toneelwe reldje, een kollektief dat de zaken professioneel aanpakt maar het eerst waar moet maken eer de overheid met centen over de brug komt: «Het doel van Malpertuis is niet zozeer te willen amuseren, maar wel te willen verstoren, met het kunstwerk tegen de steeds groter wordende verloedering ageren, de mens van vandaag zich zelf laten «vertonen» zoals hij zich als indivi du demonstreert in zijn onmiddellijke Umwelt». Malpertuis wil niét in het zgn. kommerciële circuit terechtkomen. Men heeft zich vooral toegelegd op het enscèneren van de he dendaagse theatergro ten (Ionesco, Beckett, Arrabal, Dürenmatt en zélfs Kafka) maar pakt ook klassiekers als Sha kespeare aan,zonder dat men daarbij het experi ment om die naar van daag te transponeren schuwt. Hoe hedendaags, hoe klassiek ook, hoe gela den en toch melodrama tisch «Richard m» van Malpertuis is kunt u op 10 januari in Sint-Ni klaas gaan bekijken. Jo Gevers heeft het over de zotheid van de dood. Maar u overlééft het be slist. Met de glimlach. De reeks theatervoor stellingen die momen teel loopt in de stads schouwburg te Sint-Ni klaas en die wordt inge richt door de vzw De Spiegel toont ongetwij feld de nood aan die op dat vlak heerst in het Waasland. Produkties als Jan Decleir, Boleslav Polivka en Carrousel waren gewoonweg suk- sesvol. De vzw wil het echter niet houden bij loutere volwassen-pro- grammatie. Ook voor kindertheater ligt er een gans terrein braak. De kerstvakantie is een ideaal tijdstip voor een jeugdproduktie. Op 28 december komt het fïgu- rentheater Black Out naar Be veren. Zij brengen de «Expedi tie van dokter Oswald Wóerst», het verhaal van een dokter die op zoek gaat naar het lelijkste beestje ter wereld. Op deze tocht maakt hij al lerlei gekke toestanden mee. Het kindertheater vangt aan om 14.30 u. in de Spiegelzaal, Stations straat 28 te 2750 Beve- ren en is bedoeld voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Het is de bedoeling dat De Spiegel* elke maand minstens één keer deze groep zal ver gasten op een voorstel ling. Kinderen worden al te vaak zoet gehouden met klassieke «pats- boem-amusementsna- middagen». Aan de kwa liteit hiervan wordt doorgaans niet al te zwaar getild. De voor naamste norm welke de Spiegelmensen willen hanteren is juist de kwa liteit. Zij nemen het jon ge publiek au sérieux. Verschillende voorstel lingen in het verleden hebben dit reeds bewe zen. Denk maar aan Ste- kelbees, Jozef Van den Berg, Klown Pepijn, Poppentheater Krikke mik, Propop e.a., pro dukties die «af» waren. die ruimte laten voor de fantasie en de kreativi- teit van de kinderen. Noteer alvast 28 decem ber. Inkom 60 fr. (wvdv) Wouter VLOEBERGH 'Ik dank uit het diepste putteke van mijn nberl hiding van de toneelgroep van Beve- im va en - de Kamer Edelweiss - die mij na 15 jaar istraa tog eens de mogelijkheid biedt om deze parel an onze Vlaamse toneelschat te mogen waar- öaken in het Soete Waesland» (getekend: [aurits Apers, regisseur). Wij danken K.E.T. omdat, n.a.v. de viering an hun twintigjarig bestaan, dit aeesterwerk op de affiche werd genomen. Het oet goed om tussen al het «moderne gedoe», e probleemstukken, de zwaar-op-de-hand- rerken en het vaak te hoog-grijpen van lief- lebberskringennog eens iets terug te zien ran «vroeger», van eigen bodem, van de Fó. De ster»» is immers nog altijd boeiend toneel. Het stuk kan in 1982, buiten gebeurende