Miet Smet bij laureaten voor beste humorfoto Poppenspel Pallieter: dertig jaar jong «Arsenicum en Oude Kant» geslaagde thriller bij Vreugd in Deugd Seksbofoim in Nilverheidsstraat te Lokeren ers Kinderanimatie in centrum Netwerk Malpertuis met Richard III in Netwerk Jefi Oendermonde met Ros Beiaardwedstrijd 20 - 31.12.1982 - De Voorpost Met de laatste vertoning van dit jaar in Sporthal De Wuiten, zaten er meteen voor poppenkast Pallieter 30 jaar poppenaktiviteit op. Het is niet niks, dertig jaar lang, zo een goeie twee maand, zaterdag en zondag op allerlei Sinterklaas-, Kerst- en kinderfeestjes optreden, met enorme artistieke ijver en perfektionisme, maar vooral met vrolijke bescheidenheid. Want bescheiden zijn ze. Ze houden zich in de schaduw van het grote openbare teatergebeuren, ook in de poppenwereld, maar daartegenover staat iedere vertoning als het resultaat van degelijke voorbereiding, vloeiende samenwerking, minutieuze afwerking, verdere technische uitbouw. Dertig jaar lang bete kent onder andere dat zij nu spelen voor de kinderen van raiders die toendertijd als kinderen ook Pallieter aan het werk zagen. Het bete kent ook dat er wel een en ander zou kunnen verouderd zijn... Wel nee, de kinderen van de oudere spelers staan klaar om de fakkel over te nemen. In het spoor van hun vader hebben zij binnen de taakverde ling voor, achter en op de scène hun eigen plaats gevonden. Wie bo vendien voor het dertig ste jaar uitpakt met een première, een gloed nieuw fonkelend stukje poppenteater, wie voor het éénendertigste jaar een tweede gloednieuw stuk voorziet, die is nog lang niet oud. Vergeet niet dat alle stukken ei gen werk zijn! Wie ten slotte op zijn dertigste jaar karrière nog de ganse technische struk- tuur ter vernieuwing aanpakt, werk van de jongeren, die laat nog lang niet definitief het doek vallen. In 1952 nemen Pa Re- né Baert en zoon Tony het op voor broer John, die mistroostig thuis komt van een mislukte geïmproviseerde pop penspelnamiddag voor zijn maatjes. Ze zullen een poppenkast bouwen. Papa, Tony samen met de vrienden Arnold De Baere en Leo Van Dam me gaan aan de slag. Ieder zijn taak, volgens zijn specifiek kunnen. Plannen, zagen, klop pen, houtsnijden van po- pepnkoppen, naaien van klederen, vinden van be wegingsmechanismen voor armen en benen, voor gordijntjes, uitvin den van belichtingssys temen, geluidstechnie ken, enzovoorts. Papa, de centrale fi guur, Arnold, manusje van alles, Leo beitelt de poppen. Tony schrijft de teksten. Voor de teksten zowel als voor de gehele basisgedachte gaat hij terug naar het traditio nele poppenteater zoals hij het leren kennen heeft bij het nu lang ver dwenen poppenteater van e.h. Hoste, die zelf op dat verleden steunde. Dat wil zeggen dat zij zich inspireren op klas siekers zoals Genoveva Van Brabant, Repel steeltje e.a., op figuren zoals Graaf Cocolo, Luci fer, Pierke. In hun eer ste stukken staan goe den en kwaden tegen over elkaar als zwart en wit in strijd om fortuin, macht en ziel. Heksen en duivels (Lucifer) onder leiding van Pietje de Dood in hoogsteigen persoon helpen de stoute graaf aan de macht maar het slimme bazeke Pallieter en zijn sterke vriend Jan Spier zetten de helse machten een flinke neus. Geleidelijk echter door ervaring en schrijven en opvoering, worden die wit-zwart- verhoudingen veel zach ter, veel