«Aspekten van het Vlaamse landschap» in de Aalsterse Belfortkelder Middernachtmis in dekanale kerk te Haaltert Eerste tentoonstelling van Herman Claus te Hamme Aalsterse Heilig-Hartparochie met Kerstkoncert Akwarellen van Jacques Bruynseraede te Lokeren In 1983 stelt Sint-Niklaas nog tentoon, maar zuiniger 24 - 24.12.1982 De Voorpost gemengd Musici» beg d'Hontl Iedere/ Op vrijdag 24 december e.k. wordt in de dekanale kerk te Haaltert een prachtige middernachtmis opgedragen dat zal worden opgeluisterd door het gemengd koor «Vrolijke Musici» dit koor werd in 1969 gesticht. Onder de leiding van Jan Koos kende het koor een langzame maar zekere opgang en de eerder kleine bezetting groeide uit tot een volwaardige groep. Sukses binnen en buiten de kerk waren hun beste troeven om door te zetten. Aalst. Edgard Van den Brempt exposeert in het Belfort te Aalst zijn pastels gw Nog tot en met 31 december krijgen de kunstliefhebbers uit het Land van Aalst de gelegenheid, in de Aalsterse Belfortkrypte, een dertigtal pastelteke ningen van pastellist Edgar Van den Brempt te bewonderen. De vooropening van deze unieke tentoonstelling met receptie had plaats op zaterdag 18 december te 19u30. De inleidende toespraak werd gehouden door de Heer Herman Roels, schepen van onderwijs, kuituur en toerisme. Elke woensdagavond werd er dan gerepeteerd zonder echter te vergeten dat het toch nog steeds om een ont spanning ging. De kundige begeleiding van Frans De Meyer aan het orgel was voor Jan Joos een grote hulp bij het aanleren van bepaalde stukken want, het merendeel der koorleden was niet muzikaal ge schoold. Beroepsplicht riep Jan Joos echter weg uit Haaltert. De leemte die hij achterliet zou niet zo ge makkelijk opgevuld kun nen worden en in die moei lijke overbruggingsperiode nam koorlid Willy Van den Bossche de leiding op zich waarvoor de koorleden hem nog steeds dankbaar zijn. Het koor heeft dan Leo Op- sommer ala voorman ge kregen. Het was onder zijn bewind dat het koor verder openbloeide. Deze periode was ook bepalend voor de verdere evolutie. Onder Leo Opsommer met nog steeds Frans De Meyer aan het orgel vierde het koor hun lustrumviering met een eigen gekompo- neerde mis. Vierstemmig koor, vier solisten en een orkest van ongeveer 15 per sonen brachten de door Frans De Meyer gekompo- neerde mis. Niets kon het koor «Vrolijke Musici» nu nog tegenhouden een dege lijk bestuur werd verkozen en onder het voorzitter schap van Angèle Heyman was hun opgang niet meer te stuiten, wat die dame be werkstelligde grenst aan het ongelooflijke. Enkele jaren zong het koor in de koninklijke opera te Gent in Rossini's Moses in Egypte» een enige belevenis voor alle koorleden doch ook een zeer zware opgave. Ook Frans De Meyer het zich niet onbetuigt een tweede meerstemmige mis voor koor, solisten en or kest vloeide uit zijn pen. Een feit was duidelijk ge worden het koor had de richting gekozen voor mu zikale begeleiding bij bun zang. Bij het afscheid van koorleider Leo werd Frans De Meyer bereid gevonden de koorleiding op zich te nemen en meteen was de toekomst van het koor te rug verzekerd. Onder de kundige leiding van De Meyer verwierf het koor een benijdenswaardige faam, verscheidene uitvoe ringen met eigen orkest (tot 25 mensen in één bezet ting), meerdere koncerten met het westvlaams orkest een formidabele Weense avond en tal van andere grootse uitvoeringen moch ten ze aan hun lijst toe voegen. De eigen komposities van Frans De Meyer staan ech ter nog steeds bovenaan nl. missen «in Honorem Om nium Sanctorum» en de «Missa Pascales» meerdere gedichten van G. Gezelle werden door hen muzikaal bewerkt en een derde mis is in wording. Ook Wilfried DHont heeft als koorleider zijn steentje bijgedragen zodat met hem het koor he den ten dage rotsvast in zijn schoenen staat. De maandenlange inzet van koorleider Wilfried, orge list Frans hun vier solisten en hun eigen orkest kon zich nu bekronen in een uitvoering van de midder nachtmis te haaltert waar de Oostenrijkse «obemdor- fer stille Nacht Messe» zal