zich- owat zestig jaar na zelfbewegende foorwa- immermans' «Drieko- gen, «ten huize» van ringen Triptiek», wel Suskewiet - dan wordt nige dekorombouw en het moeilijk om een een- hrapping gebruiken heidslijn in het dekor- im het waardevol en als opzet te trekken, om er 'lot avondvullend to- de ziel van Timmer- leelgebeuren op de he- mans' omschrijvingen lendaagse toeschouwer in terug te vinden, om e kunnen overbrengen, de zo broodnodige sfeer ndien deze «Ster» niet te bereiken, telemaal was wat we er- We wisten dat regis- hadden verwacht seur Maurits Apers geen lan slaat dit op de min- syllabe heeft willen Ier gelukkige dekor- schrappen. Of hij daar- anpas8ingen en de vrij mee K.E.T. een dienst angdradig gehouden heeft bewezen durven eksten (vooral vanaf het we betwijfelen. Vooral moment dat de O.L<- naar het einde toe (de Vrouwkens ten tonele O.L.Vrouwtafereeltjes) erechijnen). Wanneer rust het gegeven (anno >maar wordt gestreefd 1982) op een te groot >m de «echtheid», de aantal sprookjeselemen- tealiteit tot in de puntjes ten om het op een voor ia te bootsen zoals bij vandaag aanvaardbare Pollen Pap of ten huize manier naar voren te van Pitje Vogel en er brengen. Het aanhou den weer sterk een be- den van tekstherhalin- roep wordt gedaan op de gen en de te uitgespon- ■welwillende fantasie van -nen onwaarschijnlijk- toeschouwer - het heden» werken de lang dradigheid in de hand en beletten ook het berei ken van een echte kli- max bij het slot. Kortom: de naar-het-boekje-regie van Maurits Apers bleef naar ons gevoel te mat, te braaf, «zoeken naar» de juiste vorm, de juiste sfeer. Het kan misschien vreemd klinken, maar deze «Ster» had alles te danken aan de vertol king. Walter Cools stak (in een te modieuze schippersjas) met kop en schouders boven de pla fondlij n (eerste tafereel), huppelde aardig wat af (bezoek Schrobberbeek en de duivelsscène) maar bleef als Pitje Vo gel zeer geloofwaardig. Walter Mertens kan met Suskewiet terug blikken op een pracht- prestatie. Hij benaderde misschien wel het sterkst de echte Tim mermansfiguur en kreeg jammer genoeg door het ondankbare de- kor waarin hij moest evolueren en de niet-ak- kurate belichting (Kind je Jezus) verkeerde zaal- Het Aalsterse Tejater 80 zit zeker in de goede trein; met hun laatste produktie «Home - Mooi weer van daag» zaten ze duidelijk raak. Ze hebben wel niet het grote publiek mee,-maar in ieder geval wordt door een trouw en kritisch publiek belangstellend uitge keken naar de nieuwe produktie van dit prima Tejater-80. Het is duidelijk dat deze groep geen platgetreden paden wil bewandelen, en dat dat even duidelijk een risiko in zioh houdt. Gelukkig was de Tejater-80-ploeg krachtig genoeg om dit moeilijk stuk vrij van storende mankementen te houden. Algemeen kan van Tejater 80 ten minste gezegd worden dat de stukken die ze programmeren, de theaterliefhebber, die niet zo tuk is op komedies, gelukkig stellen... Anders gesteld is het met Taal en Vrijheid; met hun «Ruilen en huilen» wisten ze ons zelfs geen glimlach te versieren. Wel dient gezegd te worden dat een bijna totaal nieuwe akteursploeg deze opdracht uit voerde; het bleef allemaal bij een stroef en stram gedoe, sommigen konden af en toe 's lachen met deze té gemakkelijk zittende komedie mmr voor ons leek het een afgezaagde en eindeloze boel, het draaide allemaal rond de alleronderste plank, en verdient