minder agres sief, veel komischer ook. Dan krijgt Tony, want hij is de auteur van alle stukken van het poppen spel Pallieter, het genia le idee een sprekend ezeltje Polleke in te voe ren. Enerzijds verdwijnt de door de spelers gelief de Jan Spier een beetje uit het gezicht, ander zijds wint het spel nu zo veel meer aan kinder lijkheid. Samengevat: basis stramien blijft, goed (Pallieter en Polleke de ezel) tegen kwaad (de bo ze graaf Baldus of La- zar, de heks Neuzemie die Lucifer verdrongen heeft) snuggerheid en eerlijkheid tegen list, magie en valsheid, maar alles op een speelse, kin- dergezinde toon. Binnen dit kader evo lueert de poppenkast ook van volwassenen vertoningen naar louter nog kindervertoningen. Binnen dit kader ook evolueren de spelers naar ieder zijn eigen specifieke rol, d.w.z. ie dere speler heeft zijn ei gen stel poppen waar voor hij een eigen ritme, beweging en timbre ont worpen heeft. Alles sa men zo een stel van om en bij de twintig poppen, voor een zestal spelers, de gebroeders Tony, John, Eddy met hun kinderen resp. Geert en Hans (Tony) en Annelies en Katrien (Eddy). Vroeger zijn er nog wel gastspelers geweest maar uiteindelijk is alles nu een naarstige in spannend - ontspannen de familiebedoening. Niet te vergeten de echt genotes en verloofden die de poppen aan kleden. Poppenfiguren met als kledij verwijzend naar de riddertijd, wat ook tot de traditie van het poppenteater be hoort. Dat wil zeggen een heks met een grote neus, een duivel met bokkepoten, een valse graaf met enorme kin nebak, een koning met grijze baard, een fluwe len hofmeester enz. Voor wie zou denken dat dit een beetje te tra ditioneel is, om niet te zeggen voorbijge streefd, die vergist zich. Kinderen hebben hele maal geen moeite welke figuur ook te assimile ren en naar hun eigen wereld over te brengen. Komt daarbij dat de stukken zo geëvolueerd zijn dat uiteindelijk het publiek zelf de gang van zaken bepaalt, wat van de spelers natuurlijk een hartig stukje impro visatiekunst vereist, wat even natuurlijk tot heel wat verrassende resulta ten leidt, voor en achter de scène. Bovendien is het tel kens zo aangenaam ver wonderlijk te kruinen vaststellen dat ook vol wassenen helemaal in het spel opgaan. Kleine anekdote: kwam on langs een volwassene aan de big boss van de troep Tony zeggen: maar meneer, wat de kinderen u tijdens het spel zeggen en vragen om te doen, staat toch niet in uw tekst. En vol verwondering voegde hij eraan toe: «En dat ge dat dan nog doet ook. Het illustreert duide lijk aard en niveau van de poppenspelstukken en van de opvoering. Poppenspel Pallieter 30 jaar jong. Van de pio nierstijd toen ze met him kast op een aan- hangwagentje aan een fiets (jawel!) het Dender- mondse en het Waasland afrotsten, ze zelf zaaltjes huurden, publiciteit ronddeelden, twee verto ningen per dag, zonder geluidsinstallatie op de kracht van de stem, langsom het kruciale jaar 66 waar zij een jaar niet speelden uit piëteit voor hun overleden va der, tot nu, anno 1982 waar zij in het nabije omgeving en in het Ant werpse de graag geziene gasten zijn op zoveel ge zellige feestjes voor zo veel guitige en eerlijke kinderen. En voor zoveel grote ren, die ook weer eens kind worden, die zich ook wellicht him tijd met poppenkast Pallie ter herinneren. En als ge hen nu vraagt waarom ze het ei genlijk doen, al