De grote
en de kleine k
[unstschilder Julien Rolus
xposeert in St.-Niklaas
Waasmunsterse
«Galerij van de Akademie»
presenteert drukke
januarimaand
Eriek Montsaert in
«Netwerk» te Aalst
fee opmerkelijke kunsttentoonstellingen
Galerij De Vuyst te Lokeren
-L.-Vrouw Zele
eelt «De Muizeval»
Druppelteller
De Voorpost - 31.12.1982 - 19
na 7 tot 23 januari in het Centrum
een artistiek stilzwijgen van meer dan dertig jaar knoopte Julien Rolus in
uari 1979 weer aan met het exposeren van eigen werk. Het sukses dat hem
d te beurt viel, bezegelde zijn come-back definitief. Sindsdien heeft hij
itiek niet meer stilgezeten en heeft de echo van zijn kunst een steeds
mere weerklank gevonden.
i7 tot 23 januari stelt hij, voor het eerst in drie jaar, opnieuw zijn (recent
•k tentoon. De expo vindt plaats in het Centrum, Grote Markt 40 (eerste
dieping) te St.-Niklaas en is elke dag toegankelijk van 9 u tot 12 u en van
u tot 19 u. Gastspreker op de vernissage (vrijdag 7 januari, 20 u) is
gemeester Paul De Vidts.
ien Rolus, die tot de vaandeldragers van de Wase kunst behoort, exposeert
lang ook in Dendermonde, Gent en Brussel.
Ien Rolus werd gebo- snelling waarin hij half- schappen en stillevens,
te Bornem op 30 ja- weg der zeventiger jaren Hij woekert met tinten,
tri 1922. Al van in terechtkwam leidde tot vooral donkere, waarbij
jeugdjaren ontpopte een tentoonstelling in het transparant groen
zich als een opval- januari 1979, zijn eerste overheerst. Zijn kleu-
i-talent, vandaar dat expo sinds meer dan rentechniek en zijn lij-
onmiddellijk nadat dertig jaar. Het grote nenspel getuigen van
gezin naar St.-Nik- sukses dat deze tentoon- grote technische vaar-
was verhuisd stelling te beurt viel en digheid. Zijn tekenin-
Q37), les ging volgen de eenparig gunstige gen ademen evenzeer
de Akademie van kritieken vormden een persoonlijkheid uit. Via
Niklaas. Hij volgde ideale stimulans voor een bepaalde techniek
sowel dag- als avond- Julien Rolus, die de in- maakt hij zgn. «oud
ooi. Zijn leraars wa- geslagen weg enthou- heidstekeningen», teke-
Robert Van de Velde siast verderzette. Zijn ningen die de indruk ge-
Idhouwen), Sander zakelijke inzet heeft in- ven zeer oud te zijn, al
ïants (schilderen) tussen steeds meer zijn ze dat helemaal niet.
beiden een zeer grote plaats moeten ruimen Als beeldhouwer ver-
npel op hem drukten voor de artistieke aktivi- kiest hij de Franse
•roost (tekenen), Pau- teit, en het is licht voor- steen. De levensechtheid
(tekenen) en Van spelbaar dat deze ten- van zijn figuren en in
(ornamenten en dens zich zal verder- het bijzonder de zin voor
pen). zetten. het detail zijn treffend.
hij in 1942 zijn Kunstschilder-beeld- Ook hier valt een grote
lies beëindigde, was houwer-tekenaar Julien technische vaardigheid
cho van zijn artistie- Rolus' kunst situeert op.
legaafdheid reeds zo- zich op een golflengte, Julien Rolus, van wie
lig verspreid, dat hij die voor een breed pu- kan gezegd worden dat
zich kon veroorloven bliek bereikbaar is. zujn hij zowel een vroege als
zijn kunst te leven stijl is wel sterk per- een late roeping was, ex- w uowui.