gebracht worden. Het belooft een prachtige uitvoering te worden, ty pisch voor Kerstmis. Zoals de komponist Hans Klier zelf gezegd heeft: «Het is een meerstemmige mis ge baseerd op themas van kerstliederen. Laat de geest van die liederen door de muziek en de zang duide lijk naar voren gebracht worden». Werken mee aan de nachtmis «Vrolijke door het eigen orkest, ten sopraan: Nelly De alt: Myriam Van ghen, tenor: Luc bas: Luc De Mot. Het geheel staat onder ding van Wilfried Frans De wordt een de Middernachtmis verwacht in de kerk van Haaltert, de ge aanwezigen worden immers vergast op een kerstkoncert door het orkest gebracht. Edgar Van den Brempt, ge boren en getogen in Erem- bodegem, studeerde archi- tektuur aan de Akademie voor Schone Kunsten te Aalst en later in Gent. Tij dens deze studieperiode schilderde hij reeds oliever ven en akwarellen. Maar weldra werd hij begeesterd door het pasteltekenen. In septqmber 1977 hield hij voor het eerst een sukses- volle tentoonstelling een bijzonder mooie reeks land schappen uit zijn geboorte streek in de Parochiezaal van Erembodegem-Terjo- den, wat hem meteen sti muleerde om op de ingesla gen weg verder te gaan en zich nog meer op pastelte kenen toe te spitsen. In 1980 toonde hij opnieuw aan heel wat kunstliefheb bers en ditmaal in het Aal sterse belfort, een prachti ge reeks pasteltekeningen. En ook in een paar groep stentoonstellingen in het Aalsterse trad hij op de voorgrond. Zijn onderwer pen zocht hij eerst steeds in het Vlaamse landschap uit de Denderstreek. Uiteraard kende hij die omgeving door en door. Hij betrachtte vooral het typische ervan kleurrijk weer te geven en verwerkte zijn indrukken talentvol en zeer specifiek in donzig pastelkoloriet. Maar enkele jaren geleden voelde hij zich toch wel sterk aangetrokken door de zee, de typische eigen schappen en sfeer van het Westvlaamse landschappe lijk milieu in de verschil lende seizoenen, geken merkt door zijn knotwil gen, schuin wiegende hoge bomen, de wijde zee en de enorme lucht waarin de wolken soms dreigend dooreengealagen zijn of een prachtige zonsondergang aan de brede horizon, zee en strandgezichten, ingetogen hoekjes achter rosrode och tendnevels, weelderig na tuurschoon waarin het licht en de kleur zeer be langrijke elementen zijn, velden en weiden, hier en daar onderbroken door bos jes of een paar bomen of gespreid rond een grote, witgekalkte Westvlaamse hoeve. En daarom vestigde hij zich in Knokke-Heist, Lippenslaan 72 en daar, ge ïnspireerd tot het tekenen, slaagde hij er in, eigen im pressies, ontroerende en in nemende landschappen, in zachte pastelachtige tonali- teiten, op zachte en verfijn de wijze en getuigend van een artistieke sensibiliteit, gestalte te geven In zijn talrijke sneeuwlandschap pen, waar de zachte kleu renweelde uiteraard ver drongen wordt door het vaal witte, legt hij heel wat poëzie. Al zijn werken ref- lekteren in fluwelen pas telkleuren, eenvoud en rust en verraden zijn liefde voor de natuur. Even een blik op de katalo- gus van zijn recente wer ken die hij in Aalst tentoon stelt: «Zomeravond aan zee», «Avondkleuren», «Een nieuwe dag», «Polder- rust», «Boerenerf», «Winter in Oedelem», «Vredig»... Alles op doek voorgesteld met gevoel voor de kleinste details, kleur en verhou ding en keurig achter glas ingehjst. «Dit werk van Edgar Van Den Brempt schept sfeer en brengt warmte in elk inter ieur. Het brengt ons een stukje kuituurgeschiedenis dat voor later behouden blijft» zei de Heer Roels za terdagavond. En even daarna, tijdens zijn toespraak, noteerden we nog: «Edgar, ik wil U van avond speciaal danken voor het feit dat U mij de moge lijkheid gegeven hebt deze inleiding als laatste ge durende mijn legislatuur voor U te houden. Ik heb steeds gepoogd om kansen te scheppen voor debutanten, om amateurs aan te moedigen, of om jong talent in de kijker te zetten. Al rijst daarbij on middellijk de vraag wie er kan oordelen over het werk van anderen. Tenslotte gaat het meestal toch maar om da mening of de zienswijze van één enke le persoon. De