die moeite en al dat werk, al die repetities, die opvoe ringen enz. Om het geld? Vergeet het maar. Ze treden op voor een prikje. Gewoon zeggen ze, omdat wij er altijd zelf nu al dertig jaar lang ongelooflijk veel plezier aan beleven. Want het geheim van het poppenspel?... Kin derzielen die elkaar ont moeten. van h F bezo jngem het li Nee hoor, wjj bedoelen hier niet de eminente politieke figuur uit de Durmestad. Die heeft andere katten te geselen. Aan de Azalealaan 16 woont ook ene Miet Smet. Zy heeft het polyvalente beroep van huisvrouw en is onlangs ook in het nieuws gekomen. Niet in «Konfronta- tie» op t.v. maar wel in Knokke-Heist. Miet werd bekroond bij de laureaten voor de beste Humorfoto '82 in het gekende Scharpoord. Een hele prestatie en... wat een foto! Vorig jaar hadden René en Miet Smet deze tentoon stelling van humorfoto's gezien. Het is een inrich ting van Worldpress waar aan zowel beroeps-, pers als amateurfotografen deel nemen. Zij het dan elk in zijn afzonderlijke katego- rie. Deze tentoonstelling staat hoog aangeschreven, vooral omdat inzendingen uit zowat 30 landen binnen komen. Miet was direkt ge boeid in zoverre zelfs dat bij haar de idee opkwam het ook eens te wagen. «De Olympische slogan indachtig vond ik deelne men het voornaamste. Eens een foto maken die spon taan overkwamdie voor zichzelf sprak. Wij gaan re gelmatig op reis naar Zwit serland of Oostenrijk en daar nemen we geregeld kiekjes. Let wel, ik ben geen specialiste ter zake maar had toch gauw door dat die foto's minder in aanmer king kwamen. Ik stelde me iets anders voor: een meisje met lang blond haar, ergens in een passende omge ving...». Het blonde model werd wel gevonden maar kwam in laatste instantie niet op dagen. Zoon Hans, beter gekend bij Glitter Galva- naise, had voor de geleden heid een nieuw fototoestel gekocht om mama een ple zier te doen. Nu het model verstek liet gaan diende uit gekeken naar een ander onderwerp. Boom in de buurt In de Nijverheidstraat staat een boom die, op zijn zachtst gezegd, een ver groeiing heeft die duidelijk doet denken aan een man nelijk geslachtsdeel. Waar om dat niet op de gevoelige plaat vastleggen? De foto werd ontwikkeld door een vriend en algauw was Miet overtuigd dat ze hiermee haar kans zou wagen. «De laatste week van sep tember heb ik nog het regle ment aangevraagd. Zowel kleur als wit-zwart was toe gelaten en de afmetingen waren bepaald op 30 x 40. Daar zorgde onze vriend dadelijk voor. Wij hebben de foto persoonlijk naar Knokke-Heist gevoerd want hij moest op 1 oktober bin nen zijn.» Miet maakte zich verder geen illusies. Zelfs niet toen ze een brief van de inrichters in de bus vond. Zij veronderstelde de geijkte formule te lezen van «...tot ons groot spijt moeten we melden...». Groot was haar verwonde ring en daarna blijdschap toen ze het heuglijke nieuws vernam dat haar fo to was bekroond en ze tot pian Lokeren. De bekroonde foto van Miet Smet. Oh™, bloot te zien in de Nijverheidstraat te Lokeren. ^V^ de laureaten behoorde. gestuurde stukken, [end e Miet Smet is tereckog d£ Merkwaardige en Maar buiten foto's hoogstaande tentoonstelling heef, mc/ Mem 1 op De jury was samenge- lijk maar ook letterlikprog: steld uit de heren Jacobs dere noten op haar van Agfa-Gevaert, Geelen Samen met echtgem van Artois Leuven, Ver- heye van de Filmkring Knokke en