en dat niettegen- soonlijk gekleurd, en als poseert in het Centrum De Galerij van de Akademie (GA) in de Kerkstraat werd een selektieve keu- ber"bij de°vooropening sommiee werken de
mde de oorlogsjaren, dusdanig onmiddellijk voornamelijk recent to Waasmunster blijft zeker niet op de verworven ze gemaakt van enkele Van de tentoonstelling. meham uit te beelden
te identificeren met zijn werk, vooral (winter- lauweren rusten. Het jaar wordt zelfs druk ingezet tientallen beeldhouw- Dit huidig werk sluit "ij 18 Biet zoals
naam. Als schilder landschappen. mot onUoio fv>inn<nHUro monifoototï»c werken. Het is een enige technisch heel nauw aan voorgeeft te zijn.
gelegenheid om enkele bij vroegere cartoons,
prachtstukken te bekij- schilderijen, tekeningen
ken want het Museum is en affiches: op een ui-
Sint-Niklaas. Een werk van Julien Rolus.
Tot woensdag 5 januari 1983 loopt in «Netwerk», wij...», «Mono(kern)ki-
De Ridderstraat te Aalst, een merkwaardige ten- ni»; «Hun vrede, onze
toonstelling van werken van Eriek Montsaert. Wie angst»,
nog geen werk van deze nog vrij jonge A als terse In het schilderij «New
kunstenaar zag, zal wel even verrast opkijken bij Wave of er komt echt
een bezoek aan deze expositie. muziek uit» toont Mont-
- saert ons de verruk-
Enek Montsaert is gebo- hy daarna opnieuw op maar de ver.
ren te Zottegem in 1954. zoek naar zichzelf, naar dwazin„ van onze
Hij doorliep, gedurende de zin van zijn «werk» moderne audio-kultuur
zeven jaar, het Sint Lu- en van het leven. Het is ^oor mu-
casinstituut te Brussel dan ook niet verwonder- ziek verbUnd wordt en
en behaalde er het diplo- lijk dat sindsdien deze de 8laaf wordt van voor_
ma AI in de Plastische tema's het «werk» van geprogrammeerde mu-
Kunsten, specialiteit Eriek Montsaert sterk ziek of „musae„ ^3 de
Schilderkunt. hebben beïnvloed. Engelsen die noemen,
Hij droomde toen van «Hij tekent en schildert drew elke voelld„ met
een loopbaan als teke- niet zomaar een teke- de reële maatschappij te
naar-schilder-graficus ning of schilderij op een verliezen met onveI,
en debuteerde als ont- verloren zondagnamid- mijdeliike gevolgen
werper van affiches voor dag, voor zijn plezier, m ander schilderij
Aalsterse verenigingen nee, hij schildert zijn >Hij m huis met
en als cartoontekenaar wereld, die de onze is. keld6rke...„ ^im we
o.a. van de stadskrant Hij legt die wereld met m atoomschuilkelder
Vies Oilsjt. zijn kleinheden, zijn be- met daarin een tot skelet
In 1980 werd hy het lachelijke tegenstellin- gedegenereerde kapita-
slachtoffer van een gen, zijn absurditeit Ust het valiesje nog in
zwaar ongeval te Aalst, vast in zijn werken. Hy de wachtend op de
Gedurende een lange re- is met die wereld be- ^atoomoorlogse tijd
kuperatiepenode gmg gaan, hy toont ons hoe
bekrompen, afstotelijk ^>n heechenn-
en krankzinnig die we- de kspitaal opmeuw
reld is, maar onlieflijk, f
hoe aantrekkelijk. Enek Montsaert nodigt
Montsaert laat aan de dus, mt tot «n diepere
toeschouwer over om te ten-
weten te komen hoe alles tcangesMde werkeren
anders zou moeten of eUtLt kunstliefhebber
kunnen zijn. Het toe ge-
denkwerk en het knut- f™111 deze «fcdderyen.
selenaandienieuwe.be- tekeningen, folies en
tere wereld is aan ons» kartoens van heel dicht-
zei de heer Norbert Saey, ïl'j bekij ken
op woensdag 22 decern- Wellicht tracht hy m
r 0 somrmcrp wprlrsn Ha
k werkte hij in op-
Bht. Af en toe expo-
de hij zijn werk,
op groep8tentoon-
lingen met vooraan-
nden als Karei Au-
:k, Sander Wijnants
Désiré Van Raem-
ck.
