Kerst in Waas
Schitterende kleinkunstavond in
ïpe Spuier te Dendermonde
laverend sukses voor de eerste jazzavond
an Sint-Gillis
Gevraagd
regisseur
voor de jeugd
keSÏÏVa'ère Va" Wa"e' Mooi versi,!rdc
De fanfare
«De Terjodenaren»
nodigt uit...
De Voorpost - 2412.1982 - 25
e midd
m de
nengd
ici» bej
orkest,
"Jelly De
Van
uc Roelan
«tel je voor dat er geen hemel was» speelden «De Burgers»
BdP
ïl^r."nde,rnS?=e:^nd00l8at; bossa-nova tot rock'n'roll. „En ze namen Nixon mee
'r. leden W,e"? Zaterdaf'L kleinkunstavond georganiseerd ten Sfeer schiep die man met Martens en zijn soort, zijn
'uurtie vo 00 van Overlevingsexpeditie 83. Enige weken werd reeds over deze ^aam ze vergeten
mis beeii uitgewijd. Hebben de heren politici onze centen verkwanseld om een «Muziek is levenskunst. «Jammer dat sommige tek-
e dekaxu ^ttireel centrum te kunnen bouwen (op de laatste gemeenteraad erkenden Het vraagt rijpheid», be- sten het heimwee weerspie-
at, de vrc 014 bij118-» weliswaar in een andere woordkeuze), we hebben op de St.- sloot hij. Te verbouwereerd gelen naar een ver en voor-
worden Jttlhslaan 14 toch één. bij zulk 'n woorden op een biJ verleden. Er valt zoveel
op een i, Burgers»: Erik Robbe- lijk voor een kleinkunsta- teeenstriidie dit ook move doo,r?nee zaterdag... op wie te bekritiseren, te hekelen
=rhetei8:ht Hendrik DeLeeuw vond? Verwonderlijk? Een klinken: arbeid stimuleert
schepper of de luisteraar dige tijd.H. De Leeuw ant-
die in staat is tot het opne- woordde: «Dan krijg je al
men van de muziek, het vlug het etiket 'rood' op ge
voelen van de muziek? plakt, en dat willen we
•Menige mening: «Dit café is ^©t.» «Rood kan ook wat
een geslaagd projekt». «In kritiek verdragen.»
Nederland en Engeland "Toch zijn we ook maat-
zijn dit soort cafeetjes sche- schappij-kritisch: is de ro-
ring en inslag,» nogmaals mantiek, in een zeer ruime
K. Vervliet. «Er heerst daar betékenis, niet wat teloor
een bijïge bedrijvigheid: gegaan?» Deze mening
elkeen speelt waar hij (zij) w°rdt beaamd door jeugdi-
wil, de tijdsduur zelf bepa- £en en geleerden: gebrek
lend... het éne moment al- aan sociaal gevoel door
hier, het andere moment al- grootschaligheid, het volle-
daar. De kans zit erin dat hig opgenomen zijn van
niet elk optreden geslaagd beide huwelijkspartners in
is, doch wat deert dat? Er het arbeidsproces doet het
grijpt wat plaats, dat is be- gezinsleven veranderen,
'cnton
Leunis Cornel, streekge- wonder? «Ooooo goed,» het zelfrespekt, één van de
>ten, verzorgden de glunderde een dame van op bronnen van kreatie
ond. Zowel de teksten als en rond de 50, haar partner Werk... op die hemelse ze-
9 opbouw van de muzikale beaamde enthousiast. Er gen is weinig hoop- in ja-
Kuur zijn het produkt was kontakt met het pu- nuari kan hij gaan stempe-
mn kreativiteit. De bliek; spontaan, niet ge- len. Zou je niet gaan huilen
al: het Nederlands, zocht, niet geforceerd, indien er geen hemel was9
it tot vreugdevolle vast- «Kontakt met het publiek is Wie heeft een klarinet te-
elling van heel wat men- heel belangrijk voor ons» veel? Welke fanfare? (afle-
m. «Het is moeilijk te be- deelde H De Leeuw mee. veren op de Oude Vest) En
■ijpen dat er heel wat af- «Het is fijn wanneer aanwe- Hugo Ruys herhaalde vol
«zongen wordt in het En- zigen opmerkingen maken bewondering: «Wat jij
els in Vlaanderen. Is onze waarop kan ingepikt wor- kan!», meewarig het hoofd
al dan minderwaardig? den. «Wat ook gebeurde, tot schuddend bij gebrek aan
iermee heb ik dan geen jolijt van 't groot lawaai uit dat instrument. Wie heeft