verder de prijs winnaars van '81. Sekreta- ris was Erik Parez. Tot 10 januari kan je de bekroon- voor die op 19 en 20)te8ar is zij zingend en speltfc van «Belcanto Gezels( te Sint-Niklaas. Mom bereiden ze de opereta Graaf van Luxem de werken bezichtigen in de Stadsschouwbut^J, «Scharpoord», Meerlaan gevoerd wordt. U 32 te Knokke-Heist. Een het, Miet en René zij\ uitgebreide katalogus leert alle markten thuis! U kennismaken met de in- idei irvatt iwerki indi\ ll var dissel gt «F Vreugd in Deugd mag luidlachend terugblikken op hun jongste prestatie de thriller mé i-nni-irman als Jonierse «Arsenicum en Oude Kant». Het werd een uitermate boeiende en geslaagde opvoering, Brewster, Marc Mertei i. niet alleen door de subtiele sfeerschepping van (vooral) de regisseur Lien Smolders Einstein. Christiane peler maar ook door de goede homogene akteursprestatie. Ongetwijfeld één van de betere Backer als agente Kleife-) toneelprodukties in Groot-Aalst tijdens de eerste toneelhelft. tenslotte Paul Bijl alsjerter Laten we eerst Paul Bijl in ders heeft Vreugd in Deugd De gezusters Brewster wer- didaat-huurder Wilso spec de bloemetjes zetten, zoals een verzorgde produktie af- den op de planken gebracht Zaterdag 8 januari 1983 te 15 uur organiseert de ervaringsgerichte school «De Weide» een derde kindernamiddag met het bekende poppen theater Taptoe. «Thomas zit te dromen in de klas» speelt, zoals de titel het reeds laat vermoeden, in een klas met een heuse «meester» en met enkele leerlin gen. Het is een alle gaartje van types dat daar samen zit: Arseen De Wachter, de opge schoten slungel; Sander Sanders, de «stoute» leerling en Thomas... die altijd zit te dromen in de klas. Om de dro men van Thomas gaat het in de poppenscènes, want poppen kunnen veel beter dan akteurs de irrealiteit weergeven. Thomas komt, zonder dat zijn klasgenoten het kunnen meemaken, ter echt in erg vreemde si tuaties binnen zijn droomwereld. Toegangsprijs: 50 F. Groepen 10: 40 F. De volgende kinderna middag van De Weide het optreden van Jozef Van den Berg op zater dag 5 februari 1983 te 15 uur gaat wegens technische moeilijkhe den (hoogte van de zaal) niet door in centrum Ne twerk, wel in Sint-Anna- zaal, Roklijfstraat Aalst. door Bea en Marie-Rose Van Der Sijpt; beslist als akteursprestatie en eind bo ven de middelmaat. Ook Jean-Pierre D'Hondt en Ivan Van Hauwermeiren kweten zich zorgvuldig van hun taak als Martine Brewster en Teddy; zij ga ven een fijne en rake type ring die wonderwel goed kaderden in het geheel. Dinsdag 11 januari om 20 uur brengt Centrum onszelf. lang wijzelf er maar Netwerk «Richard m» in een regie van Jo Gevers Richard is als Reynaert geen slachtoffer van door Theater Malpertuis. de Vos: één tegen allen. zijn. Het hoofdpersonage met zinwekkend gemeen, We lachen om zijn stre- Toegangsprijs: 200 F misvormde, gespleten toch (h)erkennen we iets ken waarmee hij de an- Leden Netwerk: 160 F. geest. van zijn boosheid ook bij deren voor schut zet zo- Door zich in het pu blieke leven kameleon tisch te gedragen weet hij zijn persoonlijke, ge wetenloze machtsambi tie te realizeren. Zijn ex treme zelfbeheersing en sardonische ironie zijn samen met zijn dierlijke handelen tegelijkertijd fascinerend en afsto tend. Maar het sluipen de geweten brengt hem, Richard, in een neuroti sche identiteitskrisis: «I am I... I love