m Rolus was in die
aardig op weg om
(nomen te worden in
kleine kransje van
Wase kunste
de oorlogsjaren
ir de rug lagen en
dsomstandigheden
mogelijkheden bo-
nam zijn leven plots
heel andere wen-
Zijn zakelijke be-
itelling bracht hem
commerce en daar-
geraakte zijn artis-
interesse geleide-
K helemaal op de ach-
ind, Het zag em
it dat de handelaar
gehaald had op de
tnaar. Pas twintig
later, in 1968,
p hij terug naar zijn
hef de, en wat toen
)begon als loutere
ijdsbesteding
(ide geleidelijk op-
naam. Als schilder
kreëert hij vooral land-
met enkele belangrijke manifestaties.
De genesis van de vorm een kunstwerk gebeurt.
Op dinsdag 11 januari
zijn.
Naast de mens, ook het
dier, niet het dier dat
liefheeft en aanhanke-
om 20u30 kan men in de Afrikaanse beeldhouw- gesloten voor het pu- terst sekure, technisch ^s' maar we* ^et ver"
GA gaan luisteren naar kunst uit de landen ten bliek sedert het einde heel zuivere manier 8C^euren<^e en te&fT bij
een voordracht van de zuiden van de Sahara van he oorlog. wordt elk opgezet stuk êTon<^se' 6611 karak-
Lokerenaar Mark Ver- Deze tentoonstelhng Er wordt een geïllus- afgewerkt. Inhoudelijk ^eristiek die het dikwijls
stockt, tegen een toe- brengt een keuze uit de treerde katalogus aan- brengt hij steeds op •Su*st 20 gelijkend maakt
gangsprijs van 80 F (le- verzameling van het Et- geboden, verzorgd door doek hoe hij zijn leef we- met somnu£e van onze
den 50 F). Mark Ver- nografisch Museum te Lie. F. Her re man, assis- reld ervaart: het leven medemensen...
stockt is een beeldhou- Antwerpen. In een pe- tent aan het Etnogra- van een individu in een Getui?t een zekere pes-
wer, vormgever, grafi- riode waarin wij getuige fisch Museum. Voor een maatschappij waarin er simistisciie °Pvang van
cus die geboren is te Lo- zijn van een hernieuwde bezoek wordt een deel- duizenden individuen soimm&e zaken van een
keren in 1930 Als kan- belangstelling voor wat name in de onkosten ge- met elk hun eigen ach- Vl~,Hany,°
didaat in letteren en men «primitieve» kunst vraagd van 30 F. Voor tergrond werk zoeken,
waarin politiek een be-
iw uit tot een ware Sint-Niklaas. Julien Rolus exposeert in het centrum te Sint- ien
\Ji Irlnn c 1
lie. De stroomver-
wijsbegeerte trok hij
naar de Akademie van
Antwerpen en het Natio
naal Hoger Instituut
voor Schone Kunsten.
Hij geeft les aan het Ho
ger Instituut voor toege
paste kommunikatie te
Antwerpen en stelde
tentoon in Europa en de
Verenigde Staten. Hij
maakte monumentale
werken, zoals het van
ver herkenbare beeld
houwwerk op het ter
rein van het Sint-Nikla-
se Koopcentrum. Behal
ve monumentale beelden
en grafische werken,
ontwierp hij ook meube-
boeken en juwelen
De mens houdt blijkbaar
nooit op sporen te ma
ken die een betekenis
hebben. De wetenschap
kan die tekens verzame
len en ontleden, de toe
gepaste kunst kan ze tot
mooie maaksels verfij
nen. Maar wie kan er
de Galerij De Vuyst duurt tot en met 7 fe- Tijdens deze tentoonstel- zich beter op bezinnen
okeren hebben op- bruari 1983. ling kan worden ingete- dan de kunstenaar die
r twee merkwaar- Een tweede tentoon- kend voor het boek «An- zijn verbeelding met de
kunsttentoonstel- stelling heeft als thema: dré Bogaert» dat eerst- gewilde eenvoud van de
i plaats. De eerste «40 jaar André Bo- daags verschijnt. meetkunde uitwerkt?