slechts weinig woorden... jdb Och van 1930) gewoon den gepast de cast. Ach- goed. Johan Lambers ter de schermen waren bleef als type-burge- aktief: Roland De Block, meester een beetje on- Jacques Maes (toneel- dermaats, hield de char- meesters), Julien Wae- ge op afstand en akteer- geman (belichting), de derhalve behoorlijk. Raymond De Rouck Hij vond in Frangois (grime), Luk Leuridan Smet (koster) een kundi- (dekorontwerp), Paul De ge tegenspeler om een Meersman, René De glashelder tafereeltje op Moor, Gilbert Seghers, de planken te zetten (een Luc Smet, Albert Jans- bewijs temeer dat er sens, Frits Smet (bouw- 1 geen kleine rolleties ers) en André Thv« kan soms raar dra&mn m de wereld. In 1979 dorf kwam m kontakt geen kleine rolletjes ers^enAndré Thys schreef Eugeen Adriaensens, een suksesvol zaken- niet een Duits industrieel, zijn). Met Leonza Buy- (schildering). taert kregen we een Groots is deze «En steengoede typering van waar de ster bleef stille Polien Pap terwijl de so- staan» niet geworden. man uit Dendermonde maar met een flink stuk van getrouwd was met een zijn hart en ziel verbannen aan het wondermooie J^u^tonmhetr°rêm?i'vï Klein-Brabant een pretentielooe boek over zijn niet laten en verzorgde in m 11 Cr M1Q fn II ,n rln Peaan/lAMl.ntwnntv.l Tr ,uuu" «nnijl uo CSKJ MLcttlll» IliCl (jeWOraeil. IJ Tl j voidUlgUï 1U ber gehouden maar de- Laten we stellen dat er ®ree»d0»^ftr^t en het Kreweg- haar vrije tijd zo nu en dan -- - wegsken te Wille broek. Pretentieloos, omdat Eu- enkele reportages voor een geen Adriaensens zich nooit de bedenking h«d Duits weekblad. Tijdens de gemaakt enig literair werk van wereldwaarde af te ontmoeting tussen de Den- leveren. Integendeel, het was voor hem een doodge- dermondse en Duitse in- wone manier om zich eens te uiten, om zijn vrien- u^trif?1 werd bfjgevolg gelijke vertolking van vooral goed werd «ge- Jaak Bosman als Jozef, speeld», met zichtbare niet onopgemerkt voor- inzet, met de vaste wil bijging. Graag een om «het» zo goed moge- pluimke voor de presta- lijk te doen. De door- ties van Lieveke Cools snee-toeschouwer heeft (Kindeke Jezus) en Au- er ongetwijfeld een ge- drey Maes (Maria en O.- noeglijk «avondje-uit» L.-Vrouw van 7 Weeën), aan overgehouden. Dat Corry Buys, Ghislain zal voor K.E.T. ook wel Parus, Marcel Denert, het voornaamste zijn. Hilaire De Wreede, Paul Wij hadden er wat meer moeite mee. Waarschijn- Het bleef niet bij de Neder- den en kennissen te laten delen in rijn fratsen. Het <5 werk kende evenwel een buitenmatig sukses. Niet Vlaanderen en de Vlaamse alleen vrienden en kennissen wensten zich een letterkunde aan bod. A- «Bakkeske» aan te schaffen, ook vele Kleinbraban- driaensens' vrouw liet zich ders herkenden zich weer in dit vlot geschreven tijdens het gesprek ontval- volks verhaal uit de goede oude tijd, toen alles nog len dat haar man bd was «aal kaia.VUT! Ho Vnmnimnn ..a*a veel beter was. ren), Magda Van Ussel, lijk onder invloed van de landstalige^versie^Eugeen onder detitel Sackes» aan sPrekaPartners meer te we- Tnffhlvmrf \/qti li'ahnruvilr St..a jInn fmnn Hn litaaaina V.i van de Vereniging van Vlaamse Letterkundigen. Natuurlijk wensten de ge- Ingeborg Van Esbroeck, Zwarte Madam. Adriaensens kreeg immers het Duitse lezerspubliek Erna Schepens (boerin- De «Ster» staat nog ©en brief in zijn bus met de worden voorgesteld. «Bak- nen), Nicole Roggeman