myself... alas! I rather hate myself». Richard betrekt met een knipoog de toeschou wers bij zijn snode plan nen, krijgt ons met zijn ironie en klownerieën op zijn klauwnehandMaar zoals bij de echte ironi- cu8 worden we door Ri chard bij de neus geno men, bedrogen. Onze veroordeling van het kwade is enigszins am bigu: Richard is weer- Ook de bijrollen werden niet onverdienstelijk verde digd: Paul Bijl mag trou wens op beide oren slapen, de jeugd staat te trappelen van ongeduld om een defi nitieve plaats op te eisen bij de Vreugd in Deugdploeg. Emiel Bosman als dominee Jackson en ook nog als in- spekteur Rooney, Martine Uytendaele als Elaine, Jan Woensdag 5 januari wordt waarschijnlijk de eerste grote hoogdag .oor de Dendermondse jongeren, want die dag organizeert de Dendermondse Jefi-klub om 14.00 u. in de verkoopzaal van gerechtsdeurwaarder P. De Mey op de Zuidlaan te Dendermonde, een prettige namiddag. Om 14.00 u. wordt gestart met de vertoning van de film «Als zes vingers aan een hand». Omstreeks 16.00 u. zal de vertoning afgelopen zijn. Maar dan is de namiddag nog helemaal niet voorbij. Na afloop van de voorstelling start de «Ros Beiaardwedstrijd». Alle kinderen worden met het oog op de deelname aan de wedstrijd uitgenodigd om zich te verkleden als Ros Beiaardridder of Ros Beiaardjonkvrouwe De bedoeling is natuurlijk dat een jury uit deze verklede jongens en meisjes de besten zal uitkiezen. De beste twee paartjes worden bekroond: eentje tussen de zes- en negenjarigen en eentje tussen de tien- en twaalfjarigen. Op die wijze wil Jefi aan de Kerst- en Nieuwjaarsvakantie een prettig en vooral boeiend slot geven. De vakantiedagen zijn nu net achter de rug, maar allicht vinden de jongeren nog wel even tijd om wat originele kledij en uitrusting te zoeken. Omstreeks 16.45 u. zullen de kinderen, verkleed en wel, de bioskoopzaal verlaten om onder politiebegeleiding stoetsgewijze naar de Grote Markt op te stappen. Hier krijgen de tweede uitverkoren paartjes uit de handen van de burgemeester een passend geschenk. Maar ook voor de anderen houdt Jefi- Dendermonde wat in petto! En de ouders? Die worden omstreeks 17.30 u. verwacht op de Grote Markt om hun kinderen weer te komen afhalen. Meer informatie kan men verkrijgen bij F. Schelkens, Noordlaan 66-68 te Dendermonde. Vreugd en Deugd ook deed geleverd, ook op theater tijdens de première. Paul technisch vlak met een Bijl werd na de afloop van knap dekor en de nodige «Arsenicum en Oude Kant» thriller-ingrediënten, gevierd voor zijn veertigja- Lien Smolders is erin ge- rig toneeljubileum. Zoals slaagd het ingewikkelde blijkt uit het archief, stond stuk een aannemelijk ver- Paul Bijl voor het eerst op loop te bezorgen en dat is al de plapken in 1942 tijdens een hele verdienste, de opvoering «De schoonste Verder was de regie dyna- dag van mijn leven». Dit misch genoeg, zodat het werd de start van een ge- stuk snel op gang kwam. slaagde en succesrijke to- Ook aan spanning was er neelloopbaan»; hij vertolkte geen gebrek, talrijke rollen, was even- eens bestuurslid en regis- aJ"eurs seur, verder nog de spil Dat er door de cast nog niet achter het verenigingsblad °P bet hoogste niveau werd «Achter de Schermen». Be- geakteerd zal waarschijn- stuurslid Emiel Bosman bjb wel met de première - kwam als het ware super- zenuwen en de ingewikkel- matieven te