bedoeling was steeds het pubhek bin nen te leiden in de wonder bare wereld van de kunst. Die wereld te leren ontdek ken en waarderen, en aldus een persoonlijke mening te leren opbouwen. Het is immers zo, dat elk individu een zij het nog zo klein kunstzinnig ge voel in zich draagt. Dat gevoel ontwikkelen be hoort tot de opdracht van elke persoon die zich met de wereld van de kunst bezig houdt. Mij rest alleen nog de taak Edgar oprecht te feliciteren met deze prachtige tentoon stelling. Ik wens hem veel sukses, en verklaar de ten toonstelling voor geopend Deze boeiende tentoonstel ling is toegankelijk vanaf 18 tot en met 31 december, weekdagen van 14 tot 19 uur, zondagen van 10 tot 19 uur, gesloten op Kerst dag. Wie van waardevolle pastel tekeningen houdt en het Vlaamse landschap lief heeft, mag zich in deze vre dige kerstperiode, een be zoek aan deze ekspositie in de Belfortkelder. Grote Markt te Aalst zeker niet ontzeggen! De Bruyn Onder zeer grote belangstelling had de vernissage plaats van de tentoonstelling van de tekeningen van Herman Claus, in de feestzaal van het Gemeen tehuis van Hamme. De inleiding werd verzorgd Nadien nam burgemeester door E. De Cuyper, Be- Baert het woord. Herman stendig Afgevaardigde. Claus is nog een zeer jong Spreker merkte op dat de kunstenaar. Hij behaalde Hamme. In de feestzaal van het gemeentehuis stelt Herman Claus zijn werken tentoon|)ei pentekeningen van Her- zijn Al-diploma kunston- Deputé De Cuyper leidde hem in. (vh) man Claus, werken zijn met derwijs aan het St.-Lukas te voornamelijk de mens als Brussel en specialiseerde onderwerp en dan vooral de zich in de grafiek. Voor de- mens grafisch gezien. Die- ze jonge kunstenaar is het ren en voorwerpen komen zijn eerste tentoonstelling, minder in zijn werken voor. maar het zal zeker niet zijn Achter deze kunstwerken laatste zijn, aldus burge- zit meer dan men in werke- meester Baert, en dan voor lijkheid ziet. Grafisch zien, al niet in zijn eigen ge- betekent zien waar een nor- meente. maal maatschappelijk oog Hij wenste Herman nog aan voorbij gaat. Hij be- veel sukses voor de toe kijkt zijn onderwerpen (de komst en verklaarde na mens) kritisch. Er hgt een dien de tentoonstelling gevoeligheid in de lijn die voor geopend hij trekt. Ook komt vooral U kunt deze kunstwerken de üefde tot het zwart in de nog gaan bezichtigen tot en tekeningen van Herman met zondag 26 december, Claus, soms aangevuld met iedere dag van 19 tot 21 u. andere lichte kleuren, tot en op zaterdag en zondag uiting. Grafisch zien vergt van 10 tot 13 u en van 15 dan ook een geëngageerd tot 20 u. kijk®11- (bd) Hamme. Er was veel belangstelling voor de vernissage van de tentoonstelling Herma daus. (vh) Het vierde Kerstkoncert dat door de Heilig-Hartparo chie van Aalst werd georga- nizeerd, is uitgegroeid tot een waar sukses. Met bie- zonder veel belangstelling werd uitgekeken naar het optreden van de Symfoni sche Kring en het dient ge zegd dat deze vereniging met de uitvoering van het Agnus Dei van Bizet en het Largo van Handel het stormachtige applaus ten volle verdiende. Meer dan eens mocht de Symfonische Kring een open doekje in ontvangst nemen. Ook de twee koren Harte- galm en Kinderhartjes de monstreerden hun kunnen. Zij werden terecht in het applaus betrokken. Wordt algemeen gezegd dat men van parochiekoren geen hoogstaande verrichtingen mag verwachten, dan kre gen de talrijke aanwezigen op dit vierde Kerstkoncert toch een uiterst genietbare uitvoering te horen van een aantal liederen. De inbreng van de dirigenten Martine Van de Voorde, Leo Van Zeir en Octaaf Boon zal daar zeker niet vreemd aan geweest zijn. Bovendien was het voor de leden van de beide koren een unieke gelegenheid om naar bui ten te treden. Het opluiste ren van liturgische dien sten is weliswaar een lo venswaardige bezigheid en prestatie, maar beluisterd en gewaardeerd worden door een heterogeen pu bliek is nog heel wat anders. De respons die men op een koncert krijgt, hgt flink wat hoger dan bij de uit voering van een aantal ker kelijke gezangen tijdens een eucharistieviering. (bjm) Tot half februari 1983 is de Brugse kunstenaar Jac ques Bruynseraede met zijn akwarellen te gast in het B.A.C.