men zien in de gaert». Ook deze heeft Beide tentoonstellin- De Genesis van de Vorm
ne Galerij». Zij plaats van 16 januari tot gen zijn dagelijks toe- is hiervan een boeiend
Jgen ons werken van 7 februari 1983. Ze zal gankelijk van 10 tot 12 verslag (Standaard uit-
Peiser (1887- worden ingeleid op za- uur, en van 14 tot 19 geverij 1982). In zijn be-
Deze tentoonstel- terdag 15 januari 1983 uur. En zoals naar ge- zinning en in zijn onder
brengt een selektie om 16 uur, door Karei woonte is de Galerij De zoek ervaart Verstookt
40 meesterwerken Poma, vice-voorzitter Vuyst gesloten op
het oeuvre van de van de Vlaamse Exeku- dinsdag,
itenaar. Zij begint tieve, en gemeenschaps- (j.v.l.)
5 januari 1983 en minister van Kuituur.
paalde rol speelt, waarin
mensen andere mensen
stuk maken, maar waar
in ook nog heel wat lieve
dingen te beleven zijn...
Zijn verwezenlijkingen
zijn bovendien produk-
ten van een rijke ver
beelding. Hij bewoont
een eigen wereld, waar
in hij droom en fantasie
tot een schilderkundige
werkelijkheid weet om
te toveren. Hij schijnt
technisch heel vaardig
en geeft uiting van een
grote feeling. Soms treft
ons een zekere gebeten-
heid in de manier waar
op hij zijn papier of doek
geweld aandoet.
Opvallend zijn de titels
van sommige schilde
rijen en tekeningen:
België rechtsdoor
«Samen werken, le
ven?», «Eigenlijk zijn
zeer kritische kijk op
wat deze wereld ons aan
biedt, toch vinden we
ook in sommige werken
voldoende elementen die
de toeschouwer doet
denken aan een «betere»
leefwereld waarin ook
nog heel wat lieve din
gen te beleven zijn.
Wat Montsaert beleeft en
aanvoelt tracht hij, via
zijn werk, op de toe
schouwer over te
dragen.
Voor een eerste, of her
nieuwde, kennisma
king, met Eriek Mont
saert en zijn werk kunt
U in Netwerk Aalst te
recht tot woensdag 5 ja
nuari 83 van 10 tot 18
uur. (Vrijdag 31 decem
ber tot 14 uur, en zater
dag 1 januari is Net
werk gesloten).
Zijn atelier is gevestigd
in de Nestor De Tierre
straat 34 te Aalst.
D.B.
en op de zondagen 16 en De kunstenaars Paul
23 januari van 10 tot 17 Bourgeois Schelle'
De lessen
dichters
a succesrijke voorstelling van het wagenspel
n doen is ook gedaan» wagen de leerkrachten
9t O.-L.-Vrouwinstituut zich aan een thriller,
»e Muizeval», het gekende werk van Agatha
itie. De voorstelling heeft plaats in de zaal van
itituut O.-L.-Vrouw, Kouter 108 te Zele, op
7 en zaterdag 8 januari telkens te 20 uur.
ie is in handen van Frank Van Mossevelde,
Qde akteur en auteur van toneelkring Retori-
lie onlangs nog heel Zele op de been bracht met
roorstellingen van «Zeel, hoeveel joar es't
m?»