kort om het ta- de intrige te maken hebben, lent, doorzettingsvermo gen van deze aktieve jubi- Toch hebben ze allen een laris te verwoorden. Paul geloofwaardige en aan- Bijl kreeg tenslotte een ge- vaardbare vertolking ge- Cremer als OHaii, At schenk uit naam van de vol- bracht. ledige «Vreugd in Deugd- 7 7^ 7 7 7 ploeg» en een langdurig ap- T6&t©r Al£S16Cl8Ilt plaus van het publiek. «Arsenicum en Oude Kant» De Kon. Toneelkring «Voor U krijgt nu op één avond Vreugd in Deugd voor God en Evenmens» uit vier eenakters te zien. Over dit toneelseizoen nog een Hamme stelt zijn Teater de inhoud mogen we niets mooie verrassing in petto; Aksiedent voor, die met verklappen omdat alles een met de thriller «Arsenicum «Resultaat van een pro- verrassing moet blijven. Er en Oude Kant» bracht het Jekt», een waaier van een- is een komisch-grotesk gezelschap inderdaad nog akters brengen. De titel stuk, een zielig stuk over eens een felgesmaakte en «Resultaat van een pro- zinloze machtsver houdin- gezellige ontspanningspro- Jekt», verwijst naar «het» gen en een ernstig spel over duktie waarbij het element projekt van het afgelopen jongeren en hun eigen pro- spanning geenszins werd werkjaar, namelijk het zelf blematiek. Als vierde stuk geschaad. schrijven van toneeltek- werd het reeds met sukses Dit stuk heeft vele kwalitei- sten. opgevoerde «De 8toel» ge- ten Verder is het zo vak- Het is begonnen met ge- kozen. Dit zal voor sommi- kundig geschreven dat je er sprekken rond situaties en gen een blij weerzien zijn nauwelijks wat kan van personages. en voor anderen een aange vertellen zonder de plot te verraden. Zelfs bij de be schrijving van de kon- struktie van dit stuk zou de aardigheid er voor toe komstige toeschouwers voor een groot gedeelte af zijn. De toeschouwer viel als het ware van de ene verrassing in de andere en de Vreugd in Deugdploeg houdt de spanning erin tot vrijwel de allerlaatste minuut. Het genre heeft ons nooit erg geboeid omdat er veel meer middelmatige thril lers geschreven zijn dan boeiende. «Arsenicum en oude kant» is dan toch een uitzonder ing (die de regel bevestigt), Regie In een regie van Lien Smol- andere bijrolletjes van ihtini ley mochten er ook zlatric hun diverse vertolking straj Ook de technische ploqtel. C verde een keurige pres Het Leed se Vreugt ppe 1 Deugd mag bewoippg worden voor hun jo prestatie, lof voor de ti erva1 koppige cast, de fijne en en technische ploeg. Tuurlijk kan men nnag over details over e slordigheden, en m nd j. geslaagde taferelen gja flauw, te overdrevei jnsc kleurd), maar dit is vo umb ons te kwader trouw i jg t ken, zeuren en kniezei (jora Wij wensen hieraan win1j mee te doen en ons n Q V) vergapen aan het nej tenaj ve, Wat Vreugd in Dffi j. beoogde is meer dan lo gnn( waardig. Wat zij bere htin verdient bewondering. yeld ape ope Men n&me l»innl«m»klng Ze U kun het allemaal fte a bekijken in zaal De teve op vrijdag 7, zaterdag usici zondag 9 januari telki r de 20 u. stipt. eer Spelers zijn: Peter i cht Lieve Cornells, Nancy Ivan Mettepenningen, toff Talpe, Sofle Talpe Van Couwenberghe, tl- en Linda Van den Brar** Cools, Anton Van AA.- Karel Van de Velde, pj' Van de Voorde, Veerle Mullem. Lokeren. De Reynaertkring uit Daknam trok tweemaal een bomvolle zaal met «1 krijgt een zetpil», (md)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 20