eens stil op zondag 26 m©lding dat zijn «Bakkes- keske» wordt dus vertaald ten over de literaire ambi ties van Eugeen Adriaen- Hij kon niet anders Voor Wim De Schep per was de partij van Schrobberbeek een dankbare opgave die met brio tot een goed einde werd gebracht. Herman De Rop kwam als duivel goed uit de verf (verstaanbaarheid?) en Marianne De Munck was (gezien de opgeleg de speelstijl en de Oh en (O.L. Vrouw van Zoeten december te 20 uur in de ke>' tijdens de eerstvolgen- en zal ongetwijfeld ook in daJ:i eksemplaar van Troost) en Gerda Van feestzaal van het paro- jje „boekenbeurs van Duitsland een suksesboek Royen (O.L. Vrouw van chiecentrum te Beveren. de Stilte), vervolledig- Wnxy DE GREEF Frankfurt - wat de grootste boeken- «En waar de Ster bleef stille staan» van Felix Timmermans is een klassieker die het nog steeds doet bij de Vlaamse toneelliefhebber. In een regie van Maurits Apers speelt de Kamer Edelweiss Toneelgroep van' Beveren dit stuk. Wegens het overgrote sukses plande de groep nog een extra-uitvoering op maandag 27 december 1982. Kaarten zijn te verkrij gen bij Walter Mertens, Grote Markt 30, 2750 Beveren, tel. 03/ 775 80 38. Inkomkaarten kosten 120 frank. Houders van plus-3-pas en groepen genieten vermindering. Aanvang van de vertoning te 20 uur. In de zaal van het Parochiecentrum aan het IJzerhand. (wvdv) en dat is zo- worden gewoon om zijn volles karakter en omdat het ook weer de schitte rende vertelstijl van de Vlaamse schrijvers van weleer levendig oproept. Het simt goed aan bij de Duitse heimatliteratuur en gaan halen. Het gevolg kan men zelf raden. De vrouw van de Duitse industrieel begon het boek te lezen, raakte er zo door geboeid dat ze besloot het werk te vertalen. Het resultaat Ran men volgend jaar op de boe kenbeurs van Frankfurt mantische ingesteldheid. Eugeen Adriaensens heeft het nieuws van deze Duitse vertaling niet luid uitege- schreeuwd. Dat is niet no-* dig vind hij. Voor hem is en blijft «Bakkeske» en dus ook «Backes» gewoon een verhaal uit lang vervlogen tijden, over dingen waar over we alleen nog maar dromen, zonder meer, maar ook niet minder. De auteur herinnert zich Dendermonde. Een massale belangstelling op de Kalleke Step première «Waar de ster deze vertaling^ffij^i bleef stille staan». Een uitzonderlijke voorstelling op een eigentijdse en boeiende wijze reis in Duitsland en zoals herwerkt, boordevol verrassende elementen, met enkele nieuwe poppen en zelfs steeds had hij ook nu injjjn levendige akteurs. Kortom, de moeite waard om eens te gaan kijken, (ks) wagen enkele prachtig in gebonden eksemplaren van zijn boek liggen. In Düssel- draagt ook in zich enkele bewonderen, kernen van de Duitse ro- Eugeen Adriaenssens zegt dat «Bakkeske» een nostal- gisch boek is, over het Wil lebroek van voor de eerste wereldoorlog. Het brengt de lezer naar de Willebroek- se woensdagmarktnaar de niet te beschrijven jaar markt, de Willebroekse voetbalploeg die nog op de Oostdijk haar slagveld had, de Breendonkstraat waar Eugeen een stuk van zijn gelukkige jeugd beleefde, de Broederschool en het Krewegwegske dat in Wil lebroek een stuk niet weg te denken geschiedenis is. Het boek heeft ook zijn tragi sche momenten, met onder meer het doodbliksemen van Eugeens tante tijdens een zomeronwedermet de «kinder»-oorlog in het Kre- wegwegsken, enz.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 23