stuk «The Mouse- stuk ging nu 31 jaar ge-
(De Muizeval) leden in première in het
intussen al 31 jaar Ambassadors Theatre,
aden en is zo in het Winston Churchill was
less book of Re- toen eerste minister,
opgetekend. Het Harry Truman was pre-
de wording van de bete
kenis van alle tekens en
de neerslag van die erva- ^'•as"'"ns'er- Uu de tentoonstelling Afrikaanse beeld-
ring is dan ook veel hcl"vkul"s' d" kl"™ tvoorskulptuur-ftguur afkmstig uit
meer dan een uitleg of """aal Zai"
een verklaring. De Ge- noemt, komt deze ten- de leden is de toegang
nesis van de Vorm deelt toonstelling zeker op gratis. De tentoonstel-
op aanstekelijke wijze haar tijd. Uit de prachti- ling is te bezichtigen op
een verwondering mee, ge verzameling van het de zaterdagen 15 en 22
ongeveer zoals dat in Etnografisch Museum januari van 14 tot 17 u
1941) en Vanche Ant
werpen 1949) trekken
van de de aandacht voor el-
kaars pikturale bood-
Deze 25' aktivi teit van schap. Door middel van
de «Vrienden van de ingrepen op elkanders
Akademie» wordt alles- werken, trachten zij el-
zins iets speciaals. De kaars werk te reveleren
lessen van dichters is en bovendien een onder
een tentoonstelling met ling gesprek op gang te-
ingrepen op elkanders brengen. De werken die
werk van Paul Bour- zullen te bezichtigen
geois en Vanche op de zijn werden speciaal
zaterdagen 29.1 en 5.2 voor deze tentoonstel
van 14 tot 17 u en op de ling gemaakt,
zondagen 30.1 en 6.2
van 10 tot 17 u.
sident in de V.S., Stalin
was baas in Rusland en
koningin Elisabeth was
nog niet gekroond. Zo
lang is het dus geleden
dat de thriller van Aga
tha Christie zijn lange
karrière begon.
Op dit ogenblik hebben
zo'n zes miljoen mensen
het toneelstuk gezien.
Wie het langst bij The
Mousetrap betrokken
was, is de 68-jarige ak-
teur Deryk Guyler, de
man die nooit op het to
neel verscheen, maar
wiens keurige stem de
BBC-speaker voorstelt,
die tweemaal in het stuk
iets mag laten horen.
Het is nog altijd zijn
stem, die in het toneel
stuk gebruikt wordt.
Het verhaal speelt zich
af in het pas geopend
pension van The Ral-
stons. Een vijftal gasten
zijn in het pension aan
wezig. Een van hen
wordt vermoord. Mys
terie! Wie is de moorde
naar? Dit wordt nog niet
verklapt, want daarvoor
moet u naar de opvoe
ring komen kijken. Ook
in Londen is dit gebruik
door de jaren eerbiedig
gevolgd. Generaties v^an
toneelgangers hebben
nooit verklapt wie ten
slotte de moord heeft
begaan.
Ondertussen is de to
neelgroep van het insti
tuut O.-L.-Vrouw naar
Londen geweest om The
Mousetrap te zien. Ze
kwamen enthousiast te
rug, na met de akteurs
gepraat te hebben.
De hoofdrollen zijn in
handen van Francine
Vercammen en Patrick
Dauwe (de pensionhou
ders), Johan Van Eetvel-
de (als brigadier Trot
ter). Verder spelen nog
Vera Van Damme (Mrs.
Boyle), Erna Huyle-
broeck (Miss Case well),
Chris De Smet (Christo
pher Wren), Dirk Per-
sijn (Paravicini), en Dirk
Meul (Major Metcalf).
Kaarten zijn te bekomen
in het instituut en bij de
spelers. De prijs be
draagt 100 fr. voor vol
wassenen en 50 fr. voor
kinderen en derde leef
tijd.
In het komende jaar zullen er
zich minder spanningen voor
doen op de geldmarkt. Onder
invloed van de interne mati
ging en de versteviging van de
Belgische konkurrentiekracht
kan het tekort op de lopende
rekening van de BLEU-beta-
lingsbalans teruglopen met 100
miljard fr. Dat schrijft «Week
berichten» van de Kredietbank
in een artikel dat dieper ingaat
op de betekenis van de week
staat van de NBB voor de
geldmarkt.
In 1964 werd te Doornik het
500-jarig overlijden van Ro
gier van der Weyden herdacht
Toen maakte men van de gele
genheid gebruik om de schitte
rende schilderijen van- tleze'
kunstenaar te expozeren. De
ontbrekende werken kon men
bewonderen via foto's op ware
grootte. Nu is er een katalogus
gemaakt van de werken van
Van der Weyden, 112 pagina's
.dik met heel wat illustraties,
'ook in kleur. Deze katalogus
kan besteld worden door over
schrijving van 290 fr. op het
rekeningnummer 370-0890147-
65 t.n.v. «Editions Hainaut
Tourisme» met de vermelding
Rogier van der Weyden.