jlitiek kleurtje verkon- de zaal; een heer van op en een klarinet voor Leunis
gd" aldus Kaatje Ver- rond de 50. Hugo Ruys, Cornel? Hij vervolgde: «H
iet. «In Nederland en En- werkend met beroepsmuzi- De Leeuw staat muzikaal
eland is dit gewoon on- kanten en gitarist bij het zeer hoog...» Blije gezich-
bnkbaar». Howard Bond, orkest van Theo Mertens, ten waren het antwoord op
aar partner en Engels gi- over hun muzikale kapaci- zijn betoog... een sfeer
rist vertoevend in België, teiten: «Een goede balans Hoe een muzikant met faam
srzorgt regelmatig optre- en muzikaal verantwoord, verzeild raakt in een Den
nis in die landen. Heeft de Mits verdere oefening: die dermonds kultureel cen-
laming een soort minder- mannen halen het», zei hij trum? «Ik ben op zoek naar
aardighe gevoel fn met ontzag; hij zweeg.jong talent en ik wil projek-
aar ligt de oorzaak van dit «Het is jammer dat er niet ten zoals dit stimuleren.
meer zulk 'n cafeetjes in het Kontakten tussen verschil-
e teksten: vnl. het pro- Dendermondse zijn. Het sti- lende centra en uitwisselin-
ukt van het verbeeldings- muleert jong talent niet tot gen bewerkstelligen... dat
ermogen van E Robbe- oefenen indien er geen mo- wil ik. Per toeval heb ik het
eht. De munlkale strak- gelijkheden tot optreden bestaan van dit centrum g. -f"
nr m de verantwoorde- ayn. En hij wendde aich vernomen en tot mijn ver- Rfw
kheid van H. De Leeuw, vervolgens tot Leunis Cor- baaing speelt er een leer- cafe een sfeer van be- f j
geheel valt met meen „el: .Jij hebt feeling die hng van mij deze avond, H. Kït.l.taa, het ta ÊfgïïfT*°°T Hamme. Het Poppenteater «Pallieter,
kriminaliteit en een toene
mend aantal echtscheidin
gen... welke uitvlucht valt
er nog te bedenken om Hen-
ont-
langrijk.» Mensen die wen
sen op te treden kunnen
zich wenden tot bovenver
meld café.
Hun optreden was spel: tin- driks standpunt
telend, melancholisch, kennen?
sprankelend, lachend, «Koud out, binnen verwar-
schrijnend. Muziek laat niend. Het is een goede tijd
zich niet beschrijven. Som- in bet- jaar voor klein-
mige songs gaven een ge- kunst,» zei Mr. Vervliet,
voel van wijdsheid, vrij- Woorden zijn slechts een
heid... een ruimtedimensie, weergave van de werkelijk
heid, de werkelijkheid is
We willen niet in Sfdi? WokflmThalen W S^Tl^werp^ndTp^1!?- zinspee^"en °P ^ïoorgega- «Zou je niet beter jezelf ver- e'ez™k v°n' donderde kinderen kreeg men al over de vloer om te 'komen kijken naar de,
fic «XI aan. g expenaopaem. ne waarden en onaffe situa- geten en verdwalen in je menigvuldige stukken. De jubileumvertoning werd ook druk bijgewoond door de ieucd
ties in Hp hpHpnHaamm eieren labvrinth (vh) JCU6U-
bestaat dertig jaar. De familie Baert maakt er e
de hedendaagse eigen labyrinth.
maatschappij,
tekst:
Was het geen ijdelheid?»
Geluk, een verre
schuifje t gestopt wor- Een klarinet is niet zo een strumenten op het podium
i» aldus H. De Leeuw beperkt instrument, sluit je (gitaren, bongo's, mond-
n tintje disco, een tint aan bij een fanfare.» Dat is harmonika's en een blok-
-nova, een vleugje Cornel niet van plan «Te- fluit). «Het opzet van dit
:n roll...» Het gaf het veel is niet goed, het moet ©af© is geslaagd,» vervolgde
»1 speelsheid. plezant blijven. Centen om bij «Ik ga meewerken. In t uei
50-tal aanwezigen luis- een klarinet te kopen heb ik januari of februari treden droom9»
".teSS?0 wa5^n If''WMk heb zal H' 06 i**"™ en ik ™n schoons over de af-
.""V tenvoUe de nm- op. gratis, gratis, gratis.» was», --hou je maar
iwoordigd. Opmerke-ziek kunnen wijden.» Hoe °P bet programma: van ernstig-
Een vleug - bet afscheidslied van «De
Burgers».