-agentechap van Lokeren. De kunstenaar studeerde aan de kunstakademie van Brugge (1960-1964). Som mige kunstkritici beweren dat akwarel een zwakke, niet zeer mannelijke uit drukkingsvorm zou zijn Jacques Bruynseraede weerlegt dat met klem. Met waterverf schilderen is een zeer moeilijke opdracht om dat technische vaardigheid, inzet en inspiratie zeer dicht bij elkaar aanleunen. Daarenboven moet de crea tie van het akwarel vlug verlopen wil het geslaagd zijn. Met enkele raak en trefzeker geplaatste verf- plekken en toetsen bekomt de schilder een mooi pano rama of een zonovergoten stadsgezicht. Jacques Bruynseraede zoekt veelal zijn onderwerpen in toeris tische plaatsen (o.a. Mont- martre, Place du Tertre, La Roche). Maar ook minder bekende hoekjes van stad en streek, die veelal be dreigd worden door de evo lutie van de moderne tijd, vereeuwigt hij in kleur Jacques Bruynseraede be haalde zowel in België als in het buitenland gewaar deerde erkenning Op zijn palmares prijke o.a. de vol gende vermeldingen: gouden medaille «De zo- merprijs van Nice 1971» gouden medaille «De grote prijs van New-York» 1971. 1" prijs «Kunst in Euro pa», Brussel 1972 Selektie Napels - Inter nationaal UTOPTT 1963 Hij nam ook deel aan kultu- rele missies naar Portugal, Polen, Straatsburg, Barce lona, Le Toucquet en Zoe- termeer. Tot begin januari kan men kennis maken met de akwa rellen met «Europese in slag». En dit gedurende de kantooruren van het BAC- agentschap, in de Post- straat te Lokeren. Daarna worden deze vervangen door schilderijen van de zelfde kunstenaar (tot half februari) van de Dender- mondse en Brugse omge ving. J.V.L. Door de stad Sint-Niklaas werd het tentoonstellingsprogramma voor 1983 vastgelegd. Een lijst met boeiende manifestaties (zoals gewoonlijk overigens) met vooral uitschieters op gebied van grafiek. De stad wil het zuiniger aan doen volgend jaar. Beslist werd, géén officiële openingen meer te koppelen aan de tentoonstellingen. Er komen in '83 ook geen aparte invitaties meer, de lezer doet er goed aan, dit overzicht te bewaren, als leidraad. Het gaat hierna dus om stedelijke exposities, ze worden gehouden in ofwel het exlibriscentrum ofwel het museum van de stad. 9/1 tot 6/3, exlibriscentrum. Leraars van de Sint-Niklase akademie exposeren schilderijen en tekeningen onder de verzamelnaam «Het Landschap». 9/1 tot 13/2, museum. Sint-Niklazenaar René De Lannoy stelt «oude tekeningen» tentoon. 20/2 tot 6/3, museum. «Nulreservaat, in samenwerking met het ministe rie van Nederlandse kuituur en de kulturele centra uit Vlaanderen. 12/3 tot 17/4, museum. Twaalfde biennale van de kleingrafiek, met internationale exlibriswedstrijd. Datum onbekend, museum. Grafiek uit Moskou. Datum onbekend, exlibriscentrum. Selektie van werken van de exlibris wedstrijd. 24/4 tot 8/5, exlibriswedstrijd. De Cameraclub Waasland met haar jaarlijkse tentoonstelling. 24/4 tot 12/6, museum. De Italiaanse kunstenaar Giovanni Barbisan, van hem worden tekeningen en grafiek getoond, 15/6 tot 28/8, exlibriscentrum. Zweedse grafiek. 19/6 tot 28/8, museum. «Olieverfschilderijen van Frans Minnaert.» 4 tot 9/9, museum. De akademieleraren André Roelant, Paul De Vylder en Koen Muller stellen tentoon. 11/9 tot 9/10, exlibriscentrum. Kopergravures van Staf De Bruyne. 18/9 tot 23/10, museum. Fotografie door de akademies uit heel het land. 15/10 tot 26/12, exlibriscentrum. Onder het motto «The Golden Sixties» wordt een selektie van exlibris getoond uit de aanwinsten van de laatste drie jaar. 30/10 tot 27/11, museum. Traditionele groepsexpo van de Lukasge- zellen. 4 tot 31/12, museum. Traditionele groepsexpo van de Wase Kunstkring. Het stedelijk museum van Sint-Niklaas is te vinden in de Zamanstraat, het internationaal exlibriscentrum bevindt zich in de onmiddellijke omgeving, in de Regentiestraat. W.V.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 24