Voorbij is voorbij, of je wat
gemist hebt weet je niet.
J. Melis
Vrijdagavond 17 december 11. liep de jazzbunker te
Ormonde niet over van het volk maar van de
noe. Badmintonclub Sint-Gillis organiseerde
een muzikale avond voor niet enkel badminton-
Tiers maar voor iedereen die van een gezellig
rndje uit wou genieten. En dat het plezant werd,
zorgde de Crescent City Dreamers voor.
'City Dreamers
(Deze traditionele jazzband
juit Dendermonde is vorig
wizoen tot huisband van de
Honky Tonk gebombar-
Maar laten we klari-
en bandleider Piet
ms de groep vooratel-
«Eigenlijk hebben we
ar ontmoet tijdens een
m-session. Waar dat was
n ik me niet herinneren»,
"int hij». Daaruit is de
Bformatie the Occa
sional Jazzband ontstaan.
Na enkele jaren hard wer
ken wordt onze groep meer
en meer gevraagd. Een mu
zikantenwisseling leidt ten
slotte tot de naamsveran
dering in Crescent City
Dreamers en onze vaste be
zetting, die behalve ikzelf
bestaat uit mijn broers Phi
lip die zingt en banjo speelt
en Marc die behalve contra
bas ook zingt. Verder zijn
er Bruno Van Accoleyen,
trompet en zang, Walt Win-
dey, zang en drums en
Frans Vandenbulcke onze
trombonist. Bij voorkeur
spelen wij New Orleans,
maar wij hebben eigenlijk
een gevarieerd programma
dat ook blues, bougie woo
gie, spirituals en klassie
kers toestaat. Vooral num
mers van goeie ouwe Louis
Armstrong, King Oliver,
Nat King Cole en W.C. Han
dy zitten er altijd wel
tussen».
Een eerste plaat verscheen
begin 1981 op de markt en
werd op goede kritiek ont
vangen». Piet vertelde
langs de neus weg dat een
tweede elpee eindelijk in de
maak is.
De Jazzavond
Het wordt stilletjesaan de
gewoonte in de Honky
Tonk bunker te Dender
monde dat de bands niet op
tijd beginnen te spelen. En
ook deze keer begon de
Crescent City Dreamers
rond 21.30 uur aan hun
eerste set. Een leuke set
met verzoeknummers. On
dertussen liep er toch wat
publiek de bunker binnen
en steeg de sfeer.
Dat die badmintonners een
sfeer kunnen scheppen
bleek tijdens de tweede pau
ze toen bassist en organisa
tor van dit leuke initiatief.
Mare Hermans, bijgestaan
door gelegenheidspianist
Dirk Vermeir, de mikro in
de hand nam. Wie er nog
niet van overtuigd was dat
de voorzitter van Sint-Gillis
een prachtige stem heeft,
werd onmiddellijk over
tuigd. Wat was meer ty
pisch dan «White Christ
mas» voor deze winterpe
riode? Een staande ovatie
bracht het zeer gevoelige
«Nobody Knowns the Trou
ble Tv seen» en de meezin
ger «Go tell it on the moun
tains» ten tonele. Niets kon
de ambiance nog stoppen.
Als je weet dat Jeggpap
Miel Leybaert ook even ach
ter de drums schoof en een
geweldige solo presenteer
de, kan je alleen maar be
sluiten dat dit een zeer ge
slaagde avond was, en dat
de thuisblijvers weer eens
heel veel hebben gemist.
Spelers en fans
Zeker de helft van de aan
wezigen mag nu een jazz-
fan worden genoemd. Het
tweede doel van deze avond
werd dus heel goed bereikt
't Eerste was echter alLs
behalve. Enkel leden van
Sint-Gillis zelf, vier van
Dendermonde en twee van
de LAB vonden het de moei
te een gezellige avond door
te brengen onder vrienden
die je anders toevallig op
een tomooi tegenkomt. We
ten zij dan nog niet dat
iedere badmintonreunion
speciaal en van ambiance is
verzekerd?
(L.C.)
jk
deze vaststelling steunt op reëel onderzoek.
Door merg en been gaat de bewering «In jeugd is
geen bezieling meer te krijgen.»
Deze volwassen uitspraak heb ik vaak gehoord.
Het leek dan ook nodig de geuite mening aan de
realiteit te toetsen, daar onze toekomst niet
rooskleurig zou zijn indien zij juist bleek. De jeugd
zal immers de maatschappij van morgen leiden en
besturen, zij zal de verantwoordelijke taken vervul
len; indien zij het al zo vlug afweten laat... geen
rozegeur en maneschijn voor morgen. Met dit doel
werden een 80-tal jeugdigen tussen de 16 en 18 jaar
gepolst; stencils werden niet gebruikt (er wordt
zowat overal bezuinigd), de vragen werden monde
ling gesteld. Hier heb je dan een addertje onder het
gras: een mondeling antwoord is gemakkelijk te
geven, gaat niet gepaard met veel overwegen. Doch
rekening houdend met dit feit stemmen de bekomen
percentages werkelijk tot diep nadenken. Jeugd wil
toneel spelen: een 70% van de ondervraagden zou
onmiddellijk starten, een 12% heeft plankenkoorts
(wat te overwinnen valt), 1% denkt geheugenwerk
als lastig, de overigen hadden geen wensen in die
richting.
En jij nu? De halve jeugd wil toneel spelen! Er valt
slechts de droeve vaststelling te maken dat er geen
toneelverenigingen zijn voor deze leeftijdskategorie
en dat er op de meeste scholen niets in die richting
wordt ondernomen. Zou er een volwassene zijn, die
tracht te voldoen aan deze jeugdige behoefte? Kun
nen bestaande verenigingen zich niet wat meer
openstellen voor de jeugd? Of zullen we maar wach
ten tot er een engel uit de hemel valt? Is dat nog wel
mode?
Het scheppende, het kreatieve, de vindingrijke zijde
van de mens is zo verwaarloosd en beknot in deze
maatschappij. Is het omdat kreativiteit zo weinig
begrepen wordt?... vaak met lede ogen bekeken...
Is als gek de berg opfietsen ontspannender? Verrij-
kender? Éénzelfde, monotone, eindeloze, troostelo
ze, urendurende, eeuwendurende beweging... ka-
potgerende renners... Welk gevoel geeft dit de ren
ner? De kijker? 'n Lelijk? 'n Schoon? Welk inzicht
brengt dit bij?
Waarom kost het zo een moeite mensen ervan te
overtuigen dat kuituur wat te geven heeft, mee te
delen, te leren? Genieten.
Tortkbunker. De Cby Dretü^Tg van
We bieden u hierna een overzicht aan van wat
er rond de Kerst allemaal te doen is in de
diverse gemeenten van het Land van Waas.
Een round-up aan de hand van informatie die
werd gepuurd uit het periodiekje van de gewes
telijke VVV van het gewest. Parochie per
parochie bijna wordt aangeduid waar u te-
rechtkunt voor een stemmige middernachtmis,
waar een kerststal staat, wie desgevallend de
mis opluistert, enz.
Bazel
Middernachtmis m.m.v. het parochiaal koor o.l.v. Broe
der André. Kerststal - kerstviering.
Belsele
Sint-Andreasparochie middernachtmis m.m.v. de Ko
ninklijke Fanfare Sint-Cecilia.
Kerststal.
Parochie Puivelde: kerstavond h. mis om 18.30 uur met
fanfare, koperensemble, zangkoor, m.m.v. kinderen. Ei
gen gemaakte kerststal.
Beveren
Parochie O.L. Vrouw Bijstand: middernachtmis m.m v
net parochiaal koor.
Kerststal, verlichte kerstboom achter het altaar. Kerstdag:
11 uur h. mis m.m.v. het parochiaal koor.
Sint-Martinusparochie: middernachtmis m.m.v. het Sint-
Martinuskoor.
Kerststal - kerstversiering,
De Klinge
11.30 uur - Kerstliederen. Middernachtmis m.m.v. het
parochiaal zangkoor 'Sint-Cecilia'.
Kerstdag: hoogmis - Sint-Ceciliakoor. Originele kerststal
door de zusters samengesteld. Kerstversiering.
Middernachtmis m.m.v. het parochiaal zangkoor.
Eksaarde
Middernachtmis bij de Paters Karmelieten.
O.-L.-Vrouwparochie (Eksaarde-Doorslaar): kerstavond -
19 uur h. mis m.m.v. het O.-L.-Vrouwkoor - Kerststal
Haasdonk
Middernachtmis m.m.v. het parochiaal zangkoor, Kerst
stal - Kerst- en adventsversiering.
Kalk)
Middernachtmis m.m.v. het Gregoriuskoor
Kerststal - verlichte kerstster op de kerk en in de huizen
van de mensen die meewerken aan de aktie om Kerstmis
intenser te beleven.
Kemzeke
Middernachtmis m.m.v. het Nobelkoor van Kemzeke
Kerststal - kerstversiering. Kerstdag: 9.30 uur - Hoogmis
m.m.v. het Nnhelkonr. 11 uur - Jeugdmis.
Kieldrecht
Parochie Oud Arenberg: middernachtmis m.m.v. het Sint-
Klein-Sinaai
Middernachtmis m.m.v. het parochiaal koor. Kerststal
binnen en buiten de kerk.
Kruibeke
Middernachtmis m.m.v. het parochiaal koor Jubilate.
Kerststal - kerstversiering.
Lokeren
Sint-Laurentiusparochie (Centrum): middernachtmis
m.m.v. het jeugdkoor.
Sint-Annaparochie (Heirbrug-Staakte): Kerstdag - h. mis
m.m.v. het parochiaal Sint-Annakoor.
O.-L.-Vrouwparochie (Kop): middernachtmis m.m.v.
jongerenkoor. Kerststal.
Sint-Antoniusparochie (Paters): middernachtmis m.m.v.
een volwassen- en kinderkoor. Kerststal.
H. Hartparochie (Heiende): kerststal, zowel in als buiten
de kerk.
Sint-Paulusparochie (Oudenbos): middernachtmis. Kerst
versiering - kerststal.
Meerdonk
Middernachtmis m.m.v. het parochiaal zangkoor en de
muziekmaatschappij
Melsele
18.30 uur - Avondmis m.m.v. de kinderen van de cate
chese.
Middernachtmis m.m.v. het parochiaal koor Sint-Grego-
nus. 5
Mooi versierde kerk.
Moerbeke
XuStSKS Mldd—h"- «.v. he. pa.
ter»SK,to.ie (Kraiss,raat>: Middernachtmis. Mooie
De erg aktieve fanfare «De Terjodenaren» uit Erem-
bodegem-Terjoden heeft het genoegen U uw familie
en vrienden uit te nodigen tot het beluisteren van
haar 2* Keratkoncert, op zaterdag 25 december 1982
(Kerstdag) om 11 uur (voormiddag) in de paro
chiekerk St. Jozef te Erembodegem-Terjoden.
Op het programma:
1. Autumn Leaves (Les feuilles mortes): Joseph
Kosma
2. a. Als aan de kerstboom de lichtjes branden:
Hermann Klet, b. Stille Nacht: Franz Gruber, c.
Denneboom: August Zaraa
3. Sarabande uit de suite nr. 4 in D minor: Frideric
Heande (thema uit de films Barry Lundon)
4 Keretmedley: met onder meer: a. Kommet Ihr
Hirten: uit Böhmen 5187, b. Schneeflockchen Weis-
rockchen: Volkswijsje, c. Leise rieselt der Schnee:
Eduard Ebel, d. White Christmas: Irving Berling
5. Met een potpourri van bekende kerstliederen in
een modern kleedje gestoken, brengt de fanfare een
kerstgroet aan al de aanwezigen.
Men hoort achtereenvolgens:
a. Kling Glockchen: Karl Enslin, b. Jingle Bells:
volkswijsje, c. Als de sneeuw uit de hemel valt:
volkswijsje; d. Morgen komt de Kerstman: A.H.
Hoffmann, e. Sleigh Ride: Leroy Anderson, f. Alle
Jaren weder: Friedrich Selch, g. O du frohliche: Joh.
Dan. Falk
6. Een beetje vrede: Ralph Siegel
Al de muziek werd speciaal voor deze gelegenheid
bewerkt en geschreven door de dirigent De Schrijver
Karei.